SkatteMail 2023, uge 24

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Kørsel og kørselsfradrag - HUSK din “kvittering” …
Large Danish MNE’s must publish CbC Report withtax info
Generationsskifte af landbrug ved sælgerpantebrev
Get ready for the submission of transfer pricing documentation
Expansion of the Danish tax territory
Ny ejendomsskattelov - nu vedtaget
FACIT juni 2023
De nye regler for ejendomsværdiskat mv. fra og med 2024
De nye regler for ejendomsværdiskat mv. fra og med 2024

Bindende svar
Fond - almenvelgørende formål - almennyttige formål - fradrag - uddelinger - driftsomkostninger - rette indkomstmodtager
Omlægning af pensionsordning til anden udbetalingsprofil og individualisering af ufordelte midler

Afgørelser
Lystfartøjsforsikringsafgift
Nulstilling af en hovedanpartshaver og personlig hæftelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
Værdi af ejendom ved overdragelse til klagerens datter
Ekstraordinær genoptagelse - Særlige omstændigheder

Domme
Ligningslovens § 16 E - aktionærlån - nærtstående - kæreste

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Dansk Revision

Kørsel og kørselsfradrag - HUSK din “kvittering” …

I en nylig sag fra byretten står det endnu engang klart, hvor vigtigt det er, at du som lønmodtager og/eller selvstændig gemmer din dokumentation for omkostninger i forbindelse med befordring, når du vil opnå befordringsfradrag.

Deloitte

Large Danish MNE’s must publish CbC Report withtax info

The transparency around tax information is increasing and multinationals therefore need to consider this in their tax strategy and tax operations to ensure a responsible tax position but also to avoid confusion on the tax information made publicly available.

EY

Generationsskifte af landbrug ved sælgerpantebrev

Ved generationsskifte af landbrug udenfor kredsen af nærtstående kan der med fordel anvendes et sælgerpantebrev.

KPMG Acor Tax

Get ready for the submission of transfer pricing documentation

Do you have your transfer pricing documentation in place?

KPMG Acor Tax

Expansion of the Danish tax territory

How will the new rules on expansion of the Danish tax territory impact your company?

PwC

Ny ejendomsskattelov - nu vedtaget

De offentlige ejendomsvurderinger har længe været låst på 2011/2012-niveau. Nu kommer den nye ejendomsskattelov og de dertil hørende nye ejendomsvurderinger.

Redmark

FACIT juni 2023

FACIT juni 2023

Redmark

De nye regler for ejendomsværdiskat mv. fra og med 2024

Folketinget har vedtaget de nye regler for beregning af ejendomsværdiskat og grundskyld for familiens parcelhus, ejerlejlighed og sommerbolig. Ejendomsværdiskat På grund af det i 2001 gennemførte skattestop for ejendomsværdiskatten har boligejernes beskatningsgrundlag for ejendomsværdiskat siden 2003 som oftest været enten den offentlige ejendomsvurdering i 2001 med tillæg af 5 % […]

Revisorgruppen Danmark

De nye regler for ejendomsværdiskat mv. fra og med 2024

Folketinget har vedtaget de nye regler for beregning af ejendomsværdiskat og grundskyld for familiens parcelhus, ejerlejlighed og sommerbolig.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Fond - almenvelgørende formål - almennyttige formål - fradrag - uddelinger - driftsomkostninger - rette indkomstmodtager

SKM2023.269.SR

I spørgsmål 1 kunne Skatterådet bekræfte, at Spørger varetog almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1, idet Spørger var godkendt i henhold til ligningslovens § 8 A, stk. 2, som berettigede til at modtage gaver med fradragsret for giveren, hvorved der allerede var taget stilling til, at Spørger varetog almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål.

Spørgsmål 2 - 5 omhandlede, om Spørgers udgifter skulle fratrækkes som driftsomkostninger eller uddelinger. Der skulle foretages en sondring mellem driftsomkostninger og uddelinger, idet fradrag for driftsomkostninger og for uddelinger på en række punkter havde forskellige skattemæssige konsekvenser. Driftsomkostninger for en fond var udgifter, der var nødvendige at afholde for at en fond kunne opnå et overskud, og dermed var driftsomkostninger udgifter, der blev afholdt for at sikre eller muliggøre, at en fond kunne varetage sine formål ifølge vedtægterne. Ved uddelinger forstås den disposition, hvorved en fond rent faktisk varetog sit formål. Skatterådet fandt, at Spørgers indsamlings- og salgsudgifter blev afholdt for at kunne opnå et overskud, der kunne finansiere Spørgers formål, hvorfor Spørgers indsamlings- og salgsudgifter skulle betragtes som driftsomkostninger. Skatterådet kunne derfor ikke bekræfte, at Spørgers indsamlings- og salgsudgifter skulle betragtes som uddelinger. Dette ændrede dog ikke på, at Spørger kunne fratrække de fradragsberettigede indsamlings- og salgsudgifter. Skatterådet fandt endvidere, at Spørgers udgifter til løn, administration og nationale aktiviteter skulle fordeles mellem den del, der kunne henføres direkte til opfyldelsen af Spørgers formål, der skulle betragtes som uddelinger, og den del, der ikke kunne henføres direkte til opfyldelsen af Spørgers formål, der skulle betragtes som driftsomkostninger, herunder bl.a. omkostninger, der kunne henføres til støttefunktioner, indsamlings- og salgsaktiviteter. Endelig fandt Skatterådet, at Spørgers udgifter til internationale aktiviteter udført af hovedorganisation kunne fratrækkes som uddelinger.

Spørgsmål 6 - 8 omhandlede, om Spørger kunne betragtes som rette indkomstmodtager af generelle donationer, indtægter ved trepartsaftaler og donationer, hvor Spørger indgik aftalen, men hvor projekterne skulle udføres af hovedorganisationen. Skatterådet kunne bekræfte, at Spørger var rette indkomstmodtager, idet det var Spørger, der var aftalepart og modtager af de angivne donationer og indtægter.

 

Bindende svar: Omlægning af pensionsordning til anden udbetalingsprofil og individualisering af ufordelte midler

SKM2023.265.SR

Spørger påtænkte at tilbyde visse medlemmer med pensionsordninger i form af gennemsnitrenteprodukter at omlægge disse til markedsrenteprodukter. Omvalget ville bl.a. indebære en konvertering af Pensionsordning 2 til en livsvarig livrente, og en konvertering af de individuelle særlige bonushensættelser (Pensionsordning 1) til livsvarige individuelle særlige bonushensættelser (Pensionsordning 3), hvorved der ville ske en ændring af ordningens udbetalingsprofil.

Skatterådet bekræftede, at såvel Pensionsordning 1 som Pensionsordning 2 på baggrund af udbetalingsprofilen kunne kvalificeres som rateforsikringer, der beskattedes efter pensionsbeskatningslovens § 8. Skatterådet forudsatte, at de underliggende pensionsaftaler opfyldte øvrige krav til ratepensioner i pensionsbeskatningslovens § 8.

Skatterådet bekræftede videre, at Pensionsordning 1 kunne overføres til Pensionsordning 3 uden, at det skulle betragtes som ud- og indbetaling i relation til pensionsbeskatningslovens regler, jf. pensionsbeskatningslovens § 41, stk. 1, nr. 2. Det samme gjorde sig gældende for overførsel fra Pensionsordning 2 til Ratepension, jf. pensionsbeskatningslovens § 41, stk. 1, nr. 3, og for overførsel af Pensionsordning 2 til Alderspension omfattet af pensionsbeskatningslovens § 2, jf. pensionsbeskatningslovens § 41, stk. 1, nr. 2.

Herudover bekræftede Skatterådet, at en ændring af den investeringsmæssige risikoprofil på en pensionsordning ikke udgjorde en hævning af midler eller en anden disposition, som medførte afgift efter pensionsbeskatningslovens § 30.

Endelig bekræftede Skatterådet, at den i anmodningen beskrevne overførsel og individualisering af ufordelte midler, ville være skattepligtig for de modtagende medlemmer efter pensionsafkastbeskatningslovens § 4 a, stk. 2 nr. 2 eller 3, samt at Spørger ville opnå et korresponderende fradrag for overførslen af ufordelte midler efter pensionsafkastbeskatningslovens § 7, stk. 2, nr. 1. Skatterådet var enig med Spørger i, at hvis fradraget efter pensionsafkastbeskatningslovens § 7, stk. 2, nr. 1, oversteg Spørgers beskatningsgrundlag efter pensionsafkastbeskatningslovens § 7, stk. 1, så kunne der beregnes en negativ skat til fremførsel efter lovens § 17, stk. 1.

Skatterådet tog dog ikke stilling til, hvorvidt den omhandlede allokering af ufordelte midler ville medføre, at en evt. negativ institutskat der fulgte heraf, ville kunne føres på den særlige konto for negativ skat, som herefter kunne forrentes efter reglen i pensionsafkastbeskatningslovens § 17, stk. 6.

 

Afgørelse: Lystfartøjsforsikringsafgift

SKM2023.271.LSR

I perioden fra den 1. juli 2016 til den 30. juni 2019 var der hos klageren, der drev forsikringsvirksomhed, tegnet en kaskoforsikring for et skib med en længde på 53,5 meter og en brede på 7,70 meter. Skibet blev betegnet som en yacht og var indrettet med 7 kabiner med plads til 12 overnattende personer og en besætning på 10 personer.

Landsskatteretten fandt, at skibet var hjemmehørende i Danmark, og at det ikke i tilstrækkelig grad var sandsynliggjort, at skibet udelukkende blev anvendt til erhvervsmæssige formål. Skibet skulle således anses som et lystfartøj i lystfartøjsforsikringsafgiftslovens forstand, hvorfor der skulle svares afgift af skibets kaskoforsikring.

 

Afgørelse: Nulstilling af en hovedanpartshaver og personlig hæftelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag

SKM2023.270.LSR

Klagerens selskab havde udbetalt løn til klageren og indeholdt A-skat og AM-bidrag. Da Skattestyrelsen som følge af manglende sikkerhedsstillelse havde truffet afgørelse om, at klagerens selskab ikke kunne registreres for A-skat og AM-bidrag, havde et andet selskab indberettet klagerens løn. Landsskatteretten fandt, at det var berettiget, at Skattestyrelsen havde flyttet lønindberetningerne fra det selskab, der havde foretaget indberetningerne, til klagerens selskab. Da betingelserne for nulstilling var opfyldt, fandt Landsskatteretten det endvidere berettiget, at Skattestyrelsen havde nulstillet de A-skatter og AM-bidrag, der var flyttet til klagerens selskab, uanset at indberetningerne var foretaget af et andet selskab.

Da klagerens selskab havde udbetalt løn til et antal øvrige ansatte uden at indberette de indeholdte A-skatter og AM-bidrag, efter at selskabet var nægtet registrering for A-skat og AM-bidrag, fandt Landsskatteretten, det var berettiget, at Skattestyrelsen havde opgjort selskabets tilsvar af A-skat og AM-bidrag skønsmæssigt.

Endelig fandt Landsskatteretten, at det var berettiget, at klageren blev pålagt hæftelse, da klageren havde ladet lønnen udbetale fra et selskab, der var blevet nægtet registrering for A-skat og AM-bidrag.

 

Afgørelse: Værdi af ejendom ved overdragelse til klagerens datter

SKM2023.268.LSR

Handelsværdien af en ejendom overdraget fra far til datter kunne ikke fastsættes inden for +/- 15 % af den seneste offentliggjorte ejendomsvurdering i henhold til værdiansættelsescirkulærets pkt. 6. Da klagerens datter i nær tilknytning til familieoverdragelsen udbød ejendommen til salg, og da lejligheden herefter, 6 måneder efter overdragelsen, blev solgt i almindelig fri handel, fandt Landsskatteretten, at der forelå sådanne særlige omstændigheder, at skattemyndighederne ikke skulle acceptere en værdiansættelse inden for 15 %-reglen. Ved afgørelsen henså Landsskatteretten tillige til, at klagerens datter lige før overtagelsesdagen optog et kreditforeningslån. Landsskatteretten fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens afgørelse om, at handelsværdien af ejendommen udgjorde 5.400.000 kr.

 

Afgørelse: Ekstraordinær genoptagelse - Særlige omstændigheder

SKM2023.267.LSR

Sagen angik, om klageren var berettiget til ekstraordinær genoptagelse af indkomstårene 2009 og 2010. Klageren ønskede disse indkomstår genoptaget, idet det var hans opfattelse, at SKAT ved en fejl havde anset ham for fuldt skattepligtig til Danmark. Denne fejl havde som konsekvens, at klageren efterfølgende ikke opfyldte betingelserne for beskatning under forskerskatteordningen. Landsskatteretten fandt, at SKAT havde begået en fejl i forbindelse med udskriften af klagerens årsopgørelser for indkomstårene 2009 og 2010, og at betingelsen om "særlige omstændigheder" i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, derfor var opfyldt. Landsskatteretten fandt endvidere, at klageren ikke havde overholdt 6-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., idet klageren ikke havde reageret inden for 6 måneder efter, at han havde fået kundskab om fejlregistreringen i forbindelse med udsendelse af årsopgørelsen for indkomståret 2010. Landsskatteretten fandt imidlertid, at der var grundlag for at dispensere fra overskridelsen af 6-måneders fristen i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, sidste pkt. Landsskatteretten lagde herved vægt på, at sagens karakter og klagerens personlige forhold talte herfor. Landsskatteretten ændrede derfor Skattestyrelsens afgørelse og gav klageren fuldt medhold.

 

Dom: Ligningslovens § 16 E - aktionærlån - nærtstående - kæreste

SKM2023.273.HR

Sagen angik, om et lån ydet af hovedanpartshaverens selskab til hovedanpartshaverens kærestes skulle anses for et indirekte lån - og dermed for en skattepligtig hævning - til hovedanpartshaveren, jf. ligningslovens § 16 E, jf. § 16 A.

Det var hovedanpartshaverens synspunkt, at ligningslovens § 16 E alene omfatter lån til hovedanpartshaveren selv samt til personer, der har den i ligningslovens § 2, stk. 2, 5. og 6. pkt., nævnte relation til hovedanpartshaveren i det långivende selskab.

Højesteret tiltrådte, at de i forarbejderne angivne eksempler på nærtstående (ægtefæller og børn) ikke kunne anses for udtømmende, og at der hverken i ordlyden eller i forarbejderne er støtte for en antagelse om, at indirekte lån til en hovedanpartshaver alene kan ske ved, at der ydes et lån til den pågældendes nærtstående som omhandlet i ligningslovens § 2, stk. 2, 5. og 6. pkt.

Højesteret tiltrådte endvidere, at lånet alene var ydet i kraft af hovedanpartshaverens personlige relation til låntager, og at det ikke kunne føre til en anden vurdering, at hovedanpartshaveren og låntager ikke havde fælles bopæl på tidspunktet for lånet.

Højesteret tiltrådte således, at lånet skulle anses for at have passeret hovedanpartshaverens økonomi og dermed for også at være ydet indirekte til hende.

På den baggrund blev landsrettens frifindelse af Skatteministeriet stadfæstet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 22/0018369
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-05-2023

Journalnr: 22/0023215
Passivpost - gaveafgift
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anvendt passivposten beregnet efter kildeskattelovens § 33 D til beregningen af gaveafgiften. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.
Afsagt: 22-05-2023

Journalnr: 16/1783658
Sambeskatningsindkomst
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet klagers sambeskatningsindkomst på baggrund af ændringer foretaget i det sambeskattede datterselskab. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-05-2023

Journalnr: 22/0005051
Skattepligt til Danmark
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset klageren for fuldt skattepligtig til Danmark, hvorfor Danmark kan beskatte klagerens indkomst fra ejendomsudlejning i Polen. Skattestyrelsen har indrømmet creditlempelse for den i Polen betalte skat. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-05-2023

Journalnr: 20/0040601
Skønsmæssig ansættelse af resultat
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af resultat af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-06-2023

Journalnr: 21/0100942
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst mm
Klagen vedrører beskatning af indsætninger på bankkonti og yderligere overskud fra erhvervsmæssig virksomhed. Landsskatteretten ændrer afgørelsen delvist.
Afsagt: 25-05-2023

Journalnr: 19/0093479
Skønsmæssig forhøjelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-05-2023

Journalnr: 21/0092036
Skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed samt hævninger på bankkonto tilhørende IVS og der er overført til klageren som for aktieindkomst. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 26-05-2023

Journalnr: 22/0060959
Yderligere omsætning
Klagen vedrører forhøjelse af personlig indkomst med yderligere omsætning i virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-05-2023

Journalnr: 22/0019636
Yderligere tinglysningsafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af yderligere tingslysningsafgift for klagerens tinglysninger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-05-2023

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 19-06-2023 - 18-07-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 22-06-2023 dom i C-258/22 Frie kapitalbevægelser H Lebensversicherung
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser - artikel 63 TEUF - erhvervsskat - beregningsgrundlaget for denne skat - nærmere bestemmelser for beregningen - udbytte fra kapitalandele på mindre end 10% af kapitalen i hjemmehørende og ikke-hjemmehørende kapitalselskaber - medtagelse i beskatningsgrundlaget for erhvervsskatten - tidspunkt for medtagelse - forskellig behandling - restriktion - foreligger ikke«

Den 13-07-2023 indstilling i C-340/22 Etableringsfrihed Cofidis
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse - direkte beskatning - artikel 49 TEUF - afgiftspålæggelse af kreditinstitutter med henblik på finansiering af den sociale sikring - adgang til fradrag i beskatningsgrundlaget for enheder med juridisk personlighed - begrundelse - afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 10000 2023 INIT - A-PUNKTSNOTE. Konklusioner om de fremskridt, som Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen (erhvervsbeskatning) har gjort under det svenske formandskab – Godkendelse

CM 3344 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (High Level) - MORNING ONLY

CM 3286 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Direct Taxation)

ST 10710 2023 INIT - OUTCOME OF PROCEEDINGS. Ecofin report to the European Council on tax issues

ST 8602 2020 REV 5 - NOTE. Code of Conduct Group (Business Taxation) - Overview of EU Member States' preferential tax regimes examined since the creation of the COCG in March 1998

 

Lovtidende

Lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af momsloven (Indberetning af betalingsoplysninger til bekæmpelse af grænseoverskridende momssvig, omvendt betalingspligt for teleydelser, notifikationsordning i visse afgiftslove, ændring af regler om ansvarsfrihed, tydeliggørelse af praksis om skærpede bøder, oplysningspligt i forbindelse med delvis momsfradragsret, justering af regler om udtagning, fritagelse for lønsumsafgift på energivirksomheders aktiviteter vedrørende indefrysning i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger, ændring af regler om kompetence til opkrævning af visse underholdsbidrag m.v.), LOV nr 755 af 13/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og selskabsskatteloven (Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald), LOV nr 745 af 13/06/2023. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Rusland og gennemførelse af defensive foranstaltninger mod Rusland, LOV nr 712 af 13/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrinteskatteloven og ligningsloven (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg m.v. i forbindelse med lagring af CO2 og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger), LOV nr 710 af 13/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Høringsportalen

Ændring af kildeskattebekendtgørelsen
Oprettelsesdato: 15-06-2023
Høringsfrist: 18-08-2023

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 167

Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022

Spørgsmål og svar

Spm. 159

Vil ministeren redegøre for ligningslovens § 8 N, stk. 2 i forhold til bestemmelsens krav om, at det modtagende selskab for at opnå fradrag hos det betalende selskab skal være sambeskattet med det betalende selskab, og bestemmelsens forhold til artikel 49 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) om retten til fri etablering, når det modtagende selskab er et koncernselskab hjemmehørende indenfor EU, og om der kan være tilfælde, hvor bestemmelsen (kravet om international sambeskatning) er i strid med artikel 49, jf. C-650/16, Bevola, præmis 29, og C-47/12, Kronos International Inc., præmis 35?  Svar  

Spm. 160

Vil ministeren redegøre for ligningslovens § 8 N, stk. 2 i forhold til bestemmelsens krav om, at det modtagende selskab for at opnå fradrag hos det betalende selskab skal være sambeskattet med det betalende selskab, og bestemmelsens forhold til ikke diskrimineringsbestemmelserne i de af Danmark indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster med andre lande, og som bygger på artikel 24 i OECD's modeloverenskomst fra 2017, og om der kan være tilfælde, hvor bestemmelsen (kravet om international sambeskatning) for et modtagende koncernselskab er i strid med ikke diskrimineringsbestemmelserne?  Svar  

Spm. 245

Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af EUU alm. del – spørgsmål 21 og den tekniske gennemgang af EU´s fælles sortliste over skattely i Skatteudvalget torsdag den 11. maj 2023 oplyse (evt. i fortrolig form), hvilke lande der er Danmarks allierede på teknisk og politisk niveau i forhold til spørgsmålet om tredjelandenes, herunder Tyrkiets, efterlevelse af sortlistens kriterier? Svaret bedes også sendt til Europaudvalget.  Svar  

Spm. 246

Vil ministeren oplyse de økonomiske konsekvenser for staten ved Danmarks Naturfredningsforening og Dansk Industris forslag om at fritage naturområder, der kategoriseres som § 3-natur, fra ejendomsskat? (https://www.dn.dk/nyheder/dn-og-di-naturen-skal-vaere-skattefri/)  Svar  

Spm. 248

Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 83 sammenligne virkningen på Gini-koefficienten ved hhv. procentvise topskattelettelser og forøgelse af afgiften på cigaretter, så konkrete lettelser sammenlignes med en gennemsnitspris pr. pakke på 60, 70, 80, 90 og 100 kr.?  Svar  

Spm. 261

Vil ministeren oplyse, hvor mange personer der beskattes efter bruttoskatteordningen opdelt på antal forskere og antal nøglemedarbejdere? Opgørelsen bedes opdelt på brancher, herunder bl.a. undervisning og uddannelse, kultur, forlystelser og sport samt finanssektoren.  Svar  

Spm. 271

Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser af en målrettet justering af reglerne for lagerbeskatning af porteføljeaktier (i selskabseje) i Small Cap-virksomheder? Konsekvenserne bedes beregnet ud fra følgende forudsætninger: - Omfatter udelukkende porteføljeaktier (i selskabseje) i Small Cap virksomheder.- Omfatter de første fem år efter børsnoteringen af den pågældende virksomhed.- Det lægges til grund, at der alene er tale om en udsættelse af den tvungne overgang til lagerbeskatning, ikke om en udsættelse af overgangen til den højere beskatning, der også følger med børsnotering (22 pct. selskabsskat på både udbytter og evt. realiserede avancer i perioden fra børsnotering til overgangen til lagerbeskatning).- Evt. udbytter samt realiserede avancer vil være skattepligtige.- Senest når perioden udløber, vil selskabet skulle overgå til lagerbeskatning og i den forbindelse betale skat af værditilvæksten af aktierne siden børsnoteringen.  Svar  

Spm. 272

Ministeren bedes oplyse det forventede provenutab ved justeringen både umiddelbart og efter evt. adfærd og tilbageløb og endvidere bekræfte, at forslaget alt andet lige bør tilskynde til en fremrykning af børsnoteringen af Small Cap-selskaber, hvilket isoleret set vil føre til et merskatteprovenu (grundet den generelt højere skat på afkastet fra noterede aktier). Vil ministeren tilsvarende bekræfte, at forslaget alt andet lige bør øge tilskyndelsen til at eje porteføljeaktier i forhold til datterselskabsaktier i Small Cap-virksomheder, som står over for at blive børsnoteret eller lige er blevet det, hvilket ligeledes isoleret set bør føre til et merskatteprovenu (grundet den generelt højere skat på afkastet fra porteføljeaktier sammenlignet med datterselskabsaktier)?  Svar  

Spm. 273

Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste at sænke selskabsskatten med 1 procentpoint (fra 22 pct. til 21 pct.)?  Svar  

Spm. 274

Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste at fjerne tinglysningsafgiftens faste del for boliger med en salgspris på under 1 mio. kr.?  Svar  

Spm. 275

Hvad vil det koste midlertidigt og varigt i administration og it-udvikling at indføre hhv. den nye mellemskat og den nye top-topskat?  Svar  

Spm. 276

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 13. juni 2023 om ECOFIN-rådsmødet den 16. juni 2023, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål K.Talepapiret bedes også sendt til Boligudvalget og Udvalget for Landdistrikter og Øer.  Svar