SkatteMail 2023, uge 18

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Beskatning af Exchange Traded Funds
Akter udvekslet mellem Borger- og retssikkerhedschefen og Vurderingsstyrelsen anset for interne, jf. offentlighedslovens § 23
Principiel landsretsdom om nedsat boafgift for erhvervsvirksomheder

SKM-meddelelse
Pålæg om oplysningspligt efter skattekontrollovens § 62 - Money Transfer 5

Bindende svar
Irsk alternativ investeringsfond - ABL § 19 - værdipapirer mv.

Afgørelser
Krav om tilbagebetaling af tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse som følge af nye oplysninger
Krav om tilbagebetaling af tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse som følge af nye oplysninger
Spillemyndigheden - Afslag på anmodning om aktindsigt - Tavshedspligten i skatteforvaltningsloven
Skattepligt - Dobbeltdomicil - Skattemæssigt hjemsted - Befordringsfradrag
Anmodning om udbetaling af skattekredit ikke godkendt - udvikling af en handelsplatform
Værdi af ejendom ved overdragelse til søn - Beregning af gaveafgift
Overdragelse af aktier til almennyttig fond - Tilladelse - Fritagelse for udbyttebeskatning

Domme
Erhvervsmæssig virksomhed - landbrug - fradrag for underskud - virksomhedsskatteordningen - syn og skøn

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

EY

Beskatning af Exchange Traded Funds

Exchange Traded Funds svarer på mange måder til danske investeringsforeninger, men der kan være skattemæssige forskelle, man som investor skal være opmærksom på.

Folketingets Ombudsmand

Akter udvekslet mellem Borger- og retssikkerhedschefen og Vurderingsstyrelsen anset for interne, jf. offentlighedslovens § 23

Klage over Skatteankestyrelsens afgørelse i en sag om aktindsigt.

Kammeradvokaten

Principiel landsretsdom om nedsat boafgift for erhvervsvirksomheder

En landbrugsvirksomhed kunne ikke overdrages med nedsat boafgift, fordi kravet om aktiv deltagelse i virksomheden ikke kunne opfyldes ved succession.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKM-meddelelse: Pålæg om oplysningspligt efter skattekontrollovens § 62 - Money Transfer 5

SKM2023.193.SKTST

Skatterådet har på mødet den 25. april 2023 fulgt Skattestyrelsens indstilling om, at udvalgte pengeinstitutter i medfør af skattekontrollovens § 62 skulle meddele Skattestyrelsen oplysninger om ikke identificerede personers og virksomheders pengeoverførsler til og fra Danmark.

 

Bindende svar: Irsk alternativ investeringsfond - ABL § 19 - værdipapirer mv.

SKM2023.192.SR

Sagen omhandlede spørgsmålet, hvorvidt en irsk alternativ investeringsfond, etableret som en plc, svarende til et dansk aktieselskab, ville være omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 1, nr. 2, 4. pkt. Skatterådet fandt, at selskabet alene drev virksomhed ved investering i værdipapirer mv., og havde flere end 8 investorer til enhver tid. Selskabet var således omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 1, nr. 2, 4. pkt.

 

Afgørelse: Krav om tilbagebetaling af tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse som følge af nye oplysninger

SKM2023.204.LSR

Sagen angik, om det var med rette, at SKAT havde krævet tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse tilbagebetalt, idet klageren ikke blev anset for at være forpligtet til at betale for de ansøgte udgifter. Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsen som udgangspunkt var berettiget til at kræve udbetalt omkostningsgodtgørelse tilbagebetalt, som Skattestyrelsen havde udbetalt med urette, medmindre der forelå særlige omstændigheder, som kunne begrunde en fravigelse af dette udgangspunkt. Efter det oplyste om aftalegrundlaget og parternes kundskab hertil og under hensyn til karakteren af godtgørelsen fandt Landsskatteretten, at der ikke forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af udgangspunktet om, at den udbetalte omkostningsgodtgørelse kunne kræves tilbagebetalt. Landsskatteretten stadfæstede derfor SKATs afgørelse.

 

Afgørelse: Krav om tilbagebetaling af tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse som følge af nye oplysninger

SKM2023.203.LSR

Sagen angik, om det var med rette, at SKAT havde krævet tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse tilbagebetalt, idet klageren ikke blev anset for at være forpligtet til at betale for de ansøgte udgifter. Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsen som udgangspunkt var berettiget til at kræve udbetalt omkostningsgodtgørelse tilbagebetalt, som Skattestyrelsen havde udbetalt med urette, medmindre der forelå særlige omstændigheder, som kunne begrunde en fravigelse af dette udgangspunkt. Efter det oplyste om aftalegrundlaget og parternes kundskab hertil og under hensyn til karakteren af godtgørelsen fandt Landsskatteretten, at der ikke forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af udgangspunktet om, at den udbetalte omkostningsgodtgørelse kunne kræves tilbagebetalt. Dette gjaldt uanset, at omkostningsgodtgørelsen blev udbetalt uden et konkret forbehold. Da kravet ikke var forældet, stadfæstede Landsskatteretten SKATs afgørelse.

 

Afgørelse: Spillemyndigheden - Afslag på anmodning om aktindsigt - Tavshedspligten i skatteforvaltningsloven

SKM2023.202.LSR

Sagen angik, om Spillemyndigheden kunne meddele afslag på en anmodning om aktindsigt i, hvorvidt Danske Spil, (Klasselotteriet), Landbrugslotteriet eller Varelotteriet har ansøgt om nye former for spil, som kan kvalificeres som et klasselotteri, eller om Danske Spil selv eller i regi Det Danske Klasselotteri A/S har søgt om tilladelse til at udbyde andre spil med den begrundelse, at oplysningerne er omfattet af tavshedspligten i skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, jf. offentlighedslovens § 35.

Landsskatteretten fandt ikke, at lov om spil efter sit indhold kunne anses for at være en lov om skatter i bred forstand. Den skærpede tavshedspligt i skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, fandt derfor ikke anvendelse på de oplysninger, som der var anmodet om aktindsigt i. Landsskatteretten hjemviste afgørelsen, således at Spillemyndigheden som 1. instans kunne træffe en ny afgørelse vedrørende anmodningen om aktindsigt efter offentlighedslovens øvrige regler.

 

Afgørelse: Skattepligt - Dobbeltdomicil - Skattemæssigt hjemsted - Befordringsfradrag

SKM2023.199.LSR

Klageren var fuldt skattepligtig til og havde bolig i både Danmark og Polen. Han havde økonomiske interesser i Danmark og personlige interesser i Polen, og det kunne derfor ikke afgøres, i hvilken stat han havde midtpunkt for sine livsinteresser. Endvidere havde han haft ophold i både Polen og Danmark. I henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Polen anså Landsskatteretten ham herefter for at være skattemæssigt hjemmehørende i Polen, hvor han var statsborger. Han kunne derfor beskattes efter grænsegængerreglerne i kildeskattelovens §§ 5 A-D. I relation til befordringsfradrag til arbejdspladsen i Danmark fandt retten, at klagerens sædvanlige bopæl var i Danmark. Retten bemærkede, at spørgsmålet om, hvor han var skattemæssigt hjemmehørende, afgøres efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Polen, mens spørgsmålet om sædvanlig bopæl i forhold til ret til befordringsfradrag afgøres efter ligningslovens § 9 C. Der er således tale om to forskellige regelsæt, hvor der foretages to selvstændige vurderinger. Retten fandt derfor, at der ikke er noget til hinder for, at en skatteyder kan være skattemæssigt hjemmehørende efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten i ét land og have sædvanlig bopæl i forhold til befordringsfradrag efter ligningslovens § 9 C i et andet land.

 

Afgørelse: Anmodning om udbetaling af skattekredit ikke godkendt - udvikling af en handelsplatform

SKM2023.196.LSR

Sagen drejede sig om, hvorvidt et selskab kunne fratrække udgifter til udvikling af en handelsplatform til understøttelse af nærmere angivne produkttyper som forsøgs-og forskningsudgifter, jf. ligningslovens § 8 B og § 8 X.

Landsskatteretten fandt det ikke godtgjort, at udgifterne var relateret til udvikling af et nyt eller væsentligt forbedret produkt. Landsskatteretten lagde vægt på den samlede konklusion i en til sagen afgivet syns- og skønsrapport, hvorefter der ikke ansås at være skabt nye teknologiske fremskridt eller viden med den implementerede handelsplatform.

Landsskatteretten stadfæstede derfor den påklagede afgørelse.

 

Afgørelse: Værdi af ejendom ved overdragelse til søn - Beregning af gaveafgift

SKM2023.195.LSR

Sagen vedrørte spørgsmålet om beregning af gaveafgift i forbindelse med overdragelse af en fast ejendom. I sagen havde klageren pr. 1. januar 2018 overdraget en ejendom sin søn for 6.750.000 kr., svarende til ejendomsvurderingen minus 12,33%. Henset til, at klagerens søn i forbindelse med overdragelsen havde overtaget et kreditforeningslån på 10.020.000 kr., fandt Landsskatteretten, at der forelå særlige omstændigheder, hvorfor værdiansættelsen på + / - 15 % af den offentlige ejendomsvurdering kunne tilsidesættes. Retten bemærkede herved, at kreditforeningslånet var overtaget i forbindelse med overdragelsen af ejendommen. Da retten fandt, at der forelå særlige omstændigheder, der skyldtes særlige konkrete forhold vedrørende ejendommen, ansås det for med rette, at Skattestyrelsen havde anmodet Vurderingsstyrelsen om en udtalelse om handelsværdien på overdragelsestidspunktet. Landsskatteretten fandt, at handelsværdien ved overdragelsen i 2018 kunne sættes til 12.000.000 kr., svarende til Vurderingsstyrelsens vurdering af handelsværdien på overdragelsestidspunktet, og at det var denne værdi, der skulle lægges til grund ved beregning af gaveafgift. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

 

Afgørelse: Overdragelse af aktier til almennyttig fond - Tilladelse - Fritagelse for udbyttebeskatning

SKM2023.194.SR

Spørger var et holdingselskab, der anmodede Skatterådet om tilladelse til, at overdragelse af aktier fra holdingselskabets daværende beholdning af aktier til stiftelse af en almennyttig fond ikke skulle anses for en skattepligtig udlodning efter ligningslovens § 16 A, stk. 1 til kapitalejeren, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4. Det var Skatterådets vurdering, at fonden måtte anses for almennyttig, idet fonden i følge udkastet til fondens vedtægter skulle yde støtte til projekter inden for kultur og sport eller øvrige aktivitetsskabende projekter i Y Kommune, yde rejselegater til personer med tilknytning til Y Kommune, som ønsker at uddanne sig i udlandet, yde støtte til ældreområdet i Y Kommune samt i øvrigt yde støtte til projekter/personer, der var foreneligt med ovenstående. Det fremgik endvidere af vedtægterne, at slægtninge til kapitalejeren ingen fortrinsret havde frem for andre til at modtage støtte fra fonden og at ved opløsning af fonden skulle de eventuelle resterende aktiver videreføres i en fond, som havde samme eller lignende formål som nærværende fond. Skatterådet gav tilladelse til, at overdragelse af aktier fra holdingselskabets daværende beholdning af aktier i forbindelse med stiftelse af den almennyttige fond ikke skulle anses for en skattepligtig udlodning efter ligningslovens § 16 A, stk. 1 til kapitalejeren, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.

 

Dom: Erhvervsmæssig virksomhed - landbrug - fradrag for underskud - virksomhedsskatteordningen - syn og skøn

SKM2023.197.ØLR

Sagen angik, om sagsøgerens landbrugsvirksomhed kunne anses for erhvervsmæssig i skattemæssig henseende i indkomstårene 2010-2012 med den virkning, at virksomhedens underskud var fradragsberettiget i anden indkomst, og at sagsøgeren kunne anvende virksomhedsskatteordningen.

Landsretten fandt under henvisning til bl.a. skønserklæringen og skønsmandens forklaring for retten, at sagsøgerens virksomhed ikke var erhvervsmæssig i skattemæssig henseende i 2010-2012. Det forhold, at virksomheden ifølge regnskaberne for 2013 og 2014 udviste mindre overskud kunne ikke føre til andet resultat. Retten lagde desuden vægt på, at det af sagsøgeren modtagne tilskud til flexjob ikke skulle medregnes til virksomhedens indtægter.

Sagsøgeren kunne derfor ikke fradrage underskud fra virksomheden i anden indkomst, ligesom han heller ikke kunne anvende virksomhedsskatteordningen.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 20/0105674
Aktieavance
Klagen vedrører beskatning af aktieavance ved salg af medarbejderaktier. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-04-2023

Journalnr: 20/0095606
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag og hæftelse herfor. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 11-04-2023

Journalnr: 18/0006520
A-skat og AM-bidrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har opgjort og opkrævet manglende indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-04-2023

Journalnr: 18/0003318
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne
Klagen skyldes, at SKAT (nu Skattestyrelsen) ekstraordinært har genoptaget skatteansættelserne for indkomstårene 2007-2013 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, og ordinært genoptaget skatteansættelserne for indkomstårene 2014-2016 efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1. Landsskatteretten ændrer afgørelsen, så der ikke er grundlag for ekstraordinær genoptagelse af indkomståret 2012 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.
Afsagt: 12-04-2023

Journalnr: 13/3030690
Fradrag for udgifter
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til to virksomheder, da fakturaer herfra anses for at være uden reelt indhold. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-04-2023

Journalnr: 21/0004324
Gaveafgift
Sagen angår om gæld, som overtages, forlods kan allokeres til et privat stuehus, som skal afgiftsberigtiges med 15 pct. Sagen angår desuden, om klageren er berettiget til at ændre passivposten, der er beregnet efter kildeskattelovens § 33 D, til et fradrag i værdiansættelsen for latent skat. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-04-2023

Journalnr: 22/0097471
Hjemmekontor og tab på debitor
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til hjemmekontor og for tab på debitor. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-04-2023

Journalnr: 22/0084817
Indsætninger på bankkonto
Klagen vedrører primært beskatning af indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-04-2023

Journalnr: 21/0115425
Kursgevinster mm
Klagen vedrører beskatning af kursgevinster i forbindelse med indfrielse og frigørelse fra gæld ved salg af anparter i K/S med mere. Landsskatteretten ændrer afgørelsen.
Afsagt: 11-04-2023

Journalnr: 20/0043551
Lån over mellemregningskonto
Klagen skyldes, at lån over mellemregningskontoen i ApS er anset for maskeret udbytte. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-04-2023

Journalnr: 21/0112703
Udenlandsk pensionsordning
Klagen vedrører beskatning af udbetalinger fra udenlandsk pensionsordning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-04-2023

Journalnr: 21/0054696
Gældseftergivelse
Klagen skyldes, at Gældsstyrelsen har afslået klagerens anmodning om eftergivelse af gæld til det offentlige. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-04-2023

 

Nyt fra Folketinget

Nye lovforslag

L 124 Forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Rusland og gennemførelse af defensive foranstaltninger mod Rusland.
Fremsat den 3. maj 2023

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 112 Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere.

Bilag

Bilag 3

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 113 Forslag til ejendomsskattelov.

Bilag

Bilag 3

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 4

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm., om at bekræfte, at den almindelige sats for ejendomsværdiskatten fastsættes, så det varige provenu fra ejendomsværdiskatten svarer til, at boligskatteomlægningen var gennemført i 2021, som forudsat i boligskatteforliget, fratrukket 0,05 pct. point

Spm. 2

Spm., om den progressive ejendomsværdiskattesats fastsættes som aftalt med boligskatteforliget til 1,4 pct. af beskatningsgrundlaget

Spm. 3

Spm., om ministeren vil opgøre konsekvenserne af L 113 for provenuet fra den progressive ejendomsværdiskat

Spm. 4

Spm., om ministeren vil fremlægge tilsvarende typeberegninger for effekten for hhv. billige, typiske og dyre leje- og andelsboliger på kommunalt niveau

L 114 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, lov om kommunal indkomstskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love. (Opkrævning og inddrivelse af grundskyld og dækningsafgift m.v., statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne, foreløbige vurderinger som midlertidigt beskatningsgrundlag i 2024 og 2025, forenkling af ejendomsvurderingerne for 2024 og 2025, udvidelse af antallet af dommere i Landsskatteretten m.v.).

Bilag

Bilag 5

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 8

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 9

Henvendelse af 2/5-23 fra Sanne Lundberg, Helsinge vedr. nye ejendomsvurderinger af de små landbrug

Bilag 10

Henvendelse af 4/5-23 fra Økologisk Landsforening

Spørgsmål og svar

Spm. 3

Spm., om at kommentere henvendelsen af 28/4-23 fra Brian Esdahl, Hobro om ejendomsvurderinger og styresignal fra Skat

Spm. 4

Spm., om at kommentere henvendelsen af 29/4-23 fra 31 borgmestre og Landdistrikternes Fællesråd om omkategoriseringer af landejendomme

Spm. 5

Spm., om et estimat på provenueffekterne af den samlede omkategorisering af 22.000 ejendomme på landet, hvor omkring 15.000 ejendomme skifter kategori fra skov- og landbrug til almindelig ejerbolig

Spm. 6

Spm. om kommentar til henvendelse af 2/5-23 fra Sanne Lundberg, Helsinge vedr. nye ejendomsvurderinger af de små landbrug

Spm. 7

Spm., om at kommentere henvendelsen af 4/5-23 fra Økologisk Landsforening

L 124 Forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Rusland og gennemførelse af defensive foranstaltninger mod Rusland.

Bilag

Bilag 1

Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar (pdf-version)

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 69 Forslag til lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag.

Bilag

Bilag 11

Betænkning afgivet den 4. maj 2023

Spørgsmål og svar

Spm. 18

Spm. om, hvorfor der i Skatteministeriet lægges til grund, at der ikke er en adfærdseffekt ved indførelse af et solidaritetsbidrag (L 69), men at man forventer dette af det midlertidige indtægtsloft (L 68)

Spm. 19

Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4. maj

Spm. 20

Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4. maj

L 73 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrinteskatteloven og ligningsloven. (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg m.v. i forbindelse med lagring af CO2 og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger).

Spørgsmål og svar

Spm. 21

Spm., om ministeren er tilhænger af, at den eksisterende infrastruktur i Nordsøen genbruges til Carbon Capture Storage (CCS)

Spm. 22

Spm. om, hvorfor man har valgt at inkludere første og andet punktum i den foreslåede bestemmelse § 20 E, stk. 4, i L 73, hvis det er ministerens vurdering, at det hele tiden har været et rammevilkår for Nordsøensaktører, at carry back-ordningen først udbetales, når alle anlæg er fjernet

Spm. 23

Spm. om, hvordan harmonerer formuleringen i den foreslåede nye bestemmelse § 20 E, stk. 4, ”skatteværdien af den del af et endeligt underskud, som vedrører fradrag efter § 10 A, udbetales efter stk. 3, når den skattepligtige har fjernet alle anlæg”, med aftale af 29. september 2003 mellem Økonomi- og Erhvervsministeren og bevillingshaverne i henhold til eneretsbevilling af 8. juli 1962 til efterforskning og indvinding af kulbrinter i Danmarks undergrund, hvor det fremgår vedr. carry back-ordningen på side 5, at ”I kulbrinteskatteloven indsættes endvidere bestemmelser om en carry back-ordning. Fjernelsesomkostninger fradrages i det år, de afholdes. Såfremt der ikke er tilstrækkelig positiv kulbrinteindkomst til fuld udnyttelse af fradraget, når produktionen i henhold til bevilling er ophørt, refunderer staten skatteværdien af det uudnytted

L 75 Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af momsloven (Indberetning af betalingsoplysninger til bekæmpelse af grænseoverskridende momssvig, omvendt betalingspligt for teleydelser, notifikationsordning i visse afgiftslove, ændring af regler om ansvarsfrihed, tydeliggørelse af praksis om skærpede bøder, oplysningspligt i forbindelse med delvis momsfradragsret, justering af regler om udtagning, fritagelse for lønsumsafgift på energivirksomheders aktiviteter vedrørende indefrysning i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger, ændring af regler om kompetence til opkrævning af visse underholdsbidrag m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm., om ministeren kan bekræfte, at det alene er energivirksomheders aktiviteter i forbindelse med indefrysningsordningen, som vil blive fritaget for lønsumsafgift

Spm. 3

Spm., om ministeren mener, at det er retfærdigt over for kunderne, at energivirksomhederne skal fritages for lønsumsafgift, mens kunderne i samme periode har haft høje energiregninger

Spm. 4

Spm., om ministeren kan bekræfte, at energibranchens rekordstore overskud medfører, at en lønsumsafgift ikke nødvendigvis vil blive overvæltet på deres kunder

L 76 Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, ligningsloven og personskatteloven. (Ændring af fradragsretten for private lønforsikringer, forhøjelse af det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter og nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger).

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, hvorved den del af lovforslaget, som omhandler ændring af fradragsretten for private lønforsikringer og forhøjelse af det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter, udskilles i et selvstændigt lovforslag

Spm. 3

Spm., om ministeren er enig med bl.a. 3 F i, at der er en ubalance i fradragsretten, når arbejdsgivere i modsætning til lønmodtagere kan få fuldt skattefradrag for hele deres kontingent til en arbejdsgiverforening

Spm. 4

Spm., om ministeren vil uddybe sine bemærkninger i høringsnotatet til forslaget fra bl.a. 3 F om at forhøje fradragsværdien for fradraget for fagforeningskontingent

Spm. 5

Spm. om, hvordan man er kommet fra til, at størrelsen på a-kassebidraget skal være 1.300 kr., herunder om der foreligger analyser, der understøtter den valgte beløbsgrænse, idet det bemærkes, at beløbet forekommer lavt

Spm. 6

Spm., om betingelsen om indbetaling af mindst 1.300 kr. til a-kassemedlemsskab forventes at ville øge antallet af længerevarende a-kassemedlemsskaber og i givet fald hvor meget

Almindelig del

Bilag

Bilag 136

Henvendelse af 2/5-23 fra Djursland Landboforening om genbeskatning af bygningsafskrivninger

Spørgsmål og svar

Spm. 139

Vil ministeren udarbejde en oversigt over, hvor mange virksomheder der i perioden 2012-2022 er blevet indkaldt til skattekontrol (torskegilde)? Opgørelsen bedes opdeles på enkeltmandsvirksomheder, små virksomheder, mellemstore virksomheder og store virksomheder, samt differentiere i følgende virksomhedsomsætningsstørrelser: 5.000.000  Svar  

Spm. 185

Er det ministerens vurdering, at DIS-ordningen virker efter hensigten? Ministeren bedes redegøre for Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO) Ekspertkomités udtalelser om DIS-ordningen. Desuden bedes ministeren redegøre for tidligere regeringers tiltag for at imødekomme ILO’s anbefalinger og desuden redegøre for hvad den siddende regering agter at gøre for at imødekomme anbefalingerne.  Svar  

Spm. 225

Kan ministeren bekræfte, at ejeren af en ejendom, der var vurderet som landbrugsejendom ved seneste vurdering forud for vurderingen pr. 1. januar 2021, har et retskrav på at vælge og benytte overgangsordningen som beskrevet i vurderingsloven § 83, stk. 2?  Svar  

Spm. 230

Vil ministeren redegøre for, om det fortsat er ministerens ønske, at der findes en model, der fremtidssikrer SIFA Bingo, som i snart 40 år har doneret overskud til idrætsforeninger i Aalborg?  Svar  

Spm. 231

Hvordan forholder ministeren sig til, at SIFA Bingo for mange ældre medborgere opleves som en daglig, social aktivitet – på lige fod med samlingspunkter som banko-arrangementer – som for dem er med til at højne deres livskvalitet?  Svar  

Spm. 232

Vil ministeren redegøre for, om man vil undersøge mulighederne for, at SIFA Bingo kan indgå i kommende forhandlinger på bankoområdet, når overskuddet hos SIFA - ligesom med mange bankoforeninger - går til almennyttigt formål?  Svar  

Spm. 233

Vil ministeren opgøre, hvor meget skiftende regeringer hver især siden 2001 har lettet skatterne netto for en arbejderfamilie og en funktionærfamilie (familietyper) målt i kroner i 2023-priser, samt målt som andel af disponibel indkomst?  Svar  

Spm. 234

Vil ministeren opgøre, hvor meget skiftende regeringer har øget arbejdsudbuddet og BNP gennem ændringer af skattesystemet netto siden 2001?  Svar  

Spm. 235

Vil ministeren oversende en oversigt over alle fradrag i personbeskatningen med en angivelse af, hvad provenueffekten vil være af at afskaffe hver enkelt fradrag før og efter tilbageløb og adfærd?  Svar  

Spm. 236

Vil ministeren oplyse provenueffekten af at ligestille søskende med nærtstående familie, således at det er muligt at give gaver og arv mellem søskende til den normale afgiftssats på 15 pct.? Svaret bedes opgjort før og efter tilbageløb og adfærd.  Svar  

Spm. 237

Vil ministeren oplyse provenueffekten af at ligestille bundfradraget i bo- og gaveafgiftsloven, således at bundfradraget for gaver bliver det samme som for arv? Svaret bedes opgjort før og efter tilbageløb og adfærd.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 576

Om at Spillemyndigheden politianmelder bankohaller for at spille for meget banko.

Spm. S 578

Om Spillemyndighedens politianmeldelse af 38 bingo- og bankoforeninger.