SkatteMail 2018, uge 36

Kære Læser

Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. artikler om skat ved udlejning af sommerhus og fradrag for tab som følge af svindel. Desuden er der kommet bindende svar på fradrag for tab på bitcoins, hvor der er tale om spekulation.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Asia-Pacific Tax Bulletin: 4 - 2018
Svært at få skattefradrag for tab som følge af svindel
Ikke fradrag for lønbonus i forbindelse med et salg af aktier
Skatteministeriet tager TP-sagen mod Microsoft til Højesteret
Sådan håndterer du skattemæssig compliance i Tyskland
Bulletin for International Taxation: 8 - 2018
Udlejning af sommerhus
Derivatives & Financial Instruments: 4 - 2018
International Transfer Pricing Journal: 4 - 2018
Tax reforms accelerating with push to lower corporate tax rates
working paper Simplified registration and collection mechanisms
Beskatningsgrundlag - fri bil
Sommerhusudlejning
World Tax Journal: 3 - 2018

Bindende svar
Investeringsselskab, fast driftssted
Tab ved afståelse af bitcoins

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Asia-Pacific Tax Bulletin (APTB)

Asia-Pacific Tax Bulletin: 4 - 2018

I denne udgave:

  • Is International Tax Controversy Emerging in Asia?
  • Phoenixing - Long Road to Reform
  • Enforcement Policy to Tackle Sales Tax Fraud in Pakistan
  • [...]

BDO

Svært at få skattefradrag for tab som følge af svindel

Skattereglerne giver ikke megen trøst til de ganske mange, der rammes af svindel. Hverken for virksomheder eller private.

BDO

Ikke fradrag for lønbonus i forbindelse med et salg af aktier

Skatterådet har i en ny afgørelse fastslået, at et holdingselskab ikke kunne få fradrag for en bonus, som selskabet havde betalt til en bestyrelsesformand i et associeret selskab.

BDO

Skatteministeriet tager TP-sagen mod Microsoft til Højesteret

Trods nederlag i både Landsskatteretten og Østre Landsret har Skatteministeriet noget overraskende anket landsretsdommen til Højesteret.

BDO

Sådan håndterer du skattemæssig compliance i Tyskland

I denne flyer gør vi dig klogere på, hvordan du håndterer skattemæssig compliance i Tyskland. Vi gennemgår blandt andet, hvorfor det er vigtigt at have et tax compliance management-system (Tax CMS), inden du bevæger dig over den tyske grænse.

Bulletin for International Taxation (BIT)

Bulletin for International Taxation: 8 - 2018

I denne udgave:

  • The China-Pakistan Avoidance of Double Taxation Agreement and the China-Pakistan Economic Corridor
  • The Effect of the FATCA Withholding Tax on US Investment Abroad
  • Historical Introduction to the Test of Dominion in the Context of Double Tax Treaties
  • [...]

Deloitte

Udlejning af sommerhus

Jeg kunne godt tænke mig at spørge lidt ind til det skattemæssige aspekt af udlejning af sommerhus. Har I mulighed for at fortælle lidt om, hvilke ting jeg bør være opmærksom på ved en udlejning af vores sommerhus?

Derivatives & Financial Instruments (DFI)

Derivatives & Financial Instruments: 4 - 2018

I denne udgave:

  • The Playing Field outside the Stadiums of the 2020 Olympics - Developments in the Japanese Financial Markets and Taxation
  • Impact of International Tax Changes to Hong Kong and Its Reaction
  • Recent Sweeping Reforms and Innovations in the Indian Financial Markets
  • Taxing Banking Transactions in Pakistan
  • [...]

International Transfer Pricing Journal (ITPJ)

International Transfer Pricing Journal: 4 - 2018

I denne udgave:

  • Treatment of Intangibles Under New US Tax Regime
  • Proposed 3% Digital Services Tax
  • The Use of Value Chain Analysis in a Profit Split
  • The Use of the Profit Split Method in Highly Integrated Transactions
  • [...]

OECD

Tax reforms accelerating with push to lower corporate tax rates

Countries have used recent tax reforms to lower taxes on businesses and individuals, with a view to boosting investment, consumption and labour market participation, continuing a trend that started a couple of years ago, according to a new report from the OECD.

OECD

working paper Simplified registration and collection mechanisms

This paper reviews and evaluates the efficacy of simplified tax registration and collection mechanisms for securing compliance of taxpayers over which the jurisdiction with taxing rights has limited or no authority to effectively enforce a tax collection or other compliance obligation.

Revisorgruppen Danmark

Beskatningsgrundlag - fri bil

Hvad skal der forstås ved "nyvognsprisen", når bilen ikke er helt ny?

Revisorgruppen Danmark

Sommerhusudlejning

Forbedrede regler på vej

World Tax Journal (WTJ)

World Tax Journal: 3 - 2018

I denne udgave:

  • The Arm’s Length Standard and Tax Justice: Reflections on the Present and the Future of Transfer Pricing
  • VAT and the Sharing Economy
  • Confronting Conflicts of Qualification in Tax Treaty Law: The Principle of Common Interpretation and the New Approach Revisited
  • The Convergence and Divergence between China’s Implementation and OECD/G20 BEPS Minimum Standards

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Investeringsselskab, fast driftssted

SKM2018.461.SR

Skatterådet bekræfter, at det luxembourgske selskab, A Fund II SICAV-SIF skal anses som et investeringsselskab efter aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 2, nr. 2. Skatterådet bekræfter desuden, at A Fund II SICAV-SIF ikke får skattemæssigt fast driftssted i Danmark efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a.

 

Bindende svar: Tab ved afståelse af bitcoins

SKM2018.458.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at tab ved afståelse af bitcoins erhvervet med spekulationshensigt var fradragsberettiget i den skattepligtige indkomst.

 

Nye straffesager

SKM2018.457.ØLR

Straf - dokumentfalsk - momssvig - svig med chokoladeafgift - kildeskattesvig

T1 var tiltalt for svig med moms, chokoladeafgift og kildeskat. T2 var tiltalt for dokumentfalsk, forsøg på dokumentfalsk, besiddelse af amfetamin, svig med moms og chokoladeafgift. Der var tale om 7 selskaber (herefter benævnt G7-G34). De to af selskaberne ejede brødrene sammen. Selskaberne var enten uregistrerede og undlod at angive moms og/eller chokoladeafgift eller afgav urigtige angivelser af moms og chokoladeafgift. T1 havde undladt at indeholde kildeskat og arbejdsmarkedsbidrag vedrørende G34. T2 havde gjort brug af 4.280 stk. falske pantmærker og herudover været i besiddelse af i alt 14.978 stk. falske pantmærker.

T1 havde derved unddraget for 8.234.385 kr. i moms, 12.989.316 kr. i chokoladeafgift, 3.947.360 kr. i A-skat og 624.089 kr. i arbejdsmarkedsbidrag.

T2 havde derved unddraget for 16.941.705 kr. i moms og 23.758.675 kr. i chokoladeafgift i alt.

T1 forklarede, at selskabet G7 blev drevet som et samarbejde mellem ham og T2. T1 tog sig primært af lageret, og T2 stod for selskabets administrative forhold. Nogen gange hentede de selv slikvarerne, men for det meste fik de varerne leveret. Vedrørende G34 var der tale om underleverandører som blev repræsenteret af 3 personer som han kun kendte fornavnene på. Virksomhederne leverede ydelser til G34.

T2 forklarede, at han ikke var bekendt med, at der var tale om falske pantmærker. Han var bekendt med den korrekte og lovbestemte fremgangsmåde i forbindelse med erhvervelse af pantmærker fra Dansk Retursystem A/S. Han modtog mærkerne fra ikke nærmere identificerede personer i sin omgangskreds. Han forklarede at indkøbene af slik til G7 i Sverige ikke blev leveret til Danmark, idet varerne blev videresolgt til en anden svensk virksomhed. Vedrørende S2 var han blot ansat i selskabet og vedrørende G2 erkendte han, at have forestået de indkøb, der er foretaget i selskabet, og erkendte at være den ansvarlige i selskabet. Han forklarede vedrørende G13, at han har købt slik af en virksomhed, og at han har indkøbt slik på vegne af G13. Han var alene ansat i S5. Vedrørende G19 måtte forholdet bero på fejl fra selskabets revisor.

Byretten fandt T1 og T2 skyldige i tiltalen, men frifandt T1 for forholdene vedrørende G13, idet T2 ansås for den reelt eneansvarlige og T2 frifandtes for forholdene vedrørende S2 og S5, idet han alene var ansat i selskaberne. 66 stk. pantmærker fandtes ikke bevist leveret. T1 idømtes 2 års ubetinget fængsel samt en tillægsbøde på 11 mio. kr. T2 idømtes 3 års ubetinget fængsel samt en tillægsbøde på 18 mio. kr. Retten lagde vægt på de meget betydelige unddragelsesbeløb samt at forholdene var begået systematisk gennem en længere periode.

Landsretten stadfæstede byretsdommen men forhøjede straffene. Der blev henset til størrelsen af de unddragne beløb samt karakteren af de af T2 begåede forhold samt hans tidligere dom for lige artet kriminalitet. T1's straf blev forhøjet til 3 års fængsel og tillægsbøden til 11.875.000 kr. T2's straf blev forhøjet til fængsel i 3 år og 9 måneder og tillægsbøden til 18.325.000 kr.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 16/0106792
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for 2006-2010. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-08-2018

Journalnr: 14/4325649
Forhøjelse af overskud
Klagen vedrører forhøjelse af overskud af virksomhed med baggrund i udeholdt omsætning. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 15-08-2018

Journalnr: 16/1014513
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-08-2018

Journalnr: 15/2058856
Indsætninger på bankkonto mv.
Klagen vedrører indsætninger på bankkonto der er anset som personlig indkomst og skattepligt af honorar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-08-2018

Journalnr: 16/0107700
Lån over mellemregningskonto
Klagen skyldes, at lån over mellemregningskonto er anset for løn. Landsskatteretten ændrer afgørelsen, så lånet anses for udbytte.
Afsagt: 15-08-2018

Journalnr: 16/0707580
Maskeret udlodning
Klagen skyldes, at sundhedsudgifter afholdt af klagerens selskab er anset for maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-08-2018

Journalnr: 16/0707598
Maskeret udlodning
Klagen skyldes, at private udgifter afholdt af klagerens selskab er anset for maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-08-2018

Journalnr: 16/0707918
Sundhedsudgifter og diverse transport
Klagen vedrører nægtet fradrag for sundhedsudgifter og for parkering, færge og billeje. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-08-2018

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 10-09-2018 - 09-10-2018

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 19-09-2018 indstilling i C-374/17 Statsstøtte A-Brauerei
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - statsstøtte - materiel selektivitet - foreligger ikke - kriterium om generel tilgængelighed - generel foranstaltning - referenceramme - sammenlignelighed - begrundet i arten eller den generelle opbygning af referencerammen - afgiftsfordel - afgift på erhvervelse af fast ejendom - fritagelse til fordel for omdannelsesdispositioner inden for en koncern - betingelse om ejerandel på mindst 95% af selskabskapitalen i de deltagende selskaber - ejerskab i perioder på fem år før og efter omdannelsesdispositionen

Tidligere dokument: C-374/17 Statsstøtte A-Brauerei - Dom
Tidligere dokument: C-374/17 Statsstøtte A-Brauerei - Indstilling
Tidligere dokument: C-374/17 A-Brauerei - Ny sag

Den 20-09-2018 dom i C-685/16 Frie kapitalbevægelser EV
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - artikel 63 TEUF til 65 TEUF - frie kapitalbevægelser - nedsættelse af skattepligtig indkomst - moderselskabs andele i et kapitalselskab, der har sin ledelse og sit hjemsted i et tredjeland - udbytte udloddet til moderselskabet - strengere betingelser for skattemæssig fradragsret end for fradrag af indtægter fra andele i et indenlandsk kapitalselskab, der ikke er skattefritaget

Tidligere dokument: C-685/16 Frie kapitalbevægelser EV - Dom
Tidligere dokument: C-685/16 Frie kapitalbevægelser EV - Indstilling

Den 27-09-2018 indstilling i C-581/17 Wächtler
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - beskatning - aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelighed for personer - flytning af det skattemæssige hjemsted til Schweiz - lovgivning i en medlemsstat, hvorefter latente kapitalgevinster af selskabsandele beskattes i et sådant tilfælde

Tidligere dokument: C-581/17 Wächtler - Dom
Tidligere dokument: C-581/17 Wächtler - Indstilling
Tidligere dokument: C-581/17 Wächtler - Ny sag

Den 04-10-2018 dom i C-416/17 Etableringsfrihed Kommissionen mod Frankrig
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud - artikel 49 TEUF, artikel 63 TEUF og artikel 267, stk. 3, TEUF - kædebeskatning - forskelsbehandling afhængigt af, i hvilken medlemsstat datterdatterselskabet har hjemsted - tilbagebetaling af forskudsskat, der er opkrævet med urette - krav til de beviser, der kan begrunde en sådan tilbagebetaling - loft over retten til tilbagebetaling - forskelsbehandling - national ret, der træffer afgørelse i sidste instans - pligt til at forelægge præjudicielle spørgsmål

Tidligere dokument: C-416/17 Etableringsfrihed Kommissionen mod Frankrig - Dom
Tidligere dokument: C-416/17 Etableringsfrihed Kommissionen mod Frankrig - Indstilling
Tidligere dokument: C-416/17 Kommissionen mod Frankrig - Ny sag

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om forskudsregistrering og beregning af indeholdelsesprocent for 2019  

Høringsportalen

Bekendtgørelse om afskrivning af visse renter af fordringer fra Skatteforvaltningens Digitale MotorRegister
Oprettelsesdato: 05-09-2018
Høringsfrist: 03-10-2018

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 237 A Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og justering af værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter m.v.).

Bilag

Bilag 30

Tillægsbetænkning afgivet den 30. august 2018

Bilag 31

Ændringsforslag til 3. behandling fra skatteministeren

Bilag 32

Ændringsforslag til 3. behandling uden for tillægsbetænkning stillet den 5. september 2018

Almindelig del

Bilag

Bilag 266

Lovudkast: Forslag til Investorfradragslov

Bilag 267

Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om afgift afelektricitet og lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter (Nedsættelser af elvarmeafgiften og den almindelige elafgift samt fremrykning af reduktion af den grønne check)

Bilag 269

Indtægtsliste for maj 2018

Bilag 270

Henvendelse af 7/9-18 fra Dansk InkassoBrancheforening vedrørende foretræde om muligheder for anvendelse af private leverandører til opkrævning af gæld på vegne af offentlige kreditorer

Spørgsmål og svar

Spm. 488

Vil ministeren oplyse statens indtægter i form af selskabsskat fra spilfirmaer, og hvor mange af de licenshavende spilfirmaer i Danmark, der betaler selskabsskat her i landet?  Svar  

Spm. 494

Vil ministeren redegøre for provenueffekter, arbejdsudbudsvirkninger samt BNP-virkninger ved at sænke arbejdsmarkedsbidragssatsen med henholdsvis et procentpoint, fem procentpoint samt hel afskaffelse, hvor sænkelserne ikke påvirker satsreguleringsprocenten?  Svar  

Spm. 502

Ministeren bedes i forlængelse af svaret på SAU (2015-16) alm. del – spørgsmål 533 oplyse, hvilke formueaktiver der ville blive omfattet af en formueskat, og hvilke der ikke vil blive omfattet.  Svar  

Spm. 503

Ministeren bedes i forlængelse af svaret på SAU (2015-16) alm. del – spørgsmål 532 oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i procent af disponibel indkomst, samt som andel af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten.  Svar  

Spm. 505

Ministeren bedes redegøre for den provenumæssige virkning af en omlægning af bo- og gaveafgiften. Ministeren bedes redegøre for den økonomiske virkning af at hæve bundgrænsen til henholdsvis 400.000 kr., 450.000 kr. og 500.000 kr. samt at indføre en højere skattesats på 30 pct. ved arv på 750.000 kr., 1 mio. kr., 1,5 mio. kr., 2 mio. kr., 2,5 mio. kr. og 3 mio. kr. Ministeren bedes fremlægge virkningen i umiddelbar virkning, efter tilbageløb, men før adfærd og efter adfærd.  Svar  

Spm. 525

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor antallet af chefer i skattevæsenet er steget med 25 pct., imens antallet af medarbejdere er steget mindre?  Svar  

Spm. 526

Ministeren bedes i forlængelse af svaret på SAU (2015-16) alm. del – spørgsmål 533 oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i procent af disponibel indkomst samt som andel af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten.  Svar  

Spm. 527

Vil ministeren redegøre for, hvad begrundelsen var for den daværende SR-regerings beslutning om at lukke SKAT-lokationer i 2014?  Svar  

Spm. 528

Vil ministeren redegøre for andelen af medarbejdere beskæftiget i skatteforvaltningen i København i forhold til det samlede antal medarbejdere i skatteforvaltningen på landsplan i perioden under regeringerne Helle Thorning-Schmidt I og II? Ministeren bedes opgøre udviklingen samlet for regeringerne Helle Thorning-Schmidt I og II – dvs. for perioden oktober 2011 til juni 2015. Ministeren bedes opgøre fordelingen af medarbejdere i København på baggrund af antal medarbejdere med fysisk arbejdsplads i Københavns og Frederiksberg Kommuner.  Svar  

Spm. 529

Vil ministeren redegøre for, hvor mange lokationer SKAT skulle reduceres med ifølge den tidligere SR-regerings beslutning i 2014?  Svar  

Spm. 530

Vil ministeren redegøre for, hvilke kommuner der var berørt af den daværende SR-regerings beslutning om at lukke lokationer i SKAT i 2014?  Svar  

Spm. 531

Ministeren bedes i 2019-priser redegøre for udviklingen i skattevæsenets budget i årene 2016-2022 år for år inklusiv alle reserver m.m.  Svar  

Spm. 532

Ministeren bedes redegøre for den forventede udvikling i antallet af årsværk i skattevæsenet i årene 2016-2022 år for år.  Svar  

Spm. 533

Ministeren bedes i 2019-priser opgøre, hvor mange midler der år for år er aftalt til skattevæsenet i årene 2016-2022, herunder for de enkelte år udspecificere, hvilke politiske aftaler eller andre tiltag eller beslutninger der ligger til grund for de konkrete beløb. Ministeren bedes i samme besvarelse i 2019-priser opgøre, hvor mange midler der år for år er udmøntet til skattevæsenet i årene 2016-2022, herunder for de enkelte år udspecificere, hvilke politiske aftaler eller andre tiltag eller beslutninger, der ligger til grund for de konkrete beløb.  Svar  

Samrådsspørgsmål

Spm. AU

Samrådsspm. om, hvorfor ministeren ikke har sørget for, at Skatteministeriet og skattemyndighederne vil udlevere de dokumenter, som Undersøgelseskommissionen om SKAT skal bruge, til skatteministeren

Spm. AV

Samrådsspm. om, at Skatteministeriet og skattemyndighederne udleverer de relevante dokumenter, til skatteministeren