SkatteMail 2023, uge 26

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Husk skæringsdato for skatterabat
Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - Juni 2023
Virksomhedens sommerhus og medarbejdernes beskatning?
Den nye ejendomsskattelov – hvordan påvirker den dig?
Tre transfer pricing-overvejelser for startups i international vækst
Deltidslandbrug – erhvervsmæssig virksomhed eller hobbyvirksomhed?
New draft bill to implement EU Minimum Tax Directive in Danish legislation
Påtænker du at udleje fx dit sommerhus – så læs med her

SKM-meddelelse
Fastsættelse af grundlaget for ejendomsværdiskat for ejendomme beliggende i udlandet for indkomståret 2022

Styresignaler
Undladelse af fradrag efter ligningslovens § 8 B udgør ikke et bindende valg - styresignal

Bindende svar
To engelske trusts - skattemæssigt transparente - udbetalinger karakteriseres som gave
Transaktion ikke omfattet af selskabsskattelovens § 2 D
Ikke begrænset skattepligt ved flytning af skattemæssigt hjemsted
Investering gennem investeringsfond - opdeling af Feeder fund i aktieklasser
Opgradering af kryptovaluta anset for en skattepligtig realisation
Overdragelse af aktier med succession, pengetankreglen, selskabs beholdning af aktier med ejerandel under 25 pct., erhvervsaktiv eller pengetankaktiv
Bestyrelseshonorar, lempelse efter LL § 33
Lempelse efter LL § 33 A ved ansættelse af Region til arbejde i Portugal
Virksomhedsordning - udlån af midler til K/S - hævning - hovedaktionærselskab - udlån af midler til K/S - omfattet af ligningslovens § 16 E
NFT (non-fungible token) omfattet af statsskatteloven som spekulation og realisationsprincippet

Afgørelser
Investeringsselskab, investering i andet end værdipapirer
Lønindkomst - Udbytteindkomst - Ikke godkendt lempelse - Pilot
Værdi af fri bolig for hovedaktionær - Indberetningspligt vedrørende partistøtte
Privat andel af elforbrug
Omkostningsgodtgørelse - Pålagte sagsomkostninger ifm. domstolsbehandling før 1. januar 2017 - Godtgørelsesberettigede udgifter

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Husk skæringsdato for skatterabat

Den 1. januar 2024 er en helt central dato – noget som ejerboligprojektudbydere skal være særligt opmærksom på. Den nye skatterabatordning gælder nemlig kun, hvis projektejendommen er færdigmeldt, og køber har overtaget ejendommen inden eller i forbindelse med årsskiftet. Dette får på visse...

Bech-Bruun

Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - Juni 2023

Læs vores nyhedsbrev Generationsskifte Omstrukturering med aktuel lovgivning og afgørelser.

Dansk Revision

Virksomhedens sommerhus og medarbejdernes beskatning?

Der gælder særlige beskatningsregler, hvis din virksomhed ejer en feriebolig, og du eller dine kolleger låner eller lejer denne.

EY

Den nye ejendomsskattelov – hvordan påvirker den dig?

Ejendomsskatteloven er vedtaget og får virkning fra 1. januar 2024. Få overblikket over den nye lov her.

EY

Tre transfer pricing-overvejelser for startups i international vækst

Vækstselskaber under international ekspansion bør indtænkte transfer pricing proaktivt, for at undgå komplikationer senere i vækstfasen.

EY

Deltidslandbrug – erhvervsmæssig virksomhed eller hobbyvirksomhed?

Det kan have skattemæssige konsekvenser, hvis drift af en landbrugsejendom ikke anses for en erhvervsmæssig virksomhed.

KPMG Acor Tax

New draft bill to implement EU Minimum Tax Directive in Danish legislation

Pillar 2 draft bill soon effective in Denmark

Redmark

Påtænker du at udleje fx dit sommerhus – så læs med her

Sommeren er lige om hjørnet, og overvejer du at udleje dit sommerhus, campingvogn eller andet, er der nogle skatte- og momsmæssige forhold, som du skal være opmærksom på. Vi har nedenfor helt overordnet skitseret, hvordan du håndterer moms og skat i forbindelse med udlejning. Dertil har vi taget højde for de ændringer, som DAC7 har […]

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKM-meddelelse: Fastsættelse af grundlaget for ejendomsværdiskat for ejendomme beliggende i udlandet for indkomståret 2022

SKM2023.305.VURDST

Meddelelsen indeholder ajourførte oplysninger om salg af fast ejendom i de enkelte lande, som kan anvendes ved opgørelsen af grundlaget for ejendomsværdiskat for udenlandske ejendomme i 2022. Det drejer sig om det svenske indeks for fritidshuse, indekstal fra OECD samt Danmarks Statistiks prisindeks for sommerhuse. Derudover gælder der nye afrundingsregler efter ejendomsvurderingsloven. Afstandsprocenten er udgået af dette års meddelelse om indekstal m.v. Der skal dog fortsat reguleres for afstandsprocenten for 2001 og 2002, hvorfor denne fortsat fremgår. Desuden har Vurderingsstyrelsen godkendt et britisk indeks, som skal benyttes for ejendomme beliggende i Storbritannien fra og med indkomståret 2024.

 

Styresignal: Undladelse af fradrag efter ligningslovens § 8 B udgør ikke et bindende valg - styresignal

SKM2023.299.SKTST

Dette styresignal præciserer praksis for genoptagelse af skatteansættelsen med henblik på fradrag efter ligningslovens § 8 B.

Forsøgs- og forskningsudgifter kan efter ligningslovens § 8 B straksfradrages i afholdelsesåret eller fradrages ved afskrivning ligeligt over 5 år. Valget mellem straksfradrag eller afskrivning er et bindende valg, som ikke er omfattet af genoptagelsesreglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26-27.

Det præciseres, at der ikke er tale om bindende valg, hvis en skattepligtig person undlader at foretage fradrag for forsøgs og forskningsudgifter efter ligningslovens § 8 B i det år, hvor udgifterne afholdes. Der kan derfor gives tilladelse til genoptagelse i sådanne tilfælde, hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, er opfyldt.

 

Bindende svar: To engelske trusts - skattemæssigt transparente - udbetalinger karakteriseres som gave

SKM2023.304.SR

Spørgers forældre stiftede i 1986 den engelske trust T1 Trust, der efter engelske regler er et selvstændigt skattesubjekt.

Spørger ønskede bekræftet, at T1 Trust efter dansk praksis anses for at skattemæssig transparent, således at trustkapitalen anses at tilhøre Spørgers forældre samt at udbetaling af trustkapitalen og løbende udbetalinger af afkastet blev karakteriseret som en gave omfattet af boafgiftslovens kapitel 5 under forudsætning af, at mindst en af forældrene er i live på udbetalingstidspunktet. Skatterådet bekræftede dette.

Herudover stiftede Spørgers far i 2006 den engelske trust T2 Trust, der efter engelske regler er et selvstændigt skattesubjekt.

Spørger ønskede bekræftet, at T2 Trust efter dansk praksis skulle anses for at skattemæssig transparent, således at trustkapitalen skulle anses at tilhøre Spørgers far samt at løbende udbetalinger af afkastet blev karakteriseret som en gave omfattet af boafgiftslovens kapitel 5 under forudsætning af, at Spørgers far er i live på udbetalingstidspunktet. Skatterådet bekræftede dette.

 

Bindende svar: Transaktion ikke omfattet af selskabsskattelovens § 2 D

SKM2023.309.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at et dansk selskabs erhvervelse af kapitalandele i et udenlandsk selskab ikke udløste kildeskatter efter selskabsskattelovens § 2 D.

Skatterådet kom frem til, at undtagelsen i selskabsskattelovens § 2 D, stk. 1, 2. pkt., også omfattede tilskud, fordi tilskud skulle anses for at et udbytte, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, 3. pkt., jf. selskabsskattelovens § 2 D, stk. 1, 2. pkt.

I den konkrete situation kunne det danske selskab yde skattefrit tilskud til det selskab der ejede det udenlandske selskab. Det betød, at selskabsskattelovens § 2 D ikke fandt anvendelse.

Skatterådet bekræftede endvidere, at det ingen betydning havde for besvarelsen af spørgsmål 1, at der eventuelt blev udløst tysk beskatning ved overdragelsen af aktierne.

 

Bindende svar: Ikke begrænset skattepligt ved flytning af skattemæssigt hjemsted

SKM2023.308.SR

G koncernen påtænkte at flytte hjemstedet for Spørger ApS og dettes datterselskab, G7 ApS, samt datterselskabets datterselskab, G9, til X-land. Spørger ApS' umiddelbare moderselskab var G5. Det øverste selskab, G1, var et Y-landsk børsnoteret selskab.

Det ønskedes bekræftet, at der ikke indtrådte begrænset skattepligt af likvidationsprovenu ved flytning af det skattemæssige og selskabsretlige hjemsted for Spørger ApS fra Danmark til X-land. Da den retmæssige ejer af likvidationsprovenuet var G5, og dette selskab havde substans, og dermed formodedes at have dispositionsretten over likvidationsprovenuet, blev ligningslovens § 3 ikke anvendt, og Skatterådet besvarede spørgsmålet bekræftende.

Derudover ønskedes det bekræftet, at ændringen af det skattemæssige og selskabsretlige hjemsted, i det omfang aktiverne alene bestod af aktier i datterselskaber og tilgodehavender mod koncernforbundne selskaber, ikke udløste beskatning. Der var ikke hjemmel til at beskatte de nævnte aktiver, og Skatterådet bekræftede derfor spørgsmålet.

Endelig ønskedes det bekræftet, at der ikke indtrådte begrænset skattepligt af fremtidigt udbytte, der udloddedes fra de underliggende datterselskaber, efter flytning af de tre selskabers hjemsted til X-land. Der var ikke fremlagt konkrete faktiske oplysninger, om hvor de fremtidige udbytteudlodninger endte. Spørgsmålet afvistes derfor, jf. skatteforvaltningslovens § 24, stk. 2, da spørgsmålet var af teoretisk karakter og ikke kunne besvares med fornøden sikkerhed.

 

Bindende svar: Investering gennem investeringsfond - opdeling af Feeder fund i aktieklasser

SKM2023.307.SR

Spørger forvaltede alternative investeringsfonde. Spørger lancerede en ny investeringsfond, der var stiftet som et nederlandsk COOP, og havde samtidig etableret en række feeder-funds, der var hollandske B.V.'er. En række danske investorer fik mulighed for at investere i virksomheder gennem et sådant feeder B.V. Ved at opdele G2's kapital i aktieklasser, ønskedes det gjort muligt også for mindre aktionærer at opnå en investering på mindst 10 % af aktiekapitalen, så udbytter og avancer ved salg også blev skattefrie for dem. Spørger ønskede bekræftet, at anvendelsen af forskellige aktieklasser i G2 BV ikke ansås for omfattet af omgåelsesklausulen i ligningslovens § 3. Ved opdelingen af aktiekapitalen blev der opnået en skattemæssig fordel for nogle af de danske selskabsinvestorer. Kravet i aktieavancebeskatningslovens § 4 A, stk. 1, om 10 % ejerskab er en objektiv betingelse, og opdelingen af kapitalen i aktieklasser virkede derfor ikke mod formålet og hensigten med skatteretten. Det ansås derfor ikke for at være ét af de væsentligste formål med arrangementet at opnå en fordel, som virkede mod indholdet af eller formålet med skatteretten. Skatterådet bekræftede derfor, at ligningslovens § 3 ikke isoleret set anvendtes på opdelingen af G2 B.V.'s aktiekapital i forskellige aktieklasser.

Afgørelsen er af hensyn til tavshedspligten offentliggjort i en forkortet og redigeret form.

 

Bindende svar: Opgradering af kryptovaluta anset for en skattepligtig realisation

SKM2023.306.SR

Spørger spurgte, om en opgradering af kryptovalutaen KNC ville medføre, at beholdningen af disse skulle anses for en skattepligtig realisation.

Skatterådet fandt efter en konkret vurdering, at der reelt var udstedt en ny token med en forbedret funktionalitet. Ved vurderingen heraf blev det tillagt særlig vægt, at der var indført en ny mulighed for KyberDAO til selv at træffe fremtidige beslutninger om yderligere og væsentlige ændringer i smart contracten. Skatterådet fandt derfor, at Spørgers beholdning af KNC-tokens version 1 ved en opgradering til version 2 skulle anses for realiseret på tidspunktet for opgraderingen.

 

Bindende svar: Overdragelse af aktier med succession, pengetankreglen, selskabs beholdning af aktier med ejerandel under 25 pct., erhvervsaktiv eller pengetankaktiv

SKM2023.288.SR

Spørger ønskede at få bekræftet, at et selskabs aktiebeholdning, hvor ejerandelen udgjorde under 25 pct., ikke skulle betragtes som passiv kapitalanbringelse efter aktieavancebeskatningslovens § 34. Udgangspunktet var, at aktiebeholdninger med en ejerandel på under 25 pct. skulle betragtes som passiv kapitalanbringelse. Det fremgik dog af lovforarbejderne til lovændringen i 2017, at kontanter og værdipapirer efter omstændighederne kunne høre til virksomhedens aktive del. Det fremgik videre af SKM2023.168.HR, at der skulle foretages en konkret vurdering af, om et aktiv måtte anses for passiv kapitalanbringelse. Skatterådet fandt på baggrund af en konkret vurdering af oplysningerne i sagen, at det kunne bekræftes, at den konkrete aktiebeholdning, der udgjorde under 25 pct., ikke skulle kvalificeres som passiv kapitalanbringelse, jf. aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 1, nr. 3, jf. stk. 6.

 

Bindende svar: Bestyrelseshonorar, lempelse efter LL § 33

SKM2023.287.SR

Fonden X, der er etableret i Liechtenstein, flyttede i 2020 ledelsens sæde til Danmark og indtrådte dermed som fuldt skattepligtig til Danmark. Fonden har civilretligt hjemsted i Liechtenstein, og er derfor underlagt lovgivningen dér.

Lichtenstein beskatter bestyrelseshonorarer udbetalt til bestyrelsesmedlemmer i fonden, herunder spørger, som er bosat i Danmark. I Danmark beskattes bestyrelseshonorarerne, når modtageren af bestyrelseshonoraret er fuldt skattepligtig her i landet.

Skatterådet bekræftede, at der kunne ydes lempelse i den i Danmark beregnede skat efter ligningslovens § 33, for skat betalt i Liechtenstein af bestyrelseshonorar modtaget af spørgeren.

 

Bindende svar: Lempelse efter LL § 33 A ved ansættelse af Region til arbejde i Portugal

SKM2023.286.SR

Spørger og hendes ægtefælle har boet i Danmark i en årrække og har begge været omfattet af fuld skattepligt til Danmark. Parret er fra 2022 flyttet til Portugal, hvor de begge oprindeligt kom fra, og havde i den forbindelse solgt deres hus i Danmark.

Spørger havde frem til fraflytningen i 2022 arbejdet for den danske Region X. Da spørgers arbejdsgiver ønskede at fastholde spørgers kompetencer, var hun blevet ansat i en stilling som timelønnet, hvor hun arbejder ca. 30 timer om ugen fra sit hjem i Portugal.

Skatterådet bekræftede, at spørgers fulde skattepligt til Danmark var bevaret.

Skatterådet kunne imidlertid ikke bekræfte, at spørger kunne opnå lempelse efter ligningslovens § 33 A. Skatterådet havde herved lagt vægt på, at hun ikke opfyldte betingelserne herfor, idet spørgers ophold i udlandet ikke skyldtes en udstationering til Portugal, men derimod var uafhængigt af arbejdsgiveren, ligesom spørgers ophold i Portugal ikke havde nogen sammenhæng med arbejdsgiverens forhold.

Endvidere kunne Skatterådet ikke bekræfte, at det forhold, at spørger blev hjemmehørende i Portugal, kunne føre til, at der kunne gives lempelse efter ligningslovens § 33 A, da spørger ikke opfyldte betingelserne.

 

Bindende svar: Virksomhedsordning - udlån af midler til K/S - hævning - hovedaktionærselskab - udlån af midler til K/S - omfattet af ligningslovens § 16 E

SKM2023.285.SR

Spørgsmål 1 omhandlede personer, som både ejede kapitalandele i H2 P/S og i H1 K/S, og som påtænkte at udlåne midler fra deres virksomhedsordning til K/S'et. Skatterådet fandt, at udlånene måtte anses for at have den fornødne tilknytning til aktiviteterne i den virksomhed, som blev drevet i virksomhedsordningen, og at de derfor ikke ville medføre en hævning i hæverækkefølgen. Dog blev den andel af en deltagers udlån, som svarede til deltagerens egen andel i K/S'et, ikke anset for et udlån, men for egenkapital, idet en person ikke kan udlåne penge til sig selv, med skattemæssig virkning. Da andelene i K/S'et var omfattet af anpartsreglerne, kunne denne del ikke indgå i virksomhedsordningen, men ville udgøre en hævning i hæverækkefølgen.

Spørgsmål 2 og 3 omhandlede skattemæssige konsekvenser for en person, der dels ejede et selskab og dels ejede en kapitalandel i et K/S i privat regi, når der blev udlånt midler fra personens selskab til K/S'et, hvor det ønskes undersøgt, om udlånet var omfattet af ligningslovens § 16 E. I spørgsmål 2 fandt Skatterådet, at det anførte udlån var omfattet af ligningslovens § 16 E, idet der mellem långiver og låntager var en forbindelse, der var omfattet af ligningslovens § 2, og udlånet ikke var omfattet af nogen af undtagelsesbestemmelserne. I Spørgsmål 3 fandt Skatterådet, at det kunne bekræftes, at den andel af lånet, der svarede til den eksterne ejerandel i K/S'et, ikke var omfattet af ligningslovens § 16 E.

 

Bindende svar: NFT (non-fungible token) omfattet af statsskatteloven som spekulation og realisationsprincippet

SKM2023.284.SR

Spørger havde købt digitale NFT'er, der blev solgt af et selskab på Cypern. NFT'en var et unikt digitalt billede. Spørger får ved købet af NFT'en mulighed for at sælge det digitale billede og lovning på et afkast fra selskabet, der afhænger af ejerskab af NFT'en. Selskabet ville bruge kapitalen ved salget af NTF'erne på bla. mining af bitcoin og andre aktiviteter. Spørger ønskede bekræftet, at NFT'en skulle realisationsbeskattes efter statsskatteloven.

Skatterådet fandt, at NFT'en ikke var omfattet af aktieavancebeskatningsloven eller kursgevinstloven, men at NFT'en var omfattet af statsskattelovens § 5, litra a. Ud fra det oplyste om NFT'en fandt skatterådet, at der skulle ske spekulationsbeskatning, hvor der gælder et realisationsprincip. Skatterådet svarede derfor bekræftende på, at der skulle ske realisationsbeskatning.

 

Afgørelse: Investeringsselskab, investering i andet end værdipapirer

SKM2023.300.LSR

Sagen angik en klage over Skatterådets bindende svar på et spørgsmål om, hvorvidt et selskab ville bevare sin status som investeringsselskab efter aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 1, nr. 2, 1. pkt., hvis selskabet fremover, som passiv investor, investerede i kommanditselskaber, partnerselskaber og lignende skattemæssigt transparente selskaber, der ved siden af deres primære investeringer i aktieselskaber også i begrænset omfang ejede vindmøller, solceller, ejendomme og lignende. Landsskatteretten fandt, at selskabet ikke bevarede sin status som investeringsselskab efter aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 1, nr. 2, 1. pkt. Landsskatteretten lagde herved vægt på, at de værdipapirer m.v., som selskabet kunne investere i for at være omfattet af bestemmelsen, var de anførte aktier, investeringsbeviser, obligationer, andre pengefordringer og rettigheder over disse samt finansielle kontrakter som nævnt i kursgevinstloven, og der skulle således med udgangspunkt i bestemmelsen og dens forarbejder foretages en konkret vurdering af, om aktiverne i skatteretlig henseende kunne karakteriseres som de nævnte omsættelige værdipapirer. Det var herefter Landsskatterettens opfattelse, at selskabets påtænkte investering i transparente enheder, der ved siden af deres primære investeringer i aktieselskaber også i begrænset omfang ejede vindmøller, solceller, ejendomme og lignende ikke kunne anses for investering i værdipapirer m.v. Selskabet kunne således kun opfylde betingelsen i aktieavancebeskatningslovens § 19, hvis partnerskabet udelukkende investerede i værdipapirer. Landsskatteretten fandt endvidere, at der ikke fremgik en bagatelgrænse af aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 1, nr. 2, 1. - 3. punktum, således at en konkret ubetydelig direkte ejerandel i realaktiver ikke var til hinder for, at selskabet ville bevare sin status som et investeringsselskab. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skatterådets afgørelse.

 

Afgørelse: Lønindkomst - Udbytteindkomst - Ikke godkendt lempelse - Pilot

SKM2023.298.LSR

Skattestyrelsen havde for indkomstårene 2015 og 2016 forhøjet klagerens lønindkomst, således at klagerens lønindkomst både bestod af løn for arbejde udført for H1 Ltd. og overførsler foretaget fra H4 Ltd. til klagerens danske konto i F2-Bank. Skattestyrelsen godkendte ikke lempelse for betalt skat i Irland efter art. 23, stk. 1, litra a, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 26. marts 1993 mellem Danmark og Irland vedrørende arbejde udført for H1 Ltd.Landsskatteretten fandt, at klageren for de påklagede indkomstår var skattepligtig til Danmark af lønindkomst modtaget for arbejde udført for H1 Ltd. efter statsskattelovens § 4 samt skattepligtig til Danmark af udbytteindkomst for overførsler foretaget fra H4 Ltd. til klagerens danske konto i F2-Bank efter ligningslovens § 16 A, stk. 1, og stk. 2, nr. 1.Landsskatteretten fandt herefter, at der ikke var grundlag for at meddele lempelse efter artikel 23, stk. 1, litra a, modsætningsvis, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 26. marts 1993 mellem Danmark og Irland, henset til at klageren ikke havde betalt skat af lønindkomsten til Irland. Landsskatteretten fandt endvidere, at der ikke var hjemmel til at meddele klageren lempelse for skat betalt til Storbritannien for arbejde udført for H1 Ltd., idet beskatningsretten til denne lønindkomst alene tilfaldt Irland, jf. artikel 15, stk. 4, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien.

 

Afgørelse: Værdi af fri bolig for hovedaktionær - Indberetningspligt vedrørende partistøtte

SKM2023.297.LSR

Værdi af fri bolig for en hovedaktionær skulle fastsættes med udgangspunkt i ejendomsvurderingen, jf. ligningslovens § 16, stk. 9. Det forhold, at ejendomsvurderingen ikke måtte være retvisende, ændrede ikke herved. Da hovedaktionæren ikke beboede hele ejendommen, skulle beregningen af værdi af fri bolig ske som en forholdsmæssig andel af vurderingen for den samlede ejendom, jf. SKM2018.143.LSR. Derudover skulle selskabets betaling af partistøtte anses som maskeret udbytte til hovedaktionæren.

 

Afgørelse: Privat andel af elforbrug

SKM2023.296.LSR

Sagen angik, om klagerens private andel af el til varme og varmt vand ved udnyttelse af overskudsvarme fra mælkekølingsanlæg via varmepumpe/genvinding i et tilfælde, hvor der ikke var foretaget måling heraf, skulle fastsættes til de vejledende mindstesatser fastsat i SKATs meddelelse offentliggjort som SKM2017.680.SKAT. Landsskatteretten fandt, at klagerens private andel af el til varme og varmt vand skønsmæssigt skulle fastsættes med udgangspunkt i et lovpligtigt energimærke, idet energimærket konkret var udtryk for et mere korrekt skøn over varmeforbruget end mindstesatserne fastsat af SKAT i SKM2017.680.SKAT. Landsskatteretten ændrede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

 

Afgørelse: Omkostningsgodtgørelse - Pålagte sagsomkostninger ifm. domstolsbehandling før 1. januar 2017 - Godtgørelsesberettigede udgifter

SKM2023.292.LSR

Klagen skyldtes, at Skattestyrelsen ikke havde imødekommet et selskabs ansøgning om omkostningsgodtgørelse fuldt ud. Selskabet havde ansøgt om omkostningsgodtgørelse med 100 % af 258.000 kr. for sagsomkostninger pålagt af Østre Landsret. Skattestyrelsen havde nedsat det ansøgte beløb vedrørende sagsomkostninger til 109.000 kr., da en del af de pålagte sagsomkostninger ansås for at vedrøre arbejde udført før den 1. januar 2017. Landsskatteretten bemærkede, at retten til omkostningsgodtgørelse for skattepligtige selskaber efter selskabsskattelovens §§ 1 eller 2 og fondsbeskatningslovens § 1 blev indført med lov nr. 1665 af 20. december 2016. Landsskatteretten fandt, at der med udtrykket "sagkyndig bistand" i ændringslovens § 3, stk. 7, alene skulle forstås arbejde udført af den godtgørelsesberettigedes repræsentant i den underliggende skattesag. Der var herved henset til bemærkningerne til ændringsloven, herunder særligt det anførte om, at Skattestyrelsen på baggrund af kravene til den faktura, som den sagkyndige udstedte til den godtgørelsesberettigede, ville kunne vurdere, om bistanden var udført før eller efter den 1. januar 2017. Der var endvidere henset til, at adgangen til omkostningsgodtgørelse for henholdsvis udgifter til sagkyndig bistand og pålagte sagsomkostninger var særskilt reguleret i dagældende skatteforvaltningslovs § 54, stk. 1, nr. 1 og 5, og at opgørelsen af sagsomkostninger skete efter retsplejelovens regler. Udgangspunktet for, hvad der udgjorde et passende beløb, var således ifølge forarbejderne landsretternes vejledende takster. Der var derfor ikke en direkte sammenhæng mellem det beløb, som selskabet havde fået pålagt at betale i sagsomkostninger til dækning af advokatbistand, og det beløb, som Skatteministeriet rent faktisk skulle betale til Kammeradvokaten. Udgifter til sagsomkostninger kunne således ikke periodiseres og ej heller sidestilles med godtgørelsesberettigede udgifter til sagkyndig bistand efter skatteforvaltningslovens § 54, stk. 1, nr. 1. Landsskatteretten fandt derfor, at ændringslovens § 3, stk. 7, ikke fandt anvendelse for sagsomkostninger. Sagsomkostninger pålagt selskaber, der var skattepligtige efter selskabsskattelovens §§ 1 eller 2 og fondsbeskatningslovens § 1, ville således være godtgørelsesberettigede udgifter, såfremt de blev pålagt den 1. januar 2017 eller senere, jf. ændringslovens § 3, stk. 1. Det forhold, at der i bemærkningerne til ændringslovens § 3, stk. 7, var anvendt udtrykket "sagkyndig bistand m.v.", kunne ikke føre til et andet resultat. Landsskatteretten bemærkede videre, at selskabets repræsentant ikke ankede Østre Landsrets dom til Højesteret inden udløbet af fuldbyrdelsesfristen på 14 dage, hvorfor dommen kunne fuldbyrdes 14 dage efter Østre Landsrets domsafsigelse, jf. dagældende retsplejelovens § 480, stk. 1 og 5. Sagsomkostningerne var således forfaldet til betaling senest den 30. oktober 2017. Da sagsomkostningerne var forfaldet til betaling efter den 1. januar 2017, og det endvidere var oplyst, at selskabet havde betalt sagsomkostningerne, ansås selskabet for at være berettiget til omkostningsgodtgørelse for de pålagte sagsomkostninger, således at selskabet samlet opnåede omkostningsgodtgørelse for 100 % af 258.000 kr., jf. dagældende skatteforvaltningslovs § 52, stk. 1, 1. punktum, og stk. 2, 1. punktum, § 53, § 54, stk. 1, nr. 5, og § 55, stk. 1, nr. 1, og stk. 3, 1. punktum. Landsskatteretten ændrede den påklagede afgørelse i overensstemmelse hermed.

 

Høringssvar til udkast til styresignal:

Undladelse af fradrag efter ligningslovens § 8 B udgør ikke et bindende valg - udkast til styresignal
20-0709427

Dette styresignal præciserer praksis for genoptagelse af skatteansættelsen med henblik på fradrag efter ligningslovens § 8 B.

Forsøgs- og forskningsudgifter kan efter ligningslovens § 8 B straksfradrages i afholdelsesåret eller fradrages ved afskrivning ligeligt over 5 år. Valget mellem straksfradrag eller afskrivning er et bindende valg, som ikke er omfattet af genoptagelsesreglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26-27.

Det præciseres, at der ikke er tale om bindende valg, hvis en skattepligtig person undlader at foretage fradrag for forsøgs og forskningsudgifter efter ligningslovens § 8 B i det år, hvor udgifterne afholdes. Der kan derfor gives tilladelse til genoptagelse i sådanne tilfælde, hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, er til stede.

Høringssvar:

  • DI
  • FSR - Danske revisorer
  •  

    Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

    Journalnr: 20/0093313
    A-skat og AM-bidrag
    Klagen vedrører virksomhedens hæftelse for manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 08-06-2023

    Journalnr: 22/0056651
    A-skat og AM-bidrag
    Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 07-06-2023

    Journalnr: 18/0026267
    A-skat og AM-bidrag
    Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 06-06-2023

    Journalnr: 21/0073876
    A-skat og AM-bidrag
    Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 05-06-2023

    Journalnr: 22/0054658
    Fradrag - underleverandører
    Klagen vedrører ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører. Landsskatteretten nedsætter det godkendte fradrag yderligere.
    Afsagt: 07-06-2023

    Journalnr: 22/0057728
    Fri bil
    Klagen vedrører forhøjelse af den personlige indkomst med yderligere værdi af fri bil. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 06-06-2023

    Journalnr: 21/0033629
    Indgangsværdi - ejendomsavance
    Klagen vedrører bindende svar om opgørelse af indgangsværdi efter ejendomsbeskatningsloven. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 08-06-2023

    Journalnr: 22/0007895
    Ligningslovens § 8 B
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har anset udgifter afholdt af selskabet for omfattet af ligningslovens § 8 B, stk. 1, og har som følge deraf ikke fundet grundlag for at godkende fradrag efter ligningslovens § 8 B, stk. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 06-06-2023

    Journalnr: 20/0072759
    Partsbegreb
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse med henvisning til, at klageren ikke er part. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 06-06-2023

     

    Nyt fra EU-domstolen

    Retsliste 03-07-2023 - 01-08-2023

    Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

    Den 13-07-2023 indstilling i C-340/22 Etableringsfrihed Cofidis
    Fiskale bestemmelser

    Anmodning om præjudiciel afgørelse - direkte beskatning - artikel 49 TEUF - afgiftspålæggelse af kreditinstitutter med henblik på finansiering af den sociale sikring - adgang til fradrag i beskatningsgrundlaget for enheder med juridisk personlighed - begrundelse - afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne

     

    Nyt fra EU

    Nyt fra Kommissionen

    New withholding tax procedures making life easier for investors

     

    Lovtidende

    Bekendtgørelse om ikrafttræden af dele af lov om ændring af momsloven, kildeskatteloven, skatteindberetningsloven og lov om afgifter af spil (Modernisering af momsreglerne for grænseoverskridende handel med varer og ydelser solgt til forbrugere i EU, digitale salgsregistreringssystemer, håndtering af A-skat m.v. i forbindelse med udbetaling fra feriegarantiordninger m.v. og udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet for den digitale logbog m.v.), BEK nr 919 af 26/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Bekendtgørelse om afgørelse af visse klager i Skatteankestyrelsen, BEK nr 967 af 28/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om kildeskat, BEK nr 1006 af 27/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Bekendtgørelse om skatteindberetning m.v., BEK nr 1016 af 22/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Høringsportalen

    Forslag til lov om ændring af boafgiftsloven, kildeskatteloven, opkrævningsloven og forskellige andre love
    Oprettelsesdato: 26-06-2023
    Høringsfrist: 11-08-2023

    Forslag til lov om ændring af aktiesparekontoloven, aktieavancebeskatningsloven, ligningsloven og forskellige andre love
    Oprettelsesdato: 26-06-2023
    Høringsfrist: 18-08-2023

    Forslag til Lov om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimumsbeskatningsloven)
    Oprettelsesdato: 26-06-2023
    Høringsfrist: 18-08-2023

    Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, personskatteloven, skatteindberetningsloven, dødsboskatteloven og kulbrinte-skatteloven (Klare regler for bevarelse af lavere pensionsudbetalingsalder og forhøjelse af personfradraget for personer under 18 år m.v.)
    Oprettelsesdato: 30-06-2023
    Høringsfrist: 17-08-2023

    Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven (Gennemførelse af aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v.)
    Oprettelsesdato: 30-06-2023
    Høringsfrist: 17-08-2023

     

    Nyt fra Folketinget

    Almindelig del

    Bilag

    Bilag 177

    Lovudkast - Høring af forslag til lov om ændring af aktiesparekontoloven, aktieavancebeskatningsloven, ligningsloven og forskellige andre love, fra skaltteministeren

    Bilag 178

    Lovudkast - Høring af lovforslag om gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere sanktioner på skatteområdet, fra skatteministeren

    Bilag 183

    Lovudkast: Forslag til lov om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimumsbeskatningsloven)

    Bilag 184

    Henvendelse af 27/6-23 fra Lars Hestbech, Danmarks Idrætsforbund, om vurdering af nye huse

    Bilag 185

    Status på straffesagsbehandlingen i Skattestyrelsen, fra Skatteministeren

    Bilag 186

    Henvendelse af 28/6-23 fra Foreningen Landbrugsret, Frederikshavn om vurderingsloven (anmodning om foretræde for udvalget)

    Bilag 188

    Henvendelse af 28/6-23 fra Jens Svendsen, Langå om den ny praksis vedrørende vurdering af landbrug under 15 ha har store negative konsekvenser for landet

    Bilag 189

    Statusorientering på ejendomsområdet for maj og juni 2023

    Bilag 193

    Publikation - Selskabernes skattebetaling

    Bilag 194

    Lovudkast: Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, personskatteloven, skatteindberetningsloven, dødsboskatteloven, fra skatteministeren

    Bilag 195

    Lovudkast: Lovforslag om gennemførelse af aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v., til skatteministeren

    Spørgsmål og svar

    Spm. 194

    Vil ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af forslag til finanslov for 2023 afholdt den 30. marts 2023 oplyse værdien af de forskellige skatteudgifter?  Svar  

    Spm. 233

    Vil ministeren opgøre, hvor meget skiftende regeringer hver især siden 2001 har lettet skatterne netto for en arbejderfamilie og en funktionærfamilie (familietyper) målt i kroner i 2023-priser, samt målt som andel af disponibel indkomst?  Svar  

    Spm. 258

    Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at fjerne de særlige skatteregler for såkaldt skattefrie porteføljeaktier? Herunder bedes svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 308 af 19. februar 2021 opdateret. Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene 2023-2027 og i varig virkning. Der bedes her anvendt 2023- niveau og faste 2023-priser.  Svar  

    Spm. 259

    Vil ministeren redegøre for den såkaldte 15-pct.-regel ved familieoverdragelse af fast ejendom, herunder hvad gældende samt kommende regler er? Ministeren bedes desuden oplyse provenuvirkningen af, at denne særregel ved salg af fast ejendom til nær familie bliver erstattet med en regel om, at salg skal ske til markedsprisen, således at der betales bo- og gaveafgift af den fulde værdi. Derudover bedes ministeren opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringerne opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre og i procent af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Sluttelig bedes ministeren også oplyse skatteændringens virkning på Gini-koefficienten.  Svar  

    Spm. 260

    Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved en tilpasning af bruttoskatteordningen, der bibeholder bruttoskatteordningen for forskere, men fjerner den for nøglemedarbejdere? Desuden bedes ministeren oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe bruttoskatteordningen, herunder bedes svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 306 af 19. marts 2021 opdateret, hvor der anvendes 2023-niveau og 2023-priser.  Svar  

    Spm. 262

    Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at indsætte værnsregler for virksomheders mulighed for at fremføre underskud? Ministeren bedes redegøre for dette ved modeller, hvor der maksimalt kan fremføres underskud i henholdsvis 5 år, 6 år, 7 år, 8 år, 9 år og 10 år. Herunder bedes svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 327 af 19. februar 2021 opdateret, hvor der anvendes 2023-niveau og 2023-priser.  Svar  

    Spm. 263

    Vil ministeren redegøre for skattemyndighedernes mulighed for at kontrollere, hvorvidt underskud er fradragsberettiget, i tilfælde hvor virksomheder fradrager i positiv selskabsskattepligtig indkomst ved fremførsel af underskud, der ligger mere end 5 år tilbage i tiden?  Svar  

    Spm. 264

    Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved en nedsættelse af loftet for fradraget for virksomheders nettofinansieringsudgifter (det såkaldte renteloft) til henholdsvis 10 mio. kr., 11 mio. kr., 12 mio. kr., 13 mio. kr., 14 mio. kr., 15 mio. kr., 16 mio. kr., 17 mio. kr., 18 mio. kr. og 19 mio. kr.? Herunder bedes svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 330 af 22. februar 2021 opdateret, hvor der anvendes 2023-niveau og 2023-priser.  Svar  

    Spm. 266

    Kan ministeren oplyse, om et selskabsskattepligtigt livsforsikringsselskab ud fra et almindeligt retserhvervelsesprincip kan eller skal lade sig selskabsbeskatte i 2022 af beregnet negativ institut- PAL-skat i 2022, som hvis ikke anvendt indenfor 5 år med sikkerhed vil blive udbetalt efter PAL § 17, stk. 2, herunder når den negative PAL-skat har forøget de regnskabsmæssige og fradragsberettigede forsikringshensættelser i 2022?  Svar  

    Spm. 267

    I forlængelse af den politiske aftale ”Initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet” af 1. juni 2023 bedes ministeren oplyse følgende: 1. Hvor meget gæld bliver afskrevet som konsekvens af aftalen?2. Hvor mange personer og virksomheder får afskrevet deres gæld?3. Hvor mange gældsposter bliver afskrevet, og hvor mange gældsposter er der tilbage? 4. Hvor lang sagsbehandlingstiden forventes at blive for at komme i bund med de resterende ikkeinddrivelsesparate gældsposter? 5. Får man med aftalen stoppet tilgangen af nye ikkeinddrivelsesparate gældsposter?  Svar  

    Spm. 269

    Vil ministeren svare på, hvornår og med hvilket hjemmelsgrundlag forskerskatteordningen blev ændret fra at omfatte medarbejdere under OECD’s definition af forskere og nøglemedarbejdere til også at inkludere kategorien ’højt lønnede'?  Svar  

    Spm. 271

    Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser af en målrettet justering af reglerne for lagerbeskatning af porteføljeaktier (i selskabseje) i Small Cap-virksomheder? Konsekvenserne bedes beregnet ud fra følgende forudsætninger: - Omfatter udelukkende porteføljeaktier (i selskabseje) i Small Cap virksomheder.- Omfatter de første fem år efter børsnoteringen af den pågældende virksomhed.- Det lægges til grund, at der alene er tale om en udsættelse af den tvungne overgang til lagerbeskatning, ikke om en udsættelse af overgangen til den højere beskatning, der også følger med børsnotering (22 pct. selskabsskat på både udbytter og evt. realiserede avancer i perioden fra børsnotering til overgangen til lagerbeskatning).- Evt. udbytter samt realiserede avancer vil være skattepligtige.- Senest når perioden udløber, vil selskabet skulle overgå til lagerbeskatning og i den forbindelse betale skat af værditilvæksten af aktierne siden børsnoteringen.  Svar  

    Spm. 272

    Ministeren bedes oplyse det forventede provenutab ved justeringen både umiddelbart og efter evt. adfærd og tilbageløb og endvidere bekræfte, at forslaget alt andet lige bør tilskynde til en fremrykning af børsnoteringen af Small Cap-selskaber, hvilket isoleret set vil føre til et merskatteprovenu (grundet den generelt højere skat på afkastet fra noterede aktier). Vil ministeren tilsvarende bekræfte, at forslaget alt andet lige bør øge tilskyndelsen til at eje porteføljeaktier i forhold til datterselskabsaktier i Small Cap-virksomheder, som står over for at blive børsnoteret eller lige er blevet det, hvilket ligeledes isoleret set bør føre til et merskatteprovenu (grundet den generelt højere skat på afkastet fra porteføljeaktier sammenlignet med datterselskabsaktier)?  Svar  

    Spm. 273

    Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste at sænke selskabsskatten med 1 procentpoint (fra 22 pct. til 21 pct.)?  Svar  

    Spm. 274

    Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste at fjerne tinglysningsafgiftens faste del for boliger med en salgspris på under 1 mio. kr.?  Svar  

    Spm. 275

    Hvad vil det koste midlertidigt og varigt i administration og it-udvikling at indføre hhv. den nye mellemskat og den nye top-topskat?  Svar  

    Spm. 283

    Af svaret på SAU alm. del - spørgsmål 20 af 10. januar 2023 fremgår fordelingsvirkninger for indkomstdeciler og for hele befolkningen. Vil ministeren på baggrund af denne opgørelse beregne, hvor mange (både antal og pct.) der samlet set får en skattelettelse, og hvor mange der samlet set får en skattestigning (både antal og pct.)?  Svar  

    Spm. 284

    Landbrugsjorden er en del af et landbrugs produktionsapparat. Det er en af de omkostninger, der skal forrentes via dækningsbidraget fra produktionen på jorden. Der er småskalalandbrug, der er blevet kategoriseret som ejerboliger efter ændringen af loven for ejendomsbeskatning og det nye styresignal. Det betyder, at småskalalandbruget har en større udgift til jord og stuehus end det store landbrug. Vil ministeren i den forbindelse redegøre for, hvordan ministeren vil undgå, at det hæmmer småskalalandbrugenes betalingsevne, når der skal bydes på jord i konkurrence med de store landbrug? Ministeren bedes ligeledes redegøre for, hvordan ministeren vil undgå, at det hæmmer småskalalandbrugenes konkurrenceevne overfor de store landbrug, når deres produktionsapparat beskattes hårdere end konkurrenternes?  Svar  

    Spm. 285

    Vil ministeren redegøre for de punkter på ECOFIN-rådsmødet den 14. juli 2023, som er relevante for Skatteudvalget?  Svar  

    Spm. 286

    Vil ministeren redegøre for de forventede årlige provenukonsekvenser, hvis der fra 2024 og frem til 2030 indføres et investeringsfradrag på 130 pct. til udbygning af grønne produktionsfaciliteter i Danmark, der bidrager til CO2-reduktion og grøn energiproduktion? Som definition på grønne produktionsfaciliteter tages udgangspunkt i de otte ”strategic net-zero technologies”, der er udpeget i Europa-Kommissionens Net Zero Industry Act. Provenukonsekvenser bedes opgjort i tabelform som den årlige umiddelbare provenukonsekvens og den årlige provenukonsekvens inkl. tilbageløb og adfærd. Begge opgjort i 2023-niveau.  Svar  

    Spm. 287

    Vil ministeren kommentere henvendelsen af 28/6-23 fra Foreningen Landbrugsret, Frederikshavn om vurderingsloven, jf. SAU alm. del - bilag 186?  Svar  

    Spm. 288

    Af svar på SAU alm. del – spørgsmål 283 af 21. juni 2023 fremgår det, at spørgsmålet ikke kan besvares, fordi opgørelsen i svar på SAU alm. del – spørgsmål 20 ikke for alle initiativerne er opgjort på samme datagrundlag. Vil ministeren derfor foretage en ny opgørelse af tabel 2 fra SAU alm. del – spørgsmål 20, men hvor fordelingseffekterne er opgjort for både deciler og percentiler, begge rangeret efter grundlaget for beskæftigelsesfradraget (frem for indkomstdeciler)? Samtidig bedes om en sum af effekten af alle skattetiltagene for hver decil/percentil.

    Spm. 289

    Af svar på SAU alm. del – spørgsmål 283 af 21. juni 2023 fremgår det, at spørgsmålet ikke kan besvares, fordi der ikke kan laves en samlet virkning på individniveau. Vil ministeren uddybe, hvorfor dette ikke er muligt, når det er muligt at lave en opgørelse på indkomstdeciler?

    Spm. 291

    Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste at fjerne tinglysningsafgiftens variabel del af ejerskiftesummen for boliger med en salgspris på under 1 mio. kr.?  Svar