SkatteMail 2024, uge 01

Kære læser !

Godt nytår.

Hermed de sidste to ugers nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Satserne for skattefrie kørepenge og diæter i 2024
Højere kørselsfradrag for pendlere i yderkommuner
Tilretning af beskatningsgrundlag for firmabiler
Indberetning af RSU-, ESPP- og øvrige aktielønsordninger
Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - december 2023
Godt nytår og sidste information inden årskiftet
Ny dobbeltbeskatningsoverenskomst med Frankrig
Ny dobbeltbeskatningsoverenskomst (DBO) mellem Danmark og Frankrig
Tjekliste til skatteopgørelsen 2023 for selskaber
Den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst er trådt i kraft pr. 1. januar 2024

Bindende svar
Udenlandsk investeringsselskab - ABL § 19
Skattefri kørselsgodtgørelse og tabt arbejdsfortjeneste udbetalt af fagforbund
Ligningsloven § 16 E - lån - likvidationsprovenu
Skatte- og afgiftsmæssig gaveoverdragelse af båndlagte aktier til umyndigt barn, når gavegiver forvalter den båndlagte gave

Afgørelser
Tilladelse - Overdragelse af anparter til erhvervsdrivende fond

Nyt fra domstol.dk

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Satserne for skattefrie kørepenge og diæter i 2024

Muligheden for udbetaling af skattefri befordrings- og rejsegodtgørelse har stor praktisk betydning for næsten alle arbejdsgivere, der tilsammen årligt udbetaler omkring 9 mia. kr. af den slags.

BDO

Højere kørselsfradrag for pendlere i yderkommuner

En pendler i en yderkommune med 100 km til arbejde kan se frem til en skattelettelse i 2024 på 192 kr. om måneden. Med de aktuelle brændstofpriser svarer det til prisen på 15 liter blyfri benzin 95 oktan.

BDO

Tilretning af beskatningsgrundlag for firmabiler

Endnu en gang er det blevet tid til justering af beskatningsgrundlaget for alle landets firmabiler. De berørte virksomheder kan glæde sig over, at det heldigvis snart er slut med dette merarbejde.

BDO

Indberetning af RSU-, ESPP- og øvrige aktielønsordninger

Mandag den 22. januar 2024 er sidste frist for arbejdsgivere til at indberette oplysninger til Skattestyrelsen om aktielønsordninger, der blev udnyttet i 2023. Det er i mange tilfælde en tidskrævende opgave.

Bech-Bruun

Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - december 2023

Læs vores nyhedsbrev Generationsskifte Omstrukturering med aktuel lovgivning og afgørelser.

Dansk Revision

Godt nytår og sidste information inden årskiftet

2023 rinder ud og 2024 er lige om hjørnet. Vi har samlet en række punkter, der kan få indflydelse på din og/eller din virksomheds økonomi i 2024.

EY

Ny dobbeltbeskatningsoverenskomst med Frankrig

Overenskomsten er trådt i kraft med virkning fra 1. januar 2024.

PwC

Ny dobbeltbeskatningsoverenskomst (DBO) mellem Danmark og Frankrig

Danmark opsagde i 2008 den dagældende DBO med Frankrig. Baggrunden for opsigelsen var, at danske pensioner efter den dagældende DBO alene kunne beskattes i...

PwC

Tjekliste til skatteopgørelsen 2023 for selskaber

I lighed med tidligere år har vi udarbejdet en tjekliste til selvangivelsen for selskaber for indkomståret 2023. Hent tjeklisten her.

Redmark

Den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst er trådt i kraft pr. 1. januar 2024

Efter en pause på 15 år, har Danmark og Frankrig igen indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst. Reglerne indebærer bl.a., at der er en fælles definition for, hvornår der foreligger et fast driftssted, og at Danmark fremover er tillagt den primære beskatningsret af efterløns- og pensionsudbetalinger fra Danmark - med undtagelse af tjenestemandspensioner.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Udenlandsk investeringsselskab - ABL § 19

SKM2024.6.SR

Skatterådet bekræftede i spørgsmål 1, at Sub-Fondene til et irsk investeringsselskab, der fungerede som en paraplyfond (umbrella fund), hver især skulle anses som selvstændige skattesubjekter.

Skatterådet bekræftede i spørgsmål 2, at en investering i sub-fonden G1 omfattedes af aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 1, nr. 2, 4. pkt., når sub-fonden ville investere i underliggende hedgefonde, der investerede i forskellige typer af finansielle instrumenter.

Skatterådet bekræftede i spørgsmål 3, at investering i sub-fonden G2 omfattedes af aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 1, nr. 2, 4. pkt., når sub-fonden ville foretage passive investeringer i underliggende kreditfonde. De underliggende kreditfonde ville bl.a. foretage direkte udlån til unoterede selskaber, investere i noteret gæld og/eller have bankindeståender.

Skatterådet bekræftede i spørgsmål 4, at investering i sub-fonden G3 omfattedes af aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 1, nr. 2, 4. pkt. Sub-fonden ville foretage passive investeringer i forskellige typer af kapitalfonde, der i overvejende grad havde samme karakteristika som danske kapitalselskaber. Det blev lagt til grund, at sub-fonden til enhver tid ville have mindst 85% af aktiverne placeret i aktier eller andre værdipapirer.

Skatterådet bekræftede i spørgsmål 5, at investering i sub-fondene G4 og G5 hver især omfattedes af aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 1, nr. 2, 4. pkt. Sub-fondene ville begge foretage passive investeringer i underliggende ejendomsfonde. Ejendomsfondene investerede i underliggende ejendomme (typisk via ejendomsselskaber). Det blev lagt til grund, at sub-fondene hver især til enhver tid ville have mindst 85% af aktiverne placeret i aktier eller andre værdipapirer.

 

Bindende svar: Skattefri kørselsgodtgørelse og tabt arbejdsfortjeneste udbetalt af fagforbund

SKM2024.5.SR

Skatterådet kan bekræfte, at såvel lokalforbund som hovedforbund i en fagforening kan udbetale skattefri befordringsgodtgørelse til fagforeningens tillidsrepræsentanter i medfør af ligningslovens § 9 B.

Dette gælder uanset om den tillidsvalgte modtager sædvanlig løn fra arbejdsgiver eller modtager tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med udførelse af tillidshvervet.

Det er dog en betingelse, at udbetaler er den selvstændige juridiske enhed, som arbejdet udføres for, og alene for det arbejde som står i naturlig forbindelse med hvervet som tillidsvalgt medlem af bestyrelsen og lignende, jf. hertil SKM2018.159.ØLR og SKM2009.430.HR

Skatterådet kan derimod ikke bekræfte, at en fagforenings udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste til en tillidsrepræsentant fordi tillidsrepræsentanten tager fri for arbejde for at repræsentere foreningen eller deltage i et kursus i foreningens interesse, kan anses for udbetalt for at yde den tillidsvalgte et vederlag eller godtgørelse som omfattet af kildeskatteloven § 43, stk. 2, litra a. Der er derimod tale om at friholde tillidsrepræsentanten for det indtægtstab, der følger af indsatsen for foreningen, jf. afgørelserne SKM2018.7.LSR og SKM2001.446.LR.

 

Bindende svar: Ligningsloven § 16 E - lån - likvidationsprovenu

SKM2024.3.SR

Spørger var blevet udbyttebeskattet af sine anpartshaverlån fra Selskabet i årene 2018-2021. Lånene var ikke regnskabsmæssigt registreret som udbytteudlodninger eller fragået egenkapitalen som udbytteudlodninger. Lånene var heller ikke efterfølgende regnskabsmæssigt blevet udloddet, men lånene var løbende blevet tilbagebetalt i årene 2018-2021. Det var spørgers opfattelse, at værdien af de beskattede anpartshaverlån kunne fragå i den skattemæssige opgørelse af likvidationsprovenuet ved opløsning af selskabet i 2022. Det var Skatterådets opfattelse, at lånebeløb, der var blevet beskattet og tilbagebetalt, ikke kunne fragå i den skattemæssige opgørelse af nye hævninger, herunder hævning af likvidationsprovenu ved likvidation af selskabet.

 

Bindende svar: Skatte- og afgiftsmæssig gaveoverdragelse af båndlagte aktier til umyndigt barn, når gavegiver forvalter den båndlagte gave

SKM2024.2.SR

Sagen omhandlede, om der skatte- og afgiftsmæssigt var sket en realisation af nominelt 40.000 kr. B-anparter i H1 ApS, der var gaveoverdraget til et mindreårigt barn under 15 år, når gavegiver, der var barnets mor, forvaltede den båndlagte gave i overensstemmelse med bestemmelserne i gavebrevet.

Båndlæggelsen af gaven indebar, at barnets værger, der var barnets forældre, ikke kunne tilgå eller havde råderetten over barnets anparter. Skatterådet fandt, at der ved gaveoverdragelsen af anparterne var realiseret en skatte- og afgiftsmæssig afståelse. Skatterådet lagde særligt vægt på, at gavegiver ikke havde forbeholdt sig udbytte- eller stemmeretten, at gaven inkl. udbytte og renter af gaven var båndlagt, indtil barnet fyldte 25 år, at der civilretligt var realiseret en overdragelse, der var registreret i Det Offentlige Ejerregister og noteret i selskabets ejerbog, at der civilretligt, jf. værgemålslovens regler, kunne realiseres en overdragelse af anparterne, uden at de overdragne anparter skulle forvaltes i et godkendt forvaltningsinstitut.

 

Afgørelse: Tilladelse - Overdragelse af anparter til erhvervsdrivende fond

SKM2024.4.SR

Personanpartshaveren, der ejede Holdingselskabet, anmodede om Skatterådets tilladelse til, at Holdingselskabets indskud af samtlige anparter i H1 ApS, der var helejet af Holdingselskabet, til en påtænkt nystiftet erhvervsdrivende fond, ikke skulle anses som en maskeret udlodning til Personanpartshaveren. Det var Skatterådets vurdering, at fonden måtte anses for almennyttig, idet det fremgik af udkast til fondens vedtægter, at fonden alene kunne yde støtte til kulturelle, kunstneriske og sociale initiativer med tilknytning til Y3 og almennyttige formål inden for miljømæssig bæredygtighed, miljømæssig omstilling og miljømæssig udvikling med tilhørsforhold til Y3 til gavn for almenheden i og udenfor Y3. Det fremgik endvidere af udkast til fondens vedtægter, at stiftergruppen havde ret til i forening at udpege ét medlem til bestyrelsen og udpege op til to medlemmer af et rådgivende udvalg om fondens strategi samt fondens kulturelle og kunstneriske aktiviteter, men at der herudover ikke var tillagt stifterne særlige rettigheder eller fordele i forbindelse med stiftelsen samt at fondens midler ikke på noget tidspunkt kunne gå tilbage til stifterne. Skatterådet gav tilladelse til, at Holdingselskabets indskud af samtlige anparter i H1 ApS til den påtænkte nystiftede erhvervsdrivende fond ikke skulle anses for en skattepligtig udlodning til Personanpartshaveren.

 

Nyt fra Domsdatabasen

Højesteret
Landsretten stadfæster byrettens afgørelse i sag om, hvorvidt sagsøgernes udlån er opstået som led i glidende generationsskifter og kan indgå i virksomhedsskatteordningen

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 08-01-2024 - 06-02-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 11-01-2024 indstilling i C-662/22 Fri udveksling af tjenesteydelser Airbnb Ireland Amazon Services Europe
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - forordning (EU) 2019/1150 - direktiv 2000/31/EF - artikel 3 - tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester - national lovgivning, der pålægger udbydere af onlineformidlingstjenester og onlinesøgemaskiner at registrere sig i et register over kommunikationsoperatører og betale et gebyr

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om ikrafttræden af lov om gennemførelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst og tilhørende protokol mellem Kongeriget Danmark og Den Franske Republik, BEK nr 1800 af 28/12/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Lov om ændring af momsloven, opkrævningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere sanktioner på skatteområdet), LOV nr 1795 af 28/12/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om efterlevelse af regler for tildeling af statsstøtte på skatteområdet, BEK nr 1821 af 28/12/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 91

Analyse fra Gældsstyrelsen dec. 2023 "Danskernes gæld"

Bilag 92

Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 72 om ministeren vil redegøre for, hvor mange mia. kr. regeringen maksimalt kan hæve skatten med i resten af valgperioden gennem nye beslutninger, samtidig med at regeringen overholder sit skattestop?

Bilag 93

Spørgsmål og svar fra MEP Bergur Løkke Rasmussen, om Gældsinddrivelse for kreditorer i den europæiske offentlige sektor blandt individuelle europæiske debitorer

Bilag 96

Henvendelse af 3/1-24 fra Jens-Chr. Schmidt om Vurderingsstyrelsen tolker loven korrekt i forbindelse med de nye grundvurderinger og korrespondance herom

Spørgsmål og svar

Spm. 133

Vil ministeren redegøre for den fordelingsmæssige virkning i 2030 af Liberal Alliances forslag i deres 2035-plan om afskaffelse af topskat, afskaffelse af loft over beskæftigelsesfradrag og 7.000 kr. skattefrit om måneden målt i Gini-koefficient og virkningen på disponibel indkomst fordelt på Finansministeriets familietypemodeller og fordelt på indkomstdeciler, og de øverste 10 percentiler?  Svar  

Spm. 134

Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser i 2030 af Liberal Alliances forslag i deres 2035-plan om afskaffelse af topskat, afskaffelse af loft over beskæftigelsesfradrag og 7.000 kr. skattefrit om måneden? Beregningerne bedes opgjort både før og efter adfærd og tilbageløb.  Svar  

Spm. 143

Vil ministeren beregne provenukonsekvenser ved at indføre et hjemmepasningsfradrag til forældre for børn i alderen 1-3 år, der modsvarer den gennemsnitlige kommunale omkostning ved vuggestuepladser under betingelse af, at omfattede personer ikke er på offentlig forsørgelse eller har arbejdsindtægter samt betingelse om dansk statsborgerskab? Svaret bedes opgjort efter tilbageløb og adfærd.  Svar  

Spm. 150

Landbruget får gennem den såkaldte bondegårdsregel en lavere beskatning af landbrugsjord og dermed en rabat på ejendomsskatten. Det samme gør sig gældende i forhold til energiafgifter på brændstoffer, jf. mineralolieafgiftsloven. Vil ministeren oversende en liste over de afgifter og skatter, hvor landbrugserhvervet får særlige fradrag eller gunstige skattevilkår? Ministeren bedes samtidig opgøre hver afgift/skat særskilt, og anføre den årlige skattebetaling samt den årlige rabat (udregnet ud fra den skat/afgift som almindeligvis vil være gældende). Svaret bedes gå fem år tilbage i tid.  Svar  

Spm. 156

Vil ministeren oplyse, hvad status er på arbejdet med forslaget om en godtgørelsesbestemmelse for mindre fejl i forbindelse med tinglysningsekspedition, som Skatteministeriet bebudede, vil blive analyseret og overvejet nærmere med henblik på senere lovgivning i høringsskemaet til L 103 Forslag til lov om ændring af tinglysningsafgiftsloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om afgift af antibiotika og vækstfremmere anvendt i foderstoffer (Afgiftssaneringspakke m.v.), som blev sendt til Skatteudvalget 14. november 2018?  Svar  

Spm. 171

Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser ved at tilpasse bruttoskatteordningen ved at indføre et loft over ordningen ved følgende modeller: 1) loftet sikrer, at forskere og såkaldte nøglemedarbejdere på ordningen betaler den foreslåede top-topskat af indkomst over 2,5 mio.kr., og 2) loftet sikrer, at der betales den foreslåede mellem- , top- og top-topskat for indkomsten over de foreslåede beløbsgrænser? Provenuvirkningen bedes oplyst for hvert af årene 2026-2030 og oplyst i hhv. 2023-niveau og 2024-niveau. Dertil bedes ministeren oplyse, hvor mange personer der anvender bruttoskatteordningen, og hvor mange af disse der vil blive omfattet af lofterne i de to modeller.  Svar  

Spm. 196

Vil ministeren forklare, hvorfor hverken Folketinget eller ministeren er blevet orienteret om, at Vurderingsstyrelsen ikke kan behandle nye sager om indefrysning af ejendomsskatter for pensionister?  Svar  

Spm. 197

Vil ministeren oplyse, hvor lang tid der forventes at gå, inden Vurderingsstyrelsen er klar til at behandle sager om indefrysning af ejendomsskat henholdsvis har en selvbetjeningsløsning, hvor borgerne selv kan ansøge herom?  Svar  

Spm. 198

Vil ministeren oplyse, hvordan pensionister søges holdt skadesløse i forhold til den manglende indefrysning, og om ministeren kan oplyse, om og i givet fald hvornår pensionisterne vil kunne få udbetalt de penge, som nu bliver tilbageholdt i deres pension?  Svar  

Spm. 199

Vil ministeren oplyse, hvem der har ansvaret for, at Vurderingsstyrelsen ikke kan behandle nye sager om indefrysning af ejendomsskatter for pensionister, og hvor lang tid man i Vurderingsstyrelsen har haft kendskab til, at dette ikke vil kunne lade sig gøre?  Svar  

Spm. 201

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. januar 2024 fra Jens-Chr. Schmidt om Vurderingsstyrelsen tolker loven korrekt i forbindelse med de nye grundvurderinger og korrespondance herom, jf. SAU alm. del - bilag 96.  Svar  

Spm. 202

Vil ministeren redegøre for lønforhold, herunder tillæg, pension, repræsentationskonto, fri bil og andre kontraktuelle forhold, for henholdsvis Vurderingsstyrelsens og Skattestyrelsens direktion og øverste ledelse?  Svar  

Spm. 203

Vil ministeren redegøre for, hvorfor man i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 230 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) omtaler SIFA TV Bingo som en spilvirksomhed og ikke en forening, når nettooverskud går til lokale idrætsforeninger i Aalborg, altså almennyttige formål?  Svar  

Spm. 204

Vil ministeren redegøre for, om SIFA TV Bingo kan blive omfattet af en af de kommende modeller for almene lotterier (banko), hvis foreningen adskiller TV- og onlinedelen, så TV-delen – som blandt andet henvender sig til ældre og udsatte medborgere, der ikke fysisk har mulighed for at besøge det lokale bingo/bankoforeninger – bliver beskattet på lige fod med sammenlignelige almene lotterier, når eneste væsentlige forskel er, at det foregår i fjernsynet og ikke fysisk?  Svar  

Spm. 205

Vil ministeren redegøre for, om personer med forfalden misligholdt gæld til SU, SU-lån og boligstøtte fortsat kan modtage yderligere SU, SU-lån og boligstøtte til trods for deres misligholdte aftale om tilbagebetaling af selvsamme ydelser, og vil ministeren i bekræftende fald redegøre for, hvor mange personer med misligholdt gæld til disse typer der aktuelt modtager ydelserne samt kommentere på, om ministeren finder det rimeligt, at skatteyderne skal lastes yderligere til dårlige betalere?  Svar