SkatteMail 2023, uge 10

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Hvad har skattestyrelsen gang i for tiden? Og giver revision færre fejl?
Årsopgørelsen 2022 er ankommet
Generationsskifte ved skattefri overdragelse til fond
Udtalelse om borgeres muligheder for frivillig indbetaling til Gældsstyrelsen
Uvirksomt link til deklarationsmeddelelse i forbindelse med nye ejendomsvurderinger
Højesteretsdom om kursgevinstbeskatning og administrativ praksis
FACIT marts 2023
Dobbeltbeskatnings­overenskomst med Frankrig
Forskerskatteordningen - fejl i ansættelse ved tidligere fraflytning

Bindende svar
Amerikansk LLC kvalificeret som transparant enhed efter danske skatteregler
Firmagave til medarbejdere via online gaveportal
Stiftelse af almennyttig og almenvelgørende fond.

Afgørelser
Rette indkomstmodtager - Arbejdsudleje
Skattefri overdragelse af aktier til en fond

Domme
Aktionærlån og gevinst ved eftergivelse af gæld i medfør af kursgevinstlovens § 21
Ikke krav på ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurdering

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Dansk Revision

Hvad har skattestyrelsen gang i for tiden? Og giver revision færre fejl?

Hvad har skattestyrelsen gang i for tiden? Det citat er den catchy overskrift fra vores gode samarbejdspartnere i TaxMaster. Spørgsmålet opstår fordi mange kunder har den opfattelse, at Skattestyrelsen ikke ”ligner” - altså kontrollerer virksomheder og private.

Deloitte

Årsopgørelsen 2022 er ankommet

Den 13. marts 2023 åbner Skattestyrelsen officielt for årsopgørelsen for 2022 – traditionen foreskriver dog, at det sker fredagen før. Du bør som udgangspunkt kontrollere alle oplysninger på din årsopgørelse, men det er især vigtigt, at du er opmærksom på forhold, som ikke automatisk er indberettet til Skattestyrelsen.

EY

Generationsskifte ved skattefri overdragelse til fond

Overdragelse af familievirksomheden til en fond er en ofte overset generationsskiftemulighed.

Folketingets Ombudsmand

Udtalelse om borgeres muligheder for frivillig indbetaling til Gældsstyrelsen

Der har i pressen været omtale af borgere, der ikke har kunnet betale deres gæld til det offentlige, selv om de prøvede på det. Ombudsmanden har også modtaget klager fra borgere, der har fået deres frivillige indbetalinger til Gældsstyrelsen retur.

Folketingets Ombudsmand

Uvirksomt link til deklarationsmeddelelse i forbindelse med nye ejendomsvurderinger

I et brev af 8. september 2022 til Vurderingsstyrelsen skrev jeg, at der i medierne havde været en omtale af flere tilfælde, hvor borgere havde modtaget besked i e-Boks om nye ejendomsvurderinger, men hvor der i beskederne havde været uvirksomme links til information om bl.a. relevante tidsfrister.

Kammeradvokaten

Højesteretsdom om kursgevinstbeskatning og administrativ praksis

Højesteret giver Skatteministeriet medhold i, at kommanditister havde fået en skattepligtig kursgevinst, selvom det modsatte fremgik af Den juridiske vejledning.

Redmark

FACIT marts 2023

FACIT marts 2023

Revisorgruppen Danmark

Dobbeltbeskatnings­overenskomst med Frankrig

En dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Frankrig blev underskrevet den 4. februar 2022. Da indholdet af den nye overenskomst er færdigforhandlet mellem de to lande, kender vi nu indholdet.

TVC Advokatfirma

Forskerskatteordningen - fejl i ansættelse ved tidligere fraflytning

Østre Landsret fastslog i oktober 2022, at der forelå særlige omstændigheder med betydning for, om skatteyder kunne blive omfattet af forskerskatteordningen. Nu følger Landsskatteretten op i en lignende sag.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Amerikansk LLC kvalificeret som transparant enhed efter danske skatteregler

SKM2023.118.SR

Skatterådet bekræftede, i overensstemmelse med spørgers opfattelse, at et amerikanske selskab af typen Limited Liability Company (LLC), efter danske skatteregler kunne kvalificeres som værende skattemæssigt transparent.

Det var Skatterådets opfattelse, at sagen skulle løses i overensstemmelse med den forliggende praksis.

 

Bindende svar: Firmagave til medarbejdere via online gaveportal

SKM2023.117.SR

Spørger ønskede at få bekræftet, om et firmagavekort der indeholdt et personligt gavesortiment på max 20 produkter, der på forhånd var udvalgt blandt mere end 20.000 produkter, som spørger påtænkte at udlevere til spørgers medarbejdere, ville være omfattet af bagatelgrænsen for mindre personalegoder i ligningslovens § 16, stk. 3. Værdien ville ikke overstige den gældende beløbsgrænse på 1.200 kr. i 2022, (1.300 kr. i 2023) i ligningslovens § 16, stk. 3.

For at være omfattet af bagatelgrænsen for mindre personalegoder i ligningslovens § 16, stk. 3, skulle gavekortet kunne anses for en tingsgave. Dette ville være tilfældet, hvis gavekortet ikke kunne ombyttes til kontanter, og det havde en tilstrækkelig begrænset anvendelsesmulighed. I modsat fald ville gavekortet skulle sidestilles med kontanter, og ville derfor ikke være omfattet af bagatelgrænsen.

Da spørger havde oplyst, at gavekortet ikke kunne ombyttes til kontanter, var denne betingelse opfyldt.

Betingelsen om at gavekortet skulle have en tilstrækkelig begrænset anvendelsesmulighed, måtte også anses for opfyldt.

Spørgers medarbejdere ville få mulighed for at vælge mellem 20 produkter. Dette var efter praksis en tilstrækkelig begrænsning til, at et gavekort kunne anses som en tingsgave. Det forhold at spørgers medarbejdere indtastede generelle oplysninger om dem selv og herefter fik præsenteret 20 konkrete gaver at vælge imellem kunne ikke sidestilles med, at medarbejderne dermed havde kunnet vælge mellem mere end 20.000 produkter. De generelle oplysninger, som medarbejderne indtastede, dikterede således ikke en bestemt afgrænsning af selve produkterne. Udvælgelsen af produkter, ud fra det samlede sortiment på mere end 20.000, skete dermed ikke på en måde, så medarbejderen bevidst kunne lave en mere konkret afgrænsning af de endelige 20 valgmuligheder. Medarbejderne kunne endvidere ikke fortryde eller ændre de oplysninger, de måtte have indtastet.

Skatterådet fandt således at betingelserne, for at anse gavekortet for en tingsgave, var opfyldte, og at firmagavekortet dermed var omfattet af bagatelgrænsen for mindre personalegoder i ligningslovens § 16, stk. 3, da værdien ifølge det oplyste ikke ville overstige den gældende beløbsgrænse på 1.200 kr. i 2022 (1.300 kr. i 2023).

 

Bindende svar: Stiftelse af almennyttig og almenvelgørende fond.

SKM2023.114.SR

Sagen omhandlede stiftelse af en almennyttig/almenvelgørende fond og overdragelse af aktier til fonden. Skatterådet bekræftede, at den påtænkte fond kunne anses for almennyttig/almenvelgørende. Derudover bekræftede Skatterådet, at stiftelsen af fonden ikke udløste aktieavancebeskatning for de stiftende selskaber, samt at der ikke skulle ske beskatning af den nystiftede fond ved indskud af aktier mv. til grundkapitalen.

 

Afgørelse: Rette indkomstmodtager - Arbejdsudleje

SKM2023.119.LSR

I et bindende svar kunne Skatterådet ikke bekræfte, dels at et selskab var rette indkomstmodtager af et vederlag for udlejning af en medarbejder til et norsk selskab, dels at selskabets vederlag for udlejning af medarbejderen til et dansk selskab skulle pålægges moms. Hvad angik spørgsmålet om rette indkomstmodtager, fandt Landsskatteretten, at vederlaget for udlejningen af medarbejderen til det norske selskab efter en samlet vurdering var lønindkomst for medarbejderen, hvorfor medarbejderen var rette indkomstmodtager. Hvad angik momsspørgsmålet, om vederlaget for udlejningen af medarbejderen til det danske selskab skulle pålægges moms, fandt Landsskatteretten ligeledes efter en samlet vurdering, at det var lønindkomst for medarbejderen, hvorfor vederlaget ikke var betaling for en afgiftspligtig ydelse fra selskabet i dettes egenskab af en afgiftspligtig person. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skatterådets bindende svar (SKM2021.451.SR).

 

Afgørelse: Skattefri overdragelse af aktier til en fond

SKM2023.115.SR

Sagen vedrørte en anmodning om tilladelse til, at spørgeren ikke skulle udbyttebeskattes, hvis aktierne i et selskab, der var ejet af spørgerens holdningselskab, blev apportindskudt i en påtænkt nystiftet erhvervsdrivende fond, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4. Skatterådet fandt, at der kunne gives tilladelse til skattefri overdragelse af aktier i det pågældende tilfælde, da der var tale om overdragelse til en almennyttig/almenvelgørende fond, og idet overdragelsen var foretaget i spørgerens ideelle interesse.

 

Dom: Aktionærlån og gevinst ved eftergivelse af gæld i medfør af kursgevinstlovens § 21

SKM2023.121.ØLR

I 2009 og 2010 var der samlet blevet hævet 323.729 kr. fra et selskabs konto, som appellanten var tidligere direktør og eneanpartshaver i, og spørgsmålet var, om beløbene var tilgået appellanten.

Landsretten tiltrådte, at det under de særlige omstændigheder, der fremkom for byretten, påhvilede appellanten at godtgøre, at beløbene ikke var tilgået ham personligt, men derimod var medgået driften af selskabet, hvilket landsretten ikke fandt godtgjort. Den forklaring, der var fremkommet fra appellantens bror og en række fremlagte fakturaer kunne under hensyn til familierelationen ikke føre til en ændret vurdering.

Landsretten bemærkede herunder, at appellanten havde afgivet forskellige forklaringer om de i sagen fremlagte fakturaer, da det både var forklaret, at de var fundet i en kasse i en ejendom, og at de var bortkommet i forbindelse med en brand, men efterfølgende blev fremskaffet i kopi.

Landsretten stadfæstede herefter byrettens dom.

 

Dom: Ikke krav på ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurdering

SKM2023.116.HR

Sagen angik, om appellanten efter skatteforvaltningslovens § 33, stk. 3, jf. stk. 1, havde krav på ekstraordinær genoptagelse af en ejendomsvurdering pr. 1. oktober 2011 af hendes ejerlejlighed. Spørgsmålet var for det første, om det beroede på en fejl, at ejendommen var registreret som beliggende i tæt-lav bebyggelse, sådan at byggeretsværdiprincippet var blevet anvendt ved ejendomsvurderingen. For det andet var det et spørgsmål, om fastsættelse af antallet af byggeretter kan henregnes til den fejltype, der kan begrunde genoptagelse.

Højesteret bemærkede, at appellantens ejerlejlighed lå i en ejendom, der i skattemyndighedernes vurderingsregister (GRUS) var registreret som plantype B, der står for "Boligområde med tæt-lavt byggeri i byzone", hvilket var i overensstemmelse med den dagældende lokalplan for området, hvorefter området var udlagt til "boligformål, tæt-lav bebyggelse". Herefter og i øvrigt af de grunde, som landsretten havde anført, tiltrådte Højesteret, at det ikke var godtgjort, at ejendomsvurderingen - herunder anvendelsen af byggeretsværdiprincippet - beroede på fejlagtige oplysninger om ejendommen.

Højesteret fandt desuden, at de påståede fejl i de elementer, der indgår i beregningen efter byggeretsværdiprincippet, ikke faldt ind under udtrykket "lignende objektivt konstaterbare faktiske forhold" vedrørende ejendommen. Appellantens anbringende om, at antallet af byggeretter var forkert, havde i stedet karakter af en retlig indsigelse over for den måde, som skattemyndighederne havde foretaget vurderingen på.

På den baggrund tiltrådte Højesteret, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 33, stk. 3, jf. stk. 1, ikke var opfyldt. Højesteret stadfæstede dermed landsrettens dom.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 20/0102459
Gaveafgift
Sagen drejer sig om, hvorvidt to stuehuse skal afgiftsberigtiges med 15 pct., eller om de kan afgiftsberigtiges med den lavere sats for erhvervsaktiver i boafgiftslovens § 23 a. Sagen drejer sig desuden om, hvorvidt Skattestyrelsens afgørelse er ugyldig på grund af overskridelse af 6-måneders fristen i boafgiftslovens § 27 a. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-01-2023

Journalnr: 18/0007372
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører opkrævning af yderligere A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-02-2023

Journalnr: 19/0002342
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører pålæg om indeholdelsespligt og hæftelse for manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med et mindre beløb.
Afsagt: 13-02-2023

Journalnr: 22/0026186
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag og hæftelse herfor. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-02-2023

Journalnr: 19/0079767
Dobbeltbeskatning
Klagen vedrører nedsat fradrag for bidrag til obligatorisk social sikring i Tyskland og for befordring samt nægtet fradrag for merudgifter til logi. Landsskatteretten ændrer afgørelsen.
Afsagt: 09-02-2023

Journalnr: 22/0048166
Driftsomkostninger og afskrivninger
Klagen vedrører ikke godkendt fradrag for driftsomkostninger og afskrivninger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-02-2023

Journalnr: 21/0012818
Forhøjelse af skattepligtig indkomst mm
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har anset indkomst for omfattet af skattefrihed for honorarer fra international organisation og dermed at køb af valuta for sket med ubeskattede midler. Landsskatteretten ændrer afgørelsen.
Afsagt: 10-02-2023

Journalnr: 18/0007361
Fradrag for tab
Klagen vedrører manglende indtægtsførsel af lejeindtægt og ikke godkendt fradrag for tab på husleje. Landsskatteretten nedsætter den manglende indtægtsførsel af lejeindtægt og stadfæster herudover.
Afsagt: 24-01-2023

Journalnr: 18/0004531
Fradrag for udgifter til underleverandører mm
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til underleverandører og skønsmæssig forhøjelse af indkomsten. Landsskatteretten forhøjer ansættelsen markant.
Afsagt: 14-02-2023

Journalnr: 19/0059110
Lån i ApS
Klagen skyldes, at lån i [ApS er anset som maskeret udbytte. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 10-02-2023

Journalnr: 21/0015015
Salg af kryptovaluta
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset klageren for skattepligtig af gevinst ved salg af kryptovaluta i indkomståret 2017. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-01-2023

Journalnr: 22/0017346
Tab på udlån
Klagen vedrører nægtet fradrag for tab på udlån. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-02-2023

Journalnr: 22/0041145
Værdi af ejendom
Klagen vedrører værdiansættelsen af ejendom ved overdragelse af klagerens andel af ejendom, til klagerens søn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-01-2023

Journalnr: 21/0055581
Gældseftergivelse
Klagen skyldes, at Gældsstyrelsen har afslået klagerens anmodning om eftergivelse af gæld til det offentlige. Landsskatteretten ændrer Gældsstyrelsens afgørelse således, at klagerens gæld til det offentlige eftergives.
Afsagt: 27-01-2023

Journalnr: 21/0098954
Gældseftergivelse
Klagen skyldes, at Gældsstyrelsen har afslået klagerens anmodning om eftergivelse af gæld til det offentlige. Landsskatteretten ændrer Gældsstyrelsens afgørelse.
Afsagt: 03-02-2023

Journalnr: 21/0101567
Gældseftergivelse
Klagen skyldes, at Gældsstyrelsen har afslået klagerens anmodning om eftergivelse af gæld til det offentlige. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-02-2023

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

CM 1943 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation – Excise duties/Energy taxation)

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 16 Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, skatteindberetningsloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om Den Internationale Straffedomstol og om ophævelse af lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister. (Styrkelse af inddrivelsen med henblik på at nedbringe danskernes gæld til det offentlige).

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm. om at sørge for, at orienteringer som minimum også sendes til udvalget samt overveje, at disse orienteringer ligeledes kunne foregå i udvalgsregi

Spm. 3

Spm. om, hvordan ministeren fremadrettet vil sørge for, at Gældsstyrelsen i højere grad gør brug af eksisterende muligheder for gældseftergivelse

Spm. 4

Spm. om, hvor mange skyldnere, under lavindkomstgrænsen, vil underlægges lønindeholdelse ved de nye foreslåede regler

Spm. 5

Spm. om, hvad ministerens overvejelser er om at anvende rentestop på gældsforhold, når skyldneren har haft en lav eller ingen lønindtægt igennem en årrække f.eks. 3-5 år

Spm. 6

Spm. om ministeren vil foreslå et ændringsforslag på baggrund af høringssvar fra Danske Advokater

Spm. 7

Spm. om de halvårlige orienteringer af aftalepartierne kan foregå i udvalgsregi

L 53 Forslag til lov om ændring af tinglysningsafgiftsloven og ejendomsvurderingsloven. (Indførelse af godtgørelse af tinglysningsafgift for pant tinglyst til sikkerhed for lån til udskiftning af olie- eller gasfyr med en anden opvarmningskilde, fremrykket kategorisering af visse ejendomme m.v.).

Bilag

Bilag 2

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 76 A Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og ligningsloven. (Ændring af fradragsretten for private lønforsikringer og forhøjelse af det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren

L 76 B Forslag til lov om ændring af personskatteloven. (Nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 70

Henvendelse af 5. marts 2023 fra Jesper Bulskov, Lundby, om det nye ejendomsskattesystem

Bilag 71

Uddrag af Marts-redegørelsen om afviklingen af lovprogrammet 2022/23

Bilag 72

Henvendelse af 6/3-23 fra Jens Juul Christiansen, Hillerød, om det nye ejendomsvurderingssystem og det nye ejendomsbeskatningssystem er i strid med tidligere udtalelser fra Ombudsmanden

Bilag 74

Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Flere borgere benytter kørselsfradraget i 2021

Bilag 75

Publikation fra Skattestyrelsen: Kontrol med handel af kryptovaluta fører til flere opkrævninger

Spørgsmål og svar

Spm. 63

Vil ministeren oplyse, hvor mange af de skatteborgere der forventes at blive omfattet af regeringens ”top-topskat”, der har mulighed for, helt eller delvist, at erstatte lønindkomst med udbytteudbetalinger, samt hvad det i givet fald vil have af konsekvenser for provenu-effekterne?  Svar  

Spm. 72

Vil ministeren, i lyset af DR’s afsløringer, redegøre for, om den danske delegation under forhandlingerne i OECD om minimumsselskabsskattesatsen på 15 pct. arbejdede for at undtage rederierne for øget beskatning? Der henvises til samråd i Skatteudvalget med skatteministeren om fritagelse af rederierne fra OECD-aftalen af 27. januar 2022, hvor daværende skatteminister, Morten Bødskov, svarede følgende: ”Vi har i udgangspunktet ikke arbejdet for, at rederierne ikke skulle beskattes”. Der henvises endvidere til artiklen ”Mærsk har modarbejdet at skulle betale mere i skat af overskud”, www.dr.dk, den 8. februar 2023 (https://www.dr.dk/nyheder/penge/maersk-har-modarbejdet-skulle-betale-mere-i-skat-af-overskud)Spørgsmålet ønskes besvares senest 2 dage inden afholdelse af SAU alm. del - samrådsspørgsmål G.  Svar  

Spm. 73

Vil ministeren redegøre for udviklingen i antal kommanditselskaber i Danmark, herunder hvor mange kommanditselskaber, som har udenlandske ejere?  Svar  

Spm. 76

Vil ministeren redegøre for det samlede antal reelle ejere af kommanditselskaber, der falder under ejergrænsen på 25 pct., og hvis navn derfor ikke offentliggøres? Og vil ministeren i tillæg hertil redegøre for det samlede antal kommanditselskaber, hvor der slet ikke fremgår nogle reelle ejere i det offentlige register, fordi ingen ejer har en ejerandel på 25 pct. eller mere?  Svar  

Spm. 94

Vil ministeren redegøre for implementering af indtægtsloftet på elproduktion som følge af EU-forordningen i samtlige EU-lande? Vil ministeren herunder redegøre for følgende i samtlige af de andre EU-landes implementering:1. Niveauet for loftet (EUR pr. MWh)2. Hvorvidt mellemhandlere er inkluderet af loftet (både koncernforbundene og uafhængige)?3. Hvorvidt der gives fradrag for tab på prissikringsaftaler?4. Opgøres realiserede markedsindtægter på måneds-, uge-, dags- eller timebasis?5. Hvor stor en andel af markedsindtægterne over indtægtsloftet skal de berørte selskaber indbetale til staten?6. Er der givet et forhøjet indtægtsloft for produktionsanlæg, der producerer elektricitet fra råolieprodukter og faste biomassebrændsler, og hvorvidt hybridanlæg er undtaget?7. Hvor stor en tilbageløbsfaktor antages ved tiltaget og anvendes det fulde umiddelbare eller provenu efter tilbageløb og adfærd til inflationshjælp?  Svar  

Spm. 136

Vil ministeren redegøre for, om der foreligger dispensationsmuligheder for indefrysning af ejendomsskatter i tilfælde af, at der ikke foreligger en ejendomsvurdering? Besvarelsen bedes tage afsæt i nedenstående henvendelse: En borger blev pr. 1. november folkepensionist, og med dette følger bl.a. muligheden for at indefryse ejendomsskatterne på borgerens hus. Huset var et år gammelt, da det blev købt i 2021. På grund af husets alder er der kun en foreløbig vurdering af husets værdi og ikke en endelig vurdering. Borgeren har fået afslag på indefrysning af ejendomsskatter hos Horsens kommune med begrundelsen, at kommunen ikke kan bevillige indefrysning af ejendomsskatter, når der ikke foreligger en endelig vurdering. Borgeren kan endvidere ikke få oplyst, hvornår borgeren vil modtage den endelige vurdering.  Svar  

Spm. 138

Vil ministeren i forlængelse af den manglende konkrete besvarelse på SAU alm. del – spørgsmål 68 oplyse, hvor stor en andel af de samlede udgifter forbundet med FoU-fradraget der tilfalder henholdsvis den største modtager, de fem største modtagere og de ti største modtagere af FoU-fradraget?  Svar  

Spm. 139

Vil ministeren udarbejde en oversigt over, hvor mange virksomheder der i perioden 2012-2022 er blevet indkaldt til skattekontrol (torskegilde)? Opgørelsen bedes opdeles på enkeltmandsvirksomheder, små virksomheder, mellemstore virksomheder og store virksomheder, samt differentiere i følgende virksomhedsomsætningsstørrelser: 5.000.000  Svar  

Spm. 147

Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen afsætter i alt omkring 700 mio. kr. til en samlet reform af topskatten (ny mellemskat og ny top-topskat), hvilket, jf. svar på alm. del - spørgsmål nr. 27 af 12. januar 2023, vil øge uligheden målt ved Gini-koefficienten med ca. 0,05 pct.point. Vil ministeren oplyse, hvad Gini-ændringen alternativt vil være, såfremt de 700 mio. kr. i stedet anvendes på at forhøje topskattegrænsen (ingen ny mellemskat og ingen top-topskat) og endvidere oplyse, hvor meget topskattegrænsen i så fald vil kunne forhøjes og hvad dette vil betyde for antallet af topskatteydere?  Svar  

Spm. 148

Vil ministeren redegøre for, om han eller told- og skatteforvaltningen har kendskab til, at der reklameres for casino, betting mm. online direkte målrettet mennesker, der søger på "rofus" på Google? Vil ministeren endvidere redegøre for, om en sådan målrettet reklamering er i strid med loven? Der henvises til følgende historie på Reddit. Spørger har testet det for at sikre dets rigtighed og oplevet det samme.https://www.reddit.com/r/Denmark/comments/11kuo6b/endnu_flere_sindssyge_spilreklamer_n%C3%A5r_man_s%C3%B8ger/  Svar