![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Personskattereform 2023
Personskattereform - forslag til ny personskattereform
Skattereform og toptopskat
Er din deltagelse i netværk skattefri?
Regeringens forslag til skattereform
Større problemer med partsrepræsentation i Skatteforvaltningen end tidligere afdækket
Principiel dom om forældelse ved nulstilling af A-skat og AM-bidrag
Regeringen har fremlagt sit længe ventede udspil til en ny skattereform
Medarbejderaktier - en gylden mulighed eller en tikkende skattebombe?
Husk skattereglerne ved tildeling af aktieløn
Ny skattereform
Overdragelse af fast ejendomme til nærtstående – hvordan værdiansætter man landbrugsejendomme lige nu?
Julefrokost og skat
Værd at huske vedr. julegaver og gavekort til medarbejdere
Styresignaler
Styresignal - Præcisering af praksis - ligningslovens § 33 A
Bindende svar
Ikke skattemæssige konsekvenser for hovedaktionær ved holdingselskabs gaver til nystiftet fond - fonds køb af kapitalandele/fast ejendom ikke intern uddeling
Fradrag for endeligt underskud ved likvidation af tysk datterselskab - tilvalg af international sambeskatning efter underskudsåret
Svensk skovejendom, hobbyviksomhed, omfattet af exitbeskatning
Afgørelser
Berettigelse til fradrag for havdage som norsk erhvervsfisker efter ligningsloven § 9 G
Anmodning om tilladelse - vederlagsfri overdragelse af aktier til påtænkt fond - ikke udbyttebeskatning
En fonds udgifter til drift og vedligeholdelse af en ejendom blev ikke anset for fradragsberettiget - Det udvidede omkostningsbegreb blev påberåbt
Beskatning af carried interest
Grundværdien pr. 1. oktober 2020 og omberegnet grundværdi 2019
Dispensation til nedsat pensionsudbetalingsalder for flyvende personel #2
Domme
Indsætninger på bankkonto
Ekstraordinær genoptagelse
Søgsmålsfrist ikke overholdt - skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3
Skattefri rejsegodtgørelse - ligningslovens § 9 A - arbejdsgivers kontrol
Nyt fra domstol.dk
Nyt på inddrivelsesområdet
Nye straffesager
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BeierholmRegeringens udspil til skattelettelser for mia.DKK 10. |
Dansk RevisionPersonskattereform - forslag til ny personskattereform Regeringen udspil til en skattereform vil i umiddelbar provenuvirkning nedsætte skatterne med godt 10 milliarder kroner. |
DeloitteSå kom den længe ventede skattereform, som regeringen bebudede i deres regeringsgrundlag. Hvad indeholder den og hvad betyder den? Det ser vi nærmere på her. |
EYEr din deltagelse i netværk skattefri? Landsskatteretten har i en ny afgørelse fastslået, at det var et skattepligtigt gode, når en arbejdsgiver modtog regningen for medarbejderes medlemskaber af en række netværksforeninger. |
EYRegeringens forslag til skattereform Regeringen præsenterede den 6. november 2023 sit forslag til en ny skattereform., som består af flere nye tiltag med ændrede beløbsgrænser og skattesatser. |
Folketingets OmbudsmandStørre problemer med partsrepræsentation i Skatteforvaltningen end tidligere afdækket For to år siden kritiserede ombudsmanden, at fem it-systemer på skatteområdet ikke i tilstrækkelig grad gav borgerne mulighed for at benytte partsrepræsentanter såsom advokater eller revisorer til at hjælpe dem med deres sager om for eksempel skattepligt eller gæld. |
KammeradvokatenPrincipiel dom om forældelse ved nulstilling af A-skat og AM-bidrag Skatteministeriet fik medhold i, at der ikke var indtrådt forældelse ved en afgørelse om nulstilling, som blev truffet mere end 3 år efter arbejdsgiverselskabets konkurs. |
PwCRegeringen har fremlagt sit længe ventede udspil til en ny skattereform Regeringen har netop fremlagt sit udspil til en ny skattereform med titlen 'Mere attraktivt at arbejde'. Udspillet kommer i forlængelse af SVM-regeringens... |
PwCMedarbejderaktier - en gylden mulighed eller en tikkende skattebombe? Der har løbende været eksempler på aktielønsprogrammer, som har haft utilsigtede konsekvenser for medarbejdere, der nu står tilbage med uforudsete... |
RedmarkHusk skattereglerne ved tildeling af aktieløn Berlingske bragte for nyligt en artikel om HR-medarbejderen Ditte som pga. aktieløn er endt med en stor skatteregning, hun ikke kan betale. Aktieløn er de seneste år blevet mere og mere populært, og flere virksomheder tilbyder medarbejdere aktieløn. Medarbejderne bør dog være opmærksomme på skattereglerne om aktieløn, for at undgå at havne i samme skatteklemme […] |
RedmarkRegeringen afholdte både i dag og i går pressemøde om bl.a. den kommende skattereform, som giver skattelettelser for 10 milliarder kroner og indfører en ny top-top-skat. Reformen er endnu ikke vedtaget, men forventes at være fuldt indfaset i 2030 med start i 2025. Skattelettelser til privatpersoner Den nye skattereform består primært af skattelettelser med fokus […] |
RedmarkDer er fortsat ikke kommet nye ejendomsvurderinger på landbrugs- og skovejendomme, så nugældende ejendomsvurdering kan i visse tilfælde fortsat anvendes. Det kan være en stor fordel at overdrage landbrugs- og skovejendommene til nærtstående, før de nye ejendomsvurderinger bliver offentliggjort. Er den nugældende seneste offentlig vurdering lavere end den forventet salgspris, vil en overdragelse nu gøre […] |
RedmarkJulen nærmer sig, og i den anledning er det naturligt for arbejdsgivere landet over at give deres medarbejdere en betalt julefrokost, som en sidste tak og anerkendelse for året, der er gået. Medarbejdere beskattes som udgangspunkt ikke for deltagelse i en julefrokost, sommerfest eller anden form for firmafest, hvor du har afholdt udgifterne. Det er […] |
RedmarkVærd at huske vedr. julegaver og gavekort til medarbejdere Året 2023 synger snart på sidste vers – og julen står for døren. I den anledning er det naturligt for arbejdsgivere landet over at give deres medarbejdere julegaver, som en sidste tak og anerkendelse for året, der er gået. Medarbejdere beskattes som udgangspunkt ikke for modtagelse af en julegave fra sin arbejdsgiver. Det er dog […] |
Styresignalet beskriver den ændring af praksis, som følger af Landsskatterettens afgørelse i SKM2023.435.LSR.
Landsskatteretten fandt i afgørelsen, at en fond, der tidligere havde modtaget en gave, der var blevet anset for skattefri efter den dagældende fondsbeskatningslovs § 3, stk. 3 (nu stk. 6), fordi gaven tilfaldt fondens grundkapital, der ikke skulle anvendes til uddeling, ikke skulle beskattes af gaven ved en senere uddeling af fondens formue i forbindelse med fondens opløsning.
Styresignalet beskriver den hidtidige og nye praksis vedrørende beskatning af uddelinger fra grundkapitalen, når uddelingen sker af midler, der på tidspunktet for fondens erhvervelse, var skattefrie for fonden, fordi de ikke var bestemt til uddeling.
Skattestyrelsen ændrer praksis, således at uddelinger fra grundkapitalen, der var skattefrie for fonden på erhvervelsestidspunktet, fordi de ikke var bestemt til uddeling, fremover ikke længere vil være skattepligtige for fonden.
I styresignalet præciseres praksis som følge af Østre Landsrets dom (SKM2023.18.ØLR) vedrørende anvendelsesområdet for ligningslovens § 33 A. Ligningslovens § 33 A medfører en skattelempelse (fritagelse for skat) for lønindkomst ved personligt arbejde i tjenesteforhold, der erhverves under ophold i udlandet. Personer kan dog ifølge dommen ikke anvende ligningslovens § 33 A, hvis udlandsopholdet ikke har sammenhæng med arbejdsgiverens forhold.
Østre Landsret afsagde den 6. december 2022 en dom, hvorefter en pilot ikke var berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A for arbejde udført for et dansk luftfartsselskab, selv om han i perioden havde haft et udlandsophold over 6 måneder. Dommen er endelig.
Landsretten fandt således, at tilfælde, hvor en dansk lønmodtager, som har bevaret sin fulde skattepligt til Danmark, af egen drift og uafhængigt af arbejdsgiveren vælger at bosætte sig i udlandet, uden at dette har sammenhæng med arbejdsgiverens forhold, falder udenfor ligningslovens § 33 A.
Piloten var ansat med stationeringssted i Danmark, men valgte af egen drift at tage bopæl i udlandet. Hans ophold i udlandet skyldtes således ikke en ansættelse i udlandet og havde ikke nogen sammenhæng til arbejdsgiverens forhold.
Landsretten fandt, at ligningslovens § 33 A - henset til ordlyden og formålet med reglen - ikke var anvendelig i den konkrete situation, hvor udlandsopholdet ikke havde nogen form for sammenhæng med arbejdsgiverens forhold.
Sagen omhandlede i spørgsmål 1, om et holdingselskabs ydelse af en eller flere kontante gaver til en påtænkt fond kunne ske uden skattemæssige konsekvenser for holdingselskabets hovedaktionær. Fondens formål var at fremme og støtte almenvelgørende og almennyttige formål i form af sociale formål, humanitære formål, undervisningsmæssige formål, videnskabelige og sygdomsbekæmpende formål, trivselsmæssige formål, og kulturelle og miljømæssige formål. Da den påtænkte fonds formål kunne anses for at være almennyttig/almenvelgørende, ville det ikke udløse skattemæssige konsekvenser for hovedaktionæren, såfremt holdingselskabet ydede en eller flere kontante gaver til den påtænkte fond.
Sagen omhandlede endvidere i spørgsmål 2, om den påtænkte fonds erhvervelse af kapitalandele/fast ejendom udgjorde en intern uddeling. Eftersom den påtænkte fond investerede i datterselskaber og ejendomme med henblik på at kunne opnå et afkast, der kunne finansiere den påtænkte fonds formål, skete investeringen i datterselskaber og ejendomme ikke for at opfylde, men alene for at finansiere fondens formål. På den baggrund kunne det bekræftes, at den påtænkte fonds erhvervelse af datterselskaber og ejendomme ikke udgjorde en intern uddeling.
Spørger ønskede at likvidere sit tyske datterselskab, som var tomt. Koncernen havde tilvalgt international sambeskatning og var derfor omfattet heraf i endelighedsåret, mens international sambeskatning var fravalgt for koncernens udenlandske datterselskaber i underskudsårene.
Selskaber, som kan opnå fradrag for endelige underskud, er i selskabsskattelovens § 31 E, stk. 1, 1. pkt., sprogligt afgrænset som værende fuldt skattepligtige selskaber, "der ikke er omfattet af international sambeskatning". Hensigten med denne afgrænsning af bestemmelsens anvendelsesområde var at indføre adgang til at fradrage endelige underskud i udenlandske datterselskaber mv. i det omfang, der efter EU-retten var krav på en sådan fradragsret, og hvor fradragsretten ikke allerede bestod som følge af anvendelse af de danske regler om international sambeskatning.
Spørger havde, som følge af de danske sambeskatningsregler hverken før eller efter tilvalget af international sambeskatning kunnet anvende underskud opstået i det tyske datterselskab i den danske indkomstopgørelse. Underskuddene opstået i det tyske datterselskab var endelige efter tyske skatteregler.
Skatterådet fandt, at der kunne indrømmes fradrag for endelige underskud efter selskabsskattelovens § 31 E i en situation som den foreliggende, hvor det danske moderselskab havde fravalgt international sambeskatning i underskudsåret, uanset at moderselskabet efterfølgende havde tilvalgt international sambeskatning og fortsat var omfattet heraf i endelighedsåret. Skatterådet lagde vægt på, at denne fortolkning af bestemmelsen var i overensstemmelse med regelsættets formål om, at der skulle være adgang til at fradrage endelige underskud i det omfang, det fulgte af EU-retten.
Skatterådet lagde til grund ved besvarelsen, at der ikke herved blev opnået dobbeltfradrag for underskuddet.
Spørger flyttede sammen med sin ægtefælle fra Sverige til Danmark i juli 2020 i forbindelse med sit arbejde for sin danske arbejdsgiver i Danmark. Spørger er skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1. Spørger ejer sammen med ægtefællen en skovejendom og landbrugsejendom i Sverige, som anvendes som fritidsbolig. Skoven er på 109 ha og drives kommercielt og selvangives som sådan i Sverige. Der er et mindre almindeligt landbrugsareal, som naboen udnytter mod at vedligeholde arealet.
Skatterådet kunne bekræfte, at driften måtte anses som ikke-erhvervsmæssig i skattemæssig henseende, uanset at skoven havde en størrelse, der ville kunne drives erhvervsmæssig. Der blev lagt vægt på, at skoven og landbruget drives ekstensiv, at spørger og spørgers ægtefælle ikke har særlige forudsætninger for at drive skov eller landbrug og at ejendommen har givet underskud i spørgers ejertid og ikke har udsigt til at give overskud.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørger vil være helt eller delvis fritaget for exit-skat af en eventuel avance, jf. kildeskattelovens § 10, ved ophør af fuld skattepligt til Danmark. Ifølge kildeskattelovens § 10 anses ophør af fuld skattepligt for afståelse af ejendommen. Det var Skatterådets vurdering, at afståelse af ejendommen er omfattet af ejendomsavancebeskatningsloven, og at ejendommen må anses for at være en skovejendom. Da ejendommen anvendes om fritidsbolig er betingelserne i ejendomsavancebeskatningsloven § 9 for at boligen kan afstås skattefrit ikke opfyldt.
Landsskatteretten fandt, at en klager ikke opfyldte betingelserne i fiskerilovens § 14, stk. 1, nr. 2, jf. ligningslovens § 9 G, stk. 1. Der hensås til, at klageren i indkomståret 2021 arbejdede på et norsk fartøj med tilknytning til Norge, hvorfor klageren ikke oparbejdede 60 pct. af sin indkomst på et fartøj med tilknytning til dansk fiskerihavn. På denne baggrund opfyldte klageren ikke betingelserne for at blive registreret som erhvervsfisker efter fiskerilovens § 14, stk. 1, nr. 2, som er en betingelse for fradragsretten efter ligningslovens § 9 G, stk. 1. Landsskatteretten fandt, at den påklagede afgørelse ikke var i strid med EU-retten om arbejdskraftens frie bevægelighed.
Sagen omhandlede, om der i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, kunne gives tilladelse til, at et holdingselskabs vederlagsfrie overdragelse af anparterne i et datterselskab til en påtænkt fond kunne ske uden at holdingselskabets hovedaktionær udbyttebeskattes. Dette kunne bekræftes bl.a. henset til at den påtænkte fond kunne anses for at have almennyttig/almenvelgørende formål.
Sagen angik, om en fond efter det udvidede driftsomkostningsbegreb havde fradrag for udgifter afholdt i 2015, 2016 og 2017 til drift og vedligeholdelse af et sommerhus, som fonden stillede til disposition for børnebørn og oldebørn efter en afdød, eller om udgifterne var uddelinger.
Landsskatteretten henviste til, at fondens formål var at administrere sommerhuset og stille dette til disposition for de nævnte børnebørn og oldebørn. Derfor fandt Landsskatteretten, at fonden i overensstemmelse med fondens formål havde afholdt udgifterne til drift og vedligeholdelse af sommerhuset og dermed som uddelinger og således ikke for at sikre driften af fonden. Udgifterne var derfor alene fradragsberettigede i det omfang, der var hjemmel hertil i fondsbeskatningslovens § 4, som med virkning for uddelinger den 5. oktober 2016 og senere var ændret således, at der alene var fradrag for uddelinger til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål. Det var ubestridt, at fondens formål ikke var almenvelgørende eller på anden måde almennyttig. Landsskatteretten tiltrådte Skattestyrelsens fordeling af fradragsberettigede uddelinger og ikke-fradragsberettigede uddelinger.
Landsskatteretten stadfæstede dermed Skattestyrelsens afgørelse.
Gennem et selskab ejede klageren 0,97 % af et udenlandsk selskab, som drev virksomhed med administration og udvikling af ejendomme. Ifølge en ejeraftale vedrørende det udenlandske selskab var klagerens selskab ved salg af det udenlandske selskab berettiget til carried interest, det vil sige medvederlag i forhold til klagerens selskabs ejerandel i det udenlandske selskab. Klagerens selskab havde indgået en bonusaftale med en medarbejder, hvorefter medarbejderen ved salg af det udenlandske selskab var berettiget til 30 % af selskabets carried interest. Klageren, der skulle medregne carried interest som CFC-indkomst, jf. ligningslovens § 16 I, stk. 6, anmodede med henvisning til bonusaftalen Skatterådet om bindende svar på, om klagerens carried interest kunne opgøres efter reduktion heraf med 30 %, hvortil Skatterådet svarede nej.
Landsskatteretten henviste til ejeraftalen, hvorefter deltagerkapitalen i det udenlandske selskab var fordelt med 99,03 % til et andet selskab og 0,97 % til klagerens selskab. Ifølge ejeraftalen var klagerens selskab berettiget til carried interest ved salg af det udenlandske selskab. Klagerens selskabs ret til carried interest var således knyttet til deltagerkapitalen i det udenlandske selskab. Efter ejeraftalen ville en overdragelse af klagerens selskabs deltagerkapital i det udenlandske selskab til medarbejderen kræve skriftlig tilladelse. Der forelå ikke en sådan tilladelse. Der forelå heller ikke en aftale, hvorefter klagerens selskab havde overdraget deltagerkapital i det udenlandske selskab til medarbejderen. Ved klagerens selskabs salg i 2020 af andelen af deltagerkapital i det udenlandske selskab på 0,97 % erhvervede klagerens selskab således ret til carried interest i overensstemmelse med ejeraftalen Derfor var Landsskatteretten enig med Skatterådet i, at klagerens carried interest ikke skulle reduceres med 30 %. Det kunne ikke føre til et andet resultat, at klagerens selskab havde aftalt med medarbejderen, at medarbejderen ved et salg af det udenlandske selskab skulle oppebære en bonus på 30 % af klagerens selskabs carried interest, at medarbejderen modtog sin bonus fra køberen af det udenlandske selskab, og at denne bonus fragik i carried interest udbetalt til klagerens selskab.
Landsskatteretten stadfæstede derfor Skatterådets besvarelse.
Ved ansættelsen af en ejendoms grundværdi pr. 1. oktober 2020 havde Vurderingsstyrelsen ikke tildelt nedslag i henhold til den dagældende vurderingslovs § 43, stk. 4, 1. pkt., hvorefter grundværdien for beboelsesejendomme med mere end tre lejligheder nedsattes med 2,5 %. Som begrundelse havde Vurderingsstyrelsen anført, at ejendommen havde benyttelseskode 25 - "Andre ejerlejligheder".
Efter bestemmelsens ordlyd og forarbejder udtalte Landsskatteretten, at det afgørende for, om en ejendom var omfattet af den dagældende vurderingslovs § 43, stk. 4, 1. pkt., var, om der var tale om en beboelsesejendom med mere end tre lejligheder. Den tildelte benyttelseskode var derfor uden betydning for, om en konkret ejendom skulle tildeles et nedslag. Henset til at ejendommen var en beboelsesejendom, der bestod af 559 boliger, fandt Landsskatteretten, at ejendommen på vurderingstidspunktet var omfattet af § 43, stk. 4, 1. pkt., og at der således skulle tildeles et nedslag i grundværdien på 2,5 %. Landsskatteretten ændrede derfor Vurderingsstyrelsens afgørelse på dette punkt, idet Landsskatteretten i øvrigt stadfæstede ansættelsen af ejendommens grundværdi og den omberegnede grundværdi.
Skatterådet godkendte, at pensionsudbetalingsalderen for piloter og kabinepersonale ansat i H1 og H2 blev nedsat til 55 år. Afhængig af pensionsordningernes type, kan Skatterådet godkende nedsat pensionsudbetalingsalder efter pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b, § 8, stk. 1, nr. 3, § 10, stk. 1, nr. 3, § 11 A, stk. 1, nr. 4 og § 12, stk. 1, nr. 3.
Dispensationen blev givet med den begrundelse, at de nævnte medarbejdere blev udsat for arbejdsbetingede belastninger, som kunne begrunde en nedsat pensionsudbetalingsalder. Herudover blev der lagt vægt på, at en række andre kommercielle luftfartsselskaber har fået godkendt nedsat pensionsudbetalingsalder for flyvende personale.
En medarbejders eventuelle nedsatte pensionsudbetalingsalder i et andet sideløbende ansættelsesforhold var ikke gældende for arbejdsgiverpensionsordninger, som H1 og H2 tilbød deres piloter og kabinepersonale som en del af deres ansættelsesvilkår.
Sagen angik, hvorvidt skatteyders skattepligtige indkomst for indkomstårene 2012 og 2013 skulle forhøjes med hhv. 2.921.448 kr. og 2.310.000 kr.
Skatteyderen havde efter bevisførelsen og de afgivne forklaringer ikke godtgjort, at to konkrete indsætninger på skatteyders Y1-land bankkonto udgjorde dels tredjemands aftaleindskud i forbindelse med en ejendomshandel, dels arv fra skatteyders moder.
For fem indsætninger på i alt 149.448 kr., som var indsat på den daværende ægtefælles bankkonto i 2012, fandt retten det godtgjort, at tre af disse indsætninger vedrørte skatteyder, og at skatteyders forklaring om forholdene ikke var bestyrket af den fornødne objektive dokumentation, hvorfor skatteyder var skattepligtig heraf. For de to øvrige indsætninger fandt retten ikke, at det var godtgjort, at beløbene vedrørte skatteyder, hvorfor skatteansættelsen i 2012 blev nedsat med i alt 11.200 kr.
Sagen angår Vurderingsstyrelsens ekstraordinære genoptagelse af grundværdiansættelserne for 2008 - 2012 i henhold til skatteforvaltningslovens § 33, stk. 3, jf. stk. 1. Genoptagelsen var begrundet i, at vurderingerne var fortaget uden hensyn til en på ejendommen tinglyst deklaration, fordi deklarationen ikke var registreret hos vurderingsmyndigheden.
Vestre Landsret fandt på grundlag deklarationens indhold, at det ikke var godtgjort, at en manglende registrering af deklarationen havde givet sig udslag i en fejlagtig vurdering af ejendommens værdi, hvorfor betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 33, stk. 3, jf. stk. 1, ikke var opfyldt.
Byrettens dom blev derfor ændret.
Sagen angik en prøvelse af Landsskatterettens to afgørelser af 27. oktober 2022, Skatteankenævn Vestjyllands afgørelse af 28. oktober 2022 og Skattestyrelsens afgørelse af 19. marts 2019.
Skatteministeriet nedlagde påstand om afvisning, idet ministeriet gjorde gældende, at sagen var blevet anlagt for sent, jf. skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3, hvorefter retten udskilte spørgsmålet om afvisning til særskilt behandling uden mundtlig hovedforhandling, jf. retsplejelovens § 253, stk. 1, og § 366, stk. 1.
Det var ubestridt, at sagsøgeren indleverede stævningen på (red.fjernet.hjemmeside) den 30. januar 2023. Det var desuden ubestridt, at søgsmålsfristen for indbringelsen af Landsskatterettens afgørelser for domstolene udløb den 27. januar 2023, og at søgsmålsfristen for indbringelsen af Skatteankenævn Vestjyllands afgørelse for domstolene udløb den 28. januar 2023.
Retten lagde efter sagens oplysninger til grund, at Skattestyrelsens afgørelse af 19. marts 2019 var upåklaget, og at søgsmålsfristen derfor udløb den 19. juli 2019.
Retten fandt det ikke godtgjort, at sagsøgeren som følge af operation eller driftsforstyrrelser på (red.fjernet.hjemmeside) havde været forhindret i at anlægge sagen inden for søgsmålsfristens udløb. Retten lagde herved vægt på, at operationen den 26. januar 2023 havde været planlagt siden den 15. december 2022, og at der ikke var dokumenteret driftsforstyrrelser i et sådant omfang, at det ikke havde været muligt for sagsøgeren at anlægge sagen rettidigt.
På den baggrund afviste retten sagen.
Sagen angik, om skatteyderen som arbejdsgiver opfyldte betingelserne for at kunne udbetale skattefri rejsegodtgørelse til 14 medarbejdere i henhold til ligningslovens § 9 A. Spørgsmålet var særligt, om skatteyderen havde udført den fornødne effektive kontrol af, om betingelserne for at udbetale skattefri rejsegodtgørelse var opfyldt, jf. bekendtgørelse nr. 173 af 13. marts 2000 om rejse- og befordringsgodtgørelse.
Retten fandt, at bogføringsbilagene i sagen ikke opfyldt kravene i bekendtgørelsens § 1, stk. 2, og at det ikke var muligt for skatteyderen at kontrollere, om betingelserne i ligningslovens § 9 A var opfyldt.
Skatteministeriet blev derfor frifundet, idet skatteyderen ikke havde løftet bevisbyrden for, at der var foretaget den fornødne effektive kontrol i forbindelse med udbetalingen af den skattefri rejsegodtgørelse.
Parts- og vidneforklaringer om foretagen kontrol kunne ikke føre til andet resultat.
Regulering af satser i gældsinddrivelsesbekendtgørelsen for 2024 Offentliggørelse af regulerede beløbssatser for beregning af betalingsevne for 2024 |
Straffesag og klagesag om samme forhold - justering af praksis - styresignal Styresignalet justerer kriterierne i Den juridiske vejledning afsnit A.C.3.4.4 om behandling eller berostillelse af straffesager i Skattestyrelsen, når der er en klagesag over den underliggende materielle afgørelse. Hovedreglen efter de gældende kriterier er, at straffesagen afventer afgørelse i klagesagen. Efter justeringen af kriterierne vil hovedreglen være, at straffesag og klagesag kan behandles sideløbende. Behandling af straffesagen kan, som hidtil, efter en konkret vurdering afvente afgørelsen i klagesagen. Skatteankestyrelsen og klageorganerne kan, som hidtil, efter en konkret vurdering lade behandlingen af klagesagen afvente udfaldet af straffesagen. | |
Straf - punktafgifter - frifindelse - emballageafgift - prøvesag ændret sanktionspraksis punktafgifter - bagatelgrænsen T var tiltalt for at have handlet groft uagtsomt ved den 24. november 2020, ved grænsen, som indehaver og direktør af et selskab, at have fortiet oplysninger til brug for afgiftskontrollen, ved at have købt engangsservice og bæreposer fra udlandet samt indført de nævnte varer til Danmark, uden at lade sig registrere som varemodtager og afgiftsberigtige varerne, uagtet at det ved modtagelsen af varerne kunne konstateres, at selskabet var afgiftspligtigt efter emballageafgiftsloven. Det offentlige blev herved unddraget i alt 50.547 kr. i emballageafgift. T erkendte de faktiske omstændigheder og den beløbsmæssige opgørelse. T forklarede, at han var bekendt med pligten til at angive afgift af modtagne varer og til at lade sig registrere som varemodtager vedrørende emballage, når bagatelgrænsen for emballageafgift var overskredet. Omkring gerningstidspunktet havde han som følge af private forhold uddelegeret opgaven med at bestille varer hjem til en kollega. Det var T, der oplærte kollegaen i at bestille varer, men han orienterede hende ikke om pligten til at angive afgift af modtagne varer, og til at lade sig registrere som varemodtager vedrørende emballage, når bagatelgrænsen for emballageafgift var overskredet, idet selskabet ikke plejede at bestille varer hjem i en mængde, der ville føre til en overskridelse af bagatelgrænsen for emballageafgift. Kollegaen havde ved en fejl bestilt varer hjem i kasser i stedet for kartoner, og T blev først bekendt hermed, da Skattestyrelsen kontaktede ham herom den 18. december 2020, og da han omkring samme tidspunkt udarbejdede regnskab for selskabet. T var ikke til stede i selskabet, da varerne blev modtaget, og han kom ikke ret meget i virksomheden hverken på dette tidspunkt eller i perioden frem til Skattestyrelsens henvendelse i december 2020. Byretten frifandt T på baggrund af hans forklaring. Uanset at T som ejer og direktør af selskabet havde ansvaret for sine ansattes handlinger og undladelser, fandt retten ikke, at den manglende overholdelse af forpligtelserne til at angive afgift af modtagne varer, og til at lade sige registrere som varemodtager vedrørende emballage, da bagatelgrænsen for emballageafgift var overskredet, kunne tilregnes T som groft uagtsomt. |
Journalnr: 22/0074980
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag og hæftelse herfor. Landsskatteretten forhøjer beløbene yderligere.
Afsagt: 29-09-2023
Journalnr: 19/0075153
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører indeholdelsespligt samt hæftelse for yderligere A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-10-2023
Journalnr: 21/0000768
Diverse ændringer- autoforhandler
Klagen vedrører diverse ændringer hos autoforhandler herunder nedsættelse af indkomst svarende til yderligere ansat salgsmoms. Landsskatteretten ændrer afgørelsen i overvejende grad.
Afsagt: 10-10-2023
Journalnr: 18/0006826
Fristgennembrud
Klagen vedrører spørgsmål om betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, er opfyldt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-10-2023
Journalnr: 22/0046040
Gevinst og tab på aktier ved fraflytning
Klagen vedrører opgørelse af gevinst og tab på aktier ved fraflytning herunder fraflytningstidspunkt. Landsskatteretten stadfæster fsv. angår tidspunkt, men nedsætter fraflytterbeskatningen i al overvejende grad.
Afsagt: 09-10-2023
Journalnr: 18/0002684
Gevinst ved eftergivelse af gæld
Klagen vedrører beskatning af gevinst ved eftergivelse af gæld. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-09-2023
Journalnr: 21/0000773
Maskeret udlodning
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen i overvejende grad.
Afsagt: 10-10-2023
Journalnr: 21/0012409
Sambeskatningsindkomst
Klagen vedrører forhøjelse af sambeskatningsindkomst efter forhøjelse af omsætning i sambeskattet selskab. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med små beløb.
Afsagt: 11-10-2023
Journalnr: 21/0012167
Udeholdt omsætning
Klagen vedrører opgørelse af udeholdt omsætning. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med små beløb.
Afsagt: 11-10-2023
Journalnr: 22/0098994
Værdi af ejendom
Klagen vedrører værdi af ejendom ved overdragelse til klagerens datter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-10-2023
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 16-11-2023 indstilling i C-627/22 Finanzamt Köln-Süd (Imposition sur demande d’un assujetti partiel)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om fri bevægelighed for personer - flytning af en fysisk persons bopæl fra en medlemsstat til Schweiz - direkte beskatning - arbejdstageres frie bevægelighed - ligebehandling - skattemæssige fordele - indkomstskat - skatteberegning efter anmodning, som kun er mulig for arbejdstagere, der er begrænset indkomstskattepligtige og har skattemæssigt hjemsted i en EU- eller EØS-medlemsstat
Den 16-11-2023 dom i C-472/22 Frie kapitalbevægelser Autoridade Tributária e Aduaneira (Plus-values sur cessions de parts)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - artikel 49 TEUF - etableringsfrihed - artikel 63 TEUF og 65 TEUF - frie kapitalbevægelser - personlig indkomstskat - skattefordel med hensyn til beskatning af kapitalgevinster ved afståelse af kapitalandele i små virksomheder - udelukkelse af virksomheder med hjemsted i andre medlemsstater - begrebet »misbrug«
New transfer pricing rules to make life easier for businesses in the EU
Bekendtgørelse om skatteindberetning m.v.
Oprettelsesdato: 07-11-2023
Høringsfrist: 28-11-2023
Bekendtgørelse om visse ligningslovsregler m.v.
Oprettelsesdato: 07-11-2023
Høringsfrist: 05-12-2023
Rådets direktiv om transfer pricing (COM(2023) 529)
Oprettelsesdato: 09-11-2023
Høringsfrist: 07-12-2023
Bilag 4 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 6 | Henvendelse af 10/11-23 fra KPMG Acor Tax om en række spørgsmål til lovforslaget |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 5 |
Spm. 6 | Spm., om ministeren er enig i, at lovforslaget svækker retssikkerheden for den enkelte? |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 | Spm., om ministeren er indstillet på at indsætte en revisionsklausul i lovforslaget? |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 | Spm., om at redegøre for de fordelingsmæssige konsekvenser af lovforslaget? |
Spm. 7 | Spm., om at kommentere henvendelsen af 30/10-23 fra Finans Danmark om aktiesparekontoen |
Spm. 8 | Spm., om at kommentere henvendelsen af 9/10-23 fra Finans Danmark? |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Spm. 1 |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 1 |
Spm. 2 | Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Politiforbundet |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 | Spm., om at redegøre for de fordelingsmæssige konsekvenser af lovforslaget? |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 | Spm., om lovforslaget medfører øget lønindeholdelse for personer under lavindkomstgrænsen? |
Spm. 8 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 8 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 8 |
Bilag 38 |
Bilag 41 |
Bilag 43 | Program til Skatteudvalgets studietur til Bruxelles den 12. - 13. november 2023 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 24 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 72 |
Spm. 73 |
Spm. 74 |
Spm. 75 |
Spm. 79 |
Spm. 80 |
Spm. 81 |
Spm. 82 |
Spm. 83 |
Spm. 84 |