SkatteMail 2023, uge 15

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Familielån kunne ikke indgå i virksomhedsordningen
Skattereglerne for privat lønsikring ændres fra 2024
Stadig tilladt at køre svinkeærinder i visse gulpladebiler
Indbetaling af gaveafgift for gaver givet i 2022
Familielån kunne ikke indgå i virksomhedsordningen
Fradrag for udgifter til hushjælp
Ændret kategorisering i nye ejendomsvurderinger
Udskudte betalingsfrister for A-skat og AM-bidrag
Udskudte betalingsfrister for A-skat og AM-bidrag
Gaveportal – nye muligheder
The Danish “beneficial owner” cases
Risiko for nedsat anskaffelsessum på aktier ved konvertering af gæld
Selvstændig konsulent eller lønmodtager?
Ingen fradrag for faglige kontingenter efter overgang til Arne Pension

Domme
Passiv kapitalanbringelse - pengetankreglen - andele i vindmøller og solcelleanlæg via partnerselskaber

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Familielån kunne ikke indgå i virksomhedsordningen

Den omstændighed, at skattemyndighederne ikke straks griber ind overfor et specifikt forhold, betyder ikke, at myndigheder ikke kan gøre det flere år senere. Det har Østre Landsret fastslået for nylig

BDO

Skattereglerne for privat lønsikring ændres fra 2024

Hører du til dem, der har tegnet en privat lønsikring uden at være medlem af en a-kasse, vil du fra næste år skulle betale lidt mere i skat, medmindre du melder dig ind i en sådan.

BDO

Stadig tilladt at køre svinkeærinder i visse gulpladebiler

Hele 67.000 virksomheder har modtaget en vejledning om varebiler fra Motorstyrelsen. Den rummer megen god information, men manglende omtale af den særlige svinkeærinderegel har helt unødigt gjort mange bekymrede

BDO

Indbetaling af gaveafgift for gaver givet i 2022

Mandag den 1. maj 2023 er sidste frist for indbetaling af gaveafgift for gaver, der blev givet i 2022. Afgiften påhviler gavemodtageren, men faktisk er det en fordel, hvis giveren betaler afgiften

BDO

Familielån kunne ikke indgå i virksomhedsordningen

Den omstændighed, at skattemyndighederne ikke straks griber ind overfor et specifikt forhold, betyder ikke, at myndigheder ikke kan gøre det flere år senere. Det har Østre Landsret fastslået for nylig

BDO

Fradrag for udgifter til hushjælp

Skattefradrag for visse udgifter til hushjælp (servicefradrag) er gjort permanent.

Beierholm

Ændret kategorisering i nye ejendomsvurderinger

Ejerbolig, landbrug, skov eller erhvervsejendom?

Dansk Revision

Udskudte betalingsfrister for A-skat og AM-bidrag

Alle virksomheder har fået udskudt de kommende A-skatte- og AM-bidragsindbetalinger, idet betalinger af A-skat og AM-bidrag i juli og august 2023 bliver udskudt med henholdsvis tre en halv og seks måneder.

Dansk Revision

Udskudte betalingsfrister for A-skat og AM-bidrag

Alle virksomheder har fået udskudt de kommende A-skatte- og AM-bidragsindbetalinger, idet betalinger af A-skat og AM-bidrag i juli og august 2023 bliver udskudt med henholdsvis tre en halv og seks måneder.

Deloitte

Gaveportal – nye muligheder

Skatterådet siger ok til digital gaveportal med et omfattende sortiment, hvor medarbejderne får adgang til et unikt og individuelt udvalg.

Deloitte

The Danish “beneficial owner” cases

The Danish Supreme Court’s ruling gives further clarity on how the beneficial ownership is supposed to be perceived and creates precedence for future cases. In addition, the rulings illustrate the difficulty of assessing who the beneficial owner of a dividend is.

EY

Risiko for nedsat anskaffelsessum på aktier ved konvertering af gæld

Hvis en hovedaktionær konverterer et lån til sit selskab til aktier, er der en risiko for, at den skattemæssige anskaffelsessum nedsættes.

EY

Selvstændig konsulent eller lønmodtager?

Det kan have økonomiske konsekvenser for en virksomhed, hvis en konsulent vurderes til at være lønmodtager fra et skattemæssigt perspektiv.

Revisionsinstituttet

Ingen fradrag for faglige kontingenter efter overgang til Arne Pension

Det har længe været uafklaret, hvorvidt medlemmer af faglige foreninger kan få fradrag på årsopgørelsen for faglige kontingenter, der indbetales fra medlemmerne efter overgangen til tidlig pension (Arne Pension). Ri har løbende været i dialog med Skattestyrelsen om spørgsmålet.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Dom: Passiv kapitalanbringelse - pengetankreglen - andele i vindmøller og solcelleanlæg via partnerselskaber

SKM2023.168.HR

I 2018 overdrog A kapitalandele i sit anpartsselskab til sine døtre som led i generationsskifte.Selskabet var 100 % ejer af et anpartsselskab, der bl.a. havde investeret i mindre andele af vindmøller og solcelleanlæg via partnerselskaber.

Sagen angik, om overdragelsen af kapitalandele kunne ske med skattemæssig succession efter § 34 i aktieavancebeskatningsloven. Spørgsmålet var, om investeringen i andele af vindmøller og solcelleanlæg via partnerselskaber måtte anses for passiv kapitalanbringelse.

Højesteret fastslog, at der ikke i ordlyden af eller forarbejderne til § 34 i aktieavancebeskatningsloven er holdepunkter for at anlægge en snæver fortolkning af, hvad der skal forstås ved passiv kapitalanbringelse, dvs. fast ejendom, kontanter og lignende, og at det må bero på en konkret vurdering, om investering i andele af vindmøller og solcelleanlæg via partnerselskaber må anses for passiv kapitalanbringelse.

Højesteret foretog herefter en konkret vurdering af oplysningerne i sagen og nåede frem til, at investeringen i andele af vindmøller og solcelleanlæg via partnerselskaber måtte anses for passiv kapitalanbringelse.Landsretten var nået til samme resultat

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 18/0003532
Aktieavance ved fraflytning
Klagen vedrører beskatning af aktieavance ved fraflytning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-03-2023

Journalnr: 22/0053067
Aktieindkomst - succession
Klagen vedrører beskatning af aktieindkomst - ikke godkendt overdragelse uden skattemæssig succession. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-03-2023

Journalnr: 19/0074795
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 14-03-2023

Journalnr: 21/0096655
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører forhøjelse af A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-03-2023

Journalnr: 19/0074771
Diverse forhold
Klagen vedrører fradrag for udgifter til el, vand/varme, vedligehold, ejendomsskat, forsikring samt kørsel. Landsskatteretten godkender fradrag for kørsel samt foretager andre ændringer på en række af forhøjelserne.
Afsagt: 21-03-2023

Journalnr: 16/0769174
Diverse forhold
Klagen vedrører bl.a. beskatning af overførsler, nægtet eller nedsat fradrag for udgifter til advokat og revisor samt beskatning af hævninger i selskab. Landsskatteretten ændrer afgørelsen på en række punkter.
Afsagt: 21-03-2023

Journalnr: 21/0088341
Fast driftssted
Klagen vedrører om klagerens virksomhed er drevet fra et fast driftssted i Danmark. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse og nedsætter den skattepligtige indkomst som en konsekvens af ændringen vedrørende momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsen afgørelse vedrørende skattepligtsspørgsmålet.
Afsagt: 20-03-2023

Journalnr: 21/0013614
Forhøjelse af lønindkomst
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet klagerens lønindkomst ekstraordinært. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-03-2023

Journalnr: 22/0066038
Skat af rejsegodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af udbetalt rejsegodtgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-03-2023

Journalnr: 16/1630063
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører søforhø af indkomsten, delvist med fristgennembrud. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist for to af de fire omhandlede indkomstår.
Afsagt: 16-03-2023

Journalnr: 18/0012906
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomst. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 06-03-2023

Journalnr: 19/0053247
Skønsmæssig forhøjelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 23-03-2023

Journalnr: 19/0108075
Skønsmæssig forhøjelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens resultat. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-03-2023

Journalnr: 19/0108078
Skønsmæssig forhøjelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-03-2023

Journalnr: 20/0068845
Skønsmæssig forhøjelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af overskud. Landsskatteretten ændrer ansættelsen, og samlet forhøjes denne yderligere.
Afsagt: 07-03-2023

Journalnr: 20/0068848
Skønsmæssig forhøjelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed og af personlig indkomst. Landsskatteretten ændrer ansættelsen og samlet forhøjes denne yderligere.
Afsagt: 07-03-2023

Journalnr: 21/0013156
Skønsmæssig forhøjelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens resultat. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 07-03-2023

Journalnr: 21/0013157
Skønsmæssig forhøjelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 07-03-2023

Journalnr: 20/0109705
Sletning af lønindberetninger
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har slettet lønindberetningerne fra én virksomhed og genindberettet dem for en anden og vedrører de efterfølgende konsekvenser heraf. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-03-2023

Journalnr: 20/0017278
Tab på debitorer
Klagen vedrører nægtet fradrag for tab på debitorer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-03-2023

Journalnr: 20/0017280
Udlån fra selskab
Klagen skyldes, at udlån fra selskab er anset som maskeret udbytte. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen i overvejende grad.
Afsagt: 23-03-2023

Journalnr: 22/0046042
Yderligere løn
Klagen vedrører beskatning af yderligere løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-03-2023

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 17-04-2023 - 16-05-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 27-04-2023 dom i C-537/20 Frie kapitalbevægelser L Fund
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - artikel 63 TEUF - frie kapitalbevægelser - selskabsskat - beskatning af indtægter fra fast ejendom beliggende på en medlemsstats område - forskellig behandling af hjemmehørende fonde og ikke-hjemmehørende fonde - fritagelse, der alene gælder for hjemmehørende fonde - sammenlignelige situationer - hensyntagen til beskatningsordningen for investorerne - foreligger ikke - begrundelse - behovet for at opretholde sammenhængen i den nationale beskatningsordning - behovet for at opretholde en afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne - foreligger ikke

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 8283 2023 INIT - NOTE. Proposal for a Council Directive amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation - Opinion of the European Data Protection Supervisor

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 68 Forslag til lov om et loft over indtægter fra elproduktion. (indtægtsloftsloven).

Bilag

Bilag 4

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, hvorledes Cypern og andre relevante EU-lande har inkluderet mellemhandlerne i ordningen for indtægtsloftet og/eller solidaritetsbidraget

Spm. 2

Spm. om, hvilke tiltag ministeren har iværksat for at sikre, at ordningen kan inkludere mellemhandlerne i fremtiden

Spm. 3

Spm. om, hvorfor regeringen har valgt at opgøre realiserede markedsindtægter på månedsbasis

Spm. 4

Spm. om at bekræfte, at Tyskland anvender et loft på 130 MWh og desuden redegøre for, hvorfor regeringen har valgt at fastsætte loftet på 180 MWh

Spm. 5

Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at alle mellemhandlere på energimarkedet omfattes af lovforslaget (eller alternativt L 69)

Spm. 6

Spm. om, hvorfor der ikke kan findes en brugbar afgrænsning af selskaber, der handler med el eller gas og olie, som vil kunne danne grundlag for at pålægge sådanne selskaber at betale skat af deres overnormale profit

Spm. 7

Spm. om, hvad tidshorisonten er for arbejdet med at analysere mulighederne for at tilvejebringe et finansieringsbidrag fra mellemhandlere med overnormal profit

L 69 Forslag til lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag.

Spørgsmål og svar

Spm. 6

Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at alle mellemhandlere på energimarkedet omfattes af solidaritetsbidraget (eller alternativt L 68)

Spm. 7

Spm. om, hvorfor der ikke kan findes en brugbar afgrænsning eller registrering af selskaber, der handler med el eller gas og olie, som vil kunne danne grundlag for at pålægge sådanne selskaber at betale solidaritetsbidrag

Spm. 8

Spm. om, hvad tidshorisonten er for arbejdet med at analysere mulighederne for at tilvejebringe et finansieringsbidrag fra mellemhandlere med overnormal profit

Spm. 9

Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at solidaritetsbidraget pålægges hele energisektoren

Spm. 10

Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at overnormal profit for de virksomheder, der er omfattet af bidraget i EU-forordningen om midlertidigt solidaritetsbidrag beskattes i både 2022 og 2023

Spm. 11

Spm. om at oversende det juridiske notat, hvoraf det fremgår, at staten efter kompensationsaftalen, der blev indgået som led i Nordsøaftalen fra 2003, skal kompensere selskaberne i Dansk Undergrunds Consortium (DUC), hvis solidaritetsbidraget bliver pålagt i både 2022 og 2023

Spm. 12

Spm. om der er alternative opgørelsesmetoder, der mere præcist kan estimere provenuet, jf. svar på alm. del - spm. 81

Spm. 13

Spm. om baggrunden for, at man i svar på spørgsmål nr. 82 vurderer, at provenuet i tabel 2 er ensartet for 2022 og 2023

Spm. 14

Spm. om, hvorvidt det er korrekt, at de europæiske lande generelt har implementeret solidaritetsbidraget således, at det indbefatter 2022 og evt. også 2023, jf. svar på spm. 81

Spm. 15

Spm. om at redegøre detaljeret for de negative adfærdseffekter, der nævnes i svar på spørgsmål nr. 81 og nr. 82

Spm. 16

Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at solidaritetsbidraget pålægges alle sektorer, hvor der har været overnormal profit i 2022 og 2023

Spm. 17

Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at solidaritetsbidraget omfatter alle dele af energisektoren, som ikke er underlagt indtægtsloftet, herunder også mellemhandlere

L 73 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrinteskatteloven og ligningsloven. (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg m.v. i forbindelse med lagring af CO2 og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger).

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/4-23 fra KPMG Acor Tax om spørgsmål til ministerens svar på SAU alm. del - spm. 90

Spm. 3

Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/4-23 fra Blue Nord og TotalEnergies vedrørende foretræde om lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 108

Henvendelse af 11/4-23 fra Greater Copenhagen vedrørende plancher til foretræde den 12/4-23 om skatteaftalen mellem Sverige og Danmark

Bilag 115

Henvendelse af 14/4-23 fra Landdistrikternes Fællesråd om pressemeddelelse vedrørende omkategoriseringer af ejendomme

Spørgsmål og svar

Spm. 201

Vil ministeren redegøre for, hvor mange landbrugsejendomme, der med de nye grænseværdier for arealanvendelse må forventes at blive vurderet til at være almindelig beboelsesejendom?  Svar  

Spm. 202

Vil ministeren redegøre for, hvilke vurderingskriterier der vil danne grundlag for, hvorvidt der vil være tale om landbrugs- eller beboelsesejendomme? Vil ministeren derudover redegøre for, hvor mange ejendomsvurderinger, ministeren forudser, vil resultere i, at ejendommen ændrer kategori fra landejendom til beboelsesejendom?  Svar  

Spm. 203

Vil ministeren redegøre for, hvorfor der blot er afsat 15 dage til at komme med bemærkninger/indsigelser ift. omkategorisering af ejendomme?  Svar  

Spm. 206

Vil ministeren (evt. fortroligt) redegøre for, hvad Danmarks repræsentant under forhandlingerne af OECD-aftalens spor 2 har fremført af synspunkter?  Svar  

Spm. 207

Vil ministeren (evt. fortroligt) redegøre for, om Danmark har fremført argumenter imod en undtagelse af rederierne under forhandlingerne af OECD-aftalens spor 2?  Svar  

Spm. 208

Vil ministeren (evt. fortroligt) redegøre for, om Danmark forholdt sig passiv under forhandlingerne af OECD-aftalens spor 2, da rederierne blev undtaget?  Svar  

Spm. 210

Vil ministeren oplyse, om udtalelser fra EU-Kommissionen vedrørende mulige traktatbrud, er retligt bindende for medlemsstaterne, idet det alene er EU-Domstolen, der har afgørelseskompetencen i traktatbrudssager?  Svar  

Spm. 211

Vil ministeren oplyse, hvor mange landejendomme med grunde på mellem 5 og 25 hektarer er i målgruppen for omkategorisering fra landejendom til ejerbolig, fordi der ikke drives landbrug på ejendommen?  Svar  

Spm. 212

Vil ministeren oplyse, hvordan dialogen med de svenske skattemyndigheder skrider frem, og herunder hvornår en revideret Øresundsaftale kan forventes at foreligge?  Svar  

Spm. 213

Vil ministeren forklare, hvilken vægt forskelsbehandlingen mellem offentligt og privatansatte øresundspendlere tillægges i dialogen om en revideret Øresundsaftale?  Svar  

Spm. 214

Vil ministeren oplyse om andre tilfælde i skattelovgivningen ud over dobbeltbeskatningsaftaler, hvor offentligt ansatte og privatansatte beskattes forskelligt, alene fordi de er henholdsvis offentlig eller privat ansatte?  Svar  

Spm. 215

Vil ministeren beregne provenueffekten efter tilbageløb og adfærd og en eventuel arbejdsudbudseffekt af at øge fradragsværdien af indbetalinger til A-kasse på følgende to måder:1) Fradraget af den del af A-kasse-indbetalingen, som vedrører statsbidraget, kan også fradrages i bundskat.2) Fradraget af den del af A-kasse-indbetalingen, som vedrører statsbidraget, kan også fradrages i bundskat og topskatten.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 477

Om forældelsesloven