SkatteMail 2018, uge 20

Kære Læser

Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. omtale af afgørelsen i landsretten, hvor Skatteministeriet taber principiel sag om transfer pricing. Østre Landsret underkender SKATs afgørelse om forhøjelse af Microsoft Danmark ApS’ skattepligtige indkomst om bevisbyrde og dokumentationskrav ved transfer pricing.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Skatteministeriet taber principiel sag om transfer pricing
Administrativt bøvl med skattereglerne
Lempelse af reglerne om medarbejderaktier er vedtaget
Højere skattefradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed
Skriv et testamente og spar en del af arveafgiften
Fradragsret for krydsende børnebidrag
FACIT maj-juni 2018

Styresignaler
Genoptagelse som følge af Landsskatterettens kendelser SKM2017.586.LSR og SKM2017.695.LSR - beskatning af erstatning for rådgivning ved køb af aktier mv., når værdipapiret er solgt, inden der erhverves endelig ret til erstatning - styresignal

Bindende svar
Kapitalforsikring fortsat omfattet af pensionsbeskatningslovens § 50 ved opdeling af policer
Udlodning - Fordring - Konfusion - Begrænset skattepligt
OPP-projekt - Rensningsanlæg til hospital

Afgørelser
Skattefritagelse i Danmark af vederlag modtaget fra European Molecular Biology Laboratory (EMBL)
Straksfradrag og afskrivning på asfaltering
Frivillig betaling af aconto selskabsskat - Fristen for angivelse ikke overholdt

Domme
Ekstraordinær genoptagelse - 6 måneders fristen - Egen forklaring
Ekstraordinær genoptagelse - grov uagtsomhed - deltager i kommanditselskab
Nulstilling - A-skat og AM-bidrag - konkurs - ægtefælle
Direktørreglen - ansat hovedaktionær
Maskeret udbytte - fri bil - privatbenyttelsesafgift - rådighed - mindreårig hovedanpartshaver

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 ny sag

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Bech-Bruun

Skatteministeriet taber principiel sag om transfer pricing

Østre Landsret underkender SKATs afgørelse om forhøjelse af Microsoft Danmark ApS’ skattepligtige indkomst i en principiel sag om bevisbyrde og dokumentationskrav ved transfer pricing.

EY

Administrativt bøvl med skattereglerne

Ved udgangen af indkomståret 2017 skal den særlige skattemæssige driftsmiddelsaldo med 15 %-tillæg overføres til den almindelige skattemæssige driftsmiddelsaldo. Desuagtet kan den resterende del af det oprindelige 15 %-tillæg fortsat som udgangspunkt ikke indregnes i udskudt skat. Der vil derfor fortsat være behov for at holde styr på 15 %-tillægget, medmindre saldoen og den afledte regnskabsmæssige effekt på udskudt skat er uvæsentlig.

Plesner

Lempelse af reglerne om medarbejderaktier er vedtaget

Folketinget har som ventet vedtaget en ændring af reglerne om beskatning af medarbejderaktier, som medfører, at muligheden for at blive beskattet efter de lempelige regler i ligningslovens § 7 P udvides.

PwC

Højere skattefradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed

Virksomheder har i dag fradrag for forsøgs- og forskningsudgifter afholdt i tilknytning til den skattepligtiges erhverv. Den skattepligtige kan vælge enten at fradrage udgifterne fuldt ud i det indkomstår, hvori de er afholdt, eller afskrive udgifterne med lige store årlige beløb over det pågældende år og de efterfølgende 4 indkomstår. Afholdes udgifterne ikke af et selskab, men derimod af en selvstændigt erhvervsdrivende, kan udgifterne først fradrages i det indkomstår, hvori virksomheden er påbegyndt, eller afskrives som anført fra og med dette indkomstår.

Ret&Råd Advokater

Skriv et testamente og spar en del af arveafgiften

Et forslag om at afskaffe arveafgiften er kommet til politisk debat.

Ret&Råd Advokater

Fradragsret for krydsende børnebidrag

I forbindelse med samlivsophævelse, separation og skilsmisse skal der tages stilling til, hvor børnene skal bo, dvs. hvem af forældrene skal være bopælsforælder, og hvem skal være samværsforælder.

Revisorgruppen Danmark

FACIT maj-juni 2018

Sommerferien står for døren!

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Genoptagelse som følge af Landsskatterettens kendelser SKM2017.586.LSR og SKM2017.695.LSR - beskatning af erstatning for rådgivning ved køb af aktier mv., når værdipapiret er solgt, inden der erhverves endelig ret til erstatning - styresignal

SKM2018.227.SKAT

Styresignalet indeholder en ændring af praksis, vedrørende den situation, hvor en skatteyder får erstatning fra et pengeinstitut eller andre, for værdipapirer, som skatteyderen har afstået (solgt) inden det tidspunkt, hvor skatteyderen erhverver endelig ret til erstatning. Praksisændringen sker på baggrund af Landsskatterettens afgørelser i sagerne SKM2017.586.LSR og SKM2017.695.LSR.

 

Bindende svar: Kapitalforsikring fortsat omfattet af pensionsbeskatningslovens § 50 ved opdeling af policer

SKM2018.233.SR

Skatterådet bekræftede, at en kapitallivsforsikring omfattet af pensionsbeskatningslovens § 50 kan opdeles i 4 selvstændige policer således, at hver af spørgerne bliver ejer af sin egen police med 6 tilhørende underpolicer, og således at én police med 2 tilhørende underpolicer fortsat ejes af spørgerne i lige sameje, uden at dette medfører, at kapitallivsforsikringen bliver omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A.

 

Bindende svar: Udlodning - Fordring - Konfusion - Begrænset skattepligt

SKM2018.222.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at der ikke ville være begrænset skattepligt til Danmark i forbindelse med en udlodning af en fordring, hvorved fordringen ville ophøre ved konfusion.

 

Bindende svar: OPP-projekt - Rensningsanlæg til hospital

SKM2018.221.SR

Skatterådet bekræfter, at en OPP-leverandør i skattemæssig henseende vil kunne anses som ejer af et renseanlæg beliggende i tilknytning til et hospital, sådan at OPP-leverandøren kan foretage skattemæssige afskrivninger på renseanlæggets bygninger og installationer.

Rensningsanlægget idriftsættes den 1. januar 2020 og skal opføres på en grund ejet af en region, hvorfor der mellem regionen og OPP-leverandøren vil blive indgået en grundlejeaftale. Løbetiden for aftalen er 25 år. Lejen vil i hele lejeperioden udgøre 0 kr. Regionen har ret til at købe rensningsanlægget med ophørsdagen som overtagelsesdag, ligesom OPP-leverandøren har ret til at sælge rensningsanlægget. Overtagelsessummen for rensningsanlægget vil ved både udnyttelse af køberetten og salgsretten udgøre 50 % af bygge- og anlægssummen.

Skatterådet bekræfter endvidere, at OPP-leverandøren i momsmæssig henseende vil kunne anses som ejer af renseanlægget, sådan at OPP-leverandøren kan foretage fradrag for moms af udgifter til indkøb mv. af varer og ydelser, der anvendes til brug for design, projektering, anlæg og opførelse samt drift, vedligeholdelse og fornyelse af renseanlægget.

 

Afgørelse: Skattefritagelse i Danmark af vederlag modtaget fra European Molecular Biology Laboratory (EMBL)

SKM2018.236.LSR

Landsskatteretten fandt, at der ikke var hjemmel til at fritage en indkomst, som klageren havde modtaget som vederlag i forbindelse med ansættelse ved European Molecular Biology Laboratory i Tyskland, for beskatning i Danmark.

 

Afgørelse: Straksfradrag og afskrivning på asfaltering

SKM2018.235.LSR

Landsskatteretten fandt, at både en asfalteret ensilageplads og køreflader mellem driftsbygninger og gylletanke måtte anses for accessoriske anlæg omfattet af afskrivningslovens § 14, stk. 3. Der kunne herefter alene foretages ordinære afskrivninger og ikke straksfradrag på udgifterne til etablering heraf.

 

Afgørelse: Frivillig betaling af aconto selskabsskat - Fristen for angivelse ikke overholdt

SKM2018.234.LSR

Landsskatteretten fandt, at SKAT med rette havde givet afslag på et selskabs anmodning om at efterangive en indbetaling fra selskabet, der ved en fejl fra selskabets side ikke rettidigt var angivet til SKAT via TastSelv Erhverv, som en frivillig betaling af aconto selskabsskat.

 

Dom: Ekstraordinær genoptagelse - 6 måneders fristen - Egen forklaring

SKM2018.231.BR

Sagen angik en skatteyder, der ønskede at få sine skatteansættelser og momstilsvar for 2006-2009 ekstraordinært genoptaget.

Skatteyderen gjorde gældende, at det udgjorde en særlig omstændighed, at SKAT ikke havde taget hensyn til en anmodning om fristforlængelse forud for SKATs afgørelse.

Byretten frifandt Skatteministeriet, "allerede fordi" skatteyderen først anmodede om ekstraordinær genoptagelse ét år efter SKATs afgørelse. De tidsmæssige betingelser for genoptagelse var dermed ikke opfyldt efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Retten fandt desuden anledning til at bemærke, at skatteyderen ikke blot ved sin egen forklaring havde sandsynliggjort, at SKATs afgørelse var truffet på et forkert grundlag eller førte til et åbenbart urimeligt resultat.

 

Dom: Ekstraordinær genoptagelse - grov uagtsomhed - deltager i kommanditselskab

SKM2018.230.ØLR

Appellanten havde som investor i et K/S i en årrække fra 2007 og fremefter foretaget fradrag for afskrivninger og underskud angående drift af en ejendom i Tyskland.

Skattemyndighederne fandt, at appellanten ikke havde opnået ejerskab til ejendommen (gennem kommanditselskabet) og ændrede derfor hans skatteansættelse for 2007 og frem.

For domstolene omhandlede sagen alene, om der var grundlag for ekstraordinær genoptagelse ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, om grov uagtsomhed eller forsæt.

Appellanten gjorde bl.a. gældende, at han var passiv investor og blot havde selvangivet i overensstemmelse med de oplysninger, han årligt modtog fra administrator, og at han derfor ikke havde handlet groft uagtsomt.

Landsretten fandt med henvisning til det skattemæssige sigte med appellantens erhvervsmæssige deltagelse i kommanditselskabet, at der har påhvilet ham en særlig forpligtelse til selv at sikre sig, at grundlaget for fradrag var til stede, og at han dermed ikke kunne forlade sig på oplysninger fra administrator og revisor.

På den baggrund fandt landsretten samlet set, at appellanten i hvert fald groft uagtsomt havde bevirket, at SKATs ansættelse for indkomstårene 2007 og 2008 blev foretaget på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Da det var ubestridt, at de øvrige betingelser for genoptagelse var opfyldt, stadfæstede landsretten byrettens dom (SKM2016.519.BR) om frifindelse af ministeriet.

 

Dom: Nulstilling - A-skat og AM-bidrag - konkurs - ægtefælle

SKM2018.229.BR

Sagen handlede om, hvorvidt skattemyndighederne med rette havde nulstillet A-skat og AM-bidrag over for hovedaktionæren og dennes ægtefælle, som var ansat i selskabet.

Retten fandt, at hovedaktionæren under de foreliggende omstændigheder i hvert fald burde have vidst, at der ikke var økonomisk realitet bag de formelle indeholdelser, og dermed at de bogførte A-skatter og AMbidrag ikke ville kunne afregnes til forfaldstid.

For så vidt angår hovedaktionærens ægtefælle udtalte retten, at ægtefællen som følge af ægteskabet med hovedaktionæren havde en sammenfaldende økonomisk interesse i selskabets drift. På baggrund af ægtefællernes forhold og i øvrigt af de grunde, som Skatteankestyrelsen havde anført, fandt retten, at hovedaktionærens viden måtte føre til, at betingelserne for nulstilling også var opfyldt over for hovedaktionærens ægtefælle.

Skatteministeriet blev på den baggrund frifundet

 

Dom: Direktørreglen - ansat hovedaktionær

SKM2018.228.BR

Sagsøgeren var ansat som direktør i et ApS, som var 100 % ejet af et holdingselskab, hvori sagsøgeren var eneanpartshaver. I de omhandlede indkomstår lejede sagsøgeren til boligformål en del af en ejendom tilhørende ApS'et. Skattemyndighederne beskattede sagsøgeren af værdien af fri bolig efter direktørreglen i ligningslovens § 16, stk. 9, allerede fordi han var ansat hovedanpartshaver i ApS'et.

Sagsøgeren gjorde gældende, at ApS'et var taget under administration af selskabets kreditorer, og at han derfor ikke havde væsentlig indflydelse på egen aflønning.

Med henvisning til forarbejderne til ligningslovens § 16, stk. 9, fastslog retten, at sagsøgeren som ansat direktør og hovedanpartshaver i ApS'et var omfattet af bestemmelsen.

Derudover fandt retten, at sagsøgeren havde væsentlig indflydelse på lønfastsættelsen.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Dom: Maskeret udbytte - fri bil - privatbenyttelsesafgift - rådighed - mindreårig hovedanpartshaver

SKM2018.224.BR

Sagsøgeren, som i de omhandlede indkomstår var under 18 år gammel, var hovedanpartshaver i et selskab, hvori hans far var direktør. Skattemyndighederne havde beskattet sagsøgeren af værdien af fri bil vedrørende to af selskabet biler, som var indregistreret på såkaldte papegøjeplader.

Retten henviste til, bilerne var indregistreret, så de lovligt kunne anvendes både erhvervsmæssigt og privat, samt at faderen forklarede, at han kørte frem og tilbage til sin bopæl i bilerne, hvor bilerne stod parkeret, når han ikke anvendte dem. Endvidere henviste retten til, at sagsøgerens mor var blevet standset af SKAT, mens hun kørte i en af bilerne, hvor formålet måtte anses for at være privat kørsel. På denne baggrund gjaldt der en stærk formodning for, at bilerne havde stået til rådighed for sagsøgerens forældres private kørsel, og denne formodning var ikke afkræftet.

Retten anførte videre, at det følger af ligningslovens § 16 A, stk. 5, at det er rådigheden, som beskattes, og at det derfor var uden betydning, at sagsøgeren i de pågældende år ikke anvendte bilerne. Endvidere bemærkede retten, at det følger af forarbejderne til ligningslovens § 16 A, stk. 5, og af retspraksis, at en anpartshaver kan beskattes af maskeret udbytte, selvom fordelen ikke tilfalder anpartshaveren, men en person, hvori anpartshaveren har en personlig interesse.

Da retten anså bilerne for at have været til rådighed for forældrenes private kørsel, var det derfor med rette, at beskatningen af værdien af fri bil i de pågældende år var sket hos sagsøgeren. Det forhold, at han i den omhandlede periode var under 18 år, kunne ikke føre til et andet resultat.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Høringssvar til udkast til styresignal:

Genoptagelse som følge af SKM2017.586.LSR og SKM2017.695.LSR - beskatning af erstatning for rådgivning ved køb af aktier og andre værdipapirer, værdipapirerer er solgt inden der erhverves endelig ret - udkast til styresignal
17-1809363

Styresignalet indeholder en ændring af praksis, vedrørende den situation, hvor en skatteyder får erstatning fra et pengeinstitut eller andre, for værdipapirer, som skatteyderen har afstået (solgt) inden det tidspunkt, hvor skatteyderen erhverver endelig ret til erstatning. Praksisændringen sker på baggrund af Landsskatterettens afgørelser i sagerne SKM2017.586.LSR og SKM2017.695.LSR.

Høringssvar:

  • Advokatrådet
  • DI
  • FSR - Danske Revisorer
  • SEGES
  •  

    Nye straffesager

    SKM2018.218.VLR

    Straf - dokumentfalsk - momssvig

    T1 og T2 var tiltalte for dokumentfalsk ved i perioden fra den 25.06.2012-12.12.2012 i forening, og på vegne af et selskab, at have gjort brug af falske dokumenter til at skuffe i retsforhold, idet de foranledigede, at der til SKAT blev indleveret 13 fakturaer dateret i perioden mellem den 17.03.2011 og den 24.10.2011, som i strid med sandheden angav at hidrøre fra et bygge- og vikarservicefirma, til brug for SKATs gennemgang af deres selskabs momsregnskab for perioden 11.02.2011-31.03.2012. De havde endvidere den 29. april 2013 under en civil sag ved retten indsendt 9 fakturaer dateret i perioden fra 01.10.2011-24.10.11 på i alt 357.177 kr. som i strid med sandheden angav at hidrøre fra bygge- og vikarservicefirmaet, som dokumentation for påstået udført arbejde, hvorved tredjemand risikerede at blive påført et tilsvarende formuetab. T1 var tillige tiltalt for med forsæt til momsunddragelse for 1. kvartal 2011 at have angivet købsmomsen for højt med 79.440 kr. og for 4. kvartal 2011 at have angivet købsmomsen for højt med 71.434 kr. T1 unddrog herved for 150.874 kr. i moms.

    De tiltalte forklarede begge, at bygge- og vikarservicefirmaet deltog i arbejdet. T1 forklarede at han ikke kan oplyse kontaktdata på håndværkeren.

    Byretten fandt T1 og T2 skyldige i tiltalen. Retten lagde til grund, at begge de tiltalte reelt ledede selskabet, og at de begge havde fuldt kendskab til virksomhedens økonomiske forhold. De 13 fakturaer var falske og de tiltalte, var senest i februar 2013, hvor SKAT traf sin afgørelse i momssagen, bekendt med, at fakturaerne var falske. T1 havde ikke kunnet hæve det beløb på ca. 754.000 kr. fra sin drifts- og privatkonto, som skulle være betalt til tredjemanden. De oplysninger, som den nu afdøde revisor afgav til SKAT, betragtes som værende afgivet af de tiltalte selv med disses fulde vidende og accept. Bevismæssigt lagde retten blandt andet vægt på fingeraftryk på fakturaer, familierelation samt advokatens forklaring i retten. T1 idømtes 10 måneders fængsel betinget med vilkår om samfundstjeneste samt en bøde på 240.000 kr. T2 idømtes 10 måneders fængsel betinget med vilkår om samfundstjeneste. Endvidere konfiskerede retten de tretten falske fakturaer.

    Landsretten stadfæstede byretsdommen.

     

    Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

    Journalnr: 16/0947245
    Genoptagelse af indkomstansættelsen
    Der klages over, at SKAT ikke har imødekommet andelsboligforeningens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2011. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 04-05-2018

    Journalnr: 14/3510681
    Beskatning som lønmodtager
    Klagen skyldes, at SKAT har anset klageren som lønmodtager i A/S, og har som konsekvens heraf ændret klagerens lønindkomst og virksomhedsindkomst samt givet klageren et skønsmæssigt befordringsfradrag i de pågældende år. Landsskatteretten anser klager som selvstændig erhvervsdrivende.
    Afsagt: 22-03-2018

    Journalnr: 13/0005182
    Diverse forhøjelser
    Klagen vedrører ansættelse af yderligere indkomst, værdi af fri bil og telefon samt maskeret udbytte. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 07-02-2018

    Journalnr: 18/0001612
    Genoptagelse af rettens afgørelse
    Klageren har den 22. februar 2018 bedt Landsskatteretten om at genoptage rettens egen afgørelse. ApS skal fastsættes ud fra børskursen på aktierne på fraflytningstidspunktet. Retten nægter at genoptage afgørelsen.
    Afsagt: 03-05-2018

    Journalnr: 16/0782670
    Genoptagelse af skatteansættelsen
    Klagen vedrører nægtet genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage skatteansættelsen.
    Afsagt: 02-05-2018

    Journalnr: 14/5230000
    Gevinst på gæld i fremmed valuta
    Sagen drejer sig om, hvorvidt klageren som kommanditist ved opløsning af kommanditselskabet skal beskattes af gevinst på gæld i fremmed valuta i medfør af kursgevinstlovens § 23 ved frigørelse for gæld af et lån optaget på limited recourse-vilkår. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 20-03-2018

    Journalnr: 14/5334015
    Gevinst på gæld i fremmed valuta
    Sagen drejer sig om, hvorvidt klageren som kommanditist ved opløsning af kommanditselskabet skal beskattes af gevinst på gæld i fremmed valuta i medfør af kursgevinstlovens § 23 ved frigørelse for gæld af et lån optaget på limited recourse-vilkår. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 20-03-2018

    Journalnr: 14/4879027
    Gevinst på gæld i fremmed valuta
    Sagen drejer sig om, hvorvidt klageren som kommanditist ved opløsning af kommanditselskabet skal beskattes af gevinst på gæld i fremmed valuta i medfør af kursgevinstlovens § 23 ved frigørelse for gæld af et lån optaget på limited recourse-vilkår. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 20-03-2018

    Journalnr: 17/0074342
    Indberetningspligt
    Klagen skyldes, at SKAT har pålagt klager, en forening, at indberette A-indkomst m.v. og samtidig afgjort, at foreningen hæfter for manglende indeholdte A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 02-05-2018

    Journalnr: 16/0369258
    Skønsmæssig ansættelse af resultat af virksomhed
    Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 02-05-2018

    Journalnr: 17/0990212
    Modregning
    Klagen skyldes, at SKAT har foretaget modregning i klagerens overskydende skat for indkomståret 2016 til dækning af klagerens gæld vedrørende B-skat samt tilhørende inddrivelsesrenter og efterfølgende udbetalt den resterende overskydende skat til klagerens NemKonto. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse om modregning og afviser klagen over, at den resterende overskydende skat blev udbetalt til klagerens NemKonto.
    Afsagt: 30-04-2018

     

    Nyt fra EU-domstolen

    Retsliste 21-05-2018 - 19-06-2018

    Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

    Den 30-05-2018 dom i C-517/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Czerwinski
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - social sikring af vandrende arbejdstagere - koordinering af de sociale sikringsordninger - forordning (EF) nr. 883/2004 - materielt anvendelsesområde - artikel 3 - erklæring fra medlemsstaterne i henhold til artikel 9 - overgangspension - kvalificering - lovbestemte efterlønsordninger - ikke-anvendelse af reglen om sammenlægning af perioder i henhold til artikel 66

    Tidligere dokument: C-517/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Czerwinski - Dom

    Den 31-05-2018 dom i C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - etableringsfrihed - selskabsskat - en medlemsstats lovgivning - fastlæggelse af den skattepligtige indkomst for selskaber - fordel, som et hjemmehørende selskab vederlagsfrit indrømmer et ikke-hjemmehørende selskab, som det befinder sig i et afhængighedsforhold til - berigtigelse af det hjemmehørende selskabs skattepligtige indkomst - ingen berigtigelse af den skattepligtige indkomst i tilfælde af, at et hjemmehørende selskab indrømmer et andet hjemmehørende selskab, som det befinder sig i et sådant forhold til, den samme fordel - restriktion for etableringsfriheden - begrundelse

    Tidligere dokument: C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt - Dom
    Tidligere dokument: C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt - Indstilling
    Tidligere dokument: C-382/16 Hornbach-Baumarkt - Ny sag

    Den 31-05-2018 dom i T-160/16 Statsstøtte Groningen Seaports m.fl. mod Kommissionen
    Fiskale bestemmelser

    Skattefritagelse, havne. Sag anlagt den 15. april 2016 - Groningen Seaports m.fl. mod Kommissionen

    Den 05-06-2018 indstilling i C-135/17 Frie kapitalbevægelser X
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser - artikel 56 EF og 57 EF - kapitalbevægelser mellem medlemsstaterne og tredjelande - restriktioner - »standstill«-klausul - direkte investeringer - lovgivning i en medlemsstat om beskatning af indtægter fra selskaber med hjemsted i udlandet - begrundelse - bekæmpelse af rent kunstige arrangementer - afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen - opretholdelse af en effektiv skattekontrol

    Tidligere dokument: C-135/17 Frie kapitalbevægelser X (Sociétés intermédiaires établies dans des pays tiers) - Dom
    Tidligere dokument: C-135/17 Frie kapitalbevægelser X - Indstilling
    Tidligere dokument: C-135/17 X - Ny sag

    Den 12-06-2018 dom i C-650/16 Etableringsfrihed Bevola og Jens W. Trock
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - artikel 49 TEUF - selskabsskat - etableringsfrihed - hjemmehørende selskab - skattepligtigt overskud - skattelempelse - fradrag for tab i hjemmehørende faste driftssteder - tilladelse - fradrag for tab i ikke-hjemmehørende faste driftssteder - udelukkelse - undtagelse - tilvalgsordning for international sambeskatning

    Tidligere dokument: C-650/16 Etableringsfrihed Bevola og Jens W. Trock - Dom
    Tidligere dokument: C-650/16 Etableringsfrihed Bevola og Jens W. Trock - Indstilling

     

    Nye sager for domstolen

    C-174/18 Jacob og Lennertz

    Er artikel 39 i traktaten om Den Europæiske Union til hinder for, at det belgiske skattesystem i artikel 155 i CIR/92 - og det uanset om cirkulæret af 12. marts 2008 nr. Ci.RH.331/575 420 finder anvendelse - har til følge, at den pension, som den mandlige sagsøger oppebærer fra Luxembourg, og som er fritaget i henhold til artikel 18 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Belgien og Luxembourg, medtages ved beregningen af den belgiske skat og tjener som beregningsgrundlag ved tildelingen af...


    Nyt fra EU

    Nyt fra Kommissionen

    'Effective tax rates in an enlarged European Union' - (Report 2017)

    The project 'Effective tax rates in an enlarged European Union' is based on the methodology used for the calculation of effective tax rates (ETRs) as set out by Devereux and Griffith (1999, 2003). The project includes a focus on the effects of tax reforms in the EU28, FYROM and Turkey as well as Norway, Switzerland, Canada, Japan and the United States for the period 1998-2017 and their impact on the level of taxation for both domestic and cross-border investment.Excel tables01/2018Scientific-technical support activities to DG TAXUD-C-2 on the option to include e-cigarettes within the scope of excisable goods for the Impact Assessment on a possible revision of Directive 2011/64/EUThe market of electronic cigarettes and corresponding e-liquids experienced in recent years enormous growth. Some EU Member States reacted on this development and introduced excise duties on e-liquids. The partial introduction of excise duties in the common market and the lack of harmonisation of their magnitude might cause distortions of the market. For that reason, the Direc....

      

     

    Nyt fra Folketinget

    Nye dokumenter vedrørende lovforslag

    L 207 Forslag til lov om ændring af fusionsskatteloven. (Beskatning af løbende indtægter ved grænseoverskridende omstruktureringer).

    Bilag

    Bilag 5

    1. udkast til betænkning

    L 226 Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og forskellige andre love og om ophævelse af lov om forsøg med eftergivelse af gæld til det offentlige for socialt udsatte grupper. (Forenkling af regler om inddrivelse af gæld til det offentlige m.v. og forældelseshåndtering m.v.).

    Bilag

    Bilag 4

    Ændringsforslag, fra skatteministeren

    Bilag 5

    1. udkast til betænkning

    Bilag 6

    Betænkning afgivet den 17. maj 2018

    Spørgsmål og svar

    Spm. 1

    Spm. om, hvorfor det ikke er muligt for fordringshaver at give præcise data om forældelsesfrister til restanceinddrivelsesmyndigheden, til skatteministeren

    Spm. 2

    Spm. om det ikke er fordringshavers ansvar at indsende en fordring til inddrivelse, til skatteministeren

    Spm. 3

    Spm. om restanceinddrivelsesmyndigheden i dag foretager inddrivelsesskridt, til skatteministeren

    Spm. 4

    Spm. om restanceinddrivelsesmyndigheden fremover, såfremt der ikke vedtages en automatisk forlængelse af forældelsesfristen på tre år, vil foretage udlægsforretninger uanset fordringens størrelse og skyldnerens betalingsevne m.v., til skatteministeren

    Spm. 5

    Spm. om at redegøre nærmere for konsekvenserne af ændringsforslag nr. 3, til skatteministeren

    L 227 Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven. (Højere skattefradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed)

    Bilag

    Bilag 5

    1. udkast til betænkning

    L 237 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Justering af reglerne om fast driftssted ved investering via transparente enheder, beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper, og justering af værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter m.v.).

    Bilag

    Bilag 10

    Henvendelse af 14/5-18 fra Bryggeriforeningen

    Bilag 11

    Henvendelse af 14/5-18 fra FSR - danske revisorer

    Bilag 12

    Henvendelse af 16/5-18 fra Forsikring & Pension, Dansk Industri, Finans Danmark, Dansk Erhverv og DVCA

    Bilag 13

    1. udkast til betænkning

    Spørgsmål og svar

    Spm. 5

    Spm. om baggrunden for, at ændringen om skattefri fusion mellem andelskasser og sparekasser eller banker kommer nu, til skatteministeren

    Spm. 8

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/5-18 fra Bryggeriforeningen, til skatteministeren

    Spm. 9

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/5-18 fra FSR - danske revisorer, til skatteministeren

    Spm. 10

    Spm. om, hvordan lovforslagets vil påvirke prissætningen på henholdsvis elbiler, opladningshybridbiler og brintbiler overfor tilsvarende konventionelle køretøjer i tilsvarende bilklasser, til skatteministeren

    Spm. 11

    Spm. om, hvor meget ministeren forventer, at brændstofforbruget vil stige for henholdsvis de tre mest solgte elbiler, opladningshybridbiler og brintbiler med den nye WLTP-metode i forhold til den nuværende NEDC-metode, til skatteministeren

    Spm. 12

    Spm., i det tilfælde, at de miljøvenlige biltypers brændstofforbrug stiger mere end 21 pct. med den nye WLTP-metode, og derved bliver relativt dyrere end konventionelle og mindre miljøvenlige biler, er ministeren da indstillet på at drøfte med Folketinget, hvordan dette kan imødegås, til skatteministeren

    Spm. 13

    Spm. om at redegøre for konsekvenserne ved at ændre moderationssatsen fra at være baseret på ”udleveret” til ”fremstillet” mængder øl, til skatteministeren

    Spm. 14

    Spm. om det fortsat er vurderingen, at ændringen, af hvordan afgiftsbegunstigelserne i ølmoderationsordningen opgøres, vil gavne små og mellemstore producenter, til skatteministeren

    Spm. 15

    Spm. om at give konkrete eksempler på, hvordan henholdsvis trafikselskaber og kunstnere vil blive påvirket af lovforslaget i forhold til deres praksis i dag i relation til momsfritagelse for selvstændige grupper, til skatteministeren

    Spm. 16

    Spm. om at kommentere kritikken i høringssvaret fra ATAX – Arbejdsgiver forening for persontransport, jf. bilag 3, s. 3, til skatteministeren

    Spm. 17

    Spm. om, hvad årsagen er til, at der efter de gældende regler i fusionsskatteloven ikke er mulighed for skattefrit at gennemføre en skattefri fusion mellem en andelskasse og en sparekasse eller mellem en andelskasse og et selskab, der har tilladelse til at drive pengeinstitutvirksomhed, til skatteministeren

    Spm. 18

    Spm. om at uddybe, hvilke kriterier der skal være opfyldt for, at investeringsinstitutter, transparente enheder m.v. bedriver næringsvirksomhed i Danmark, til skatteministeren

    Spm. 19

    Spm. om at kommentere og vurdere konsekvenserne, hvis det generelt bestemmes, at deltagelse i et dansk skattetransparent selskab medfører fast driftssted i Danmark, men at Folketinget så samtidig undtager deltagelse i selskaber, der opfylder de foreslåede krav i det foreslåede stk. 7 i selskabsskattelovens § 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, til skatteministeren

    Spm. 20

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 16/5-18 fra Forsikring & Pension, Dansk Industri, Finans Danmark, Dansk Erhverv og DVCA, til skatteministeren

    Spm. 21

    Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have, hvis § 14 udgår af lovforslaget og overvejelser om at udskyde behandlingen af denne del af lovforslaget til næste folketingsår, til skatteministeren

    L 237 A Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og justering af værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter m.v.).

    Bilag

    Bilag 10

    Henvendelse af 14/5-18 fra Bryggeriforeningen

    Bilag 11

    Henvendelse af 14/5-18 fra FSR - danske revisorer

    Bilag 12

    Henvendelse af 16/5-18 fra Forsikring & Pension, Dansk Industri, Finans Danmark, Dansk Erhverv og DVCA

    Bilag 13

    1. udkast til betænkning

    Spørgsmål og svar

    Spm. 5

    L 237 - svar på spm. 5 om baggrunden for, at ændringen om skattefri fusion mellem andelskasser og sparekasser eller banker kommer nu, fra skatteministeren

    L 237 B Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og kildeskatteloven. (Justering af reglerne om fast driftssted ved investering via transparente enheder).

    Bilag

    Bilag 10

    Henvendelse af 14/5-18 fra Bryggeriforeningen

    Bilag 11

    Henvendelse af 14/5-18 fra FSR - danske revisorer

    Bilag 12

    Henvendelse af 16/5-18 fra Forsikring & Pension, Dansk Industri, Finans Danmark, Dansk Erhverv og DVCA

    Bilag 13

    1. udkast til betænkning

    Spørgsmål og svar

    Spm. 5

    L 237 - svar på spm. 5 om baggrunden for, at ændringen om skattefri fusion mellem andelskasser og sparekasser eller banker kommer nu, fra skatteministeren

    L 238 Forslag til lov om ændring af ligningsloven og personskatteloven.(Lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger m.v.).

    Bilag

    Bilag 4

    1. udkast til betænkning

    Almindelig del

    Spørgsmål og svar

    Spm. 254

    Vil ministeren redegøre for, hvilke betænkeligheder Skatteministeriet havde ved revisionspligtlempelsen for mindre holdingvirksomheder i 2012 – og om de betænkeligheder blev imødekommet i det endelige lovforslag?  Svar  

    Spm. 262

    Hvordan vil ministeren sikre, at SKAT ikke ”overfortolker” undtagelsen om ”særlige omstændigheder” i Højesterets dom fra 2016 vedrørende værdiansættelsescirkulæret, så retskravet udhules administrativt, og hvordan vil ministeren sikre, at SKAT ikke overfører Højesterets dom, som vedrører dødsboer, til gaveoverdragelser?  Svar  

    Spm. 326

    Ministeren bedes oplyse den samlede skattebetaling fra erhvervsdrivende fonde 2007-2016 i 2018-priser.  Svar  

    Spm. 328

    Ministeren bedes oplyse, hvad provenuet for statskassen på årlig basis vil være ved en afskaffelse af transparensreglen. Provenuet bedes opgjort i 2018-priser og opgøres umiddelbart, efter tilbageløb, efter tilbageløb og adfærd, samt i varig virkning.  Svar  

    Spm. 329

    Ministeren bedes oplyse, hvad provenuet for statskassen på årlig basis vil være ved en afskaffelse af fradraget for udbetalinger og hensættelser fra fonde, altså det fradrag der i dag (eksklusiv konsolideringsfradrag på 4 procent) er 100 procent. Provenuet bedes opgjort i 2018-priser i følgende intervaller for en afskaffelse, hvor fradraget er henholdsvis 90, 80, 70, 60, 50, 40, 30, 20, 10 og 0 procent, og opgøres umiddelbart, efter tilbageløb, efter tilbageløb og adfærd, samt i varig virkning.  Svar  

    Spm. 333

    Ministeren bedes oplyse, hvor mange fonde der pt. eksisterer i Danmark.  Svar  

    Spm. 335

    Ministeren bedes oplyse, hvor stort det samlede beløb, som fonde hensætter til uddeling – og dermed udsætter skattebetalingen i op til fem år – har været i årene 2007-2016. Tallene bedes opgjort år for år i 2018-priser.  Svar  

    Spm. 354

    Ministeren bedes redegøre for, hvorledes SKAT fremover skal håndtere sager, hvor der anmodes om en ændret ejendomsvurdering, herunder hvad der ligger i, at SKAT ”som udgangspunkt” ikke foretager nye ordinære ejendomsvurderinger. Derudover bedes ministeren svare på, om sager vedrørende ejendomsvurdering skal behandles ens, uanset om der er en offentlig myndighed, f.eks. en kommune, involveret som part eller ej.  Svar  

    Spm. 360

    Ministeren bedes oplyse, hvordan restancerne er fordelt på nationaliteter for enkelt personer og for virksomheder fordelt på de reelle ejeres nationalitet.  Svar  

    Spm. 363

    Vil ministeren skønne, hvor stort et provenutab, der er forbundet med brug af virksomhedsordningen i forbindelse med udlejning af bolig til nærtbeslægtede (forældrekøb m.v.)?  Svar  

    Spm. 364

    Vil ministeren skønne, hvor stort et provenutab, der er forbundet med, at private først udlejer en bolig og derefter flytter ind i den, og dermed undgår beskatning af en eventuel værdistigning i udlejningsperioden?  Svar  

    Spm. 365

    Vil ministeren skønne, hvor stort et provenutab, der er forbundet med reglen, om at boliger kan sælges til børn til 85 pct. af den offentlige vurdering – dels tab som følge af manglende beskatning af eventuelle værdistigninger og dels tab af gaveafgift?  Svar  

    Spm. 366

    Vil ministeren opgøre antallet af forældrekøb af boliger – forstået som køb af bolig med henblik på udlejning til nærtbeslægtede?  Svar  

    Spm. 367

    Vil ministeren vurdere, hvordan forældrekøb – forstået som køb af bolig med henblik på udlejning til nærtbeslægtede – har påvirket boligpriserne dels på landsbasis og dels i de største byer?  Svar  

    Spm. 368

    Af SKAT’s kontrolaktivitetsplan 2018, jf. SAU alm. del – bilag 177, fremgår det, at flere af skattekontrolprojekterne går direkte på at anvende anmærkninger fra en revisor til at identificere og rette op på snyd (se eksempelvis side 19), på den baggrund bedes ministeren svare på følgende spørgsmål:- Er ministeren enig i, at sådanne kontrolprojekter kun iværksættes, fordi SKAT og Skatteministeriet netop mener, at revision og eventuelle anmærkninger har betydning for skattekontrollen?- Er ministeren enig i, at sådanne kontroltiltag er afhængig af, og reelt kun kan gennemføres, såfremt virksomheder bliver revideret af en revisor? - Kan ministeren redegøre for, hvordan skattekontrollen bliver tilrettelagt i forhold til de virksomheder, der slet ikke bruger revisor, og som derfor af gode grunde ikke kan have fået anmærkninger fra en revisor?  Svar  

    Spm. 369

    Ministeren bedes kommentere præsentationerne fra Rockwool Fonden og Dansk byggeri om opgørelsesmetoder for sort arbejde, jf. SAU alm. del – bilag 181, herunder særligt anbefalingerne fra Dansk Byggeri.  Svar  

    Spm. 371

    Vil ministeren oplyse følgende:- Hvad er statens årlige omkostning ved, at kontingentet til gule fagforeninger kan fradrages i skat?- Hvor stor en andel af statens samlede omkostning ved skattefradrag for fagforeningskontingenter udgør fradraget til gule fagforeninger?- Med hvor højt et beløb ville det være muligt at hæve skattefradraget for kontingentet til traditionelle fagforeninger, såfremt det ikke længere var muligt at fradrage kontingentet til gule fagforeninger inden for den eksisterende økonomiske ramme?  Svar  

    Spm. 406

    Ministeren bedes i tabelform redegøre for samtlige muligheder for at gennemføre generationsskifte i virksomheder på baggrund af de nuværende skatteregler, herunder reglerne for skattemæssig succession, gaveoverdragelse, almindeligt salg af aktier eller anparter, lån etc.  Svar  

    Spm. 407

    Ministeren bedes oplyse gennemsnitsformuen for personer over 17 år i antal kr. ekskl. pensionsformue fordelt på kommuner.  Svar  

    Spm. 408

    Ministeren bedes oplyse andelen af afdøde, enlige personer, som havde en nettoformue på mere end 282.000 kr. året før de døde, fordelt på kommuner i det senest tilgængelige år. Svaret bedes oplyst i en sorteret tabel, hvor kommunen med den største andel vises øverst og så fremdeles.  Svar  

    Spm. 409

    Ministeren bedes oplyse de ti kommuner, hvor borgerne har den største gennemsnitlige nettoformue i antal kr., samt de ti kommuner, hvor borgerne har den mindste gennemsnitlige nettoformue. Ministeren bedes ligeledes oplyse, hvor store nettoformuer borgerne i de ti rigeste og de ti fattigste kommuner i gennemsnit har i antal kr.  Svar  

    Spm. 410

    Ministeren bedes i antal kr. oplyse den gennemsnitlige nettoformue hos afdøde enlige personer i året før deres død, fordelt på kommuner i det seneste tilgængelige år. Svaret bedes oplyst i en sorteret tabel, hvor kommunen med den største gennemsnitlige formue vises øverst og så fremdeles.  Svar  

    Spm. 411

    Ministeren bedes i antal kr. oplyse den gennemsnitlige nettoformue hos de 100 afdøde enlige personer, der året før deres død havde den største nettoformue.  Svar  

    Spm. 412

    Ministeren bedes oplyse, hvor mange formue-percentiler, startende fra det nederste percentil, for afdøde enlige personer, hvor formuen opgøres året før deres død, som vil skulle inkluderes i en summering, førend denne sum vil være lige så stor som nettoformuen for de 100 afdøde enlige personer, der året før deres død havde den største formue.  Svar  

    Spm. 413

    Ministeren bedes redegøre for, om reglerne vedrørende handel med underskudsselskaber er robuste nok til at undgå, at der spekuleres i handel med selskaber, som har et overført underskud, køberen vil kunne udnytte skattemæssigt, eller om der er behov for yderligere værns regler, der sikrer, at der ikke kan ske uhensigtsmæssig brug af reglerne på området. Der henvises til artiklen ”Netcompany fandt smuthul i 30 år gammel skatteparagraf” bragt i Jyllands-Posten den 16. maj 2018.  Svar  

    Spm. 414

    Ministeren bedes opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 391 (folketingsåret 2016-17), således at tal for 2018 også inkluderes i Tabel 1.  Svar  

    Spm. 416

    Ministeren bedes oplyse det forventede provenu ved at hæve aktieindkomstskatten. Provenueffekten bedes oplyses ved 1) at hæve begge skattesatser med 1-10 procentpoint og 2) at hæve den højeste skattesats med 1-10 procentpoint. Provenueffekterne bedes opgjort som umiddelbar effekt, effekt efter tilbageløb samt effekt efter forventede adfærdsændringer.  Svar  

    Spm. 417

    Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 17. maj 2018 om fjernelse af revisionspligten, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AI.  Svar  

    Spm. 418

    Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 17. maj 2018 om fjernelse af revisionspligten, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AI.  Svar  

    Spm. 419

    I aftalen Tryghed om boligbeskatningen fra maj 2017 angives det, at såfremt man konstatere et større provenu end den initialt forventede profil, så skal det afklares, hvorvidt dette merprovenu er varigt. Vil ministeren redegøre for, hvornår man må anse et konstateret merprovenu som udtryk for et varigt højere boligskatteprovenu?

    Spm. 420

    I forlængelse af samrådet om lempelse af revisionspligten, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AI, bedes ministeren oplyse om Skatteministeriet overfor Erhvervsministeriet har rykket for en evaluering af lempelsen af revisionspligten i 2012, jf. lovforslag nr. L 26 - Forenkling af revisionspligten og styrket offentligt tilsyn med revisorer m.v. (folketingsåret 2012-13). I afkræftende fald bedes ministeren oplyse, hvorfor ministeriet ikke har rykket for en evaluering, når ministeriet i 2012 havde store betænkeligheder ved en lempelse, jf. notatet ”Erhvervsministeriets overvejelser om at fritage små holdingselskaber (omsætning op til 8 mio. kr.) for revisionspligt - skattemæssige betænkeligheder” af 28. juni 2012, når det netop var evalueringen der skulle imødekomme betænkelighederne, som oplyst på samrådet.  Svar  

    Spm. 421

    I forlængelse af samrådet om lempelse af revisionspligten, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AI, bedes ministeren oplyse, om det er rigtigt forstået, at evalueringen af revisionspligten afventer SKATs Compliance analyse for 2016, som forventes færdig i 2018, selv om det i bemærkningerne til lovforslag nr. L 26 - Forenkling af revisionspligten og styrket offentligt tilsyn med revisorer m.v. (folketingsåret 2012-13) fremgår, at lempelsen af revisionspligten forventes at kunne tages op til revision i 2016, og at der afhængigt af rapportens konklusion forventes at kunne blive fremsat forslag til ændring af reglerne i folketingsåret 2016-17.  Svar  

    Spm. 422

    Med henvisning til kvartalsredegørelsen om offentlige restancer fra 4. kvartal 2017, jf. SAU alm. del – bilag 193, hvor fremgår at de offentlige restancer atter er steget, bedes ministeren oplyse, hvornår det forventes, at skattegælden endelig vil falde igen, og om han vurderer, at SKAT igen ikke vil kunne leve op til sin finanslovsmålsætning om at nedbringe skattegælden.  Svar