SkatteMail 2024, uge 02

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Immigration News January 2024
Betal acontoskatten senest den 1. februar 2024
Skattereformen forklaret kort
Skattestyrelsen bekræfter i et spritnyt offentliggjort bindende svar, at der kan udbetales skattefri kørselsgodtgørelse med høj sats til fagforeningens tillidsvalgte

Bindende svar
Kryptovaluta - konkurs - tab - gave til børn
Flytning til Indonesien, fortsat bolig i DK, dobbeltdomicil, skattemæssigt hjemsted i DK; eksemptionslempelse LL § 33 A
Flytning til Indonesien, fortsat bolig i DK, dobbeltdomicil, skattemæssigt hjemsted i DK; eksemptionslempelse LL § 33 A
Lån fra selskab til eneanpartshavers søster
Lån fra selskab til eneanpartshavers bror
Tilflytter - fraflytter - aktier - fraflytterskat aktieavance - længerevarende tilknytning til Danmark
Arbejdsudleje - Rensning og sortering af tækkerør

Afgørelser
Pilot - privat pensionsordning - ikke dispensation til nedsat pensionsudbetalingsalder

Domme
Retserhvervelse af løn - Kontrakt med tilbagevirkende kraft - Nyt spørgsmål
Genoptagelse - Forlænget ansættelsesfrist - Overførsler fra selskab til nærtstående
Lempelse - ligningslovens § 33 A, stk. 1 og 3 - søfarer i internationalt farvand - dansk-Y1-landsk dobbeltbeskatningsoverenskomst - fortolkning af Den juridiske vejledning

Nye straffesager

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Deloitte

Immigration News January 2024

The yearly update from the Danish Agency for International Recruitment and Integration per 1 January 2024 includes information on the increased application fees and the updated Positive Lists

PwC

Betal acontoskatten senest den 1. februar 2024

Restskattetillægget for indkomståret 2023 er, grundet den stigende rente, ogsårnblevet væsentligt forhøjet. Det er fastsat til 7,7 % mod 4,4 % i 2022 u2013 en...

Redmark

Skattereformen forklaret kort

Regeringens udspil udvides med ekstra goder til arbejdende seniorer og reduceret arveafgift. Bliv opdateret på den nyeste viden her.

Revisionsinstituttet

Skattestyrelsen bekræfter i et spritnyt offentliggjort bindende svar, at der kan udbetales skattefri kørselsgodtgørelse med høj sats til fagforeningens tillidsvalgte

Skattestyrelsen har langt om længe bekræftet Ri’s opfattelse af reglerne om udbetaling af skattefri kørselsgodtgørelse til tillidsvalgte personer i faglige organisationer. Dette kan ske til høj sats, når disse udfører arbejde for enten en lokalafdeling eller for hovedforbundet. 

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Kryptovaluta - konkurs - tab - gave til børn

SKM2024.25.SR

Spørger har i spekulationshensigt handlet kryptovaluta. Spørger har haft en beholdning på platformene FTX, Celsius og BlockFi. Som følge af tre krypto-platformes konkurs har Spørger lidt et tab, idet hans indestående er gået tabt. Spørger har derfor rejst et krav mod de tre platforme.

Spørger ønsker i den forbindelse afklaret, hvorvidt han er berettiget til et tab som følge af konkursen. Skatterådet fandt, at der ikke er sket et handelstab, som fradrag efter statsskatteloven forudsætter. Skatterådet fandt, at fordringen mod krypto-platformenes konkursboer er omfattet af kursgevinstloven. Idet der ikke endnu er taget stilling til dividendens størrelse, er det ikke muligt at opgøre et tab, som også afhænger af værdiansættelsen af fordringen på stiftelsestidspunktet, hvorfor der ikke for nuværende er mulighed for fradrag efter kursgevinstlovens regler.

Skatterådet kunne bekræfte, at såfremt Spørger sælger sin fordring mod konkursboerne til tredjemand, vil en gevinst eller et tab skulle medregnes ved Spørgers indkomstopgørelse efter kursgevinstlovens regler. Skatterådet kunne ligeledes bekræfte, at såfremt Spørger sælger sin fordring til tredjemand, så vil en eventuel dividende som udbetales til tredjemand være Spørgers indkomstopgørelse uvedkommende.

Spørger ønsker at overdrage kryptovaluta i gave til sine børn. Spørgers børn er henholdsvis 12 og 14 år. Skatterådet fandt, at Spørger kan give afgiftsfrie gaver i form af kryptovaluta under hensyn til de gældende beløbsgrænser herfor. Spørger vil være skattepligtig af evt. indtægtsnydelse eller formueafkast af gaven. Skatterådet fandt herudover, at Spørgers børn vil være skattepligtige af den del af gaven der måtte overstige det gaveafgiftsfrie beløb samt at Spørgers børn ved en senere afståelse vil skulle medregne gevinst og tab til den skattepligtige indkomst.

 

Bindende svar: Flytning til Indonesien, fortsat bolig i DK, dobbeltdomicil, skattemæssigt hjemsted i DK; eksemptionslempelse LL § 33 A

SKM2024.19.SR

Spørger og hans ægtefælle ejede hver 45 % af et selskab, hvor spørger sad i direktionen og hans ægtefælle var administrerende direktør. Spørger rejste til Indonesien med sin familie i 11 måneder for at udvide selskabets marked som forhandler af produkter fra et andet selskab. De ældste børn skulle under opholdet gå på skole i Indonesien.

Skatterådet kunne bekræfte, at spørger bevarede sin fulde skattepligtig til Danmark, imens han var i Indonesien, henset til at spørger ikke afskar sig rådigheden over sin bolig i Danmark ved enten at sælge eller udleje sin bolig uopsigeligt i mindst 3 år.

Skatterådet kunne desuden bekræfte, at spørger skulle anses for skattemæssigt hjemmehørende i Danmark i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Indonesien. Spørger havde kun fast bolig til rådighed i Danmark. Boligen i Indonesien skulle alene anses for midlertidig, når opholdet i Indonesien var henholdsvis en forretningsrejse og en privat ferierejse i en på forhånd afgrænset periode.

Skatterådet kunne dog ikke bekræfte, at spørger kunne få nedsat skatten på lønindkomst for arbejdet uden for riget efter ligningslovens § 33 A. Det var Skatterådets opfattelse, at opholdet i Indonesien, ikke havde den fornødne sammenhæng med selskabets forhold, men måtte anses som overvejende begrundet i et privat ønske om midlertidigt at bo og arbejde i Indonesien. Spørger havde således selv valgt at opholde sig i Indonesien.

 

Bindende svar: Flytning til Indonesien, fortsat bolig i DK, dobbeltdomicil, skattemæssigt hjemsted i DK; eksemptionslempelse LL § 33 A

SKM2024.17.SR

Spørger og hendes ægtefælle ejede hver 45 % af et selskab, hvor spørger var administrerende direktør. Spørger rejste til Indonesien med sin familie i 11 måneder for at udvide selskabets marked som forhandler af produkter fra et andet selskab. De ældste børn skulle under opholdet gå i skole i Indonesien.

Skatterådet kunne bekræfte, at spørger bevarede sin fulde skattepligtig til Danmark, imens hun var i Indonesien, henset til at spørger ikke afskar sig rådigheden over sin bolig i Danmark ved enten at sælge eller udleje sin bolig uopsigeligt i mindst 3 år.

Skatterådet kunne desuden bekræfte, at spørger skulle anses for skattemæssigt hjemmehørende i Danmark i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Indonesien. Spørger havde kun fast bolig til rådighed i Danmark. Boligen i Indonesien skulle alene anses for midlertidig, når opholdet i Indonesien var henholdsvis en forretningsrejse og en privat ferierejse i en på forhånd afgrænset periode.

Skatterådet kunne dog ikke bekræfte, at spørger kunne få nedsat skatten på lønindkomst for arbejdet uden for riget efter ligningslovens § 33 A. Det var Skatterådets opfattelse, at opholdet i Indonesien, ikke havde den fornødne sammenhæng med selskabets forhold, men måtte anses som overvejende begrundet i et privat ønske om midlertidigt at bo og arbejde i Indonesien. Spørger havde således selv valgt at opholde sig i Indonesien.

 

Bindende svar: Lån fra selskab til eneanpartshavers søster

SKM2024.15.SR

Selskabet ønskede at yde et lån på markedsvilkår til eneanpartshaverens søster. Spørgerne ønskede bekræftet, at lånet kunne ydes, uden at lånet medførte hel eller delvis skattepligt for eneanpartshaveren. Det var spørgernes opfattelse, at lånet ikke var omfattet af ligningslovens § 16 E, da søskende ikke var omfattet af kredsen af nærtstående i ligningslovens § 2. Det var Skatterådets opfattelse, at lånet måtte anses for alene at blive ydet i kraft af eneanpartshaverens personlige relation til sin søster og dermed for at blive ydet indirekte til eneanpartshaveren. Eneanpartshaveren ville derfor være skattepligtig af låneprovenuet. Skatterådet bemærkede endvidere, at hvis det efter en konkret vurdering måtte lægges til grund, at lånet til eneanpartshaverens søster reelt blev ydet uden tilbagebetalingspligt og låneprovenuet derfor var en gave til eneanpartshaverens søster, ville også eneanpartshaverens søster være skattepligtig af låneprovenuet. Skatterådets afgørelse offentliggjort som SKM2020.180.SR, hvor et lån fra et anpartsselskab til eneanpartshaverens bror ikke var omfattet af ligningslovens § 16 E, måtte anses for underkendt med Højesterets dom i SKM2023.273.HR.

 

Bindende svar: Lån fra selskab til eneanpartshavers bror

SKM2024.14.SR

Selskabet ønskede at yde et rentefrit personalelån på anfordring til eneanpartshaverens bror, der var ansat i selskabet. Spørgerne ønskede bekræftet, at lånet kunne ydes, uden at der skete beskatning af andet end differencen til referencerenten. Det var spørgernes opfattelse, at eneanpartshaverens bror var at betragte som ansat og derfor havde ret til personalegoder i form af personalelån på lige vilkår med alle andre. Det var Skatterådets opfattelse, at lånet måtte anses for alene at blive ydet i kraft af eneanpartshaverens personlige relation til sin bror og dermed for at blive ydet indirekte til eneanpartshaveren. Eneanpartshaveren ville derfor være skattepligtig af låneprovenuet. Skatterådet bemærkede endvidere, at hvis det efter en konkret vurdering måtte lægges til grund, at lånet til eneanpartshaverens bror reelt blev ydet uden tilbagebetalingspligt og låneprovenuet derfor var en gave til eneanpartshaverens bror, ville også eneanpartshaverens bror være skattepligtig af låneprovenuet. Skatterådets afgørelse offentliggjort som SKM2020.180.SR, hvor et lån fra et anpartsselskab til eneanpartshaverens bror ikke var omfattet af ligningslovens § 16 E, måtte anses for underkendt med Højesterets dom i SKM2023.273.HR.

 

Bindende svar: Tilflytter - fraflytter - aktier - fraflytterskat aktieavance - længerevarende tilknytning til Danmark

SKM2024.8.SR

Sagen omhandlede, om Spørgers aktier ved Spørgers fraflytning blev omfattet af reglerne om fraflytterbeskatning i aktieavancebeskatningslovens § 38.

Det fremgik direkte af bestemmelsens ordlyd, at en aktionær er omfattet af fraflytterbeskatningen, såfremt vedkommende i en periode på mindst 7 år ud af de sidste 10 år, enten har været fuldt skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 eller begrænset skattepligtig af gevinst og tab på aktier i henhold til kildeskattelovens § 2.

Eftersom Spørger har været fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1 fra den 15. maj 2016, har Spørger været fuldt skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 i en periode på mindst 7 år ud af 10 år. Derfor ville Spørger efter bestemmelsens ordlyd være omfattet af fraflytterbeskatning i aktieavancebeskatningslovens § 38. Dette uanset, hvor Spørger efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst skulle anses for at være skattemæssigt hjemmehørende.

Mod Spørgers ønske fandt Skatterådet, at det ikke kunne bekræftes, at Spørger under de beskrevne forhold ikke blev omfattet af fraflytterbeskatning på Spørgers aktier efter aktieavancebeskatningslovens § 38, når Spørger fraflytter.

 

Bindende svar: Arbejdsudleje - Rensning og sortering af tækkerør

SKM2024.7.SR

Spørger havde solgt en renseydelse vedrørende tækkerør til en dansk bonde og havde i den forbindelse indgået en aftale med en polsk virksomhed om, at den polske virksomhed skulle levere mandskab til at betjene Spørgers rensemaskine, når Spørger skulle rense den danske bondes tækkerør i Danmark. Den polske virksomhed skulle derudover eventuelt også assistere med en manuel sortering af de færdigrensede rør i kollistørrelse.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at der ikke var tale om arbejdsudleje, jf. kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3, hvis Spørger indgik en kontrakt med den polske virksomhed.

Det var Skatterådets opfattelse, at arbejdet skulle anses for en integreret del af Spørgers virksomhed, der ikke i tilstrækkelig grad kunne udskilles på grund af arbejdets karakter. Der var tale om en rutinepræget produktionsproces, hvor arbejdsopgaverne i vid udstrækning fordrede anvendelsen af et betydeligt, automatiseret produktionsapparat, der tilhørte Spørger. Det var derfor Skatterådets samlede vurdering, at arbejdet udført af den polske virksomheds ansatte skulle anses for arbejdsudleje efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3.

Skatterådet kunne herefter ikke bekræfte, at Spørger ikke blev pligtig til at tilbageholde arbejdsudlejeskat beregnet af den løn, som det polske selskab udbetalte til de udenlandske rørrensere, jf. kildeskattelovens § 48 B, hvis Spørger indgik en kontrakt med en polsk underentreprenør under de omstændigheder, som var beskrevet.

 

Afgørelse: Pilot - privat pensionsordning - ikke dispensation til nedsat pensionsudbetalingsalder

SKM2024.16.SR

Skatterådet kunne ikke godkende, at der kunne ske nedsættelse af pensionsudbetalingsalderen for en pilots private pensionsordning.

 

Dom: Retserhvervelse af løn - Kontrakt med tilbagevirkende kraft - Nyt spørgsmål

SKM2024.23.BR

Sagen drejede sig om en skatteyder, der havde indgået en direktørkontrakt i januar 2016 med et selskab, hvori han var hovedaktionær og direktør. Kontrakten havde virkning fra den 1. april 2013 og indeholdt en bestemmelse om en månedlig lønindkomst på 58.000 kr.

Spørgsmålene i sagen var, om skatteyderen havde erhvervet ret til løn for perioden 1. april 2013 til 30. september 2015, og om selskabet havde en indberetnings- og indeholdelsespligt for A-skatten og arbejdsmarkedsbidraget vedrørende lønnen, samt om selskabet hæftede for disse. Idet SKAT alene havde givet selskabet fradrag for den løn, der angik 2014, omhandlede sagen tillige, om selskabet subsidiært havde ret til fradrag for indkomstårene 2013 og 2015.

Retten fandt, at skatteyderen med direktørkontrakten havde erhvervet ret til løn i perioden 1. april 2013 til 30. september 2015. Retten lagde bl.a. vægt på kontraktens indhold. Retten fandt endvidere, at selskabet havde forsømt sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for den løn, som skatteyderen havde erhvervet ret til, og at selskabet hæftede for den manglende indbetaling af disse.

Retten afviste at behandle selskabets subsidiære påstand om fradrag i indkomstårene 2013 og 2015. Retten lagde vægt på, at der var tale om et nyt spørgsmål, og at betingelserne i skatteforvaltningslovens § 48, stk. 2, 2. pkt. ikke var opfyldt.

Skatteministeriets påstande blev på den baggrund taget til følge.

 

Dom: Genoptagelse - Forlænget ansættelsesfrist - Overførsler fra selskab til nærtstående

SKM2024.10.BR

Sagen angik, om skattemyndighederne kunne genoptage indkomstårene 2014 og 2015 efter den forlængede ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, som følge af en række transaktioner fra skatteyderens Y1-landske selskab til skatteyderens ægtefælle på i alt 333.995 kr. i 2014 og 505.172 kr. i 2015.

Skatteyderen bestred ikke, at han var omfattet af personkredsen i skattekontrollovens § 3 B, og at transaktionerne udgjorde maskeret udbytte i henhold til ligningslovens § 16 A. Skatteyderen gjorde gældende, at der var tale om ensidige gavedispositioner til ægtefællen, som ikke var omfattet af personkredsen i skattekontrollovens § 3 B, og at transaktionerne var for simple til at være omfattet af skattekontrollovens § 3 B.

Retten fandt, at skattemyndighederne kunne genoptage indkomstårene efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5. Retten lagde vægt på, at skatteyderen var omfattet af personkredsen i skattekontrollovens § 3 B, og at overførslerne fra selskabet til ægtefællen i skattemæssig henseende anses for at være en overførsel til skatteyderen selv. Skatteministeriet blev på den baggrund frifundet.

 

Dom: Lempelse - ligningslovens § 33 A, stk. 1 og 3 - søfarer i internationalt farvand - dansk-Y1-landsk dobbeltbeskatningsoverenskomst - fortolkning af Den juridiske vejledning

SKM2024.9.ØLR

Sagen angik, om skatteyderen var berettiget til fuld eller halv lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 1 eller stk. 3, for den lønindkomst han oppebar for sit arbejde på skibe i internationalt farvand. Der var enighed om, at dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Y1-land regulerede beskatningsretten, og at Danmark var tillagt beskatningsretten til lønindkomsten.

Idet Danmark var tillagt beskatningsretten, var skatteyderen alene berettiget til halv lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 3. Spørgsmålet var herefter, om skatteyderen under alle omstændigheder var berettiget til fuld lempelse med henvisning til formuleringer i Den juridiske vejledning og cirkulære nr. 72 af 17. april 1996.

Landsretten fandt, at skatteyderen alene var berettiget til halv lempelse, og at formuleringerne i den dagældende juridiske vejledning ikke kunne føre til andet resultat. Landsretten anførte, at der ved læsningen af Den juridiske vejledning ikke var en reel modsætning mellem vejledningen, herunder vejledningens henvisning til cirkulære nr. 72 af 17. april 1996, og det overordnede retsgrundlag i ligningslovens § 33 A. Landsretten henviste desuden til landsrettens dom i SKM2023.341.ØLR, hvor skatteyderen havde støttet et synspunkt om fuld lempelse på lignende argumentation.

Landsretten stadfæstede derfor byrettens dom (SKM2023.126.BR).

 

Nye straffesager

SKM2024.22.VLR

Straf - skattepligtigt udbytte - selvinkriminering - frifindelse

T var tiltalt for en lang række forhold af blandt andet bedrageri af særlig grov karakter samt momssvig, men anklagemyndigheden nedlagde i byretten endelig påstand om, at T dømtes i overensstemmelse med anklageskriftet i forhold 23 dog således, at det samlede unddragne beløb udgjorde 748.948 kr., og at T i øvrigt frifandtes. T var i forhold 23 tiltalt for skattesvig af særlig grov karakter, ved for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 med forsæt til at unddrage det offentlige skat at have undladt inden 4 uger efter selvangivelsesfristen den 1. maj 2017, 1. maj 2018 og 1. maj 2019 ved modtagelse af skatteansættelse at meddele told- og skatteforvaltningen, at indkomsten var ansat for lavt, vedrørende ikke selvangivet udbytte fra et iværksætterselskab med 3.068.462 kr. for 2016, ikke selvangivet udbytte fra iværksætterselskabet og et anpartsselskab med 2.935.835 kr. for 2017 og ikke selvangivet udbytte fra iværksætterselskabet og anpartsselskabet med 707.292 kr. for 2018. T havde herved unddraget for 2.777.746 kr. i skat i alt. T forklarede at baggrunden for, at hun var registreret som ejer af og direktør i såvel iværksætterselskabet som anpartsselskabet var, at hendes daværende samlever, som hun var bekendt med havde en kriminel fortid, havde nogle uoverensstemmelser med told- og skatteforvaltningen og derfor ikke selv kunne være registreret ejer og direktør. Byretten frifandt T i forhold 1-6, 8-12, 19,22 og 24-26 i overensstemmelse med anklagemyndighedens endelige påstand og dømte T for forhold 23. Retten fandt, at T måtte have været klar over eller anset det som overvejende sandsynligt, at hun havde udbytte fra selskaberne, som skulle indberettes til told- og skatteforvaltningen. Der blev herved henset til, at T ikke holdt sig ude af selskaberne. Hun oprettede bankkonti til selskaberne og var i løbende kontakt med banken. Hun udførte arbejde i anpartsselskabet og under en ransagning blev hun fundet i besiddelse af et hævekort tilknyttet iværksætterselskabet. Der blev overført betydelige beløb fra selskabernes konti til T's private konti, og der blev på selskabernes konti foretaget betydelige betalinger, som retten fandt det ubetænkeligt, at lægge til grund var selskaberne uvedkommende. Det kunne ikke føre til en anden vurdering, at T havde anført, at hun blev udnyttet af sin daværende samlever, at hun i forbindelse med selvangivelse ikke havde pligt til at oplyse om forhold, der kunne inkriminere hendes nærmeste, samt det i øvrigt anførte. T idømtes 4 måneders betinget fængsel samt en tillægsbøde på 500.000 kr. Ved strafudmålingen lagde byretten vægt på forholdets karakter herunder det unddragne beløbs størrelse. Henset til T's personlige forhold samt den tid, der var forløbet uden at dette kunne tilskrives T's forhold, fandt retten det forsvarligt at gøre fængselsstraffen betinget. T ankede dommen med påstand om frifindelse i forhold 23, subsidiært formildelse. Anklagemyndigheden påstod domfældelse i overensstemmelse med den i byretten endeligt rejste tiltale i forhold 23 for skatteunddragelse på i alt 748.948 kr. Anklagemyndigheden påstod endvidere skærpelse. Landsretten lagde til grund, at det beløb, som ifølge tiltalen udgjorde det skattepligtige udbytte hos T, i det hele stammede fra de bedragerier, som en anden var dømt for. Det kunne ikke afvises, at T på tidspunktet for indberetningspligten for indkomstårene 2016,2017 og 2018 måtte formode, at hun selv ville kunne risikere strafforfølgning til medvirken til den anden persons bedragerier eller hæleri med hensyn til udbytte fra bedragerierne. Uanset om der måtte foreligge et skattepligtigt udbytte for hende, var det herefter betænkeligt at anse det for bevist, at hun var forpligtet til at indberette det til told- og skatteforvaltningen. Da der dermed ikke var ført det til domfældelse i en straffesag fornødne bevis for, at T var skyldig, frifandtes hun.

 

Nyt fra EU-domstolen

Indstillinger
C-662/22 Fri udveksling af tjenesteydelser Airbnb Ireland Amazon Services Europe

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - forordning (EU) 2019/1150 - direktiv 2000/31/EF - artikel 3 - tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester - national lovgivning, der pålægger udbydere af onlineformidlingstjenester og onlinesøgemaskiner at registrere sig i et register over kommunikationsoperatører og betale et gebyr

Generaladvokatens indstilling:

1) I sag C-663/22:

Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1150 af 20. juni 2019 om fremme af retfærdighed og gennemsigtighed for brugere af onlineformidlingstjenester og navnlig denne forordnings artikel 15 og 16

skal fortolkes således, at

de ikke kan begrunde vedtagelsen af en national lovgivning, der pålægger udbydere af onlinetjenester en forpligtelse til regelmæssigt at indgive en erklæring med oplysninger om deres økonomiske situation, og som hjemler anvendelse af sanktioner i tilfælde af overtrædelse af denne forpligtelse.

Eftersom en sådan lovgivning ikke henhører under denne forordnings anvendelsesområde, er forordningen ikke til hinder for denne lovgivning.

2) I de forenede sager C-662/22 og C-667/22 og i de forenede sager C-664/22 og C-666/22 og i sag C-665/22:

Artikel 3, stk. 2 og 4, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/31/EF af 8. juni 2000 om visse retlige aspekter af informationssamfundstjenester, navnlig elektronisk handel, i det indre marked (»Direktivet om elektronisk handel«)

skal fortolkes således, at

denne bestemmelse er til hinder for generelle og abstrakte nationale foranstaltninger, hvorved en medlemsstat pålægger udbydere af en informationssamfundstjeneste, som er etableret i en anden medlemsstat, a) en forpligtelse til at registrere sig i et register, b) en forpligtelse til at indberette væsentlige oplysninger om deres organisation, c) en forpligtelse til at indberette væsentlige oplysninger om deres økonomiske situation og d) en forpligtelse til at betale et gebyr, og fastsætter anvendelse af sanktioner i tilfælde af manglende overholdelse af disse forpligtelser.

Den omstændighed, at nationale foranstaltninger er blevet vedtaget med det udtrykkelige formål at sikre håndhævelsen af forordning 2019/1150, kan ikke ændre på, at foranstaltningerne ikke finder anvendelse på sådanne tjenesteydere.


 

Lovtidende

Bekendtgørelse af skattekontrolloven, LBK nr 12 af 08/01/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om overførsel af aktiesparekontoen til et andet institut, BEK nr 19 af 10/01/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse af skatteindberetningsloven, LBK nr 15 af 08/01/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 93 Forslag til lov om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven. (Forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og visse småøer, forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiftsloven for nulemissionskøretøjer og nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger).

Bilag

Bilag 2

Høringsskema og høringssvarHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar (pdf-version)

L 93 A Forslag til lov om ændring af ligningsloven og registreringsafgiftsloven. (Forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og på visse småøer og forhøjelse af bundfradraget for nulemissionskøretøjer).

Bilag

Bilag 2

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

L 93 B Forslag til lov om ændring af personskatteloven. (Nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger).

Bilag

Bilag 2

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 101

Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning nr. 6/2016 om Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet

Bilag 103

Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem

Bilag 104

Meddelelse om OECD landerapport den 9. januar 2024

Bilag 105

Publikation: Kontrol mod social dumping 2023, fra skatteministeren

Bilag 106

Evaluering af L 137 (om ændring af skattekontrolloven, momsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love (2020-21, 2. samling)

Bilag 107

Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) 16. januar 2024

Spørgsmål og svar

Spm. 173

Vil ministeren oplyse provenueffekten af at lave følgende ændringer til pengetanksreglen:1. Hæve grænsen fra nuværende 50 pct. til hhv. 75 eller 95 pct.2. Betragte alle lejeindtægter som aktiv indkomst3. Muliggøre at lejeindtægter kan være aktiv indkomst. I dag er det altid passiv.Svaret bedes oplyse effekten på BNP, GINI og antallet af berørte virksomheder.  Svar  

Spm. 174

Vil ministeren oplyse provenueffekten af at stoppe den løbende regulering af satsen for beskatning af fri telefon mv.? Svaret bedes opgjort før og efter tilbageløb og adfærd i årene 2024 til 2030 samt varigt inkl. effekt på BNP og GINI.  Svar  

Spm. 175

Vil ministeren oplyse provenueffekterne af at skattefritage modtagelse af legater og uddelinger fra fonde og foreninger? Besvarelsen bedes opgjort på alle legater samt studielegater. Effekten ønskes oplyst før og efter tilbageløb og adfærd inkl. effekten på GINI.  Svar  

Spm. 177

Vil ministeren oplyse følgende om børneopsparinger:1. hvor mange børneopsparinger der er oprettet.2. hvor mange der udnytter den maksimale indskudsgrænse.3. hvad provenueffekten er at, at hæve den årlige indskudsgrænse fra de nuværende 6.000 kr. i intervaller af 1.000 kr. op til 12.000 kr. Ydermere hvis den årlige indskudsgrænse helt ophæves.  Svar  

Spm. 178

Vil ministeren oplyse, hvor meget der er udbetalt i børne- og ungeydelse, tidligere kaldt børnefamilieydelse, til EU/EØS-borgere i perioden 2015-23 angivet for hvert enkelt år, og hvor mange af disse penge der er udbetalt til børn bosiddende i andre EU/EØS-lande end Danmark?  Svar  

Spm. 179

Kan ministeren oplyse, hvor store kørselsfradrag EU/EØS-borgere har fradraget i perioden 2015-23 angivet for hvert enkelt år?  Svar  

Spm. 193

Vil ministeren skriftligt redegøre for de sager på ECOFIN-rådsmødet den 16. januar 2024, som er relevante for Skatteudvalget?  Svar  

Spm. 206

Kan ministeren bekræfte, at en dansk statsborger, der bor i udlandet og er skattepligtig der, skal betale skat i Danmark fra første dag, vedkommende besøger Danmark selv i arbejdsmæssig sammenhæng, hvis vedkommende arbejder for en dansk virksomhed modsat en udenlandsk virksomhed? I bekræftende fald mener ministeren så, at dette er hensigtsmæssigt for den danske medarbejder og den danske virksomhed, når disse medarbejdere undgår arbejdsrelaterede konferencer, møder mv. i Danmark eller sågar en forlænget weekend, da det er for kompliceret at rapportere skat i to lande? Mener ministeren i bekræftende fald, at der bør være en minimumsgrænse på eksempelvis 30 eller 45 dage årligt for det antal dage, man kan arbejde i Danmark for en dansk virksomhed uden at udløse skattepligt, når man egentlig er fuld skattepligtig i udlandet og bor der?  Svar  

Spm. 207

Kan ministeren i forlængelse af sin besvarelse af SAU alm. del – spørgsmål 163 nærmere belyse, hvordan de i svaret nævnte ca. 1.000 vurderingspligtige, udlejede grunde er vurderet efter den gamle vurderingslov og den nye ejendomsvurderingslov, herunder ved oversendelse af oversigter, notater eller lignende, der kan belyse, hvordan de konkrete grunde er vurderet, herunder om de er vurderet ensartet?  Svar  

Spm. 208

Skal svaret på SAU alm. del – spørgsmål 160 forstås sådan, at det ikke i noget tilfælde gør en forskel for grundvurderingen, om en grund er udlejet uopsigeligt i 75 år eller ej? Hvis dette er tilfældet, vil ministeren da redegøre for, om han finder dette rimeligt?  Svar  

Spm. 209

Skal svaret på SAU alm. del – spørgsmål 161 forstås sådan, at ministeren ikke vil sørge for, at boligejere på lejet grund - uanset om grunden er vurderet til mere eller mindre end 3 mio. kr. - får samme rettigheder til at få revurderet den lejede grund, som grundejere i forbindelse med salg har? Vil ministeren endvidere redegøre for den i svaret nævnte valgte afgrænsning på 3 mio. kr.?  Svar  

Spm. 211

Vil ministeren oplyse, hvor mange penge gebyrtrappen anslås at indbringe, hvis den gennemføres som beskrevet i forslaget til Lov om ændring af lov om spil (Styrket indsats mod matchfixing, forbedrede sanktionsmuligheder, hjemmel til øget databehandling, ændrede gebyrer for spilleautomater og diverse justeringer af spilområdet), jf. SAU alm. del – bilag 36?  Svar  

Spm. 212

Vil ministeren oplyse, hvor mange penge Spillemyndigheden bruger på kontrol af landbaserede gevinstgivende spilleautomater?  Svar  

Spm. 215

Vil ministeren skønne over provenukonsekvenserne ved et ekstra personfradrag på 2.500 kr. pr. måned pr. barn til hver forælder i familier, hvor der fødes tre eller flere børn? Fradraget skal kun omfatte personer med dansk indfødsret og kan kun benyttes ved arbejdsindtægter. Herudover skal fradraget kun være gældende ved ikke-myndige, hjemmeboende børn, således at fradraget mindskes med 2.500 kr. for hvert myndige/ikke-hjemmeboende barn. En familie med to forældre og 4 ikke-myndige, hjemmeboende børn, vil således kunne opnå i alt 20.000 kr. (10.000 kr. pr. forælder) i ekstra fradrag pr. måned. Ved skilsmisse m.v. skal fradraget fortsat kunne tages af begge juridiske forældre. Svaret bedes opgjort som tilbageløb og adfærd.  Svar  

Spm. 216

Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder der efter ministerens opfattelse er for at indføre skatteincitamenter, der kan bidrage til gøre det mere attraktivt for danske børnefamilier at få flere børn, f.eks. efter ungarnsk forbillede?  Svar  

Spm. 220

Vil ministeren redegøre for omkostningerne ved at udsende en informations- eller opkrævningsskrivelse fra hhv. Udbetaling Danmark og Skattestyrelsen? Prisen bedes oplyst for hhv. udsendelse digitalt og med fysisk brev.  Svar  

Spm. 224

Vil ministeren redegøre for, hvilke bagatelgrænser der findes i forhold til hhv. Skatteforvaltningen og Udbetaling Danmarks opkrævninger eller udbetalinger?  Svar  

Spm. 225

Vil ministeren forklare, hvorfor 84 andelsboligforeninger på København og Frederiksberg har fået præcis den samme vurdering?  Svar  

Spm. 226

Vil ministeren forklare, om Vurderingsstyrelsens beslutning om et maksimum for hvor høj en grundværdi kan blive er i overensstemmelse med det politiske grundlag, som de midlertidige ejendomsvurderinger hviler på?  Svar  

Spm. 227

Vil ministeren vurdere, hvorvidt top-topskatten bryder med et princip i nyere dansk skattepolitik om at søge en høj grad af parallelitet mellem kapital- og aktieindkomstbeskatning og den øverste marginalskat?  Svar  

Spm. 228

Vil ministeren redegøre for, hvad der har ændret sig i regneprincipperne fra regeringsgrundlaget i 2022, hvor provenueffekten af top-topskatten efter tilbageløb og adfærd er 0,7 mia. kr. årligt, mens provenueffekten i aftale om reform af personskat fra 14. december 2023 er 0,6 mia. kr. årligt?  Svar  

Spm. 229

Vil ministeren redegøre for, hvilke forudsætninger der er anvendt for beregning af provenuet for top-topskatten, herunder hvilke forudsætninger der anvendes i forhold til hovedaktionærproblemet (jf. DØRS 2019 m.fl.), der giver indkomster i målgruppen for top-topskatten mulighed for at undgå top-topskatten ved indkomsttransformation?  Svar  

Spm. 230

Vil ministeren redegøre for den historiske udvikling i den øverste marginalskat på lønindkomst (siden kildeskattens indførelse) og komme med en vurdering af, hvorledes en høj øverste marginalskat bidrager positivt til samfundsøkonomien, når der ses bort fra fordelingseffekterne?  Svar  

Spm. 231

Hvordan forestiller ministeren, at det vil påvirke investeringslysten – herunder regeringens mål om bedre forhold for iværksættervirksomheder – hvis kapital- og aktieindkomstbeskatningen skal følge den øverste marginalskat på 60,5 pct. på arbejde, som indføres i 2026 med top-topskatten?  Svar