Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. Regeringens lovprogram 2020-21 på skatteområdet. Desuden er der komme en række afgørelser på Afgørelsesdatabasen, hvor flere afgørelser er til skatteyderens fordel.
God fornøjelse med læsningen.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Regeringens lovprogram for det kommende...
Nye regler for indsendelse af transfer pricing-dokumentation
Endnu højere fradrag for forsøgs- og forskningsvirksomhed
Gældsstyrelsens begrundelse i afgørelser om lønindeholdelse
8th meeting of the Africa Initiative: Members and partners reflect on COVID-19 challenges, discuss tax transparency progress and agree to renew Initiative for a further three years
Green budgeting and tax policy tools to support a green recovery
Sidste mulighed for genoptagelse af omvurderinger fra 2017 - 2019 udløber den 31. oktober 2020
Regeringens lovprogram 2020-21 på skatteområdet
Frivillig indbetaling af acontoskat 2020 og årsopgørelse 2019
Afgørelser
Yderligere værdi af fri bil - Beskatningsgrundlag
Pensionsbeskatning - EU-ansættelse - Objektiv skattefritagelse
Fortjeneste/tab ved handel med kryptovaluta
Domme
Transfer Pricing - Transfer Pricing-dokumentation - TNM-metoden
Direkte følge-reglen
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
1 indstilling
1 dom
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BeierholmRegeringens lovprogram for det kommende... Regeringen har i forbindelse med Folketingets åbning den 6. oktober 2020 fremlagt lovprogrammet for det kommende år. |
DeloitteNye regler for indsendelse af transfer pricing-dokumentation Skatteministeriet har genfremsat lovforslag om, at danske virksomheder fremover skal indsende transfer pricing-dokumentation til de danske skattemyndigheder senest 60 dage efter udløbet af fristen for indsendelse af oplysningsskemaet. |
EYEndnu højere fradrag for forsøgs- og forskningsvirksomhed Fra 2018 har det været muligt for virksomheder at opnå et ekstra skattemæssigt fradrag for deres udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed. |
Folketingets OmbudsmandGældsstyrelsens begrundelse i afgørelser om lønindeholdelse Ombudsmanden gennemgik i en generel egen drift-undersøgelse Gældsstyrelsens begrundelser i afgørelser om lønindeholdelse, som styrelsen foretager via inddrivelsessystemet PSRM |
OECDThe Africa Initiative’s 8th annual meeting brought together more than 150 participants from 27 African countries and 20 organisations. Representatives reflected on current challenges faced by administrations and highlighted the importance of exchange of information (EOI) and other forms of administrative co-operation in supporting domestic resource mobilisation in these challenging times. |
OECDGreen budgeting and tax policy tools to support a green recovery This policy brief focuses on practical ways in which countries can use green budgeting and tax policy tools to implement stimulus packages that support a green recovery, and the inter-linked role of both tax and spend measures in aligning stimulus programmes with decarbonisation objectives. |
PwCSidste mulighed for genoptagelse af omvurderinger fra 2017 - 2019 udløber den 31. oktober 2020 De nye ejendomsvurderinger for boligejere er endnu engang udskudt og vil tidligst blive sendt ud i sommeren 2021. Grundejere skal dog stadig være opmærksomme... |
PwCRegeringens lovprogram 2020-21 på skatteområdet Regeringen har i forbindelse med åbningen af Folketinget præsenteret et lovkatalog om ændringer inden for skat, moms og afgifter. |
RevisionsinstituttetFrivillig indbetaling af acontoskat 2020 og årsopgørelse 2019 Selskaber, fonde og foreninger kan vælge frivilligt at indbetale acontoskat, hvis den ordinære acontoskat er sat for lavt. 2. rate af den ordinære acontoskat samt evt. frivillig acontoskat skal som udgangspunkt indbetales senest d. 20. november 2020 vedrørende indkomståret 2020. |
Den skattepligtige var hovedanpartshaver i et anpartsselskab og havde i indkomstårene 2016, 2017 og 2018 ubestridt rådighed over en af selskabets biler. Sagen angik udelukkende opgørelsen af beskatningsgrundlaget for fri bil. En bilforhandler indregistrerede 1. gang bilen i oktober 2015 til en værdi på 763.000 kr. Bilen blev den 24. juni 2016 leaset af anpartsselskabet med henblik på den skattepligtiges anvendelse af bilen som firmabil. Skattestyrelsen fastsatte efter en samlet vurdering beskatningsgrundlaget, nyvognsprisen, til 763.000 kr. Landsskatteretten fandt på baggrund af Østre Landsrets dom i SKM2019.338.ØLR samt ordlyden af ligningslovens § 16, stk. 4, sammenholdt med stk. 3 og bestemmelsens forarbejder, at begrebet "nyvognsprisen" måtte forstås som den pris, en slutbruger skulle betale hos en forhandler ved erhvervelsen af køretøjet som nyt. Landsskatteretten stadfæstede herefter Skattestyrelsens afgørelse.
Klageren var ikke omfattet af den personkreds, som efter Rådets forordning nr. 549/69 af 25. marts 1969, artikel 2, litra a, er fritaget for national beskatning. Der skulle derfor betales skat ved udbetaling fra en privat pensionsordning med løbende udbetalinger, der var oprettet ved overførsel af modværdien af de pensionsrettigheder, der var optjent under klagerens ansættelse ved EU, idet klageren havde haft bortseelsesret for indbetalingerne.
Handel med kryptovaluta blev anset for spekulation, jf. statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a, og Skattestyrelsens opgørelse efter FIFO-princippet blev lagt til grund som beskatningsgrundlag.
Et dansk moderselskab indkøbte varer fra såvel interne som eksterne producenter, og sagen angik, om samhandlenmed de udenlandske datterselskaber skete på armslængdevilkår.Moderselskabet havde udarbejdet to sæt to transfer pricing-dokumentationer, der begge forelå, da skattemyndighedernetraf afgørelse. Transfer pricing-dokumentationen indeholdt en gennemgang af moderselskabetsfastsættelse af priser og vilkår i forhold til både interne og eksterne produktionsselskaber, og her ud over indeholdttransfer pricing-dokumentationen sammenlignelighedsanalyser. Landsretten fandt efter en samletvurdering, at moderselskabets transfer pricing-dokumentation gav skattemyndighederne et tilstrækkeligtgrundlag for at vurdere, om armslængdeprincippet var overholdt, og at dokumentationen ikke var mangelfuldi et sådant omfang, at den kunne sidestilles med manglende dokumentation.Spørgsmålet var herefter, om Skatteministeriet havde godtgjort, at honoreringen af moderselskabets transaktionermed de udenlandske datterselskaber ikke skete på armslængdevilkår. Dette fandt landsretten ikke godtgjort.
Sagen vedrørte, om der i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2 (direkte følge-reglen), er adgang til at forhøje den skattepligtige indkomst for en skatteyder, selv om han ikke blev varslet om forhøjelsen inden udløbet af den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1. I givet fald skulle det vurderes, om fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, var overholdt.
Ved Landsskatterettens første afgørelse i sagen i 2017 blev SKATs forhøjelse af sagsøgerens skattepligtige indkomst for 2008 ændret til 0 kr., idet forhøjelsen burde have været henført til et andet indkomstår. Idet der rettidigt kunne være varslet forhøjelse af skatteyderens skattepligtige indkomst for 2013, da SKAT i 2016 varslede forhøjelsen af indkomsten for 2008, anser landsretten det som en direkte følge af Landsskatterettens første afgørelse, at SKAT i 2018 varslede forhøjelse af hans skattepligtige indkomst for 2013, jf. UfR 2011.3105 H og UfR 2018.1960 H.
Idet ansættelsesændringen for indkomståret 2008 skete på skatteyderens initiativ, og der foreligger klar domspraksis til støtte for varslingen, førte det af skatteyderen anførte om Den juridiske vejledning 2020 ikke til andet resultat. SKAT fandtes berettiget til at varsle ændring af skatteyderens skatteansættelse for 2013, selv om varslingen skete senere end den 1. maj 2017, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2.
Landsretten fandt endvidere, at fristen i forhold til kundskab om, hvornår skatteyderens skatteansættelse rettelig skulle henføres til, i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, var overholdt, idet Landsskatteretten traf endelig afgørelse i sagen i 2017. Det forhold, at sagen generelt blev omtalt i flere nyhedsmedier i 2012, førte ikke til andet resultat.
Skatteministeriet fik derfor medhold i sin påstand om, at skatteyderens indkomst for indkomståret 2013 kunne forhøjes.
Journalnr: 16/0355594
Befordringsgodtgørelse og maskeret udlodning
Klagen vedrører beskatning af udbetalt godtgørelse samt lån over mellemregning. Landsskatteretten ændrer fordelingen af forhøjelserne.
Afsagt: 30-07-2020
Journalnr: 18/0013583
Boafgift
Klagen vedrører spørgsmål om et bo er afgiftsfritaget efter boafgiftslovens § 3, stk. 2. Landsskatteretten anser boet for afgiftsfrit.
Afsagt: 17-09-2020
Journalnr: 19/0058690
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører ændring af virksomhedsindkomster fra salg af emballage og nægtet fradrag for underskud af ejendomme. Landsskatteretten ændrer afgørelsen ved, at der godkendes fradrag for udgifter til emballagekøb m.v.
Afsagt: 06-07-2020
Journalnr: 14/4248989
Dobbeltbeskatning
Klagen skyldes, at SKAT ved skatteberegningen ikke har anset klageren for berettiget til exemptionslempelse i henhold til ligningslovens § 33 A, stk. 3, for så vidt angår udenlandsk lønindkomst oppebåret ved arbejde for virksomhed i Finland. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-08-2020
Journalnr: 16/1562314
Forhøjelse af overskud
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet klagerens overskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-09-2020
Journalnr: 15/2534646
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt fradrag for underskud af virksomhed, idet klageren ikke er anset for at have drevet erhvervsmæssig virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-09-2020
Journalnr: 15/1345223
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed og brug af virksomhedsskatteordningen. Landsskatteretten anser virksomheden for erhvervsmæssigt drevet.
Afsagt: 24-08-2020
Journalnr: 15/1537952
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed samt ansat fradrag for renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-08-2020
Journalnr: 16/0490058
Fri bolig, udbytte mm.
Klagen vedrører skat af værdi af fri bolig, godskrivning af mellemregningskonto lån over mellemregning, der er anset for udbytte samt yderligere kapitalindkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen, dog ændres kapitalindkomst til aktieindkomst.
Afsagt: 05-08-2020
Journalnr: 16/1321677
Indeholdelsespligt
Klagen skyldes, at SKAT har anset virksomhedens benyttelse af udenlandsk arbejdskraft for lønmodtagerforhold. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-08-2020
Journalnr: 19/0087704
Indsætninger på bankkonto
Klagen vedrører beskatning af indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-07-2020
Journalnr: 20/0008393
Pengegave
Klagen vedrører beskatning af pengegave. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-07-2020
Journalnr: 17/0990286
Repræsentation/gaver og blomster samt arbejdstøj
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til repræsentation/gaver og blomster samt arbejdstøj. Landsskatteretten godkender fradrag for udgifter til arbejdstøj.
Afsagt: 08-09-2020
Journalnr: 20/0035955
Skat af fri bil
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri bil. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 08-09-2020
Journalnr: 19/0061296
Skat af fri bil
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri bil. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-06-2020
Journalnr: 18/0000385
Skønsmæssig forhøjelse
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af klagerens skatteansættelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-08-2020
Journalnr: 19/0079972
Straksfradrag
Klagen vedrører nægtet straksfradrag for kornsilo. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-09-2020
Journalnr: 16/1351193
Udeholdte indtægter
Klagen vedrører forhøjelse af skattepligtig indkomst med udeholdte indtægter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-08-2020
Journalnr: 16/1187372
Underskudssaldo
Klagen vedrører opgørelse af underskudssaldo. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-09-2020
Journalnr: 15/0959286
Yderligere lejeindtægt
Klagen vedrører beskatning af yderligere lejeindtægt. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 18-09-2020
Journalnr: 17/0091791
Yderligere lønindkomst
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet ansættelsen af den skattepligtige indkomst med lønindkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-09-2020
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 92/12/EØF - artikel 6 og 20 - varers overgang til forbrug - forfalskning af administrativt ledsagedokument - overtrædelse eller uregelmæssighed, der har fundet sted i forbindelse med omsætning af punktafgiftspligtige varer under en afgiftssuspensionsordning - tilfælde, hvor varer uretmæssigt forlader en suspensionsordning - afgørelse af, i hvilken medlemsstat punktafgifter forfalder - direktiv 76/308/EØF - artikel 6 og 8 samt artikel 12, stk. 1-3 - gensidig bistand - efteropkrævning af afgift på de samme transaktioner i to medlemsstater - fordobling af punktafgiftskravet - prøvelseskompetencen for retterne i den medlemsstat, i hvilken den myndighed, der anmodes om bistand, befinder sig - eventuelt afslag på anmodning om bistand
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 12, stk. 3 i Rådets direktiv 76/308/EØF af 15. marts 1976 om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med visse bidrag, afgifter, skatter og andre foranstaltninger, som ændret ved Rådets direktiv 2001/44/EF af 15. juni 2001, sammenholdt med artikel 6 og 20 i Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed, som ændret ved Rådets direktiv 92/108/EØF af 14. december 1992, skal fortolkes således, at kriterierne om det sted, hvor en overtrædelse eller uregelmæssighed faktisk er begået, som omhandlet i artikel 20 i direktiv 92/12 ikke kan vurderes af retten i den medlemsstat, i hvilken den myndighed, der anmodes om bistand, befinder sig, i en sag til prøvelse af eksekutionsforanstaltninger med henblik på inddrivelse af en fordring i henhold til artikel 12, stk. 3, i direktiv 92/12. Da det ikke er foreneligt med den almindelige opbygning af direktiv 92/12, at de samme varer pålægges dobbelt punktafgift i flere medlemsstater, påhviler det imidlertid den ret i medlemsstaten, ved hvilken der er anlagt en retssag om fordringen vedrørende de punktafgifter, som vedrører de samme transaktioner og de samme varer, hvoraf der allerede er svaret afgift i en anden medlemsstat, at efterprøve, om de myndigheder, der anmoder om bistand, havde kompetence til at opkræve denne punktafgift.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2011/16/EU - administrativt samarbejde på beskatningsområdet - artikel 1 og 5 - påbud om fremsendelse af oplysninger til en medlemsstats kompetente myndighed efter anmodning om udveksling af oplysninger fra den kompetente myndighed i en anden medlemsstat - person, der er i besiddelse af oplysninger, som den kompetente myndighed i den førstnævnte medlemsstat anmoder om skal fremsendes - skattepligtige person, som er genstand for den undersøgelse, der har givet anledning til anmodningen fra den kompetente myndighed i den anden medlemsstat - tredjeparter, som den skattepligtige person har juridiske, bankmæssige, finansielle eller mere generelt økonomiske forbindelser med - domstolsbeskyttelse - den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - artikel 47 - ret til adgang til effektive retsmidler - artikel 52, stk. 1 - begrænsning - retsgrundlag - overholdelse af det væsentligste indhold af retten til adgang til effektive retsmidler - adgang til et retsmiddel, hvormed de berørte retssubjekter kan opnå effektiv prøvelse af alle de relevante faktiske og retlige spørgsmål samt effektiv retsbeskyttelse af de rettigheder, som de er tillagt i henhold til EU-retten - mål i almenhedens interesse, der er anerkendt af Unionen - bekæmpelse af international skatteunddragelse og skatteundgåelse - proportionalitetsprincippet - de oplysninger, som er omfattet af påbuddet om fremsendelse, skal kunne »forudses at være relevante« - domstolsprøvelse - rækkevidde - personlige, tidsmæssige og materielle forhold, der skal tages i betragtning
Domstolens dom:
1) Artikel 47 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder, sammenholdt med artikel 7 og 8 samt artikel 52, stk. 1, heri, skal fortolkes således
- at den er til hinder for, at lovgivningen i en medlemsstat, som gennemfører den procedure for udveksling af oplysninger efter anmodning, der er indført ved Rådets direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF, som ændret ved Rådets direktiv 2014/107/EU af 9. december 2014, udelukker, at en afgørelse, hvorved den kompetente myndighed i denne medlemsstat pålægger en person, som er i besiddelse af oplysninger, at fremlægge disse oplysninger for den med henblik på at imødekomme en anmodning om udveksling af oplysninger fra den kompetente myndighed i en anden medlemsstat, kan gøres til genstand for søgsmål, som anlægges af en sådan person, og
- at den ikke er til hinder for, at en sådan lovgivning udelukker, at en sådan afgørelse kan gøres til genstand for søgsmål, som anlægges af den skattepligtige person, som i denne anden medlemsstat er genstand for den undersøgelse, der har givet anledning til den nævnte anmodning, eller af tredjeparter, som er berørt af de omhandlede oplysninger.
2) Artikel 1, stk. 1, og artikel 5 i direktiv 2011/16, som ændret ved direktiv 2014/107, skal fortolkes således, at en afgørelse, hvorved den kompetente myndighed i en medlemsstat pålægger en person, som er i besiddelse af oplysninger, at fremlægge disse oplysninger for den med henblik på at imødekomme en anmodning om udveksling af oplysninger fra den kompetente myndighed i en anden medlemsstat, sammenholdt med denne anmodning, skal anses for at vedrøre oplysninger, der ikke forekommer åbenlyst blottet for enhver forventet relevans, når den angiver identiteten på den person, som er i besiddelse af de omhandlede oplysninger, identiteten på den skattepligtige person, som er genstand for den undersøgelse, der har givet anledning til anmodningen om udveksling af oplysninger, og den periode, som sidstnævnte anmodning dækker, og når den angår kontrakter, faktureringer og betalinger, der, omend de ikke er præcist identificeret, er afgrænset ved hjælp af kriterier vedrørende for det første den omstændighed, at de er blevet henholdsvis indgået eller foretaget af den person, som er i besiddelse af oplysninger, for det andet den omstændighed, at de angår den periode, som undersøgelsen dækker, og for det tredje deres forbindelse til den berørte skattepligtige person.
informal videoconference of the members of the high level working party (taxation)
Bekendtgørelse af ejendomsvurderingsloven, LBK nr 1449 af 01/10/2020. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige
Oprettelsesdato: 05-10-2020
Høringsfrist: 30-10-2020
Bilag 1 |
Spm. 1 |
Bilag 1 |
Bilag 2 |
Spm. 1 |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 1 | Brev fra skatteministeren til Folketingets formand med ønske om hastebehandling |
Bilag 2 |
Bilag 3 |
Bilag 1 |
Bilag 2 |
Bilag 3 | Publikation fra Skattestyrelsen - Tal og tendenser - Indsats mod organiseret svindel |
Bilag 4 |
Bilag 5 | Kopi af svar på spørgsmål til skatteministeren stillet på L 206 – finanslovsforslaget |
Bilag 7 |
Spm. 1 | Vil ministeren tilsende udvalget en aktuel status for arbejdet med dobbeltbeskatningsoverenskomster? Svar |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 721 |
Spm. 722 |
Spm. 729 |
Spm. 733 |
Spm. 737 |
Spm. 738 |
Spm. 739 |
Spm. 760 |
Spm. 761 |
Spm. 762 |
Spm. 766 |
Spm. 770 |
Spm. 774 |
Spm. 784 |
Spm. 789 |
Spm. 790 |
Spm. 791 |
Spm. 792 |
Spm. 793 |
Spm. 794 |
Spm. 795 |
Spm. 796 |
Spm. 797 |
Spm. 798 |
Spm. 799 |
Spm. 800 |
Spm. 801 |
Spm. 802 |
Spm. 804 |
Spm. 805 |
Spm. S 13 | Om forhøjelsen af fradraget for virksomheders forsknings- og udviklingsinvesteringer. |