Kære læser !
Godt nytår.
Hermed de sidste to ugers nyheder fra SkatteMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Satserne for skattefrie kørepenge og diæter i 2024
Højere kørselsfradrag for pendlere i yderkommuner
Tilretning af beskatningsgrundlag for firmabiler
Indberetning af RSU-, ESPP- og øvrige aktielønsordninger
Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - december 2023
Godt nytår og sidste information inden årskiftet
Ny dobbeltbeskatningsoverenskomst med Frankrig
Ny dobbeltbeskatningsoverenskomst (DBO) mellem Danmark og Frankrig
Tjekliste til skatteopgørelsen 2023 for selskaber
Den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst er trådt i kraft pr. 1. januar 2024
Bindende svar
Udenlandsk investeringsselskab - ABL § 19
Skattefri kørselsgodtgørelse og tabt arbejdsfortjeneste udbetalt af fagforbund
Ligningsloven § 16 E - lån - likvidationsprovenu
Skatte- og afgiftsmæssig gaveoverdragelse af båndlagte aktier til umyndigt barn, når gavegiver forvalter den båndlagte gave
Afgørelser
Tilladelse - Overdragelse af anparter til erhvervsdrivende fond
Nyt fra domstol.dk
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOSatserne for skattefrie kørepenge og diæter i 2024 Muligheden for udbetaling af skattefri befordrings- og rejsegodtgørelse har stor praktisk betydning for næsten alle arbejdsgivere, der tilsammen årligt udbetaler omkring 9 mia. kr. af den slags. |
BDOHøjere kørselsfradrag for pendlere i yderkommuner En pendler i en yderkommune med 100 km til arbejde kan se frem til en skattelettelse i 2024 på 192 kr. om måneden. Med de aktuelle brændstofpriser svarer det til prisen på 15 liter blyfri benzin 95 oktan. |
BDOTilretning af beskatningsgrundlag for firmabiler Endnu en gang er det blevet tid til justering af beskatningsgrundlaget for alle landets firmabiler. De berørte virksomheder kan glæde sig over, at det heldigvis snart er slut med dette merarbejde. |
BDOIndberetning af RSU-, ESPP- og øvrige aktielønsordninger Mandag den 22. januar 2024 er sidste frist for arbejdsgivere til at indberette oplysninger til Skattestyrelsen om aktielønsordninger, der blev udnyttet i 2023. Det er i mange tilfælde en tidskrævende opgave. |
Bech-BruunNyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - december 2023 Læs vores nyhedsbrev Generationsskifte Omstrukturering med aktuel lovgivning og afgørelser. |
Dansk RevisionGodt nytår og sidste information inden årskiftet 2023 rinder ud og 2024 er lige om hjørnet. Vi har samlet en række punkter, der kan få indflydelse på din og/eller din virksomheds økonomi i 2024. |
EYNy dobbeltbeskatningsoverenskomst med Frankrig Overenskomsten er trådt i kraft med virkning fra 1. januar 2024. |
PwCNy dobbeltbeskatningsoverenskomst (DBO) mellem Danmark og Frankrig Danmark opsagde i 2008 den dagældende DBO med Frankrig. Baggrunden for opsigelsen var, at danske pensioner efter den dagældende DBO alene kunne beskattes i... |
PwCTjekliste til skatteopgørelsen 2023 for selskaber I lighed med tidligere år har vi udarbejdet en tjekliste til selvangivelsen for selskaber for indkomståret 2023. Hent tjeklisten her. |
RedmarkDen dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst er trådt i kraft pr. 1. januar 2024 Efter en pause på 15 år, har Danmark og Frankrig igen indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst. Reglerne indebærer bl.a., at der er en fælles definition for, hvornår der foreligger et fast driftssted, og at Danmark fremover er tillagt den primære beskatningsret af efterløns- og pensionsudbetalinger fra Danmark - med undtagelse af tjenestemandspensioner. |
Skatterådet bekræftede i spørgsmål 1, at Sub-Fondene til et irsk investeringsselskab, der fungerede som en paraplyfond (umbrella fund), hver især skulle anses som selvstændige skattesubjekter.
Skatterådet bekræftede i spørgsmål 2, at en investering i sub-fonden G1 omfattedes af aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 1, nr. 2, 4. pkt., når sub-fonden ville investere i underliggende hedgefonde, der investerede i forskellige typer af finansielle instrumenter.
Skatterådet bekræftede i spørgsmål 3, at investering i sub-fonden G2 omfattedes af aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 1, nr. 2, 4. pkt., når sub-fonden ville foretage passive investeringer i underliggende kreditfonde. De underliggende kreditfonde ville bl.a. foretage direkte udlån til unoterede selskaber, investere i noteret gæld og/eller have bankindeståender.
Skatterådet bekræftede i spørgsmål 4, at investering i sub-fonden G3 omfattedes af aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 1, nr. 2, 4. pkt. Sub-fonden ville foretage passive investeringer i forskellige typer af kapitalfonde, der i overvejende grad havde samme karakteristika som danske kapitalselskaber. Det blev lagt til grund, at sub-fonden til enhver tid ville have mindst 85% af aktiverne placeret i aktier eller andre værdipapirer.
Skatterådet bekræftede i spørgsmål 5, at investering i sub-fondene G4 og G5 hver især omfattedes af aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 1, nr. 2, 4. pkt. Sub-fondene ville begge foretage passive investeringer i underliggende ejendomsfonde. Ejendomsfondene investerede i underliggende ejendomme (typisk via ejendomsselskaber). Det blev lagt til grund, at sub-fondene hver især til enhver tid ville have mindst 85% af aktiverne placeret i aktier eller andre værdipapirer.
Skatterådet kan bekræfte, at såvel lokalforbund som hovedforbund i en fagforening kan udbetale skattefri befordringsgodtgørelse til fagforeningens tillidsrepræsentanter i medfør af ligningslovens § 9 B.
Dette gælder uanset om den tillidsvalgte modtager sædvanlig løn fra arbejdsgiver eller modtager tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med udførelse af tillidshvervet.
Det er dog en betingelse, at udbetaler er den selvstændige juridiske enhed, som arbejdet udføres for, og alene for det arbejde som står i naturlig forbindelse med hvervet som tillidsvalgt medlem af bestyrelsen og lignende, jf. hertil SKM2018.159.ØLR og SKM2009.430.HR
Skatterådet kan derimod ikke bekræfte, at en fagforenings udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste til en tillidsrepræsentant fordi tillidsrepræsentanten tager fri for arbejde for at repræsentere foreningen eller deltage i et kursus i foreningens interesse, kan anses for udbetalt for at yde den tillidsvalgte et vederlag eller godtgørelse som omfattet af kildeskatteloven § 43, stk. 2, litra a. Der er derimod tale om at friholde tillidsrepræsentanten for det indtægtstab, der følger af indsatsen for foreningen, jf. afgørelserne SKM2018.7.LSR og SKM2001.446.LR.
Spørger var blevet udbyttebeskattet af sine anpartshaverlån fra Selskabet i årene 2018-2021. Lånene var ikke regnskabsmæssigt registreret som udbytteudlodninger eller fragået egenkapitalen som udbytteudlodninger. Lånene var heller ikke efterfølgende regnskabsmæssigt blevet udloddet, men lånene var løbende blevet tilbagebetalt i årene 2018-2021. Det var spørgers opfattelse, at værdien af de beskattede anpartshaverlån kunne fragå i den skattemæssige opgørelse af likvidationsprovenuet ved opløsning af selskabet i 2022. Det var Skatterådets opfattelse, at lånebeløb, der var blevet beskattet og tilbagebetalt, ikke kunne fragå i den skattemæssige opgørelse af nye hævninger, herunder hævning af likvidationsprovenu ved likvidation af selskabet.
Sagen omhandlede, om der skatte- og afgiftsmæssigt var sket en realisation af nominelt 40.000 kr. B-anparter i H1 ApS, der var gaveoverdraget til et mindreårigt barn under 15 år, når gavegiver, der var barnets mor, forvaltede den båndlagte gave i overensstemmelse med bestemmelserne i gavebrevet.
Båndlæggelsen af gaven indebar, at barnets værger, der var barnets forældre, ikke kunne tilgå eller havde råderetten over barnets anparter. Skatterådet fandt, at der ved gaveoverdragelsen af anparterne var realiseret en skatte- og afgiftsmæssig afståelse. Skatterådet lagde særligt vægt på, at gavegiver ikke havde forbeholdt sig udbytte- eller stemmeretten, at gaven inkl. udbytte og renter af gaven var båndlagt, indtil barnet fyldte 25 år, at der civilretligt var realiseret en overdragelse, der var registreret i Det Offentlige Ejerregister og noteret i selskabets ejerbog, at der civilretligt, jf. værgemålslovens regler, kunne realiseres en overdragelse af anparterne, uden at de overdragne anparter skulle forvaltes i et godkendt forvaltningsinstitut.
Personanpartshaveren, der ejede Holdingselskabet, anmodede om Skatterådets tilladelse til, at Holdingselskabets indskud af samtlige anparter i H1 ApS, der var helejet af Holdingselskabet, til en påtænkt nystiftet erhvervsdrivende fond, ikke skulle anses som en maskeret udlodning til Personanpartshaveren. Det var Skatterådets vurdering, at fonden måtte anses for almennyttig, idet det fremgik af udkast til fondens vedtægter, at fonden alene kunne yde støtte til kulturelle, kunstneriske og sociale initiativer med tilknytning til Y3 og almennyttige formål inden for miljømæssig bæredygtighed, miljømæssig omstilling og miljømæssig udvikling med tilhørsforhold til Y3 til gavn for almenheden i og udenfor Y3. Det fremgik endvidere af udkast til fondens vedtægter, at stiftergruppen havde ret til i forening at udpege ét medlem til bestyrelsen og udpege op til to medlemmer af et rådgivende udvalg om fondens strategi samt fondens kulturelle og kunstneriske aktiviteter, men at der herudover ikke var tillagt stifterne særlige rettigheder eller fordele i forbindelse med stiftelsen samt at fondens midler ikke på noget tidspunkt kunne gå tilbage til stifterne. Skatterådet gav tilladelse til, at Holdingselskabets indskud af samtlige anparter i H1 ApS til den påtænkte nystiftede erhvervsdrivende fond ikke skulle anses for en skattepligtig udlodning til Personanpartshaveren.
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 11-01-2024 indstilling i C-662/22 Fri udveksling af tjenesteydelser Airbnb Ireland Amazon Services Europe
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - forordning (EU) 2019/1150 - direktiv 2000/31/EF - artikel 3 - tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester - national lovgivning, der pålægger udbydere af onlineformidlingstjenester og onlinesøgemaskiner at registrere sig i et register over kommunikationsoperatører og betale et gebyr
Bekendtgørelse om ikrafttræden af lov om gennemførelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst og tilhørende protokol mellem Kongeriget Danmark og Den Franske Republik, BEK nr 1800 af 28/12/2023. Udstedt af Skatteministeriet
Lov om ændring af momsloven, opkrævningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere sanktioner på skatteområdet), LOV nr 1795 af 28/12/2023. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om efterlevelse af regler for tildeling af statsstøtte på skatteområdet, BEK nr 1821 af 28/12/2023. Udstedt af Skatteministeriet
Bilag 91 |
Bilag 92 |
Bilag 93 |
Bilag 96 |
Spm. 133 |
Spm. 134 |
Spm. 143 |
Spm. 150 |
Spm. 156 |
Spm. 171 |
Spm. 196 |
Spm. 197 |
Spm. 198 |
Spm. 199 |
Spm. 201 |
Spm. 202 |
Spm. 203 |
Spm. 204 |
Spm. 205 |