SkatteMail 2017, uge 48

Kære Læser

Hermed denne uges SkatteMail.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Overdragelse af bil mellem selskab og...
Skattefri rejsegodtgørelse blev...
Bil fra selskab til hovedaktionær
Forældres køb og udlejning af lejlighed til deres børn
Dom i KASI-sagerne
Højesteretsdomme om opgørelsen af kommanditisters fradragskonto
Social security contributions and consumption taxes give way to personal income taxes, as corporate income taxes fail to recover
Skal I betale spilafgift af gevinsterne i jeres julekonkurrencer?
Fradrag for lønudgifter
Restskat og overskydende skat 2017
FACIT december 2017
Restskat og overskydende skat 2017
Kørsel i gulpladebiler

Styresignaler
Korrektion af engangsindberetning af historiske restunderskud 2002-2013 i underskudsregistreret og ajourføring af underskudsregistreret fra og med indkomståret 2014 - styresignal

Bindende svar
Kapitallivsforsikring fortsat omfattet af PBL § 50 ved skift af porteføljemanager
Spilafgift - spil uden indsats for medlemmer af en forening
Fast driftssted, begrænset skattepligt, kapital- og venturefond
Fast driftssted, begrænset skattepligt, kapital- og venturefond
Skattefrie arbejdsredskaber og hjælpemidler
Særlig aktieklasse og sammenlægning af aktieklasser

Afgørelser
Skattepligt ved salg af ejerlejlighed
Inddrivelsesrenter vedrørende restskat

Domme
Ekstraordinær genoptagelse – sygdom – Skatteforvaltningsloven – reaktionsfrist
Nedsættelse af skattepligtig indkomst – salg af anparter – aktieavancebeskatning

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Beierholm

Overdragelse af bil mellem selskab og...

Markedsprisen på bilen

Beierholm

Skattefri rejsegodtgørelse blev...

SKAT har smidt fløjlshandskerne!

Beierholm

Bil fra selskab til hovedaktionær

Markedsprisen på bilen

Deloitte

Forældres køb og udlejning af lejlighed til deres børn

Lejeindtægt ved udleje af fast ejendom til slægtninge og lignende, f.eks. indtægt ved udleje af forældrekøbslejligheder til børn, skal medregnes til indkomstopgørelsen efter skattelovgivningens regler.

Kammeradvokaten

Dom i KASI-sagerne

Østre Landsret har givet KASI ApS og familien bag medhold i, at sponsorater og tilskud var erhvervsmæssigt begrundede, og at der derfor ikke skulle ske beskatning af familien. Samtidig har landsretten bestemt, at SKAT skal foretage en ny vurdering af, i hvilket omfang KASI ApS har fradragsret.

Kammeradvokaten

Højesteretsdomme om opgørelsen af kommanditisters fradragskonto

Højesteret fastslår i to nye domme, at kommanditisterne ikke kunne medtage selvskyldnerkautioner på deres fradragskonti, fordi det ikke var bevist, at kautionen indebar en forpligtelse ud over kommanditisternes hæftelse for stamkapitalen.

OECD

Social security contributions and consumption taxes give way to personal income taxes, as corporate income taxes fail to recover

Social security contributions and consumption taxes give way to personal income taxes, as corporate income taxes fail to recover

PwC

Skal I betale spilafgift af gevinsterne i jeres julekonkurrencer?

Julen nærmer sig, og traditionen tro afholdes der både julebingo og adventskonkurrencer. Mange virksomheder er dog ikke opmærksomme på, at de skal registreres for og betale spilafgift, når værdien af gevinsten overstiger 200 kr. Har din virksomhed husket spilafgiften?

Redmark

Fradrag for lønudgifter

Nyt lovforslag kan betyde udvidet adgang til at foretage fradrag for lønudgifter

Redmark

Restskat og overskydende skat 2017

Overblik over reglerne for rentebetaling

Revisorgruppen Danmark

FACIT december 2017

Kommer ulven?

Revisorgruppen Danmark

Restskat og overskydende skat 2017

Overblik over reglerne for rentebetaling

SEGES

Kørsel i gulpladebiler

SKAT har fokus på, om brugen af bilerne harmonerer med registreringen, men reglerne for at køre privat i en gulpladebil er ikke enkle og overskuelige.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Korrektion af engangsindberetning af historiske restunderskud 2002-2013 i underskudsregistreret og ajourføring af underskudsregistreret fra og med indkomståret 2014 - styresignal

SKM2017.664.SKAT

I dette styresignalet præciseres, hvorledes et selskab eller SKAT kan korrigere de indberetninger, der er sket af historiske restunderskud for perioden 2002-2013, den såkaldte engangsindberetning efter selskabsskattelovens (SEL) § 35. Herudover præciserer styresignalet, hvorledes indberetninger i underskudsregistret fra og med indkomståret 2014 kan ajourføres.

 

Bindende svar: Kapitallivsforsikring fortsat omfattet af PBL § 50 ved skift af porteføljemanager

SKM2017.660.SR

Skatterådet bekræftede, at spørgers udenlandske kapitallivsforsikringer fortsat er indkomstskattefri, jf. den dagældende pensionsbeskatningslovs § 50, stk. 5 og 6, og at spørger kunne skifte kapitallivsforsikringens porteføljemanager, uden at kapitallivsforsikringerne blev omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A.

 

Bindende svar: Spilafgift - spil uden indsats for medlemmer af en forening

SKM2017.659.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at en konkurrence for medlemmer af en forening kunne anses som værende offentlig, og dermed omfattet af spilleafgift. Gevinsterne i konkurrencen var dermed skattefri for vinderne, og udbyderen af konkurrencen skulle betale spilleafgift efter reglerne om afgift af spil uden indsats (gratis-spil). Det var gratis at deltage i konkurrencen, og vinderne blev fundet ved tilfældighed. Selvom konkurrencen afholdes blandt medlemmer af en forening ansås den for offentligt tilgængelig, idet der dels blev lagt vægt på foreningens størrelse, at den var landsdækkende, at konkurrencen blev annonceret offentligt i trykt markedsføringsmateriale, på hjemmesider og/eller sociale medier, samt at enhver uden videre kunne blive medlem af foreningen.

 

Bindende svar: Fast driftssted, begrænset skattepligt, kapital- og venturefond

SKM2017.657.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at udenlandske kommanditister i G1 K/S ikke vil have fast driftssted i Danmark efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a.

 

Bindende svar: Fast driftssted, begrænset skattepligt, kapital- og venturefond

SKM2017.656.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at udenlandske kommanditister i G1 K/S ikke vil have fast driftssted i Danmark efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a.

 

Bindende svar: Skattefrie arbejdsredskaber og hjælpemidler

SKM2017.654.SR

Skatterådet bekræfter, at arbejdsgiverens refusion af de ansatte piloters udlæg til uniformsgenstande og arbejdsredskaber, samt rensning af den pligtmæssige uniform er skattefri for piloterne, såfremt de ikke anvendes privat. En arbejdsgiverbetalt flightbag på hjul er efter Skatterådets opfattelse en skattefri uniformsgenstand, når den udleveres som en del af den pligtmæssige uniform og anvendes sammen med denne til transport af arbejdsredskaber og arbejdsdokumenter.

Skatterådet anser derimod ikke arbejdsgiverens refusion af piloternes udlæg til solbriller og briller med styrke for skattefri for piloterne, ligesom disse ikke er omfattet af den skattefri bagatelgrænse for arbejdsrelaterede personalegoder.

 

Bindende svar: Særlig aktieklasse og sammenlægning af aktieklasser

SKM2017.653.SR

Skatterådet anså selskabets C-aktieklasse med stemmesvage aktier som en særlig aktieklasse for medarbejderaktier i relation til ligningslovens § 7 P, stk. 2, nr. 5. Ligningslovens § 7 P kunne dermed ikke anvendes. C-aktierne ejes af medarbejdere samt af en fond, der løbende har erhvervet aktier fra fratrådte medarbejdere.

En vedtægtsændring, der medfører sammenlægning af de tre eksisterende aktieklasser med forskellige stemmerettigheder, sidestilles med en afståelse af aktierne i skattemæssig henseende, da der sker en ændring af de økonomiske rettigheder.

 

Afgørelse: Skattepligt ved salg af ejerlejlighed

SKM2017.662.LSR

Landsskatteretten fandt, at klagerens salg af en ejerlejlighed, der havde været beboet af klagerens søn, som på indflytningstidspunktet var 16 år, ikke var omfattet af parcelhusreglen, idet sønnen ikke kunne henregnes til klagerens husstand.

 

Afgørelse: Inddrivelsesrenter vedrørende restskat

SKM2017.661.LSR

Landsskatteretten fandt, at betingelserne for, at SKAT var berettiget til at undlade at underrette klageren om oversendelse af et krav til inddrivelse, ikke var opfyldt, og inddrivelsesrenter var derfor pålagt med urette.

 

Dom: Ekstraordinær genoptagelse – sygdom – Skatteforvaltningsloven – reaktionsfrist

SKM2017.658.BR

Sagen angik, hvorvidt skatteyderen opfyldte betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af skatteyderens skatteansættelse for indkomstårene 2004-2006 og 2008. Skatteyderen havde ikke indleveret selvangivelser de omhandlede indkomstår, idet skatteyderen havde lidt af alkoholafhængighed. Spørgsmålet i sagen var nærmere, om der forelå særlige omstændigheder i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, og om reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, var overholdt.

Retten fandt det ikke godtgjort, at skatteyderen i hele den omhandlede periode havde været forhindret i at ansøge om genoptagelse inden for de ordinære frister. Retten henviste herved til, at skatteyderen i de omhandlede år havde arbejdet som bestyrelsesformand i sit selskab, og at han havde modtaget betaling for dette arbejde, samt at skatteyderende tidligere havde bedt om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2005 og 2006.

Retten fandt endvidere, at det ikke med fornøden vægt var godtgjort, at skattemyndighedernes skønsmæssige skatteansættelser, som ønskedes genoptaget, var åbenbart urigtige.

Endelig fandt retten, at reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, heller ikke var overholdt, idet fristen senest skulle regnes fra det tidspunkt, da skatteyderens revisor havde fået aktindsigt hos SKAT, således at 6 måneders fristen ikke var overholdt, og idet der ikke var grundlag for at fravige fristen.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Dom: Nedsættelse af skattepligtig indkomst – salg af anparter – aktieavancebeskatning

SKM2017.655.VLR

Sagen handlede om, hvorvidt en skatteyder var skattepligtig af en avance, der var opstået i forbindelse med skatteyderens afståelse af anparter.

Skatteyderen havde i maj 2010 erhvervet anparter for kr. 62.500,- fra sit holdingselskab, som på daværende tidspunkt var nødlidende. I efteråret 2010 opstod der uenighed mellem skatteyderen og den anden anpartshaver i selskabet, og skatteyderen solgte herefter i oktober 2010 sine anparter for kr. 1.800.000,- til den anden anpartshaver.

Skattemyndighederne forhøjede skatteyderens indkomst for indkomståret 2010 med kr. 1.737.500,-, svarende til forskellen mellem afståelsessummen på kr. 1.800.000, og anskaffelsessummen på kr. 62.500,-.

For landsretten havde skatteyderen nedlagt påstand om, at Skatteministeriet skulle anerkende, at hans skattepligtige indkomst for indkomståret 2010 skulle nedsættes med kr. 1.737.500,-. Til støtte herfor gjorde skatteyderen bl.a. gældende, at anparterne var solgt under tvang fra banken, og at afståelsessummen var blevet anvendt til at nedbringe skatteyderens mellemværende med banken. Skatteyderen gjorde i den sammenhæng - som et yderligere anbringende for landsretten - gældende, at der forelå gældseftergivelse efter kursgevinstlovens § 24, og at avancen derfor ikke skulle medregnes til den skattepligtige indkomst.

Ministeriet påstod byrettens dom stadfæstet.

Landsretten udtalte, at de anførte beløb i overdragelserne hverken var anfægtet civilretligt af parterne eller af skattemyndighederne. Beløbene skulle derfor lægges til grund ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2010.

Videre udtalte landsretten, at det ikke kunne føre til et andet resultat, at overdragelsen af anparterne i oktober 2010 skete ved bankens mellemkomst, og at skatteyderen pga. sin økonomiske situation og sit mellemværende med banken følte sig tvunget til at acceptere overdragelsen af anparterne. Endelig fandt landsretten det ikke var godtgjort, at der forelå gældseftergivelse omfattet af kursgevinstlovens § 24.

Landsretten stadfæstede herefter byrettens dom (SKM2017.160.BR) og gav Skatteministeriet medhold.

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2017.678.ØLR

Betaling til SKAT - før fristdagen - ikke omstødelige

Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt to betalinger foretaget af et selskab til SKAT inden for tre måneder før fristdagen, var omstødelige i medfør af konkurslovens § 67 og/eller § 74.

Betalingerne var foretaget i henhold til en afdragsaftale med et selskab, som SKAT havde vurderet var et "missing trader"-selskab. Betalingerne, der blev foretaget med 34 dages mellemrum, skete henholdsvis 18 dage og knap to måneder før fristdagen i konkursboet den 31. maj 2015. Anden betaling skete efter, at SKAT havde tilsagt selskabet til en udlægsforretning, men inden udlægsforretningen blev gennemført. SKAT havde igennem en længere periode forud for betalingerne gennemført en kontrolsag på selskabet, hvor SKAT løbende havde indkaldt (og delvist modtaget) regnskabsmateriale, dog aldrig opdateret materiale eller kontoudskrifter.

H1 gjorde gældende, at betalingerne var omstødelige i medfør af konkurslovens § 67, idet det bl.a. blev gjort gældende, at der var kommet ny retspraksis på området, hvorefter der ikke længere skulle lægges afgørende vægt på, hvilken procentdel betalingerne udgjorde af de samlede ind- og udbetalinger fra selskabets konto, men at det i stedet var afgørende, at SKAT vidste, at selskabet var insolvent.

Byretten afviste dette og gav SKAT medhold i, at betalingerne ikke var omstødelige, idet byretten lagde vægt på, dels at betalingerne alene udgjorde hver ca. 3,1 % af selskabets ind- og udbetalinger på selskabets driftskonto, dels at der omkring betalingstidspunkterne i april og maj måned 2015 indgik flere millioner i betalinger fra samhandelspartnere på selskabets driftskonto, samt dels at der var et indestående på mere end kr. 125.000,- efter, at de to betalinger var foretaget. Byretten fandt det herefter ikke godtgjort, at betalingerne, der fremtrådte som ordinære i henhold til selskabets afdragsordning med SKAT, afgørende havde forringet selskabets betalingsevne.

Byretten fandt heller ikke, at betalingerne var omstødelige i medfør af konkurslovens § 74, idet det efter en gennemgang af kontoudtogene ikke fandtes godtgjort, at selskabet blev insolvent ved betalingerne. Byretten afviste efter vidneforklaring fra en skattemedarbejder - at SKAT var nærmere bekendt med selskabets økonomi på betalingstidspunkterne. Herefter, og da betalingerne blev foretaget kort efter forfaldstidspunkterne i henhold til betalingsordningen, fandt byretten, at SKAT ikke ved betalingerne havde opnået en utilbørlig begunstigelse på de øvrige kreditorers bekostning. Det kunne ikke føre til andet resultat, at SKAT i brev af 14. januar 2015 meddelte selskabet, at SKAT anså selskabet som en "missing trader", og at momsregistreringen ville blive inddraget, hvis selskabet ikke stillede en sikkerhed på 5 mio. kr.

Skatteministeriet blev herefter frifundet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 15/3076731
Arbejdsudleje
Klagen vedrører bindende svar, hvorefter en kontrakt ikke er anset for en kontrakt om arbejdsudleje. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-11-2017

Journalnr: 13/4111159
Beskatning af udbytte
Klagen vedrører beskatning af udbytte. Landsskatteretten nedsætter det skattepligtige beløb til nul i et af de to omhandlede år.
Afsagt: 11-10-2017

Journalnr: 14/5334037
Beskatning af værdi af fri briller
SKAT har beskattet værdi af fri briller. Landsskatteretten anser brillerne for at være ydet af arbejdsgiveren i overvejende grad af hensyn til klagerens arbejde. Landsskatteretten finder, at værdiansættelsen efter ligningslovens § 16, stk. 3, skal tage udgangspunkt i en gennemsnitlig levetid for et par briller, uanset hvor mange briller klager faktisk har haft til rådighed. Den beløbsmæssige opgørelse efter § 16, stk. 3, og anvendelse af bagatelgrænsen, jf. § 16, stk. 3, 6. pkt., henskydes til SKAT, jf. forretningsorden for Landsskatteretten § 12, stk. 4.
Afsagt: 31-10-2017

Journalnr: 15/1536352
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører beskatning af arbejdsgiverbetalte bøder, rejsegodtgørelse og ansættelse af befordringsfradrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-10-2017

Journalnr: 13/5385223
Diverse forhøjelser
SKAT har forhøjet klagerens indkomst med udenlandsk kapitalindkomst, aktieindkomst og udbytte. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-10-2017

Journalnr: 12/0272820
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører diverse forhøjelser herunder fradrag for udgifter til SMBA, anden virksomhed og ikke godkendt opsparet overskud i VSO. Landsskatteretten ændrer afgørelsen delvist.
Afsagt: 09-10-2017

Journalnr: 16/0164536
Fradrag for renteudgifter
Klagen vedrører nedsættelse af fradrag for renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2017

Journalnr: 15/2455309
Fratrædelsesgodtgørelse
Klagen vedrører bindende svar om, skattepligt af godtgørelse i forbindelse med afsked. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-11-2017

Journalnr: 14/3535404
Genoptagelse af skatteansættelsen
Der klages over, at SKAT har afslået at genoptage skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2017

Journalnr: 14/3035823
Genoptagelse af skatteansættelsen
Der klages over, at SKAT har afslået at genoptage skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2017

Journalnr: 15/2168169
Indsætninger på bankkonto
Klagen vedrører beskatning af indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2017

Journalnr: 16/0191926
Indsætninger på bankkonto
Klagen skyldes, at indbetalinger på bankkonto, er anset som skattepligtig indkomst. Landsskatteretten anser afgørelsen for ugyldig vedrørende to af de tre omhandlede år.
Afsagt: 01-11-2017

Journalnr: 16/1024836
Indsætninger på bankkonto
Klagen vedrører forhøjelse af indkomst vedrørende bankindsættelser og af andre indtægter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2017

Journalnr: 15/1425157
Maskeret udlodning
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2017

Journalnr: 17/0671152
Overførsel af personfradrag
Klagen vedrører nægtet overførsel af ægtefælles personfradrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-11-2017

Journalnr: 16/0164442
Renteudgifter
Klagen vedrører nedsættelse af fradrag for renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2017

Journalnr: 16/0014096
Skat af rejsegodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af rejsegodtgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2017

Journalnr: 13/6764923
Skattepligt til Danmark
SKAT har ændret klagerens skattepligtsstatus således, at klageren er anset fuldt skattepligtig til Danmark på baggrund af bevaret råderet over bolig i Danmark og anset dobbeltdomicileret med skattepligtigt hjemsted i Danmark. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, således at klagerens fulde skattepligt til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, anses for ophørt i forbindelse med fraflytning til Schweiz.
Afsagt: 11-10-2017

Journalnr: 13/5969881
Skønsmæssig ansættelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud med klagers påstand om ugyldighed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-11-2017

Journalnr: 14/0677305
Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2017

Journalnr: 15/1866672
Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomsten. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2017

Journalnr: 13/6764926
Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten mv.
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomsten og beskatning af værdi af fri bolig. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 11-10-2017

Journalnr: 13/0193592
Udenlandsk indkomst
Klagen vedrører forhøjelse med udenlandsk indkomst. Landsskatteretten stadfæster i princippet afgørelsen med mindre korrektioner.
Afsagt: 29-09-2017

Journalnr: 16/1302693
Udlodning
SKAT har ikke imødekommet foreningens ansøgning om udbetaling af beløb efter bekendtgørelsen om fordeling af midler til velgørende foreninger m.v., idet foreningen ikke er anset at opfylde betingelserne for udbetaling af midler. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-11-2017

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 27-11-2017 - 26-12-2017

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 05-12-2017 indstilling i C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Finanzgericht Rheinland-Pfalz (Tyskland) den 11. juli 2016 - Hornbach-Baumarkt-AG mod Finanzamt Landau.

Tidligere dokument: C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt - Dom
Tidligere dokument: C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt - Indstilling
Tidligere dokument: C-382/16 Hornbach-Baumarkt - Ny sag

Den 14-12-2017 indstilling i C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt
Fiskale bestemmelser

Etableringsfrihed - direkte beskatning - anvendelse af interne afregningpriser mellem hjemmehørende og ikke-hjemmehørende selskaber

Tidligere dokument: C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt - Dom
Tidligere dokument: C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt - Indstilling
Tidligere dokument: C-382/16 Hornbach-Baumarkt - Ny sag

Den 20-12-2017 indstilling i C-203/16 P Statsstøtte Andres (faillite Heitkamp BauHolding) mod Kommissionen
Fiskale bestemmelser

Appel - statsstøtte - tysk skattelovgivning om muligheden for at fremføre underskud til fremtidige skatteår - afgørelse, hvorved støtten erklæres uforenelig med det indre marked - annullationssøgsmål - formaliteten - artikel 263, stk. 4, TEUF - individuelt berørt - begrebet statsstøtte - selektivitet - referencesystem - sammenligning - begrundelse

Tidligere dokument: C-203/16 P Statsstøtte Andres (faillite Heitkamp BauHolding) mod Kommissionen - Dom
Tidligere dokument: C-203/16 P Statsstøtte Andres (faillite Heitkamp BauHolding) mod Kommissionen - Indstilling

Den 20-12-2017 dom i C-504/16 Etableringsfrihed Deister Holding Juhler Holding
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - direkte beskatning - etableringsfrihed - direktiv 90/435/EØF - artikel 1, stk. 2 - artikel 5 - moderselskab - holdingselskab - fritagelse for kildeskat af overskud udloddet til et ikke-hjemmehørende moderholdingselskab - fritagelse - svig, unddragelse og misbrug på skatteområdet - formodning

Tidligere dokument: C-504/16 Etableringsfrihed Deister Holding Juhler Holding - Dom
Tidligere dokument: C-504/16 Deister Holding - Ny sag

Den 20-12-2017 indstilling i C-480/16 Fri udveksling af tjenesteydelser Fidelity Funds
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - fri udveksling af tjenesteydelser - frie kapitalbevægelser - restriktioner - beskatning af udbytte udbetalt til institutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter) - udbytte udbetalt af selskaber, der er hjemmehørende i en medlemsstat, til institutter, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat - sammenlignelige situationer - bevarelse af sammenhængen i beskatningsordningen

Tidligere dokument: C-480/16 Fri udveksling af tjenesteydelser Fidelity Funds m.fl. - Dom
Tidligere dokument: C-480/16 Fidelity Funds - Ny sag
Tidligere dokument: C-480/16 Fri udveksling af tjenesteydelser Fidelity Funds - Indstilling

 

Indstillinger
C-355/16 Etableringsfrihed Picart

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelighed for personer - ret til etablering - selvstændig - artikel 12 og 15 i bilag I til aftalen - skattelovgivning - beskatning af latente avancer på værdipapirer - flytning af det skattemæssige hjemsted fra den berørte medlemsstat

Generaladvokatens indstilling:

Retten til etablering som selvstændig, således som den følger af artikel 1 og 4 i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelighed for personer (ALCP), undertegnet i Luxembourg den 21. juni 1999, og af artikel 12, stk. 1, og artikel 15, stk. 1, i bilag I til denne aftale, skal fortolkes således, at den udelukkende kan udstrækkes til at omfatte en fysisk person, der søger at udøve eller udøver en selvstændig aktivitet på området i en anden kontraherende part end den, hvor personen er statsborger, et område, hvorpå denne person skal indrømmes national behandling, dvs. at forbuddet mod åbenlys eller skjult forskelsbehandling på grundlag af nationalitet finder anvendelse på den pågældende person. På baggrund af de oplysninger, som den forelæggende ret har givet, forekommer sagsøgeren ikke at være omfattet af anvendelsesområdet for de nævnte bestemmelser i aftalen.


Domme
C-292/16 Etableringsfrihed A

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - etableringsfrihed - direkte beskatning - selskabsskat - direktiv 90/434/EØF - artikel 10, stk. 2 - tilførsel af aktiver - ikke-hjemmehørende fast driftssted, der i forbindelse med en tilførsel af aktiver overføres til et ligeledes ikke-hjemmehørende modtagende selskab - retten for den medlemsstat, hvori det indskydende selskab er hjemmehørende, til at beskatte overskud eller kapitalvinding af dette driftssted, som er opstået som følge af tilførslen af aktiver - national lovgivning, som fastsætter omgående beskatning af overskuddet eller kapitalvindingen i det år, hvor overdragelsen har fundet sted - opkrævning af den skyldige skat som indkomst i det skatteår, hvor tilførslen af aktiver har fundet sted

Domstolens dom:

Artikel 49 TEUF skal fortolkes således, at den er til hinder for en national lovgivning, som den i hovedsagen omhandlede, som i tilfælde af, at et hjemmehørende selskab i forbindelse med tilførsel af aktiver, overdrager et ikke-hjemmehørende fast driftssted til et ligeledes ikke-hjemmehørende selskab, for det første fastslår, at der skal ske umiddelbar beskatning af den kapitalvinding, der følger af denne transaktion, og for det andet ikke tillader udskudt opkrævning af den skyldige skat, skønt der i en tilsvarende national situation først ville ske beskatning af en sådan kapitalvinding ved salg af de tilførte aktiver, for så vidt som denne lovgivning ikke giver mulighed for en udskudt opkrævning af en sådan skat.

Tidligere dokument: C-292/16 Etableringsfrihed A - Indstilling


Nyt fra EU

Nyt fra Parlamentet

om skattely

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 104 Forslag til lov om ændring af ligningsloven. (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.).

Bilag

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 105 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskatningsloven. (Skattefritagelse af selvejende teatre og daginstitutioner m.v. samt erklæringsordning for visse foreninger og fonde).

Bilag

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 106 Forslag til lov om ændring af lov for Grønland om visse spil. (Bevarelse af monopolet for udbuddet af onlinebingo samt heste- og hundevæddemål m.v.).

Bilag

Bilag 1

Udtalelse fra Aningaasaqarnermut Naalakkersuisoqarfik (departementet for Finanser og Skatter)

L 109 Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven, spiritusafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love. (Annullering af indeksering af en række punktafgifter, nedsættelse og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften, afskaffelse af afgiften på te og tillægsafgiften på alkoholsodavand, samt ændringer af forskerskatteordningen).

Bilag

Bilag 3

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/11-17 fra Peder Kjærsgaard Roulund, Silkeborg, til skatteministeren

L 16 Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love. (Målretning af aldersopsparing og regulering af fejlagtige pensionsindbetalinger).

Bilag

Bilag 8

Henvendelse af 21/11-17 fra P.O.

Bilag 9

3. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/10-17 fra Forsikring & Pension, LO og DA

Spm. 11

Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/11-17 fra P.O., til skatteministeren

L 63 Forslag til lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmarks og Azerbaijan.

Bilag

Bilag 4

Betænkning afgivet den 16. november 2017

L 64 Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver, ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager, udvidelse af skattefriheden for statslige godtgørelser til asbestofre m.fl., m.v.).

Bilag

Bilag 6

Betænkning afgivet den 16. november 2017

L 64 A Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og ligningsloven. (Ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager, udvidelse af skattefriheden for statslige godtgørelser til asbestofre m.v.).

Bilag

Bilag 6

Betænkning afgivet den 16. november 2017

L 64 B Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven. (Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver).

Bilag

Bilag 6

Betænkning afgivet den 16. november 2017

Almindelig del

Bilag

Bilag 65

Indtægtsliste for september 2017

Bilag 66

Invitation til teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fredag den 15. december 2017 kl. 14.00-15.00 i Beskæftigelsesministeriet

Bilag 69

Samlenotat for det punkt på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. december 2017, som er relevant for Skatteudvalget

Spørgsmål og svar

Spm. 42

Ministeren bedes oplyse, hvordan det nye toldsystem vil påvirke de forskellige typer og størrelser af danske virksomheder, herunder de administrative byrder for små og mellemstore danske virksomheder.  Svar  

Spm. 45

Ministeren bedes med udgangspunkt i tabel 1 og 2 i svaret på SAU alm. del (2016-17) – spørgsmål 624 foretage en opdatering, hvor det beregningsmæssige grundlag er Enhedslistens progressive skattetrappe inklusive lønindkomst og kapital- og aktieindkomst samt fjernelse af det skrå skatteloft, som det fremgår af svaret på SAU alm. del (2016-17) – spørgsmål 264.  Svar  

Spm. 51

Ministeren bedes i forlængelse af svar på SAU alm. del (2016-17) – spørgsmål 624 redegøre for, hvad den gennemsnitlige indkomst for percentilerne i tabel 1 og 2 er, ud fra det samme indkomstbegreb, som er anvendt i tabel 1 og 2.  Svar  

Spm. 76

Vil ministeren redegøre for den skattemæssige sondring mellem, hvornår man er en privatperson, der udlejer sine aktiver, og hvornår man er selvstændig erhvervsdrivende, og hvordan stiller ministeren sig i forhold til løn og overenskomstfastsatte tariffer for f.eks. håndværkerarbejde?  Svar  

Spm. 77

Vil ministeren oplyse, om udlejere via platforme fortsat vil kunne indberette manuelt, eller om det fremadrettet skal foregå 100 pct. digitalt via platformene? Hvis det skal ske manuelt, hvordan vil SKAT så sikre sig, at udlejere benytter en ”hvid” platform?  Svar  

Spm. 78

Vil ministeren på baggrund af regeringens oplysninger om, at der skal indgås aftaler med deleøkonomiske platforme, som skal indberette brugernes indtægter til SKAT, give en status på, hvor mange platforme, der er en aftale med? I den forbindelse bedes ministeren forholde sig til, hvordan regeringen vil imødekomme bekymringen fra deleøkonomiske virksomheder, der påpeger, at det skal sikres, at der ikke bliver en gruppe ”gode” virksomheder, der samarbejder med SKAT, og en anden gruppe af virksomheder uden aftaler med SKAT, der render med alle kunderne?  Svar  

Spm. 80

Vil ministeren forholde sig til, at det har været på tale i en del andre europæiske lande at kunne kræve, at platformsselskaberne udleverer indkomstdata fra privatpersoner til skattemyndighederne, bl.a. i Norge og Frankrig? Har ministeren og/eller Skatteministeriet været i dialog med disse lande, og hvad har det i givet fald bidraget ti  Svar  

Spm. 81

Vil ministeren uddybe, hvad der ligger i, at regeringen vil arbejde for en harmoniseret dataindsamling i EU og en digitaliserbar lovgivning? Indgår det i overvejelserne at arbejde for at sikre, at platforme ikke fungerer i skattely, og at der aldrig bliver betalt skat i et EU-land af de gebyrer, som platformene pålægger sine brugere – gebyrer, som alt andet lige må forventes at stige, hvis platformene skal varetage en administrativ ordning på vegne af myndighederne?  Svar  

Spm. 82

Vil ministeren oplyse, om regeringen via EU's Ministerråd påtænker at opfordre Europa-Kommissionen til at se på de nævnte udfordringer, der er på indberetningssiden for platformsøkonomien?  Svar  

Spm. 83

Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil sikre sig mod ”gule” deleøkonomiske platforme, og om regeringen vil tage særlige kontrolaktiviteter i brug i den forbindelse?  Svar  

Spm. 84

Ministeren bedes redegøre for, om offentliggørelsen af Paradise Papers, der dokumenterer, at Facebook er involveret i skattely, har fået ministeren til at ændre holdning i forhold til regeringens modstand mod forslaget om beskatning af it-giganternes omsætning, som betyder, at Danmark pt. indtager samme linje som nogle af EU’s værste skattely Malta, Luxembourg og Irland.  Svar  

Spm. 85

Ministeren er i artiklen ”Danmark er på linje med skattelylande om it-giganter” bragt i Politiken den 18. september 2017 citeret for at sige, at ”Jeg er altid skeptisk over for nye skatter, og jeg synes, at Europa er hårdt nok beskattet i forvejen.” Mener ministeren at en effektiv beskatning i EU for Facebook på 0,03 pct. og for Google på 0,82 pct. er rimelig, og har afsløringerne af Facebooks involvering i skattely, som bliver dokumenteret i de såkaldte Paradise Papers, fået ministeren til at ændre holdning?  Svar  

Spm. 105

Ministeren bedes i forlængelse af svar på FIU alm. del (2017-18) - spørgsmål 24 redegøre for provenuvirkningen ved at indføre en ekstra selskabsbeskatning af overnormal profit på 5 pct., hvor skattebasen alene udgøres af den overnormale profit. Der bedes udregnet på tre definitioner, hvor overnormal profit defineres ved henholdsvis en profit, der overskrider 10 pct., 15 pct. og 20 pct. Beregningen skal ikke inkludere ændringer i kulbrintebeskatningen, ligesom fiskeriet heller ikke skal inkluderes. Provenuet bedes opgjort i henholdsvis umiddelbar virkning, efter tilbageløb, efter adfærd og i varig virkning.  Svar  

Spm. 106

Ministeren bedes redegøre for fordelingsvirkningen på indkomstdeciler – herunder også for den 99. percentil af henholdsvis investorfradraget og aktiesparekontoen som de er aftalt i erhvervspakken ”Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer af 12. november 2017”.  Svar  

Spm. 107

Ministeren bedes redegøre for de danske prioriteter på ministerens område og for de for Skatteudvalget relevante sager under Estlands EU-formandskab i 2. halvår 2017.  Svar  

Spm. 111

Er der efter ministerens opfattelse noget til hinder for, at man kunne redefinere mæglervirksomhedernes indplacering i beregningen af lønsumsafgift?  Svar