Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. udkast til styresignal om tilbagekaldelse af tilladelse til skattefri omstrukturering begrundet i efterfølgende væsentlige ændringer. Skattestyrelsen beskriver i styresignalet sin forståelse af Højesterets dom i SKM2018.590.HR, hvor Højesteret fandt, at SKAT ikke kunne tilbagekalde en tilladelse til skattefri tilførsel af aktiver.
Desuden kan du læse om ny utrykt afgørelse fra Landsskatteretten, der igen slår fast, at det er skattemyndighederne, der har bevisbyrden for hovedanpartshavers private rådighed over en bil.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
TP-dokumentation for indkomståret 2021 -...
Fast ejendom i selskaber – fra 2023 og...
Danske selskaber kan tage fradrag for underskud opstået i EU-/EØS-lande
De skatteprocessuelle regler kan have afgørende betydning for en skatte- eller afgiftssag
Bestemmelserne om henstand gælder også skatteydere involveret i Panama Papers
Hvem har bevisbyrden ved beskatning af værdi af fri bil?
Udkast til styresignal
Udkast til styresignal om tilbagekaldelse af tilladelse til skattefri omstrukturering begrundet i efterfølgende væsentlige ændringer
Bindende svar
Bortforpagtning af skovejendomme - pengetankreglen - succession
SAFE - Konvertibel obligation
Indsamlede midler skattefri for forening og for modtagere
En erhvervsdrivende fond kunne ved opgørelsen af fondens skattepligtige indkomst fratrække en lang række udgifter, som fonden afholdt, som interne eller eksterne almennyttige uddelinger efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1
Afgørelser
Overdragelse af ejendom - Gavebeskatning
Domme
Ligningslovens § 16 E - indirekte lån ydet før eller efter lovbestemmelsens virkningstidspunkt
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BeierholmTP-dokumentation for indkomståret 2021 -... Krav om indsendelse af fuld TP-dokumentation fra og med indkomståret 2021, også for rene danske selskaber/koncerner |
BeierholmFast ejendom i selskaber – fra 2023 og... Regeringen har nu bebudet lagerbeskatning af selskabers investeringer i fast ejendom, når værdien er over 100 mio. DKK |
PwCDanske selskaber kan tage fradrag for underskud opstået i EU-/EØS-lande Skatteministeriet har fremsat et lovforslag om fradrag for endelige underskud. Hvis lovforslaget vedtages i Folketinget i den foreliggende form, vil der blive... |
TVC AdvokatfirmaDe skatteprocessuelle regler kan have afgørende betydning for en skatte- eller afgiftssag Landsskatteretten har i den seneste tid truffet et ikke ubetydeligt antal afgørelser, som illustrerer, hvordan de skatteprocessuelle regler kan have afgørende betydning for udfaldet af en skatte- eller afgiftssag. |
TVC AdvokatfirmaBestemmelserne om henstand gælder også skatteydere involveret i Panama Papers Skattestyrelsens afgørelser om at nægte en skatteyder involveret i Panama Papers komplekset henstand kan være for restriktive. |
TVC AdvokatfirmaHvem har bevisbyrden ved beskatning af værdi af fri bil? Ny utrykt afgørelse fra Landsskatteretten slår igen fast, at det er skattemyndighederne, der har bevisbyrden for hovedanpartshavers private rådighed over en bil. |
Skattestyrelsen beskriver i styresignalet sin forståelse af Højesterets dom i SKM2018.590.HR, hvor Højesteret fandt, at SKAT ikke kunne tilbagekalde en tilladelse til skattefri tilførsel af aktiver.
I styresignalet præciseres desuden Skattestyrelsens praksis for tilbagekaldelse af tilladelser til skattefri omstrukturering som følge af efterfølgende ændringer i de forhold, der ligger til grund for tilladelsen.
I styresignalet beskrives endelig en præcisering af praksis vedrørende tilbagekaldelse af tilladelse til skattefri omstrukturering med anmeldelsesvilkår begrundet i efterfølgende væsentlige ændringer i de forhold, der ligger til grund for tilladelsen.
Spørger ønskede at få bekræftet, at bortforpagtning af skovejendomme beliggende i Sverige var omfattet af undtagelsen i aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 3. Såfremt de svenske skovejendomme var omfattet af undtagelsen vil indtægterne kunne indgå i den aktive virksomhed ved opgørelsen af pengetanksreglen i aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 6, når der afstås kapitalandele i selskaber, der ejer skovejendommene.
Skatterådet bekræftede spørgsmålet med den begrundelse, at det var en forudsætning, at skovejendommen i Sverige efter en vurdering efter ejendomsvurderingsloven kunne sidestilles med en skovejendom, der havde været beliggende i Danmark.
Spørger ønskede at få bekræftet, at en "SAFE" (udstedes i USA) for danske investorer skulle betragtes som en konvertibel obligation og derfor var omfattet af aktieavancebeskatningsloven.
En "SAFE" er et indskud af penge i selskab i USA, hvor pengene/gevinst først kommer til udbetaling, hvis nogle forskellige events indtræder. Fx børsnotering eller likvidation. Hvis disse events ikke er indtrådt, kan der ikke gøres et krav gældende overfor udsteder.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at der var tale om en konvertibel obligation omfattet af aktieavancebeskatningsloven eller en fordring omfattet af kursgevinstloven, da der ikke var en fordring på selskabet i USA. Skatterådet kunne derimod bekræfte, at beskatningen skulle ske efter statsskattelovens § 4 f for investor.
En forenings eneste formål og aktivitet er at indsamle midler til A's efterladte. Indsamlingen blev arrangeret dels som en online-indsamling og dels som et salg af x-genstande. Al overskud fra indsamlingen går ubeskåret til de efterladte. Skatterådet bekræfter, at Spørger ikke ifalder selvstændig skattepligt af de indsamlede midler, da de efterladte, og ikke foreningen selv, er rette modtagere af de indsamlede midler.Skatterådet bekræfter, at A's efterladte ikke skal beskattes af gaven. Foreningens midler hidrører fra en reel indsamling, der er organiseret inden for en vis større personkreds, idet der er tale om en indsamling åben for alle. Gaven ydes én gang for alle.Skatterådet bekræfter, at andres nuværende eller fremtidige indsamlinger, som ikke involverer Spørger, hverken vil medføre, at Spørger bliver rette modtager af de indsamlede midler fra online-indsamlingen, eller at gaven bliver skattepligtig for de efterladte. Det er dog en forudsætning, at eventuelle senere indsamlinger er helt uafhængige af den konkret beskrevne indsamling
Spørger var en erhvervsdrivende fond, som på non-profitbasis tilbød meritgivende undervisning på universitetsniveau i X-by primært for studerende fra y-landske universiteter.
Fonden varetog tværkulturelle og undervisningsmæssige formål. Kollegiedrift var en del af det tværkulturelle formål. Skatterådet bekræftede, at Fonden varetog almennyttige m.v. formål.
Fonden ønskede Skatterådets stillingtagen til, om en lang række udgifter, som Fonden afholdt, ville kunne fratrækkes ved opgørelsen af Fondens skattepligtige indkomst som interne eller eksterne almennyttige uddelinger efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1.
En fonds uddelinger til støtte for tværkulturelle og undervisningsmæssige formål ville som udgangspunkt være almennyttige. Fradrag for uddelinger efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1, forudsatte dels, at fonden ifølge sine vedtægter havde et almennyttigt formål, dels at uddelingen efter en konkret vurdering i sig selv var enten almennyttig eller almenvelgørende.
Skatterådet fandt, at de nævnte udgifter - med undtagelse af markedsføringsudgifter og udgifter til rejsekort, som blev anvendt til andet end studieformål - var fradragsberettigede almennyttige uddelinger som nævnt i Fondens vedtægt.
En farbror overdrog sin landbrugsejendom til sin nevø som led i et generationsskifte. I forbindelse med overdragelsen ønskedes det bekræftet, hvorvidt et nedslag i handelsværdien efter kildeskattelovens § 33 C, svarende til kurs 80 af den overtagne skat, ville få gavemæssige konsekvenser for parterne. Kursværdien var fastsat på baggrund af nutidsværdien af den overtagne skat, der af repræsentanten var opgjort svarende til kurs 59, tillagt en aftalt fordeling af sælgers opnåede rentefordel ved overdragelse med succession. Overdragelsen skete mellem interesseforbundne parter. Landsskatteretten fandt, at der ved opgørelsen af kursværdien til brug for nedslaget efter kildeskattelovens § 33 C alene kunne tages hensyn til den overtagne latente skattebyrde, og at den aftalte fordeling af rentefordelen derfor ikke kunne indgå. På baggrund af sagens oplysninger fandt retten endvidere ikke grundlag for at tilsidesætte repræsentantens anvendte ejertid og finansieringsrente, hvorfor nutidsværdien af den opgjorte skat rettelig kunne opgøres svarende til kurs 59. Det var herefter rettens opfattelse, at der med en reduktion i handelsprisen med et højere opgjort skattenedslag end kurs 59 ville opstå en formuefordel, der ville kunne udløse gavebeskatning, i det omfang formuefordelen ikke modsvaredes af et vederlag. Landsskatteretten stadfæstede herefter SKATs besvarelse af spørgsmålet.
Sagen angik, om et selskab kontrolleret af sagsøgeren og dennes sønner indirekte havde ydet et lån til sagsøgeren, som skulle beskattes efter ligningslovens § 16 E. Sagen rejste blandt andet spørgsmål om, hvorvidt de i sagen omhandlede dispositioner var foretaget før eller efter den 14. august 2012, idet ligningslovens § 16 E alene har virkning for lån, der er ydet fra og med den 14. august 2012. På baggrund af en samlet konkret vurdering anså Skatteministeriet med henvisning til den nye dokumentation, der blev fremlagt for domstolene, det dokumenteret, at de relevante aftaler var indgået inden den 14. august 2012. Skatteministeriet tog derfor bekræftende til genmæle over for sagsøgerens påstande om, at han ikke skulle beskattes efter ligningslovens § 16 E, og at han havde fradragsret for de renter, der var påløbet det omhandlede lån.
Journalnr: 20/0010608
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-07-2020
Journalnr: 18/0000446
Forskerskatteordningen
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om beskatning efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-07-2020
Journalnr: 18/0001448
Fri bil og sommerhus
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri bil og fri sommerbolig. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 06-08-2020
Journalnr: 17/0065477
Maskeret udlodning mm
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning i form af overførsler fra selskab, nægtet fradrag for udgifter til fremmed arbejde og beskatning af værdi af fri bil. Bortset fra at godkende et lille fradrag for udgifter til fremmed arbejde stadfæster Landsskatteretten afgørelsen.
Afsagt: 02-07-2020
Journalnr: 20/0011658
Opgørelse af den skattepligtige indkomst
Klagen vedrører forhøjelse af indtægt med renteindtægter fra obligationsbeholdning i Østrig med nedsættelse af betalt EU-skat. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-08-2020
Journalnr: 20/0011352
Opgørelse af den skattepligtige indkomst
Klagen vedrører forhøjelse af indtægt med renteindtægter fra obligationsbeholdning i Østrig med nedsættelse af betalt EU-skat. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-08-2020
Journalnr: 18/0026622
Overskud af virksomhed
SKAT har forhøjet overskud af virksomhed og nægtet fradrag for afskrivning af virksomhedens driftsmiddel-saldo. Forhøjelsen er primært sket med baggrund i indbetalinger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-08-2020
Journalnr: 20/0035660
Skat af fri bil
Klagen vedrører beskatning af yderligere værdi af fri bil. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med et mindre beløb.
Afsagt: 12-08-2020
Journalnr: 19/0075563
Udenlandsk indkomst
Klagen skyldes, at opgørelse af udenlandsk lønindkomst med exemptionslempelse, jf. artikel 22, stk. 2, litra f, jf. artikel 15, stk. 4, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 11. november 1980 mellem Danmark og Storbritannien samt nægtet fradrag for betalt social sikring i udlandet. Landsskatteretten ændrer afgørelsen vedrørende social sikring.
Afsagt: 06-08-2020
Journalnr: 17/0990066
Udgifter til retssag og managementbonus
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter i forbindelse med en retssag og udgifter til management bonus.
Landsskatteretten stadfæster den påklagede afgørelse vedrørende udgift til retssag men godkender fradrag for udgifter til management bonus med henvisning til ligningslovens § 8 N.
Afsagt: 28-07-2020
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 19-11-2020 indstilling i C-480/19 Etableringsfrihed Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö (Revenus versés par des OPCVM)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - den frie bevægelighed for kapital - skattelovgivning - indkomstskat - overskud udloddet til en fysisk person bosiddende i en medlemsstat af et ikke-hjemmehørende institut for kollektiv investering i form af et selskab med vedtægter - forskellig behandling af andele i overskud udloddet af institutter for kollektiv investering, der er oprettet i overensstemmelse med aftaleretten, og udbytte udloddet af institutter for kollektiv investering, der er oprettet ved aftale - manglende adgang for hjemmehørende institutter for kollektiv investering til at blive oprettet i henhold til vedtægter
Tidligere dokument: C-480/19 Etableringsfrihed Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö (Revenus versés par des OPCVM) - Dom
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om skatteindberetning m.v., BEK nr 1508 af 20/10/2020. Udstedt af Skatteministeriet
Bilag 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 4 |
Bilag 3 |
Bilag 4 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 5 |
Spm. 2 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Spm. 1 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 3 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 3 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 3 |
Bilag 5 |
Bilag 18 |
Bilag 19 | Brev til EUU vedrørende udtalelse om regler for administrativt samarbejde på beskatningsområdet |
Bilag 22 | EU-nyt, okt. 2020: EU-forslag i 2021 med relevans for Skatteudvalget |
Bilag 23 |
Bilag 24 |
Bilag 25 | Henvendelse af 22/10-20 fra 92-gruppen om forhandlinger om grøn bilbeskatning |
Bilag 26 | Orientering vedr. sag ved EU-Domstolen om indeksering af børneydelser, fra beskæftigelsesministeren |
Spm. 26 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 31 |
Spm. 32 |
Spm. 33 |
Spm. 34 |
Spm. 35 |
Spm. 36 |
Spm. 37 |
Spm. 38 |
Spm. 39 |
Spm. 40 |
Spm. 41 |
Spm. 42 |
Spm. 43 |
Spm. 768 |
Spm. 773 |
Spm. 775 |
Spm. 776 |
Spm. 778 |
Spm. 779 |
Spm. 791 |
Spm. S 105 | Om regeringens nye regel om, at løn over 7 mio. kr. om året ikke kan trækkes fra i skat. |
Spm. S 134 | Om beskatning af de indefrosne feriemidler til statsansatte medarbejdere i Færøerne. |