Kære Læser
I denne uges SkatteMail kan du bl.a. læse at forhøjelsen af den skattefrie seniorpræmie er vedtaget.
Desuden kan du finde en dom vedrørende fri bil til hovedanpartshaver. Efter en konkret bevisbedømmelse fandt retten, at skattemyndighederne ikke havde godtgjort, at bilerne havde været til rådighed for skatteyderens private benyttelse i de omhandlede perioder. Hovedaktionæren skulle derfor ikke beskattes af værdien af fri bil.
God læselyst.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Forhøjelsen af den skattefrie seniorpræmie er vedtaget
Gode råd om forskudsopgørelsen for 2020
Når selvstændige tager deres firmabil ud af virksomhedsordningen
Mindre vandselskaber får mulighed for at udtræde af økonomisk regulering samt skattepligt
Energi & Forsyning - November 2019
Fristen for at klage - skatteforvaltningslovens § 35 a
Lovforslag om ændring af CFC-reglerne fremsat
Nyt om skat, uge 45 - Udskudt boligskatteordning
Beretning om Skatteministeriets indsats på aktieområdet (nr. 6/2019)
SKM-meddelelse
Byrettens dom i SKM2019.337.BR - Adgang til at anmode om genoptagelse og forældelse
Styresignaler
Styresignal om ændring af vurdering af beboelsesejendomme vurderet med benyttelseskode 02
Bindende svar
Studielegat - Danmarks Frie Forskningsfond - LL § 7 K - DBO - Canada
Spilleafgift - spilleautomater - flere tilladelser på samme lokalitet
Domme
Indsætninger på bankkonto - ej bevis for penge overdraget til tredjemand
Fri bil - Hovedanpartshaver
Indsætninger på bankkonto - bevisbyrde
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOForhøjelsen af den skattefrie seniorpræmie er vedtaget Kravet om en arbejdsindsats på mindst 30 timer ugentligt gælder ikke for selvstændige. Indehavere af ikke så arbejdskrævende virksomheder er derfor berettiget til præmien, hvis deres virksomhedsoverskud er stort nok |
BDOGode råd om forskudsopgørelsen for 2020 Tjener du under 31.300 kr. om måneden, er det bedre at sætte indkomsten lidt for lavt end lidt for højt, hvis du vil undgå restskat. Tjener du over 48.100 kr. om måneden, er det derimod bedre at sætte indkomsten for højt |
BDONår selvstændige tager deres firmabil ud af virksomhedsordningen Ny firmabil hvert år. Fuldt skattefradrag for den samlede leasingydelse, men kun firmabilbeskatning i en enkelt måned om året. Det lyder næsten for godt til at være sandt, og det er det også |
BDOMindre vandselskaber får mulighed for at udtræde af økonomisk regulering samt skattepligt Energistyrelsen udsendte den 13. november 2019 et lovforslag, som skal give mindre vandselskaber mulighed for at udtræde af den økonomiske regulering af vandsektoren samt af skattepligt. Udkastet skal ses som en del af udmøntningen af den politiske aftale fra den 22. november 2018, der omhandler... |
EYEnergi & Forsyning - November 2019 I denne udgave kan du blandt andet få et overblik over relevante skatteforhold i energi- og forsyningssektoren samt læse om prisen på robotics, som nu også er attraktiv for mindre forsyninger. |
Folketingets OmbudsmandFristen for at klage - skatteforvaltningslovens § 35 a Ombudmanden har indledt en generel egen drift-undersøgelse af fortolkningen og anvendelsen af bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3, 4. pkt. Da Skatteministeriet ministeriet vil tage initiativ til at fremsætte et lovforslag om at ophæve bestemmelsen afslutter Ombudsmanden hans undersøgelse. |
PlesnerLovforslag om ændring af CFC-reglerne fremsat Regeringen har den 6. november 2019 fremsat det lovforslag, der skal implementere skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav vedrørende CFC-beskatning, som ikke blev vedtaget sammen med implementeringen af den øvrige del af direktivet i seneste folketingsår. |
PwCNyt om skat, uge 45 - Udskudt boligskatteordning De nye boligskatteregler er som bekendt blevet udskudt til 2024, og det får nogle konsekvenser, som vi gennemgår i denne episode af Nyt om Skat. |
RigsrevisionenBeretning om Skatteministeriets indsats på aktieområdet (nr. 6/2019) Beretningen handler om Skatteministeriets indsats på aktieområdet. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Skatteministeriets indsats har været tilstrækkelig i forhold til at sikre en korrekt beskatning på aktieområdet. |
Skattestyrelsen har endnu ikke udarbejdet styresignal om dommens betydning betydning for genoptagelse. Styresignalet forventes at blive sendt i høring ultimo 2019/primo 2020. Adgang til genoptagelse efter underkendelse af praksis er ikke betinget af, at Skattestyrelsen har offentliggjort et styresignal om genoptagelse.
I dette styresignal beskrives Vurderingsstyrelsens administration af revisionsbestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 33 a for så vidt angår vurderinger af ejendomme, der er vurderet med benyttelseskode 02 (beboelse og forretning), men som rettelig skulle have være vurderet med benyttelseskode 01 (beboelse) med den følge, at der ved vurderingerne for 2015 og frem ville være givet nedsættelse i grundværdien efter vurderingslovens § 43, stk. 4.
Spørger modtog et studielegat fra Danmarks Frie Forskningsfond til studier ved et canadisk universitet.
Legatet var omfattet af begrænset skattepligt her til landet. Den del af legatet, der anvendtes til dækning af "driftsomkostninger", var skattefri i henhold til ligningslovens § 7 K, mens den del, der anvendtes til dækning af "private udgifter", ikke var omfattet af skattefriheden efter denne bestemmelse.
Det fulgte af artikel 21 (Anden indkomst) i DBO mellem Danmark og Canada, at begge stater kunne beskatte legatet. Eventuel dobbeltbeskatning ville blive lempet efter artikel 23 (credit).
Skatterådet bekræftede, at der alene skulle afregnes spilleafgift af bruttospilleindtægten (indskud fratrukket gevinster) fra egen tilladelse til opstilling af gevinstgivende spilleautomater.
Bruttospilleindtægten fra spilleautomater tilhørende andre indehavere af en tilsvarende tilladelse til opstilling af gevinstgivende spilleautomater i den samme restaurant eller spillehal skulle dermed ikke medregnes.
Retten fandt, at sagsøgeren skulle beskattes af beløb, som var indsat på hans konto, da hans forklaring om, at pengene var hævet og overdraget til tredjemand, ikke var understøttet af objektive kendsgerninger. Den omstændighed, at der ikke var indledt en straffesag mod sagsøgeren, kunne ikke føre til et andet resultat.
Sagen handlede om, hvorvidt et selskab i årene 2010-2014 havde stillet først én og derefter en anden bil til rådighed for skatteyderens private benyttelse, med den følge at skatteyderen skulle beskattes af værdien af fri bil efter ligningslovens § 16, stk. 4. Efter en konkret bevisbedømmelse fandt retten, at skattemyndighederne ikke havde godtgjort, at bilerne havde været til rådighed for skatteyderens private benyttelse i de omhandlede perioder. Skatteyderens påstand om ikke at blive beskattes af værdien af fri bil blev derfor taget til følge. Sagen er anket af Skatteministeriet til landsretten, for så vidt angår det ene køretøj (den omhandlede Mercedes-Benz ML 320).
Sagen angik, om sagsøgeren havde godtgjort, at 515.000 kr., som hun havde indsat på sin konto af 9 gange i 2013, ikke skulle beskattes, enten fordi der var tale om midler, som allerede var beskattet eller midler, der var undtaget fra beskatning.
Efter bevisførelsen fandt retten, at sagsøgeren ikke havde bevist, at 3 indsætninger på samlet 210.000 kr. stammede fra kontante afgiftsfrie pengegaver, hun havde fået fra sin mor i årene 2004-2007. Sagsøgeren havde ikke fremlagt dokumentation for modtagelsen af pengegaverne eller dokumentation, der kunne sandsynliggøre, at moderen havde økonomisk mulighed for at yde pengegaver i den størrelsesorden. Retten fandt heller ikke, at sagsøgeren havde løftet bevisbyrden for, at de resterende 6 indsætninger var penge, hun tidligere havde hævet fra sin konto. Forklaringerne for retten kunne ikke føre til en anden vurdering.
Idet der ikke var grundlag for at tilsidesætte Skatteankenævnets afgørelse, blev Skatteministeriet frifundet.
Straf - skattesvig - momssvig - sandsynlighedsforsæt - registrering - nulangivelser T var tiltalt for skattesvig af særlig grov beskaffenhed for indkomstårene 2012 og 2013 samt momssvig for perioden 01.01.2012-31.12.2013. T var ejer af en virksomhed som hendes samlever var daglig leder af. T havde undladt rettidigt at oplyse told- og skatteforvaltningen om at hendes skattepligtige indkomst var for lav for 2012 og 2013, idet hun ikke havde selvangivet henholdsvis 1.156.493 kr. og 616.726 kr. hidrørende dels fra omsætning i hendes virksomhed dels fra udlejning af en ejendom. Virksomheden var kun momsregistreret i en del af perioden og havde dels undladt at angive og dels angivet for lidt. Hun havde herved unddraget for 880.630 kr. i skat og 299.948 kr. i moms i alt. T forklarede at hun på grund af sygdom ikke havde noget med den daglige drift af virksomheden at gøre, herunder kundekontakt, bogholderi, regnskaber eller andet. Virksomheden blev stiftet i hendes navn fordi hendes samlever på grund af en tidligere konkurs ikke kunne stifte en momsregistreret virksomhed. Virksomheden skulle levere håndværksmæssige ydelser gennem samleveren personligt, og det var ham, der rent faktisk stod for den daglige drift af virksomheden. Hun holdt ikke øje med sine bankkonti eller åbnede breve i rudekuverter. Byretten fandt T skyldig i skattesvig, men frifandt for momssvig og for skattesvig vedrørende udlejning af ejendom. Retten fandt det ikke bevist, at T vidste, at firmaets momsangivelser i den angivne periode ikke var korrekte når henses til, at T navnlig på grund af sin sygdom ikke havde noget med den daglige drift at gøre og henset til den nære relation mellem T og samleveren samt baggrunden for, at virksomheden var stiftet i Ts navn. Til gengæld måtte T have været klar over eller anset det for overvejende sandsynligt, at hun har haft indtægter i sin virksomhed, som skulle indberettes som skattepligtig indkomst, når henses til de adskillige indbetalinger der gik ind på Ts 4 bankkonti. T idømtes 60 dages betinget fængsel samt en tillægsbøde på 425.000 kr. Landsretten fandt at T tillige var skyldig i momssvig. Den fandt, at T har indset, at det var muligt, at hendes virksomhed blev anvendt til momsunddragelse i et omfang, som det der fandt sted og at hun accepterede denne mulighed for det tilfælde, at det faktisk forholdt sig på denne måde. Landsretten forhøjede fængselsstraffen til 9 måneders betinget fængsel og tillægsbøden til 1.125.000 kr. | |
Straf - svig - kildeskat - konvertering af løn til skattefri kørselsgodtgørelse - sandsynlighedsforsæt T var tiltalt for at have undladt at opfylde sin pligt til at foretage indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for sine ansatte for perioden 01.01.2012-31.08.2013. T havde konverteret sine ansattes overarbejdstimer til skattefri kørselsgodtgørelse. Han havde herved unddraget for 922.231 kr. i A-skat og 198.365 kr. i AM-bidrag. T forklarede, at han var enig i, at konverteringen fra løn til skattefri kørselsgodtgørelse har fundet sted samt i sagens opgjorte beløb, men nægtede sig skyldig i tiltalen. Byretten frifandt T. Byretten lagde vægt på, at told- og skatteforvaltningens vidne ikke kunne huske kontrolbesøget og ikke med 100% sikkerhed kunne afvise, at hendes kollega, der nu var afgået ved døden, i forbindelse med mødet i 2007 har vejledt Ts kone om konvertering af løn til skattefri kørselsgodtgørelse, hvorfor retten ikke fandt forsæt bevist. Landsretten fandt T skyldig i svig af særlig grov karakter med A-skat og AM-bidrag. Den fandt, at det havde formodningen imod sig, at told- og skatteforvaltningen under et kontrolbesøg ville vejlede om en så åbenbart forkert anvendelse af reglerne om skattefri kørselsgodtgørelse og T måtte have indset, at det var muligt at ordningen indebar en manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og accepteret dette. T idømtes 10 måneders betinget fængsel samt en tillægsbøde på 1.120.000 kr. |
Journalnr: 16/0117712
Brug af virksomhedsordningen
Klagen skyldes, at SKAT ikke har anset et tilgodehavende opstået i forbindelse med delafståelse af en vindmølle, som et erhvervsmæssigt aktiv. Som en konsekvens heraf har SKAT hævet tilgodehavendet ud af virksomhedsordningen og yderligere foretaget en række konsekvensændringer vedrørende virksomhedsordningen. Landsskatteretten stadfæster at tilgodehavendet anses for hævet, men ændrer tidspunkt for hævningen.
Afsagt: 01-10-2019
Journalnr: 16/0435597
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører forhøjelse af den skattepligtige indkomst, ikke godkendt lønindkomst, korrektion for A-skat, AM-bidrag og ATP. Landsskatteretten forhøjer ansættelsen yderligere.
Afsagt: 09-10-2019
Journalnr: 14/5111919
Diverse fradrag
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til husleje, telefon, porto og gebyrer og afskrivninger på driftsmidler og inventar. Landsskatteretten godkender fradragene i vidt omfang.
Afsagt: 23-10-2019
Journalnr: 13/0247631
Forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører forhøjelse af den skattepligtig indkomst af udeholdt omsætning. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 08-10-2019
Journalnr: 16/0831219
Forskerskatteordningen
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om beskatning efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-10-2019
Journalnr: 12/0190400
Fradrag for udgifter, maskeret udlodning mv.
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter for Inc, nægtet fradrag for hævet valuta, maskeret udbytte mm. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen i vidt omfang.
Afsagt: 04-10-2019
Journalnr: 15/3283806
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed og afledte konsekvenser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-10-2019
Journalnr: 18/0006800
Indberettet løn
Klagen vedrører påstand om nedsættelse af indberettet løn til nul kr. Landsskatteretten.
Afsagt: 22-10-2019
Journalnr: 17/0989486
Lejeindtægter
Klagen vedrører beskatning af udeholdte lejeindtægter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-10-2019
Journalnr: 17/0990046
Lån over mellemregningskonto
Klagen skyldes, at lån over mellemregningskontoen er anset som udbytte. Landsskatteretten forhøjer ansættelsen yderligere.
Afsagt: 10-10-2019
Journalnr: 17/0989984
Skat af fri bil
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri bil. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-10-2019
Journalnr: 19/0060898
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af klagers indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-10-2019
Journalnr: 16/1423388
Yderligere lønindkomst og fri bil
Klagen vedrører yderligere lønindkomst fra GmbH og skat af værdi af fri bil. Landsskatteretten stadfæster fsv. angår yderligere løn og nedsætter forhøjelsen til 0 i nogle af de omhandlede år vedr. skat af fri bil.
Afsagt: 30-09-2019
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser - beskatning af pensionsfonde - forskellig behandling af hjemmehørende og ikke-hjemmehørende pensionsfonde - en medlemsstats lovgivning, hvorefter hjemmehørende pensionsfonde kan nedbringe deres skattepligtige overskud ved at fratrække reserver hensat med henblik på pensionsudbetalinger og modregne skat opkrævet af udbytte i selskabsskatten - sammenlignelige situationer - begrundelse
Domstolens dom:
1) Artikel 63 TEUF og 65 TEUF skal fortolkes således, at de er til hinder for en national lovgivning, hvorefter udbytte udloddet af et hjemmehørende selskab til en hjemmehørende pensionsfond dels er undergivet kildeskat, som fuldt ud kan modregnes i den selskabsskat, som denne fond skal betale, og som kan medføre en tilbagebetaling, såfremt den skat, der er opkrævet i form af kildeskat, overstiger den selskabsskat, som fonden skal betale, dels ikke fører til en forhøjelse af det selskabsskattepligtige resultat eller alene fører til en moderat forhøjelse heraf som følge af muligheden for at fratrække hensættelser til pensionsudbetalingsforpligtelser i nævnte resultat, mens udbytte, der udbetales til en ikke-hjemmehørende pensionsfond, pålægges kildeskat, der for en sådan fond udgør en endelig beskatning, når den ikke-hjemmehørende pensionsfond anvender det modtagne udbytte til hensættelser til alderspensionsydelser, som fonden skal betale i fremtiden, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.
2) Artikel 64, stk. 1, TEUF skal fortolkes således, at en national lovgivning, hvorefter udbytte udloddet af et hjemmehørende selskab til en hjemmehørende pensionsfond dels er undergivet kildeskat, som fuldt ud kan modregnes i den selskabsskat, som denne fond skal betale, og som kan medføre en tilbagebetaling, såfremt den skat, der er opkrævet i form af kildeskat, overstiger den selskabsskat, som fonden skal betale, dels ikke fører til en forhøjelse af det selskabsskattepligtige resultat eller alene fører til en moderat forhøjelse heraf som følge af muligheden for at fratrække hensættelser til pensionsudbetalingsforpligtelser i nævnte resultat, mens udbytte, der udbetales til en ikke-hjemmehørende pensionsfond, pålægges kildeskat, der for en sådan fond udgør en endelig beskatning, ikke kan anses for en restriktion, der eksisterede den 31. december 1993, med henblik på anvendelsen af denne bestemmelse.
Working Party on Tax Questions (Direct Taxation - Digital) - MORNING ONLY
High Level Working Party (Taxation)
Bekendtgørelse om indberetning af grænseoverskridende ordninger
Oprettelsesdato: 15-11-2019
Høringsfrist: 13-12-2019
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 11 |
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Bilag 3 | Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 4 | Henvendelse af 12/11-19 fra Ernst & Young P/S om spørgsmål til immaterielle aktiver m.v. |
Bilag 5 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 | Spm., om ministeren ønsker at ramme dansk erhvervslivs konkurrenceevne, til skatteministeren |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Bilag 3 |
Bilag 1 | Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 2 |
Bilag 1 | Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 2 |
Bilag 53 |
Bilag 55 | Henvendelse af 13/11-19 fra Ømer Arici om en privat skattesag |
Bilag 56 | Henvendelse af 13/11-19 fra Tønder Kommune om placering af nyt skattecenter |
Bilag 59 | Orientering om den strafferetlige behandling af udbytteskattesagen, fra justitsministeren |
Bilag 60 |
Bilag 61 | Rigsrevisionens beretning nr. 6/2019 om Skatteministeriets indsats på aktieområdet |
Spm. 19 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 26 |
Spm. 28 |
Spm. 60 |
Spm. 61 |
Spm. 62 |
Spm. 63 |
Spm. 64 |
Spm. 65 |
Spm. 66 |
Spm. 67 |
Spm. 82 |
Spm. 87 |
Spm. 90 |
Spm. 92 |
Spm. 93 |
Spm. 94 |
Spm. 95 |
Spm. 95 |
Spm. 97 |
Spm. 99 |
Spm. 103 |
Spm. 104 |
Spm. 105 |
Spm. 106 |
Spm. 107 |
Spm. 108 |
Spm. 109 |
Spm. 110 |
Spm. S 303 | Om orientering af Folketinget i forbindelse med de nye regler for boligskat. |
Spm. S 316 |
Spm. S 317 |
Spm. I |