Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder omtale af de nye lovforslag som er en del af regeringens udspil til skattelettelser.
Desuden er der kommet nyt styresignal. Styresignalet omhandler genoptagelse som følge af fejl i offentliggørelsen af TSS-cirkulære 2000-10 om Ligningsrådets værdiansættelse af goodwill.
God læselyst.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Skat, skat ikke
Ændrede skatteregler for pensionsopsparing
Skat ved opløsning af andelsboligforeninger
Lovforslag om lønfradrag – vi holder vejret
Arbejdsgiverens tilskud til...
Regeringens vækstudspil
Skatteforbehold ved salg af fast ejendom
Forslag om udvidelse af fradragsretten for lønomkostninger
Finanslovforslaget 2018
Regeringens udspil ”Sammen om fremtidens virksomheder"
Regeringens udspil til skattelettelser
Social sikring for udenlandske bestyrelsesmedlemmer
Lønomkostninger – Løsning på vej vedr. fradragsret
Transfer Pricing-redegørelse: Nye tal for 2016 offentliggjort
Udkast til styresignal
Ændring af retningslinjerne for SKATs henvendelser om en sag og dens afgørelse, når en borger eller en virksomhed er repræsenteret af en anden - udkast til styresignal
Bindende svar
Beskatning af kompensation for forhøjelse af bidragssatser
Underskudsbegrænsning og fraflytning
Kendelser
Sag om afslag på omkostningsgodtgørelse skulle ikke behandles efter småsagsreglerne
Domme
Skønsmæssig forhøjelse af skattepligtig indkomst - ej objektivt bevis for finansiering af privat forbrug ved gavebeløb og kasinogevinster - skattemyndighederne berettiget til at ændre ansættelsesgrundlaget
Fradrag for grundforbedringer – Ophævelse af sagsomkostninger
Indbetalinger – lånearrangement – forkortet ligningsfrist – begrundelsesmangler
Omkostningsgodtgørelse – transport, afslag og manglende hæftelse
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 ny sag
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOHvis man skal sammenfatte den seneste uges politiske debat i et enkelt ord, kan det ikke blive andet end ”skat”. |
BDOÆndrede skatteregler for pensionsopsparing Skatteministeren har sendt et udkast til et lovforslag i høring. Det handler blandt andet om en voldsom forringelse af reglerne for aldersopsparing og om en forlængelse af den maksimale udbetalingsperiode for ratepensioner. |
BDOSkat ved opløsning af andelsboligforeninger I de fleste tilfælde kan andelsboligforeninger opløse sig selv uden skattemæssige konsekvenser for såvel foreningen som for medlemmerne, men som altid er der undtagelser. |
BDOLovforslag om lønfradrag – vi holder vejret Skatteministeren har fremlagt et udkast til det lovforslag, der skal lovfæste virksomheders adgang til skattefradrag for udgifter til løn til egne ansatte. |
BeierholmArbejdsgiverens tilskud til... Skatterådet har ikke anset en kantineordning for omfattet af personaleplejefritagelsen, når der indtages flere måltider i løbet af dagen |
Dansk RevisionEr nu offentliggjort |
DELACOURSkatteforbehold ved salg af fast ejendom Ved overdragelse af fast ejendom er det muligt at gøre overdragelsen betinget af, at handlen får bestemte skattemæssige virkninger - et såkaldt skatteforbehold. |
EYForslag om udvidelse af fradragsretten for lønomkostninger Et lovudkast er sendt i høring den 31. august 2017, hvorved der ”genindføres” fuldt fradrag for lønomkostninger i forbindelse med opkøb og/eller udvidelse af virksomheders forretningsområde, og tilmed med tilbagevirkende kraft. |
EYFinansministeriet har den 31. august 2017 fremsat finanslovudspillet ’Et trygt og sammenhængende Danmark’ for 2018. Få overblik over de skattemæssige hovedelementer. |
EYRegeringens udspil ”Sammen om fremtidens virksomheder" Regeringen fremlagde 30. august 2017 et erhvervs- og iværksætterudspil med fokus på en række meget forskellige initiativer. Der tale om initiativer som efter regeringsopfattelse skal gøre Danmark mere konkurrencedygtig ud fra et globalt perspektiv samt sikre bedre rammer for virksomheder, herunder deres finansieringsmuligheder. |
EYRegeringens udspil til skattelettelser Regeringen har den 29. august 2017 fremlagt det ventede udspil til lettelse af beskatningen på bl.a. arbejdsindkomst. |
PwCSocial sikring for udenlandske bestyrelsesmedlemmer Indtil nu har danske virksomheder kunnet risikere, at udenlandske bestyrelsesmedlemmer blev socialforsikrede i udlandet, når de udførte selv en meget lille del af bestyrelsesarbejdet i deres hjemland. Det har betydet, at den danske virksomhed skal registrere sig og betale sociale bidrag i udlandet. EU-domstolen har afsagt en dom, som løser de mest ekstreme tilfælde. Hovedproblemet er imidlertid fortsat uløst. |
PwCLønomkostninger – Løsning på vej vedr. fradragsret Siden Højesteret slog fast, at lønninger til medarbejdere, der medvirker til at udvide virksomheden, er ikke-fradragsberettigede anlægsudgifter, har de fleste spurgt sig selv, hvordan virksomhederne rent praktisk skulle administrere, at fradragsretten nu afhang af en konkret vurdering af medarbejderens arbejdsopgaver. Regeringen erkendte problemet og lovede at fremsætte forslag om en lovændring. Dette løfte er nu indfriet. |
PwCTransfer Pricing-redegørelse: Nye tal for 2016 offentliggjort Nye tal for SKATs indsats på transfer pricing (TP)-området offentliggjort for 2016. |
Dette styresignal erstatter SKM2008.848.SKAT og ændrer retningslinjerne for SKATs henvendelser om en sag og dens afgørelse, når en borger eller en virksomhed er repræsenteret af en anden. Er en borger eller en virksomhed repræsenteret ved en anden, skal SKATs henvendelser om sagens behandling og om sagens afgørelse gives til den pågældende partsrepræsentant. SKAT kan dog, når det findes hensigtsmæssigt, eller hvor andet er fastsat ved lov eller med hjemmel i lov, også give underretning til borgeren eller virksomheden.
Styresignalet omhandler genoptagelse som følge af fejl i offentliggørelsen af TSS-cirkulære 2000-10 om Ligningsrådets vejledende anvisning om værdiansættelse af goodwill
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at refusion som følge af forhøjede bidragssatser skulle beskattes som kapitalindkomst efter personskattelovens § 4.
Spørger ønsker at refundere et beløb til en række kunder med lån hos A, som følge af, at A har forhøjet bidragssatserne på lånene.
Refusionen af bidragsbeløb vedrører ikke et låneforhold mellem spørger og kunden, men et låneforhold mellem kunden og A. Refusionen kan efter SKATs opfattelse derfor ikke anses for omfattet af personskattelovens § 4. En sådan refusion af bidrag skal derfor beskattes som personlig indkomst, jf. personskatteloven § 3, stk. 1, der ikke er omfattet af grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 2 modsætningsvis.
Skatterådet afviste at besvare et spørgsmål om, hvorvidt selskabsskattelovens § 12 C fandt anvendendelse ved en nærmere beskrevet reetablering af egenkapitalen i Selskab A.
Et spørgsmål om, hvorvidt de skattemæssige konsekvenser for Selskab A ved den beskrevne reetablering af egenkapitalen i Selskab A alene ville være, at der skete underskudsbegrænsning, og at underskuddet begrænsedes med den del af gældsindfrielsen til Spørger, som svarede til forholdet mellem Selskab A's negative egenkapital og det samlede kapitalindskud i Selskab A, bortfaldt. Skatterådet afviste at besvare et spørgsmål om, hvorvidt den beskrevne reetablering af egenkapitalen i Selskab A hverken ville udløse underskudsbegrænsning eller beskatning for Selskab A.
Skatterådet bekræftede, at anparterne i Selskab C kunne overdrages til indre værdi på overdragelsestidspunktet fra Spørger til Selskab E under nærmere angivne omstændigheder.
Spørgers samlede aktiebeholdning kunne værdiansættes til indre værdi i forbindelse med spørgers fraflytning fra Danmark inden 1. juli 2017.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørgers skattemæssige anskaffelsessum for anparterne i Spørger ApS efter gennemførelse af step 1-7 nedenfor ville udgøre (i) det i 2002 foretagne kontantindskud på X kr. med tillæg af (ii) det kontante kapitalindskud på 400.000 kr., som spørger ville foretage efter step 3 med (iii) fradrag af et beløb i henhold til aktieavancebeskatningslovens § 28 opgjort som den del af gældsindfrielsen til spørger, der svarede til forholdet mellem Selskab A's negative egenkapital og det samlede kapitalindskud i Selskab A.
Skatteministeriet påkærede med Procesbevillingsnævnets tilladelse byrettens beslutning om, at sagens videre behandling skulle ske uden anvendelse af reglerne i retsplejelovens kapitel 39 om behandling af sager om mindre krav til landsretten.
Spørgsmålet var, om der var grundlag for at fravige den i retspraksis fastslåede altovervejende hovedregel om, at afgørelser, der har været prøvet, eller kan prøves, af en uafhængig instans som Landsskatteretten, er uegnede til at blive behandlet efter småsagsreglerne.
Landsretten bemærkede, at sager, hvori Landsskatteretten har truffet eller kan træffe afgørelse, som udgangspunkt må anses for uegnede til at blive behandlet efter småsagsreglerne, idet sagerne typisk vil angå særlig komplicerede faktiske eller retlige spørgsmål, jf. retsplejelovens § 402, stk.1, nr. 1.
Landsretten fandt ikke, at der i sagen forelå omstændigheder, der giver grundlag for at fravige udgangspunktet.
Landsretten gav således Skatteministeriet ret i, at byrettens afgørelse skulle ændres, således at sagens videre behandling skulle ske uden anvendelse af småsagsreglerne.
Sagen omhandlede, hvorvidt skattemyndighederne med rette havde skønsmæssigt forhøjet appellantens skattepligtige indkomst.
Skattemyndighederne havde under den administrative sag lagt appellantens egne oplysninger til grund med undtagelse af oplysningerne om, at appellanten skulle have haft store kontante beløb i en eller flere bankbokse, som stammede fra kasinogevinster og gaver fra bedsteforældre i Iran.
Østre Landsret fandt, at skattemyndighederne havde været berettiget til at foretage en skønsmæssig forhøjelse af appellantens skattepligtige indkomst, og at den skønsmæssige ansættelse hverken hvilede på et forkert eller åbenbart urimeligt grundlag.
Appellanten havde ligeledes gjort en række formelle indsigelser gældende, herunder at skatteankenævnet ikke havde været berettiget til at ændre ansættelsesgrundlaget fra skatteforvaltningslovens § 27 til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.
Østre Landsret tiltrådte af de af byretten anførte grunde, at der ikke forelå sådanne formelle sagsbehandlingsfejl eller formelle mangler, at dette kunne medføre, at afgørelsen var ugyldig.
Byrettens dom (SKM2017.5.BR) blev herefter stadfæstet
Sagen omhandlede, hvorvidt sagsøgeren, et boligselskab, var berettiget til fradrag i grundværdien på baggrund af etableringen af et vandforsyningsanlæg. Spørgsmålet var nærmere bestemt, om boligselskabet havde dokumenteret at have afholdt en udgift til etableringen af anlægget.
Landsskatteretten havde i sin afgørelse fundet, at boligselskabet ikke havde godtgjort at have bekostet den interne vandforsyning, hvorfor der ikke kunne indrømmes fradrag herfor. Forud for Landsskatterettens afgørelse var det fremgået af Skatteankestyrelsens sagsfremstilling, som blev sendt i høring hos boligselskabet, at der ikke var fremlagt tilstrækkelig dokumentation for udgiftsafholdelsen. Boligselskabet fremlagde imidlertid ikke yderligere dokumentation for Landsskatteretten.
Ved sagens behandling for byretten fremlagde boligselskabet en række nye bilag, herunder en fagbeskrivelse, som ikke forelå ved Landsskatteretten.
På baggrund af de nye bilag tog Skatteministeriet bekræftende til genmæle over for boligselskabets påstand om hjemvisning af fradragsansættelsen. I samme forbindelse gjorde Skatteministeriet gældende, at sagens omkostninger skulle ophæves helt eller delvist, idet boligselskabet selv havde givet anledning til sagen ved først at fremlægge bilagene for byretten.
Ved sin dom fandt Byretten, at ingen af parterne skulle betale sagsomkostninger til den anden part, jf. retsplejelovens § 312, stk. 3.
Retten lagde herved blandt andet vægt på sagens forløb, herunder at boligselskabet ikke havde efterkommet opfordringen til at fremkomme med yderligere dokumentation for afholdte udgifter, og at der først efter sagsanlagt blev fremlagt supplerende materiale herom.
Fradragsansættelsen blev herefter hjemvist, og ingen af parterne skulle betale sagsomkostninger til den anden part.
Sagen drejede sig om, hvorvidt en række indbetalinger til skatteyderen i 2008, 2009 og 2010 var skattepligtig indkomst eller udbetalte lånebeløb.
Retten fandt under henvisning til en række omstændigheder, at det pågældende lånearrangement var så usædvanligt, at der påhvilede skatteyderen en skærpet pligt til at sandsynliggøre, at lånearrangementet var reelt. Denne bevisbyrde havde skatteyderen ikke løftet, og indbetalingerne var dermed skattepligtige.
Retten fandt ikke, at SKAT havde overtrådt ansættelsesfristerne. I den forbindelse udtalte retten bl.a., at den forkortede ligningsfrist i bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 ikke fandt anvendelse, da skatteyderen havde handlet i alt fald groft uagtsomt. Derfor gjaldt fristen i skatteforvaltningslovens 26, stk. 1, og 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, fandt derfor ikke anvendelse.
En begrundelsesmangel i SKATs afgørelse kunne ikke medføre afgørelsens ugyldighed, da Landsskatteretten udførligt havde redegjort for det relevante retsgrundlag
Sagen handlede om, hvorvidt en rådgiver var berettiget til omkostningsgodtgørelse for sagkyndig bistand i en skattesag, som selskabet havde haft for en klient.
Rådgiveren bistod klienten i forbindelse med en klage til Landsskatteretten vedrørende bindende svar på et spørgsmål om, hvorvidt klienten kunne opnå fradrag efter ligningsloven for kronisk syge.
Landsskatteretten ændrede SKATs bindende svar, hvorefter klienten fik medhold. Som følge af dette arbejde anmodede rådgiveren SKAT om omkostningsgodtgørelse, da klienten havde transporteret kravet på godtgørelse til rådgiveren.
Spørgsmålet i sagen var, om klienten i henhold til skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1, hæftede for rådgiverens honorar.
Rådgiveren gjorde bl.a. gældende, at klienten opfyldte betingelsen "har betalt" i skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1, idet kravet på omkostningsgodtgørelse var overdraget til rådgiveren.
Skatteministeriet gjorde bl.a. gældende, at rådgiverens honorar skal påhvile klienten, uanset om klienten overdrager kravet eller ej.
Betingelsen er ifølge skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1, at klienten ifølge regning "skal betale eller har betalt" rådgiverens honorar.
Retten udtalte, at Højesteret ved dom af 30. juni 2015 (U.2015.3383) (SKM2015.479.HR) har fastslået, at det er en betingelse for at få omkostningsgodtgørelse efter skatteforvaltningslovens § 52, stk.1, at den skattepligtige hæfter for udgifterne til rådgiverbistand.
Da klienten ifølge aftalen mellem klienten og rådgiveren i intet tilfælde selv skulle betale for den ydede rådgivning, tog retten Skatteministeriets principale påstand til følge.
Skatteministeriet blevet herefter frifundet.
Straf – momssvig – urigtig momsangivelse - revisor T var tiltalt for momssvig ved forsætligt for perioden 1. januar 2012 til den 31. december 2014, som indehaver af et revisionsfirma, at have angivet et momstilsvar på 47.626 kr., selvom det rettelig var 247.626 kr. T unddrog herved for 200.000 kr. i moms. T forklarede at det uberettigede fradrag for bilreparationer skyldtes en fejl i edb-systemet, og det var også en fejl, når der i hans bogføring figurerede en konto benævnt momsfri salg i Danmark. Det forkerte købsmomsbeløb for 2. halvår 2013 skyldtes også en fejl, og for 1. halvår 2014 fandt han siden ud af, at tallet var forkert. Han havde løbende fratrukket beløb vedrørende tab på debitorer, som han ikke forventede at modtage betaling fra. Han havde rimeligt ofte sendt kontoudtog til og ringet til debitorerne. Han troede det var nok. Han lavede kontoudtogene i regneark, som han havde liggende i en meget stor stak. Byretten fandt T skyldig i momssvig og T idømtes en bøde på 200.000 kr. Retten fandt ikke T's forklaring overbevisende, specielt ikke set på baggrund af, at han er registreret revisor. Retten fandt det bevist, at T vidste, at hans indberetninger ikke var retvisende, og at de indebar, at han blev opkrævet for lidt i momstilsvar. Landsretten stadfæstede byretsdommen, men forhøjede bøden til 240.000 kr. Anklagemyndighedens bødepåstand lød på 240.000 kr. svarende til hvad SKAT under den administrative sagsbehandling havde tilkendegivet, selvom normalbøden ville udgøre 340.000 kr. | |
Straf – registreringsafgift – autocampere – urigtige oplysninger til SKAT om importpriser og salgspriser T var tiltalt for som direktør og ejer af et selskab fra marts 2007 til maj 2015 at have overtrådt registreringsafgiftsloven ved forsætligt at afgive urigtige oplysninger overfor SKAT. I forbindelse med afgiftsberigtigelse og indregistrering af 89 autocampere havde T oplyst importpriser og/eller salgspriser, der ikke var i overensstemmelse med de faktiske importpriser og/eller salgspriser. T fik i forbindelse med køb af autocampere producenten til at udarbejde 2 fakturaer, her benævnt A og B. Fakturaerne var med få undtagelser fordelt således at 70 % af den samlede købesum blev anført på faktura A og 30 % på faktura B. Hvis autocamperne blev solgt blev der ligeledes udstedt 2 salgsfakturaer. Kun den ene blev sendt til SKAT i forbindelse med afgiftsberigtigelserne. T unddrog derved for 7.498.743 kr. i registreringsafgift i alt. T forklarede at han i de 22 år han har beskæftiget sig med handel med autocampere ikke har undersøgt reglerne. Han havde ansvaret for, at afgifterne blev beregnet og afregnet korrekt. Han havde ikke bedt bogholderne kontakte SKAT for at få afklaret, hvordan reglerne om registreringsafgift skulle fortolkes. Alle fakturaerne indgik i deres bogføring og blev afleveret til deres revisor i forbindelse med at han afleverede bilag med henblik på skat- og momsregnskab. Revisoren blev ikke brugt til rådgivning vedrørende afgiftsberegningerne. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes 2 års fængsel samt en tillægsbøde på 3.124.000 kr. Heraf blev de 21 måneder gjort betinget med vilkår om samfundstjeneste. T skal endvidere betale erstatning til SKAT på 2.279.804 kr. svarende til den unddragne registreringsafgift med fradrag for den kulante momsregulering. T's forklaring tilsidesattes som utroværdig og usammenhængende. Byretten lagde blandt andet vægt på at T alene sendte fakturaerne A til SKAT og ikke i den forbindelse fortalte, at der var flere fakturaer. T var enerådende i alle økonomiske forhold og medvirkede personligt til udarbejdelsen af alle afgiftsberegningerne. T havde fået forevist den såkaldte regnemaskine, udarbejdet af SKAT i forbindelse med ændringen af reglerne i 2007, som er ret simpelt at bruge. Endvidere tillagdes det vægt at T havde anmodet i en mail i forbindelse med overtagelsen af forhandlingen af autocamperne i Danmark om at der ikke på fakturaerne måtte stå at det var en ud af to regninger. |
Journalnr: 16/0954206
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2013, i 2009. Formalitet vedrørende forældelse. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-08-2017
Journalnr: 14/4919109
Anskaffelsessum
Klagen angår opgørelse af anskaffelsenssummen for edb-software til afskrivning. Landsskatteretten anser den omhandlede udgift for omfattet af afskrivningslovens § 2, stk. 2. Som afledt ændring, jf. skatteforvaltningslovens § 45, henføres også andre udgifter i forbindelse med anskaffelsen af IT systemet til denne bestemmelse.
Afsagt: 08-08-2017
Journalnr: 14/4273199
Arbejdsudleje
Klagen skyldes, at benyttelse af en virksomhed fra udlandet er anset for arbejdsudleje. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-08-2017
Journalnr: 17/0106952
Befordringsfradrag
Klagen vedrører nægtet befordringsfradrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-08-2017
Journalnr: 14/3028267
Diverse forhøjelser
Klagen vederører skønsmæssige forhøjelser mm. Landsskatteretten forhøjer indkomsten yderliger.
Afsagt: 01-08-2017
Journalnr: 15/3103413
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-07-2017
Journalnr: 17/0987531
Genoptagelse af rettens afgørelse
Sagen vedrører genoptagelse af rettens afgørelse om nægtelse af fritagelse for betaling af PAL-skat. Landsskatteretten nægter at genoptage afgørelsen.
Afsagt: 01-08-2017
Journalnr: 14/4610573
Indberetning til Indkomstregisteret
Klagen vedrører pålæg om indberetning til Indkomstregisteret af værdi af personalegoder (balkonbord, billetter og forplejning). Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 17-08-2017
Journalnr: 15/1457279
Indeholdelsespligt
SKAT har anset klageren for indeholdelsespligtig af A-skat m.v. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-07-2017
Journalnr: 16/0866095
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2013 i 2010. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-08-2017
Journalnr: 16/1071052
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2013 i 2009. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-08-2017
Journalnr: 16/1197516
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2013 i 2009. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-08-2017
Journalnr: 16/1429056
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2013, i 2009. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-08-2017
Journalnr: 16/1559903
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2013, i 2011. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-08-2017
Journalnr: 16/1607705
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2013, i 2008. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-08-2017
Journalnr: 16/1608148
Kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser
Der klages over, at SKAT har beskattet klageren af et kompensationsbeløb for tab på investeringsbeviser, som klageren erhvervede ret til i 2015, i 2011. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-08-2017
Journalnr: 14/3350537
Lempelse efter ligningslovens § 33A
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt halv lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 3, for lønindkomst i fritstillelsesperioden. Landsskatteretten finder, at klageren er berettiget til lempelsen.
Afsagt: 24-07-2017
Journalnr: 14/3224830
Momstilsvar og indeholdelsespligt
Klagen vedrører ansættelse af yderligere momstilsvar og A-skat og AM-bidrag der mangler indeholdt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-08-2017
Journalnr: 15/0215352
Personalegode
Klagen vedrører beskatning af værdi af personalegode i form af billetter til arrangementer. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 17-08-2017
Journalnr: 15/0794956
Reetablering af kapitalforsikring
Klagen vedrører nægtet tilladelse til reetablering af kapitalforsikring og udbetaling pr. 1. juli 2014. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-08-2017
Journalnr: 15/2536604
Seniornedslag
Klagen vedrører nægtet seniornedslag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-08-2017
Journalnr: 15/0215070
Skat af personalegode
Klagen vedrører beskatning af værdi af personalegode i form af billetter til arrangementer. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 17-08-2017
Journalnr: 15/1527072
Skat af rejsegodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af rejsegodtgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-07-2017
Journalnr: 13/6490555
Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af klagerens personlige indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-08-2017
Journalnr: 14/5112122
Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomst. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 04-08-2017
Journalnr: 14/2665170
Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten mm
Klagen vedrører skønmæssig forhøjelser af indkomsten mm. Landsskatteretten forhøjer indkomsten yderligere.
Afsagt: 01-08-2017
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 12-09-2017 dom i C-648/15 Østrig mod Tyskland
Fiskale bestemmelser
Artikel 273 TEUF - tvistighed mellem medlemsstater, som forelægges Domstolen i henhold til en voldgiftsaftale - skatter og afgifter - bilateral overenskomst til undgåelse af dobbeltbeskatning - beskatning af renter af værdipapirer - begrebet »gældsfordringer med andel i fortjenesten«
Tidligere dokument: C-648/15 Østrig mod Tyskland - DomDen 14-09-2017 dom i C-628/15 Etableringsfrihed The Trustees of the BT Pension Scheme
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser - artikel 63 TEUF - anvendelsesområde - skattelovgivning i en medlemsstat - selskabsskat - skattegodtgørelse - pensionsfond - afslag på at indrømme skattegodtgørelsen til aktionærer, der ikke er pligtige at svare skat af investeringsindtægter, for udbytte hidrørende fra udenlandsk indkomst - fortolkning af dom af 12. december 2006, Test Claimants in the FII Group Litigation (C-446/04, EU:C:2006:774) - ulovligt indeholdt skattegodtgørelse - retsmidler
Tidligere dokument: C-628/15 Etableringsfrihed The Trustees of the BT Pension Scheme - DomDen 25-10-2017 indstilling i C-399/16 Etableringsfrihed X
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) den 18. juli 2016 - X NV mod Staatssecretaris van Financiën
Tidligere dokument: C-399/16 X - Ny sag
Det fastslås, at Den Franske Republik har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til ækvivalensprincippet og effektivitetsprincippet og i henhold til artikel 49, artikel 63 og artikel 267, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde ved at opretholde virkningerne af de bestemmelser, der har til formål at afskaffe økonomisk dobbeltbeskatning af udbytte, som tillader et moderselskab at modregne den skattegodtgørelse, som er tilknyttet udbytte udloddet af datterselskaber, hvis de... |
Bekendtgørelse om forskudsregistrering og beregning af indeholdelsesprocent for 2018
L 105 - Høring – Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskatningsloven (Skattefritagelse af selvejende institutioner m.v. samt erklæringsordning for visse foreninger og fonde)
Oprettelsesdato: 08-09-2017
Høringsfrist: 06-10-2017
Høring - ændringsbekendtgørelse til bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige
Oprettelsesdato: 08-09-2017
Høringsfrist: 05-10-2017
Bilag 275 | Præsentation fra teknisk gennemgang af FLL18 og skatteudgifter den 5/9-17 |
Spm. 448 |
Spm. 462 |
Spm. 468 |
Spm. 473 |
Spm. 474 |
Spm. 489 |
Spm. 490 |
Spm. 491 |
Spm. 492 |
Spm. 493 |
Spm. 494 |
Spm. 495 |
Spm. 496 |
Spm. 497 |
Spm. 498 |
Spm. 499 |
Spm. 500 |
Spm. 501 |
Spm. 512 |
Spm. 513 |
Spm. 563 |
Spm. 605 |
Spm. 606 |
Spm. 607 |
Spm. 608 |
Spm. 610 |
Spm. 611 |
Spm. 612 |
Spm. 613 |
Spm. AQ |
Spm. AR |
Spm. AS |