Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. omtale af afgørelsen i landsretten, hvor Skatteministeriet taber principiel sag om transfer pricing. Østre Landsret underkender SKATs afgørelse om forhøjelse af Microsoft Danmark ApS’ skattepligtige indkomst om bevisbyrde og dokumentationskrav ved transfer pricing.
God læselyst.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Skatteministeriet taber principiel sag om transfer pricing
Administrativt bøvl med skattereglerne
Lempelse af reglerne om medarbejderaktier er vedtaget
Højere skattefradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed
Skriv et testamente og spar en del af arveafgiften
Fradragsret for krydsende børnebidrag
FACIT maj-juni 2018
Bindende svar
Kapitalforsikring fortsat omfattet af pensionsbeskatningslovens § 50 ved opdeling af policer
Udlodning - Fordring - Konfusion - Begrænset skattepligt
OPP-projekt - Rensningsanlæg til hospital
Afgørelser
Skattefritagelse i Danmark af vederlag modtaget fra European Molecular Biology Laboratory (EMBL)
Straksfradrag og afskrivning på asfaltering
Frivillig betaling af aconto selskabsskat - Fristen for angivelse ikke overholdt
Domme
Ekstraordinær genoptagelse - 6 måneders fristen - Egen forklaring
Ekstraordinær genoptagelse - grov uagtsomhed - deltager i kommanditselskab
Nulstilling - A-skat og AM-bidrag - konkurs - ægtefælle
Direktørreglen - ansat hovedaktionær
Maskeret udbytte - fri bil - privatbenyttelsesafgift - rådighed - mindreårig hovedanpartshaver
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 ny sag
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
Bech-BruunSkatteministeriet taber principiel sag om transfer pricing Østre Landsret underkender SKATs afgørelse om forhøjelse af Microsoft Danmark ApS’ skattepligtige indkomst i en principiel sag om bevisbyrde og dokumentationskrav ved transfer pricing. |
EYAdministrativt bøvl med skattereglerne Ved udgangen af indkomståret 2017 skal den særlige skattemæssige driftsmiddelsaldo med 15 %-tillæg overføres til den almindelige skattemæssige driftsmiddelsaldo. Desuagtet kan den resterende del af det oprindelige 15 %-tillæg fortsat som udgangspunkt ikke indregnes i udskudt skat. Der vil derfor fortsat være behov for at holde styr på 15 %-tillægget, medmindre saldoen og den afledte regnskabsmæssige effekt på udskudt skat er uvæsentlig. |
PlesnerLempelse af reglerne om medarbejderaktier er vedtaget Folketinget har som ventet vedtaget en ændring af reglerne om beskatning af medarbejderaktier, som medfører, at muligheden for at blive beskattet efter de lempelige regler i ligningslovens § 7 P udvides. |
PwCHøjere skattefradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed Virksomheder har i dag fradrag for forsøgs- og forskningsudgifter afholdt i tilknytning til den skattepligtiges erhverv. Den skattepligtige kan vælge enten at fradrage udgifterne fuldt ud i det indkomstår, hvori de er afholdt, eller afskrive udgifterne med lige store årlige beløb over det pågældende år og de efterfølgende 4 indkomstår. Afholdes udgifterne ikke af et selskab, men derimod af en selvstændigt erhvervsdrivende, kan udgifterne først fradrages i det indkomstår, hvori virksomheden er påbegyndt, eller afskrives som anført fra og med dette indkomstår. |
Ret&Råd AdvokaterSkriv et testamente og spar en del af arveafgiften Et forslag om at afskaffe arveafgiften er kommet til politisk debat. |
Ret&Råd AdvokaterFradragsret for krydsende børnebidrag I forbindelse med samlivsophævelse, separation og skilsmisse skal der tages stilling til, hvor børnene skal bo, dvs. hvem af forældrene skal være bopælsforælder, og hvem skal være samværsforælder. |
Revisorgruppen DanmarkSommerferien står for døren! |
Styresignalet indeholder en ændring af praksis, vedrørende den situation, hvor en skatteyder får erstatning fra et pengeinstitut eller andre, for værdipapirer, som skatteyderen har afstået (solgt) inden det tidspunkt, hvor skatteyderen erhverver endelig ret til erstatning. Praksisændringen sker på baggrund af Landsskatterettens afgørelser i sagerne SKM2017.586.LSR og SKM2017.695.LSR.
Skatterådet bekræftede, at en kapitallivsforsikring omfattet af pensionsbeskatningslovens § 50 kan opdeles i 4 selvstændige policer således, at hver af spørgerne bliver ejer af sin egen police med 6 tilhørende underpolicer, og således at én police med 2 tilhørende underpolicer fortsat ejes af spørgerne i lige sameje, uden at dette medfører, at kapitallivsforsikringen bliver omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at der ikke ville være begrænset skattepligt til Danmark i forbindelse med en udlodning af en fordring, hvorved fordringen ville ophøre ved konfusion.
Skatterådet bekræfter, at en OPP-leverandør i skattemæssig henseende vil kunne anses som ejer af et renseanlæg beliggende i tilknytning til et hospital, sådan at OPP-leverandøren kan foretage skattemæssige afskrivninger på renseanlæggets bygninger og installationer.
Rensningsanlægget idriftsættes den 1. januar 2020 og skal opføres på en grund ejet af en region, hvorfor der mellem regionen og OPP-leverandøren vil blive indgået en grundlejeaftale. Løbetiden for aftalen er 25 år. Lejen vil i hele lejeperioden udgøre 0 kr. Regionen har ret til at købe rensningsanlægget med ophørsdagen som overtagelsesdag, ligesom OPP-leverandøren har ret til at sælge rensningsanlægget. Overtagelsessummen for rensningsanlægget vil ved både udnyttelse af køberetten og salgsretten udgøre 50 % af bygge- og anlægssummen.
Skatterådet bekræfter endvidere, at OPP-leverandøren i momsmæssig henseende vil kunne anses som ejer af renseanlægget, sådan at OPP-leverandøren kan foretage fradrag for moms af udgifter til indkøb mv. af varer og ydelser, der anvendes til brug for design, projektering, anlæg og opførelse samt drift, vedligeholdelse og fornyelse af renseanlægget.
Landsskatteretten fandt, at der ikke var hjemmel til at fritage en indkomst, som klageren havde modtaget som vederlag i forbindelse med ansættelse ved European Molecular Biology Laboratory i Tyskland, for beskatning i Danmark.
Landsskatteretten fandt, at både en asfalteret ensilageplads og køreflader mellem driftsbygninger og gylletanke måtte anses for accessoriske anlæg omfattet af afskrivningslovens § 14, stk. 3. Der kunne herefter alene foretages ordinære afskrivninger og ikke straksfradrag på udgifterne til etablering heraf.
Landsskatteretten fandt, at SKAT med rette havde givet afslag på et selskabs anmodning om at efterangive en indbetaling fra selskabet, der ved en fejl fra selskabets side ikke rettidigt var angivet til SKAT via TastSelv Erhverv, som en frivillig betaling af aconto selskabsskat.
Sagen angik en skatteyder, der ønskede at få sine skatteansættelser og momstilsvar for 2006-2009 ekstraordinært genoptaget.
Skatteyderen gjorde gældende, at det udgjorde en særlig omstændighed, at SKAT ikke havde taget hensyn til en anmodning om fristforlængelse forud for SKATs afgørelse.
Byretten frifandt Skatteministeriet, "allerede fordi" skatteyderen først anmodede om ekstraordinær genoptagelse ét år efter SKATs afgørelse. De tidsmæssige betingelser for genoptagelse var dermed ikke opfyldt efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.
Retten fandt desuden anledning til at bemærke, at skatteyderen ikke blot ved sin egen forklaring havde sandsynliggjort, at SKATs afgørelse var truffet på et forkert grundlag eller førte til et åbenbart urimeligt resultat.
Appellanten havde som investor i et K/S i en årrække fra 2007 og fremefter foretaget fradrag for afskrivninger og underskud angående drift af en ejendom i Tyskland.
Skattemyndighederne fandt, at appellanten ikke havde opnået ejerskab til ejendommen (gennem kommanditselskabet) og ændrede derfor hans skatteansættelse for 2007 og frem.
For domstolene omhandlede sagen alene, om der var grundlag for ekstraordinær genoptagelse ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, om grov uagtsomhed eller forsæt.
Appellanten gjorde bl.a. gældende, at han var passiv investor og blot havde selvangivet i overensstemmelse med de oplysninger, han årligt modtog fra administrator, og at han derfor ikke havde handlet groft uagtsomt.
Landsretten fandt med henvisning til det skattemæssige sigte med appellantens erhvervsmæssige deltagelse i kommanditselskabet, at der har påhvilet ham en særlig forpligtelse til selv at sikre sig, at grundlaget for fradrag var til stede, og at han dermed ikke kunne forlade sig på oplysninger fra administrator og revisor.
På den baggrund fandt landsretten samlet set, at appellanten i hvert fald groft uagtsomt havde bevirket, at SKATs ansættelse for indkomstårene 2007 og 2008 blev foretaget på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Da det var ubestridt, at de øvrige betingelser for genoptagelse var opfyldt, stadfæstede landsretten byrettens dom (SKM2016.519.BR) om frifindelse af ministeriet.
Sagen handlede om, hvorvidt skattemyndighederne med rette havde nulstillet A-skat og AM-bidrag over for hovedaktionæren og dennes ægtefælle, som var ansat i selskabet.
Retten fandt, at hovedaktionæren under de foreliggende omstændigheder i hvert fald burde have vidst, at der ikke var økonomisk realitet bag de formelle indeholdelser, og dermed at de bogførte A-skatter og AMbidrag ikke ville kunne afregnes til forfaldstid.
For så vidt angår hovedaktionærens ægtefælle udtalte retten, at ægtefællen som følge af ægteskabet med hovedaktionæren havde en sammenfaldende økonomisk interesse i selskabets drift. På baggrund af ægtefællernes forhold og i øvrigt af de grunde, som Skatteankestyrelsen havde anført, fandt retten, at hovedaktionærens viden måtte føre til, at betingelserne for nulstilling også var opfyldt over for hovedaktionærens ægtefælle.
Skatteministeriet blev på den baggrund frifundet
Sagsøgeren var ansat som direktør i et ApS, som var 100 % ejet af et holdingselskab, hvori sagsøgeren var eneanpartshaver. I de omhandlede indkomstår lejede sagsøgeren til boligformål en del af en ejendom tilhørende ApS'et. Skattemyndighederne beskattede sagsøgeren af værdien af fri bolig efter direktørreglen i ligningslovens § 16, stk. 9, allerede fordi han var ansat hovedanpartshaver i ApS'et.
Sagsøgeren gjorde gældende, at ApS'et var taget under administration af selskabets kreditorer, og at han derfor ikke havde væsentlig indflydelse på egen aflønning.
Med henvisning til forarbejderne til ligningslovens § 16, stk. 9, fastslog retten, at sagsøgeren som ansat direktør og hovedanpartshaver i ApS'et var omfattet af bestemmelsen.
Derudover fandt retten, at sagsøgeren havde væsentlig indflydelse på lønfastsættelsen.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Sagsøgeren, som i de omhandlede indkomstår var under 18 år gammel, var hovedanpartshaver i et selskab, hvori hans far var direktør. Skattemyndighederne havde beskattet sagsøgeren af værdien af fri bil vedrørende to af selskabet biler, som var indregistreret på såkaldte papegøjeplader.
Retten henviste til, bilerne var indregistreret, så de lovligt kunne anvendes både erhvervsmæssigt og privat, samt at faderen forklarede, at han kørte frem og tilbage til sin bopæl i bilerne, hvor bilerne stod parkeret, når han ikke anvendte dem. Endvidere henviste retten til, at sagsøgerens mor var blevet standset af SKAT, mens hun kørte i en af bilerne, hvor formålet måtte anses for at være privat kørsel. På denne baggrund gjaldt der en stærk formodning for, at bilerne havde stået til rådighed for sagsøgerens forældres private kørsel, og denne formodning var ikke afkræftet.
Retten anførte videre, at det følger af ligningslovens § 16 A, stk. 5, at det er rådigheden, som beskattes, og at det derfor var uden betydning, at sagsøgeren i de pågældende år ikke anvendte bilerne. Endvidere bemærkede retten, at det følger af forarbejderne til ligningslovens § 16 A, stk. 5, og af retspraksis, at en anpartshaver kan beskattes af maskeret udbytte, selvom fordelen ikke tilfalder anpartshaveren, men en person, hvori anpartshaveren har en personlig interesse.
Da retten anså bilerne for at have været til rådighed for forældrenes private kørsel, var det derfor med rette, at beskatningen af værdien af fri bil i de pågældende år var sket hos sagsøgeren. Det forhold, at han i den omhandlede periode var under 18 år, kunne ikke føre til et andet resultat.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Styresignalet indeholder en ændring af praksis, vedrørende den situation, hvor en skatteyder får erstatning fra et pengeinstitut eller andre, for værdipapirer, som skatteyderen har afstået (solgt) inden det tidspunkt, hvor skatteyderen erhverver endelig ret til erstatning. Praksisændringen sker på baggrund af Landsskatterettens afgørelser i sagerne SKM2017.586.LSR og SKM2017.695.LSR.
Høringssvar:
Straf - dokumentfalsk - momssvig T1 og T2 var tiltalte for dokumentfalsk ved i perioden fra den 25.06.2012-12.12.2012 i forening, og på vegne af et selskab, at have gjort brug af falske dokumenter til at skuffe i retsforhold, idet de foranledigede, at der til SKAT blev indleveret 13 fakturaer dateret i perioden mellem den 17.03.2011 og den 24.10.2011, som i strid med sandheden angav at hidrøre fra et bygge- og vikarservicefirma, til brug for SKATs gennemgang af deres selskabs momsregnskab for perioden 11.02.2011-31.03.2012. De havde endvidere den 29. april 2013 under en civil sag ved retten indsendt 9 fakturaer dateret i perioden fra 01.10.2011-24.10.11 på i alt 357.177 kr. som i strid med sandheden angav at hidrøre fra bygge- og vikarservicefirmaet, som dokumentation for påstået udført arbejde, hvorved tredjemand risikerede at blive påført et tilsvarende formuetab. T1 var tillige tiltalt for med forsæt til momsunddragelse for 1. kvartal 2011 at have angivet købsmomsen for højt med 79.440 kr. og for 4. kvartal 2011 at have angivet købsmomsen for højt med 71.434 kr. T1 unddrog herved for 150.874 kr. i moms. De tiltalte forklarede begge, at bygge- og vikarservicefirmaet deltog i arbejdet. T1 forklarede at han ikke kan oplyse kontaktdata på håndværkeren. Byretten fandt T1 og T2 skyldige i tiltalen. Retten lagde til grund, at begge de tiltalte reelt ledede selskabet, og at de begge havde fuldt kendskab til virksomhedens økonomiske forhold. De 13 fakturaer var falske og de tiltalte, var senest i februar 2013, hvor SKAT traf sin afgørelse i momssagen, bekendt med, at fakturaerne var falske. T1 havde ikke kunnet hæve det beløb på ca. 754.000 kr. fra sin drifts- og privatkonto, som skulle være betalt til tredjemanden. De oplysninger, som den nu afdøde revisor afgav til SKAT, betragtes som værende afgivet af de tiltalte selv med disses fulde vidende og accept. Bevismæssigt lagde retten blandt andet vægt på fingeraftryk på fakturaer, familierelation samt advokatens forklaring i retten. T1 idømtes 10 måneders fængsel betinget med vilkår om samfundstjeneste samt en bøde på 240.000 kr. T2 idømtes 10 måneders fængsel betinget med vilkår om samfundstjeneste. Endvidere konfiskerede retten de tretten falske fakturaer. Landsretten stadfæstede byretsdommen. |
Journalnr: 16/0947245
Genoptagelse af indkomstansættelsen
Der klages over, at SKAT ikke har imødekommet andelsboligforeningens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2011. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-05-2018
Journalnr: 14/3510681
Beskatning som lønmodtager
Klagen skyldes, at SKAT har anset klageren som lønmodtager i A/S, og har som konsekvens heraf ændret klagerens lønindkomst og virksomhedsindkomst samt givet klageren et skønsmæssigt befordringsfradrag i de pågældende år. Landsskatteretten anser klager som selvstændig erhvervsdrivende.
Afsagt: 22-03-2018
Journalnr: 13/0005182
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører ansættelse af yderligere indkomst, værdi af fri bil og telefon samt maskeret udbytte. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-02-2018
Journalnr: 18/0001612
Genoptagelse af rettens afgørelse
Klageren har den 22. februar 2018 bedt Landsskatteretten om at genoptage rettens egen afgørelse. ApS skal fastsættes ud fra børskursen på aktierne på fraflytningstidspunktet. Retten nægter at genoptage afgørelsen.
Afsagt: 03-05-2018
Journalnr: 16/0782670
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage skatteansættelsen.
Afsagt: 02-05-2018
Journalnr: 14/5230000
Gevinst på gæld i fremmed valuta
Sagen drejer sig om, hvorvidt klageren som kommanditist ved opløsning af kommanditselskabet skal beskattes af gevinst på gæld i fremmed valuta i medfør af kursgevinstlovens § 23 ved frigørelse for gæld af et lån optaget på limited recourse-vilkår. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-03-2018
Journalnr: 14/5334015
Gevinst på gæld i fremmed valuta
Sagen drejer sig om, hvorvidt klageren som kommanditist ved opløsning af kommanditselskabet skal beskattes af gevinst på gæld i fremmed valuta i medfør af kursgevinstlovens § 23 ved frigørelse for gæld af et lån optaget på limited recourse-vilkår. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-03-2018
Journalnr: 14/4879027
Gevinst på gæld i fremmed valuta
Sagen drejer sig om, hvorvidt klageren som kommanditist ved opløsning af kommanditselskabet skal beskattes af gevinst på gæld i fremmed valuta i medfør af kursgevinstlovens § 23 ved frigørelse for gæld af et lån optaget på limited recourse-vilkår. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-03-2018
Journalnr: 17/0074342
Indberetningspligt
Klagen skyldes, at SKAT har pålagt klager, en forening, at indberette A-indkomst m.v. og samtidig afgjort, at foreningen hæfter for manglende indeholdte A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-05-2018
Journalnr: 16/0369258
Skønsmæssig ansættelse af resultat af virksomhed
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-05-2018
Journalnr: 17/0990212
Modregning
Klagen skyldes, at SKAT har foretaget modregning i klagerens overskydende skat for indkomståret 2016 til dækning af klagerens gæld vedrørende B-skat samt tilhørende inddrivelsesrenter og efterfølgende udbetalt den resterende overskydende skat til klagerens NemKonto. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse om modregning og afviser klagen over, at den resterende overskydende skat blev udbetalt til klagerens NemKonto.
Afsagt: 30-04-2018
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 30-05-2018 dom i C-517/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Czerwinski
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - social sikring af vandrende arbejdstagere - koordinering af de sociale sikringsordninger - forordning (EF) nr. 883/2004 - materielt anvendelsesområde - artikel 3 - erklæring fra medlemsstaterne i henhold til artikel 9 - overgangspension - kvalificering - lovbestemte efterlønsordninger - ikke-anvendelse af reglen om sammenlægning af perioder i henhold til artikel 66
Tidligere dokument: C-517/16 Social sikring af vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende Czerwinski - DomDen 31-05-2018 dom i C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - etableringsfrihed - selskabsskat - en medlemsstats lovgivning - fastlæggelse af den skattepligtige indkomst for selskaber - fordel, som et hjemmehørende selskab vederlagsfrit indrømmer et ikke-hjemmehørende selskab, som det befinder sig i et afhængighedsforhold til - berigtigelse af det hjemmehørende selskabs skattepligtige indkomst - ingen berigtigelse af den skattepligtige indkomst i tilfælde af, at et hjemmehørende selskab indrømmer et andet hjemmehørende selskab, som det befinder sig i et sådant forhold til, den samme fordel - restriktion for etableringsfriheden - begrundelse
Tidligere dokument: C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt - DomDen 31-05-2018 dom i T-160/16 Statsstøtte Groningen Seaports m.fl. mod Kommissionen
Fiskale bestemmelser
Skattefritagelse, havne. Sag anlagt den 15. april 2016 - Groningen Seaports m.fl. mod Kommissionen
Den 05-06-2018 indstilling i C-135/17 Frie kapitalbevægelser X
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser - artikel 56 EF og 57 EF - kapitalbevægelser mellem medlemsstaterne og tredjelande - restriktioner - »standstill«-klausul - direkte investeringer - lovgivning i en medlemsstat om beskatning af indtægter fra selskaber med hjemsted i udlandet - begrundelse - bekæmpelse af rent kunstige arrangementer - afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen - opretholdelse af en effektiv skattekontrol
Tidligere dokument: C-135/17 Frie kapitalbevægelser X (Sociétés intermédiaires établies dans des pays tiers) - DomDen 12-06-2018 dom i C-650/16 Etableringsfrihed Bevola og Jens W. Trock
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - artikel 49 TEUF - selskabsskat - etableringsfrihed - hjemmehørende selskab - skattepligtigt overskud - skattelempelse - fradrag for tab i hjemmehørende faste driftssteder - tilladelse - fradrag for tab i ikke-hjemmehørende faste driftssteder - udelukkelse - undtagelse - tilvalgsordning for international sambeskatning
Tidligere dokument: C-650/16 Etableringsfrihed Bevola og Jens W. Trock - Dom
Er artikel 39 i traktaten om Den Europæiske Union til hinder for, at det belgiske skattesystem i artikel 155 i CIR/92 - og det uanset om cirkulæret af 12. marts 2008 nr. Ci.RH.331/575 420 finder anvendelse - har til følge, at den pension, som den mandlige sagsøger oppebærer fra Luxembourg, og som er fritaget i henhold til artikel 18 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Belgien og Luxembourg, medtages ved beregningen af den belgiske skat og tjener som beregningsgrundlag ved tildelingen af... |
'Effective tax rates in an enlarged European Union' - (Report 2017) The project 'Effective tax rates in an enlarged European Union' is based on the methodology used for the calculation of effective tax rates (ETRs) as set out by Devereux and Griffith (1999, 2003). The project includes a focus on the effects of tax reforms in the EU28, FYROM and Turkey as well as Norway, Switzerland, Canada, Japan and the United States for the period 1998-2017 and their impact on the level of taxation for both domestic and cross-border investment.Excel tables01/2018Scientific-technical support activities to DG TAXUD-C-2 on the option to include e-cigarettes within the scope of excisable goods for the Impact Assessment on a possible revision of Directive 2011/64/EUThe market of electronic cigarettes and corresponding e-liquids experienced in recent years enormous growth. Some EU Member States reacted on this development and introduced excise duties on e-liquids. The partial introduction of excise duties in the common market and the lack of harmonisation of their magnitude might cause distortions of the market. For that reason, the Direc....
Bilag 5 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 | Spm. om restanceinddrivelsesmyndigheden i dag foretager inddrivelsesskridt, til skatteministeren |
Spm. 4 |
Spm. 5 | Spm. om at redegøre nærmere for konsekvenserne af ændringsforslag nr. 3, til skatteministeren |
Bilag 5 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Bilag 12 |
Bilag 13 |
Spm. 5 |
Spm. 8 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/5-18 fra Bryggeriforeningen, til skatteministeren |
Spm. 9 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/5-18 fra FSR - danske revisorer, til skatteministeren |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Bilag 12 |
Bilag 13 |
Spm. 5 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Bilag 12 |
Bilag 13 |
Spm. 5 |
Bilag 4 |
Spm. 254 |
Spm. 262 |
Spm. 326 |
Spm. 328 |
Spm. 329 |
Spm. 333 | Ministeren bedes oplyse, hvor mange fonde der pt. eksisterer i Danmark. Svar |
Spm. 335 |
Spm. 354 |
Spm. 360 |
Spm. 363 |
Spm. 364 |
Spm. 365 |
Spm. 366 |
Spm. 367 |
Spm. 368 |
Spm. 369 |
Spm. 371 |
Spm. 406 |
Spm. 407 |
Spm. 408 |
Spm. 409 |
Spm. 410 |
Spm. 411 |
Spm. 412 |
Spm. 413 |
Spm. 414 |
Spm. 416 |
Spm. 417 |
Spm. 418 |
Spm. 419 |
Spm. 420 |
Spm. 421 |
Spm. 422 |