Kære Læser
I denne uges SkatteMail kan du bl.a. finde de nye beløbsgrænser og satser for 2021. Desuden kan du læse artikel om skattereglerne hvis en virksomhed ønsker at kompensere medarbejderne ved aflyst julefrokost.
God fornøjelse med læsningen.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Frivillig indbetaling af acontoskat
Nye satser og beløbsgrænser
Principiel dom fra Vestre Landsret om genoptagelse
Aflyste firmajulefrokoster 2020
Satser for befordringsfradraget og kørselsgodtgørelsen for 2021 er offentliggjort
Nyt lovforslag om skærpelse af skatteundgåelse
Beretning om Skatteministeriets kontrol med A-skat (nr. 4/2020)
SKM-meddelelse
Pålæg af oplysningspligt efter skattekontrollovens § 62 - digitale betalingsformer
Afgørelser
Tilbagebetaling af naturgasafgift efter el-patronordningen
Tonnageskatteordningen
Beskatning af udbytte hos personer
Domme
Erhvervsmæssig kørsel - fradrag efter ligningslovens § 9B eller ligningslovens § 9C
Ekstraordinær genoptagelse - ændring i det privatretlige grundlag for ansættelsen
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
DeloitteFrivillig indbetaling af acontoskat Selskaber kan foretage frivillig indbetaling af acontoskat for derved at spare renter på eventuel restskat. Fristen for betaling af 2. rate for indkomståret 2020 er den 20. november 2020. |
DeloitteDe nye beløbsgrænser og satser for 2021 er fastsat. Hvad betyder det for personalegoder, rejsegodtgørelse, forskerbeskatning og befordringsgodtgørelse? |
KammeradvokatenPrincipiel dom fra Vestre Landsret om genoptagelse Vestre Landsret har i principiel dom givet Skatteministeriet medhold i, at der ikke kunne ske ekstraordinær genoptagelse af en skatteyders skatteansættelser. Sagen var indbragt for domstolene af ministeriet. |
RedmarkAflyste firmajulefrokoster 2020 Virksomhedernes kompensationsmuligheder er mange, men hvad med skattereglerne? |
RevisionsinstituttetSatser for befordringsfradraget og kørselsgodtgørelsen for 2021 er offentliggjort Skattestyrelsen har offentliggjort satserne for hhv. kørselsgodtgørelse og befordringsfradrag for 2021. |
RigsrevisionenBeretning om Skatteministeriets kontrol med A-skat (nr. 4/2020) Beretningen handler om Skatteministeriets kontrol med A-skat. |
TVC AdvokatfirmaNyt lovforslag om skærpelse af skatteundgåelse Folketinget har førstebehandlet et nyt lovforslag, hvorefter Skatteministeren vil skærpe indsatsen mod skatteundgåelse |
Skatterådet har på møde den 29. september 2020 behandlet og tiltrådt Skattestyrelsens indstilling om pålæg af oplysningspligt i henhold til skattekontrollovens § 62 om tilladelse til indhentning af oplysninger om ikke identificerede personers og virksomheders modtagelse af beløb med digitale betalingsformer hos en udbyder af betalingstjeneste.
Med henvisning til SKM2018.538.LSR hjemviste Landsskatteretten SKATs afgørelse vedrørende opkrævning af tidligere godtgjort gas- og kuldioxidafgift efter el-patronordningen, men ændrede perioden. Landsskatteretten annullerede den periode, som SKAT havde genoptaget ekstraordinært, samt yderligere en periode, idet Landsskatteretten fandt, at fristen efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 2. pkt., skulle beregnes fra det tidspunkt, godtgørelsen tidligst kunne gøres gældende og ikke efter fristerne for momsangivelse.
Renteindtægter og valutakursgevinster vedrørende selskabets varedebitorer og -kreditorer kunne ikke henføres til transportydelser leveret ved anvendelse af skibe som nævnt i tonnageskattelovens § 6, jf. § 10, stk. 1. Renteudgifter og valutakurstab vedrørende selskabets varedebitorer og -kreditorer vedrørte ikke tonnagebeskattet indkomst, jf. tonnageskattelovens § 15, stk. 3.
Sagen drejede sig om beskatning af aktionærlån efter ligningslovens § 16 E. Klageren i sagen var det selskab, hvori hovedaktionæren havde optaget et aktionærlån. Landsskatteretten havde i en sammenholdt klagesag vedrørende hovedaktionæren slået fast, at hovedaktionæren skulle beskattes af aktionærlån i henhold til ligningslovens § 16 E. Selskabet skulle herefter beskattes af de renter, der var tilskrevet aktionærlånet. Når renterne var knyttet til et lån omfattet af ligningslovens § 16 E, var der ikke skattemæssigt tale om renteindtægter for selskabet, men derimod et skattepligtigt tilskud fra hovedaktionæren til selskabet.
Sagen omhandlede, hvorvidt sagsøgeren var berettiget til fradrag efter ligningslovens § 9 B for den kørsel, som han havde foretaget mellem sit arbejde som lønmodtager og den tankstation, hvor han som led i sin selvstændige erhvervsvirksomhed udførte en række opgaver.
Skattemyndighederne havde meddelt fradrag for kørsel efter ligningslovens § 9 C.
Retten fandt, at sagsøgerens synspunkt ikke havde støtte i bestemmelsernes ordlyd, hvorefter Skatteministeriet blev frifundet.
En skatteyder havde ved en voldgiftskendelse fået medhold i, at han ikke var bundet af en aftale om tegning af kommanditanparter som følge af urigtige forudsætninger. Da voldgiftsrettens kendelse indebar, at skatteyderen civilretligt blev stillet som om, at tegningsaftalen aldrig var indgået, fandt retten, at afsigelsen af kendelsen udgjorde en sådan ændring i det privatretlige grundlag for skatteyderens skatteansættelser for indkomstårene 2005-2009 og 2011, at ansættelserne kunne genoptages efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1, således at fratrukne underskud og beskattet overskud kunne tilbageføres.
Afslag på anmodning om henstand efter skatteforvaltningslovens § 51 Skatteankestyrelsen fandt det tilstrækkeligt godtgjort, at der forelå en nærliggende fare for, at skatten ikke ville blive betalt, såfremt der blev meddelt henstand efter skatteforvaltningslovens § 51. Skatteankestyrelsen lagde ved afgørelsen blandt andet vægt på, at der ikke forelå regnskaber for selskabet, at samtlige af selskabets værdipapirer var overført til hovedaktionærens private konto i 2009, og at der efterfølgende ikke havde været en tilstedeværende formue i selskabet, ligesom selskabet efterfølgende ikke havde genereret indtægter. | |
Afslag på anmodning om henstand i forbindelse med klage efter skatteforvaltningslovens § 51 SKAT havde givet afslag på anmodning om henstand med betaling af skat i forbindelse med en klage over SKATs afslag på anmodning om registrering efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E og 48 F. Landsskatteretten bemærkede, at adgangen til henstand under klagebehandling ifølge skatteforvaltningslovens § 51, tk. 1, 1. punktum, omfatter skat, som en "klage over opgørelsen" vedrører. En klage over et afslag på tilladelse til at være omfattet af forskerskatteordningen kunne ud fra en naturlig sproglig forståelse ikke anses at vedrøre en klage over opgørelsen. Derfor fandt Landsskatteretten, at det var med rette, at SKAT havde afslået anmodningen om henstand og stadfæstede SKATs afgørelse. |
Journalnr: 18/0008835
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af indkomstårene 2006-2011. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-10-2020
Journalnr: 19/0007602
Bitcoins
Klagen vedrører beskatning af skattepligtig fortjeneste ved salg af bitcoins. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-10-2020
Journalnr: 16/0322561
Diverse fradrag
Klagen vedrører nedsat eller nægtet fradrag for en række udgifter. Landsskatteretten ændrer afgørelsen delvist.
Afsagt: 14-09-2020
Journalnr: 16/1332187
Dobbeltbeskatning
Klagen skyldes, at SKAT ved skatteberegningen ikke har anset klageren for berettiget til exemptionslempelse i henhold til artikel 21, stk. 2, jf. artikel 14, stk. 3, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 11. oktober 2010 mellem Danmark og Cypern, idet skibet ikke kan anses for at have været i international trafik, mens klageren arbejdede ombord. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-10-2020
Journalnr: 16/1456614
Driftsmiddelsaldo
Klagen vedrører beskatning af negativ saldo på driftsmidler i K/S pga. ophør af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-10-2020
Journalnr: 17/0987358
Ejendomsavance
Klagen skyldes, at SKAT har opgjort en skattepligtig avance ved afståelse af 1/3 af en ejendom. Landsskatteretten anser afgørelsen for at være ugyldig.
Afsagt: 30-09-2020
Journalnr: 18/0005899
Ejendomsavance
Klagen vedrører yderligere skattemæssig avance ved salg af ejendom. Landsskatteretten ansætter den yderligere avance til nul.
Afsagt: 29-10-2020
Journalnr: 17/0990970
Forskerskatteordningen
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om beskatning efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-10-2020
Journalnr: 19/0049022
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed og brug af virksomhedsskatteordningen. Landsskatteretten godkender det selvangivne.
Afsagt: 09-10-2020
Journalnr: 19/0085358
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører retlig kvalifikation som lønmodtager og nægtet fradrag for underskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-10-2020
Journalnr: 18/0002384
Fradrag for underskud af virksomhed - driftsgrene
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af landbrugsvirksomhed og udlejningsvirksomhed herunder opdeling i driftsgrene. Landsskatteretten stadfæster opdelingen i driftsgrene, men godkender fradrag for underskud og brug af virksomhedsordningen.
Afsagt: 17-09-2020
Journalnr: 15/2453783
Fradrag for underskud af virksomhed - driftsgrene
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af landbrugsvirksomhed, udlejningsvirksomhed, mm., herunder opdeling i driftsgrene. Landsskatteretten stadfæster opdelingen i driftsgrene, men godkender fradrag for underskud og brug af virksomhedsordningen.
Afsagt: 17-09-2020
Journalnr: 15/3223437
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær og ordinær genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-09-2020
Journalnr: 19/0049002
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på ordinær genoptagelse efter skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2, samt afslag på ændring af afskrivningssatsen efter afskrivningsloven § 52. Landsskatteretten pålægger Skattestyrelsen at genoptage skatteansættelsen efter skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2.
Afsagt: 29-06-2020
Journalnr: 17/0991911
Indsætninger på bankkonto mm
Klagen vedrører beskatning af maskeret udbytte og personlig indkomst fra diverse indsætninger på klagerens bankkonti. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med et mindre beløb.
Afsagt: 14-09-2020
Journalnr: 14/4110649
Løn, udbytte, maskeret udlodning mm
Klagen vedrører beskatning af løn fra udenlandsk virksomhed, udbytte og maskeret udbytte samt af gave fra anpartshavere. Landsskatteretten ændrer afgørelsen.
Afsagt: 26-10-2020
Journalnr: 14/3278051
Maskeret udlodning
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning. Landsskatteretten nedsætter beløbet til nul i det ene af de to omhandlede år og stadfæster fsv. angår det andet.
Afsagt: 25-09-2020
Journalnr: 17/0512012
Maskeret udlodning
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning. Landsskatteretten forhøjer den maskerede udlodning yderligere.
Afsagt: 29-10-2020
Journalnr: 18/0000480
Skat af overførsler mm
Klagen skyldes, at pengeoverførsler til Nepal og indsætninger på bankkonto er anset for skattepligtig indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-09-2020
Journalnr: 19/0079779
Skat af rejsegodtgørelse
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset rejsegodtgørelser, som klageren har fået udbetalt af sin udenlandske arbejdsgiver, for skattepligtige. Skattestyrelsen har i stedet godkendt et ligningsmæssigt fradrag for rejseudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-09-2020
Journalnr: 16/1826674
Skønsmæssig forhøjelse af omsætning
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af omsætning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-10-2020
Journalnr: 20/0033523
Underleverandører
Klagen vedrører ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-09-2020
Journalnr: 17/0868459
Uregistreret virksomhed
Klagen vedrører beskatning af overskud af uregistreret virksomhed og maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-10-2020
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 10-12-2020 dom i C-620/19 Tilnærmelse af lovgivningerne J & S Service
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - personoplysninger - forordning (EU) nr. 2016/679 - artikel 23 - begrænsning af den registreredes rettigheder - væsentlig finansiel interesse - håndhævelse af civilretlige krav - national lovgivning, der henviser til bestemmelser i EU-retten - skatteoplysninger vedrørende en juridisk person - Domstolen ikke kompetent
Tidligere dokument: C-620/19 Tilnærmelse af lovgivningerne J & S Service - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - den frie bevægelighed for kapital - skattelovgivning - indkomstskat - overskud udloddet til en fysisk person bosiddende i en medlemsstat af et ikke-hjemmehørende institut for kollektiv investering i form af et selskab med vedtægter - forskellig behandling af andele i overskud udloddet af institutter for kollektiv investering, der er oprettet i overensstemmelse med aftaleretten, og udbytte udloddet af institutter for kollektiv investering, der er oprettet ved aftale - manglende adgang for hjemmehørende institutter for kollektiv investering til at blive oprettet i henhold til vedtægter
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 63 TEUF og 65 TEUF skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for national lovgivning, hvorefter indtægter, som en fysisk person, der er bosiddende i Finland, har modtaget fra et kollektiv investeringsinstitut, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat i Den Europæiske Union, og som er oprettet i selskabsform som omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/65/EF af 13. juli 2009 om samordning af love og administrative bestemmelser om visse institutter for kollektiv investering i værdipapirer (institutter for kollektiv investering), skal beskattes som et udbytte og ikke andele i overskud. Bestemmelserne skal også fortolkes således, at de ikke er til hinder for national lovgivning, som udelukker anvendelse af mekanismer til nedsættelse af virkningerne af dobbeltbeskatning, når sådanne afkast udloddes af selskaber, der er blevet beskattet i en anden medlemsstat med en lavere sats end den, der er fastsat i denne lovgivning, forudsat at nedsættelsesmekanismen udelukkende har til formål at korrigere denne forskel i beskatningen i flere led af dette afkast, hvilket tilkommer den forelæggende ret at efterprøve. Bestemmelserne skal imidlertid også fortolkes således, at de er til hinder for, at den samme lovgivning omklassificerer udbytte udbetalt af sådanne virksomheder som lønindkomst, mens den samme lovgivning bestemmer, at udbytte i princippet udgør kapitalindkomst.
ecofin report to the european council on tax issues
code of conduct group (business taxation) - report to the council
code of conduct group (business taxation) - report to the council
code of conduct group (business taxation) - report to the council
code of conduct group (business taxation) - report to the council
code of conduct group (business taxation) - report to the council
code of conduct group (business taxation) - report to the council
Bilag 1 |
Bilag 2 | Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 19. november 2020, fra Skatteministeriet |
Bilag 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Spm. 1 |
Bilag 1 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 1 |
Bilag 2 |
Bilag 1 |
Bilag 2 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Bilag 7 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Bilag 8 |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Bilag 12 |
Spm. 2 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Bilag 8 |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Bilag 12 |
Spm. 2 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Bilag 8 |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Bilag 12 |
Spm. 2 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Spm. 1 | Spm., om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget i tre dele, til skatteministeren |
Spm. 2 |
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 48 | Orientering om legacy-arbejdet - kopi af FIU alm. del - svar på spm. 284 (2019-20) |
Bilag 50 |
Bilag 51 |
Bilag 52 |
Bilag 53 | Publikation fra Skatteministeriet om anvendelsen af BoligJobordningen |
Bilag 56 |
Bilag 57 |
Bilag 59 | Henvendelse af 18/11-20 fra Hans Jørgen Amatrup om SKAT's sagsbehandlingstider |
Bilag 62 | Rigsrevisionens beretning nr. 4/2020 - Skatteministeriets kontrol med A-skat |
Spm. 19 |
Spm. 32 |
Spm. 33 |
Spm. 34 |
Spm. 51 |
Spm. 52 |
Spm. 53 |
Spm. 57 |
Spm. 58 |
Spm. 61 |
Spm. 62 |
Spm. 65 |
Spm. 66 |
Spm. 67 |
Spm. 68 |
Spm. 91 |
Spm. 109 |
Spm. 110 |
Spm. 111 |
Spm. 113 |
Spm. 117 |
Spm. 118 |
Spm. 119 |
Spm. 120 |
Spm. 123 |
Spm. 781 |
Spm. S 393 | Om pensionister og førtidspensionister, der er ramt af samleverafhængighed. |
Spm. S 394 | Om at samlevende pensionister og førtidspensionister risikerer at være skattesnydere. |