SkatteMail 2017, uge 37

Kære Læser

Denne uges SkatteMail indeholder omtale af de nye lovforslag som er en del af regeringens udspil til skattelettelser.

Desuden er der kommet nyt styresignal. Styresignalet omhandler genoptagelse som følge af fejl i offentliggørelsen af TSS-cirkulære 2000-10 om Ligningsrådets værdiansættelse af goodwill.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Skat, skat ikke
Ændrede skatteregler for pensionsopsparing
Skat ved opløsning af andelsboligforeninger
Lovforslag om lønfradrag – vi holder vejret
Arbejdsgiverens tilskud til...
Regeringens vækstudspil
Skatteforbehold ved salg af fast ejendom
Forslag om udvidelse af fradragsretten for lønomkostninger
Finanslovforslaget 2018
Regeringens udspil ”Sammen om fremtidens virksomheder"
Regeringens udspil til skattelettelser
Social sikring for udenlandske bestyrelsesmedlemmer
Lønomkostninger – Løsning på vej vedr. fradragsret
Transfer Pricing-redegørelse: Nye tal for 2016 offentliggjort

Udkast til styresignal
Ændring af retningslinjerne for SKATs henvendelser om en sag og dens afgørelse, når en borger eller en virksomhed er repræsenteret af en anden - udkast til styresignal

Styresignaler
Genoptagelse som følge af fejl i offentliggørelsen af TSS-cirkulære 2000-10 om Ligningsrådets vejledende anvisning om værdiansættelse af goodwill - styresignal

Bindende svar
Beskatning af kompensation for forhøjelse af bidragssatser
Underskudsbegrænsning og fraflytning

Kendelser
Sag om afslag på omkostningsgodtgørelse skulle ikke behandles efter småsagsreglerne

Domme
Skønsmæssig forhøjelse af skattepligtig indkomst - ej objektivt bevis for finansiering af privat forbrug ved gavebeløb og kasinogevinster - skattemyndighederne berettiget til at ændre ansættelsesgrundlaget
Fradrag for grundforbedringer – Ophævelse af sagsomkostninger
Indbetalinger – lånearrangement – forkortet ligningsfrist – begrundelsesmangler
Omkostningsgodtgørelse – transport, afslag og manglende hæftelse

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 ny sag

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Skat, skat ikke

Hvis man skal sammenfatte den seneste uges politiske debat i et enkelt ord, kan det ikke blive andet end ”skat”.

BDO

Ændrede skatteregler for pensionsopsparing

Skatteministeren har sendt et udkast til et lovforslag i høring. Det handler blandt andet om en voldsom forringelse af reglerne for aldersopsparing og om en forlængelse af den maksimale udbetalingsperiode for ratepensioner.

BDO

Skat ved opløsning af andelsboligforeninger

I de fleste tilfælde kan andelsboligforeninger opløse sig selv uden skattemæssige konsekvenser for såvel foreningen som for medlemmerne, men som altid er der undtagelser.

BDO

Lovforslag om lønfradrag – vi holder vejret

Skatteministeren har fremlagt et udkast til det lovforslag, der skal lovfæste virksomheders adgang til skattefradrag for udgifter til løn til egne ansatte.

Beierholm

Arbejdsgiverens tilskud til...

Skatterådet har ikke anset en kantineordning for omfattet af personaleplejefritagelsen, når der indtages flere måltider i løbet af dagen

Dansk Revision

Regeringens vækstudspil

Er nu offentliggjort

DELACOUR

Skatteforbehold ved salg af fast ejendom

Ved overdragelse af fast ejendom er det muligt at gøre overdragelsen betinget af, at handlen får bestemte skattemæssige virkninger - et såkaldt skatteforbehold.

EY

Forslag om udvidelse af fradragsretten for lønomkostninger

Et lovudkast er sendt i høring den 31. august 2017, hvorved der ”genindføres” fuldt fradrag for lønomkostninger i forbindelse med opkøb og/eller udvidelse af virksomheders forretningsområde, og tilmed med tilbagevirkende kraft.

EY

Finanslovforslaget 2018

Finansministeriet har den 31. august 2017 fremsat finanslovudspillet ’Et trygt og sammenhængende Danmark’ for 2018. Få overblik over de skattemæssige hovedelementer.

EY

Regeringens udspil ”Sammen om fremtidens virksomheder"

Regeringen fremlagde 30. august 2017 et erhvervs- og iværksætterudspil med fokus på en række meget forskellige initiativer. Der tale om initiativer som efter regeringsopfattelse skal gøre Danmark mere konkurrencedygtig ud fra et globalt perspektiv samt sikre bedre rammer for virksomheder, herunder deres finansieringsmuligheder.

EY

Regeringens udspil til skattelettelser

Regeringen har den 29. august 2017 fremlagt det ventede udspil til lettelse af beskatningen på bl.a. arbejdsindkomst.

PwC

Social sikring for udenlandske bestyrelsesmedlemmer

Indtil nu har danske virksomheder kunnet risikere, at udenlandske bestyrelsesmedlemmer blev socialforsikrede i udlandet, når de udførte selv en meget lille del af bestyrelsesarbejdet i deres hjemland. Det har betydet, at den danske virksomhed skal registrere sig og betale sociale bidrag i udlandet. EU-domstolen har afsagt en dom, som løser de mest ekstreme tilfælde. Hovedproblemet er imidlertid fortsat uløst.

PwC

Lønomkostninger – Løsning på vej vedr. fradragsret

Siden Højesteret slog fast, at lønninger til medarbejdere, der medvirker til at udvide virksomheden, er ikke-fradragsberettigede anlægsudgifter, har de fleste spurgt sig selv, hvordan virksomhederne rent praktisk skulle administrere, at fradragsretten nu afhang af en konkret vurdering af medarbejderens arbejdsopgaver. Regeringen erkendte problemet og lovede at fremsætte forslag om en lovændring. Dette løfte er nu indfriet.

PwC

Transfer Pricing-redegørelse: Nye tal for 2016 offentliggjort

Nye tal for SKATs indsats på transfer pricing (TP)-området offentliggjort for 2016.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Ændring af retningslinjerne for SKATs henvendelser om en sag og dens afgørelse, når en borger eller en virksomhed er repræsenteret af en anden - udkast til styresignal

17-0683313

Dette styresignal erstatter SKM2008.848.SKAT og ændrer retningslinjerne for SKATs henvendelser om en sag og dens afgørelse, når en borger eller en virksomhed er repræsenteret af en anden. Er en borger eller en virksomhed repræsenteret ved en anden, skal SKATs henvendelser om sagens behandling og om sagens afgørelse gives til den pågældende partsrepræsentant. SKAT kan dog, når det findes hensigtsmæssigt, eller hvor andet er fastsat ved lov eller med hjemmel i lov, også give underretning til borgeren eller virksomheden.

 

Styresignal: Genoptagelse som følge af fejl i offentliggørelsen af TSS-cirkulære 2000-10 om Ligningsrådets vejledende anvisning om værdiansættelse af goodwill - styresignal

SKM2017.538.SKAT

Styresignalet omhandler genoptagelse som følge af fejl i offentliggørelsen af TSS-cirkulære 2000-10 om Ligningsrådets vejledende anvisning om værdiansættelse af goodwill

 

Bindende svar: Beskatning af kompensation for forhøjelse af bidragssatser

SKM2017.533.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at refusion som følge af forhøjede bidragssatser skulle beskattes som kapitalindkomst efter personskattelovens § 4.

Spørger ønsker at refundere et beløb til en række kunder med lån hos A, som følge af, at A har forhøjet bidragssatserne på lånene.

Refusionen af bidragsbeløb vedrører ikke et låneforhold mellem spørger og kunden, men et låneforhold mellem kunden og A. Refusionen kan efter SKATs opfattelse derfor ikke anses for omfattet af personskattelovens § 4. En sådan refusion af bidrag skal derfor beskattes som personlig indkomst, jf. personskatteloven § 3, stk. 1, der ikke er omfattet af grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 2 modsætningsvis.

 

Bindende svar: Underskudsbegrænsning og fraflytning

SKM2017.535.SR

Skatterådet afviste at besvare et spørgsmål om, hvorvidt selskabsskattelovens § 12 C fandt anvendendelse ved en nærmere beskrevet reetablering af egenkapitalen i Selskab A.

Et spørgsmål om, hvorvidt de skattemæssige konsekvenser for Selskab A ved den beskrevne reetablering af egenkapitalen i Selskab A alene ville være, at der skete underskudsbegrænsning, og at underskuddet begrænsedes med den del af gældsindfrielsen til Spørger, som svarede til forholdet mellem Selskab A's negative egenkapital og det samlede kapitalindskud i Selskab A, bortfaldt. Skatterådet afviste at besvare et spørgsmål om, hvorvidt den beskrevne reetablering af egenkapitalen i Selskab A hverken ville udløse underskudsbegrænsning eller beskatning for Selskab A.

Skatterådet bekræftede, at anparterne i Selskab C kunne overdrages til indre værdi på overdragelsestidspunktet fra Spørger til Selskab E under nærmere angivne omstændigheder.

Spørgers samlede aktiebeholdning kunne værdiansættes til indre værdi i forbindelse med spørgers fraflytning fra Danmark inden 1. juli 2017.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørgers skattemæssige anskaffelsessum for anparterne i Spørger ApS efter gennemførelse af step 1-7 nedenfor ville udgøre (i) det i 2002 foretagne kontantindskud på X kr. med tillæg af (ii) det kontante kapitalindskud på 400.000 kr., som spørger ville foretage efter step 3 med (iii) fradrag af et beløb i henhold til aktieavancebeskatningslovens § 28 opgjort som den del af gældsindfrielsen til spørger, der svarede til forholdet mellem Selskab A's negative egenkapital og det samlede kapitalindskud i Selskab A.

 

Kendelse: Sag om afslag på omkostningsgodtgørelse skulle ikke behandles efter småsagsreglerne

SKM2017.526.ØLR

Skatteministeriet påkærede med Procesbevillingsnævnets tilladelse byrettens beslutning om, at sagens videre behandling skulle ske uden anvendelse af reglerne i retsplejelovens kapitel 39 om behandling af sager om mindre krav til landsretten.

Spørgsmålet var, om der var grundlag for at fravige den i retspraksis fastslåede altovervejende hovedregel om, at afgørelser, der har været prøvet, eller kan prøves, af en uafhængig instans som Landsskatteretten, er uegnede til at blive behandlet efter småsagsreglerne.

Landsretten bemærkede, at sager, hvori Landsskatteretten har truffet eller kan træffe afgørelse, som udgangspunkt må anses for uegnede til at blive behandlet efter småsagsreglerne, idet sagerne typisk vil angå særlig komplicerede faktiske eller retlige spørgsmål, jf. retsplejelovens § 402, stk.1, nr. 1.

Landsretten fandt ikke, at der i sagen forelå omstændigheder, der giver grundlag for at fravige udgangspunktet.

Landsretten gav således Skatteministeriet ret i, at byrettens afgørelse skulle ændres, således at sagens videre behandling skulle ske uden anvendelse af småsagsreglerne.

 

Dom: Skønsmæssig forhøjelse af skattepligtig indkomst - ej objektivt bevis for finansiering af privat forbrug ved gavebeløb og kasinogevinster - skattemyndighederne berettiget til at ændre ansættelsesgrundlaget

SKM2017.534.ØLR

Sagen omhandlede, hvorvidt skattemyndighederne med rette havde skønsmæssigt forhøjet appellantens skattepligtige indkomst.

Skattemyndighederne havde under den administrative sag lagt appellantens egne oplysninger til grund med undtagelse af oplysningerne om, at appellanten skulle have haft store kontante beløb i en eller flere bankbokse, som stammede fra kasinogevinster og gaver fra bedsteforældre i Iran.

Østre Landsret fandt, at skattemyndighederne havde været berettiget til at foretage en skønsmæssig forhøjelse af appellantens skattepligtige indkomst, og at den skønsmæssige ansættelse hverken hvilede på et forkert eller åbenbart urimeligt grundlag.

Appellanten havde ligeledes gjort en række formelle indsigelser gældende, herunder at skatteankenævnet ikke havde været berettiget til at ændre ansættelsesgrundlaget fra skatteforvaltningslovens § 27 til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.

Østre Landsret tiltrådte af de af byretten anførte grunde, at der ikke forelå sådanne formelle sagsbehandlingsfejl eller formelle mangler, at dette kunne medføre, at afgørelsen var ugyldig.

Byrettens dom (SKM2017.5.BR) blev herefter stadfæstet

 

Dom: Fradrag for grundforbedringer – Ophævelse af sagsomkostninger

SKM2017.531.BR

Sagen omhandlede, hvorvidt sagsøgeren, et boligselskab, var berettiget til fradrag i grundværdien på baggrund af etableringen af et vandforsyningsanlæg. Spørgsmålet var nærmere bestemt, om boligselskabet havde dokumenteret at have afholdt en udgift til etableringen af anlægget.

Landsskatteretten havde i sin afgørelse fundet, at boligselskabet ikke havde godtgjort at have bekostet den interne vandforsyning, hvorfor der ikke kunne indrømmes fradrag herfor. Forud for Landsskatterettens afgørelse var det fremgået af Skatteankestyrelsens sagsfremstilling, som blev sendt i høring hos boligselskabet, at der ikke var fremlagt tilstrækkelig dokumentation for udgiftsafholdelsen. Boligselskabet fremlagde imidlertid ikke yderligere dokumentation for Landsskatteretten.

Ved sagens behandling for byretten fremlagde boligselskabet en række nye bilag, herunder en fagbeskrivelse, som ikke forelå ved Landsskatteretten.

På baggrund af de nye bilag tog Skatteministeriet bekræftende til genmæle over for boligselskabets påstand om hjemvisning af fradragsansættelsen. I samme forbindelse gjorde Skatteministeriet gældende, at sagens omkostninger skulle ophæves helt eller delvist, idet boligselskabet selv havde givet anledning til sagen ved først at fremlægge bilagene for byretten.

Ved sin dom fandt Byretten, at ingen af parterne skulle betale sagsomkostninger til den anden part, jf. retsplejelovens § 312, stk. 3.

Retten lagde herved blandt andet vægt på sagens forløb, herunder at boligselskabet ikke havde efterkommet opfordringen til at fremkomme med yderligere dokumentation for afholdte udgifter, og at der først efter sagsanlagt blev fremlagt supplerende materiale herom.

Fradragsansættelsen blev herefter hjemvist, og ingen af parterne skulle betale sagsomkostninger til den anden part.

 

Dom: Indbetalinger – lånearrangement – forkortet ligningsfrist – begrundelsesmangler

SKM2017.530.BR

Sagen drejede sig om, hvorvidt en række indbetalinger til skatteyderen i 2008, 2009 og 2010 var skattepligtig indkomst eller udbetalte lånebeløb.

Retten fandt under henvisning til en række omstændigheder, at det pågældende lånearrangement var så usædvanligt, at der påhvilede skatteyderen en skærpet pligt til at sandsynliggøre, at lånearrangementet var reelt. Denne bevisbyrde havde skatteyderen ikke løftet, og indbetalingerne var dermed skattepligtige.

Retten fandt ikke, at SKAT havde overtrådt ansættelsesfristerne. I den forbindelse udtalte retten bl.a., at den forkortede ligningsfrist i bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 ikke fandt anvendelse, da skatteyderen havde handlet i alt fald groft uagtsomt. Derfor gjaldt fristen i skatteforvaltningslovens 26, stk. 1, og 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, fandt derfor ikke anvendelse.

En begrundelsesmangel i SKATs afgørelse kunne ikke medføre afgørelsens ugyldighed, da Landsskatteretten udførligt havde redegjort for det relevante retsgrundlag

 

Dom: Omkostningsgodtgørelse – transport, afslag og manglende hæftelse

SKM2017.528.BR

Sagen handlede om, hvorvidt en rådgiver var berettiget til omkostningsgodtgørelse for sagkyndig bistand i en skattesag, som selskabet havde haft for en klient.

Rådgiveren bistod klienten i forbindelse med en klage til Landsskatteretten vedrørende bindende svar på et spørgsmål om, hvorvidt klienten kunne opnå fradrag efter ligningsloven for kronisk syge.

Landsskatteretten ændrede SKATs bindende svar, hvorefter klienten fik medhold. Som følge af dette arbejde anmodede rådgiveren SKAT om omkostningsgodtgørelse, da klienten havde transporteret kravet på godtgørelse til rådgiveren.

Spørgsmålet i sagen var, om klienten i henhold til skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1, hæftede for rådgiverens honorar.

Rådgiveren gjorde bl.a. gældende, at klienten opfyldte betingelsen "har betalt" i skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1, idet kravet på omkostningsgodtgørelse var overdraget til rådgiveren.

Skatteministeriet gjorde bl.a. gældende, at rådgiverens honorar skal påhvile klienten, uanset om klienten overdrager kravet eller ej.

Betingelsen er ifølge skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1, at klienten ifølge regning "skal betale eller har betalt" rådgiverens honorar.

Retten udtalte, at Højesteret ved dom af 30. juni 2015 (U.2015.3383) (SKM2015.479.HR) har fastslået, at det er en betingelse for at få omkostningsgodtgørelse efter skatteforvaltningslovens § 52, stk.1, at den skattepligtige hæfter for udgifterne til rådgiverbistand.

Da klienten ifølge aftalen mellem klienten og rådgiveren i intet tilfælde selv skulle betale for den ydede rådgivning, tog retten Skatteministeriets principale påstand til følge.

Skatteministeriet blevet herefter frifundet.

 

Nye straffesager

SKM2017.529.ØLR

Straf – momssvig – urigtig momsangivelse - revisor

T var tiltalt for momssvig ved forsætligt for perioden 1. januar 2012 til den 31. december 2014, som indehaver af et revisionsfirma, at have angivet et momstilsvar på 47.626 kr., selvom det rettelig var 247.626 kr. T unddrog herved for 200.000 kr. i moms.

T forklarede at det uberettigede fradrag for bilreparationer skyldtes en fejl i edb-systemet, og det var også en fejl, når der i hans bogføring figurerede en konto benævnt momsfri salg i Danmark. Det forkerte købsmomsbeløb for 2. halvår 2013 skyldtes også en fejl, og for 1. halvår 2014 fandt han siden ud af, at tallet var forkert. Han havde løbende fratrukket beløb vedrørende tab på debitorer, som han ikke forventede at modtage betaling fra. Han havde rimeligt ofte sendt kontoudtog til og ringet til debitorerne. Han troede det var nok. Han lavede kontoudtogene i regneark, som han havde liggende i en meget stor stak.

Byretten fandt T skyldig i momssvig og T idømtes en bøde på 200.000 kr. Retten fandt ikke T's forklaring overbevisende, specielt ikke set på baggrund af, at han er registreret revisor. Retten fandt det bevist, at T vidste, at hans indberetninger ikke var retvisende, og at de indebar, at han blev opkrævet for lidt i momstilsvar.

Landsretten stadfæstede byretsdommen, men forhøjede bøden til 240.000 kr. Anklagemyndighedens bødepåstand lød på 240.000 kr. svarende til hvad SKAT under den administrative sagsbehandling havde tilkendegivet, selvom normalbøden ville udgøre 340.000 kr.

SKM2017.527.BR

Straf – registreringsafgift – autocampere – urigtige oplysninger til SKAT om importpriser og salgspriser

T var tiltalt for som direktør og ejer af et selskab fra marts 2007 til maj 2015 at have overtrådt registreringsafgiftsloven ved forsætligt at afgive urigtige oplysninger overfor SKAT. I forbindelse med afgiftsberigtigelse og indregistrering af 89 autocampere havde T oplyst importpriser og/eller salgspriser, der ikke var i overensstemmelse med de faktiske importpriser og/eller salgspriser. T fik i forbindelse med køb af autocampere producenten til at udarbejde 2 fakturaer, her benævnt A og B. Fakturaerne var med få undtagelser fordelt således at 70 % af den samlede købesum blev anført på faktura A og 30 % på faktura B. Hvis autocamperne blev solgt blev der ligeledes udstedt 2 salgsfakturaer. Kun den ene blev sendt til SKAT i forbindelse med afgiftsberigtigelserne. T unddrog derved for 7.498.743 kr. i registreringsafgift i alt.

T forklarede at han i de 22 år han har beskæftiget sig med handel med autocampere ikke har undersøgt reglerne. Han havde ansvaret for, at afgifterne blev beregnet og afregnet korrekt. Han havde ikke bedt bogholderne kontakte SKAT for at få afklaret, hvordan reglerne om registreringsafgift skulle fortolkes. Alle fakturaerne indgik i deres bogføring og blev afleveret til deres revisor i forbindelse med at han afleverede bilag med henblik på skat- og momsregnskab. Revisoren blev ikke brugt til rådgivning vedrørende afgiftsberegningerne.

Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes 2 års fængsel samt en tillægsbøde på 3.124.000 kr. Heraf blev de 21 måneder gjort betinget med vilkår om samfundstjeneste. T skal endvidere betale erstatning til SKAT på 2.279.804 kr. svarende til den unddragne registreringsafgift med fradrag for den kulante momsregulering. T's forklaring tilsidesattes som utroværdig og usammenhængende. Byretten lagde blandt andet vægt på at T alene sendte fakturaerne A til SKAT og ikke i den forbindelse fortalte, at der var flere fakturaer. T var enerådende i alle økonomiske forhold og medvirkede personligt til udarbejdelsen af alle afgiftsberegningerne. T havde fået forevist den såkaldte regnemaskine, udarbejdet af SKAT i forbindelse med ændringen af reglerne i 2007, som er ret simpelt at bruge. Endvidere tillagdes det vægt at T havde anmodet i en mail i forbindelse med overtagelsen af forhandlingen af autocamperne i Danmark om at der ikke på fakturaerne måtte stå at det var en ud af to regninger.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 16/0954206
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2013, i 2009. Formalitet vedrørende forældelse. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-08-2017

Journalnr: 14/4919109
Anskaffelsessum
Klagen angår opgørelse af anskaffelsenssummen for edb-software til afskrivning. Landsskatteretten anser den omhandlede udgift for omfattet af afskrivningslovens § 2, stk. 2. Som afledt ændring, jf. skatteforvaltningslovens § 45, henføres også andre udgifter i forbindelse med anskaffelsen af IT systemet til denne bestemmelse.
Afsagt: 08-08-2017

Journalnr: 14/4273199
Arbejdsudleje
Klagen skyldes, at benyttelse af en virksomhed fra udlandet er anset for arbejdsudleje. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-08-2017

Journalnr: 17/0106952
Befordringsfradrag
Klagen vedrører nægtet befordringsfradrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-08-2017

Journalnr: 14/3028267
Diverse forhøjelser
Klagen vederører skønsmæssige forhøjelser mm. Landsskatteretten forhøjer indkomsten yderliger.
Afsagt: 01-08-2017

Journalnr: 15/3103413
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-07-2017

Journalnr: 17/0987531
Genoptagelse af rettens afgørelse
Sagen vedrører genoptagelse af rettens afgørelse om nægtelse af fritagelse for betaling af PAL-skat. Landsskatteretten nægter at genoptage afgørelsen.
Afsagt: 01-08-2017

Journalnr: 14/4610573
Indberetning til Indkomstregisteret
Klagen vedrører pålæg om indberetning til Indkomstregisteret af værdi af personalegoder (balkonbord, billetter og forplejning). Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 17-08-2017

Journalnr: 15/1457279
Indeholdelsespligt
SKAT har anset klageren for indeholdelsespligtig af A-skat m.v. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-07-2017

Journalnr: 16/0866095
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2013 i 2010. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-08-2017

Journalnr: 16/1071052
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2013 i 2009. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-08-2017

Journalnr: 16/1197516
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2013 i 2009. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-08-2017

Journalnr: 16/1429056
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2013, i 2009. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-08-2017

Journalnr: 16/1559903
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2013, i 2011. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-08-2017

Journalnr: 16/1607705
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2013, i 2008. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-08-2017

Journalnr: 16/1608148
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2015, i 2011. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-08-2017

Journalnr: 14/3350537
Lempelse efter ligningslovens § 33A
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt halv lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 3, for lønindkomst i fritstillelsesperioden. Landsskatteretten finder, at klageren er berettiget til lempelsen.
Afsagt: 24-07-2017

Journalnr: 14/3224830
Momstilsvar og indeholdelsespligt
Klagen vedrører ansættelse af yderligere momstilsvar og A-skat og AM-bidrag der mangler indeholdt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-08-2017

Journalnr: 15/0215352
Personalegode
Klagen vedrører beskatning af værdi af personalegode i form af billetter til arrangementer. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 17-08-2017

Journalnr: 15/0794956
Reetablering af kapitalforsikring
Klagen vedrører nægtet tilladelse til reetablering af kapitalforsikring og udbetaling pr. 1. juli 2014. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-08-2017

Journalnr: 15/2536604
Seniornedslag
Klagen vedrører nægtet seniornedslag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-08-2017

Journalnr: 15/0215070
Skat af personalegode
Klagen vedrører beskatning af værdi af personalegode i form af billetter til arrangementer. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 17-08-2017

Journalnr: 15/1527072
Skat af rejsegodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af rejsegodtgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-07-2017

Journalnr: 13/6490555
Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af klagerens personlige indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-08-2017

Journalnr: 14/5112122
Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomst. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 04-08-2017

Journalnr: 14/2665170
Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten mm
Klagen vedrører skønmæssig forhøjelser af indkomsten mm. Landsskatteretten forhøjer indkomsten yderligere.
Afsagt: 01-08-2017

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 11-09-2017 - 10-10-2017

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 12-09-2017 dom i C-648/15 Østrig mod Tyskland
Fiskale bestemmelser

Artikel 273 TEUF - tvistighed mellem medlemsstater, som forelægges Domstolen i henhold til en voldgiftsaftale - skatter og afgifter - bilateral overenskomst til undgåelse af dobbeltbeskatning - beskatning af renter af værdipapirer - begrebet »gældsfordringer med andel i fortjenesten«

Tidligere dokument: C-648/15 Østrig mod Tyskland - Dom
Tidligere dokument: C-648/15 Østrig mod Tyskland - Indstilling

Den 14-09-2017 dom i C-628/15 Etableringsfrihed The Trustees of the BT Pension Scheme
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser - artikel 63 TEUF - anvendelsesområde - skattelovgivning i en medlemsstat - selskabsskat - skattegodtgørelse - pensionsfond - afslag på at indrømme skattegodtgørelsen til aktionærer, der ikke er pligtige at svare skat af investeringsindtægter, for udbytte hidrørende fra udenlandsk indkomst - fortolkning af dom af 12. december 2006, Test Claimants in the FII Group Litigation (C-446/04, EU:C:2006:774) - ulovligt indeholdt skattegodtgørelse - retsmidler

Tidligere dokument: C-628/15 Etableringsfrihed The Trustees of the BT Pension Scheme - Dom
Tidligere dokument: C-628/15 Etableringsfrihed The Trustees of the BT Pension Scheme - Indstilling
Tidligere dokument: C-628/15 The Trustees of the BT Pension Scheme - Ny sag

Den 25-10-2017 indstilling i C-399/16 Etableringsfrihed X
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) den 18. juli 2016 - X NV mod Staatssecretaris van Financiën

Tidligere dokument: C-399/16 X - Ny sag

 

Nye sager for domstolen

C-416/17 Kommissionen mod Frankrig

Det fastslås, at Den Franske Republik har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til ækvivalensprincippet og effektivitetsprincippet og i henhold til artikel 49, artikel 63 og artikel 267, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde ved at opretholde virkningerne af de bestemmelser, der har til formål at afskaffe økonomisk dobbeltbeskatning af udbytte, som tillader et moderselskab at modregne den skattegodtgørelse, som er tilknyttet udbytte udloddet af datterselskaber, hvis de...


Lovtidende

Bekendtgørelse om forskudsregistrering og beregning af indeholdelsesprocent for 2018  

Høringsportalen

L 105 - Høring – Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskatningsloven (Skattefritagelse af selvejende institutioner m.v. samt erklæringsordning for visse foreninger og fonde)
Oprettelsesdato: 08-09-2017
Høringsfrist: 06-10-2017

Høring - ændringsbekendtgørelse til bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige
Oprettelsesdato: 08-09-2017
Høringsfrist: 05-10-2017

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 275

Præsentation fra teknisk gennemgang af FLL18 og skatteudgifter den 5/9-17

Spørgsmål og svar

Spm. 448

Ministeren bedes oplyse, hvordan skatteindtægterne til kommunerne, som følge af at en kommune får skat, som betales af dødsboet, fordeler sig mellem de enkelte kommuner. Ministeren bedes i 2017-priser oplyse tallene for de enkelte år i perioden 2007-2016 for hver enkelt kommune.  Svar  

Spm. 462

Ministeren bedes opgøre, hvor mange danskere der risikerer at blive ramt af topskatten såfremt de får en årlig ekstraindtægt på henholdsvis 5.000 kr., 10.000 kr., 15.000 kr., 20.000 kr., 25.000 kr. og 50.000 kr. I svaret bedes opgørelsen opdelt på faggrupper og køn.  Svar  

Spm. 468

Vil ministeren redegøre for, hvilke lande (indenfor og udenfor EU), der har taget initiativer for at imødegå den stigende udlejning via Airbnb og kontrol af denne? I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for, hvilke initiativer de respektive lande har taget eller er på vej til at tage.  Svar  

Spm. 473

Ministeren bedes redegøre for grundskyldsbetalingen for landejendomme, hvad den gennemsnitlige grundskyldsbetaling er for disse ejendomme, hvad det samlede grundskyldsprovenu er, hvad grundskyldsprovenuet ville være, hvis grundskylden på landbrugsejendomme var på samme niveau som beboelsesejendomme, og hvad den gennemsnitlige grundskyldspromille ville være, hvis man lavede en provenuneutral grundskyldsreform, hvor grundskyldspromillen for alle ejendomstyper blev ens.  Svar  

Spm. 474

Ministeren bedes redegøre for merprovenuet, hvis grundskyldspromillen for konventionelle landbrugsbedrifter blev sat op til samme niveau som beboelsesejendomme, men grundskyldspromillen for økologiske bedrifter vedblev på det nuværende niveau.  Svar  

Spm. 489

Ministeren bedes oplyse det samlede antal borgere, som er bosat i udlandet og har gæld til det offentlige, den nominelle værdi i antal kroner af deres samlede gæld til det offentlige og den gennemsnitlige gæld pr. de pågældende borgere.  Svar  

Spm. 490

Ministeren bedes oplyse antallet af borgere, som er bosat i udlandet og har gæld til det offentlige på over 1 mio. kr., den nominelle værdi i antal kroner af deres samlede gæld og den gennemsnitlige gæld pr. de pågældende borgere.  Svar  

Spm. 491

Ministeren bedes oplyse antallet af borgere, som er bosat i udlandet og har gæld til det offentlige på over 50 mio. kr., den nominelle værdi i antal kroner af deres samlede gæld og den gennemsnitlige gæld i antal kroner pr. de pågældende borgere.  Svar  

Spm. 492

Ministeren bedes oversende en tabel, der viser, hvorledes borgere, som er bosat i udlandet og har gæld til det offentlige, fordeler sig på gældsintervallerne 1-2 mio. kr., 2-5 mio. kr., 5-10 mio. kr.,10-20 mio. kr., 20-50 mio. kr., over 50 mio. kr., deres gæld fordelt på antal fordringer, samt den nominelle værdi af gælden i antal kroner.  Svar  

Spm. 493

Ministeren bedes oversende en skematisk opgørelse over, antallet af borgere, som er bosat i udlandet og har gæld til det offentlige på over 1 mio. kr., fordelt på lande borgerne er bosat i.  Svar  

Spm. 494

Ministeren bedes oversende en skematisk opgørelse over, antallet af borgere, som er bosat i udlandet og har gæld til det offentlige på over 10 mio. kr., fordelt på lande borgerne er bosat i.  Svar  

Spm. 495

Ministeren bedes oversende en skematisk opgørelse over, antallet af borgere, som er bosat i udlandet og har gæld til det offentlige på over 50 mio. kr., fordelt på lande borgerne er bosat i.  Svar  

Spm. 496

Ministeren bedes oplyse, hvor stor en samlet gæld i antal kroner til det offentlige den ene borger, der skylder mest til det offentlige og som er bosat i udlandet, tegner sig for.  Svar  

Spm. 497

Ministeren bedes oplyse, hvor stor en samlet gæld til det offentlige i antal kroner, de 10 borgere, der skylder mest til det offentlige og som er bosat i udlandet, tegner sig for.  Svar  

Spm. 498

Ministeren bedes oplyse, hvor stor en samlet gæld i antal kroner til det offentlige, de 100 borgere, der skylder mest til det offentlige og som er bosat i udlandet, tegner sig for.  Svar  

Spm. 499

Ministeren bedes oplyse, hvor stor en sammenlagt gæld i antal kroner, de borgere, som er bosat i udlandet og har en gæld til det offentlige på over 50 mio. kr., har.  Svar  

Spm. 500

Hvor stor en sammenlagt gæld i antal kroner de borgere, som er bosat i udlandet og har en gæld til det offentlige på over 10 mio. kr., har.  Svar  

Spm. 501

Hvor stor en sammenlagt gæld i antal kroner de borgere, som er bosat i udlandet og har en gæld til det offentlige på over 1 mio. kr., har.  Svar  

Spm. 512

Ministeren bedes redegøre for reglerne vedrørende fradrag for finansieringsomkostninger før og efter stramningen i 2014 med særligt fokus på beløbsgrænser, og fradragsberettigelsen, herunder særligt hvad grænsen for fradraget er i forhold til finansieringsomkostningernes andel af den samlede værdi af selskabets aktiver og andelen af den skattepligtige indkomst, som kan nedbringes ved fradrag for finansieringsomkostninger.  Svar  

Spm. 513

Ministeren bedes redegøre for reglerne vedrørende fremførelse af underskud i forhold til selskabsskattebetaling med særligt fokus på beløbsgrænser og satser samt perioden, hvor det er muligt at fremføre underskud.  Svar  

Spm. 563

Ministeren bedes i tabelform oversende figurdata til figur 2.2 i ”Sådan forlænger vi opsvinget – JobReform II”, s. 11. I sit svar bedes ministeren samtidig udvide data, så virkningen for indkomster op til 5 mio. kr. fremgår af tabellen (evt. angivet i intervaller af 50.000 kr.).  Svar  

Spm. 605

Ministeren bedes redegøre for, hvilken betydning regeringens skatteudspil har for Danmarks udledning af CO2.  Svar  

Spm. 606

Ministeren bedes bekræfte, at det – inden for den nuværende lovgivning – er tilladt for kommuner, regioner og statslige/offentlige institutioner og selskaber selv at opkræve deres eventuelle restancer samt beskrive, hvornår de pågældende er forpligtiget til at sende gældsposten videre til inddrivelse hos SKAT.  Svar  

Spm. 607

Ministeren bedes bekræfte, at det – inden for den nuværende lovgivning – er tilladt for kommuner, regioner og statslige/offentlige institutioner og selskaber at bruge private leverandører til at opkræve – ikke inddrive – deres eventuelle restancer.  Svar  

Spm. 608

Ministeren bedes redegøre for, om det – inden for den nuværende lovgivning – er tilladt for kommuner, regioner og statslige/offentlige institutioner at få private leverandører til at indgå afdragsordninger med skyldnere på førnævnte offentlige institutioners vegne.  Svar  

Spm. 610

Vil ministeren for hvert af skatte- og afgiftsforslagene oplyse, hvor mange millioner kroner der tilfalder topskatteydere, og hvor mange der tilfalder ikke-topskatteydere? Samtidig ønskes det samlede antal topskatteydere og antallet af skatteydere, der ikke betaler topskat, oplyst.  Svar  

Spm. 611

Vil ministeren oplyse, hvordan aktieindkomsten fordeler sig på indkomstintervaller med et indkomstbegreb svarende til topskattegrundlaget, og således at topskattegrænsen definerer et af intervallerne samt hvordan indkomsten for hvert interval fordeler sig efter indkomst, der beskattes med 27 pct. henholdsvis 40 pct.?  Svar  

Spm. 612

Vil ministeren oplyse, hvor stor en gevinst en enlig med en aktieindkomst på 100.000 kr. eller derover opnår gennem regeringens forslag om at hæve progressionsgrænsen for aktieindkomst til 100.000 kr.? Det ønskes i forlængelse heraf oplyst, hvor stor gevinsten er for et ægtepar, der tilsammen har en aktieindkomst på 200.000 kr. eller derover.  Svar  

Spm. 613

Vil ministeren oplyse, hvor stor en skattemæssig gevinst der opnås ved at placere 500.000 kr. på en aktiesparekonto i forhold til at holde samme aktier i depot ved a) forskellige forudsætninger om afkastet – et lavt, et gennemsnitligt og et højt og b) under antagelse af at den marginale aktieindkomstskat er 27 hhv. 43 pct. for den person, der etablerer aktiesparekontoen?  Svar  

Samrådsspørgsmål

Spm. AQ

Samrådsspm. om, hvordan fordelingen omtalt i AE-rådets analyse bidrager til et Danmark i bedre balance, til skatteministeren

Spm. AR

Samrådsspm. om, hvordan regeringens bud på en skattereform Jobreform II ”Sådan forlænger vi opsvinget” understøtter regeringens mærkesag om en bedre balance mellem hovedstaden og den øvrige del af landet, til skatteministeren

Spm. AS

Samrådsspm. om, hvorvidt regeringen både øger den økonomiske og den geografiske ulighed med åbne øjne ifm. JobReform fase II, til skatteministeren