SkatteMail 2025, uge 14

Kære læser !

Hermed den sidste uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Sejr i Landsskatteretten – Danmark skal respektere norske udbytteregler og give lempelse
Skattefradrag for tab på aktier i Fjordbank Mors A/S (Morsø Bank og Morsø Sparekasse A/S)
Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - marts 2025
Et stærkere erhvervsliv
Har du tjekket din ejendomsskatteopkrævning for 2025?
Frist for ordinær genoptagelse d. 1. maj 2025
DHL-stafetten

Udkast til styresignal
Tinglysningsafgift ved forhøjelse af eksisterende pantebreve i fast ejendom - Styresignal

Bindende svar
Tinglysningsafgift - fusion mellem selvejende institutioner omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 6 a
Tinglysningsafgift - afgiftsfritagelse - matrikulær ændring
Overdragelsessum ikke omfattet af selskabsskattelovens § 2 D
Udbytte fra dansk datterselskab

Afgørelser
Fradrag for udgifter til management fees
Beskatning af avance og tab ved salg af aktier - Ekstraordinær ansættelse
Musiker - Udligningsordningen i virksomhedsskattelovens § 22 d - Royalties fra Gramex og Performex
Skuespiller - Udligningsordningen i virksomhedsskattelovens § 22 d - Royalties fra Filmex

Domme
Grundværdi fastsat på baggrund af etagearealprincippet, hvor der ikke kunne påvises fejl i vurderingsgrundlaget med henvisning til privatretlige servitutter
Fradrag - maskeret udbytte - korrektioner af rette omkostningsbærer, jf. statsskattelovens § 6 - ligningslovens § 2
Ligningslovens § 16E - hævninger i et datterselskab - tilgodehavende i moderselskab

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Bachmann/Partners

Sejr i Landsskatteretten – Danmark skal respektere norske udbytteregler og give lempelse

I en sag, som Bachmann/Partners Advokatpartnerselskab har ført for en klient, traf Landsskatteretten den 26. marts 2025 afgørelse om, at beløb, som klienten modtog fra et norsk selskab som udbytte, [...]

BDO

Skattefradrag for tab på aktier i Fjordbank Mors A/S (Morsø Bank og Morsø Sparekasse A/S)

Fjordbank Mors A/S blev etableret ved en fusion pr. 1. november 2010 mellem Aktieselskabet Morsø Bank og Morsø Sparekasse A/S med Morsø Sparekasse A/S som det fortsættende selskab under det nye navn Fjordbank Mors A/S, mens aktionærer i Aktieselskabet Morsø Bank blev vederlagt med 3,2 aktier i Fjordbank Mors A/S for hver Morsø Bank aktier de tidligere havde ejet.

Bech-Bruun

Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - marts 2025

Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - februar 2025

NJORD Law Firm

Et stærkere erhvervsliv

Lovforslag kan gøre generationsskifte lettere for familieejede virksomheder.

Redmark

Har du tjekket din ejendomsskatteopkrævning for 2025?

Vær opmærksom på opkrævningen, hvis du bor i en kommune, som opkræver dækningsafgift – opkrævningen tager nemlig ikke højde for stigningsbegrænsningsreglen på dækningsafgiften.

Redmark

Frist for ordinær genoptagelse d. 1. maj 2025

D. 1. maj 2025 udløber fristen for genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2021. Læs mere her.

Redmark

DHL-stafetten

DHL-stafetten danner rammerne for en hyggelig og aktiv firmatur med kollegerne, men hvordan er det nu lige med skatte- og momsreglerne?

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Tinglysningsafgift ved forhøjelse af eksisterende pantebreve i fast ejendom - Styresignal

24-1709402

Forhøjelse af eksisterende pantebreve i fast ejendom skal behandles efter tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 6. Fritagelsen i § 5 a, stk. 1, 2. pkt. vedrører tinglysning af nyt pant, og kan ikke benyttes ved tinglysning af en forhøjelse. Den juridiske vejledning har tidligere angivet, at fritagelsen ved tinglysning af et nyt pantebrev, såkaldt overførsel af afgift, tilsvarende kunne benyttes ved forhøjelser af eksisterende pantebreve i fast ejendom, efter dagældende regler, svarende til nugældende § 5 a, stk. 1, 2. pkt. Denne praksis er i strid med lovens ordlyd og forarbejder. Det præciseres derfor, at der ved tinglysning af forhøjelser af pant i fast ejendom, samt pant i andelsboliger, skal beregnes procentafgift efter tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 6, af forskellen mellem den nye hovedstol, og den tidligere tinglyste hovedstol.

 

Bindende svar: Tinglysningsafgift - fusion mellem selvejende institutioner omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 6 a

SKM2025.183.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at afgiften ved tinglysning af adkomstændring ved en påtænkte fusion ville være omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 6 a med den virkning, at tinglysningsafgiften udgør 1.850 kr.

I forbindelse med omstrukturering fusioneredes to selvejende institutioner, og den fortsættende selvejende institution ville blive adkomsthaver til en ejendom. Fonde og selvejende institutioner er omfattet af begrebet "selskaber m.v." i tinglysningsafgiftslovens § 6 a.

 

Bindende svar: Tinglysningsafgift - afgiftsfritagelse - matrikulær ændring

SKM2025.182.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at der efter tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 3., 3. pkt., kunne modregnes afgift fra ejerpantebrev på 5X.XXX.XXX kr. til 2 nye pantebreve. De 2 nye pantebreve skulle have pant i det samme antal ejendomme, som ejerpantebrevet havde pant i på tidspunktet for tinglysning af de 2 nye pantebreve, og der var ikke tidligere modregnet afgift fra ejerpantebrevet.

I denne sag var der et eksisterende ejerpantebrev i ejendommen Y1.

Ejendommen Y1 blev efterfølgende opdelt i 17 lejligheder.

Efter opdelingen blev 4 lejligheder relakseret fra det oprindelige ejerpantebrev, hvorefter ejerpantebrevet havde pant i 13 lejligheder.

Man ønskede at tinglyse to nye pantebreve med pant i de 13 lejligheder og modregne det pantsikrede beløb fra det oprindelige ejerpantebrev til at nedsætte afgiften efter tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, 2.pkt.

Man mente, at værnsreglen/1-årsreglen i tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 3, 3. pkt. om pant i samme ejendom var opfyldt, da de nye pantebreve fik pant i det samme antal ejendomme, som det oprindelige ejerpantebrev havde pant i på tidspunktet for tinglysning af de 2 nye pantebreve.

Skatterådet fandt, at der var sket en matrikulær ændring i den pantsatte ejendom, da denne var blevet opdelt i ejerlejligheder, som var nye faste ejendomme.

Det var herefter en betingelse for anvendelse af et eksisterende pantebrev til afgiftsnedsættelse, at de nye pantebreve havde pant i samtlige ejendomme som var omfattet af udstykningen eller opdelingen i mindst 1 år, jf. § 14 i BKG 2020-12-29 nr. 2283 om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v.

De nye pantebreve skulle derfor have pant i samtlige 17 ejerlejligheder. Da 4 ejerlejligheder var relakseret fra det oprindelige ejerpantebrev inden tinglysning af de nye pantebreve, var det ikke muligt at opfylde 1-årsreglen.

 

Bindende svar: Overdragelsessum ikke omfattet af selskabsskattelovens § 2 D

SKM2025.181.SR

Spørger havde solgt sine anparter i Target ApS til et ikke-koncernforbundet udenlandsk selskab, der var ejet 100 % af et nystiftet udenlandsk selskab, der var et tomt selskab. Salgssummen for anparterne blev vederlagt ved en blanding af kontantbetaling og gældsbreve. Efterfølgende er der, via en række trin, foretaget en reinvestering i det nystiftede selskab.

Spørger ønskede at få bekræftet, at afståelsen og den efterfølgende reinvestering ikke ville medføre udbyttebeskatning efter reglerne i selskabsskattelovens § 2 D og at transaktionerne ikke kunne tilsidesættes efter ligningslovens § 3.

Skatterådet kunne bekræfte begge spørgsmål, idet der blev anset være indgået endelig og bindende aftale om transaktionerne efter den 1. januar 2025, hvorefter Spørger opfyldte betingelserne for at modtage skattefrit udbytte fra Target ApS umiddelbart inden overdragelsen, jf. reglerne om skattefrihed for udbytter fra skattefrie porteføljeaktier, der har virkning for udbytter, der udloddes den 1. januar 2025 eller senere.

 

Bindende svar: Udbytte fra dansk datterselskab

SKM2025.178.SR

Koncernen påtænkte at udlodde et eller flere udbytter fra udenlandske datterselskaber til et dansk selskab (Spørger). I umiddelbar forlængelse heraf påtænkte Spørger at gennemføre en eller flere udbytteudlodninger (for et beløb svarende til de udbytter, der modtages fra datterselskaberne) fra Spørger til dets moderselskab, M1. Udbyttet skulle anvendes af M1 til at udvide dets aktiviteter og gøre det muligt at opfylde regulatoriske krav i lovgivningen i Land 5. Spørger havde oplyst, at udbyttet anvendes af M1 og ikke videreudloddes eller på anden måde videresendes til M1's moderselskab i Land 1. Skatterådet fandt, at der ikke ses at foreligge misbrug, og de planlagte udlodninger ikke var omfattet af selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, 11. og 12. pkt., om videreudlodning. Skatterådet bekræftede, at M1 ikke er begrænset skattepligtigt af de påtænkte udbytteudlodninger efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c. Skatterådet bekræftede desuden, at de påtænkte udbytteudlodninger ikke var omfattet af ligningslovens § 3.

 

Afgørelse: Fradrag for udgifter til management fees

SKM2025.191.LSR

Sagen angik et investeringsselskab, som havde afholdt udgifter til management fees til udenlandske og danske kapitalfonde, som Skattestyrelsen ikke havde godkendt fradrag for. Investeringsselskabet havde investeret i kapitalfondene. Kapitalfondene havde investeret i hovedsageligt unoterede porteføljeselskaber med henblik på at udvikle og senere videresælge selskaberne, og investeringsselskabets indtægter fra kapitalfondene havde bestået i renter, skattepligtige og skattefrie udbytter samt skattepligtige og skattefrie aktieavancer.

Landsskatteretten anførte, at der for en sådan type investeringsselskab, der bl.a. investerede i porteføljeselskaber gennem kapitalfonde, kunne det på baggrund af Højesterets dom af 29. november 2011, offentliggjort som SKM2012.13.HR, ikke generelt eller overordnet anses for udelukket, at der efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kunne være fradrag for udgifter til management fees, der var afholdt til andre vedrørende investeringsselskabets investeringer gennem kapitalfonde i porteføljeselskaber, også selvom investeringsselskabet måtte erhverve skattefrie indkomster ved visse af disse investeringer. Bedømmelsen af fradragsretten måtte således også i denne situation afhænge af den konkrete sammenhæng mellem selskabets indkomst og udgifterne til management fees.

Herefter konstaterede Landsskatteretten, at det ikke af selve investeringsaftalerne med kapitalfondene umiddelbart fremgik, hvad udgifterne til management fees nærmere og mere præcist dækkede over. Investeringsselskabets repræsentant havde oplyst, at de afholdte udgifter til management fees dækkede over kapitalfondenes arbejde med at finde og undersøge porteføljeselskaber, forhandle om investeringer, forvalte fondene og investeringerne i porteføljeselskaberne og senere arrangere salg heraf, og at der var tale om standardydelser inden for branchen. Efter det fremlagte kunne det arbejde, som kapitalfondene havde leveret til porteføljeselskaberne, ikke uden videre henføres til investeringsselskabets drift, da det ikke var mere konkret underbygget af objektive kendsgerninger, at kapitalfondene faktisk havde bistået investeringsselskabet eller porteføljeselskaberne med specifikke driftsmæssige opgaver på investeringsselskabets vegne. På baggrund af det fremlagte om kapitalfondenes arbejde, herunder repræsentantens uddybende redegørelse for dette, måtte kapitalfondenes arbejde vedrørende porteføljeselskaberne anses for mere at have haft karakter af overordnet monitorering af investeringsselskabets investeringer i porteføljeselskaberne, og det understøttede dermed ikke, at arbejdet omfattede samme kvalificerede aktive deltagelse i porteføljeselskabernes drift, som managementselskabet varetog i sagen for Højesteret i SKM2012.13.HR.

Landsskatteretten fandt på den baggrund, at investeringsselskabet ikke konkret havde godtgjort, at udgifterne til management fees til kapitalfondene var afholdt med henblik på at erhverve, sikre og vedligeholde skattepligtige indtægter fra porteføljeselskaberne efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, og Landsskatteretten stadfæstede herefter Skattestyrelsens afgørelse.

 

Afgørelse: Beskatning af avance og tab ved salg af aktier - Ekstraordinær ansættelse

SKM2025.188.LSR

Sagen angik ansættelse af klagerens aktieindkomst for indkomstårene 2014-2016 og 2018-2020. Skattestyrelsen havde bl.a. ændret klagerens aktieindkomst vedrørende aktieavancer uden for den ordinære ansættelsesfrist for indkomstårene 2014-2016 og 2018-2019. Landsskatteretten fandt, at der kunne ske ekstraordinær ansættelse for disse indkomstår efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, da klageren havde handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at have oplyst aktieindkomsten for indkomståret 2014 og ved ikke at have oplyst korrekt aktieindkomst for de øvrige omhandlede indkomstår og således havde bevirket, at disse skatteansættelser var foretaget på et urigtigt grundlag. Retten lagde vægt på, at klageren havde haft kendskab til de faktiske omstændigheder, og det var klagerens ansvar at oplyse korrekt, ligesom klageren konkret var blevet gjort bekendt med, at der manglede oplysninger i forhold til opgørelse af klagerens aktieindkomst.

Endvidere fandt Landsskatteretten, at Skattestyrelsen først den 18. november 2022 havde tilstrækkeligt med oplysninger til at kunne foretage den ekstraordinære ansættelse af klageren for de omhandlede indkomstår, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt. Det var først på dette tidspunkt, at Skattestyrelsen kunne konstatere, at klageren ikke havde de efterspurgte nødvendige købsoplysninger vedrørende visse aktier. Skattestyrelsen var således ikke forud herfor i besiddelse af samtlige relevante oplysninger for den ekstraordinære ansættelse af avance og tab på klagerens aktier for de omhandlede indkomstår og var derfor ikke forud for dette tidspunkt i besiddelse af tilstrækkeligt med oplysninger om klagerens erhvervelse og afståelse af aktier til at kunne foretage en korrekt opgørelse og ansættelse af beskatningen af klageren efter aktieavancebeskatningsloven. Retten fandt i den sammenhæng ikke grundlag for at opdele punktet i klagerens skatteansættelser om beskatning af avance og tab på aktier i relation til kundskabstidspunktet. Der var således tale om beskatning af samme forhold i form af beskatning af aktier efter aktieavancebeskatningsloven, og der var ikke støtte for, at oplysninger og kundskabstidspunkt vedrørende denne beskatning skulle bedømmes og foretages hver aktie for sig. Retten lagde også vægt på, at det i denne sammenhæng ikke var muligt at foretage en korrekt ansættelse af avance og tab på noterede aktier, hvis det alene blev foretaget hver aktie for sig, da der f.eks. skulle ske modregning af tab på en noteret aktie i avance på en anden noteret aktie efter bestemmelserne i aktieavancebeskatningsloven. Da fristerne på henholdsvis 6 måneder og 3 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, herefter var iagttaget, og Skattestyrelsens afgørelse også var behørigt begrundet, stadfæstede Landsskatteretten afgørelsen.

 

Afgørelse: Musiker - Udligningsordningen i virksomhedsskattelovens § 22 d - Royalties fra Gramex og Performex

SKM2025.187.LSR

Sagen angik, om klageren, der var musiker i et band, var berettiget til at anvende udligningsordningen i virksomhedsskattelovens § 22 d på modtagne royalties fra Gramex og Performex.

Landsskatteretten anførte, at anvendelsen af virksomhedsskattelovens § 22 d var betinget af, at man var omfattet af den personkreds, der var nævnt som berettiget til at anvende reglen i forarbejderne til loven, herunder i forarbejderne til ligningslovens § 7 O. En række professioner var specifikt undtaget fra at kunne anvende ligningslovens § 7 O og dermed tilsvarende virksomhedsskattelovens § 22 d. Det var således ikke tilstrækkeligt, at man modtog royalties eller efter den gængse opfattelse kunne anses for at være kunstner. Det fremgik specifikt af forarbejderne til ligningslovens § 7 O, at musikere ikke kunne anvende reglerne "uanset graden af improvisation i deres værker".

Landsskatteretten fandt derfor, at klageren ikke var berettiget til at anvende udligningsordningen i virksomhedsskattelovens § 22 d og stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse.

 

Afgørelse: Skuespiller - Udligningsordningen i virksomhedsskattelovens § 22 d - Royalties fra Filmex

SKM2025.186.LSR

Sagen angik, om klageren, der var skuespiller, var berettiget til at anvende udligningsordningen i virksomhedsskattelovens § 22 d på modtagne royalties fra Filmex.

Landsskatteretten anførte, at anvendelsen af virksomhedsskattelovens § 22 d var betinget af, at man var omfattet af den personkreds, der var nævnt som berettiget til at anvende reglen i forarbejderne til loven, herunder i forarbejderne til ligningslovens § 7 O. En række professioner var specifikt undtaget fra at kunne anvende ligningslovens § 7 O og dermed tilsvarende virksomhedsskattelovens § 22 d. Det var således ikke tilstrækkeligt, at man modtog royalties eller efter den gængse opfattelse kunne anses for at være kunstner. Det fremgik specifikt af forarbejderne til ligningslovens § 7 O, at skuespillere ikke kunne anvende reglerne "uanset graden af improvisation i deres værker".

Landsskatteretten fandt derfor, at klageren ikke var berettiget til at anvende udligningsordningen i virksomhedsskattelovens § 22 d og stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse.

 

Dom: Grundværdi fastsat på baggrund af etagearealprincippet, hvor der ikke kunne påvises fejl i vurderingsgrundlaget med henvisning til privatretlige servitutter

SKM2025.185.BR

Sagen angik, hvorvidt der var grundlag for at tilsidesætte grundværdien for en ejendom pr. 1. oktober 2014, 2016, 2018 og 2019.

Under sagen gjorde sagsøgeren gældende, at grundværdiansættelserne hvilede på et forkert grundlag, idet der ikke var taget tilstrækkeligt hensyn til tre privatretlige servitutter. Retten bemærkede, at de tre servitutter var beskrevet i de indbragte afgørelser, og den omhandlede ejendom var karakteriseret som den tjenende ejendom i relation til servitutterne. Der var derfor ikke grundlag for at antage, at vurderingsgrundlaget var fejlagtigt, selvom servitutternes konkrete betydning for vurderingen ikke var beskrevet, og selvom etagearealprisen for ud fra en helhedsvurdering endte med at være ens for den tjenende og den herskende ejendom.

Retten lagde til grund, at ejendommen i 2023 havde en handelsværdi på 3.750.000 kr., svarende til salgsprisen i 2023, hvilket var betydeligt lavere end den ansatte grundværdi for 2014-2019 på ca. 9,4 mio. kr. Retten fandt det imidlertid ikke bevist, at denne handelsværdi kunne lægges til grund ved ansættelsen af ejendommens grundværdi i 2014-2019 og henviste bl.a. til, at der ikke var afholdt syn og skøn. Under henvisning til salget af navnlig en af de sammenlignelige grunde, vurderingsmyndighederne havde inddraget i skønnet over grundværdien, fandt retten det ikke godtgjort, at grundværdiansættelserne for 2014-2019 var åbenbart urimelige.

Idet retten ikke fandt grundlag for at hjemvise sagen, blev Skatteministeriet frifundet.

 

Dom: Fradrag - maskeret udbytte - korrektioner af rette omkostningsbærer, jf. statsskattelovens § 6 - ligningslovens § 2

SKM2025.184.BR

I sagen var tre afgørelser fra Landsskatteretten til prøvelse. Der deltog tre dommere ved sagens afgørelse.

De indbragte afgørelser handlede om en skatteyder og dennes anpartsselskab.

Selskabets sag handlede for det første om, hvorvidt Skattestyrelsen var forpligtet til at træffe afgørelse efter ligningslovens § 2 i stedet for efter statsskattelovens § 6 ved foretagelsen af en række korrektioner af rette omkostningsbærer. Selskabets sag handlede for det andet om, hvorvidt selskabet havde godtgjort, at det var berettiget til fradrag for en række udgifter, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Skatteyderens sag handlede om, hvorvidt selskabets afholdelse af ikke-fradragsberettigede udgifter på vegne af skatteyderen udgjorde skattepligtigt udbytte for ham.

Retten stadfæstede for det første Landsskatterettens afgørelse om, at der ikke er grundlag for, at selskabet kan anvende reglerne om betalingskorrektion, jf. ligningslovens § 2, stk. 5, idet der ikke er foretaget nogen ændringer i medfør af ligningslovens § 2, stk. 1. Retten stadfæstede videre afgørelsen om, at der i denne sag om korrektioner af rette omkostningsbærer, der er foretaget efter statsskattelovens § 6, ikke er grundlag for at hjemvise sagen til Skattestyrelsen med henblik på, at afgørelsen i stedet træffes efter ligningslovens § 2, stk. 1.

For det andet stadfæstede retten Landsskatterettens afgørelse om, at selskabet ikke har godtgjort fradragsretten for en række udgifter.

For det tredje stadfæstede retten Landsskatterettens afgørelse om, at en række ikke-fradragsberettigede rejseudgifter m.v., som skatteyderen havde fået refunderet fra selskabet, udgjorde maskeret udlodning for skatteyderen.

 

Dom: Ligningslovens § 16E - hævninger i et datterselskab - tilgodehavende i moderselskab

SKM2025.179.BR

Retten lagde efter bevisførelsen til grund, at skatteyderen havde foretaget hævninger i forskellige datterselskaber, som han ejede gennem et helejet holdingselskab. På hævetidspunkterne havde skatteyderen ikke et tilgodehavende i de selskaber, hvori hævningerne blev foretaget. Skatteyderen havde derimod et tilgodehavende i holdingselskabet, der oversteg de hævede beløb, og retten lagde til grund, at gælden på mellemregningskontiene i datterselskaberne efterfølgende blev udlignet i dette tilgodehavende i holdingselskabet.

Retten udtalte, at hævningerne skattemæssigt skulle behandles således, som hævningerne var bogført på det tidspunkt, hvor hævningerne blev foretaget. Skatteyderen skulle derfor beskattes af hævningerne i datterselskaberne i medfør af ligningslovens § 16 E, selvom hævningerne efterfølgende blev udlignet med tilgodehavendet i holdingselskabet.

Endelig fandt retten, at det forhold, at hævningerne i datterselskaberne var anset for et maskeret udbytte, som skatteretligt havde passeret holdingselskabets økonomi, hvori skatteyderen havde et tilgodehavende, ikke ændrede på, at hævningerne var omfattet af ligningslovens § 16 E.

Skatteyderen var derfor med rette beskattet af hævningerne, og Skatteministeriet blev som følge heraf frifundet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 22/0026361
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører hæftelse for ikke indeholdt A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-02-2025

Journalnr: 24/0023394
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører efterbetaling af A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-02-2025

Journalnr: 21/0104279
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører opkrævning af ikke indeholdt A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-02-2025

Journalnr: 24/0102439
Diverse fradrag
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til benzin, sovesofamodul mv. og vaskemaskine/tørretumbler. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-03-2025

Journalnr: 22/0084863
Forskerskatteordningen
Skattestyrelsen har ikke imødekommet klagerens anmodning om beskatning efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E og F. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-02-2025

Journalnr: 23/0035026
Forskerskatteordningen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på, at klageren kan beskattes efter reglerne i kildeskattelovens §§ 48 E og F fra den 1. september 2021. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-03-2025

Journalnr: 23/0109504
Fremmed arbejde mv.
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til fremmed arbejde og forhøjelse af omsætning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-02-2025

Journalnr: 24/0023439
Gaveafgift
Klagen vedrører gaveafgift af pengegave. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-02-2025

Journalnr: 23/0049834
Gaveafgift
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af gaveafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-03-2025

Journalnr: 21/0034938
Gaveafgift - værdiansættelse af kapitalandele
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet værdiansættelsen af B-kapitalandele i et ApS og som konsekvens heraf har forhøjet gaveafgiften ved overdragelse af andelene til klagers barn. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen af gaveafgiften til 0 kr.
Afsagt: 12-02-2025

Journalnr: 25/0009052
Genoptagelse af foreløbige fastsættelser af A-skat og AM-bidrag
Denne sag er i medfør af skatteforvaltningslovens § 35 g en genoptagelse af Landsskatterettens afgørelse af klagesagen med sagsnr. 22-0014586, hvor Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse om, at virksomhedens A-skat og AM-bidrag ikke kunne genoptages. Landsskatteretten ændrer sin oprindelige afgørelse og pålægger Skattestyrelsen at genoptage de foreløbige fastsættelser.
Afsagt: 17-02-2025

Journalnr: 18/0008893
Hæftelse for AM-bidrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har pålagt selskabet at indberette løn og at afregne A-skat og AM-bidrag af den del af lønudbetalingerne, der kan henføres til arbejde udført i Danmark. Sagen vedrører kun, om selskabet har været forpligtet til at indeholde arbejdsmarkedsbidrag, og om selskabet hæfter for ikke indeholdte arbejdsmarkedsbidrag. Retten finder, at selskabet ikke har været pligtigt til at indeholde arbejdsmarkedsbidrag af den del af lønudbetalingerne til de af selskabet ansatte chauffører, der på grund af bopæl i udlandet er begrænset skattepligtige til Danmark, og som vedrører arbejde udført her i landet.
Afsagt: 17-02-2025

Journalnr: 24/0040134
Resultat af virksomhed
Klagen vedrører skønsmæssig opgørelse af resultat af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-02-2025

Journalnr: 22/0103096
Salg af bitcoins
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet klagerens personlige indkomst og nedsat det ligningsmæssige fradrag i klagerens skattepligtige indkomst vedrørende fortjeneste og tab ved salg af Bitcoins med spekulationshensigt. Landsskatteretten anser klageren for skattepligtig af fortjeneste og tab ved afståelse af kryptovaluta i form af Bitcoins med spekulationshensigt og overlader den talmæssige opgørelse til Skattestyrelsen.
Afsagt: 28-02-2025

Journalnr: 23/0087817
Tab på investeringsbeviser
Klagen vedrører opgjort tab på investeringsbeviser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-03-2025

Journalnr: 21/0038361
Tab på udlån
Klagen vedrører nægtet fradrag for tab på udlån. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-03-2025

Journalnr: 21/0034058
Yderligere gaveafgift
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har ansat yderligere gaveafgift ved, at klageren ved aktivering af et skatteforbehold har givet sine sønner en yderligere gave. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse af værdien af gaven og forhøjer den yderligere gaveafgift.
Afsagt: 12-02-2025

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 07-04-2025 - 06-05-2025

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 30-04-2025 dom i C-602/23 Frie kapitalbevægelser Finanzamt für Großbetriebe
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser - restriktioner - skat af kapitalindkomst - institut for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitut) - juridisk person - national lovgivning, der foreskriver, at investeringsinstitutter ikke er juridiske personer - investeringsinstitutters skattemæssige transparens - skattemæssig behandling af udenlandske institutter, der er sammenlignelige med investeringsinstitutter, men som er juridiske personer - sammenligneligheden af en grænseoverskridende situation med en national situation

 

Domme
C-228/24 Nordcurrent group

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - direktiv 2011/96/EU - fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater - selskabsskattefritagelse for udbytte udloddet af et ikke-hjemmehørende datterselskab til et hjemmehørende moderselskab - artikel 1, stk. 2 og 3 - klausul om bekæmpelse af misbrug - kvalificering af datterselskabet som et arrangement, der ikke er reelt - trin i et arrangement - skattefordel

Domstolens dom:

1) Klausulen om bekæmpelse af misbrug indeholdt i artikel 1, stk. 2 og 3, i Rådets direktiv 2011/96/EU af 30. november 2011 om en fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater, som ændret ved Rådets direktiv (EU) 2015/121 af 27. januar 2015,

skal fortolkes således, at

den ikke er til hinder for en national praksis, hvorefter et moderselskab i sin hjemstedsmedlemsstat ikke fritages for at blive selskabsbeskattet af udbytte modtaget fra et datterselskab etableret i en anden medlemsstat med den begrundelse, at dette datterselskab anses for at være udtryk for et arrangement, som ikke er reelt, når nævnte datterselskab ikke er et mellemliggende selskab, og det overskud, der udloddes i form af udbytte, er genereret ved aktiviteter, der er udført i samme datterselskabs navn, forudsat at de elementer, der udgør misbrug, foreligger.

2) Klausulen om bekæmpelse af misbrug indeholdt i artikel 1, stk. 2 og 3, i direktiv 2011/96, som ændret ved direktiv 2015/121,

skal fortolkes således, at

den er til hinder for en national praksis, hvorefter - uden undtagelse - kun den situation, som forelå på tidspunktet for udbetalingen af udbyttet, tages i betragtning for at kvalificere et datterselskab etableret i en anden medlemsstat som et arrangement, som ikke er reelt, selv om oprettelsen af dette datterselskab var begrundet i velbegrundede kommercielle årsager, og selv om den reelle karakter af dets aktivitet før disse tidspunkter ikke drages i tvivl.

3) Klausulen om bekæmpelse af misbrug indeholdt i artikel 1, stk. 2 og 3, i direktiv 2011/96, som ændret ved direktiv 2015/121,

skal fortolkes således, at

når et moderselskab har modtaget udbytte fra et datterselskab, som er kvalificeret som et arrangement, der ikke er reelt, er denne kvalificering alene ikke tilstrækkelig til, at det kan fastslås, at moderselskabet igennem anvendelsen af selskabsskattefritagelsen for dette udbytte har opnået en skattefordel, der strider mod indholdet af og formålet med direktiv 2011/96, som ændret.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Parlamentet

Answer for question E-002350/24

Answer for question E-001783/24

 

Nyt fra Komotologi

112th SCAC meeting

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 123 Forslag til lov om ændring af boafgiftsloven, aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love. (Nedsættelse af bo- og gaveafgiften og indførelse af et retskrav på en skematisk værdiansættelse ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til et nært familiemedlem, bedre mulighed for succession ved overdragelse af ejendomsvirksomheder og lempelse af pengetankregler m.v.).

Bilag

Bilag 17

Betænkning afgivet den 27. marts 2025

Bilag 18

Henvendelse af 1/4-25 fra Deloitte

Bilag 19

Henvendelse af 4/4-25 fra DAHL Advokatpartnerselskab

Spørgsmål og svar

Spm. 19

Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/4-25 fra Deloitte

L 151 Forslag til lov om ændring af skatteindberetningsloven, skattekontrolloven, lov om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger samt administrativt samarbejde på beskatningsområdet og toldloven. (Gennemførelse af direktiv om ændring af direktiv om administrativt samarbejde på beskatningsområdet om indberetning og udveksling af oplysninger om transaktioner i kryptoaktiver m.v.).

Bilag

Bilag 4

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 5

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at redegøre for, hvordan Skatteforvaltningen uopfordret kommer i besiddelse af oplysninger om, at vedkommende modtager offentlige ydelser som led i en kontrol ved ind- eller udrejse af det danske toldområde

Spm. 2

Spm. om at stille ændringsforslag, således at det - som det er tilfældet for virksomheder under tilsyn af Finanstilsynet - er de indberetningspligtige udbydere af kryptoaktivtjenester, der skal betale for omkostningerne til kontrollen med branchen fremfor statskassen

Spm. 3

Spm. om det er hensigten, at de indberettede oplysninger på sigt vil blive brugt af Skatteforvaltningen til at fortrykke de skattepligtiges årsopgørelse

Spm. 4

Spm., om hvordan der ”vil blive taget højde for byrderne” for de indberetningspligtige ved udviklingen af indberetningsløsningen, jf. høringsnotatet s. 3

Spm. 5

Spm., om at evaluere ordningen efter f.eks. 1 år og orientere udvalget om resultaterne

Spm. 6

Spm., om hvordan de indberettede oplysninger om kryptoaktiver tænkes anvendt i beskatningen af kryptoaktiver i fremtiden

Spm. 7

Spm., om hvornår lovforslaget angående beskatning af kryptoaktiver forventes at blive fremsat

L 171 Forslag til lov om ændring af ligningsloven, afskrivningsloven, opkrævningsloven og skatteindberetningsloven. (Lempelse af beskatningen af aktionærlån og ændring af reglerne om beskatning af løbende ydelser).

Spørgsmål og svar

Spm. 3

Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/3-25 fra BUUR advokatfirma

L 178 Forslag til lov om ændring af ligningsloven, boafgiftsloven og forskellige andre love (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver m.v.).

Bilag

Bilag 2

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema vedr. særskil høring om skattefritagelse af kulturpas m.v. (pdf-version)
Høringssvar vedr. særskilt høring om skattefritagelse af kulturpas m.v. (pdf-version)

L 178 A Forslag til lov om ændring af ligningsloven, boafgiftsloven og forskellige andre love. (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver m.v.).

Bilag

Bilag 2

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

L 178 B Forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om aktiv socialpolitik. (Skattefritagelse af kulturpas og bortseelse fra kulturpas i formueopgørelsen ved kontanthjælpsberegning).

Bilag

Bilag 2

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 175

Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og ændring af lov om kommunal indkomstskat og statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne (Ændring af selvbudgetteringsordningen samt indførelse af ø-tilskud til Fanø Kommune)

Bilag 177

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 167 om effekterne af at ændre denne grænse til hhv. 10, 15 og 20 deltagere

Bilag 178

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 168 om effekten af at ændre beskatningstidspunktet for konvertible lån (altså lån til mindre virksomheder, der kan konverteres til ejerandele) fra konverteringstidspunktet til realiseringstidspunktet

Bilag 179

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 166 om effekterne af at indføre den britiske EIS-model (Enterprise Investment Scheme) i Danmark

Bilag 184

Orientering om halvårlig status på gældsaftalerne den 1. april 2025

Bilag 185

Orientering om walkie-talkie banko

Bilag 186

Statsministerens april-redegørelse for regeringens lovprogram 2024-25

Bilag 187

Publikation fra Skattestyrelsen: Digitale arbejdsplatforme 2024

Spørgsmål og svar

Spm. 255

Vil ministeren kommentere artiklen: ”175.000 personer i udlandet skylder Danmark over 18 milliarder”, DR.dk, den 4. marts 2025 samt besvare følgende spørgsmål:• Hvilke gældstyper er der oftest tale om f.eks. SU-gæld, manglende betaling for daginstitutioner, børnepenge m.v.? Herudover bedes antallet af personer med en størrelse af gæld i intervallet 0-9.999 kr., 10.000-19.999 kr. osv. oplyses.• Hvordan kan det være, at Gældsstyrelsen mangler adresseoplysninger på omkring halvdelen af skyldnere i udlandet, når der i mange tilfælde er tale om EU-borgere, og hvilke vanskeligheder gør sig gældende?• Hvordan kan det være, at der er et meget stort antal skyldnere i vores naboland Sverige, og hvilke problemer gør sig gældende?• Hvorfor benytter Gældsstyrelsen sig ikke af private inkassofirmaer i tilfælde, hvor gælden er stor nok til, at der kan være et inddrivelsespotentiale, og evt. lader inkassofirmaet beholde 25 pct. af det inddrevne beløb som betaling?• Er det muligt at indberette skyldnere af meget store beløb til SIS – Schengen Information System, for at få dem udleveret til Danmark, og i givet fald bedes det oplyst, hvor stort beløbet i så fald skal være?• Er det muligt at indberette ikke-EU-borgere til SIS, der skylder meget store beløb, som værende uønskede i Danmark, og dermed udelukke de pågældende fra at kunne indrejse til Schengenlande?• Vil Gældsstyrelsen opdage det, hvis en skyldner med udenlandsk baggrund er udrejst af Danmark til en ukendt adresse, og hvor gældsinddrivelse har vist sig ikke mulig, igen indrejser til Danmark? Og vil vedkommende kun blive opdaget, hvis der søges kontakt med danske myndigheder som f.eks. Folkeregisteret. • Hvordan håndterer Gældsstyrelsen situationer, hvor ét medlem af en familie med gæld til det offentlige udrejser af Danmark til en ukendt adresse, og hvor resten af familien fortsat er bosat i Danmark med f.eks. børn i daginstitutioner, som der ikke betales for?• Er det muligt at stille krav om, at borgere der kommer fra lande, hvorfra der er mange skyldnere som f.eks. Polen, Rumænien, Sverige m.fl., skal stille en garanti på f.eks. 59.052 kr., som er den garanti udlændinge skal stille ved familiesammenføring, når de tilmelder sig Folkeregistret (2025-niveau)og dermed tager fast ophold i Danmark?• Er det muligt at stille krav om, at udenlandske studerende som betingelse for SU skal stille en garanti på f.eks. 59.052 kr., som er den garanti udlændinge skal stille ved familiesammenføring (2025-niveau)?• Er det muligt at stille krav om, at udlændinge, der vil oprette sig i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), skal stille en bankgaranti lignende den garanti udlændinge skal stille ved familiesammenføring?• Vil regeringen under det danske formandskab i EU sætte fokus på problemet, så inddrivelse af gæld på tværs af landegrænserne i EU bliver lettere?Spørgsmålet ønskes besvaret senest 2 dage inden afholdelse af SAU alm. del - samrådsspørgsmål H.  Svar  

Spm. 267

Med vedtagelsen af L 28 i december 2024 blev der indført adgang til, at der under visse omstændigheder kan vælges realisationsbeskatning for en række selskabsaktionærer også 10 år tilbage i tid. Vil ministeren give en status for, hvor mange der på nuværende tidspunkt har ansøgt herom, og hvor stort et provenutab der vil følge heraf? Der ønskes desuden et opdateret skøn for det samlede provenutab (det blev i ændringsforslaget til L 28 oplyst til 195 mio. kr.) forbundet med adgangen til at vælge realisationsbeskatning ved børsnoteringer gennemført før lovens ikrafttrædelse samt et opdateret skøn over den administrative opgave hermed (i ændringsforslaget oplyst til ca. 43 mio. svarende til 54 årsværk).  Svar  

Spm. 268

Med aftalen om inflationshjælp fra 10. februar 2023 forhøjes standardfradraget for dagplejere og private børnepassere fra 60 til 68 pct. i 2023. Vil ministeren tilvejebringe en oversigt over de økonomiske konsekvenser efter tilbageløb og adfærd ved at hæve fradraget fra 60 pct. til 65, 70, 75, 80, 85, 90, 95 og 100 pct.?  Svar  

Spm. 271

Kommunalbestyrelsen kan pålægge ejere af visse erhvervsejendomme at betale dækningsafgift som bidrag til de udgifter, som disse ejendomme medfører for kommunen (ejendomsskatteloven § 12). Det er imidlertid ikke et krav, at kommunalbestyrelsen overfor tilsynsmyndigheden eller andre kan dokumentere, hvilke udgifter der er tale om, og hvad bidraget skal finansiere. Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at landets kommuner kan opkræve skatter fra virksomheder begrundet i udgifter, som de ikke behøver at kunne redegøre for?  Svar  

Spm. 272

Hvilke ekstra udgifter pålægger dækningsafgiftspligtige virksomheder landets kommuner, som berettiger muligheden for at opkræve et ekstra skattebidrag fra dem i form af dækningsafgift?  Svar  

Spm. 273

Er det lovligt for kommunerne at indkræve mere i dækningsafgift, end der retfærdigvis kan dokumenteres særegne udgifter forbundet med de dækningsafgiftspligtige virksomheders erhvervsaktivitet i kommunen?  Svar  

Spm. 277

Vil ministeren kommentere artiklen ”Kolonihaver beskattes som helårsboliger, selv om det er ulovligt at bo i dem”, Politiken, den 17. marts 2025, herunder oplyse hvornår den forventede løsning på problemet bliver præsenteret?  Svar  

Spm. 279

Vil ministeren – herunder evt. med inddragelse af øvrige ministre – oversende en tabel med oversigt over samtlige lagerskatter (forstået bredt som tilfælde hvor beskatning sker på baggrund af værdien af beholdninger) og antal skattebetalere, satser, evt. beløbsgrænser og provenuet for hver af disse skatter? Ministeren bedes anvende en bred afgrænsning, således at ejendomsværdiskat og formueskat omfattes. Som illustration henvises yderligere til artikel ”Her er de tre steder, hvor du typisk rammes af lagerskat” bragt på Berlingske.dk den 12. januar 2025.  Svar  

Spm. 291

Vil ministeren tilsende udvalget sit talepapir fra det lukkede samråd den 27. marts 2025 om sagerne vedrørende Panama Papers, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål F (fortroligt)? De ikke-fortrolige dele af talepapiret bedes oversendt særskilt i offentligt tilgængelig form.  Svar  

Spm. 294

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir og det anvendte faktaark fra samrådet den 2. april 2025 om indsatsen med gældsinddrivelse hos skyldnere, der ikke længere er bosat i Danmark, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål H.  Svar  

Spm. 295

Vil ministeren oplyse de økonomiske effekter for staten (hhv. før og efter tilbageløb og adfærd) ved at fritage museer og lignende kulturelle institutioner nævnt i § 8 i lov om kommunal ejendomsskat helt fra grundskyld efter en sådan model, at staten kompenserer kommunerne for det provenutab, de måtte opleve i forbindelse med, at museerne m.v. bliver fritaget for at betale grundskyld med de nyeste tal?  Svar  

Spm. 296

Vil ministeren oplyse, hvilke kommuner der i dag benytter sig af muligheden for at fritage museer og andre kulturelle institutioner for at betale grundskyld, jf. § 8 i lov om kommunal ejendomsskat?  Svar  

Spm. 297

Vil ministeren oplyse status på den dialog Skatteministeriet har haft med Social- og Boligministeriet om muligheden for at sætte en lov om Haagerkonventionen af 2007 i kraft, så det bliver muligt for Gældsstyrelsen at indhente adresseoplysninger fra udenlandske myndigheder i de af konventionen omfattede lande? Der henvises til Skatteudvalgets samråd om gældsinddrivelse hos skyldnere, der ikke længere er bosat i Danmark, den 2. april 2025.  Svar  

Spm. 298

Vil ministeren i forlængelse af samrådet om gældsinddrivelse afholdt den 2. april 2025 besvare følgende spørgsmål:- I hvor mange år henstår gæld hos Gældsstyrelsen vedrørende personer, der er udrejst af Danmark, og som ikke umiddelbart kan findes? Forsvinder gælden på noget tidspunkt, eller kan gældsinddrivelsen genaktiveres efter 5, 10 eller 25 år, hvis skyldneren igen indrejser i Danmark?- Opgøre tabel 1 og 2 i svaret på SAU alm. del - spørgsmål nr. 255 på de fem største nationaliteter inden for hver kategori?- Vil ministeren arbejde for en model, hvor Danmark kan fratrække gæld til europæiske borgere i vores bidrag til EU, aktuelt 21,3 mia. kr., hvorefter EU kan tilbageholde beløbet i de tilskud, som de respektive lande modtager fra EU?  Svar  

Spm. 299

Vil ministeren kommentere Dansk Erhvervs udspil ”Mindre bøvl – mere vækst” fra marts 2025, med fokus på de forslag, der vedrører skatter og afgifter (udspillets side 43 til 55), og som kan lette den administrative byrde, der pålægges virksomhederne som følge af det stadig mere komplekse skattesystem? Dertil bedes ministeren oplyse, om og hvilke af de konkrete forslag, som ministeren vil arbejde for, kan blive til virkelighed?  Svar  

Spm. 300

Vil ministeren redegøre for, hvor mange hhv. nuværende folkepensionister, nuværende boligejere og nuværende lønmodtagere, der vil skulle betale formueskat, hvis man indfører en formueskat på 0,5 pct. på den del af danskernes nettoformue, der overstiger hhv. 1, 2, 5, og 7 mio. kr.? Skattegrundlaget for formueskatten opgøres så bredt som muligt, dvs. inklusive evt. friværdi fra ejerboliger, pensionsformue, frie midler (aktier, obligationer og indestående i bank) fratrukket alle lån (dvs. også banklån, SU-lån m.v.)? Værdien af unoterede aktier og værdien af andelsboliger medregnes også i grundlaget. Pensionsformuen korrigeres for udskudte skatter.  Svar  

Spm. 301

Vil ministeren redegøre for påvirkningen af en formueskat på 0,5 pct. på den del af danskernes nettoformue, der overstiger 5 mio. kr. af folkepensionisters, boligejeres og lønmodtageres disponible indkomst, virkning på deres formue og virkningen på deres pensionsopsparinger? Skattegrundlaget for formueskatten opgøres så bredt som muligt, dvs. inklusive evt. friværdi fra ejerboliger, pensionsformue, frie midler (aktier, obligationer og indestående i bank) fratrukket alle lån (dvs. også banklån, SU-lån m.v.). Værdien af unoterede aktier og værdien af andelsboliger medregnes også i grundlaget. Pensionsformuen korrigeres for udskudte skatter.  Svar  

Spm. 302

Vil ministeren redegøre for virkningen af en skat på finansielle transaktioner for en typisk funktionærfamilie, arbejderfamilie og pensionister? Det skal antages, at de tre familietyper ejer deres egen bolig. Svaret bedes opgjort i disponibel indkomst og samlet nettoformue for hver af de tre familietyper.  Svar  

Spm. 303

Vil ministeren redegøre for provenu-, BNP- og formueeffekter ved en skat på finansielle transaktioner på hhv. 0,1 pct., 0.2 pct. og 0.3 pct.?  Svar  

Spm. 304

Vil ministeren redegøre for virkningen af en skat på finansielle transaktioner for en typisk arbejderfamilie med to børn i vuggestue og børnehave, der ejer sin egen bolig og sparer op til sin pension gennem sin arbejdsmarkedspension og ATP opgjort for familietypens disponible indkomst og samlede nettoformue?  Svar  

Spm. 305

Vil ministeren redegøre for det samlede antal familieejede og ejerledet virksomheder i Danmark fordelt på kommuner? Ministeren bedes herunder oplyse, hvor mange private arbejdspladser, der er i disse virksomheder i de enkelte kommuner, samt hvor meget de bidrager med i skatter og afgifter til hhv. stat og kommuner.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 900

Om pensionisters incitament for at genindtræde på arbejdsmarkedet.

Spm. S 924

Om at man bør beskatte udenlandske datterselskaber hårdere.

Spm. S 925

Om at virksomheder »snyder udenom«, hvis de ikke har en selskabsskattepligtig indkomst.

Spm. S 926

Om at der skal flere lande på listen over skattelylande.

Samrådsspørgsmål

Spm. I

Samrådsspm. om, hvorfor National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) ikke har rejst tiltale i nogen af de 57 sager om Panama Papers, som Skattestyrelsen har sendt til NSK, til justitsministeren, kopi til skatteministeren