SkatteMail 2017, uge 46

Kære Læser

Denne uges SkatteMail indeholder mange bindende svar og en lang række ikke-offentliggjorte kendelser fra landsskatteretten.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Asia-Pacific Tax Bulletin: 5 - 2017
Sælgerpantebrev i virksomhedsordningen
Afgiftsbesparelse for livsarvinger ved oprettelse af testamente
Skattepligt i relation til findeløn og dusører
Det skattemæssige virkningstidspunkt for en fusion
Strengthening the global response to tax crime
Julefrokost og julegaver

Bindende svar
Grænseoverskridende skattepligtig fusion
Trust - transparent - stifter
Bruttolønsordning til betaling af studieafgift
Håndværkerfradrag ved benyttelse af underentreprenør
Pensionsordning - virksomhedsordningen - køb af aktier for opsparet overskud
Periodisering af tilskud - straksafskrivning
Investeringsordning - transparent - dobbeltbeskatningsoverenskomster - udbytte

Afgørelser
Et selskabs beskatning af modtagne licensindtægter - Periodisering

Domme
Afvisning

Nyt på inddrivelsesområdet

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 ny sag

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Asia-Pacific Tax Bulletin (APTB)

Asia-Pacific Tax Bulletin: 5 - 2017

I denne udgave:

  • Discretionary Trusts and Franking Credits - The Case of Thomas
  • Indian and Australian Perspectives on Demonetization and Its Tax Implications
  • Some Issues Relating to the Application of Hong Kong’s CRS Rules
  • [...]

Beierholm

Sælgerpantebrev i virksomhedsordningen

Mulighed for sælgerfinansiering i virksomhedsordningen

DELACOUR

Afgiftsbesparelse for livsarvinger ved oprettelse af testamente

Efterlader du dig en formue på mere end 5 mio. kr. til et eller flere børn eller børnebørn? I så fald kan du, med fordel oprette et testamente, hvori du begunstiger en velgørende forening.

Deloitte

Skattepligt i relation til findeløn og dusører

Som udgangspunkt er alle dusører skattepligtige, men der findes dog nogle undtagelser til dette.

Kammeradvokaten

Det skattemæssige virkningstidspunkt for en fusion

Østre Landsret har afsagt dom i to sager, der drejede sig om det skattemæssige virkningstidspunkt for en grænseoverskridende, koncernintern fusion.

OECD

Strengthening the global response to tax crime

More than 200 global tax and economic crime experts have identified key areas for international action following the Fifth OECD Forum on Tax and Crime, in London. In a week dominated by media coverage of offshore issues, the Forum brought experts on tax, customs, anti-corruption, anti-money laundering, policing, and prosecution together to agree priorities for action.

SEGES

Julefrokost og julegaver

Julen står for døren. Og mange arbejdsgivere vil gerne tilgodese ansatte med en firmajulefrokost og en julegave. Men hvordan ser det egentlig ud med fradragsmuligheden?

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Grænseoverskridende skattepligtig fusion

SKM2017.638.SR

Skatterådet bekræfter, at H1 vil blive beskattet, som hvis selskabet var likvideret på tidspunktet for fusionen. Skatterådet bekræfter også, at G1 ikke ved opgørelse af indkomst skal medregne fortjeneste eller tab ved annullering af anparterne i H1 i forbindelse med gennemførelse af fusionen.

Herudover bekræfter Skatterådet, at G1 ikke ved annullering af anparter i H1 i forbindelse med gennemførelse af fusionen er begrænset skattepligtig til Danmark i form af en udbyttebeskatning.

Endelig bekræfter Skatterådet, at G1s A-landske moderselskab, G2 eller aktionærerne i G2 ikke er begrænset skattepligtig til Danmark ved udlodning i forbindelse med endelig gennemførelse af fusionen.

 

Bindende svar: Trust - transparent - stifter

SKM2017.637.SR

Skatterådet bekræftede, at spørger (stifteren) var personligt skattepligtig af indtægter og udgifter oparbejdet i en trust indregistreret i Schweiz fra tidspunktet for spørgers skattepligt til Danmark, idet det alene var spørger, der havde den reelle indflydelse og beslutningsret i trusten, uanset at trustens vedtægter gav indtryk af at det var trustens trustee, der uden indblanding fra spørger kunne træffe beslutninger på trustens vegne. Der blev lagt vægt på, at spørger var begunstiget i trusten og at spørger på et hvilket som helst tidspunkt kunne afsætte den fungerende trustee, såfremt han ikke rettede sig efter spørgers ønsker.

 

Bindende svar: Bruttolønsordning til betaling af studieafgift

SKM2017.633.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørger, på det tidspunkt hvor hun blev advokat, kunne indgå en bruttolønsordning, i en periode på 4 måneder, uden at det opsparede beløb blev beskattet. Det opsparede beløb skulle benyttes til betaling af studieafgift til et australsk universitet i 2018.

Skatterådet fandt, at der ved vurderingen af, hvorvidt bruttolønsordningen kunne anvendes, skulle henses til, om aftalen var en reel ændring af lønnens sammensætning og ikke en betaling for et rent privat gode med ubeskattede midler. En nedgang i kontantlønnen skulle som udgangspunkt løbe over en hel lønaftaleperiode.

Skatterådet fandt, at der ikke var tale om en reel ændring af lønnens sammensætning, og aftalen ville derfor indebære, at det opsparede beløb, der skulle bruges til betaling af studieafgift, ville anses for at være en betaling for et privat gode med ubeskattede midler. Skatterådet hensete til, at bruttolønsordningen alene løb i fire måneder og ikke havde virkning for en hel lønaftaleperiode.

 

Bindende svar: Håndværkerfradrag ved benyttelse af underentreprenør

SKM2017.632.SR

Spørger ønskede at tilbyde en kloakløsning, hvor regn- og spildevand på ejerens ejendom adskilles. Skatterådet bekræftede, at arbejdslønnen for installation eller forbedring af visse afløbsinstallationer, herunder kloakarbejde, kunne fradrages efter ligningslovens § 8 V, selvom udførelsen af arbejdet blev foretaget af en underentreprenør.

Skatterådet kunne derimod ikke bekræfte, at arbejdsløn vedrørende projektering ved kloakarbejdet kunne fradrages, da det kun er lønudgifter til energirådgivning der er omfattet af BoligJobordningen.

 

Bindende svar: Pensionsordning - virksomhedsordningen - køb af aktier for opsparet overskud

SKM2017.631.SR

Skatterådet kan efter en samlet konkret vurdering bekræfte, at de beskrevne modeller 1 og 2 kan anses for pensionsordninger i henhold til pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 7. Skatterådet kan endvidere bekræfte, at der kan indskydes virksomhedsmidler på de pågældende pensionsordninger, uden at virksomhedsmidlerne anses for hævet efter virksomhedsskattelovens § 5. Skatterådet kan ikke bekræfte, at de indskudte midler på pensionsordningerne kan anvendes til investering i aktier omfattet af avancebeskatningsloven, uden at virksomhedsmidlerne anses for hævet efter virksomhedsskattelovens § 5.

 

Bindende svar: Periodisering af tilskud - straksafskrivning

SKM2017.629.SR

Skatterådet besvarer en række spørgsmål vedrørende straksafskrivning efter afskrivningslovens § 44 af udgifter til anskaffelser af aktiver, der betales med tilskudsbeløb, der ydes til investering efter lov om landdistriktsfonden, ligesom Skatterådet besvare en række spørgsmål om periodisering af tilskudsbeløb.

I besvarelsen forudsætter Skatterådet, at tilskud skal henføres til beskatning i det indkomstår, hvor den skattepligtige har modtaget tilsagn om at have ret til at modtage et tilskud af en bestemt størrelse og det kan gøres endeligt op. Det forudsættes endvidere, at den skattepligtige i anskaffelsesåret har adgang til at straksafskrive udgiften til køb af aktivet, når retserhvervelsen til tilskudsbeløbet er indtrådt, og at straksafskrivning efter afskrivningslovens § 44 skal foretages i det indkomstår, hvor aktivet anskaffes i afskrivningslovens forstand.

I besvarelsen udtaler SKAT vejledende, at der kan ske genoptagelse med henblik på, at anskaffelsesudgiften straksafskrives, hvis den skattepligtige anskaffer aktivet før, der erhverves ret til tilskuddet.

 

Bindende svar: Investeringsordning - transparent - dobbeltbeskatningsoverenskomster - udbytte

SKM2017.628.SR

Skatterådet bekræftede, at ACS etableret i UK, ansås for skattemæssigt transparent efter danske skatteregler. Skatterådet bekræftede ligeledes, at danske investorer, som havde investeret i ACS, ansås for at have investeret direkte i de underliggende aktiver, således at udlodning af udbytte fra udenlandske aktier ville være omfattet af Danmarks netværk af dobbeltbeskatningsoverenskomster med kildelandene, forudsat at betingelserne for beskyttelse i øvrigt var opfyldt. Skatterådet bekræftede desuden, at aktier, som ACS ejede i et dansk selskab, skulle anses for ejet direkte af en udenlandsk investor, således at udbytte på de danske aktier ville være omfattet af Danmarks netværk af dobbeltbeskatningsoverenskomster med de lande, hvor investorerne var hjemmehørende, forudsat at betingelserne for beskyttelse under de pågældende overenskomster i øvrigt var opfyldt.

 

Afgørelse: Et selskabs beskatning af modtagne licensindtægter - Periodisering

SKM2017.635.LSR

Beskatningen af licensindtægter kunne ske på betalingstidspunkterne, uanset at aftale om levering af ydelserne var indgået forud og strakte sig over flere år.

 

Dom: Afvisning

SKM2017.630.BR

Skatteankestyrelsen havde afvist en klage med henvisning til, at SKAT ikke havde truffet afgørelse.

Sagsøgeren indbragte Skatteankestyrelsens afvisning for domstolene med påstand om, at Skatteministeriet skulle anerkende, at en række fordringer var forældede. Sagsøgeren ønskede ikke at nedlægge påstand om hjemvisning til realitetsbehandling ved Skatteankestyrelsen. Spørgsmålet om afvisning blev udskilt til særskilt prøvelse i medfør af retsplejelovens § 253, stk. 1.

Retten fandt, at sagsøgerens påstand gik ud over, hvad der kunne prøves i henhold til skatteforvaltningslovens § 48, og sagen blev derfor afvist.

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2017.636.SANST

Afvisning af klage

Skatteankestyrelsen afviste en klage over et brev fra SKAT benævnt afgørelse vedrørende en afdragsordning indgået mellem SKAT og en bidragspligtig, som blev fremsendt til den bidragsberettigede i forbindelse med parthøringen. Der blev lagt vægt på, at brevet sendt i forbindelse med parthøringen skete som led i SKATs faktiske forvaltningsvirksomhed, og at den indgåede afdragsordning mellem SKAT og den bidragspligtige var en frivillig indgået aftale.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 15/3267337
Arbejdsudleje
SKAT har anset anvendelse af udenlandsk arbejdskraft i perioden 15. februar – 1. august 2015 for arbejdsudleje. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-10-2017

Journalnr: 16/0881312
Begrænset skattepligt
Klagen vedrører spørgsmål om klageren er berettiget til at få beregnet sin skat efter de almindelige regler for begrænset skattepligtige. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-09-2017

Journalnr: 16/0882185
Begrænset skattepligt
Sagen vedrører, om klageren er berettiget til at få beregnet sin skat efter de almindelige regler for begrænset skattepligtige i kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-09-2017

Journalnr: 16/1870035
Beskatning af gevinster
Klagen vedrører bindende svar om beskatning af en gevinstmulighed. Landsskatteretten har undladt at tage stilling til spørgsmålene, idet klageren ikke er anset for skattepligtig af den omhandlede gevinst.
Afsagt: 13-10-2017

Journalnr: 13/6656328
Beskatning som lønindkomst
Klagen vedrører beskatning af indkomst fra Frankrig som lønindkomst og afledte ændringer. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse.
Afsagt: 11-10-2017

Journalnr: 14/4907811
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af landbrugsvirksomhed og resultat af udlodning. Landsskatteretten nedsætter afgørelsen.
Afsagt: 26-09-2017

Journalnr: 14/0042970
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører nægtet fradrag for forsikring, ejendomsskat og bygningsafskrivninger og for underskud af virksomhed samt hævning af opsparet overskud til beskatning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-09-2017

Journalnr: 16/1065424
Ejendomsavance
Klagen vedrører bindende svar, hvor SKAT ikke bekræfter, at avance ved salg af en ejendom være skattefri, jf. ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 1 jf. stk. 2, på betingelse af at der ikke kan ske udstykning til selvstændig bebyggelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-09-2017

Journalnr: 13/0714005
Forhøjelse af overskud af virksomhed
Klagen vedrører forhøjelse af overskud af virksomhed og anden personlig indkomst efter fristgennembrud. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 28-09-2017

Journalnr: 15/2979985
Fradrag for handelstab
Klagen vedrører fradrag for handelstab vedrørende investering i tysk selskab. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-10-2017

Journalnr: 15/3050822
Fradrag for renteudgifter
Klagen vedrører nedsatte fradrag for renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-10-2017

Journalnr: 16/1869748
Fradrag for renteudgifter
Klagen vedrører nedsættelse af fradrag for renteudgifter. Spørgsmål om fristgennembrud. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-09-2017

Journalnr: 16/0556595
Fradrag for tab på fordring
Sagen drejer sig om, hvorvidt klageren har realiseret et tab på en fordring, der kan fratrækkes ved indkomstopgørelsen i medfør af kursgevinstlovens § 14. SKAT har i et bindende svar svaret benægtende. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-10-2017

Journalnr: 15/1547794
Fradrag for underskud af virksomhed
SKAT har ikke godkendt fradrag for underskud af virksomhed idet virksomheden ikke er anset for erhvervsmæssigt drevet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-09-2017

Journalnr: 14/3511007
Genoptagelse af skatteansættelsen
SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomståret 2011. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-10-2017

Journalnr: 16/0703424
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ordinær genoptagelse af skatteansættelsen i indkomståret 2013 på baggrund af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Landsskatteretten godkender genoptagelse.
Afsagt: 28-09-2017

Journalnr: 17/0123393
Genoptagelse af skatteansættelsen
Der klages over, at SKAT har givet afslag på at genoptage skatteansættelsen for 2013. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-09-2017

Journalnr: 16/0654804
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-09-2017

Journalnr: 14/4248827
Genoptagelse af skatteansættelsen
SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse for indkomståret 2012. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage sin afgørelse.
Afsagt: 26-09-2017

Journalnr: 15/3290333
Genoptagelse af skatteansættelsen
SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomstårene 2008, 2009 og 2010. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-09-2017

Journalnr: 16/1484214
Indsætninger på bankkonto
Klagen skyldes, at indsætninger på bankkonto er anset som skattepligtig indkomst. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 22-09-2017

Journalnr: 14/5164688
Kontingent og rejseudgifter
SKAT har ikke godkendt fradrag for udgifter til foreningskontingent og rejser ved opgørelsen af interessentskabets resultat til fordeling. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-10-2017

Journalnr: 15/2241298
Lønmodtagerfradrag for agentfee
Klagen vedrører nægtet lønmodtagerfradrag for agentfee. Landsskatteretten godkender fradrag.
Afsagt: 11-10-2017

Journalnr: 14/4162168
Maskeret udlodning mv.
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning ved diverse forhold og værdi af fri bolig. Landsskatteretten forhøjer ansættelsen yderligere.
Afsagt: 28-09-2017

Journalnr: 13/4945445
Nedskrivning af varelager
Klagen vedrører fradrag for ukurans nedskrivning af varelager. Landsskatteretten nedsætter SKATs afgørelse.
Afsagt: 18-09-2017

Journalnr: 15/2147935
Omgørelse
Klagen vedrører nægtet omgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-09-2017

Journalnr: 16/0418892
Regrestab
Klagen vedrører nægtet fradrag for regrestab. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-10-2017

Journalnr: 15/1527054
Skat af fri bolig
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri bolig. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-10-2017

Journalnr: 15/0468815
Skat af fri bolig mv.
Klagen vedrører indberetningspligt af værdi af fri bolig og nægtet fradrag for udgifter til rejse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-09-2017

Journalnr: 15/2840594
Skat af præmie
Klagen vedrører spørgsmål om hvorvidt kun en datter er skattepligtig af en præmi, og at forældrene ikke tillige er skattepligtige af præmien vundet d. 10. oktober 2014 i et TV-program. SKAT har svaret NEJ til spørgsmålet. Landsskatteretten ændrer svaret til JA.
Afsagt: 13-10-2017

Journalnr: 16/1701258
Skat af rejsegodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af rejsegodtgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-10-2017

Journalnr: 16/1397728
Skattefrihed og gaveafgift
Klagen vedrører bindende svar om skat og gaveafgift ved salg af ejendom. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-09-2017

Journalnr: 14/2583126
Skøn
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomsten. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen med en mindre periodiseringsændring.
Afsagt: 20-09-2017

Journalnr: 13/0059000
Skønsmæssig ansættelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-09-2017

Journalnr: 16/0435868
Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomsten. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-09-2017

Journalnr: 14/4944817
Tonnageskat
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på selskabets anmodning om refusion for et skibs beskæftigelse ved en offshore wind farm. Landsskatteretten anser den del af aktiviteten, der består i at sejle hen til det sted på havet, hvor survey af fundamentet finder sted, som søtransport.
Afsagt: 20-09-2017

Journalnr: 13/5603747
Yderligere indkomst
Klagen vedrører ansættelse og beskatning af yderligere indkomst fra virksomhed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 05-10-2017

Journalnr: 13/5624396
Yderligere omsætning mv.
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af yderligere omsætning og nægtet fradrag for kursusudgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-09-2017

Journalnr: 16/1566876
Modregning
SKAT har foretaget modregning i klagerens erstatning for uberettiget frihedsberøvelse efter retsplejelovens § 1018 a inklusiv renter til dækning af gæld vedrørende sagsomkostninger, bøde til politiet, vanrøgt af dyr m.v., restskat for indkomståret 2012 samt inddrivelsesrenter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-09-2017

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 13-11-2017 - 12-12-2017

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 16-11-2017 dom i C-658/15 Etableringsfrihed Robeco Hollands Bezit m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2004/39/EF - markeder for finansielle instrumenter - artikel 4, stk. 1, nr. 14) - begrebet »reguleret marked« - anvendelsesområde - system, hvori medvirker dels mæglere, der repræsenterer investorerne, dels agenter for »open end«-investeringsselskaber, der har pligt til at udføre ordrer, som er forbundet med deres fonde

Tidligere dokument: C-658/15 Etableringsfrihed Robeco Hollands Bezit m.fl. - Dom

Den 23-11-2017 dom i C-292/16 Etableringsfrihed A
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - etableringsfrihed - direkte beskatning - selskabsskat - direktiv 90/434/EØF - artikel 10, stk. 2 - tilførsel af aktiver - ikke-hjemmehørende fast driftssted, der i forbindelse med en tilførsel af aktiver overføres til et ligeledes ikke-hjemmehørende modtagende selskab - retten for den medlemsstat, hvori det indskydende selskab er hjemmehørende, til at beskatte overskud eller kapitalvinding af dette driftssted, som er opstået som følge af tilførslen af aktiver - national lovgivning, som fastsætter omgående beskatning af overskuddet eller kapitalvindingen i det år, hvor overdragelsen har fundet sted - opkrævning af den skyldige skat som indkomst i det skatteår, hvor tilførslen af aktiver har fundet sted

Tidligere dokument: C-292/16 Etableringsfrihed A - Dom
Tidligere dokument: C-292/16 Etableringsfrihed A - Indstilling
Tidligere dokument: C-292/16 A - Ny sag

 

Nye sager for domstolen

C-440/17 GS

I) Er artikel 49, sammenholdt med artikel 54 TEUF, til hinder for en national beskatningsordning som den i hovedsagen omhandlede, hvorefter et ikke-hjemmehørende moderselskab, hvis eneste aktionær er et kapitalselskab med hjemsted i indlandet, nægtes friholdelse for kapitalindkomstskat af udloddet udbytte,

for så vidt det ejes af personer, der ikke havde ret til tilbagebetaling eller fritagelse, såfremt de oppebar indtægterne direkte, og det udenlandske selskab ikke oppebærer sin brutto...


Nyt fra EU

Nyt fra EUR_LEX

Rådets direktiv (EU) 2017/1852 af 10. oktober 2017 om skattetvistbilæggelsesmekanismer i Den Europæiske Union

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 16 Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love. (Målretning af aldersopsparing og regulering af fejlagtige pensionsindbetalinger).

Bilag

Bilag 5

Ændringsforslag fra skatteministeren

Bilag 6

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm. om, hvilke indkomstgrupper der får mest gavn af den løsning på samspilsproblematikken, der vil blive indført, hvis lovforslaget vedtages, til skatteministeren

L 17 Forslag til lov om ændring af kulbrinteskatteloven, lov om ansættelse og opkrævning m.v. af skat ved kulbrinteindvinding, lov om fremskyndet tilbagebetaling af visse afgifter og fusionsskatteloven. (Lempelse af beskatningen af kulbrintevirksomhed for visse investeringer og afskaffelse af forskudsmomsordningen m.v.).

Bilag

Bilag 6

2. udkast til betænkning

L 63 Forslag til lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmarks og Azerbaijan.

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, i hvilket omfang dobbeltbeskatningsoverenskomsten sikrer mod hvidvask af penge, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om, i hvilket omfang dobbeltbeskatningsoverenskomsten sikrer mod, at dobbeltbeskatningsoverenskomsten kan bruges til at unddrage indkomster, der burde beskattes i Danmark, til skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 46

Brev til Skatteudvalget vedr. udvælgelse af sager fra Kommissionens arbejdsprogram for 2018 som Skatteudvalget og Europaudvalget skal lave en særlig grundig faglig behandling af

Bilag 47

Kopi af (20161) ULØ alm. del - svar på spm. 156 om fordelingen af regeringens foreslåede skattelettelse på aktieindkomst

Bilag 48

Præsentation fra foretrædet den 12. oktober 2017 med medarbejdergruppe i SKAT Tønder om placering af skattestyrelsesenhed i Sønderjylland

Bilag 49

Kopi af svar på FIU alm. del - spm. 35 at opgøre fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse i antal kroner pr. indbygger over 18 år i år 2015, det måtte medføre, såfremt forslaget om nedsættelse af skatten på positiv kapitalindkomst i regeringens erhvervsudspil gennemføres, fra skatteministeren

Bilag 50

Rejserapport fra delegationsrejse til interparlamentarisk møde i Bruxelles den 10. oktober 2017

Bilag 51

Henvendelse af 10/11-17 fra HORESTA vedrørende foretræde om national deleøkonomisk strategi

Spørgsmål og svar

Spm. 16

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. april 2017 fra Jens Larsen, Odense NV, om forskelsbehandling vedrørende skat m.v., jf. SAU alm. del - bilag 173 (2016-17).  Svar  

Spm. 21

Vil ministeren fremsende en oversigt, der i tabelform viser, hvilken årlig skattelettelse i antal kroner hver enkelt minister vil få som følge af regeringens skatteudspil, jf. ministervederlagsoversigten på Statsministeriets hjemmeside, og vil ministeren oplyse det samlede akkumulerede beløb i antal kroner, som ministrene tilsammen får i årlig skattelettelse som følge af udspillet?  Svar  

Spm. 22

Vil ministeren fremsende en oversigt, der i tabelform viser, hvilken årlig skattelettelse i antal kroner hver enkelt særlig rådgiver i regeringen vil få som følge af regeringens skatteudspil, jf. vederlagsoversigten på Moderniseringsstyrelsens hjemmeside for de særlige rådgivere, samt oplyse det samlede akkumulerede beløb i antal kroner, som de særlige rådgivere tilsammen får i årlig skattelettelse som følge af udspillet?  Svar  

Spm. 24

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor store virksomheder ikke inkluderes i udregningen af skattegabet.  Svar  

Spm. 25

Ministeren bedes redegøre for, hvor meget skattegabet potentielt er undervurderet med, jf. at rapporten ”Kontrolindsats, skattegab og offentlige finanser” gør det klart, at mange områder ikke indgår i udregningen af det nuværende skattegab. Ministeren bedes endvidere redegøre for, om der pågår et arbejde for at ændre opgørelsen af skattegabet.  Svar  

Spm. 26

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor skattegabet ikke har nogen kobling til hverken den faktiske saldo eller til den strukturelle saldo, samt hvad ministerens holdning er til denne manglende kobling.  Svar  

Spm. 31

Ministeren bedes opdatere provenuskønnet i svar på SAU alm. del – spørgsmål 191 (2016-17), således at der foretages to supplerende beregning; én beregning hvor personfradraget aftrappes i indkomstintervallet 250.000-350.000 kroner, og én beregning hvor personfradraget aftrappes i indkomstintervallet 300.000-350.000 kroner. Der ønskes en beregning af marginalbeskatning for begge aftrapningsmodeller.  Svar  

Spm. 32

Vil ministeren som opfølgning på samrådet om midler til skattevæsenet, jf. samrådsspørgsmål A-D, redegøre for status på den nye professionsbacheloruddannelse i skat, herunder for, hvilke uddannelsesinstitutioner der har søgt om uddannelsen, og for hvornår der træffes beslutning om, hvilke institutioner der får mulighed for at udbyde uddannelsen?  Svar  

Spm. 46

I forlængelse af svaret på SAU alm. del (2016-17) – spørgsmål 512 bedes ministeren redegøre for provenuet, hvis man erstatter de nuværende regler for fradrag for finansieringsomkostninger med regler, der betyder, at man maksimalt kan fradrage finansieringsomkostninger svarende til markedsrenten, f.eks. CIBOR/CITA-renten det seneste år. Ministeren bedes opgøre dette provenu i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter adfærd samt i varig virkning.  Svar  

Spm. 63

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2. november 2017 om digital skat, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål I, J og K.  Svar  

Spm. 69

Vil ministeren på baggrund af side 13 i ”Strategi for Vækst gennem deleøkonomi”, hvoraf det fremgår, at der er en række studier, der viser, at deleøkonomi fordrer vækst, kort redegøre for konklusionerne i studierne og oversende studierne til Skatteudvalget?  Svar  

Spm. 70

Vil ministeren oplyse, hvorfor transportområdet og arbejdstagernes rettigheder ikke er velbelyst i forhold til deleøkonomiske tjenester i ”Strategi for Vækst gennem deleøkonomi”?  Svar  

Spm. 71

Vil ministeren oplyse status på det deleøkonomiske panel, herunder hvem der skal deltage i panelet?  Svar  

Spm. 72

Vil ministeren redegøre for, hvordan en udbygning af challenges.dk vil være med til at fremme deleøkonomiske virksomheder og innovative løsninger? Er der et tal på ambitionerne, nu når regeringen har budgetteret fremadrettet i sit finanslovsforslag?  Svar  

Spm. 73

Vil ministeren oplyse, hvordan og hvornår regeringen påtænker, at den deleøkonomiske strategi skal evalueres og på hvilket grundlag?  Svar  

Spm. 74

Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at regeringen efterlader et rum til kommunerne i forhold til at fastlægge, hvor mange dage det er tilladt at leje sin bolig ud (90 vs. 30 dage afhængig af registreret platform, men med mulighed for dispensation)? Risikerer man her en skævvridning af landet med de meget liberale kommuner og de mere restriktive?  Svar  

Spm. 75

Vil ministeren oplyse, hvornår regeringen forventer, at f.eks. informationsplatformen ”deleøkonomien.dk” og ene-adgangen til det offentlige er etableret og i drift?  Svar  

Spm. 76

Vil ministeren redegøre for den skattemæssige sondring mellem, hvornår man er en privatperson, der udlejer sine aktiver, og hvornår man er selvstændig erhvervsdrivende, og hvordan stiller ministeren sig i forhold til løn og overenskomstfastsatte tariffer for f.eks. håndværkerarbejde?  Svar  

Spm. 77

Vil ministeren oplyse, om udlejere via platforme fortsat vil kunne indberette manuelt, eller om det fremadrettet skal foregå 100 pct. digitalt via platformene? Hvis det skal ske manuelt, hvordan vil SKAT så sikre sig, at udlejere benytter en ”hvid” platform?  Svar  

Spm. 78

Vil ministeren på baggrund af regeringens oplysninger om, at der skal indgås aftaler med deleøkonomiske platforme, som skal indberette brugernes indtægter til SKAT, give en status på, hvor mange platforme, der er en aftale med? I den forbindelse bedes ministeren forholde sig til, hvordan regeringen vil imødekomme bekymringen fra deleøkonomiske virksomheder, der påpeger, at det skal sikres, at der ikke bliver en gruppe ”gode” virksomheder, der samarbejder med SKAT, og en anden gruppe af virksomheder uden aftaler med SKAT, der render med alle kunderne?  Svar  

Spm. 79

Vil ministeren redegøre for, om alle muligheder har været afsøgt for at finde en løsning, der tvinger platformsselskaberne til at indberette indkomstdata til skattemyndighederne, selv om der ikke er tale om et dansk, endsige europæisk selskab?

Spm. 80

Vil ministeren forholde sig til, at det har været på tale i en del andre europæiske lande at kunne kræve, at platformsselskaberne udleverer indkomstdata fra privatpersoner til skattemyndighederne, bl.a. i Norge og Frankrig? Har ministeren og/eller Skatteministeriet været i dialog med disse lande, og hvad har det i givet fald bidraget ti  Svar  

Spm. 81

Vil ministeren uddybe, hvad der ligger i, at regeringen vil arbejde for en harmoniseret dataindsamling i EU og en digitaliserbar lovgivning? Indgår det i overvejelserne at arbejde for at sikre, at platforme ikke fungerer i skattely, og at der aldrig bliver betalt skat i et EU-land af de gebyrer, som platformene pålægger sine brugere – gebyrer, som alt andet lige må forventes at stige, hvis platformene skal varetage en administrativ ordning på vegne af myndighederne?  Svar  

Spm. 82

Vil ministeren oplyse, om regeringen via EU's Ministerråd påtænker at opfordre Europa-Kommissionen til at se på de nævnte udfordringer, der er på indberetningssiden for platformsøkonomien?  Svar  

Spm. 83

Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil sikre sig mod ”gule” deleøkonomiske platforme, og om regeringen vil tage særlige kontrolaktiviteter i brug i den forbindelse?  Svar  

Spm. 84

Ministeren bedes redegøre for, om offentliggørelsen af Paradise Papers, der dokumenterer, at Facebook er involveret i skattely, har fået ministeren til at ændre holdning i forhold til regeringens modstand mod forslaget om beskatning af it-giganternes omsætning, som betyder, at Danmark pt. indtager samme linje som nogle af EU’s værste skattely Malta, Luxembourg og Irland.  Svar  

Spm. 85

Ministeren er i artiklen ”Danmark er på linje med skattelylande om it-giganter” bragt i Politiken den 18. september 2017 citeret for at sige, at ”Jeg er altid skeptisk over for nye skatter, og jeg synes, at Europa er hårdt nok beskattet i forvejen.” Mener ministeren at en effektiv beskatning i EU for Facebook på 0,03 pct. og for Google på 0,82 pct. er rimelig, og har afsløringerne af Facebooks involvering i skattely, som bliver dokumenteret i de såkaldte Paradise Papers, fået ministeren til at ændre holdning?  Svar  

Spm. 86

Ministeren bedes oplyse, hvad nettoreguleringen har været ved SKATs kontrolprojekt ”Anvendelse af deleøkonomi” i 2015, 2016 og så vidt muligt også dele af 2017. Hvis der ikke er foretaget et provenuskøn på baggrund af nettoreguleringerne, bedes ministeren foretage dette og opdele provenuet pr. årsværk på samme måde som i tabel 2 i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 80 om negativ moms.  Svar  

Spm. 89

Ministeren bedes redegøre for, hvilke dokumentationskrav der er nødvendige for, at man kan opretholde et selskab i et skattely. Ministeren bedes redegøre for, om der i regi af EU eller OECD arbejdes på at skærpe dokumentationskravene for lovligt at have selskab i et skattely. Endelig bedes ministeren også redegøre for de canadiske regler herom, og hvilke krav der her pålægges virksomheder og personer, der har selskaber i skattely, samt om man i Danmark har mulighed for at stille krav om dokumentation af reel aktivitet (f.eks. omsætning og ansatte) samt registrering af reel ejer, før man lovligt kan have selskab i et skattely.  Svar  

Spm. 90

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 7. november 2017 om gæld i udlandet, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål L og M.  Svar  

Spm. 91

Kan ministeren oplyse, om de danske skattemyndigheder vil kunne indhente oplysninger om danskere, der f.eks. udlejer deres bolig via et platformsselskab fra det land, hvor platformsselskabet har hovedsæde på baggrund af bilaterale aftaler eller EU-aftaler med det pågældende land?  Svar  

Spm. 92

Ministeren nævner i B 82 – svar på spm. 1 (2015-16), at ”Den myndighed, der anmoder om oplysningerne [fra myndighederne i et andet land], skal have en begrundet formodning for, at de oplysninger, der efterspørges, er relevante og findes i det land, der anmodes om oplysningerne”. Kan ministeren oplyse, om det vil være tilstrækkeligt for myndighederne at have kendskab til, at en person har udlejet sin bolig via en platform, der har hovedsæde i det pågældende land og dermed ligger inde med oplysninger om indkomst mm.?  Svar  

Spm. 93

Kan ministeren oplyse, hvordan ministeriet betragter digital aktivitet i forhold til princippet om fast driftssted?  Svar  

Spm. 94

Ved behandlingen af B 82 (2015-16) nævnte ministeren, at det kunne komme på tale at se nærmere på princippet om fast driftssted i den danske skattelovgivning, da det er et princip, der bliver udfordret med den digitale økonomi. Er det noget, ministeren stadig agter at se nærmere på?  Svar  

Spm. 95

Kan ministeren oplyse, om det vil være muligt at pålægge bankerne at registrere og indberette brugeres indkomst fra platformsselskaber til skattemyndighederne?  Svar  

Spm. 96

Kan ministeren oplyse, om der er EU-lovgivning, der ligger til hinder for, at et medlemsland vedtager regler om, at platformsselskaber skal udlevere oplysninger om brugeres indkomst til skattemyndighederne.  Svar  

Spm. 97

Vil ministeren redegøre for status på BEPS, herunder specifikt arbejdet med opstramning af definitionen af fast driftssted, transfer pricing- og CFC-reglerne, både i Danmark, EU og OECD?Spørgsmålet bedes besvaret inden afholdelse af samrådsspørgsmål O-R.  Svar  

Spm. 98

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. november 2017 fra HORESTA vedrørende foretræde om national deleøkonomisk strategi, jf. SAU alm. del - bilag 51.  Svar  

Spm. 627

Ministeren bedes oversende de yderligere oplysninger, der måtte være, om den ene skyldner, som er bosat i udlandet og skylder det offentlige ca. 279 mio. kr. som omtalt i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 496.  Svar  

Samrådsspørgsmål

Spm. O

Samrådsspm. om Paradise Papers giver anledning til at foretage sig yderligere på skatteområdet, til skatteministeren

Spm. P

Samrådsspm. om nødvendigt om ministeren vil købe oplysninger vedrørende Paradise Papers af relevans for de danske skattemyndigheder, til skatteministeren

Spm. Q

Samrådsspm. om at redegøre for planerne om at implementere disse OECD-forslag i dansk lovgivning, til skatteministeren

Spm. R

Samrådsspm. om ministeren er enig med skatteprofessor Jan Pedersen fra Århus Universitet, der påpeger, at indsatsen mod skattely også bør ses som udenrigspolitik, og at der skal internationale sanktioner til, til skatteministeren