SkatteMail 2023, uge 35

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Topskattegrænsen hæves til 588.900 kr. i 2024
Dødsbobeskatning for ægtefæller uden børn
Ikke skattefradrag for underskud ved hobbyvirksomhed
Fordel ved køb af feriebolig i udlandet inden nytår
Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - august 2023
Hvad betyder de nye ejendomsskatter for din virksomhed?
Fristen for korrektion af passivpost ved gaveanmeldelser
Lønmodtager eller selvstændig ved udførelse af platformsarbejde?
Undgå kædesvig
Fradrag for børnebidrag

Udkast til styresignal
Udkast til Styresignal - Præcisering af praksis - ligningslovens § 33 A
Bundfradrag i købs- og salgsåret ved udlejning af tofamilieshus ved anvendelse af ligningslovens § 15 Q - fejl i Den juridiske vejledning - genoptagelse - udkast til styresignal

Styresignaler
Styresignal om genoptagelse som følge af Højesterets kendelse SKM2021.267.HR vedrørende særlige omstændigheder ved overdragelse af en udlejningsejendom i et dødsbo efter 15 pct.-reglen i cirkulære nr. 185 af 17. november 1982
Ophævelse af visse SKAT-meddelelser offentliggjort i perioden 2005 til 2009 - styresignal

Bindende svar
Ophold i Vietnam - Direktør - Fuld skattepligt, skattemæssigt hjemsted, ligningslovens § 33 A samt fri bolig
Ledelsens sæde, fast driftssted, begrænset skattepligt
Skattepligt - ophold - arbejde
Kontantvederlaget ved salg af mellemholdingselskab var omfattet af selskabsskattelovens § 2 D
Tysk alternativ investeringsfond (AIF) - begrænset skattepligt til Danmark af ejendomsinvestering - stille deltagelse

Afgørelser
Tilladelse: overdragelse af kapitalandele fra holdingselskab til fond - beskatning
Omkostningsgodtgørelse - Afslag på acontogodtgørelse - Hæftelse

Domme
Underleverandører - nægtelse af fradrag for købsmoms og skattemæssigt fradrag - usædvanlige omstændigheder

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Topskattegrænsen hæves til 588.900 kr. i 2024

Topskattegrænsen hæves med 20.000 kr. til næste år, men det er endnu uvist, hvad topskattesatserne i 2024 kommer til at lyde på. Regeringen forventes dog snart at løfte sløret for sine planer.

BDO

Dødsbobeskatning for ægtefæller uden børn

Når en barnløs dør, beskattes en efterlevende ægtefælle som udgangspunkt efter de regler, der gælder ved hensidden i uskiftet bo, men det er ikke altid en fordel.

BDO

Ikke skattefradrag for underskud ved hobbyvirksomhed

En ældre galleriejer fik ikke godkendt fradrag for underskud ved sin virksomhed, selvom han utvivlsomt havde de faglige forudsætninger for at drive en sådan virksomhed professionelt.

BDO

Fordel ved køb af feriebolig i udlandet inden nytår

Går I med overvejelser om at købe en feriebolig i udlandet, bør I nok ikke vente for længe med at gøre alvor af det. Også ejere af den slags ejendomme får nemlig rabat på deres ejendomsværdiskat, hvis den er købt inden 2024.

Bech-Bruun

Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - august 2023

Læs vores nyhedsbrev Generationsskifte Omstrukturering med aktuel lovgivning og afgørelser.

Dansk Revision

Hvad betyder de nye ejendomsskatter for din virksomhed?

Virksomhedernes ejendomsbeskatning overgår fra 1. januar 2024til staten. Det gælder både grundskylden og dækningsafgiften.

EY

Fristen for korrektion af passivpost ved gaveanmeldelser

Ved gaveoverdragelser er Skattemyndighedernes korrektionsmuligheder begrænset af 6-månedersfristen, også når det gælder passivposten.

Kammeradvokaten

Lønmodtager eller selvstændig ved udførelse af platformsarbejde?

Hvorfor er det så vigtigt at være opmærksom på, om der er tale om en lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende ved f.eks. platformsarbejde? Det kigger vi nærmere på i denne nyhed. Vi ser også nærmere på den nyeste status for regulering af platformsarbejde.

TVC Advokatfirma

Undgå kædesvig

Er du opmærksom på Skattestyrelsens vejledning for at undgå svindel blandt leverandører og underleverandører, der i sidste ende udgør en risiko for dig selv.

TVC Advokatfirma

Fradrag for børnebidrag

Skatteyder opnår ret til fradrag for børnebidrag i klagesag efter tvist med Skattestyrelsen.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Udkast til Styresignal - Præcisering af praksis - ligningslovens § 33 A

23-0176776

I styresignalet præciseres praksis som følge af Østre Landsrets dom (SKM2023.18.ØLR) vedrørende anvendelsesområdet for ligningslovens § 33 A. Ligningslovens § 33 A medfører en skattelempelse (fritagelse for skat) for lønindkomst ved personligt arbejde i tjenesteforhold, der erhverves under ophold i udlandet. Personer kan dog ifølge dommen ikke anvende ligningslovens § 33 A, hvis udlandsopholdet ikke har sammenhæng med arbejdsgiverens forhold.

Østre Landsret afsagde den 6. december 2022 en dom, hvorefter en pilot ikke var berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A for arbejde udført for et dansk luftfartsselskab, selv om han i perioden havde haft et udlandsophold over 6 måneder. Dommen er endelig.

Landsretten fandt således, at tilfælde, hvor en dansk lønmodtager, som har bevaret sin fulde skattepligt til Danmark, af egen drift og uafhængigt af arbejdsgiveren vælger at bosætte sig i udlandet, uden at dette har sammenhæng med arbejdsgiverens forhold, falder udenfor ligningslovens § 33 A.

Piloten var ansat med stationeringssted i Danmark, men valgte af egen drift at tage bopæl i udlandet. Hans ophold i udlandet skyldtes således ikke en ansættelse i udlandet og havde ikke nogen sammenhæng til arbejdsgiverens forhold.

Landsretten fandt, at ligningslovens § 33 A - henset til ordlyden og formålet med reglen - ikke var anvendelig i den konkrete situation, hvor udlandsopholdet ikke havde nogen form for sammenhæng med arbejdsgiverens forhold.

 

Udkast til styresignal: Bundfradrag i købs- og salgsåret ved udlejning af tofamilieshus ved anvendelse af ligningslovens § 15 Q - fejl i Den juridiske vejledning - genoptagelse - udkast til styresignal

22-0440886

Skattestyrelsen er blevet opmærksom på en fejl i Den juridiske vejledning ved beskrivelsen af ejere af tofamilieshuses adgang til at anvende bundfradrag efter ligningslovens § 15 Q, på den del af ejendommen, som ejeren selv bebor.

Det fremgår af Den juridiske vejledning, at hvis et tofamilieshus sælges, så kan køber og sælger alene tage et forholdsmæssigt bundfradrag i købs- og salgsåret efter ligningslovens § 15 Q, set i forhold til ejertiden.

For enfamilieshuse gælder det, at der er adgang til et fuldt bundfradrag for både køber og sælger i salgsåret, når ligningslovens § 15 Q anvendes.

Der er ikke hjemmel til at indlægge en begrænsning i brug af bundfradraget i købs- og salgsåret for tofamilieshuse. Teksten i Den juridiske vejledning bliver derfor ændret, og der gives adgang til genoptagelse for de ejere af tofamilieshuse, der er blevet beskattet af et for højt beløb, fordi der ikke er givet et fuldt bundfradrag i købs- og salgsåret.

 

Styresignal: Styresignal om genoptagelse som følge af Højesterets kendelse SKM2021.267.HR vedrørende særlige omstændigheder ved overdragelse af en udlejningsejendom i et dødsbo efter 15 pct.-reglen i cirkulære nr. 185 af 17. november 1982

SKM2023.417.SKTST

Styresignalet beskriver en ændring af praksis som følge af Højesterets kendelse, SKM2021.267.HR.

Højesteret traf med sin kendelse afgørelse om, at en af Skattestyrelsen beregnet afkastprocent på en fast ejendom, samt den almindelige prisudvikling på markedet for udlejningsejendomme ikke kan anses som særlige omstændigheder, der kan begrunde en udmelding af sagkyndig vurdering og dermed tilsidesættelse af 15 pct.- reglen i cirkulære nr. 185 af 17. november 1982 i cirkulære om værdiansættelsen af aktiver og passiver i dødsboer m.m. og ved gaveafgiftsberegning (værdiansættelsescirkulæret).

Skattestyrelsen har i SKM2021.442.SKTST meddelt, at Skattestyrelsen vil udsende et styresignal om kendelsens betydning for dansk praksis. Styrelsen meddelte samtidig, at forældelsesfristen i forhold til krav på tilbagebetaling af gaveafgift suspenderes fra og med Højesterets kendelse den 26. april 2021. Dette styresignal fastsætter, at den i SKM2021.442.SKTST meddelte suspension ophører 3 måneder efter offentliggørelsen af dette styresignal.

 

Styresignal: Ophævelse af visse SKAT-meddelelser offentliggjort i perioden 2005 til 2009 - styresignal

SKM2023.415.SKTST

Styresignalet ophæver en række SKAT-meddelelser, som er offentliggjort i perioden 2005 til 2009. SKAT-meddelelserne ophæves, da de enten er indarbejdet i Den juridiske vejledning eller vedrører ikke længere gældende lovgivning m.v.

 

Bindende svar: Ophold i Vietnam - Direktør - Fuld skattepligt, skattemæssigt hjemsted, ligningslovens § 33 A samt fri bolig

SKM2023.424.SR

Spørger ejede 50 % af et selskab, hvor han var ansat som direktør. Spørger rejste til Vietnam med sin familie i 7 måneder for at udbygge og pleje selskabets kunderelationer i Vietnam. Opholdet ville samtidig bestå af turistmæssige aktiviteter i spørgers fritid og under eventuel ferieafvikling.

Skatterådet kunne bekræfte, at spørger bevarede sin fulde skattepligtigt til Danmark, imens han var i Vietnam, henset til at spørger ikke afskar sig rådigheden over sin bolig i Danmark ved enten at sælge eller udleje sin bolig uopsigeligt i mindst 3 år.

Skatterådet kunne desuden bekræfte, at spørger skulle anses for skattemæssigt hjemmehørende i Danmark i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Vietnam. Spørger havde kun fast bolig til rådighed i Danmark. Boligen i Vietnam skulle alene anses for midlertidig, når opholdet i Vietnam var henholdsvis en forretningsrejse og en privat ferierejse i en på forhånd afgrænset periode.

Skatterådet kunne derudover bekræfte, at spørger kunne få nedsat skatten på lønindkomst for arbejdet uden for riget efter ligningslovens § 33 A. Skatterådet lagde vægt på, at opholdet i Vietnam havde en sammenhæng med selskabets forhold, og at der ikke var tale om en situation, hvor spørger af egen drift og uafhængigt af selskabet valgte at bosætte sig i udlandet. Skatterådet lagde også vægt på, at beslutningen om udlandsopholdet var truffet af selskabets ledelse, som ikke alene udgjordes af spørger, og at opholdet havde til formål at styrke selskabets samarbejder i Vietnam. Der var således indgået en aftale om, at spørger i en periode var beskæftiget ved et arbejdssted uden for riget. Skatterådet kunne i den forbindelse desuden bekræfte, at spørger ville være berettiget til fuld lempelse for løn, der blev optjent i Vietnam, og til halv lempelse for løn, der blev optjent ved eventuelle kundebesøg i Kina, Japan og Australien.

Skatterådet kunne endeligt bekræfte, at spørger var skattepligtig efter ligningslovens § 16, stk. 3, af værdien af den bolig, som selskabet lejede og stillede til rådighed for spørger i Vietnam. Da udlejer var en uafhængig tredjemand, blev betalingen for lejemålet anset for at være fastsat til markedslejen, og den skattepligtige værdi skulle derfor ikke fastsættes efter ligningsloven § 16, stk. 9.

 

Bindende svar: Ledelsens sæde, fast driftssted, begrænset skattepligt

SKM2023.423.SR

Skatterådet bekræftede i spørgsmål 1, at det udenlandske selskab ikke kunne anses for hjemmehørende i Danmark, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 6.

Skatterådet kunne ikke bekræfte i spørgsmål 2, at det udenlandske selskab ikke fik fast driftssted i Danmark gennem direktørens arbejde i Danmark.

 

Bindende svar: Skattepligt - ophold - arbejde

SKM2023.422.SR

Skatterådet svarede bekræftende på spørgsmål 1. Spørger boede i X-land, men rådede også over en helårsbolig i Danmark. Spørgers ægtefælle og børn boede i denne bolig. Der var tale om ophold hos familien i Danmark i ferier og weekender. Weekendopholdene ville have en varighed på 3-4 dage. Spørger ville maksimalt opholde sig i Danmark 180 dage indenfor løbende periode på 12 måneder og aldrig mere end 3 måneder i sammenhæng. Skatterådet fandt, at spørgers arbejdsmønster måtte betegnes som sporadisk besvarelse af e-mails, telefonopkald og SMS under ferie og lignende i Danmark. Der var tale om enkeltstående arbejdsmæssige opgaver, der kunne håndteres uden at fratage det kortvarige ophold sin karakter af "ferie eller lignende". Skatterådet kunne således bekræfte, at spørgerens fulde skattepligt til Danmark ikke genindtrådte, hvis spørger under sine ferie- og weekendophold her i landet udførte arbejde af begrænset omfang og karakter.

Skatterådet svarede bekræftende på spørgsmål 2. Spørger agtede - udover de arbejdsrelaterede aktiviteter nævnt under spørgsmål 1 - at deltage i op til 1-2 erhvervsmøder på årsbasis i Danmark. Hvert møde ville vare op til 2 dage. Såfremt der i forbindelse med sådanne møder ville være behov for at overnatte i Danmark, ville overnatning ske på hotel. Da der var tale om enkeltstående møder, som ikke indebar et fast mønster, og da der maksimalt var tale om 4 dages mødeaktivitet om året, fandt Skatterådet, at mødeaktiviteterne havde et omfang, som var foreneligt med praksis. Skatterådet fandt således, at spørgers ophold her i landet kunne betragtes som "ferie eller lignende". Skatterådet kunne således bekræfte, at spørger som følge af eventuel deltagelse i 1-2 enkeltstående møder om året her i landet, som ikke indebar et fast mønster, ikke indtrådte i fuld skattepligt til Danmark.

 

Bindende svar: Kontantvederlaget ved salg af mellemholdingselskab var omfattet af selskabsskattelovens § 2 D

SKM2023.421.SR

De to Spørgere, A2 Holding ApS og B2 Holding ApS, ejede hver 30 pct. af anparterne i M1, der ejede 30 pct. af anparterne i M2, der igen ejede 25 pct. af anparterne i Topco. Som led i en samlet overtagelse af X-koncernen erhvervede Bidco alle anparterne i Topco direkte, og indirekte ved køb af en række medarbejderholdingselskaber - herunder M1. Ved Spørgernes overdragelse af anparterne i M1 til Bidco modtog Spørgerne delvist vederlag i kontanter og delvist i anparter i Nyt Midco, der ejede 100 pct. af Bidco.

Skatterådet fandt, at Spørgernes kontante afståelsessum ved salg af deres anparter i M1 skulle anses for udbytte i henhold til selskabsskattelovens § 2 D, stk. 2, 1. pkt., idet Bidco udgjorde et selskab, der på overdragelsestidspunktet i det væsentlige var uden økonomisk risiko ved erhvervsmæssig aktivitet, jf. selskabsskattelovens § 33 A, stk. 3.

A2 Holding ApS (Spørger 1) var ejet med 75 pct. af den fysiske person, A, via A1 Holding ApS, mens B2 Holding ApS (Spørger 2) var ejet med 75 pct. af den fysiske person, B, via B1 Holding ApS. A1 Holding ApS og B1 Holding ApS skulle efter mellemholdingreglen i aktieavancebeskatningslovens § 4 A, stk. 3, anses for at eje mindre end 10 pct. af anparterne i Topco direkte, og derfor også anses for at have solgt anparterne i Topco direkte. Undtagelsen til selskabsskattelovens § 2 D, stk. 2, 1. pkt., hvorefter den kontante del af vederlaget ikke skal anses for udbytte, hvis det overdragende selskab opfylder betingelserne for at modtage skattefrit udbytte efter § 13, stk. 1, nr. 2, såfremt vederlaget havde været udbytte af aktier i det overdragede selskab umiddelbart inden overdragelsen, fandt derfor ikke anvendelse. Svaret var ikke i overensstemmelse med Spørgernes opfattelse.

 

Bindende svar: Tysk alternativ investeringsfond (AIF) - begrænset skattepligt til Danmark af ejendomsinvestering - stille deltagelse

SKM2023.416.SR

Spørger var et tysk kapitalforvaltningsselskab, som påtænkte at investere i fast ejendom i Danmark. Investeringen foretoges gennem en Fond (AIF), som i skattemæssig henseende var transparent både i Tyskland og Danmark. Ejendommen erhvervedes gennem et tysk GmbH. Fonden finansierede Ejendomsselskabet med kapitalindskud, dels som aktionær (selskabskapital 1%), dels som "atypisch stille gesellschafter" (99%). Spørger ønskede svar på, om det var Ejendomsselskabet, Fonden eller de udenlandske passive investorer (kommanditister), der var begrænset skattepligtige til Danmark (rette indkomstmodtager) af afkast af den faste ejendom i Danmark.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Ejendomsselskabet var skattepligtigt i Danmark af den samlede indkomst fra investeringen i fast ejendom i Danmark. Ejendomsselskabet var alene begrænset skattepligtig af sin aftalte andel af overskuddet af virksomheden (1%).

Skatterådet fandt ikke, at Fondens/Investorernes indskud i Ejendomsselskabet kunne klassificeres som lån, da der hverken var indgået aftale om forrentning, forfaldstid eller en plan for afdrag heraf. Skatterådet fandt som følge af Fondens transparens, at Investorerne var deltagere i Ejendomsselska-bets virksomhed, og denne deltagelse kunne sidestilles med kommanditistens deltagelse i K/S´ets virksomhed. Investorerne var derfor begrænset skattepligtige til Danmark af deres andel af den samlede indkomst (99 %) inkl. fortjeneste ved afståelse. Skatterådet kunne derfor ikke bekræfte, at hverken Fonden, Investorerne i Fonden eller Spørger mbH var skattepligtige til Danmark af indkomst fra investeringen i fast ejendom i Danmark.

 

Afgørelse: Tilladelse: overdragelse af kapitalandele fra holdingselskab til fond - beskatning

SKM2023.418.SR

Skatterådet bekræftede, at et holdingselskab kunne overdrage kapitalandele til en fond, uden at dette ville udløse beskatning af Spørger. Der var tale om indskud af kapitalandele til en fond, der havde til formål at være en almenvelgørende fond.

 

Afgørelse: Omkostningsgodtgørelse - Afslag på acontogodtgørelse - Hæftelse

SKM2023.413.LSR

Sagen angik, om en forening reelt var forpligtet til at betale et beløb til sagkyndig bistand, som der var ansøgt om omkostningsgodtgørelse for. På grundlag af en konkret vurdering af sagens faktiske omstændigheder fandt Landsskatteretten, at foreningen ikke havde dokumenteret, at foreningen havde indgået en låneaftale med Danmarks Jægerforbund, hvorefter Danmarks Jægerforbunds betaling af beløbet til sagkyndig bistand var udtryk for et lån, som foreningen skulle tilbagebetale. Landsskatteretten fandt derfor, at foreningen ikke havde løftet bevisbyrden for, at foreningen reelt var forpligtet til at betale det omhandlede beløb til sagkyndig bistand. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

 

Dom: Underleverandører - nægtelse af fradrag for købsmoms og skattemæssigt fradrag - usædvanlige omstændigheder

SKM2023.419.BR

Sagen angik, om sagsøgeren opfyldte betingelserne for fradrag for købsmoms og skattemæssigt fradrag i indkomståret 2016 for tre fakturaer udstedt af en hævdet underleverandør af arbejdsydelser, jf. momslovens § 37, stk. 1, og statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Retten fandt, at der i sagen forelå så usædvanlige omstændigheder, at sagsøgeren var underlagt en skærpet bevisbyrde. Retten fandt, at de tre fremlagte fakturaer ikke opfyldte kravene i momsbekendtgørelsen. Retten bemærkede, at sagsøgeren ikke havde opfyldt Skatteministeriets opfordringer til nærmere at dokumentere de hævdede leverancer, og at det derfor ikke havde været muligt at efterprøve og kontrollere fakturaerne. Retten lagde til grund, at Skattestyrelsen ved kontrol af den hævdede underleverandør havde konstateret, at underleverandøren ikke havde ansatte, at sagsøgerens indbetalinger til underleverandøren straks eller kort efter indsætning var blevet videreoverført til et vekselbureau, og at politiet i forbindelse med efterforskning af underleverandøren havde konstateret, at underleverandøren ikke havde leveret arbejdskraft og havde været anvendt til at udstede fakturaer og føre pengene tilbage til betalere efter fradrag af provision. Retten fandt på den baggrund, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at underleverandøren havde udført det arbejde, fakturaerne ifølge sagsøgeren dækkede over. Retten tog herefter Skatteministeriets frifindelsespåstand til følge.

 

Høringssvar til udkast til styresignal:

Ophævelse af visse SKAT-meddelelser offentliggjort i perioden 2005 til 2009 - udkast til styresignal
22-0329013

Styresignalet ophæver en række SKAT-meddelelser, som er offentliggjort i perioden 2005 til 2009. SKAT-meddelelserne ophæves, da de enten er indarbejdet i Den juridiske vejledning eller vedrører ikke længere gældende lovgivning m.v.

Høringssvar:

  • DI
  • Dansk erhverv
  • FSR - Danske Revisorer
  •  

    Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

    Journalnr: 20/0052935
    Anden personlig indkomst mm.
    Klagen vedrører beskatning af anden personlig indkomst og yderligere overskud af virksomhed. Landsskatteretten nedsætter yderligere overskud af virksomhed, således at overskuddet reelt nedsættes. Sidstnævnte er en ændring som går videre end påstået af klager.
    Afsagt: 27-06-2023

    Journalnr: 21/0103170
    A-skat og AM-bidrag
    Klagen vedrører manglende indeholdelse af og hæftelse for A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 25-07-2023

    Journalnr: 21/0021532
    A-skat og AM-bidrag
    Klagen vedrører efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 04-07-2023

    Journalnr: 22/0002233
    A-skat og AM-bidrag
    Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 04-07-2023

    Journalnr: 20/0070402
    Diverse fradrag
    Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til rejser og rejsegodtgørelser, lejeudgifter og juridisk bistand. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 26-06-2023

    Journalnr: 22/0093740
    Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2011. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 08-08-2023

    Journalnr: 19/0103008
    Forhøjelse af overskud af virksomhed
    Klagen vedrører forhøjelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
    Afsagt: 26-06-2023

    Journalnr: 21/0097297
    Forhøjelse af overskud og personlig indkomst
    Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud af virksomhed og af anden personlig indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 25-07-2023

    Journalnr: 19/0033548
    Fritagelse for skattetræk
    Klagen handler om, at Skattestyrelsen ikke har godkendt klagerens anmodning om fritagelse for skattetræk i stipendie fra et universitet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 08-08-2023

    Journalnr: 19/0105128
    Maskeret udbytte
    Klagen vedrører beskatning af maskeret udbytte – udeholdt omsætning, moms, private- og ikke dokumenterede udgifter samt mellemregning. Landsskatteretten ændrer afgørelsen således at forhøjelserne nedsættes i overvejende grad og delvist i stedet beskattes som personlig indkomst i form af konkrete indsætninger.
    Afsagt: 04-07-2023

    Journalnr: 22/0013018
    Nægtet registrering
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om registrering for moms, A-skat og AM-bidrag, idet det er sandsynligt, at selskabet vil anvende registreringen til skatte- og afgiftsunddragelse. Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse, men ændrer begrundelsen.
    Afsagt: 28-06-2023

    Journalnr: 23/0007301
    Opgørelse for mellemperioden
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at boets anmodning om opgørelse af skattepligtig indkomst for mellemperioden ikke kan godkendes, og at der ikke er mulighed for omgørelse eller omvalg vedrørende behandling af oplysningsskema for mellemperioden. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 08-08-2023

    Journalnr: 21/0011052
    Resultat af virksomhed, renter og anden personlig indkomst
    Klagen vedrører forhøjelse af resultat af virksomhed (nedsættelse af underskud), nedsat fradrag for renter og beskatning af anden personlig indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 27-06-2023

    Journalnr: 19/0060428
    Skat af fri bil
    Klagen vedrører beskatning af værdi af fri bil. Landsskatteretten nedsætter beskatningen til nul.
    Afsagt: 07-08-2023

    Journalnr: 21/0106547
    Skønsmæssig ansættelse af overskud
    Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
    Afsagt: 04-07-2023

     

    Lovtidende

    Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om kildeskat, BEK nr 1137 af 25/08/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om platformoperatørers indberetningspligt vedrørende sælgere og udlejere, BEK nr 1142 af 28/08/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Nyt fra Folketinget

    Almindelig del

    Bilag

    Bilag 214

    Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 242 om den forventede geografiske fordeling af de borgere, der får en positiv effekt af det øgede personfradrag for unge under 18 år

    Bilag 217

    Økonomisk analyse om incitamenter til beskæftigelse, august 2023

    Bilag 218

    Økonomisk analyse om indkomstudvikling og -forskelle i 2020, august 2023

    Bilag 219

    Præsentation fra De Økonomiske Vismænds møde med Skatteudvalget den 30/8-23

    Bilag 220

    Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde

    Bilag 221

    Orientering om Skatteøkonomisk Redegørelse 2023

    Spørgsmål og svar

    Spm. 294

    Kan ministeren bekræfte henholdsvis de centrale påstande og de fremførte tal for de nye boligbeskatningsregler, som er blevet udregnet af Nordea Kredit, og som fremgår af artiklen »Ny Boligskat vil skubbe til prisen på dit hus – her er, hvad du kan forvente« bragt på jyllands-posten.dk den 15. juli 2023?  Svar  

    Spm. 315

    Vil ministeren redegøre for sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen? Svaret bedes opgjort som gennemsnit, længste og korteste behandlingstid ud for hver enkelt sagstype fra 2022 og frem. I forlængelse af dette, mener ministeren, at sagsbehandlingstiderne er tilfredsstillende?  Svar  

    Spm. 316

    Finder ministeren det rimeligt, at Skattestyrelsen gennem Gældsstyrelsen indkræver offentlig gæld via lønindeholdelse, mens en sag står på i Skatteankestyrelsen, og vil ministeren kommentere på et forslag om at sætte lønindeholdelsen i bero, mens ankesagen ikke er afgjort?  Svar  

    Spm. 317

    Vil ministeren med udgangspunkt i tabel 1 i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 45 (folketingsåret 2017-18) foretage en opdatering, hvor det beregningsmæssige grundlag er den progressive skattetrappe inklusiv lønindkomst og kapital- og aktieindkomst, som det følger af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 313 (folketingsåret (2020-2021), samt fjernelse af det skrå skatteloft, som det fremgår af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 264 (folketingsåret 2016-17)?  Svar  

    Spm. 318

    Vil ministeren foretage en opdatering af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 624 (folketingsåret 2016-17)?  Svar  

    Spm. 319

    Vil ministeren redegøre for, hvornår Skatteministeriet var vidende om, at tidsplanen for udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger endnu engang skrider?  Svar  

    Spm. 320

    Vil ministeren redegøre for, hvornår de danske borgere kan forvente, at udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger finder sted?  Svar  

    Spm. 321

    Vil ministeren sørge for at holde udvalget orienteret om arbejdet med at revidere regneprincipperne som opfølgning på vismændenes kritik, jf. også svarene på FIU alm. del – spørgsmål 220-223?  Svar  

    Spm. 322

    Kan ministeren beregne effekterne af at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget i intervaller af 5.000 kr. indtil 100.000 kr. samt ved en fjernelse af loftet? Det skal lægges til grund, at substitutionselasticiteten er på hhv. 0,2; 0,3; 0,4 og 0,5 samt med de nuværende regneprincipper. Det bedes endvidere lagt til grund, at timeelasticiteten svarer til de nuværende regneprincipper, og at den resterende del af elasticiteten skyldes højere produktivitet. Der bedes om effekter i mia. kr. på de offentlige finanser, produktivitet, BNP, private lønninger, offentlige lønninger og indkomstoverførsler samt på arbejdsudbud (fuldtidspersoner). Effekten på de offentlige finanser efter tilbageløb og adfærd i mia. kr. bedes opdelt på, hvor meget der stammer fra en stigning i de offentlige lønninger (efter skat og tilbageløb) og indkomstoverførsler (efter skat og tilbageløb).

    Spm. 323

    Kan ministeren beregne effekterne af sænke topskatten fra de nuværende 15 pct. med 1 pct.-point indtil afskaffelse, hæve topskattegrænsen med 50.000 kr. indtil 1 mio. kr. samt hæve topskattesatsen med 1 pct.-point fra de nuværende 15 pct. til 20 pct.? Det lægges til grund, at substitutionselasticiteten er på hhv. 0,2; 0,3; 0,4 og 0,5 samt med de nuværende regneprincipper. Det bedes endvidere lagt til grund, at timeelasticiteten for topskatteydere svarer til de nuværende regneprincipper, og at den resterende del af elasticiteten skyldes højere produktivitet. Der bedes om effekter i mia. kr. på de offentlige finanser, produktivitet, BNP, private lønninger, offentlige lønninger og indkomstoverførsler samt på arbejdsudbud (fuldtidspersoner). Effekten på de offentlige finanser efter tilbageløb og adfærd i mia. kr. bedes opdelt på, hvor meget der stammer fra en stigning i de offentlige lønninger (efter skat og tilbageløb) og indkomstoverførsler (efter skat og tilbageløb).

    Spm. 324

    Vil ministeren oversende sin kommende redegørelse til Statsrevisorerne om Skatteministeriets kontrol på leasingområdet, jf. beretning nr.19/2022, fra juni 2023, til udvalget?  Svar  

    Spm. 326

    Når kvadratmeterprisen med de nye ejendomsvurderinger skal justeres med udgangspunkt i boligens referenceejendomme i nabolaget, er det så korrekt, at det sker med udgangspunkt i en række procentuelle justeringer baseret på bl.a. boligens alder, tagets type, afstanden til motorveje m.v., som det bl.a. fremgår af artiklen fra DR ”8 faktorer, der påvirker din nye ejendomsvurdering”, dr.dk, 27. juni 2023? Og er disse procentuelle justeringer faste for hele landet eller afhænger de af det geografiske område, og i så fald hvorledes?  Svar  

    Spm. 327

    Vil ministeren oplyse, om ministeriet har haft overvejelser om, hvorvidt det ville give mere retvisende vurderinger, hvis man erstattede eller supplerede nogle af de procentuelle justeringer (f.eks. for tagtype), med faste beløb i kr. i lyset af, at anskaffelsesprisen for f.eks. et tag i mindre grad varierer efter område?  Svar  

    Spm. 329

    Vil ministeren oplyse, hvor meget der med provenuet fra en afskaffelse af det skrå skatteloft vil kunne:1. sænkes topskattesatsen2. forhøjes topskattegrænsen3. forhøjes loftet over beskæftigelsesfradraget? Svaret bedes også indeholde effekten på beskæftigelse, BNP og GINI ved de enkelte tiltag.  Svar  

    Samrådsspørgsmål

    Spm. L

    Samrådsspm. om ministeren med afsæt i artiklen "Hemmelige papirer afslører ny forsinkelse: Rammer hundredtusindvis af boligejere" bragt på www.dr.dk den 30. august 2023 kommentere på, hvorvidt ministeren har været vidende om, at tidsplanen for udsendelsen af ejendomsvurderinger ikke ville blive overholdt ved 1. behandlingen af L 113, Forslag til ejendomsskattelov

    Spm. M

    Samrådsspm. om, hvad ministeren selv har gjort for at sikre, at tidsplanen for udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger ville blive overholdt

    Spm. N

    Samrådsspm. om, hvorfor ministeriet har hemmeligholdt og flere gange har afvist at give DR aktindsigt i dokumenter, som kan afsløre, at udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger endnu engang skrider