SkatteMail 2025, uge 22

Kære læser !

Hermed den sidste uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Skatteforbeholdet er under pres – skatteforbeholdet er ikke underlagt et krav om god tro!
Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - maj 2025
Særlige omstændigheder, når ejendomme bliver overdraget inden for familien
Første dom om ejendomsværdibeskatning af ejendomme beliggende i udlandet
Get ready for the submission of transfer pricing documentation
Skatteyder får ændret Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedsomsætning

Udkast til styresignal
Udkast til Styresignal - genoptagelse - værelsesudlejning - fejl i Den juridiske vejledning

Domme
Transfer pricing - Transfer pricing-dokumentation var ikke mangelfuld - ikke grundlag for skønsmæssig forhøjelse
Tilskudsbeskatning - Ledelsens sæde - Panama Papers

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Bachmann/Partners

Skatteforbeholdet er under pres – skatteforbeholdet er ikke underlagt et krav om god tro!

Skatteforbehold har i årtier været anvendt som en anerkendt sikkerhedsventil ved overdragelse af formuegoder inden for et gavemiljø, hvor formuegodet, der skal overdrages, kan være vanskeligt at værdiansætte. Bachmann/Partners Advokatpartnerselskab [...]

Bech-Bruun

Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - maj 2025

Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - april 2025

Beierholm

Særlige omstændigheder, når ejendomme bliver overdraget inden for familien

Når man skal værdiansætte ejendomme ved overdragelse inden for den nærmeste familie, kan man bruge den offentlige ejendomsvurdering tillagt eller fratrukket 15 procent. Det er kendt som 15 procent-reglen.I et nyt styresignal beskriver Skattestyrelsen, hvornår der er særlige omstændigheder i familieoverdragelser, der gør, at værdiansættelsescirkulæret ikke kan bruges.

Kammeradvokaten

Første dom om ejendomsværdibeskatning af ejendomme beliggende i udlandet

Skatteministeriet fik medhold i, at en schweizisk vurdering på 5.479.690,75 kr. ikke kun i ringe grad afveg fra en tilsvarende dansk ejendomsvurdering på 19.995.194,43 kr.

KPMG Acor Tax

Get ready for the submission of transfer pricing documentation

Do you have your transfer pricing documentation in place?

TVC Advokatfirma

Skatteyder får ændret Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedsomsætning

Landsskatteretten har i en nyligt afsagt afgørelse truffet afgørelse om, at skatteyder ikke skulle beskattes af en række indsætninger på hendes bankkonti, da der ikke var tale om yderligere momspligtig omsætning.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Udkast til Styresignal - genoptagelse - værelsesudlejning - fejl i Den juridiske vejledning

SKM2025.294.BR

I styresignalet beskrives en fejl i Den juridiske vejledning, om hvorledes de forholdsmæssige bundfradrag skal beregnes ved udlejning af værelser i egen bolig eller udlejning af boligen en del af året efter ligningslovens § 15 Q, stk. 4. Styresignalet beskriver videre, i hvilke tilfælde der kan ske genoptagelse.

 

Dom: Transfer pricing - Transfer pricing-dokumentation var ikke mangelfuld - ikke grundlag for skønsmæssig forhøjelse

SKM2025.295.HR

Sagen vedrørte ansættelsen af H1-virksomhed's skattepligtige indkomst for indkomstårene 2010-2012 angående selskabets indtægter ved varesalg til syv af koncernens salgsselskaber.

Højesteret fandt, at SKAT ikke havde været berettiget til at forhøje H1-virksomhed's skattepligtige indkomst i 2010-2012 skønsmæssigt med henvisning til at transfer pricing-dokumentationen vedrørende salgsselskaberne i Y1-land og Y2-land var mangelfuld, jf. skattekontrollovens § 3 B, stk. 8, jf. § 5, stk. 3.

Angående spørgsmålet, om Skatteministeriet havde godtgjort, at H1-virksomhed's samhandel med salgsselskaberne ikke var på armslængdevilkår, jf. ligningslovens § 2, udtalte Højesteret, at det bl.a. måtte bero på en sædvanlig bevisvurdering af oplysningerne i sagen, om Skatteministeriet havde løftet bevisbyrden. Vurderingen må foretages i lyset af den omhandlede virksomheds aktiviteter og forhold i øvrigt. Statistiske beregninger kan indgå i bevisvurderingen på samme måde som andre oplysninger.

Højesteret fandt, at den omstændighed, at avancerne for en række af salgsselskaberne lå uden for det interkvartile spænd (de midterste 50 %) for avancerne for sammenligningsselskaberne ikke i sig selv var tilstrækkeligt til at godtgøre, at H1-virksomhed og salgsselskaberne ikke havde handlet på armslængdevilkår. Højesteret udtalte endvidere, at beregningerne af det interkvartile spænd kun i begrænset omfang var egnet til at belyse, om der i den foreliggende sag ikke var handlet på armslængdevilkår, idet der kun forelå oplysninger om et ret begrænset antal benchmarkselskaber.

Herefter og efter en samlet vurdering fandt Højesteret, at Skatteministeriet ikke havde løftet bevisbyrden for, at H1-virksomhed ikke havde handlet på armslængdevilkår med sine salgsselskaber.

Højesteret frifandt på den baggrund H1-virksomhed

 

Dom: Tilskudsbeskatning - Ledelsens sæde - Panama Papers

SKM2025.294.BR

Retten fandt, at et selskab registreret på Y3-område var skattepligtigt af ca. 9 mio. kr., som selskabet havde modtaget fra hovedaktionæren, og at selskabet skulle beskattes af afkastet af midlerne. Retten fandt desuden, at selskabet var fuldt skattepligtigt i Danmark, da selskabets ledelse var her i landet.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 25/0002589
Beskatning af etableringskontomidle
Sagen vedrører Landsskatterettens afgørelse af 13. december 2024 vedrørende beskatning af etableringskontomidler. Landsskatteretten ændrer den tidligere trufne afgørelse og nedsætter beskatningen.
Afsagt: 29-04-2025

Journalnr: 23/0065694
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har ikke imødekommet anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2017-2018. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-04-2025

Journalnr: 24/0105242
Fradrag for tab på handel med aktier
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nedsat klagerens fradrag for tab på handel med aktier som følge af, at klageren ikke har overholdt oplysningsfristen for værdipapirer opbevaret i udenlandsk depot. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-04-2025

Journalnr: 24/0060386
Korrektion fra livsvarig livrente til ratepension
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om korrektion af en indbetaling fra en privat livsvarig livrente til en arbejdsgiveradministreret ratepensionsordning uden betaling af afgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-04-2025

Journalnr: 24/0097108
Maskeret udlodning
Klagen skyldes, at udgifter til rejseomkostninger afholdt af selskabet er anset som maskeret udlodning. Landsskatteretten nedsætter den maskerede udlodning delvist.
Afsagt: 25-04-2025

Journalnr: 20/0052649
Omgørelse
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om omgørelse af en privatretlig disposition. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-04-2025

Journalnr: 24/0097103
Rejseomkostninger
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til rejseomkostninger. Landsskatteretten godkender fradrag delvist.
Afsagt: 25-04-2025

Journalnr: 18/0005725
Tilbagesøgning af udbytteskat
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på en fonds anmodning om tilbagesøgning af udbytteskat. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-04-2025

Journalnr: 24/0084783
Udbetaling fra udenlandsk forsikringsordning
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klagerens udenlandske forsikringsordning hos Legal & General (Storbritannien) skal behandles efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 53 A og at udbetaling fra ordningen skal medregnes ved opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, således at udbetaling fra ordningen, der svarer til indbetalinger, der er foretaget i 2016 og fremefter, ikke skal medregnes ved opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst.
Afsagt: 24-04-2025

Journalnr: 24/0084779
Udbetaling fra udenlandsk forsikringsordning
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klagerens udenlandske forsikringsordning hos
en virksomhed i Portugal skal behandles efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 53 A og at udbetaling fra ordningen skal medregnes ved opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-04-2025

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 02-06-2025 - 01-07-2025

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 05-06-2025 dom i C-685/23 Corner and Border
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2008/7/EF - artikel 5, stk. 2, litra b) - artikel 6, stk. 1, litra d) - kapitaltilførselsafgifter - begrebet »andre rettigheder i fast ejendom« - stempelafgift på de garantier, der stilles med henblik på indfrielsen af et obligationslån

 

Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

Registration is open: Annual Report on Taxation 2025 Event, 24 June

 

Nyt fra Parlamentet

Answer for question E-002968/24

Answer for question E-000251/25

 

Lovtidende

Lov om ændring af ligningsloven og lov om aktiv socialpolitik (Skattefritagelse af kulturpas og bortseelse fra kulturpas i formueopgørelsen ved kontanthjælpsberegning), LOV nr 564 af 27/05/2025. Udstedt af Skatteministeriet

Lov om ændring af ligningsloven, boafgiftsloven og forskellige andre love (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver m.v.), LOV nr 563 af 27/05/2025. Udstedt af Skatteministeriet

Lov om ændring af ejendomsskatteloven, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love (Alternativer til anvendelse af ejendomsværdier til beskatningsformål for landbrugs- og skovejendomme samt erhvervsejendomme, grundskyld og dækningsafgift i visse udstykningstilfælde m.v.), LOV nr 562 af 27/05/2025. Udstedt af Skatteministeriet

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 171 Forslag til lov om ændring af ligningsloven, afskrivningsloven, opkrævningsloven og skatteindberetningsloven. (Lempelse af beskatningen af aktionærlån og ændring af reglerne om beskatning af løbende ydelser).

Spørgsmål og svar

Spm. 20

Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/5-25 fra KPMG Acor Tax

Spm. 21

Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/5-25 fra KPMG Acor tax

Almindelig del

Bilag

Bilag 236

Henvendelse af 26/5-25 fra Center for Ludomani om bekymringsbrev angående puljemidler til behandling af ludomani

Bilag 238

Notat om De Økonomiske Råds forårsrapport 2025

Bilag 239

Orientering om manglende orientering af visse skyldnere om gæld

Spørgsmål og svar

Spm. 326

Vil ministeren kommentere henvendelsen af 14. april 2025 fra KPMG, jf. SAU alm. del – bilag 193, i hvilken der anmodes om en redegørelse for den skattemæssige behandling af virksomheders betalinger for den statslige garanti for danske virksomheders investeringer i ukrainske forsvarsvirksomheder, herunder for den løbende præmie, exit-betalinger og performance-betalinger samt for de skattemæssige konsekvenser for virksomhederne ved en udnyttelse af garantien? Der henvises til, at man tilsyneladende ikke har overvejet de skattemæssige forhold, herunder navnlig om værdien ved en udnyttelse af garantien vil være skattepligtig (som gevinst på en finansiel kontrakt) uden fradrag for det modsvarende tab på investeringen, og at det er vigtigt for virksomhederne at kende til de skattemæssige forhold, der knytter sig til garantien.  Svar  

Spm. 328

I svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 638 (2023-2024) er der ikke indregnet et skøn for adfærdsvirkningen ved nedsættelse af skatten for negativ nettokapitalindkomst. Vil ministeren vurdere, om der er teoretiske argumenter for, hvilket fortegn en sådan adfærdseffekt vil have?  Svar  

Spm. 329

Vil ministeren opgøre effekterne af hver af følgende enkeltvis:1.Afskaffelse af jobfradrag2.Afskaffelse af beskæftigelsesfradrag til seniorer3.Afskaffelse af ekstra pensionsfradrag4.Afskaffelse af seniorpræmieOpgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 331

Vil ministeren opgøre effekterne af at afskaffe loftet over fradrag for høje lønninger i selskabsskatten? Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 332

Vil ministeren opgøre effekterne af at reducere den lave sats for aktieindkomstskat trinvist med 1 pct.-point fra 27 pct. ned til 0 pct.? Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 333

Vil ministeren opgøre effekterne at hæve progressionsgrænsen for aktieindkomst trinvist med 10.000 kr. op til 250.000 kr.? Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning samt antal personer, som har aktieindkomst henholdsvis under og over progressionsgrænsen.  Svar  

Spm. 334

Vil ministeren opgøre effekterne af at reducere den lave sats i aktieindkomstskatten med 5 pct.-point. samt fordoble progressionsgrænsen for aktieindkomst, både enkeltvis og samlet? Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 336

Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål nr. 581 (2023-24)?  Svar  

Spm. 337

Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål nr. 583 (2023-24)?  Svar  

Spm. 338

Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål nr. 585 (2023-24)?  Svar  

Spm. 339

Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål nr. 635 (2023-24)?  Svar  

Spm. 340

Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål nr. 636 (2023-24)?  Svar  

Spm. 343

Vil ministeren oplyse den gennemsnitlige skattelettelse for hver af de henholdsvis 100 og 1.000 personer med de højeste bruttoindkomster, hvis følgende skatteelementer gennemføres:1.Afskaffelse af mellemskatten og toptopskatten2.Forhøjelse af loftet over beskæftigelsesfradraget til 71.000 kr. om året3.De første 5.000 kr. man tjener om måneden er skattefri4.En nedsættelse af aktie- og kapitalbeskatningen til 34 pct.?  Svar  

Spm. 344

Vil ministeren redegøre for den gennemsnitlige skattelempelse pr. voksen i hver kommune ved at gennemføre følgende skatteforslag:1.Afskaffelse af mellemskatten og toptopskatten2.Forhøjelse af loftet over beskæftigelsesfradraget til 71.000 kr. om året3.De første 5.000 kr. man tjener om måneden er skattefri4.En nedsættelse af aktie- og kapitalbeskatningen til 34 pct.?  Svar  

Spm. 347

For følgende forslag: En formueskat på 0,5 pct. på den del af en persons nettoformue, der overstiger 5 mio. kr., idet også unoterede aktier indgår i opgørelsen af formuen baseret på eksempelvis en skematisk værdiansættelse heraf. Henholdsvis en tilsvarende formueskat, hvor tærsklen er 10 mio. kr.Ønskes der oplyst følgende effekter:- Provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd, herunder i 2026, 2030 og den varige provenuvirkning.- Effekten på arbejdsudbud.- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på indkomstdeciler.- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på nettoformuedeciler.- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på A-kasse-medlemskab.  Svar  

Spm. 384

Vil ministeren beregne effekten på arbejdsudbuddet og provenu efter tilbageløb og adfærd, hvis man hæver fribeløbet for studerende på en videregående uddannelse med henholdsvis 5.000 kr. og 10.000 kr.? Svaret bedes indeholde både de skønnede provenueffekter efter tilbageløb og adfærd samt en vurdering af de forventede effekter på arbejdsudbuddet ved de ovenfor beskrevne ændringer i fribeløbet.  Svar  

Spm. 385

Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at fjerne tinglysningsafgiftens faste afgift på 1.850 kr. for boliger med en salgspris under 1. mio. kr.? Det skal i besvarelsen lægges til grund, at fritagelsen for tinglysningsafgiftens faste afgift kun omfatter tinglysning af ejerskifte (og ikke pant), samt at fritagelsen kun omfatter ejerboliger og ikke erhvervsejendomme.  Svar  

Spm. 386

Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at fjerne tinglysningsafgiftens variable del for boliger med en salgspris under 1. mio. kr.? Det skal i besvarelsen lægges til grund, at fritagelsen for tinglysningsafgiftens variable del kun omfatter tinglysning af ejerskifte (og ikke pant), samt at fritagelsen kun omfatter ejerboliger og ikke erhvervsejendomme.  Svar  

Spm. 387

Vil ministeren oplyse, hvor mange boliger der blev solgt med en salgspris på under 1. mio. kr. i henholdsvis 2021, 2022, 2023 og 2024. Opgørelsen bedes opgjort på årsbasis.  Svar  

Spm. 389

Kan ministeren bekræfte, at der vil kunne ske markante stigninger i grundskyldspromillerne i en række kommuner som følge af den gradvise indfasning af udligningen af det nye beskatningsgrundlag for grundskyld fra 2029?  Svar  

Bilag fra andre udvalg end Folketingets Skatteudvalg

Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 
MFU spm. om de mulige fradragsydelser, der gives til virksomheder, som vil installere solceller på taget af egne virksomhedsbygninger