SkatteMail 2023, uge 47

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Overvej salg af First North-aktier, der er faldet i værdi
Derfor beskattes Novo-ansatte af Wegovy-rabat
Farligt for enkeltmandsvirksomheder kun at have få kunder
Skattemæssige udfordringer for tyndt kapitaliserede selskaber
Begrænsning af personers fradragsret for tab på aktier – First North og lignende
Repricing og andre ændringer i eksisterende aktieløn
Fleksibel lønpakke med bruttotrækordning
Befordringsfradrag og skattefri kørselsgodtgørelse i 2024
Næringsejendomme og cirkulæreværdien

Afgørelser
Forhøjelse af skatteansættelse - Indtægter fra pokerspil
Indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag - Hæftelse - Udenlandske artister i cirkus
Fradrag for kursus- og rejseudgifter i forbindelse med deltagelse på masteruddannelse - Efteruddannelse eller videreuddannelse
Omkostningsgodtgørelse

Domme
Erhvervsmæssig virksomhed - momspligtig virksomhed - indsætninger - spillegevinster
Forhøjelse af skattepligtig indkomst - maskeret udlodning

Nyt fra domstol.dk

Nyt på inddrivelsesområdet

Nye straffesager

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Overvej salg af First North-aktier, der er faldet i værdi

Fra 2024 kan tab på aktier noteret på First North alene modregnes i gevinster på andre noterede aktier. Det gælder også for en eksisterende beholdning, hvilket kan gøre et salg inden nytår interessant.

BDO

Derfor beskattes Novo-ansatte af Wegovy-rabat

Lønmodtagere, der får medarbejderrabat ved køb af arbejdsgiverens varer eller ydelser, er kun skattepligtige af fordelen, hvis rabatten overstiger arbejdsgiverens fortjeneste.

BDO

Farligt for enkeltmandsvirksomheder kun at have få kunder

En soloselvstændig med kun en enkelt kunde kan uanset momsregistrering og erhvervsansvarsforsikring nemt risikere ikke at blive anerkendt som selvstændig i moms- og skattemæssig forstand.

BDO

Skattemæssige udfordringer for tyndt kapitaliserede selskaber

Selskaber med kalenderårsregnskab, der er i risiko for at få begrænset deres rentefradrag for 2023, har via forskellige tiltag stadig mulighed for at bringe sig ud af farezonen.

Beierholm

Begrænsning af personers fradragsret for tab på aktier – First North og lignende

Folketinget har den 23.11.2023 vedtaget lovforslag L6, som bl.a. betyder, at personers fradragsret for tab på aktier, der er noteret på First North og tilsvarende handelsplatforme, bliver begrænset med virkning fra 01.01.2024.

EY

Repricing og andre ændringer i eksisterende aktieløn

Det er ikke uden risici at justere i eksisterende warrant- og optionsaftaler.

Redmark

Fleksibel lønpakke med bruttotrækordning

Løn er andet og mere end en fast månedsløn, og en god lønaftale handler derfor ikke kun om beløbet på lønsedlen. For arbejdsgiver har lønsammensætningen betydning for tiltrækning og – ikke mindst – fastholdelse af attraktive medarbejdere. Udgifterne til medarbejdernes lønpakker kan dog blive omfattende for arbejdsgiveren, og det kan derfor overvejes, om et gode […]

TVC Advokatfirma

Befordringsfradrag og skattefri kørselsgodtgørelse i 2024

Skatterådet har nu fastsat satserne for befordringsfradrag og skattefri kørselsgodtgørelse for 2024 og de stiger igen

TVC Advokatfirma

Næringsejendomme og cirkulæreværdien

Der er divergerende opfattelser af, hvorvidt cirkulæreværdien kan anvendes på næringsejendomme, og nu er Vestre Landsret i en nyere dom kommet med bidrag til fastlæggelsen af dette spørgsmål.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Afgørelse: Forhøjelse af skatteansættelse - Indtægter fra pokerspil

SKM2023.563.LSR

Sagen angik, om der var indtrådt forældelse af den restskat, som den påklagede afgørelse udløste. SKAT traf afgørelse den 1. maj 2013, afgørelsen blev påklaget til Landsskatteretten, og Landsskatterettens afgørelse af 16. marts 2016 blev indbragt for byretten. Byretten hjemviste den 9. maj 2018 afgørelsen til fornyet behandling i Skattestyrelsen. Den 12. marts 2020 traf Skattestyrelsen ny afgørelse på baggrund af hjemvisningsdommen, afgørelsen blev påklaget til Landsskatteretten, som den 17. august 2021 traf afgørelse om hjemvisning grundet manglende skønsudøvelse. Den 1. marts 2022 traf Skattestyrelsen den påklagede afgørelse. Landsskatteretten fandt, at kravet, der fulgte af den påklagede afgørelse af 1. marts 2022, udsprang af samme forhold og vedrørte den samme indkomst, som blev behandlet ved Skattestyrelsens afgørelse af 1. marts 2013. Kravet havde således ikke fortabt identitet ved dom af 9. maj 2018, hvor afgørelsen af 1. marts 2013 blev hjemvist. Skattestyrelsens behandling efter hjemvisningen var en integreret del af klagesagens behandling, og forældelsen af kravet var suspenderet under Skattestyrelsens behandling i medfør af hjemvisningen. Landsskatteretten fandt således, at kravet ikke var forældet. Idet der for Landsskatteretten var fremlagt nye oplysninger, blev sagen hjemvist til fornyet behandling i Skattestyrelsen.

 

Afgørelse: Indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag - Hæftelse - Udenlandske artister i cirkus

SKM2023.562.LSR

Sagen angik, om et cirkus' betalinger til artister var foretaget til selvstændigt erhvervsdrivende, eller om betalingerne var sket for personligt arbejde i tjenesteforhold, således at artisterne var lønmodtagere og betalingerne dermed A-indkomst med den konsekvens, at cirkusset havde pligt til at indeholde A-skat og AM-bidrag ved betalingerne til artisterne. Landsskatteretten udtalte, at det fulgte af Højesterets domme af 23. januar 1973, offentliggjort som U.1973.151H, og af 14. april 1975, offentliggjort som U.1975.511H, samt Østre Landsrets dom af 4. juli 1980, offentliggjort som U1981.349Ø, at artister og solister ikke var lønmodtagere, men en særegen gruppe, som udførte kunstnerisk arbejde. Landsskatteretten fandt herefter, at artisterne ikke var lønmodtagere i deres kontraktsforhold med cirkusset, og at cirkusset som følge heraf ikke havde pligt til at indeholde A-skat og AM-bidrag i forbindelse med betaling af artisterne. Landsskatteretten ændrede derfor SKATs afgørelse.

 

Afgørelse: Fradrag for kursus- og rejseudgifter i forbindelse med deltagelse på masteruddannelse - Efteruddannelse eller videreuddannelse

SKM2023.561.LSR

Landsskatteretten fandt, at klageren, der var jurist og ansat i Skattestyrelsen, var berettiget til fradrag for kursus- og rejseudgifter i forbindelse med deltagelse på masteruddannelsen "Master i Skat", idet deltagelsen i masteruddannelsen blev anset for efteruddannelse.

 

Afgørelse: Omkostningsgodtgørelse

SKM2023.559.LSR

Sagen angik, om et engelsk selskab i medfør af den dagældende skatteforvaltningslovs § 55, stk. 1, nr. 6, jf. § 52, stk. 1, 2. pkt., var berettiget til 100 pct. omkostningsgodtgørelse af udgifter til sagkyndig bistand i en sag omfattet af EF-voldgiftskonventionen, der var opstået som følge af SKATs afgørelse om forhøjelse af indkomsten for det engelske selskabs danske filial. Sagen omfattet af EF-voldgiftkonventionen førte til, at det selskab undgik dobbeltbeskatning, idet de engelske skattemyndigheder frafaldt beskatning af den indkomst, hvormed SKAT havde forhøjet den danske filials indkomst.

Landsskatteretten anførte, at omkostningsgodtgørelse blev ydet til udgifter til sagkyndig bistand i sager om dansk skatteansættelse. Da der i forarbejderne ikke var støtte for et andet resultat, fandt Landsskatteretten, at lovgiver stedse havde forudsat, at medholdsvurderingen skulle foretages med udgangspunkt i de ændringer af den danske skatteansættelse, som udfaldet af en sag omfattet af EF-voldgiftkonventionen medførte. Dette resultat kom også til udtryk i efterfølgende forarbejder. Da udfaldet af sagen omfattet af EF-voldgiftkonventionen ikke førte til en ændring af den danske skatteansættelse, havde selskabet ikke fået fuldt medhold eller medhold i overvejende grad og var derfor alene berettiget til en godtgørelse på 50 pct.

Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

 

Dom: Erhvervsmæssig virksomhed - momspligtig virksomhed - indsætninger - spillegevinster

SKM2023.557.BR

Sagerne angik, om sagsøgeren var skatte- og momspligtig af salg af vin foretaget i 2014.

Retten fandt, at sagsøgeren ikke kunne anses for at have drevet erhvervsmæssig virksomhed med salg af vin i 2014, og at indtægterne fra hans vinsalg ikke kunne anses for opnået som led i spekulation. Retten fandt, at der var tale om salg af private ejendele. Retten lagde herved vægt på en række konkrete momenter, herunder at sagsøgeren kun havde annonceret og udbudt vin til salg på auktioner, at køb af vin var foretaget hos almindelige vinhandlere på auktioner, og at skattemyndighederne havde anset en række øvrige indsætninger på et betydeligt samlet beløb for at hidrøre fra salg af private ejendele.

Retten fandt derimod, at sagsøgeren var skattepligtig af nogle konkrete indsætninger på sin bankkonto, da sagsøgeren ikke havde dokumenteret, at der ikke var tale om skattepligtig indkomst. Retten lagde vægt på, at det ikke ud fra indsætningernes posteringstekster kunne udledes, at der var tale om skattefri spillegevinster, og at der ikke forelå anden dokumentation herfor. Retten tog med denne begrundelse Skatteministeriets frifindelsespåstand i skattesagen til følge, da indsætningerne oversteg den foretagne forhøjelse af den skattepligtige indkomst.

Retten fandt endvidere, at sagsøgeren ikke var momspligtig for salg af vin, hvorfor retten tog sagsøgerens principale påstand om nedsættelse af hans momstilsvar til følge.

 

Dom: Forhøjelse af skattepligtig indkomst - maskeret udlodning

SKM2023.555.BR

En skatteyder skulle beskattes af maskeret udlodning som følge af, at skatteyderens selskab havde haft udeholdt omsætning.

Sagen blev sambehandlet med sagerne BS-35001/2021-RAN, BS-35128/2021-RAN, BS-35147/2021-RAN.

 

Nyt fra Domsdatabasen

Østre Landsret
Sag om, hvorvidt erhververen af en virksomhed, som er overdraget med succession efter kildeskattelovens § 33 C, opnår en formuefordel, der udløser gavebeskatning, når handelsprisen er reduceret med et højere opgjort skattenedslag end nutidsværdien af den overtagne skat

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2023.560.LSR

Afslag på anmodning om eftergivelse af gæld til det offentlige

Klagen skyldtes, at Gældsstyrelsen havde afslået klagerens anmodning om eftergivelse af gæld til det offentlige. Landsskatteretten bemærkede bl.a., at det forhold, at der var tale om studiegæld, der blev tilbagebetalingspligtigt den 1. januar 2021, ikke i sig selv udelukkede eftergivelse, jf. gældsinddrivelseslovens § 13, stk. 4, men retten fandt dog, at det forhold, at gælden var så ny, var et moment, der talte imod en eftergivelse på nuværende tidspunkt. Efter en samlet vurdering fandt Landsskatteretten, at der for tiden forelå omstændigheder, der talte afgørende imod en eftergivelse af klagerens gæld, jf. gældsinddrivelseslovens § 13, stk. 4. Retten lagde herved vægt på, at klagerens gæld hovedsageligt vedrørte studiegæld, der blev tilbagebetalingspligtig den 1. januar 2021, klagerens alder og antal år tilbage på arbejdsmarkedet, samt at klageren havde færdiggjort sin uddannelse og fået job inden for faget. Retten fandt endvidere, at klageren ikke kunne opnå en gældseftergivelse i henhold til gældsinddrivelseslovens § 13, stk. 6. På baggrund af en samlet vurdering, herunder også henset til klagerens alder, uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet, fandt Landsskatteretten således, at der ikke forelå sådanne sociale eller andre særlige forhold, der i særlig grad talte for en eftergivelse. Landsskatteretten stadfæstede herefter Gældsstyrelsens afgørelse.

SKM2023.556.ØLR

Ej krænkelse af menneskerettigheder ved gældsinddrivelse

Sagen angik, hvorvidt Skatteministeriet i forbindelse med Gældsstyrelsens inddrivelse af et kommunalt krav havde krænket den europæiske menneskerettighedskonventions artikel 13 om effektive retsmidler. Landsretten tiltrådte, at der ikke var nogen krænkelse allerede fordi appellanten havde mulighed for at få afklaret spørgsmålet ved at sagsøge kommunen.

Videre havde appellanten nedlagt påstand om, at ministeriet skulle anerkende, at kommunens krav imod hende ikke kunne tvangsinddrives. Landsretten fandt, at hun ikke havde dokumenteret, at kommunen ikke havde medsendt de rette oplysninger ved oversendelsen af fordringen til inddrivelse. Videre var Skatteministeriet ikke rette sagsøgte for så vidt angik anbringender om kravets eksistens og størrelse.

Det i øvrigt anførte fra appellanten kunne navnlig henset til korrespondancen mellem kommunen, Gældsstyrelsen og appellanten heller ikke føre til, appellanten kunne få medhold i påstanden.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

SKM2023.554.BR

Skattemyndighederne var ikke bundet af fejlagtig tilkendegivelse om bortfaldet gæld

Sagen angik en mail fra SKAT om, at sagsøgeren ikke havde nogen gæld til SKAT. Det var faktuelt forkert, og spørgsmålet var, om SKAT var bundet af tilkendegivelsen.

Retten lagde bl.a. vægt på, at sagsøgeren havde underskrevet flere gældserkendelseserklæringer samt gennem årene havde modtaget oplysninger om gældens størrelse, og at han forklarede, at han ikke konkret troede på mailen.

Det kunne ikke føre til statuering af god tro, at sagsøgerens advokat efter modtagelsen af SKATs mail havde en telefonsamtale med samme skattemedarbejder, som havde skrevet mailen, og fået samme besked som i denne.

Allerede fordi betingelsen om god tro ikke var opfyldt, blev Skatteministeriet frifundet.

 

Nye straffesager

SKM2023.553.ØLR

Straffesag - hjemvisning til realitetsbehandling - forældelse - modtagelse af sigtelse indeholdende bødeforlæg i e-Boks

T var tiltalt for en overtrædelse af ordensmæssig karakter af chokolade- og sukkervareafgiftslovens § 26, stk. 1, nr. 2, jf. § 13, stk. 2, og § 12, stk. 5, som er undergivet en forældelsesfrist på 2 år. Forholdet blev begået den 15. maj 2020 og forældelse af strafansvaret indtrådte herefter den 15. januar 2022. Skattestyrelsen havde sendt en sigtelse med Digital Post til T's e-Boks den 11. januar 2022.

Anklagemyndigheden havde under et forberedende møde anmodet om, at retten afsagde kendelse om afvisning af sagen, jf. retsplejelovens § 846, stk. 1, nr. 3, såfremt retten mente, at der var indtrådt forældelse i medfør af straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1, jf. § 94, stk. 5.

Byretten lagde til grund, at bødeforlægget af 11. januar 2022 var kommet frem til T's e-Boks den 11. januar 2022. Der forelå ikke dokumentation eller andre oplysninger i sagen, der nærmere kunne belyse, hvornår T havde åbnet det pågældende dokument og dermed var blevet gjort bekendt med sigtelsen, herunder om det var sket inden udløbet af den 2-årige forældelsesfrist. Det forhold, at dokumentet var kommet frem i T's e-Boks, efter ordlyden af straffelovens § 94, stk. 5, sammenholdt med lovbemærkningerne til denne bestemmelse, var ikke tilstrækkeligt til at opfylde kravet om, at T var blevet gjort bekendt med sigtelsen. Endvidere havde anklagemyndigheden heller ikke inden forældelsesfristens udløb anmodet om rettergangsskridt, hvorved T blev sigtet for overtrædelsen. Der var derfor indtrådt forældelse af strafansvaret, og sagen blev afvist.

Anklagemyndigheden kærede byretskendelsen med påstand om, at sagen ikke var forældet, og at sagen derfor skulle hjemvises til realitetsbehandling ved byretten.

Landsretten fandt, at forældelsesfristen blev afbrudt, da T modtog bødeforlægget i sin e-Boks den 11. januar 2022. Landsretten lagde vægt på, at det af forarbejderne til lov nr. 364 af 24. maj 2005 om ændring af straffeloven til bestemmelsen i straffelovens § 94, stk. 5, fremgik, at forslaget betød, at politiet og anklagemyndigheden fik samme simple fremgangsmåde til at afbryde forældelsesfristen som andre offentlige myndigheder havde efter § 94, stk. 5. Herudover tillagdes U2019.2943 H vægt, hvori Højesteret fandt, at forældelsesfristen blev afbrudt, da den tiltalte modtog bødeforlægget, jf. straffelovens § 94, stk. 5. Byrettens kendelse ophævedes, og sagen hjemvistes til realitetsbehandling i byretten.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 20/0055927
Aktieavance
Klagen vedrører beskatning af aktieavance. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med et mindre beløb.
Afsagt: 25-10-2023

Journalnr: 23/0017289
Aktieindkomst
Klagen vedrører forhøjelse af aktieindkomst som følge af maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-10-2023

Journalnr: 20/0094462
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører forhøjelse af A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten hjemviser sagen.
Afsagt: 24-10-2023

Journalnr: 22/0081113
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten forhøjer beløbene yderligere.
Afsagt: 24-10-2023

Journalnr: 19/0087551
Gevinst på anparter
Klagen vedrører opgørelse af gevinst på anparter ved fraflytning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-10-2023

Journalnr: 20/0007179
Lån over mellemregningskonto
Klagen skyldes, at lån over mellemregningskonto er anset for udbytte. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 27-10-2023

Journalnr: 21/0096634
Maskeret udbytte
Klagen skyldes, at rejseudgifter og udgifter til restaurant er anset som maskeret udbytte. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen vedrørende rejseudgifter delvist.
Afsagt: 27-10-2023

Journalnr: 20/0042675
Maskeret udbytte
Klagen skyldes, at hævninger fra datterselskabs bankkonto er anset som maskeret udbytte. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-10-2023

Journalnr: 22/0077120
Nedsættelse af indkomst
Klagen vedrører nedsættelse af indkomst som følge af opkrævning af manglende salgsmoms af omsætning. Landsskatteretten nedsætter indkomsten yderligere.
Afsagt: 25-10-2023

Journalnr: 20/0042680
Overførsler til hovedaktionær
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har ikke ændret selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret. Den ønskede nedsættelse vedrører beløb, der er overført til hovedaktionæren. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-10-2023

Journalnr: 22/0090329
Rejseudgifter
Klagen skyldes, at betalte rejseudgifter er anset som yderligere løn. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med mere end halvdelen.
Afsagt: 27-10-2023

Journalnr: 21/0035352
Salg af kryptovaluta
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset klageren for skattepligtig af salg af kryptovaluta, idet de er erhvervet i spekulationsøjemed, jf. statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-10-2023

Journalnr: 20/0011993
Selskabs indkomst - aktionærlån
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet at ændre et selskabs skattepligtige indkomst i forbindelse med at hovedaktionær er blevet beskattet af et aktionærlån. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-10-2023

Journalnr: 20/0023895
Skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 27-10-2023

Journalnr: 23/0017290
Udgifter til underleverandører
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-10-2023

Journalnr: 22/0104303
Værdi af fri bolig
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri bolig. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen i overvejende grad.
Afsagt: 25-10-2023

Journalnr: 22/0104580
Værdi af fri bolig
Klagen vedrører indberetning af yderligere værdi af fri bolig. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med mere end halvdelen.
Afsagt: 25-10-2023

Journalnr: 20/0092448
Yderligere omsætning og fradrag for lønninger
Klagen vedrører opgørelse af yderligere omsætning og tilsvarende yderligere fradrag for lønninger. Sagen hjemvises.
Afsagt: 24-10-2023

Journalnr: 21/0065034
Ændring af indkomst - aktionærlån
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har ændret selskabets skattepligtige indkomst. Sagen drejer sig om, om selskabets skattepligtige indkomst skal ændres, fordi hovedanpartshaverne har haft et ulovligt aktionærlån efter ligningsloven § 16 E i selskabet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-10-2023

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 27-11-2023 - 26-12-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 21-12-2023 dom i C-340/22 Etableringsfrihed Cofidis
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - direkte beskatning - artikel 49 TEUF - etableringsfrihed - indførelse af en afgift, som pålægges kreditinstitutters passiver, med henblik på at finansiere den nationale sociale sikringsordning - påstået forskelsbehandling af udenlandske kreditinstitutters filialer - direktiv 2014/59/EU - regelsæt for genopretning og afvikling af kreditinstitutter og investeringsselskaber - anvendelsesområde

 

Lovtidende

Bekendtgørelse af lov om et indkomstregister, LBK nr 1305 af 20/11/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om Skatterådets satser for 2024 vedrørende fradrag for befordring mellem hjem og arbejdsplads og udbetaling af skattefri godtgørelse for erhvervsmæssig befordring, BEK nr 1312 af 21/11/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om værdiansættelse af fri kost og logi gældende for 2024, BEK nr 1311 af 21/11/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 1, nr. 6 og 14, i lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af momsloven (Indberetning af betalingsoplysninger til bekæmpelse af grænseoverskridende momssvig, omvendt betalingspligt for teleydelser, notifikationsordning i visse afgiftslove, ændring af regler om ansvarsfrihed, tydeliggørelse af praksis om skærpede bøder, oplysningspligt i forbindelse med delvis momsfradragsret, justering af regler om udtagning, fritagelse for lønsumsafgift på energivirksomheders aktiviteter vedrørende indefrysning i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger, ændring af regler om kompetence til opkrævning af visse underholdsbidrag m.v.), BEK nr 1309 af 17/11/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om normalhandelsværdier for heste og kreaturer mv., BEK nr 1317 af 21/11/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse af kildeskatteloven, LBK nr 1330 af 20/11/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Høringsportalen

Lov om ændring af ligningsloven (Ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger)
Oprettelsesdato: 20-11-2023
Høringsfrist: 15-12-2023

Ændring af DAC7-bekendtgørelsen om platformoperatørers indberetningspligt ved-rørende sælgere og udlejere
Oprettelsesdato: 21-11-2023
Høringsfrist: 19-12-2023

 

Nyt fra Folketinget

Vedtagne lovforslag

L 6 Forslag til lov om ændring af aktiesparekontoloven, aktieavancebeskatningsloven, ligningsloven og forskellige andre love. (Forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen, ændret status for aktier optaget til handel på en multilateral handelsfacilitet, diverse justeringer af reglerne vedrørende investeringsinstitutter, justering af visse indberetningsregler m.v.)
Vedtaget den 23. november 2023

L 7 Forslag til lov om gennemførelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Kongeriget Danmarks regering og Den Demokratiske Folkerepublik Algeriets regering.
Vedtaget den 23. november 2023

L 8 Forslag til lov om ændring af personskatteloven, pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love (Forhøjelse af personfradraget for personer under 18 år og klare regler for bevarelse af lavere pensionsudbetalingsalder m.v.).
Vedtaget den 23. november 2023

L 9 A Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven. (Gennemførelse af aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v.).
Vedtaget den 23. november 2023

L 9 B Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. (Tværgående lønindeholdelse for fordringer fra flere inddrivelsessystemer m.v.).
Vedtaget den 23. november 2023

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 4 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.).

Bilag

Bilag 8

Henvendelse af 26/11-23 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende foretræde om import af autocampereHv L 4 Danmarks Frie AutoCampere (pdf-version)
L 4 Høringssvar fra Danmarks Frie AutoCampere (pdf-version)
PP_L4_Import af autocampere-DFAC (pdf-version)

Spørgsmål og svar

Spm. 6

Spm. om at kommentere på Danske Advokaters høringssvar

Spm. 7

Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til det af Danske Advokater anførte om, at kravet om øget sikkerhedsstillelse vil få den modsatte effekt af det, der ønskes

Spm. 8

Spm. om at uddybe ministerens bemærkninger til høringssvaret fra Danske Advokater vedrørende den del af lovforslaget, der vedrører udvidet anvendelse af særlig procedure i visse afgørelsessager på motorområdet

Spm. 9

Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til kritikken, som fremføres af Advokatsamfundet om, at det ud fra et retssikkerhedsmæssigt perspektiv bør være muligt at berigtige fejl i månedsangivelser over afgiftsberigtigede køretøjer inden for den ordinære forældelsesfrist

Spm. 10

Spm. om ministerens holdning til Advokatsamfundets forslag om, at virksomhederne bør kunne indsende korrektioner til Køretøjsregisteret manuelt, så de kan efterprøves – i stedet for helt at afskære dem adgang til berigtigelse af fejl

Spm. 11

Spm. om ministeren er enig i, at konsekvenserne af de foreslåede ændringer for autocampere i forhold til ændret omregningsmetode fra egenvægt ikke er tilstrækkeligt belyst

Spm. 12

Spm. om ministeren vil stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, hvorved den del af lovforslaget, som omhandler § 1, nr. 6 og konsekvenser heraf i § 3, udskilles i et selvstændigt lovforslag

L 5 Forslag til lov om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimumsbeskatningsloven).

Bilag

Bilag 7

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 8

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om det er muligt enten at udligne hele eller dele af stigningen af de administrative byrder for de danske virksomheder, som bliver omfattet af lovforslaget

Spm. 2

Spm. om, hvorvidt danske rentefradragsbegrænsningsregler kan forenkles i overensstemmelse med EU’s skatteundgåelsesdirektiv

Spm. 3

Spm. om ophævelse af indsendelseskravet for den fulde transfer pricing-dokumentation

Spm. 4

Spm. om grundlag for at bibeholde de særlige restriktive danske CFC-regler for virksomheder omfattet af reglerne om minimumsbeskatning

Spm. 5

Spm. om, hvorvidt indførelsen af minimumsbeskatningsloven kan medføre dobbeltbeskatning for danske virksomheder

Spm. 6

Spm. om henvendelsen af 24/10-23 fra CORIT Advisory om bemærkninger til betaling til administrationsselskaber

Spm. 7

Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/10-23 fra Frederik Veber Weishaupt om fejl i lovforslaget i tabellen, der viser fordelingen af beskatningsretten

Spm. 8

Spm. om, hvorvidt det vil være tilstrækkeligt, at en dansk fond skriftligt afskærer sig fra at kunne uddele til andre formål end forretningsmæssige via en erklæring fra bestyrelsen

Spm. 9

Spm., om konsekvensen, såfremt et Peer Review resulterer i, at et land får tilsidesat deres IIR/QDMTT som værende ikke kvalificeret

Spm. 10

Spm. om, hvorvidt omsætningsgrænsen på 750 mio. EUR også vil gælde særskilt i relation til en ejerskabsstruktur, hvor der er ”JV, minority owned constituent entities, entities held for sale” o. lign., hvor der er påkrævet en særskilt GloBe opgørelse

Spm. 11

Spm. om, hvorvidt ordningen efter selskabsskatteloven § 3, stk. 4, er en fradragsberettiget udlodning, jf. minimumsbeskatningsloven § 20

Spm. 12

Spm. om at bekræfte, at der med det fremsatte lovforslag L 5 ikke sker en implementering af direktiv om sikring af en globale minimumsskattesats for multinationale koncerner og store nationale koncerner i Unionen (Rådets direktiv (EU) 2022/2523 af 15. december 2022) artikel 49, stk. 1

Spm. 13

Spm. om at bekræfte, at minimumsbeskatningsloven § 72 også gælder i forhold til den indenlandske ekstraskat, idet det bemærkes, at minimumsbeskatningsloven § 48 henviser til kapitel 5-11, men § 72 står ikke nævnt i disse kapitler

Spm. 14

Spm. om, hvordan ekstraskatten efter reglen om underbeskattet overskud allokeres mellem flere koncernenheder, der er hjemmehørende i samme land, idet der ikke synes at være en regel herom i lovens kapitel 12

Spm. 15

Spm. om at redegøre for minimumsbeskatningsloven § 4, nr. 13, hvorefter indkomstbeskatningen skal ske efter en bestemmelse svarende til ”den til enhver tid gældende udformning af artikel 7”

Spm. 16

Spm. om, hvorvidt minimumsbeskatningsloven § 23, stk. 4, nr. 5, omfatter creditlempelse efter ligningsloven § 33

Spm. 17

Spm. om, hvorvidt skatteaktivet skal tillægges i tabsåret eller udnyttelsesåret, når et underskud fremføres efter Ligningslovens § 33 H, jf. minimumsbeskatningsloven § 23, stk. 3

Spm. 18

Spm. om at bekræfte, at henvisningen i minimumsbeskatningsloven § 31, stk. 1, til minimumsbeskatningsloven § 26, stk. 4, retteligt bør være til § 26, stk. 5

Spm. 19

Spm. om at bekræfte, at ”tillægsekstraskat” i minimumsbeskatningsloven § 31, stk. 1, retteligt bør ændres til ”yderligere ekstraskat”

Spm. 20

Spm. om at bekræfte, hvorvidt referencen i minimumsbeskatningsloven § 4, nr. 35, til ”kvalificeret indkomst” retteligt bør være til ”kvalificeret nettoindkomst”

Spm. 21

Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/11-23 fra KPMG Acor Tax om en række spørgsmål til lovforslaget

L 52 Forslag til lov om ændring af momsloven, opkrævningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love. (Gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere sanktioner på skatteområdet).

Bilag

Bilag 3

Henvendelse af 26/11-23 fra Syddansk Universitet, professor Frederik Waage om bekymring om lovkvaliteten

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om ministerens holdning til bekymringerne fra Danske Advokater om, at lovforslaget opererer med formuleringer, som potentielt er mere vidtgående end klare tilfælde af momssvindel, når det gælder hæftelsesansvar

Spm. 2

Spm. om, hvilke overvejelser ministeren gør sig om situationen for de virksomheder, der fejlagtigt antages forsætligt eller groft uagtsomt ikke at ville blive afregnet til told- og skatteforvaltningen, som risikerer at komme under konkurs i perioden, hvor deres sag behandles

Spm. 3

Spm. om ministerens holdning til at indføre en realitetsgrundsætning i lovforslaget, som Dansk Erhverv f.eks. foreslår, så tiltaget reelt rammer den person, der begår kriminalitet

Spm. 4

Spm. om ministeren er enig i, at et tiltag bør tages på grundlag af mere konkrete retningslinjer end et skøn – af hensyn til retssikkerheden

Spm. 5

Spm., om at bekræfte, at der med forslaget administrativt vil kunne pålægges bøder på op til en mio. kr.?

Spm. 6

Spm., om ministeren er enig i, at lovforslaget svækker retssikkerheden for den enkelte?

Spm. 7

Spm. om, hvordan ministeren mener, at borgernes retssikkerhed er tilstrækkeligt sikret ved gennemførelsen af lovforslaget

Spm. 8

Spm., om der efter ministerens opfattelse også er andre områder, hvor det ville være nemmere for myndighederne, hvis en lang domstolsproces kunne undgås ved at give øgede beføjelser til myndighederne?

Spm. 9

Spm., om ministeren er indstillet på at indsætte en revisionsklausul i lovforslaget?

Spm. 10

Spm. om talepapir fra samrådet 23. november 2023

Spm. 11

Spm. om det er korrekt forstået, at der - hvis der ses bort fra den foreslåede ophævelse af den nuværende progressionsgrænse ved beregningen af bøder - for skatte- og afgiftsunddragelser, der ikke kan straffes med fængsel, både efter gældende regler og med lovforslaget straffes med en bøde, der udmåles til det unddragne beløb

Spm. 12

Spm. om at oplyse omgørelsesprocenten i skattesager ved henholdsvis domstolene, skatteankenævnene og Landsskatteretten

Almindelig del

Bilag

Bilag 54

Baggrundsmateriale til Skatteudvalgets udvalgsrejse til Bruxelles den 12. og 13. november 2023

Bilag 58

Orientering om halvårlig status på aftalerne om Nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige fra juni 2022 og Initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet fra juni 2023

Spørgsmål og svar

Spm. 44

Vil ministeren redegøre for årsagen til, at klagefristen for omkategorisering af ejendomme var 6 uger og ikke 6måneder?  Svar  

Spm. 45

Er ministeren enig i, at systemet er blevet tilgodeset i forbindelse med omkategoriseringen af ejendomme på bekostning af retssikkerheden for ejere af små og mindre landejendomme?  Svar  

Spm. 47

Vil ministeren redegøre for årsagen til, at omkategoriserede til erhvervskategori ikke er blevettilbudt overgangsordning?  Svar  

Spm. 48

Er ministeren enig i, at ejere af små og mindre landbrugsejendomme har måttet vælge eller fravælge overgangsordning på uoplyst grundlag?  Svar  

Spm. 55

Vil ministeren redegøre for, om bandemedlemmer er bedre stillet, når Gældsstyrelsen vurderer en eventuel eftergivelse af gæld, og om personer generelt behandles bedre i relation til gældseftergivelse, fordi personen er eller har været bandemedlem? Der henvises til artiklerne fra Berlingske Tidende ”V-kritik af gældseftergivelse: »En retspolitisk skandale«” af 24. oktober 2023, ”Rystede politikere kræver svar om sløjfning af gæld til kriminelle” af 25. oktober 2023, og ”Ventetiden sløjfes, når bandekriminelle får sløjfet gæld” af 26. oktober 2023.  Svar  

Spm. 56

Det fremgår af artiklen ”V-kritik af gældseftergivelse: »En retspolitisk skandale«” fra Berlingske Tidende af 24. oktober 2023, at Gældsstyrelsen har sløjfet en velfungerende lønindholdelse. Vil ministeren på baggrunden af artiklen redegøre for, hvorfor myndighederne har fundet anledning til at standse en velfungerende lønindeholdelse overfor et dømt bandemedlem med den virkning, at staten herved ikke længere får afdrag på gælden?  Svar  

Spm. 57

Vil ministeren oplyse, om det er normalt, at henvendelser om eftergivelse af tidligere bandemedlemmers gæld kommer fra politiet? Der henvises til artiklerne fra Berlingske Tidende ”V-kritik af gældseftergivelse: »En retspolitisk skandale«” af 24. oktober 2023, ”Rystede politikere kræver svar om sløjfning af gæld til kriminelle” af 25. oktober 2023, og ”Ventetiden sløjfes, når bandekriminelle får sløjfet gæld” af 26. oktober 2023.  Svar  

Spm. 58

Vil ministeren oplyse, om det er normalt, at henvendelser om gældseftergivelse fra bandemedlemmer behandles hurtigere end fra andre skyldnere? Der henvises til artiklerne fra Berlingske Tidende ”V-kritik af gældseftergivelse: »En retspolitisk skandale«” af 24. oktober 2023, ”Rystede politikere kræver svar om sløjfning af gæld til kriminelle” af 25. oktober 2023, og ”Ventetiden sløjfes, når bandekriminelle får sløjfet gæld” af 26. oktober 2023.  Svar  

Spm. 110

Vil ministeren redegøre for omkategoriseringen af skattemæssig status for landejendomme, herunder 1) hvor mange ejendomme på landet, der modtog besked om, at ejendommene skulle skifte skattemæssig status, 2) hvor mange af ejendomsejerne gjorde indsigelse, 3) hvor mange fik medhold i indsigelsen og 4) hvor mange ejendomme har for nuværende skiftet skattemæssig status? Opgørelsen bedes opdelt på omkategorisering fra henholdsvis landbrugsejendom og skovejendom til henholdsvis ejerbolig og erhvervsejendom.  Svar  

Spm. 111

Vil ministeren opgøre, hvor mange ejendomme der har skiftet skattemæssig status fra landbrugsejendom til henholdsvis ejerbolig og erhvervsejendom, fordelt på kommuneniveau?  Svar  

Spm. 112

Vil ministeren redegøre for, hvor mange ud af de berørte ejendomsejere, der har tilvalgt overgangsordning vedrørende omkategorisering af landbrugsejendomme til ejerboliger?  Svar  

Spm. 113

Vil ministeren redegøre for, hvilke tiltag Vurderingsstyrelsen har gjort for at undgå vilkårlighed i omkategorisering af skattemæssig status fra landbrugsejendom til ejerboliger?  Svar  

Spm. 114

Vil ministeren udvide ”Typeeksempler for virkninger af omkategorisering fra landbrugsejendom til ejerbolig” (skm.dk) med ejendomme på henholdsvis 10, 12 og 14 hektar fordelt på kommuneniveau?  Svar  

Spm. 115

Vil ministeren vurdere, om det er rimeligt, at ejendomme der fortsat har landbrugspligt omkategoriseres til ejerboliger?  Svar  

Spm. 116

Vil ministeren vurdere og redegøre for, om der er forskelsbehandling i skatteforholdene for storproducenter i forhold til småbrug i dansk landbrug? Ministeren bedes vurdere, hvor meget landbrug beskattes pr. hk for landbrug på f.eks. henholdsvis 100 hk i forhold til landbrug på 10 hk. I besvarelsen bedes ministeren vurdere, om der er lige konkurrenceforhold for småbrug og storbrug i dansk landbrug.  Svar  

Spm. 117

Vil ministeren give en status for arbejdet med at indføre en ny naturkategori i forhold til ejendomsbeskatning?  Svar  

Spm. 118

Kan ministeren redegøre for de administrative konsekvenser for det offentlige ved at afskaffe de periodiske vurderinger for erhvervsejendomme samt landbrug- og skovbrugsejendomme?  Svar  

Spm. 119

Kan ministeren redegøre for de provenumæssige virkninger, hvis muligheden for skattemæssig succession udvides til mikrovirksomheder, dvs. virksomheder som ikke må overstige to af tre følgende punkter på balancetidspunktet i løbet af to regnskabsår: 1) en balancesum på 2,7 mio. kr., 2) en nettoomsætning på 5,4 mio. kr. og 3) 10 heltidsbeskæftigede i løbet af regnskabsåret?  Svar  

Spm. 120

Er ministeren enig i, at den tidligere beregningsmetode for opgørelse af personers gevinster og tab var forkert? Der henvises til artiklen ”Styrelse ændrer regnemetode for krypto – vil føre til lavere skatteregninger”, som blev bragt i Børsen den 21. november 2023.  Svar  

Spm. 121

Vil ministeren tage initiativ til, at personer, hvis opgørelser som følge af den gamle beregningsmodel for kryptogevinster er forkerte, får genberegnet deres sager med den nye beregningsmetode?  Svar  

Spm. 122

Mener ministeren, at det er forsvarligt, at man har anvendt en uhensigtsmæssig beregningsmodel for kryptogevinster i årevis, selvom der er gjort opmærksom på problemet løbende? Der henvises blandt andet til SAU alm. del – spørgsmål 413 (folketingsåret 2021-22).  Svar  

Spm. 123

Vil ministeren tage initiativ til, at opgørelser af personers gevinster og tab på kryptovaluta baseres på onchain data, og ikke data som borgerne selv deler med Skattestyrelsen?  Svar  

Spm. 124

Anerkender ministeren, at det tærer på tilliden til de offentlige myndigheder, når Skatteforvaltningen har forholdt sig passivt til problemerne med opgørelser af kryptogevinster i årevis til skade for borgerne, for hvem opgørelsesmetoden har ført til en alt for høj beskatning?  Svar  

Spm. 125

Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd) af at reducere registreringsafgiften per 5 procentpoint fra 150 pct. ned til 0 pct., dvs. fra 150 pct. til først 145 pct. og derefter til 140 pct. osv.?  Svar  

Spm. 126

Vil ministeren redegøre for effekten på de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd) af at reducere elafgiften per 5 øre/kWh fra det nuværende niveau ned til afskaffelse samt en tilsvarende symmetrisk forhøjelse? Effekterne bedes angivet i 2030 samt den varige virkning.  Svar  

Spm. 127

Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd) af at reducere aktieindkomstskatten per procentpoint fra det nuværende niveau på 42 pct. ned til 20 pct.?  Svar  

Spm. 128

Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd) af at reducere den lave sats for aktieindkomstskatten på 27 pct. per procentpoint fra det nuværende niveau ned til 10 pct.?  Svar  

Spm. 129

Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd) af at forhøje progressionsgrænsen for aktieindkomstskat til henholdsvis 100.000 kr., 150.000 kr., 200.000 kr. og herefter for hver 100.000 kr. op til 1 mio. kr.?  Svar  

Spm. 130

Vil ministeren redegøre for formuefordelingen i Danmark, herunder opgøre formue fordelt på deciler samt opgøre formuefordelingen for 91.-100. percentil? For den 100. percentil ønskes fordelingen opgjort i promiller. Opgørelsen bedes opgjort på følgende formuekomponenter:- Samlet nettoformue- Nettoformue vedr. boliger- Aktieformue vedr. noterede aktier- Aktieformue vedr. unoterede aktier- Øvrige værdipapirer og nettoindestående- Pensioner- Øvrig formueSlutteligt bedes ministeren oplyse, hvor mange personer opgørelsen vedrører hhv. for formuedeciler, øverste percentiler og øverste formuepromiller.  Svar  

Spm. 131

Vil ministeren opgøre bruttoindkomsten fordelt på percentiler for alle skattepligtige over 18 år i 2010 og 2022, opgjort i 2024-priser? For den øverst percentil ønskes desuden en opgørelse på promiller. Opgørelsen bedes udformet i en tabel og opdelt på henholdsvis1) bruttoindkomst i alt,2) personlig indkomst før AM-bidrag,3) pensionsindbetalinger før AM-bidrag,4) positiv nettokapitalindkomst5) positiv aktieindkomst og6) med en angivelse af antal personer i hvert percentilDesuden bedes median- og gennemsnitsindkomsterne opgjort for hver af de fem angivne indkomstkomponenter for 2010 og 2022 i 2024-priser.  Svar  

Spm. 349

Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd) af at hhv. nedsætte og forhøje arbejdsmarkedsbidraget med hhv. 1,2,3,4,5,6,7 og 8 point? Det bedes lagt til grund, at beløbsgrænser i skattesystemet reguleres, mens indkomstoverførsler fastholdes uændret.  Svar  

Spm. 374

Vil ministeren oplyse, om en ændring af en foreløbig 2022-vurdering på baggrund af ejendomsejerens henvendelse til Vurderingsstyrelsen, automatisk vil medføre en ændret endelig 2020-vurdering (og vice versa)? Hvis ikke, bedes redegjort for årsagen hertil.  Svar  

Spm. 422

Vil ministeren redegøre for det aktuelle strafniveau for overtrædelser vedr. sort arbejde, illegal arbejdskraft, afgiftssvindel, momssvindel, hæleri og andre former for ulovlig omsætning, der er hyppigt forekommende i dele af kioskmiljøet? Vil ministeren herunder oplyse, om ministeren finder strafniveauet acceptabelt, eller om ministeren er åben for justering af strafniveauet for visse overtrædelser?  Svar  

Samrådsspørgsmål

Spm. F

Samrådsspm. om det er rimeligt, at der er boligejere, som bliver utilsigtet ramt af de nye ejendomsvurderinger, f.eks. hvor boligejere ejer huse på lejet grund, og hvor den politisk aftalte skatterabat ikke nødvendigvis kommer til sikre, at de ikke skal betale mere boligskat

Spm. G

Samrådsspm. om, hvor mange boligejere der utilsigtet er blevet ramt af de nye ejendomsvurderinger