Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Lønpakker og aktiebaseret incitamentsprogrammer
Udlejning af tofamiliehus
Fradrag efter ligningslovens § 9 D
30% nedsættelse af bøde for bevidst skattesvig
Udkast til styresignal
Udkast til styresignal om præcisering af reglerne for bindingsperioden i tonnageskatteloven
Bindende svar
Tegningsretter - ligningslovens § 7 P
Ombytning af aktier og warrants - handelsværdi - skattefri - aktieløn - afståelsesbeskatning
Koncernintern overdragelse af aktier, udbytte, omgåelsesklausulen i LL § 3
Domme
Skattepligt - bopæl - maskeret udbytte
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
RedmarkLønpakker og aktiebaseret incitamentsprogrammer Løn er andet og mere end en fast månedsløn, og en god lønaftale handler derfor ikke kun om beløbet på lønsedlen. For arbejdsgiver har lønsam ... |
Revisorgruppen DanmarkNy kendelse om bundfradrag |
TVC AdvokatfirmaFradrag efter ligningslovens § 9 D I en netop afgjort klagesag får skatteyder ændret Skattestyrelsens afslag på at opnå det særlige befordringsfradrag efter ligningslovens § 9 D for invalide og kronisk syge. |
TVC Advokatfirma30% nedsættelse af bøde for bevidst skattesvig Et veltilrettelagt forsvar kan have væsentlig betydning for strafudmålingen i straffesager. |
Styresignalet præciserer reglerne for bindingsperioden i tonnageskatteloven. Skattestyrelsen er blevet opmærksom på, at det har givet anledning til tvivl ved fortolkningen af bindingsperioden, når et tonnagebeskattet selskab ophører med rederivirksomhed og senere igen ønsker at påbegynde tonnagebeskattet aktivitet. Desuden tydeliggøres tonnageskattelovens regler om måletidspunkt for flagandelens indgangsværdi, da spørgsmålet om bindingsperiodens betydning er tilknyttet denne problemstilling.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at bindingsperioderne på 10 år er forløbende perioder, der ikke kan afkortes, selvom der påbegyndes ny rederivirksomhed. Måletidspunktet for flagandelens indgangsværdi kan ikke ændres efterfølgende uanset, at rederivirksomheden har været ophørt.
H1 A/S ønskede at foretage en exitsituation i 2021. En exitsituation omhandlede blandt andet, at majoriteten af H1 A/S's aktier ville blive solgt, eller at der ville ske en børsnotering eller et salg af H1 A/S.
H1 A/S's medarbejdere var omfattet af forskellige warrantprogrammer, hvor medarbejderne kunne udnytte tegningsretter i H1 A/S. Warrantprogram 2 og 4 var gældende for ledelsen. Warrantprogram 1 og 3 var gældende for almindelige medarbejdere.
Medarbejderne omfattet af Warrantprogram 2 og 4 kunne udnytte tegningsretterne ved løbende vesting, eller hvis der indtrådte en exitsituation. Medarbejderne omfattet af Warrantprogram 1 og 3 kunne alene udnytte tegningsretterne, hvis der indtrådte en exitsituation.
Skatterådet kunne bekræfte, at tegningsretterne tildelt i henhold til Warrantprogram 2 og 4 kunne være omfattet af ligningslovens § 7 P, hvis de oplistede betingelser var opfyldt.
Skatterådet kunne desuden bekræfte, at tegningsretterne tildelt i henhold til Warrantprogram 1 og 3 kunne være omfattet af ligningslovens § 7 P, hvis de oplistede betingelser var opfyldt. Skatterådet konkluderede i den forbindelse, at tegningsretterne i den konkrete situation var at anse som vederlag i ansættelsesforhold efter ligningslovens § 7 P, stk. 1.
Skatterådet bekræftede, at ombytningen af alle aktier og warrants i H1 A/S for aktier og warrants i H2 (Step 2c i den beskrevne omstrukturering) opfyldte betingelsen om at blive gennemført til handelsværdi i henhold til aktieavancebeskatningsloven § 36, stk. 6, 2. punktum.
Efter Skatterådets praksis ansås betingelsen i aktieavancebeskatningslovens § 36, stk. 6, 2. punktum, for at være opfyldt, hvor der ikke var mulighed for, at der kunne ske formueforskydning mellem aktionærerne, og hvor ombytningen ikke medførte utilsigtede skattemæssige fordele. Det blev konkret vurderet, at de beskrevne ændringer i forbindelse med ombytningen af aktier og warrants, under de konkrete forhold, ikke medførte en værdiforskydning aktionærerne imellem, warrantindehaverne imellem eller mellem aktionærerne og warrantindehaverne. Ombytningen medførte endvidere ikke utilsigtede skattemæssige fordele.
Skatterådet bekræftede, at ombytning af alle eksisterende warrants type 1 - 4 i H1 A/S mod nye erstatningswarrants type 1 - 4 i H2 (i forbindelse med Step 2c i omstruktureringen) ikke udgjorde en skattemæssig afståelse af de eksisterende warrants for nøglemedarbejdere og ledelsesmedlemmer i H1 A/S, der var fuldt eller begrænset skattepligtige til Danmark af deres lønindkomst.
Skatterådet begrundede dette med, at praksis tillader de beskrevne ændringer i warrantvilkårene om udnyttelsesvilkår og omsættelighed mv. ved omstrukturering, når ændringerne kan anses for at ligge inden for rammerne af de eksisterende warrants. Skatterådet vurderede, at de omhandlede warrantændringer lå inden for rammerne af de eksisterende warrants type 1 - 4, idet de eksisterende warrants tillader ændringer som følge af omstrukturering og børsnotering. Der blev henvist til punkt 5.2 i de eksisterende warrants, hvoraf følger, at der ved omstrukturering kan foretages ændringer i warrantvilkårene under forudsætning af, at de nye warrants har væsentlig samme værdi som de eksisterende warrants. Der blev videre henvist til omstruktureringsreglerne i ligningslovens § 28, stk. 1, 7. punktum, og ligningslovens § 7 P, stk. 8.
H-koncernen påtænkte at gennemføre en række transaktioner for at reducere antallet af juridiske enheder i koncernen. En af transaktionerne var et koncerninternt salg af aktierne i et dansk selskab fra et selskab i Storbritannien til et selskab i Schweiz (Spørger). Vederlaget for overdragelsen af aktierne ville ske som kontantbetaling.
Vederlaget skulle efterfølgende udloddes op gennem koncernstrukturen, og slutteligt ende hos Spørger.
Spørger ønskede at vide om provenuet ved salget af aktierne kunne anses som udbytte, jf. reglerne i selskabsskattelovens § 2 D. Desuden ønskede Spørger at vide, om omgåelsesklausulen i ligningslovens § 3 ville finde anvendelse på transaktionen.
Skatterådet kunne bekræfte, at selskabsskattelovens § 2 D ikke ville finde anvendelse, idet det sælgende selskab opfyldte betingelserne for at modtage skattefrit udbytte fra det danske selskab umiddelbart inden den påtænkte overdragelse, jf. undtagelsesbestemmelsen i selskabsskattelovens § 2 D, stk. 1, 2. pkt. Der var endvidere ikke tale om salg til et tomt selskab, jf. selskabsskattelovens § 2 D, stk. 2.
Endelig kunne Skatterådet bekræfte, at ligningslovens § 3 ikke ville finde anvendelse, idet der ikke blev opnået skattemæssige fordele ved arrangementet, som strider mod hensigten med hverken direktiverne, dobbeltbeskatningsoverenskomsten eller dansk skatteret.
Retten fandt, at en skatteyder ikke havde godtgjort, at han i marts 2010 flyttede varigt til Y2-lands med den virkning, at han opgav sin fulde skattepligt til Danmark.
Retten fandt desuden, at skatteyderen skulle beskattes som maskeret udbytte af udgifter til et konsulenthonorar, som skatteyderens danske selskaber havde afholdt på skatteyderens vegne.
Journalnr: 20/0075305
Korrektion af pensionsindbetalinger
Klagen vedrører nægtet tilladelse til korrektion af pensionsindbetalinger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-05-2021
Journalnr: 19/0024805
Skat til Norge
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen i forskudsopgørelsen har medregnet alderspension fra Norge i indkomstopgørelsen og betalt skat i Norge i skatteberegningen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-05-2021
Journalnr: 15/2316921
Skattepligt til Danmark
Klagen skyldes, at SKAT ved skatteberegningen har nedsat beløbet som ikke indgår i helårsberegningen efter dagældende personskattelovs § 14, stk. 1. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse.
Afsagt: 27-05-2021
Journalnr: 15/2818573
Underholdsbidrag og underskud i andelsforeningen
Klagen vedrører nægtet fradrag for underholdsbidrag og for fradrag for underskud i andelsforening. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-05-2021
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 15-07-2021 dom i C-241/20 État belge (Perte d’avantages fiscaux dans l’État membre de résidence)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - arbejdskraftens frie bevægelighed - den frie bevægelighed for kapital - indkomstskat - lovgivning til undgåelse af dobbeltbeskatning - indkomst, som oppebæres i en anden medlemsstat end bopælsmedlemsstaten - metoder til beregning af fritagelsen i bopælsmedlemsstaten - tab af en del af indrømmelsen af visse skattemæssige fordele
Tidligere dokument: C-241/20 État belge (Perte d’avantages fiscaux dans l’État membre de résidence) - Dom
Bekendtgørelse af lov om indkomstskat for personer m.v. (personskatteloven), LBK nr 1284 af 14/06/2021. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 1, nr. 30, i lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, ligningsloven og personskatteloven (Afholdelse af udbud af pristillæg i 2020-2024, ændring af værditabsordning, ophævelse af køberetsordning og oprettelse af salgsoptionsordning, VE-bonusordning, grøn puljeordning m.v.), BEK nr 1309 af 17/06/2021. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Forslag til lov om ændring af ligningsloven og selskabsskatteloven
Oprettelsesdato: 18-06-2021
Høringsfrist: 18-08-2021
Bilag 263 |
Bilag 265 | Henvendelse af 14/6-21 fra Finn Boserup om dansk skat på nordiske sociale pensioner |
Bilag 270 |
Spm. 376 |
Spm. 441 |
Spm. 521 |
Spm. 522 |
Spm. 523 |
Spm. 524 |
Spm. 526 |
Spm. 527 |
Spm. 532 |
Spm. 539 |
Spm. 540 |
Spm. 542 |
Spm. 556 |
Spm. 557 |
Spm. 558 |
Spm. 559 |
Spm. 560 |
Spm. 561 |
Spm. 562 |
Spm. 563 |
Spm. 564 |
Spm. 565 |
Spm. 566 |
Spm. 567 |
Spm. 568 |
Spm. 569 |