SkatteMail 2023, uge 17

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Ændret skattestatus for landejendomme
Skat ved jordomrejser
Skattekort til udlændinge, der ansættes i danske virksomheder
Skat ved optagelse af lån hos udenlandske moderselskaber
Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - April 2023
Højesteretsdom om udlån fra virksomhedsordningen
Dansk opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst med Rusland
Aktionær beskattet af det samme beløb 3-4 gange
Udlån fra virksomhedsskatteordningen - skal eller skal ikke!
Udlån fra virksomhedsskatteordningen - skal eller skal ikke!
Aktionær beskattet af det samme beløb 3-4 gange
Har du styr på årsopgørelsen for 2019?
Optagelse: webinar om ejendomsvurderinger

Bindende svar
Godtgørelse - boringsnære beskyttelsesområder - ejendomsavancebeskatning og moms

Domme
Udlån fra virksomhedsordning - erhvervsmæssig tilknytning - hævning
Kursgevinst - hæftelsesbegrænsning - kommanditselskab - realisation - novation - nystiftelse
Bitcoin - mining - ikke-erhvervsmæssig virksomhed - hobbyvirksomhed - salg af aktiver
Bitcoin - spekulation - donation - gave - ikke-erhvervsmæssig virksomhed - salg af aktiver
Ikke ret til rentefradrag

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
1 dom

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Ændret skattestatus for landejendomme

Vurderingsstyrelsen har sendt brev til ejere af 21.000 mindre landbrugsejendomme om ændret vurderingsstatus. Det har skabt stor usikkerhed, fordi ingen kan gennemskue, hvad det kommer til at betyde.

BDO

Skat ved jordomrejser

Tanken om en jordomrejse tiltaler mange, ligesom der bliver flere og flere digitale nomader. Typisk unge, der rejser rundt, men som samtidig arbejder som fx bloggere eller influencere. Den slags kræver skatteplanlægning.

BDO

Skattekort til udlændinge, der ansættes i danske virksomheder

Selvom det er nemmere at indgå konsulentaftaler end ansættelsesaftaler, når der skal hyres udenlandsk arbejdskraft, er det – på grund af de skattemæssige risici – sjældent klogt at gøre det.

BDO

Skat ved optagelse af lån hos udenlandske moderselskaber

At optage et lån hos et udenlandsk koncernforbundet selskab er på grund af skattereglerne ikke helt så enkelt, som man skulle tro. Vi anbefaler altid, at der udføres et fem-punkts-check inden det sker.

Bech-Bruun

Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - April 2023

Læs vores nyhedsbrev Generationsskifte Omstrukturering med aktuel lovgivning og afgørelser.

Kammeradvokaten

Højesteretsdom om udlån fra virksomhedsordningen

Sagen angik, om saldoen på en mellemregningskonto skulle betragtes som et erhvervsmæssigt aktiv med den virkning, at mellemregningen kunne indgå i skatteyderens virksomhedsskatteordning.

PwC

Dansk opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst med Rusland

I et netop offentliggjort lovudkast bemyndiges regeringen til at opsige den gældende dobbeltbeskatningsoverenskomst med Rusland. Opsigelsen kommer i forlængelse...

Redmark

Aktionær beskattet af det samme beløb 3-4 gange

Højesteret har afsagt en dom, der beskatter en hovedanpartshaver af tre aktionærlån på hver 200.000 kr., som løbende var blevet tilbagebetalt til selskabet.   Hævninger og tilbagebetalinger via mellemregningskontoen Sagen drejer sig om en eneanpartshaver, der i 2013 hævede 200.000 kr. via en mellemregningskonto, hvilket betød, at selskabet fik et tilgodehavende […]

Redmark

Udlån fra virksomhedsskatteordningen - skal eller skal ikke!

Når der i virksomhedsskatteordningen er overskydende likviditet, kan det være fristende at udlåne penge og måske endog få en bedre forrentning end i pengeinstitutter mv. En række afgørelser og domme har imidlertid fået det resultat, at udlånene ikke havde erhvervsmæssig karakter og derfor ikke kunne indgå i virksomhedsskatteordningen. Konsekvensen er, at sådanne ikke-erhvervsmæssige […]

Revisorgruppen Danmark

Udlån fra virksomhedsskatteordningen - skal eller skal ikke!

Når der i virksomhedsskatteordningen er overskydende likviditet, kan det være fristende at udlåne penge og måske endog få en bedre forrentning end i pengeinstitutter mv.

Revisorgruppen Danmark

Aktionær beskattet af det samme beløb 3-4 gange

Højesteret har afsagt en dom, der beskatter en hovedanpartshaver af tre aktionærlån på hver 200.000 kr., som løbende var blevet tilbagebetalt til selskabet.

TVC Advokatfirma

Har du styr på årsopgørelsen for 2019?

Den 1. maj 2023 udløber fristen for at ændre en årsopgørelse inden for den ordinære frist.

TVC Advokatfirma

Optagelse: webinar om ejendomsvurderinger

Bliv klogere på de nye ejendomsvurderinger, og herunder særligt på de ejendomme, som får en ændret status.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Godtgørelse - boringsnære beskyttelsesområder - ejendomsavancebeskatning og moms

SKM2023.185.SR

Sagen handler om den moms- og skattemæssige behandling af en godtgørelse modtaget i forbindelse med dyrkningsrestriktioner på landbrugsjord, tæt på vandboringer.

Spørger agter at indgå frivillige aftaler med to selvstændige vandværker om forbud mod brug af pesticider mm. på en del af Spørgers landbrugsejendom. Arealerne er udpeget i en kommunes indsatsplan for grundvandsbeskyttelse. Der er dog foretaget mindre tekniske tilretninger/udvidelser af indsatsplanens - overvejende runde - arealer, til mere kantede og dermed mere funktionelle arealer.

Skatterådet bekræfter, at Spørgers fortjeneste vedrørende erstatningerne for rådighedsindskrænkninger vil være skattefri efter reglerne i ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 1.

Skatterådet bekræfter endvidere, at erstatningen ikke er momspligtig.

 

Dom: Udlån fra virksomhedsordning - erhvervsmæssig tilknytning - hævning

SKM2023.190.HR

Sagen angik, om udlån i form af en mellemregning mellem en landmands personligt drevne landbrugsvirksomhed og et interessentskab, der drev minkfarm og havde landmanden samt hans stedsøn som deltagere, kunne indgå i landmandens virksomhedsordning, hvor den personligt drevne landsbrugsvirksomhed og andelen af minkfarmen var placeret.

Højesteret udtalte under henvisning til Højesterets dom af 31. maj 2013 (SKM2013.505.HR), at en virksomhed under virksomhedsordningen kan yde lån, der har erhvervsmæssig karakter, uden at dette anses for en overførsel af værdier til den skattepligtige. Hvis den skattepligtige derimod finansierer privat långivning, herunder til en ægtefælle eller nært beslægtede, er der derimod tale om overførsel af værdier til den skattepligtige i henhold til virksomhedsskattelovens § 5.

Om den konkrete sag udtalte Højesteret, at 75 % af mellemregningens saldo, svarende til stedsønnens ejerandel af interessentskabet, måtte anses for et lån til stedsønnen. Eftersom lånet ikke var opstået som led i en løbende samhandel mellem interessentskabet og landbrugsvirksomheden - men derimod som led i den generelle finansiering af interessentskabet - fandt Højesteret, at lånet måtte anses for at være privat långivning med hævede beløb i skatteyderens virksomhedsordning. Det var uden betydning for denne vurdering, at landmanden hæftede for interessentskabets forpligtelser.

Højesteret fandt endvidere, at der ikke forelå en administrativ praksis, som udelukkede forhøjelsen af landmandens personlige indkomst.

Højesteret stadfæstede på denne baggrund landsrettens dom.

 

Dom: Kursgevinst - hæftelsesbegrænsning - kommanditselskab - realisation - novation - nystiftelse

SKM2023.189.HR

Et kommanditselskab købte i 2001 en erhvervsejendom i England og finansierede købet hos en engelsk långiver. Lånet var i britiske pund, og både kommanditselskabets og kommanditisternes resthæftelse var begrænset til kommanditselskabets aktiver, der var stillet til sikkerhed for lånet.

Skattemyndighederne havde truffet afgørelser om, at kommanditisterne havde realiseret en skattepligtig gevinst på det engelske lån i forbindelse med salget af kommanditselskabets ejendom i indkomståret 2013.

Højesteret henviste til, at efter kursgevinstlovens § 25, stk. 1, medregnes gevinst og tab på fordringer og gæld ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvor gevinsten eller tabet realiseres (realisationsprincippet). Højesteret fastslog herefter, at det afgørende efter realisationsprincippet i en sag som den foreliggende var, hvornår forpligtelsen til at betale gælden var ophørt.

Da kommanditselskabet blev frigjort for gælden ved salget af kommanditselskabets ejendom i september 2013 på grund af den begrænsede hæftelse på lånet til den engelske långiver, fandt Højesteret, at kommanditselskabets og dermed kommanditisternes gevinst på gælden blev realiseret i indkomståret 2013.

Den omstændighed, at den engelske långiver på grund af kommanditselskabets misligholdelse krævede øjeblikkelig betaling af den fulde gæld i henhold til den oprindelige låneaftale, indebar ikke, at der blev stiftet et nyt lån eller aftalt ændringer i lånevilkårene.

Der var derfor ikke grundlag for at hjemvise sagen til skattemyndighederne.

Højesteret stadfæstede herefter landsrettens dom (SKM2021.622.ØLR).

 

Dom: Bitcoin - mining - ikke-erhvervsmæssig virksomhed - hobbyvirksomhed - salg af aktiver

SKM2023.188.HR

En skattepligtig havde fra juni 2011 til marts 2013 erhvervet ca. 171 bitcoins ved såkaldt "mining", dvs. ved at stille computerkraft til rådighed for bitcoin-transaktioner.

Den skattepligtige anmodede om bindende svar på, om han ved afståelse af de pågældende bitcoins var skattepligtig af værdistigningen fra erhvervelsen til afståelsen.

Højesteret stadfæstede Østre Landsrets dom (SKM2022.253.ØLR) og gav Skatteministeriet medhold i, at værdistigningen på de pågældende bitcoins var skattepligtig.

Højesteret lagde til grund, at den skattepligtige havde drevet ikke-erhvervsmæssig virksomhed med mining-aktivitet som beskrevet i landsrettens dom, og at de minede bitcoins var erhvervet som led i udøvelsen af denne virksomhed.

Højesteret lagde videre til grund, at bitcoins i almindelighed alene erhverves med henblik på at blive solgt samt i begrænset omfang kan anvendes som betalingsmiddel.

Højesteret fandt herefter, at de omhandlede bitcoins måtte anses som aktiver erhvervet med henblik på senere omsætning som et integreret led i den skattepligtiges virksomhed med mining-aktivitet. De pågældende bitcoins kunne ikke anses for at være overgået til at være den skattepligtiges private formuegenstande eller ejendele, jf. statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a.

På den baggrund fandt Højesteret, at afståelsen af den skattepligtiges beholdning på ca. 171 bitcoins udgjorde omsætning i den skattepligtiges ikke-erhvervsmæssige virksomhed. Salg udløste derfor skattepligt efter statsskattelovens § 4, litra a.

Endelig udtalte Højesteret, at det ikke var godtgjort, at beskatning af den skattepligtiges fortjenester vedsalg af bitcoins var udtryk for en ændring af en fast administrativ praksis.

 

Dom: Bitcoin - spekulation - donation - gave - ikke-erhvervsmæssig virksomhed - salg af aktiver

SKM2023.187.HR

En skattepligtig havde fra juni 2011 til juni 2012 ved seks lejligheder købt i alt ca. 359 bitcoins for ca. 12.000 kr. Endvidere havde den skattepligtige i 2011 og 2012 modtaget donationer på i alt ca. 49 bitcoins.

Højesteret stadfæstede Vestre Landsrets dom (SKM2021.443.VLR) og gav Skatteministeriet medhold i, at fortjenesten ved afståelsen af både de købte og donerede bitcoins var skattepligtig.

Om de købte bitcoins udtalte Højesteret, at muligheden for at opnå fortjeneste ved et senere salg af bitcoins havde en sådan rolle, at den skattepligtige måtte anses for at have foretaget købene i spekulationsøjemed.Fortjenesten ved salgene var derfor ikke skattefri efter statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a.

Højesteret lagde til grund, at den skattepligtige havde drevet ikke-erhvervsmæssig virksomhed med udvikling og drift af en særlig software til bitcoins, og at de donerede bitcoins var erhvervet som led i udøvelsen af denne virksomhed. Højesteret lagde videre til grund, at bitcoins i almindelighed alene erhverves med henblik på at blive solgt samt i begrænset omfang kan anvendes som betalingsmiddel.

Højesteret fandt herefter, at de donerede bitcoins måtte anses som aktiver erhvervet med henblik på senere omsætning som et integreret led i den skattepligtiges virksomhed. De pågældende bitcoins kunne ikke anses for på salgstidspunkterne at være overgået til at være den skattepligtiges private formuegenstande eller ejendele, jf. statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a.

På den baggrund fandt Højesteret, at afståelsen af de modtagne bitcoins udgjorde omsætning i den skattepligtigesikke-erhvervsmæssige virksomhed. Salg udløste derfor skattepligt efter statsskattelovens § 4,litra a.

Endelig udtalte Højesteret, at det ikke var godtgjort, at beskatning af den skattepligtiges fortjenester ved salg af bitcoins var udtryk for en ændring af en fast administrativ praksis.

 

Dom: Ikke ret til rentefradrag

SKM2023.186.ØLR

Sagsøgeren kunne ikke under en sag om rentefradrag inddrage, hvorvidt dele af bankens rentekrav var forældet. Landsretten fandt, at der ikke var ret til rentefradrag efter forfaldsprincippet, idet der ifølge bankens opgørelse ikke var forfaldne renter i 2013 og 2014, og da det endvidere måtte lægges til grund, at der var ubetalte renter for tidligere indkomstår, som var fradraget af sagsøgeren. Der var heller ikke ret til fradrag efter betalingsprincippet, idet en indbetaling på 425.000 kr. var blevet afskrevet på hovedstolen, ikke renterne.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 20/0092035
Skønsmæssig forhøjelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-04-2023

Journalnr: 22/0106409
Udlejning af fritidsbolig
Klagen skyldes, at udlejning af fritidsbolig ikke er anset for erhvervsmæssig og konsekvenser heraf. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-04-2023

Journalnr: 22/0048552
Værdi af ejendom
Klagen vedrører værdiansættelse af ejendom ved overdragelse fra klagerens moder. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-04-2023

Journalnr: 22/0091475
Modregning
Klagen skyldes, at Gældsstyrelsen har foretaget modregning i klagerens børne- og ungeydelse til dækning af gæld vedrørende daginstitution samt tilhørende inddrivelsesrenter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-04-2023

 

Nyt fra EU-domstolen

Domme
C-537/20 Frie kapitalbevægelser L Fund

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - artikel 63 TEUF - frie kapitalbevægelser - selskabsskat - beskatning af indtægter fra fast ejendom beliggende på en medlemsstats område - forskellig behandling af hjemmehørende fonde og ikke-hjemmehørende fonde - fritagelse, der alene gælder for hjemmehørende fonde - sammenlignelige situationer - hensyntagen til beskatningsordningen for investorerne - foreligger ikke - begrundelse - behovet for at opretholde sammenhængen i den nationale beskatningsordning - behovet for at opretholde en afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne - foreligger ikke

Domstolens dom:

Artikel 63 TEUF skal fortolkes således, at den er til hinder for en medlemsstats lovgivning, hvorefter ikke-hjemmehørende specialiserede ejendomsinvesteringsfonde er begrænset selskabsskattepligtige af de indtægter fra fast ejendom, som de oppebærer på denne medlemsstats område, mens hjemmehørende specialiserede ejendomsinvesteringsfonde er fritaget for denne skat.

C-827/21 Tilnærmelse af lovgivningerne Banca A (Application de la directive fusion dans une situation interne)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2009/133/EF - artikel 7 - fusion ved overtagelse - en rent intern transaktion - EU-rettens forrang uden for EU-rettens anvendelsesområde - foreligger ikke - fortolkning af EU-retten uden for dens anvendelsesområde - Domstolens kompetence i præjudicielle sager - betingelse - EU-retten gjort anvendelig på direkte og ubetinget vis i medfør af national ret

Domstolens dom:

1) EU-retten forpligter ikke en national ret til at anlægge en fortolkning, der er i overensstemmelse med Rådets direktiv 2009/133/EF af 19. oktober 2009 om en fælles beskatningsordning ved fusion, spaltning, partiel spaltning, tilførsel af aktiver og ombytning af aktier vedrørende selskaber i forskellige medlemsstater og ved flytning af et SE’s eller SCE’s vedtægtsmæssige hjemsted mellem medlemsstater, af en national bestemmelse, som finder anvendelse på en rent intern transaktion med fusion af to virksomheder, der hver har deres vedtægtsmæssige hjemsted i den samme medlemsstat, når denne transaktion ikke er omfattet af direktivets anvendelsesområde.

2) Domstolen har ikke kompetence til at besvare præjudicielle spørgsmål vedrørende fortolkningen af direktiv 2009/133, når de faktiske omstændigheder i hovedsagen ikke er omfattet af direktivets anvendelsesområde, og når national ret ikke har gjort EU-retten anvendelig på disse faktiske omstændigheder på direkte og ubetinget vis.

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om ikrafttræden af og virkningstidspunkt for § 1, nr. 6, 7 og 16-20, i lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, skatteindberetningsloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om Den Internationale Straffedomstol og om ophævelse af lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister (Styrkelse af inddrivelsen med henblik på at nedbringe danskernes gæld til det offentlige), BEK nr 430 af 24/04/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet, BEK nr 439 af 26/04/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om kildeskat, BEK nr 449 af 28/04/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v., BEK nr 447 af 27/04/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Nyt fra Folketinget

Nye lovforslag

L 112 Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere.
Fremsat den 25. april 2023

L 113 Forslag til ejendomsskattelov.
Fremsat den 26. april 2023

L 114 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, lov om kommunal indkomstskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love. (Opkrævning og inddrivelse af grundskyld og dækningsafgift m.v., statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne, foreløbige vurderinger som midlertidigt beskatningsgrundlag i 2024 og 2025, forenkling af ejendomsvurderingerne for 2024 og 2025, udvidelse af antallet af dommere i Landsskatteretten m.v.).
Fremsat den 26. april 2023

Vedtagne lovforslag

L 68 Forslag til lov om et loft over indtægter fra elproduktion. (indtægtsloftsloven).
Vedtaget den 27. april 2023

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 112 Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere.

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar (pdf-version)

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 113 Forslag til ejendomsskattelov.

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (SKM) (pdf-version)
Høringssvar (SKM) (pdf-version)

Bilag 2

Plancher fra teknisk gennemgang den 27. april 2023 om ejendomsskattelovforslaget og følgelovforslaget

L 114 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, lov om kommunal indkomstskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love. (Opkrævning og inddrivelse af grundskyld og dækningsafgift m.v., statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne, foreløbige vurderinger som midlertidigt beskatningsgrundlag i 2024 og 2025, forenkling af ejendomsvurderingerne for 2024 og 2025, udvidelse af antallet af dommere i Landsskatteretten m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (SKM) (pdf-version)
Høringsnotat (ISM) (pdf-version)
Høringssvar (SKM) (pdf-version)
Høringssvar (ISM) (pdf-version)

Bilag 2

Plancher fra teknisk gennemgang den 27. april 2023 om ejendomsskattelovforslaget og følgelovforslaget

Bilag 3

Internt dokument

Bilag 4

Internt dokument

Bilag 6

Henvendelse af 28/4-23 fra Brian Esdahl, Hobro om ejendomsvurderinger og styresignal fra SkatForside (pdf-version)
Kære folketingspolitiker (pdf-version)

Bilag 7

Henvendelse af 29/4-23 fra fra 31 borgmestre og Landdistrikternes Fællesråd om omkategoriseringer af landejendomme

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm.; om at kommentere den internt omdelte henvendelse af 27/4-23 fra C.N, Ølsted, til skatteministeren

Spm. 2

Spm., om kommentar til den internt omdelt henvendelse fra C.P. og D.S., til skatteministeren

L 69 Forslag til lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag.

Bilag

Bilag 8

Kopi af svar på SAU alm. del - spm. 181 om beskatning af overnormal profit

Bilag 9

2. udkast til betænkning

Bilag 10

Meddelelse om udskudt betænkningsafgivelse

Spørgsmål og svar

Spm. 18

Spm. om, hvorfor der i Skatteministeriet lægges til grund, at der ikke er en adfærdseffekt ved indførelse af et solidaritetsbidrag (L 69), men at man forventer dette af det midlertidige indtægtsloft (L 68)

L 73 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrinteskatteloven og ligningsloven. (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg m.v. i forbindelse med lagring af CO2 og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger).

Bilag

Bilag 7

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 8

Præsentation af 26/4-23 fra Blue Nord og TotalEnergies anvendt under foretræde den 27. april 2023

Spørgsmål og svar

Spm. 9

Spm. om, hvad EU’s proces er i forhold til at optage lande på EU’s sortliste over skattely, og hvordan bliver oplistede lande fjernet fra listen

Spm. 10

Spm. om, hvad ministeren vil gøre for, at danske virksomheders almindelige operationelle aktivitet ikke bliver ramt utilsigtet af lovforslaget L 73

Spm. 11

Spm. om, hvilke fordele der kan være ved at indføre en overgangsperiode i ligningslovens § 5 H, som det f.eks. også er set i nabolandet Tyskland

Spm. 12

Spm. om, hvordan andre EU-lande har implementeret såkaldte defensive foranstaltninger (skattesanktioner) imod lande, der er opført på EU’s sortliste over skattely

Spm. 13

Spm. om Danmark er det eneste EU-land, som har indført såkaldte defensive foranstaltninger (skattesanktioner), hvorved skattepligtige selskaber, personer m.v. ikke kan foretage fradrag for produktionsomkostninger

Spm. 14

Spm. om, hvilke initiativer Costa Rica har sat i gang for at komme af EU’s sortliste over skattely, og hvornår disse initiativer forventes indført

Spm. 15

Spm. om, hvilke såkaldte defensive foranstaltninger (skattesanktioner) EU giver mulighed for at indføre imod lande, der er opført på EU’s sortliste over skattely

Spm. 16

Spm. om kommentar til præsentationen fra Blue Nord og TotalEnergies anvendt under foretræde den 27. april 2023

Spm. 17

Spm. om ny information under lovforslagets behandling har ændret vurdering, jf. bemærkningerne til lovforslaget (side 13)

Spm. 18

Spm. om ministeren ser mulighed for en særlig implementering af defensive foranstaltninger for lande, der er medlem af OECD

Spm. 19

Spm., om de øvrige EU-lande har implementeret defensive foranstaltninger (skattesanktioner), der indeholder regler om forsinket ikrafttræden af foranstaltningerne samt om foranstaltningerne er begrænset til visse typer af indkomst eller aktiviteter, til skatteministeren

Spm. 20

Spm., om at redegøre for argumenterne for og imod de forskellige defensive foranstaltninger, som EU giver mulighed for at indføre imod lande, der er opført på EU’s sortliste over skattely, til skatteministeren

L 75 Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af momsloven (Indberetning af betalingsoplysninger til bekæmpelse af grænseoverskridende momssvig, omvendt betalingspligt for teleydelser, notifikationsordning i visse afgiftslove, ændring af regler om ansvarsfrihed, tydeliggørelse af praksis om skærpede bøder, oplysningspligt i forbindelse med delvis momsfradragsret, justering af regler om udtagning, fritagelse for lønsumsafgift på energivirksomheders aktiviteter vedrørende indefrysning i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger, ændring af regler om kompetence til opkrævning af visse underholdsbidrag m.v.).

Bilag

Bilag 3

Henvendelse af 25/4-23 fra Teleindustrien om omvendt betalingspligt for teleydelser

Bilag 4

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/4-23 fra Teleindustrien om omvendt betalingspligt for teleydelser

L 76 Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, ligningsloven og personskatteloven. (Ændring af fradragsretten for private lønforsikringer, forhøjelse af det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter og nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at tilbagerulle de fem sænkelser af bundskatten m.v.

L 76 A Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og ligningsloven. (Ændring af fradragsretten for private lønforsikringer og forhøjelse af det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 76 B Forslag til lov om ændring af personskatteloven. (Nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 123

Meddelelse om notat om beretning nr. 16/2020 om Skatteministeriets behandling af straffesager, offentliggjort på Rigsrevisionens hjemmeside

Bilag 124

Statusorientering på ejendomsområdet (marts 2023)

Bilag 129

Henvendelse af 27/4-23 fra Anne Marie Andersen, Sorø om de nye ejendomskategoriseringer

Bilag 131

Henvendelse af 27/4-23 fra Allan Bonde, Randers SØ om kategorisering af ejendom

Spørgsmål og svar

Spm. 181

Ministeren udtalte på det åbne samråd i Skatteudvalget den 16. marts 2023, at ministeren er tilhænger af at beskatte overnormale profitter. Hvilke modeller for beskatning af overnormal profit mener ministeren, at Skatteudvalget skal diskutere i den forbindelse? Vil ministeren tage dette op i Skatteudvalget, og er ministeren villig til f.eks. at nedsætte et ekspertudvalg til at se på beskatning af overnormal profit?  Svar  

Spm. 182

Agter ministeren at følge anbefalingerne fra ekspertgruppen for fremtidig erhvervsstøtte, såfremt det anbefales, at tonnageskatteordningen og DIS-ordningen skal ændres?  Svar  

Spm. 183

Hvad mener ministeren, der kan og bør gøres for at lave internationale regler for shippingbranchen set i lyset af, at OECD-aftalen om minimumsbeskatning undtager shippingbranchen?  Svar  

Spm. 184

Vil ministeren redegøre for andre landes tonnageskatteordninger, herunder skattesatser m.v., i lande som f.eks. Storbritannien, Norge, Holland osv.?  Svar  

Spm. 186

Hvor mange ressourcer i henholdsvis årsværk og kroner bruger Gældsstyrelsen årligt på at anmelde krav på under 100 kr. til selskaber ved sager med solvent likvidation?  Svar  

Spm. 187

Mener ministeren, at den tid selskaberne skal bruge på at håndtere anmeldelser på under henholdsvis 1, 10 og 100 kroner står på mål med gældsinddrivelsen ved sager med solvent likvidation?  Svar  

Spm. 188

Vil ministeren være med til at indføre en bagatelgrænse ved offentlige anmeldelser i sager med solvent likvidation?  Svar  

Spm. 189

Kan ministeren oplyse, hvor langt regeringen er nået med at udvikle en ny model for værdiansættelse af familieejede virksomheder ved generationsskifte, og kan ministeren i forlængelse heraf gøre status over, om der er fremdrift i arbejdet?  Svar  

Spm. 220

Vil ministeren redegøre for, hvor meget af mindreprovenuet ved de planlagte skattelettelser i topskatten inklusiv top-topskatten (jf. regeringsgrundlaget) der vil tilgodese henholdsvis mænd og kvinder og oplyse den gennemsnitlige skattelettelse i kroner og øre for henholdsvis mænd og kvinder? Den gennemsnitlige skattelettelse opdelt på køn bedes opgjort både for hele populationen af mænd og kvinder samt for den del af populationen som vil være omfattet af skatteændringerne.  Svar  

Spm. 221

Vil ministeren redegøre for fordelingen af de planlagte skattelettelser i topskatten inklusiv top-topskatten (jf. regeringsgrundlaget) på kommuneniveau? Ministeren bedes både fordele dette som en procentandel af mindreprovenuet samt i kroner og øre. Ydermere bedes ministeren også opgøre den gennemsnitlige skattelettelse pr. kommune.  Svar  

Spm. 222

Vil ministeren redegøre for fordelingen af de planlagte skattelettelser i topskatten inklusiv top-topskatten (jf. regeringsgrundlaget) på faggrupper? Ministeren bedes både opgive antal af personer, der vil blive omfattet af skatteændringerne, fordele dette som en procentandel af mindreprovenuet samt i kroner og øre. Ydermere bedes ministeren også opgøre den gennemsnitlige skattelettelse pr. faggruppe. De anvendte faggrupper er: ufaglærte, faglærte, sygeplejersker, metalarbejdere, elektrikere, murere, folkeskolelærer og politibetjente.  Svar  

Spm. 223

Kan ministeren bekræfte, at Landsskatterettens afgørelse af 5. maj 2022 (SKM2022.400.LSR), hvorefter en erhvervsdrivende fonds udgifter vedrørende udlejningsejendomme ikke kunne anses for uddelinger til et almennyttigt formål, da drift af daginstitution ikke kunne anses for almennyttig, ikke ændrer på praksis, hvorefter en almennyttig og erhvervsdrivende fond, der har til formål at opføre og udleje bygninger, der anvendes til et godkendt almennyttig formål, kan behandle udgifter til opførsel/køb af bygninger som almennyttige uddelinger, dvs. efter de principper og praksis, der bl.a. kommer til udtryk i en offentliggjort afgørelse fra Skatterådet SKM2016.17.SR (opførelse og udlejning af højskoleejendomme) og medtaget i Den juridiske vejledning samt gengivet som praksis i Landsskatterettens afgørelse SKM2022.400.LSR?  Svar  

Spm. 224

Vil ministeren redegøre for, om Skatteforvaltningen stiller højere krav til små naturejendomme, end der er lovgrundlag for i ejendomsvurderingsloven fra 2017, med hensyn til at stille krav om et større areal som ikke er i omdrift for at opveje boligmomentet?  Svar  

Spm. 225

Kan ministeren bekræfte, at ejeren af en ejendom, der var vurderet som landbrugsejendom ved seneste vurdering forud for vurderingen pr. 1. januar 2021, har et retskrav på at vælge og benytte overgangsordningen som beskrevet i vurderingsloven § 83, stk. 2?  Svar  

Spm. 226

Vil ministeren redegøre for, om det følger intentionen i lovgivningen, at man jf. Skatterådets afgørelse af 21. marts 2023 (SKM2023.181.SR) ikke kan få fradrag for fagforeningskontigent, hvis man er på tidlig pension (arne-pension), og vil ministeren tage initiativ til at ændre lovgivningen, så det bliver muligt at få fradrag for et fagforeningskontingent, når man er på tidlig pension?  Svar  

Spm. 227

Vil ministeren skønne over den statslige provenueffekt ved at ensarte reglerne for de fradrag, der gælder for kost og logi ifm. midlertidigt arbejde, således at fradraget for kost ikke begrænses til arbejde af højst 12 måneders varighed, men kan opnås på baggrund af alt midlertidigt arbejde uanset varighed? I sin besvarelse bedes ministeren også anslå, hvor mange skatteydere der ville få gavn af at kunne bruge kostfradragets standardsatser i længere end 12 måneder.  Svar  

Spm. 229

Vil ministeren give et opdateret skøn for det samlede provenu fra dækningsafgiften, herunder opdelt på de 22 kommuner, der i dag opkræver dækningsafgift? Ministeren bedes i den forbindelse også give et skøn for, hvilke effekter det ville have på den offentlige saldo, beskæftigelsen og BNP, hvis det blev besluttet helt at afskaffe dækningsafgiften på landsplan.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 533

Om Vurderingsstyrelsen.

Spm. S 534

Om Vurderingsstyrelsen.

Spm. S 544

Om kategoriseringen af landejendom.