Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.
Det ser desværre ud til, at konflikten i verden også har strejfet Skatteforlagets indsamling af nyheder. Som en del sikkert har bemærket, bliver danske offentlige hjemmesider i øjeblikket ramt af såkaldte DDOS-angreb, hvilket formentlig er årsagen til, at Folketinget har begrænset adgangen til Folketingets hjemmeside. Der er derfor ingen nyheder fra Folketinget i denne uge.
Jeg arbejder på en løsning.
I samme omgang har jeg derfor også valgt at inaktivere siden med historiske bilag fra Folketinget. Denne bliver nemlig i øjeblikket også angrebet i ny og næ og jeg arbejder også her på, at forbedre beskyttelsen yderligere.
God læselyst
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Begrænset skattepligt indføres på offshoreaktiviteter
Limited tax liability is introduced on offshore activities
Højesteretsdom om skattelempelse
Bindende svar
Gældskonvertering og kontantindskud til almenvelgørende/almennyttig fond.
Tidspunkt for beskatning af kryptoaktiver - FIFO-princippet
Afgørelser
Skattefri overdragelse af kapitalandele til fond.
Aktieavance - EU-regler - kapitalbevægelse - restriktion
Anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2016-2018 blev ikke imødekommet
Klage over Skatterådets afgørelse, hvor Skatterådet havde ændret en afgørelse fra et skatteankenævn som åbenbar ulovlig - Medarbejderaktier - Optioner
Tilladelse til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30 nægtet
Hjemmel til ændring af registreringsforholdene i interessentskab med tilbagevirkende kraft
Kendelser
Afvist ankesag - genanlæggelse ikke tilladt - rpl § 372, stk. 3
Domme
Ikke ophør af vindmøllevirksomhed
Retlig interesse
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
DeloitteBegrænset skattepligt indføres på offshoreaktiviteter Som udløber af klimaaftalen fra juni 2020 om etablering af en energiø i Nordsøen er et nyt lovforslag fremsat den 29. marts 2023. Lovforslaget vil udvide dansk beskatningskompetence på offshoreaktiviteter. |
DeloitteLimited tax liability is introduced on offshore activities As an offshoot of the climate agreement from June 2020 on the establishment of an energy island in the North Sea, a new draft legislation has been introduced on 29 March 2023. The draft legislation will expand Danish taxation competence on offshore activities. |
KammeradvokatenHøjesteretsdom om skattelempelse Sagen angik, om og i hvilket omfang en skatteyder, som følge af sit arbejdsophold i Kina, havde krav på lempelse i den skat, han skulle betale til Danmark af fratrædelsesgodtgørelser løn i opsigelsesperioden. |
Sagen vedrørte hvorvidt en gældskonvertering mellem et moderselskab og dets 100 pct. ejede datterselskab udløste beskatning af de ultimative ejere. Skatterådet fandt, at i den konkrete sag indebar gældskonverteringen ikke, at der skete nogen form for udlodning til Spørgerne ligesom der ikke skete nogen formueforskydning mellem dem. På den baggrund fandt Skatterådet, at gældskonverteringen ikke udløste beskatning af de ultimative ejere.
Endvidere vedrørte sagen spørgsmålet hvorvidt en dansk fond med en nærmere beskrevet formålsbestemmelse var almenvelgørende/almennyttig. Skatterådet kunne bekræfte dette, og at et kapitalindskud i fonden bestående af kontanter, hvorved fondens grundkapital tilvejebringes, ikke udløste beskatning af de ultimative ejere af det overdragne selskab.
Sagen angik beskatningstidspunkt samt anvendelse af FIFO-princippet i relation til investering af kryptovaluta i form af staking på Concordium blockchainen. Skatterådet fandt, at den pågældende type af kryptovaluta, der var såkaldte kryptotokens, skulle anses for formueaktiver, der var omfattet af reglerne i statsskatteloven, og at spørgerens erhvervelser af kryptovaluta på baggrund af sagens omstændigheder skulle anses for foretaget i spekulationsøjemed. Derudover fandt Skatterådet, at spørgerens omveksling af én type kryptovaluta til en anden skulle anses for en skattemæssig afståelse, samt at erhvervelsen af de pågældende rewards skulle indtægtsføres på tildelingstidspunktet. Skatterådet fandt derudover, at eftersom spørgerens porteføjle bestod af en større beholdning af ens kryptovaluta, hvor det var meget vanskeligt at identificere de enkelte kryptovaluta, skulle spørgeren anvende FIFO-princippet i forbindelse med opgørelser ved delsalg fra den pågældende beholdning. Dette var en fravigelse af hovedreglen om, at der skulle foretages en aktiv-for-aktiv opgørelse.
Spørger anmodet om tilladelse efter ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, til at overdrage anparter i B ApS til en almenvelgørende/almennyttig fond, uden at der skete udlodningsbeskatning af de ultimative ejere.
Skatterådet gav tilladelse, da det var Skatterådets opfattelse, at overdragelsen i den konkrete sag skete i ansøgernes ideelle interesse, og ikke i deres personlige eller økonomiske interesse. Der var herved henset til, at den påtænkte fond var almenvelgørende/almennyttig, og at der efter fondens udkast til vedtægter hverken var tillagt ansøgerne eller andre særlige rettigheder i fonden.
Klagen skyldtes, at Skatterådet havde fundet, at et selskab var skattepligtig af avancen ved salg af aktier i H2 Ltd. i 2013, herunder at dansk beskatning af avancer på aktierne i H2 Ltd. ikke var i strid med artikel 63 i TEUF om kapitalens frie bevægelighed. Selskabet havde den 28. marts 2013 afstået den samlede beholdning af selskabets aktier i H2 Ltd., der udgjorde 49 % af aktiekapitalen. Landsskatteretten bemærkede bl.a., at datterselskabsaktier var defineret i aktieavancebeskatningslovens § 4 A, stk. 1, og at det efter aktieavancebeskatningslovens dagældende § 4 A, stk. 2, var en betingelse, at datterselskabet enten var et dansk selskabsskattepligtigt selskab eller et udenlandsk selskab, hvor beskatningen af udbytter fra datterselskabet blev frafaldet eller nedsat efter bestemmelserne i direktiv 2011/96/EU (moder-/datterselskabsdirektivet) eller efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst med den stat, hvor datterselskabet var hjemmehørende. Landsskatteretten fandt, at den foreliggende restriktion var begrundet i almene tvingende hensyn i form af hensynet til en effektiv skattekontrol. Aktieavancebeskatningslovens § 4 A fandtes derfor ikke i strid med EU-retten. Landsskatteretten fandt endvidere, at der ikke var tale om, at lovændringen i den foreliggende situation havde skærpende virkning. Landsskatteretten bemærkede, at det efter den nye affattelse af aktieavancebeskatningslovens § 4 A, stk. 2, var et lovkrav, at der forelå en aftale om, at den kompetente myndighed i den stat, hvor datterselskabet var hjemmehørende, skulle udveksle oplysninger med de danske skattemyndigheder. Det af repræsentanten anførte om, at det var tilstrækkeligt, at oplysningerne kunne skaffes på anden vis, kunne ikke tiltrædes. Artikel 5, stk. 5, i aftalen mellem Danmark og Hong Kong om udveksling af oplysninger i skattesager kunne endvidere ikke fortolkes således, at dette krav også kunne være opfyldt med tilbagevirkende kraft. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skatterådets afgørelse.
Et selskab havde anmodet om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2016-2018 med den begrundelse, at selskabets aktier i H3 Inc. opfyldte betingelserne for at anses som skattefrie datterselskabsaktier. Selskabet gjorde gældende, at betingelserne i aktieavancebeskatningslovens § 4 A var opfyldt, idet selskabets ejerandel oversteg 10%, idet H3 Inc., Cayman Islands, måtte anses for hjemmehørende og skattepligtigt uden fritagelse i Hong Kong, og idet myndighederne i Hong Kong havde en pligt til at udveksle oplysninger med de danske skattemyndigheder efter informationsudvekslingsaftale med Hong Kong. Skattestyrelsen havde afslået anmodningen om genoptagelse under henvisning til, at betingelsen om, at H3 Inc., Cayman Islands, var "et tilsvarende udenlandsk selskab, der er selskabsskattepligtigt uden fritagelse i den stat, hvor datterselskabet er hjemmehørende", ikke var opfyldt. Det fremgik af genoptagelsesanmodningen, at H3 Inc. blev beskattet i Hong Kong i overensstemmelse med lokal skattelovgivning i indkomstårene 2016-2018, og at H3 Inc. ikke i indkomstårene 2016-2018 havde betalt selskabsskat ("Hong Kong Profits Tax"). Landsskatteretten bemærkede, at det af lovforarbejderne fremgik, at betingelsen om, at datterselskabet var selskabsskattepligtigt uden fritagelse og var hjemmehørende i et land, der udvekslede oplysninger med de danske skattemyndigheder, svarede til den betingelse, der fandtes i moder-/datterselskabsdirektivet for så vidt angår selskaber hjemmehørende i EU-lande. Det fremgik endvidere af forarbejderne til aktieavancebeskatningslovens § 4 A, jf. L 123 2015/2016, at der både gjaldt et krav om subjektiv skattepligt og et krav om objektiv skattepligt. Det fandtes ikke godtgjort, at H3 Inc., Cayman Islands, opfyldte betingelsen i aktieavancebeskatningslovens § 4 A, stk. 2, om, at selskabet var "et tilsvarende udenlandsk selskab, der er selskabsskattepligtigt uden fritagelse i den stat, hvor datterselskabet er hjemmehørende". Når hensås til de foreliggende retskilder i form af bestemmelsens ordlyd, forarbejder og praksis fra EU-domstolen, fandtes det af repræsentanten påberåbte ministersvar ikke heroverfor at kunne medføre en anden vurdering. Landsskatteretten stadfæstede herefter Skattestyrelsens afgørelse.
Sagen angik, om det var med rette, at Skatterådet havde anset et skatteankenævns afgørelse for åbenbart ulovlig og som følge heraf havde ændret afgørelsen således, at værdien af optioner blev beskattet som lønindkomst på udnyttelsestidspunktet. Skatteankenævnet havde truffet afgørelse om, at aktieoptionerne skulle beskattes som det underliggende aktiv, dvs. som aktieindkomst. Landsskatteretten fandt, at der var tale om vederlagsfri tildeling af køberetter til aktier i det selskab, hvori klageren var ansat, og at der derfor skulle ske beskatning som personlig indkomst på udnyttelsestidspunktet i 2013. Skatteankenævnets afgørelse var derfor forkert. Under henvisning til at skatteankenævnet havde begrundet afgørelsen med, at "der var tale om aktieoptioner, hvor kursen var fastsat til handelstidspunktet på tildelingstidspunktet i 2007, 2008 og 2011, og som skulle beskattes efter de almindelige regler, som medførte beskatning som aktieavance på basis af det underliggende aktiv", fandt Landsskatteretten, at skatteankenævnets afgørelse dermed var udtryk for, at de omhandlede aktieoptioner skulle beskattes som aktieindkomst, uanset om klageren slet ikke havde betalt et vederlag eller alene havde betalt et vederlag, der var under markedsprisen, for tildelingen af aktieoptionerne. Dette var utvivlsomt i strid med loven, domstolspraksis og fast praksis i Landsskatteretten. På baggrund heraf fandt Landsskatteretten, at skatteankenævnets afgørelse også var åbenbart ulovlig. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skatterådets afgørelse.
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om afslag på en anmodning om selvangivelsesomvalg fra to separate fradragskonti for to kommanditselskaber til en fælles fradragskonto, idet betingelserne for omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30 ikke var opfyldt. Retten fandt, at førelse af en fælles fradragskonto forudsatte, at kommanditisten havde ført en fælles afskrivningssaldo for driftsmidlerne i de to kommanditselskaber. Retten lagde vægt på, at der ikke var tale om et selvangivelsesvalg, fordi afskrivningsloven ikke giver mulighed for at vælge mellem at føre en eller flere afskrivningssaldi for driftsmidler.
Sagen angik, hvorvidt en interessents anmodning om ændring af tidspunktet for registrering af hans udtræden af et interessentskab den 3. marts 2018 kunne ændres til den 31. december 2013. Landsskatteretten fandt, at interessentens anmodning om ændring af registreringsforholdet tilbage i tid ikke kunne imødekommes, da pligten til at anmelde ændringer i registreringsforholdet påhvilede interessenten. Landsskatteretten bemærkede, at der ikke sås at være hjemmel til, at en ændring i registreringsforholdet kunne ske med tilbagevirkende kraft. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.
En ankesag var i første omgang afvist, idet appellanten ikke indleverede ekstrakt. Appellanten indleverede efterfølgende en ny ankestævning, og spørgsmålet var, om Østre Landsret skulle meddele tilladelse til, at ankesagen skulle tages under behandling på ny efter retsplejelovens § 372, stk. 3.
Landsretten fandt efter en samlet, konkret vurdering og særligt henset til, at appellanten med vilje havde undladt at indsende ekstrakt, at der forelå sådanne særlige omstændigheder, at en sådan tilladelse ikke skulle meddeles.
Appellanterne solgte primo 2012 samtlige kommanditanparter i de vindmølleprojekter, som de havde andele i, og købte ultimo 2013 igen anparter i vindmølleprojekter.
Sagen angik derfor, om de to appellanter i perioden fra salget af vindmølleanparterne primo 2012 til købet ultimo 2013 var ophørt med at drive virksomhed med investering i vindmølleanparter, og som følge heraf skulle beskattes af kommanditselskabernes negative driftsmiddelkonti for 2012.
Landsretten anførte, at bevisbyrden for, at der ikke var sket virksomhedsophør ved salget af samtlige vindmølleanparter primo 2012, påhvilede appellanterne.
Modsat byretten fandt landsretten, at appellanterne ved de afgivne forklaringer og bevisførelsen for landsretten i øvrigt havde løftet bevisbyrden for, at de ikke ved salget af samtlige kommanditanparter primo 2012 ophørte med at drive virksomhed med investering i vindmølleanparter.
Landsretten ændrede som følge heraf dommen således, at appellanternes påstande blev taget til følge.
Sagen var anlagt til prøvelse af en afgørelse fra Landsskatteretten om afslag på sagsøgerens anmodning om tilbagebetaling af udbytteskat for årene 2002-2007. I stævningen havde sagsøgeren nedlagt påstande om tilbagebetaling af den omhandlede udbytteskat. Under hovedforhandlingen nedlagde sagsøgeren imidlertid alene påstande om, at landsrettens dommere skulle vige deres sæde, at der skulle udmeldes andre dommere, og at der skulle ske præjudiciel forelæggelse for EU-Domstolen. Landsretten fandt, at sagsøgeren ikke havde retlig interesse i at få prøvet de nu nedlagte påstande og afviste derfor sagen.
Journalnr: 20/0004270
Ejendomsavancebeskatning
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ekstraordinært har genoptaget klagerens skatteansættelse for indkomståret 2017, idet Skattestyrelsen har anset klageren for at være skattepligtig efter ejendomsavancebeskatningslovens § 1 af fortjenesten ved salget af en lejlighed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-04-2023
Journalnr: 23/0018376
Fradrag for varekøb
Klagen vedrører nægtet fradrag for varekøb. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-04-2023
Journalnr: 21/0019937
Godtgørelse af tinglysningsafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens afslag på godtgørelse af tinglysningsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-04-2023
Journalnr: 21/0019951
Godtgørelse af tinglysningsafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens afslag på godtgørelse af tinglysningsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-04-2023
Journalnr: 19/0070122
Maskeret udlodning
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ved afgørelse af 10. juli 2019 har lagt til grund, at en person modtog en maskeret udlodning bestående af immaterielle aktiver fra et ApS, hvorfor selskabet har afstået immaterielle aktiver til en værdi af 180 mio. kr. Skattestyrelsen har lagt til grund, at afståelsen er skattepligtig efter afskrivningslovens §§ 40 og 47, hvorfor selskabets skattepligtige indkomst er forhøjet med 180 mio. kr. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-04-2023
Journalnr: 19/0095688
Maskeret udlodning
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning ved køb af campingvogn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-04-2023
Journalnr: 23/0008554
Skønsmæssig forhøjelse af overskudvog beskatning af løn
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af overskud baseret på indsætning på bankkonto og skønnet overskud ved udlejning af fast ejendom i Litauen samt beskatning af løn som udenlandsk indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-04-2023
Journalnr: 20/0044173
Skønsmæssig forhøjelse af resultat mm
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed baseret på indsætning på bankkonto, skønnet overskud ved udlejning af fast ejendom i Litauen samt løn beskattet som udenlandsk indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-04-2023
Journalnr: 21/0005524
Skønsmæssig forhøjelse af resultat mm
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed baseret på indsætninger på bankkonto, skønnet overskud ved udlejning af fast ejendom i Litauen, samt beskatning af lønindkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-04-2023
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 08-06-2023 dom i C-322/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wroclawiu
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - princippet om loyalt samarbejde - effektivitetsprincippet - skat, som en medlemsstat har opkrævet i strid med EU-retten - tilsidesættelse, der er fastslået som følge af en dom afsagt af Domstolen - ret til betaling af renter af overskydende skat - national lovgivning, der begrænser retten til betaling af renter til perioden indtil den 30. dag efter offentliggørelsen af Domstolens dom i Den Europæiske Unions Tidende
Lov om ændring af lov om et indkomstregister, opkrævningsloven og skatteindberetningsloven (Sanktionstiltag omfattet af tredje etape af reform af skattekontrollen), LOV nr 489 af 15/05/2023. Udstedt af Skatteministeriet
Lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag, LOV nr 502 af 16/05/2023. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ikrafttræden af dele af lov om ændring af momsloven, kildeskatteloven, skatteindberetningsloven og lov om afgifter af spil og Bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen
Oprettelsesdato: 17-05-2023
Høringsfrist: 16-06-2023
Bilag 5 |
Bilag 5 |
Bilag 6 | Henvendelse af 15/5-23 fra BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 | L 113 - svar på spm. 5 om at foretage typeberegninger for effekten af de ændrede skatteregler for ejerboliger for årene 2024, 2026 og 2030 samt dekomponere den samlede boligbeskatning, skattelettelse, tilbagebetaling, skatterabat i den del, der kan henføres til hhv. grundskyld og ejendomsværdiskatUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 6 | L 113 - svar på spm. 6 om at fremlægge typeberegninger for hhv. ejerboliger (enfamiliehuse og ejerlejligheder), lejeboliger, almene boliger og andelsboliger af effekten af den samlede boligskattereform i hhv. 2024, 2026 og 2030Udvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 7 | L 113 - svar på spm. 7 om at oplyse den forventede fordelingseffekt af L 113 i 2030 opdelt efter boligtype (andelsbolig, lejelejlighed, almene boliger samt ejerboliger)Udvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 8 | L 113 - svar på spm. 8 om at oplyse den forventede fordelingseffekt af den samlede boligskattereform i 2030 opdelt efter boligtype (andelsbolig, lejelejlighed, almen bolig samt ejerbolig) samt efter indkomstdecilerUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 9 | L 113 - svar på spm. 9 om at bekræfte, at det må forventes, at stigningen i grundskyldsbetalingen for lejeboliger vil blive betalt af beboerne og på den måde blive overvæltet i huslejenUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 10 | L 113 - svar på spm. 10 om at bekræfte, at en boligejer på grund af forsigtighedsprincippet på 20 pct. også vil få udbetalt for meget betalt grundskyld, selvom den nye grundvurdering svarer til den gamle grundvurderingUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 11 | L 113 - svar på spm. 11 om at redegøre for, om det vil stille skatteyderen ringere, såfremt denne vælger at påklage den nye vurderingUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 12 | L 113 - svar på spm. 12 om at bekræfte, at der ikke eksisterer en tilsvarende tilbagebetalingsordning for leje-, andels- og almene boligerUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 13 | L 113 - svar på spm. 13 om, hvorledes en skatteyder skal kunne løfte en klage over grundværdien under etageejendomme, når grundlaget for beskatningen ikke længere er baseret på en faktisk observerbar handelsprisnormUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 14 | L 113 - svar på spm. 14 om at redegøre for klagemulighederne for ejendomme, som er fejlvurderet med mellem 0 og 19 pct. på grund af objektive fejl i vurderingenUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 15 | L 113 - svar på spm. 15 om grundværdikurvens form for ejendomme med særligt lave og særligt høje standardejendomsværdier ikke alene er baseret på empirisk bestemte sammenhængeUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 16 | L 113 - svar på spm. 16 om at redegøre for den forventede efterregulering af dækningsafgiften for 2022-2026Udvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 17 | L 113 - svar på spm. 17 om at bekræfte, at de nye vurderinger vil lede til en opjustering af grundværdien under etageejendommeUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 18 | L 113 - svar på spm. 18 om at bekræfte, at de nye vurderinger vil lede til en opjustering af grundværdien under etageejendomme m.v.Udvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 19 | L 113 - svar på spm. 19 om at redegøre for, hvilket år beregningen fra Skatteministeriets hjemmeside, hvor det fremgår, at de nye boligskatteregler vil betyde skattelettelser for 4 ud af 5 boligejere, refererer tilUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 20 | L 113 - svar på spm. 20 om at bekræfte, at det ikke betyder, at den samlede boligskattereform (dvs. de nye ejendomsvurderinger og de nye skatteregler) vil medføre skattelettelser for 4 ud af 5 boligejereUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 21 | L 113 - svar på spm. 21 om, hvilken betydning de nye ejendomsvurderinger vil få for det kommunale skattegrundlag og for den kommunale udligningsordningUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 22 | L 113 - svar på spm. 22 om en fuldstændig og detaljeret redegørelse for fordele og ulemper ved den permanente indefrysningsordningUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 23 | L 113 - svar på spm. 23 om en vurdering af, at indefrysningsordningen skal justeres, så en ejendom altid renses ved et salgUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 24 | L 113 - svar på spm. 24 om en fyldestgørende redegørelse for, hvad der sker i forbindelse med en bolighandel, hvis der ikke er penge til at dække Skatteforvaltningens tilgodehavendeUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 25 | L 113 - svar på spm. 25 om en vurdering af, om der er en risiko for, at realkreditinstitutterne vil blive nødt til at begære flere boliger på tvangsauktion for at sikre, at deres pant bliver respekteret før Skatteforvaltningens tilgodehavendeUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 26 | L 113 - svar på spm. 26 om, hvilke konsekvenser det vil have, at det i høringsnotatet fremgår, at ”Det anerkendes dog, at den permanente indefrysningsordning vil kunne medføre indefrysningseffekter i tilfælde af underskudshandler, som ikke vil kunne gennemføres, uden at andre tinglyste kreditorer accepterer en lavere andel af provenuet”Udvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 27 | L 113 - svar på spm. 27 om at vurdere konsekvenserne af en ordning, hvor den indefrosne grundskyld betragtes som personlig gæld for boligejeren og ikke gæld påhæftet ejendommenUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 28 | L 113 - svar på spm. 28 om, hvilke provenumæssige konsekvenser ministeren forventer, at en ordning, hvor gælden følger ejeren og ikke boligen, vil haveUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 29 | L 113 - svar på spm. 29 om ministeren vil være villig til at indføre en evalueringsordning tre år efter lovens ikrafttrædenUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 30 | L 113 - svar på spm. 30 om kommentar til henvendelsen af 15/5-23 fra Accura AdvokatpartnerselskabUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 31 | L 113 - svar på spm. 31 om landbrugsejendomme der bortforpagter større jordarealer (+50 pct.) til solceller, og/eller har størstedelen (+50 pct.) af sin indtægt herfra, kan risikere at blive betragtet som ”passiv virksomhed” i skattemæssig forstandUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 32 | L 113 - svar på spm. 32 om at bekræfte, at en opdateret indeksering ikke vil påvirke allerede etablerede/gamle anlæg, da de jo pr. definition ikke får en bedre teknologi over tidUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 33 | L 113 - svar på spm. 33 om det er i overensstemmelse med intentionerne i den politiske aftale, at tinglyste kreditorer skal bære hele tabet, mens Skatteforvaltningen ved underskudshandler sikrer sig fuld tilbagebetalingUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 34 | L 113 - svar på spm. 34 om, hvilke konsekvenser det vil have for realkreditmarkedet og boligejernes mulighed for at kunne optage billige lånUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 35 | L 113 - svar på spm. 35 om, hvorfor den statslige skatteforvaltning ikke kan indgå aftaler om salg af ejendomme med underskud for at forhindre tvangsauktioner på samme måde, som kommunerne gør i dagUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 36 | L 113 - svar på spm. 36 om at se på andre mulige løsninger for administrationen af indefrysningsordningenUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 37 | L 113 - svar på spm. 37 om det er rimeligt, at virksomhederne skal leve med en markant økonomisk usikkerhedUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 38 | L 113 - svar på spm. 38 om at se på mulige løsninger for at sikre virksomhederne større tryghed og sikkerhed om deres betaling af dækningsafgiftUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 39 | L 113 - svar på MFU spm. 39 om, hvorfor boligejere i det nye ejendomsvurderingssystem først bliver gjort bekendt med værdien af deres nye ejendomsvurdering, efter at de fire uger med mulighed for indsigelse er afsluttetUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 40 | L 113 - svar på MFU spm. 40 om, hvordan man som boligejere skal være klar over, om man er over grænse, hvor man skal bevise fem procent fejl i den kommende vurdering i løbet af de fire uger, ellers kan man ikke komme igennem med rettelser når man først bliver gjort bekendt med værdien af den nye vurdering efterfølgendeUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 41 | L 113 - svar på MFU spm. 41 om Vurderingsstyrelsen i de fire uger med deklarationsperiode har adgang til en foreløbig anslået værdi af den kommende vurderingUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 42 | L 113 - svar på MFU spm. 42 om, hvorfor boligejere i det nye ejendomsvurderingssystem først bliver gjort bekendt med procentsatserne for tillæg eller nedslag i deres nye ejendomsvurdering, efter at de fire uger med mulighed for indsigelse er afsluttetUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 43 | L 113 - svar på MFU spm. 43 om, hvad boligejerne har af incitamenter til at gøre indsigelse over fejl, hvis de i de fire uger ikke ved, hvor meget de nye tillæg eller nedslag udgør og dermed betyder for den nye vurderingUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 44 | L 113 - svar på MFU spm. 44 om at oplysninger om nedslag fra det gamle system ikke er taget med i de nye vurderingerUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 47 | L 113 - svar på MFU spm. 47 om, når skattepromillen i det nye system senere ansættes for at sikre samme provenu som før, er det så retvisende at udlægge dette som en sikkerhed for boligejerneUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 48 | L 113 - svar på MFU spm. 48 om der er tale om en rabat, hvis alle boligejere automatisk får en rabat på 20 procent, men skattepromillen efterfølgende justeres for at sikre samme provenuUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 65 | L 113 - svar på MFU spm. 65 om, hvordan Skatteministeriet har undersøgt, om lovforslaget bryder med EU-reglerUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 66 | L 113 - svar på MFU spm. 66 om, hvordan Skatteministeriet har undersøgt, om lovforslaget bryder med de regler, som Datatilsynet fører tilsyn medUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 70 | L 113 - svar på spm. 70 om, hvorvidt nogle boligejere både kan få en tilbagebetaling af for høj ejendomsskat for perioden 2011-2020 samt få en skatterabat i det nye ejendomsvurderingssystemUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 71 | L 113 - svar på spm. 71 om, hvor meget der samlet set tilbagebetales vedrørende ejendomsskatter for perioden 2011-2020Udvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 73 | L 113 - svar på spm. 73 om at kommentere på kritikken i artiklen ”Advokat: ”Man er blevet slave af det ejendomsvurderingssystem, man har sat i værk”” bragt i Information den 13. maj 2023Udvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 74 | L 113 - svar på spm. 74 om det forventes at blive dyrere at bo i almene boliger, jf. høringssvaret fra BL – Danmarks Almene BoligerUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 75 | L 113 - svar på spm. 75 om at bekræfte, at skatterabatten for ikke-ejerboliger, herunder leje-, andels- og almene boliger, udfases hurtigere end for ejerboligerUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Bilag 11 |
Bilag 12 |
Bilag 13 |
Spm. 1 |
Spm. 2 | Spm., om kommentar til den internt omdelt henvendelse fra C.P. og D.S., til skatteministeren |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 | Spm., om at kommentere henvendelsen af 4/5-23 fra Økologisk Landsforening |
Spm. 8 | L 114 - svar på spm. 8 om kommentar til henvendelsen af 15/5-23 fra Just WormUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Bilag 4 |
Spm. 1 | Spm. om, hvilke defensive foranstaltninger Danmark ikke anvender, og hvorfor man har valgt ikke at indføre dem, jf. Dansk Erhvervs høringssvarUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 2 | L 124 - svar på spm. 2 om, hvad der ligger bag vurderingen af, at der ikke folkeretligt er grundlag for ensidigt at suspendere dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og RuslandUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 3 | L 124 - svar på spm. 3 om, på hvilket grundlag Tyskland har kunne lave en ”treaty override” i stedet for at opsige deres dobbeltbeskatningsoverenskomst med Rusland, og hvorfor Danmark ikke kan lave samme ”treaty override” med vores dobbeltbeskatningsoverenskomst med RuslandUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Spm. 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/3-23 fra KPMG Acor Tax |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 | L 73 - svar på spm. 24 om henvendelsen af 10/5-23 fra Blue Nord og TotalEnergiesUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Bilag 8 |
Bilag 6 |
Bilag 6 |
Bilag 6 |
Spm. 162 |
Spm. 163 |
Spm. 164 |
Spm. 165 |
Spm. 166 |
Spm. 167 |
Spm. 168 |
Spm. 169 |
Spm. 170 |
Spm. 171 |
Spm. 172 |
Spm. 173 |
Spm. 174 |
Spm. 175 |
Spm. 176 |
Spm. 177 |
Spm. 178 |
Spm. 179 |
Spm. 219 |
Spm. 220 |
Spm. 221 |
Spm. 222 |
Spm. 224 |
Spm. 229 |
Spm. 243 |
Spm. 244 |
Spm. 245 |
Spm. 246 |