SkatteMail 2025, uge 17

Kære læser !

Hermed de sidste to ugers nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Sidste frist for indberetning af kørselsfradrag for 2021
Opkrævning af grundskyld hos grundejerforeninger
Nu kan ejere af udlejningsejendomme generationsskifte skattefrit
Dansk skat af pensionsudbetalinger til udenlandsdanskere
Nye udfordringer med aktieløn for ikke-børsnoterede virksomheder
Er din forening godkendt efter Ligningslovens § 8A?
Korttidsudleje af din bolig – har du styr på reglerne?
Husk Transfer Pricing-dokumentationen – lempelse på vej?
Årsopgørelsen 2024
Ny praksis for grundejerforeninger og betaling af grundskyld fra 2025
Det kan du få håndværker- og servicefradrag for i 2025-2027
Kiosker og mindre detailbutikker skal kontrolleres – hvad bør overvejes?
Betinget fængsel ved manglende oplysninger om indsætninger ved salg af kryptovaluta
Ny afgørelse om beskatning af fri bil – bindende svar blev afgørende

SKM-meddelelse
Aftale med USA om pensionskassers investeringer via investeringsenheder

Udkast til styresignal
Ny aftale med USA om fortolkning af definitionen af pensionskasser - styresignal

Bindende svar
Beskatning af amerikanske pensionsordninger

Afgørelser
Beskatning af værdi af fri bil - Betingelser for skattefrihed - Splitleasing
Hævninger - Lån fra tredjemand - Udloddede udbytter - Lån eller gave - Cirkulært lånearrangement

Domme
Omberegning af grundværdi - fejl i basisår
Indsætninger på konto - skattepligtig indkomst
Tilsidesættelse af skønserklæring - vurdering af udlejningsejendom

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Sidste frist for indberetning af kørselsfradrag for 2021

Torsdag den 1. maj 2025, kl. 23:59, er som udgangspunkt allersidste chance for at anmode om ændring af skatteansættelsen for 2021, når det gælder glemte fradrag. Skattestyrelsen er bedre stillet, når det gælder ændring af gamle skatteansættelser.

BDO

Opkrævning af grundskyld hos grundejerforeninger

Mange af de grundejerforeninger, som i 2025 for første gang skal betale grundskyld af deres fællesarealer, har ikke fået en regning. De får nemlig tidligst en vurdering af deres jord til næste år. Det vil føre til efteropkrævning hos nok tusindvis af foreninger.

BDO

Nu kan ejere af udlejningsejendomme generationsskifte skattefrit

Folketinget har vedtaget lovforslaget om at sidestille ejendomsudlejning med andre former for erhvervsvirksomhed. Det betyder, at ejere af udlejningsejendomme nu kan overdrage sådanne til deres arvinger, uden at det udløser skat.

BDO

Dansk skat af pensionsudbetalinger til udenlandsdanskere

Det er ikke muligt at undgå dansk skat af hverken tjenestemandspension, ATP eller folkepension ved flytning til udlandet. Det er det derimod, når det gælder udbetalinger fra private pensionsordninger, men kun til visse ikke så populære lande.

BDO

Nye udfordringer med aktieløn for ikke-børsnoterede virksomheder

Et gammelt regelsæt for værdiansættelse af unoterede aktier er ophævet og erstattet af nye og noget mere komplicerede værdiansættelsesregler. Det har betydning for de virksomheder, der har brugt de gamle regler i forbindelse med en aktielønsordning.

Redmark

Er din forening godkendt efter Ligningslovens § 8A?

Skattestyrelsen er begyndt at gennemgå tidligere udstedte godkendelser efter Ligningslovens § 8A til foreninger, fonde mv. Inddragelse af en godkendelse kan have større konsekvenser for foreningerne mv.

Redmark

Korttidsudleje af din bolig – har du styr på reglerne?

Korttidsudlejning af din bolig kan være en god mulighed for at øge din indkomst, men er du opmærksom på de skatte- og momsmæssige regler, der gælder i den forbindelse?

Redmark

Husk Transfer Pricing-dokumentationen – lempelse på vej?

Er din virksomhed omfattet af reglerne for Transfer Pricing? Bliv klogere på reglerne og læs samtidig om potentielle lempelser.

Revisionsinstituttet

Årsopgørelsen 2024

Skat for selvstændige: Sådan får du styr på forskudsopgørelsen og årsopgørelsen Som...

Revisionsinstituttet

Ny praksis for grundejerforeninger og betaling af grundskyld fra 2025

Grundejerforeninger og andre ejerforeninger med grundstykker og fællesarealer skal fra...

Revisorgruppen Danmark

Det kan du få håndværker- og servicefradrag for i 2025-2027

Reglerne om håndværker- og servicefradrag gælder fra 2025 til 2027 og giver mulighed for at opnå skattefradrag for en række forskellige ydelser i hjemmet og fritidsboligen. For at gøre det lettere at finde rundt i, hvad du konkret kan få fradrag for, har vi samlet en oversigt over de opgaver, som er omfattet af reglerne.

TVC Advokatfirma

Kiosker og mindre detailbutikker skal kontrolleres – hvad bør overvejes?

Regeringen vil stramme grebet over for kiosker og detailbutikker, og Skattestyrelsen har således allerede været på en større koordineret kontrol i Aarhus. Vores erfaring tilsiger, at det er vigtigt at tage den efterfølgende dialog med Skattestyrelsen i sådanne kontroller seriøst.

TVC Advokatfirma

Betinget fængsel ved manglende oplysninger om indsætninger ved salg af kryptovaluta

Nyere dom vidner om vigtigheden af at tage en skattekontrol seriøst, herunder også Skattestyrelsens kontrol af beskatning af kryptovalutaer.

TVC Advokatfirma

Ny afgørelse om beskatning af fri bil – bindende svar blev afgørende

I en nyere klagesag blev det resultatet, at skatteyder kunne støtte ret på et bindende svar, selvom Skattestyrelsen var af den opfattelse, at de afgørende forudsætninger var bristet med en deraf følgende korrektion i forhold til det selvangivne

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKM-meddelelse: Aftale med USA om pensionskassers investeringer via investeringsenheder

SKM2025.214.SKTST

Ved aftale af 25. marts 2025 er der mellem de kompetente myndigheder i Danmark og USA indgået aftale om, hvad der skal anses for omfattet af definitionen af en pensionskasse i artikel 10, stk. 3, litra c, og artikel 22, stk. 2, litra e, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten (DBO'en) med den virkning, at kildeskatten på udbytte til pensionskassen skal bortfalde.

Fortolkningen betyder, at danske pensionskasser ikke skal betale kildeskat af aktieudbytte i USA, når de investerer via en dansk kontoførende investeringsforening, der alene eller næsten udelukkende drives med henblik på at foretage investeringer til fordel for pensionskasser. Amerikanske pensionskasser med investeringer via tilsvarende underliggende investeringsenheder skal samtidig ikke betale kildeskat i Danmark.

Aftalen om fortolkningen anses som en præcisering af den eksisterende DBO. Aftalen får derfor virkning for udbytter udbetalt den 1. februar 2008 eller senere.

Aftalen medfører ikke ændringer for pensionskasser, der investerer direkte i danske eller amerikanske aktier.

 

Udkast til styresignal: Ny aftale med USA om fortolkning af definitionen af pensionskasser - styresignal

25-2603606

Ved aftale af 25. marts 2025 er der mellem de kompetente myndigheder i Danmark og USA indgået aftale om, hvad der skal anses for omfattet af definitionen af en pensionskasse i artikel 10, stk. 3, litra c, og artikel 22, stk. 2, litra e, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten (DBO'en) med den virkning, at kildeskatten på udbytte til pensionskassen skal bortfalde.

Fortolkningen betyder, at danske pensionskasser ikke skal betale kildeskat af aktieudbytte i USA, når de investerer via en dansk kontoførende investeringsforening, der alene eller næsten udelukkende drives med henblik på at foretage investeringer til fordel for pensionskasser. Amerikanske pensionskasser med investeringer via tilsvarende underliggende investeringsenheder skal samtidig ikke betale kildeskat i Danmark.

Aftalen om fortolkningen anses som en præcisering af den eksisterende DBO. Aftalen får derfor virkning for udbytter udbetalt den 1. februar 2008 eller senere.

Aftalen medfører ikke ændringer for pensionskasser, der investerer direkte i danske eller amerikanske aktier.

Styresignalet indeholder vejledning om, hvornår og hvordan man kan tilbagesøge for meget indeholdt kildeskat. Der er både vejledning til pensionskasser eller -ordninger, hjemmehørende i USA, som har investeret i danske aktier via en investeringsenhed omfattet af aftalen og til pensionskasser mv. hjemmehørende i Danmark, som har investeret i amerikanske aktier via en kontoførende investeringsforening omfattet af aftalen.

 

Bindende svar: Beskatning af amerikanske pensionsordninger

SKM2025.211.SR

Spørger havde boet i USA siden januar 1996, men påtænkte nu at flytte tilbage til Danmark.

Spørger havde oprettet pensionsordningen "IRA funded annuity" i et amerikansk livsforsikringsselskab i 2018. "IRA funded annuity" var finansieret med midlerne fra en traditionel IRA pensionsordning, som Spørger tidligere havde ejet. Idet "IRA funded annuity" er en amerikansk livsforsikring, er pensionsordningen som udgangspunkt omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 1. Dog gælder reglerne i pensionsbeskatningslovens § 53 B, stk. 4-6, for livsforsikringer, som er nævnt i § 53 A, stk. 1, nr. 1, hvis betingelserne i § 53 B, stk. 2, og stk. 3, er opfyldt. Betingelsen i pensionsbeskatningslovens § 53 B, stk. 2, blev anset for opfyldt, da Spørger ikke havde været fuldt skattepligtig til Danmark på tidspunktet for ordningens oprettelse. Der forelå et ubrudt forløb ved Spørgers overførsel af pensionsordningen/pensionsmidlerne fra den traditionelle IRA pension til "IRA funded annuity", som ikke havde udløst skattemæssige konsekvenser i USA, hvorfor den modtagende ordning "IRA funded annuity" havde succederet i den afgivende ordnings skattemæssige status. Betingelsen i pensionsbeskatningslovens § 53 B, stk. 3, blev ligeledes anset for opfyldt, da Spørger havde fradraget samtlige indbetalinger til den traditionelle IRA pensionsordning i positiv indkomst efter skattelovgivningen i USA. Skatterådet kunne derfor bekræfte, at Spørgers amerikanske "IRA funded annuity" pensionsordning var omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 B.

Spørger havde endvidere oprettet pensionsordningen "Cash funded "not-qualified"" i 2018 i et amerikansk livsforsikringsselskab. Denne pensionsordning, som havde en garanteret livslang udbetaling, var erhvervet med beskattede frie midler, hvilket vil sige, at der ikke havde været fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne. Idet "Cash funded "not-qualified"" er en amerikansk livsforsikring, er pensionsordningen som udgangspunkt omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 1. Betingelsen i pensionsbeskatningslovens § 53 B, stk. 3, blev ikke anset for opfyldt, da Spørgers indbetalinger til "Cash funded "not-qualified"" var sket med beskattede midler. Skatterådet kunne derfor bekræfte, at "Cash funded "not-qualified"" pensionsordningen var omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A.

 

Afgørelse: Beskatning af værdi af fri bil - Betingelser for skattefrihed - Splitleasing

SKM2025.219.LSR

Skattestyrelsen havde truffet afgørelse om, at en ansat i et selskab skulle beskattes af fri bil i indkomståret 2020, idet betingelserne for at opnå skattefrihed ved indgåelse af en splitleasingaftale ikke ansås for at være opfyldt. Landsskatteretten fandt, at der ikke var truffet en afgørelse overfor selskabet, der kunne påklages efter skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 1, idet der ikke var skattemæssige konsekvenser for selskabet, ligesom Skattestyrelsen ikke havde pålagt selskabet af indberette værdien af fri bil til e-indkomst.

 

Afgørelse: Hævninger - Lån fra tredjemand - Udloddede udbytter - Lån eller gave - Cirkulært lånearrangement

SKM2025.215.LSR

Sagen angik bl.a., om klageren skulle beskattes af et lån som aktionærlån efter ligningslovens § 16 E. Klageren havde optaget et lån på 2 mio. kr. fra et selskab (G1 ApS). Samme dag havde G1 ApS lånt 2 mio. kr. af klagerens indirekte helejede selskab (selskabet). Landsskatteretten konstaterede, at der var sammenhæng mellem beløbet og datoen på lånet fra selskabet til G1 ApS og på lånet fra G1 ApS til klageren, og der var ikke stillet betryggende sikkerhed for lånene. Selvom det ikke fremgik af aftalernes ordlyd, anså Landsskatteretten låneaftalerne for at være indbyrdes afhængige, særligt henset til at låneaftalerne udlignede hinanden i indkomståret 2016. Det var uden betydning, at låneaftalerne fremtrådte som to selvstændige aftaler. Selskabet havde således stillet midler til rådighed for klageren, og forholdet blev anset for at være et cirkulært lånearrangement, hvorfor ligningslovens § 16 E fandt anvendelse, jf. SKM2019.377.ØLR. Klageren var dermed skattepligtig af lånet på 2 mio. kr., jf. ligningslovens § 16 E, og beløbet skulle beskattes som udbytte, jf. ligningslovens § 16 A. Landsskatteretten stadfæstede derfor denne del af den påklagede afgørelse.

 

Dom: Omberegning af grundværdi - fejl i basisår

SKM2025.213.BR

Sagen vedrørte, hvorvidt der var grundlag for hjemvisning af vurderingsmyndighedernes omberegnede grundværdiansættelser af 1. oktober 2016 af tre forskellige ejendomme efter den dagældende vurderingslov. Det var uomtvistet i sagen, at vurderingsmyndighederne ved en fejl i forbindelse med grundværdiansættelserne pr. 1 oktober 2016 havde henvist til en udstykket ejendoms omberegnede grundværdi pr. 1. oktober 2011, ligesom det var en fejl, at de tre ejendommes basisår blev fastsat til 2010. Basisåret for grundværdiansættelsen af de tre ejendomme pr. 1. oktober 2016 skulle rettelig have været 2013.

Skatteministeriet gjorde under sagen gældende, at der, trods disse fejl, ikke var grundlag for hjemvisning af det udøvede skøn, idet vurderingsgrundlaget var det samme, uanset om vurderingsmyndighederne i skønnet havde taget udgangspunkt i basisår 2010 eller 2013.

Retten udtalte, at sagsøgeren ikke havde anført nogen konkrete forhold til støtte for, at de tre ejendommes omberegnede grundværdi konkret skulle være forkert, ligesom sagsøgeren ikke havde anført noget til støtte for, at fejlene skulle have haft eller i fremtiden skulle kunne få skattemæssig betydning for sagsøgeren. På den baggrund fandt retten, at det ikke var godtgjort, at det forkerte grundlag, som lå til grund for vurderingsmyndighedernes grundværdiansættelse, var egnet til at påvirke grundværdiansættelsen, eller at værdiansættelsen konkret var åbenbar urimelig.

Skatteministeriet blev herefter frifundet.

 

Dom: Indsætninger på konto - skattepligtig indkomst

SKM2025.212.BR

Sagen angik, hvorvidt en række indsætninger på skatteyderens bankkonto i 2015 og 2016 udgjorde skattepligtig indkomst. Sagen angik desuden, om skatteyderen skulle beskattes af udgifter afholdt af selskabet.

Retten fandt, at indsætningerne udgjorde skattepligtig indkomst, og at skatteyderen var skattepligtig af udgifter, der var afholdt af skatteyderens selskab, idet disse udgifter ansås for at være af privat karakter.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Dom: Tilsidesættelse af skønserklæring - vurdering af udlejningsejendom

SKM2025.210.BR

Sagen vedrørte, hvorvidt Vurderingsankenævnets skøn over en ejendoms ejendomsværdi for vurderingsårene 2014-2019 efter den dagældende vurderingslov kunne tilsidesættes.

Ejendommen var en udlejningsejendom, og Vurderingsankenævnet havde ansat ejendomsværdien skønsmæssigt ud fra bruttolejemodellen, hvorefter ejendomsværdien var beregnet ved, at en anslået bruttolejeindtægt var ganget med en anslået lejefaktor, jf. dagældende vurderingslov § 10, stk. 3. Lejekontrakterne for boligdelen blev først fremlagt under retssagen.

Retten tilsidesatte den i sagen aflagte skønserklæring, idet retten udtalte, at den var behæftet med usikkerhed og derfor ikke kunne tillægges bevismæssig betydning med henvisning til, at skønsmanden havde baseret sin vurdering på et skøn, som ikke blev understøttet af referenceejendomme.

Retten gav dog sagsøgeren medhold i, at lejevilkårene for boligdelen af ejendommen ikke var usædvanlige, men henset til vurderingsmyndighedernes ikke ubetydelige skønsmargin, fandt retten, at det ikke var egnet til at påvirke værdiansættelsen nævneværdigt.

Retten lagde desuden vægt på, at ejendommen i 2012 var erhvervet af sagsøgeren på tvangsauktion til 2,4 mio. kr., hvorved retten fandt, at ejendommen ikke var handlet i fri handel, og at prisen i 2012 derfor var under markedsprisen.

Sagsøgeren havde derfor ikke godtgjort, at den skønsmæssige ansættelse af ejendomsværdien hvilede på et forkert eller mangelfuldt grundlag, og at dette var egnet til at påvirke værdiansættelsen.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 23/0027107
Andelsboligforening - produktion og afsætning af elektricitet
Klagen vedrører Skattestyrelsens afvisning af anmodning om bindende svar på en række spørgsmål om en andelsboligforenings skatteretlige og momsmæssige status i forbindelse med produktion og salg af elektricitet fra et påtænkt solcelleanlæg. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-03-2025

Journalnr: 23/0019478
Diverse forhold
Klagen vedrører ikke godkendt fradrag for tab på debitor, yderligere omsætning samt ikke godkendte fradrag for udgifter til fremmed arbejde og telefon. Landsskatteretten stadfæster forhøjelse vedrørende yderligere omsætning og nedsætter alle andre forhøjelser.
Afsagt: 19-03-2025

Journalnr: 22/0102328
Diverse forhold
Klagen vedrører udeholdt omsætning og nægtede fradrag for udgifter til varekøb, fremmed arbejde (og i stedet fradrag for løn), småanskaffelser, diverse køb og repræsentation. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen vedrørende udeholdt omsætning og nægtet fradrag for udgifter til fremmed arbejde, godkender fradrag for varekøb i overvejende grad og ændrer øvrige forhold delvist.
Afsagt: 18-03-2025

Journalnr: 24/0007386
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om ekstraordinær ændring af skatteansættelsen for indkomstårene 2010-2018. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-03-2025

Journalnr: 22/0017759
Forhøjelse af skattepligtig indkomst
Klagen vedrører forhøjelse af den skattepligtige indkomst med den begrundelse, at selskabet har anvendt forkerte bogføringsprincipper, da selskabet ikke har anvendt momslovens regler om udskrivning af fakturaer og kreditnotaer, hvilket har resulteret i forkert opgørelse af den skattepligtig indkomst og momstilsvar, og selskabet har ikke bogført det fulde beløb ved et faktureret salg. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 11-03-2025

Journalnr: 22/0031961
Forskerskatteordningen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om beskatning efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F, da klageren var registreret som fuldt skattepligtig i de omhandlede indkomstår. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-03-2025

Journalnr: 23/0114405
Forskerskatteordningen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på klagerens anmodning om beskatning efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F, i forbindelse med klagerens ansættelse hos et dansk selskab. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-03-2025

Journalnr: 23/0080866
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse og ændring af skatteansættelsen for indkomståret 2010 med henblik på ændring af klagerens skattepligtsstatus. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-03-2025

Journalnr: 23/0044688
Ikke godkendte fradrag
Klagen vedrører ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører, for køb af driftsmidler samt vedligeholdelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen med en ubetydelig nedsættelse af det ikke godkendte fradrag for udgifter til underleverandører.
Afsagt: 18-03-2025

Journalnr: 24/0015906
Kvalifikation af honorar og lønudgifter
Klagen vedrører retlig kvalifikation af konsulenthonorar, herunder rette indkomstmodtager og fradrag for yderligere lønudgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-03-2025

Journalnr: 22/0102332
Maskeret udbytte og yderligere løn
Klagen vedrører beskatning af maskeret udbytte og yderligere løn fra selskab. Landsskatteretten nedsætter maskeret udbytte og stadfæster herudover.
Afsagt: 18-03-2025

Journalnr: 24/0099817
Maskeret udlodning
Klagen skyldes, at udgifter til underleverandører er anset som maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-03-2025

Journalnr: 23/0045056
Maskeret udlodning og fri bil
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning og fri bil. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med mindre beløb.
Afsagt: 17-03-2025

Journalnr: 20/0081713
Salg af anparter og renter på mellemregningskonto
Klagen vedrører beskatning af fortjeneste ved salg af anparter og af renteindtægt fra tilgodehavende på mellemregningskonto ved salget. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-03-2025

Journalnr: 21/0044225
Skattepligt til Danmark
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen for de omhandlede indkomstår har anset klageren for at være fuldt skattepligtig til og skattemæssigt hjemmehørende i Danmark og ansat overskud af virksomhed. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse og anser klageren for fuldt skattepligtig til Danmark, men skattemæssigt hjemmehørende i Polen. Landsskatteretten finder, at klageren er begrænset skattepligtig af fast driftssted i Danmark i en del af den omhandlede periode. Landsskatteretten hjemviser opgørelsen af den del af virksomhedens overskud, der kan henføres til beskatning i Danmark, til Skattestyrelsen.
Afsagt: 10-03-2025

Journalnr: 24/0079387
Udgifter til underleverandører
Klagen vedrører ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-03-2025

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 28-04-2025 - 27-05-2025

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 30-04-2025 dom i C-602/23 Frie kapitalbevægelser Finanzamt für Großbetriebe
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser - restriktioner - skat af kapitalindkomst - institut for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitut) - juridisk person - national lovgivning, der foreskriver, at investeringsinstitutter ikke er juridiske personer - investeringsinstitutters skattemæssige transparens - skattemæssig behandling af udenlandske institutter, der er sammenlignelige med investeringsinstitutter, men som er juridiske personer - sammenligneligheden af en grænseoverskridende situation med en national situation

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

Council adopts rules to extend cooperation and information exchange between tax authorities to minimum effective corporate taxation

 

Nyt fra Kommissionen

Administrative cooperation in taxation – Council adopts DAC9

 

Nyt fra Folketinget

Vedtagne lovforslag

L 151 Forslag til lov om ændring af skatteindberetningsloven, skattekontrolloven, lov om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger samt administrativt samarbejde på beskatningsområdet og toldloven. (Gennemførelse af direktiv om ændring af direktiv om administrativt samarbejde på beskatningsområdet om indberetning og udveksling af oplysninger om transaktioner i kryptoaktiver m.v.).
Vedtaget den 24. april 2025

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 171 Forslag til lov om ændring af ligningsloven, afskrivningsloven, opkrævningsloven og skatteindberetningsloven. (Lempelse af beskatningen af aktionærlån og ændring af reglerne om beskatning af løbende ydelser).

Bilag

Bilag 7

Henvendelse af 25/4-25 fra Deloitte

Spørgsmål og svar

Spm. 4

Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/4-25 fra Deloitte

L 194 Forslag til lov om ændring af minimumsbeskatningsloven, selskabsskatteloven, skattekontrolloven og forskellige andre love. (Tilpasning til administrative retningslinjer om minimumsbeskatningsreglerne, lempelse af reglerne om transfer pricing dokumentation, aflønning af kvalificerede distributører i visse lande, og justering af reglerne om omkvalifikation af transparente enheder, begrænset skattepligt af renter og indeholdelse af renteskat og royaltyskat, international sambeskatning og oplysningspligt m.v.).

Bilag

Bilag 3

Henvendelse af 14/4-25 fra EY

Bilag 4

Henvendelse af 22/4-25 fra Kromann Reumert

Bilag 5

Henvendelse af 24/4-25 fra KPMG Acor Tax

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/4-25 fra EY

Spm. 2

Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/4-25 fra Kromann Reumert

Spm. 3

Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/4-25 fra KPMG Acor tax

L 194 A Forslag til lov om ændring af minimumsbeskatningsloven, selskabsskatteloven, skattekontrolloven og forskellige andre love. (Tilpasning til OECD’s administrative retnings-linjer om minimumsbeskatningsreglerne, lempelse af reglerne om transfer pricing-dokumentation, aflønning af kvalificerede distributører i visse lande og justering af reglerne om omkvalifikation af transparente enheder, begrænset skattepligt af renter, indeholdelse af renteskat og royaltyskat, international sambeskatning og oplysningspligt m.v.)

Bilag

Bilag 3

Henvendelse af 14/4-25 fra EY

Bilag 4

Henvendelse af 22/4-25 fra Kromann Reumert

Bilag 5

Henvendelse af 24/4-25 fra KPMG Acor Tax

L 194 B Forslag til lov om ændring af lov om kollektiv forvaltning af ophavsret. (Delegation af tilskudsforvaltning til Copydan Verdens TV).

Bilag

Bilag 3

Henvendelse af 14/4-25 fra EY

Bilag 4

Henvendelse af 22/4-25 fra Kromann Reumert

Bilag 5

Henvendelse af 24/4-25 fra KPMG Acor Tax

Almindelig del

Bilag

Bilag 193

Henvendelse af 14/4-25 fra KPMG Acor Tax om milliardgaranti skal styrke samarbejdet mellem danske og ukrainske forsvarsvirksomheder

Bilag 194

Publikation fra Skattestyrelsen: Kontrol af kapitalplatforme 2024

Bilag 195

Henvendelse af 16/4-25 fra Birgitte Bogner om opkrævning af ejendomsskat og landbrugs- og skovejendomme

Bilag 196

Høringsskema og høringssvar vedrørende REU L 204 bidrag fra Skatteministeriet til Justitsministeriets forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Kreditorforfølgning i pensionsordninger for konfiskationskrav og erstatningskrav m.v. i anledning af visse strafbare handlinger, der har medført et udbytte)

Bilag 197

Henvendelse af 23/4-25 fra Skatteborgere i Danmark om, at Skat i en årrække ikke har fulgt domstolens afgørelser

Bilag 198

Høringssvar og høringsnotat vedr. INU L 215 forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og lov om kommunal indkomstskat og statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne

Bilag 199

Publikation fra Skattestyrelsen: Overskydende skat for indkomståret 2024

Bilag 200

Publikation fra Gældsstyrelsen: Modregning i 2024

Bilag 201

Henvendelse af 25/4-25 fra Oxfam Danmark om åbent brev til skatteministeren om Tech-giganter der hjælper Skatteministeriet med at inddrage en retfærdig skattebetaling, men ikke selv betaler en øre i skat

Spørgsmål og svar

Spm. 283

Vil ministeren redegøre for, hvad provenutabet vil være ved at indføre et fradrag for udgifter til motionsydelser på linje med fradraget for fagforeningsmedlemskab eller håndværker- og servicefradraget på hhv. 1.000 kr., 1.500 kr., 2.000 kr., 2.500 kr. og 3.000 kr. pr. person årligt, hvor der tages udgangspunkt i en skatteværdi af fradraget på 26 pct., dvs. 780 kr. ved et beløb på 3.000 kr.?  Svar  

Spm. 286

Kan ministeren opdatere SAU alm. del - svar på spørgsmål nr. 329 (2023-24) efter personskattereformens indførelse?  Svar  

Spm. 288

Vil ministeren oplyse, hvad status er for arbejdet med konkrete løsninger til fremme af cyklisme, og hvad tidshorisonten er for præsentation af de lovede løsninger, jf. beretning over B 147 (2023-24) og SAU alm. del – svar på spørgsmål nr. 37 og 46? Hvis løsninger ikke forventes præsenteret inden sommerferien med henblik på lovgivning til efteråret, bedes redegjort nærmere for baggrunden herfor.  Svar  

Spm. 314

Vil ministeren på baggrund af Skatteministeriets pressemeddelelse den 17. marts 2025: »Stoklund rystet efter historisk stor kioskaktion: »Det er stærkt uacceptabelt, og der skal slås hårdt ned«« i tabelform oplyse, hvilke overtrædelser samt hvilke produktkategorier, der har givet anledning til bødeforlæg i forbindelse med razziaerne i det københavnske kioskmiljø, samt redegøre for, hvorvidt en målrettet indsats mod køb og salg af ulovlige nikotinprodukter eller ikke afgiftsbetalte nikotinprodukter vil være selvfinansierende, henset til at bødeforlægget er 50.000 kr. i førstegangsforseelse?  Svar  

Spm. 315

Vil ministeren på baggrund af Skatteministeriets pressemeddelelse den 17. marts 2025: »Stoklund rystet efter historisk stor kioskaktion: »Det er stærkt uacceptabelt, og der skal slås hårdt ned«« redegøre for, hvordan ministeren har håndteret sin handlepligt og hvordan de relevante myndigheder i ministerens ressort har håndteret deres reaktionspligt?  Svar  

Spm. 317

Vil ministeren oversende en tabel, hvor der for hver enkelt kommune oplyses, hvor mange kroner i kommuneskat af lønindkomst, som betales henholdsvis af de beskæftigede i den private sektor og den offentlige sektor, jf. Danmarks Statistiks 2-grp.? For de privatbeskæftigede bedes tabellen opdelt på firmastørrelse i intervallerne 0-4, 5-9, 10-49, 50-99, 100-249 og +250 ansatte.  Svar  

Spm. 318

Vil ministeren redegøre for ejendomsværdien opgjort på deciler for de ejendomme, der er berørt af fejlene i ”Bilag 1. Oversigt over kendte problemstillinger i forbindelse med overgangen til det nye ejendomsvurderingssystem, som kan få betydning for boligejerne”, som offentliggjort på Folketingets Ombudsmands hjemmeside?  Svar  

Spm. 319

Vil ministeren for hvert år siden 2011 redegøre for antallet af ansatte, der er ansat helt eller delvist til at besvare spørgsmål om danskernes årsopgørelser? Svaret bedes for hvert år opgøres i både årsværk og antal personer. Der bedes desuden opgøres en årlig lønsum for denne gruppe.  Svar  

Spm. 320

Vil ministeren redegøre for antallet af henvendelser fra danskere vedrørende årsopgørelsen for hvert år siden 2011? Om muligt bedes der opgøres både det totale antal henvendelser og antallet af unikke danskere, der for hvert år har henvendt sig.  Svar  

Spm. 321

Vil ministeren oversende en beregning af konsekvenserne ved en provenuneutral omlægning, hvor AM-bidraget afskaffes og bundskatten hæves tilsvarende? Svaret bedes redegøre for stigning i bundskattesatsen, virkning på BNP, samfundsøkonomi, strukturel beskæftigelse og rådighedsbeløb for familietyperne. Såfremt beregningen vurderes at kræve supplerende antagelser, bedes der redegøres tydeligt for disse.  Svar  

Spm. 322

Vil ministeren redegøre for, hvilke bagatelgrænser og forældelsesfrister der anvendes overfor henholdsvis borger og virksomheder i inddrivelsen af mindre udeståender?  Svar  

Spm. 323

Vil ministeren redegøre for antallet af årlige inddrivelsessager, Skatteforvaltningen har ført mod danskerne opdelt siden 2011 samt for hvert af de seneste fem år redegøre for størrelsen på kravet opdelt på deciler?  Svar  

Spm. 324

Vil ministeren i forlængelse af svar på FIU alm. del – spørgsmål 38 (2024-25) redegøre for det maksimale provenu, der kan opnås ved en samtidig stigning i mellem- og topskatten?  Svar  

Spm. 325

Vil ministeren oplyse størrelsen af den gennemsnitlige personskattelempelse i kroner og øre i hver af landets 98 kommuner som følge af henholdsvis regeringens Skattereform fra 2023 og Liberal Alliances økonomiske plan "En frisk start" fra marts 2025? Svarene bedes oplyst i en tabel med både reformen og den økonomiske plan, hvor der udover den gennemsnitlige personskattelempelse i kroner og øre for hver kommune for hver af de to også oplyses den procentuelle gennemsnitlige lempelse i hver kommune relativt til den kommune med den laveste gennemsnitlige lempelse i hver plan som følge af henholdsvis regeringens skattereform og Liberal Alliances økonomiske plan. Hvis det er muligt, bedes ministeren derudover indplacere dataet for disse relative lempelser som følge af hver reform/plan i et kort over landets kommuner med dataets variation illustreret i et passende grønt farvespektrum.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 1002

Om en intensiveret indsats mod det københavnske kioskmiljø.

Spm. S 1015

Om spilområdet.

Bilag fra andre udvalg end Folketingets Skatteudvalg

Boligudvalget
Spm. om, hvad det årlige estimerede provenutab er for henholdsvis staten og kommunerne som følge af de gældende regler, der tillader forældre at sælge en ejerbolig til deres barn med op til 20 pct. rabat i forhold til den seneste offentlige ejendomsvurdering