Kære Læser
Denne uges SkatteMail indholder bl.a. beskrivelse af de skatterelevante områder i forslag til finanslov 2019.
God læselyst.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Varmeværks deltagelse i andelsselskab udløser ikke selskabsskat
Skatterelevante områder i forslag til finanslov 2019
Principiel højesteretsdom om skattemyndighedernes varslingsfrist
Finansloven 2019 – generationsskifte af virksomheder
Salg af gammel vindmølle og investering i en ny
Afgørelser
Værdi af fri bil - Bilforhandler
Værdi af fri bil - Bilforhandler
Maskeret udbytte/udlodning via cirkulært lånearrangement
Ændring af aktieavance og fremførselsberettiget tab
Aktieindkomst - Værdi af fri bolig ved udleje til forældre
Domme
Personbefordring - fast arbejdssted
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 ny sag
1 indstilling
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
Advokatfirmaet Energi & MiljøVarmeværks deltagelse i andelsselskab udløser ikke selskabsskat Skatterådet har i et bindende svar tilkendegivet, at et varmeværk ikke bliver beskattet af varmeaktiviteterne, hvis [...] |
EYSkatterelevante områder i forslag til finanslov 2019 Regeringen har i dag præsenteret sit forslag til finanslov for 2019. Vi giver en kort beskrivelse af de skatte- og afgiftsmæssige forslag, som finanslovsudspillet indeholder. |
KammeradvokatenPrincipiel højesteretsdom om skattemyndighedernes varslingsfrist Højesteret fastslår i en ”Money Transfer-sag”, at SKATs varslingsfrist på 6 måneder først begynder at løbe fra det tidspunkt, hvor SKAT kan sende en agterskrivelse og ikke allerede fra det tidspunkt, hvor SKAT har klargjort oplysningerne fra banken til sagsbehandling. |
LundgrensFinansloven 2019 – generationsskifte af virksomheder Som optakt til fremlæggelsen af forslaget til Finansloven 2019 havde Liberal Alliance og Konservative Folkeparti foreslået en afskaffelse af afgiften ved generationsskifte i virksomheder, hvilket Dansk Folkeparti dog modsatte sig.Resultatet er derfor blevet, at aftalen om nedtrapning af satsen for arveafgiften ved generationsskifte i virksomheder fra 2016 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti fortsat står ved magt.Satserne er således:7 % arveafgift ved generationsskifte i 20186 % arveafgift ved generationsskifte i 2019 |
SEGESSalg af gammel vindmølle og investering i en ny Har du en gammel vindmølle, der skal tages ned, og skal du investere i et nyt vindmølleprojekt, så skal du være opmærksom på beskatningen. |
En klager, der i selskabsform sammen med sin far drev virksomhed som bilforhandler, var af SKAT anset for at have haft forskellige biler til rådighed og var derfor beskattet af fri bil, jf. ligningslovens § 16, stk. 4 og ligningslovens §16 A. Da de i sagen omhandlede biler ikke havde befundet sig på klagers privatadresse, da der ikke var tale om særlige luksusbiler, der var uegnede til selskabets erhvervsmæssige formål, og da der i øvrigt ikke var forhold i sagen, der talte for, at bilerne havde været anvendt privat, fandt Landsskatteretten, at bevisbyrden for, at bilerne havde stået til rådighed for klagers private kørsel efter praksis påhvilede SKAT. Da denne bevisbyrde ikke var løftet, skulle der ikke ske beskatning af fri bil, jf. ligningslovens § 16, stk. 4. De påklagede ansættelser blev derfor nedsat til 0.
En klager, der i selskabsform sammen med sin søn drev virksomhed som bilforhandler, var af SKAT anset for at have haft forskellige biler til rådighed og var derfor beskattet af fri bil, jf. ligningslovens § 16, stk. 4 og ligningslovens § 16 A. Da de i sagen omhandlede biler ikke havde befundet sig på klagers privatadresse, da der ikke var tale om særlige luksusbiler, der var uegnede til selskabets erhvervsmæssige formål, og da der i øvrigt ikke var forhold i sagen, der talte for, at bilerne havde været anvendt privat, fandt Landsskatteretten, at bevisbyrden for, at bilerne havde stået til rådighed for klagers private kørsel efter praksis påhvilede SKAT. Da denne bevisbyrde ikke var løftet, skulle der ikke ske beskatning af fri bil, jf. ligningslovens § 16, stk. 4. De påklagede ansættelser blev derfor nedsat til 0.
Et selskabs udlån til et andet selskab blev anset for udbytte, jf. ligningslovens § 16 E og § 16 A, idet der reelt blev stillet midler til rådighed for klagers hustru. Landsskatteretten foretog en samlet bedømmelse af tre samtidigt indgåede aftaler.
SKAT ansås berettiget til at genoptage en sag om beskatning af aktiegevinster og -tab for årene 2011-2014, idet skatteyder ikke havde selvangivet gevinst og tab på værdipapirer de pågældende år, og idet klagerens skatteforhold ikke kunne anses omfattet af den korte ligningsfrist, og da klageren måtte anses at have handlet groft uagtsomt. Gevinster og tab blev opgjort på grundlag af SKATs værdipapirsystem.
Landsskatteretten fandt, at en hovedanpartshavers udleje af en bolig til forældre til underpris var omfattet af rådighedsbeskatningen efter ligningslovens § 16 A. Der var ikke indtrådt forældelse, idet Landsskatteretten fandt, at der på baggrund af en anpartshaveroverenskomst forelå bestemmende indflydelse, således at der forelå en kontrolleret transaktion omfattet af fristen i skattekontrollovens § 3 B, stk. 2.
Skatteyderen havde taget fuldt fradrag for kørsel til et hospital, hvor han udførte vagtlægearbejde. SKAT tilsidesatte skatteyderens opgørelse over fradraget med den begrundelse, at der alene var adgang til et mindre fradrag efter ligningslovens § 9 C.
Retten fandt først og fremmest, at kørslen ikke var omfattet af statsskattelovens § 6 a, stk. 1, litra a, da det væsentligste formål med kørslen var personbefordring af skatteyderen og ikke at transportere det medbragte lægeudstyr. Dernæst fandt retten, at kørslen heller ikke var omfattet af ligningslovens § 9 B, stk. 1, idet hospitalerne måtte anses for det faste arbejdssted for det indtægtsgivende arbejde. Da det var ubestridt, at skatteyderen i mere end 60 dage inden for 12 måneder havde kørt til hospitalerne, var betingelserne for fradrag ikke opfyldt.
I sagen havde skatteyderen endvidere taget fradrag for kørsel fra sin bopæl til sine private patienter. SKAT havde tilsidesat det selvangivne fradrag og i stedet opgjort fradraget skønsmæssigt. Retten fandt, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte SKATs skøn. I den forbindelse lagde retten vægt på, at skatteyderens egne opgørelser ikke kunne lægges til grund i sagen, og at de udgifter, som sagsøgeren ønskede fradrag for, i øvrigt ikke var dokumenteret.
Journalnr: 17/0991925
Genoptagelse af rettens kendelse
Klageren har den 31. oktober 2017 bedt Landsskatteretten om at genoptage rettens afgørelse. Anmodningen imødekommes ikke.
Afsagt: 18-07-2018
Journalnr: 18/0001144
Tab på fordring
Klagen KV bindende svar på spørgsmål om fradragsret for tab på fordring. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-07-2018
Journalnr: 18/0003695
Tab på fordring
Klagen vedrører bindende svar på spørgsmål om tab på fordring. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-07-2018
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 19-09-2018 indstilling i C-374/17 Statsstøtte A-Brauerei
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - statsstøtte - materiel selektivitet - foreligger ikke - kriterium om generel tilgængelighed - generel foranstaltning - referenceramme - sammenlignelighed - begrundet i arten eller den generelle opbygning af referencerammen - afgiftsfordel - afgift på erhvervelse af fast ejendom - fritagelse til fordel for omdannelsesdispositioner inden for en koncern - betingelse om ejerandel på mindst 95% af selskabskapitalen i de deltagende selskaber - ejerskab i perioder på fem år før og efter omdannelsesdispositionen
Tidligere dokument: C-374/17 Statsstøtte A-Brauerei - DomDen 20-09-2018 dom i C-685/16 Frie kapitalbevægelser EV
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - artikel 63 TEUF til 65 TEUF - frie kapitalbevægelser - nedsættelse af skattepligtig indkomst - moderselskabs andele i et kapitalselskab, der har sin ledelse og sit hjemsted i et tredjeland - udbytte udloddet til moderselskabet - strengere betingelser for skattemæssig fradragsret end for fradrag af indtægter fra andele i et indenlandsk kapitalselskab, der ikke er skattefritaget
Tidligere dokument: C-685/16 Frie kapitalbevægelser EV - DomDen 27-09-2018 indstilling i C-581/17 Wächtler
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - beskatning - aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelighed for personer - flytning af det skattemæssige hjemsted til Schweiz - lovgivning i en medlemsstat, hvorefter latente kapitalgevinster af selskabsandele beskattes i et sådant tilfælde
Tidligere dokument: C-581/17 Wächtler - Dom
1) Kan begrebet etableringsfrihed som omhandlet i artikel 49 TEUF anses for at omfatte en simpel flytning af stedet for en virksomheds ledelse fra en medlemsstat til en anden medlemsstat? 2) Hvis det er tilfældet, er det da i strid med artikel 49, 52 og 54 TEUF, såfremt national lovgivning ikke tillader en enhed fra en anden medlemsstat, i forbindelse med en flytning af dens [...] |
Sagen omhandler:
Traktatbrud - artikel 49 TEUF, 63TEUF og artikel 267, stk. 3, TEUF - kædebeskatning - forskelsbehandling afhængigt af den medlemsstat, i hvilken datterdatterselskabet har hjemsted - krav til beviser for adgang til at få tilbagebetalt forskudsskat - loft over adgangen til tilbagebetaling - dom af 15. september 2011, Accor (C-310/09, EU:C:2011:581) - national ret, der træffer afgørelse i sidste instans - national retspraksis, som ikke er i overensstemmelse med Domstolens dom - pligt til at forelægge præjudicielle spørgsmål
Generaladvokatens indstilling:
1) Conseil d’États (øverste domstol i forvaltningsretlige sager) retspraksis har ved at undlade at tage hensyn til den beskatning, som datterdatterselskaber, der er etableret i en anden medlemsstat end Frankrig, er pålagt, mens den ordning, der finder anvendelse på datterdatterselskaber, der er etableret i Frankrig, gjorde det muligt for disse at betale udbytte til det mellemliggende selskab, der var fritaget for den skat, som de var pålagt, opretholdt den forskelsbehandling, som Domstolen konstaterede i dom af 15. september 2011, Accor (C-310/09, EU:C:2011:581), og Den Franske Republik har dermed tilsidesat de forpligtelser, der påhviler den i henhold til artikel 49 TEUF og 63 TEUF.
2) Den Franske Republik har tilsidesat den forpligtelse, der i henhold til artikel 267, stk. 3, TEUF påhviler den, eftersom Conseil d’État (øverste domstol i forvaltningsretlige sager) ikke har indbragt sagen for Domstolen, selv om hensyntagen til den skat, som ikke-hjemmehørende datterdatterselskaber har betalt, var et EU-retligt spørgsmål, der kunne påvirke afgørelsen af de sager, der var indbragt for Conseil d’État (øverste domstol i forvaltningsretlige sager), og selv om en korrekt anvendelse af EU-retten ikke fremgik med en sådan klarhed, at der ikke forelå nogen rimelig tvivl.
3) I øvrigt frifindes Den Franske Republik.
4) Den Franske Republik bærer sine egne omkostninger og betaler halvdelen af Europa-Kommissionens omkostninger, mens Kommissionen bærer halvdelen af sine egne omkostninger.
Forslag til investorfradragslov
Oprettelsesdato: 31-08-2018
Høringsfrist: 28-09-2018
Bilag 29 |
Spm. 40 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/5-18 fra FSR - danske revisorer, til skatteministeren |
Spm. 41 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/5-18 fra KPKG Acor Tax, til skatteministeren |
Bilag 259 |
Bilag 260 |
Bilag 261 |
Bilag 262 |
Bilag 263 | Præsentation fra teknisk gennemgang af FLL19 og skatteudgifter den 30. august 2018 |
Bilag 264 | Forslag til finanslov for 2019 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde |
Spm. 491 |
Spm. 492 |
Spm. 495 |
Spm. 500 |
Spm. 501 |
Spm. 510 |
Spm. 511 |
Spm. 512 |
Spm. 513 |
Spm. 514 |
Spm. 515 |
Spm. 516 |
Spm. 517 |
Spm. 518 |
Spm. 519 |
Spm. 520 |
Spm. 521 |
Spm. 522 |
Spm. 523 |