Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Fri bil og ny lov om vanvidskørsel
Covid-19: Frister, A-skat, AM-bridrag og A-skattelån - januar og juni
Beneficial owner
Banebrydende afgørelse vedr. forsøgs- og forskningsudgifter
Nyt lovforslag om CFC-beskatning fremsat
Delvis dobbeltbeskatning af pilot for arbejde udført i Spanien
Domme i ”beneficial owner”-sagerne
Principiel dom i sag om salg af underskudsselskab
Højesteretskendelse om +/- 15 %’s-reglen i et dødsbo
Labour market disruption & COVID-19 support measures contribute to widespread falls in taxes on wages in 2020
Labour market disruption & COVID-19 support measures contribute to widespread falls in taxes on wages in 2020
Østre Landsret giver NetApp medhold i "beneficial owner"-sagskomplekset
Bindende svar
Fond - efterbeskatning - ubenyttede hensættelser - overgang til lagerprincip for porteføljeaktier
Successionsoverdragelse - pengetankreglen - udlejningsejendomme - kontorhotel - passiv kapitalanbringelse
Håndværkerfradrag - installation af varmepumpe finansieret via leasingkontrakt - periodisering
Afgørelser
Afslag på aktindsigt - Korrespondance mellem Danmark og Storbritannien vedrørende en Mutual Agreement Procedure
Aktindsigt i korrespondance med udenlandsk myndighed ikke imødekommet
Fast driftssted, begrænset skattepligt
Afslag på aktindsigt med henvisning til tavshedspligten
Skattefri befordringsgodtgørelse - Bestyrelsesmedlem
Uddelinger fra fond - Mindreårigt barn - ej selvangivet honorar - forældrene handlet groft uagtsomt - ansættelse ikke foretaget rettidigt
Fastsættelse af indgangsværdi ved salg af ejendom
Handel med kryptovaluta - Fortjeneste
Klage over grundværdien pr. 1. oktober 2014 - Nedsættelse
Klage over grundværdien pr. 1. oktober 2013
Klage over grundværdi pr. 1. oktober 2013
Klage over årsomvurderingen pr. 1. oktober 2018 - Grundværdi
Domme
Skønsmæssig forhøjelse af skattepligtig indkomst - mangelfuld transfer pricing- dokumentation - ikke grundlag for at tilsidesætte skøn - koncernforbundne selskaber
Parcelhusreglen - skilsmisse
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
1 indstilling
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOFri bil og ny lov om vanvidskørsel Har dine medarbejdere fri bil? Så anbefaler vi, at medarbejderne underskriver en erklæring om, at de kan bliveerstatningsansvarlige i det tilfælde, at bilen skulle blive konfiskeret efter de nye regler om vanvidskørsel. |
Dansk RevisionCovid-19: Frister, A-skat, AM-bridrag og A-skattelån - januar og juni Folketinget har vedtaget at udskyde fristen for juni-betalingen af A-skat og AM-bidrag og tilbagebetalingsfristen for A-skattelån for januar-betalingerne. Samtidigt har den amerikanske regering fremlagt et forslag om en global selskabsskat på minimum 21 procent og særlig beskatning for globale virksomheder. |
DeloitteØstre Landsret har den 3. maj 2021 afsagt dom i de to første af de verserende beneficial owner-sager |
DeloitteBanebrydende afgørelse vedr. forsøgs- og forskningsudgifter Landsskatteretten har i en afgørelse af 5. maj 2021 afgjort, at udgifter til udvikling af software i meget vid udstrækning er omfattet af definitionen af forsøgs- og forskningsudgifter i ligningslovens § 8B og dermed også berettiger til udbetaling af skattekredit efter ligningslovens § 8X |
EYNyt lovforslag om CFC-beskatning fremsat Skatteministeren har den 11. november 2020 fremsat lovforslag L89 om CFC-beskatning – stadig uden ”substanstest”. |
Folketingets OmbudsmandDelvis dobbeltbeskatning af pilot for arbejde udført i Spanien Piloten klagede til ombudsmanden over, at han blev dobbeltbeskattet af en del af sin indtægt fra Spanien, og at han ikke fik fradrag for indbetalte obligatoriske sociale bidrag til Schweiz og Spanien. |
KammeradvokatenDomme i ”beneficial owner”-sagerne Østre Landsret har den 3. maj 2021 afsagt domme i to ”beneficial owner”-sager om udbytteskatter. |
KammeradvokatenPrincipiel dom i sag om salg af underskudsselskab Vestre Landsret har som førsteinstans afsagt dom i en skattesag om fortolkningen af ligningslovens § 15, stk. 7, 3. pkt. (nu selskabsskattelovens § 12 D, stk. 2), der udgør en værnsregel imod salg af ”tomme” underskudsselskaber. |
KammeradvokatenHøjesteretskendelse om +/- 15 %’s-reglen i et dødsbo Skattestyrelsens anmodning om sagkyndig vurdering af en ejendom, der var arveudlagt efter 15 %’s-reglen i værdiansættelsescirkulæret, blev ikke taget til følge. |
OECDThe COVID-19 crisis has resulted in the largest decrease in taxes on wages since the global financial crisis of 2008-09, according to a new OECD report. |
OECDThe COVID-19 crisis has resulted in the largest decrease in taxes on wages since the global financial crisis of 2008-09, according to a new OECD report. |
PlesnerØstre Landsret giver NetApp medhold i "beneficial owner"-sagskomplekset Østre Landsret har afsagt dom i de to første pilotsager i det såkaldte "beneficial owner"-sagskompleks - med hver sit udfald. I NetApp-sagen fastslår landsretten, at det var med rette, at NetApp ikke indeholdt udbyttekildeskat, og selskabet har dermed vundet sagen. Plesner har ført pilotsagen for NetApp både i landsretten og for Landsskatteretten, som også gav selskabet medhold. |
Spørger havde en ubenyttet hensættelse fra 2015, som efter fondsbeskatningslovens § 3, stk. 3, 11. pkt., indebar et brud på adgangen til at anvende realisationsprincippet på porteføljeaktier.
I den forbindelse ønskede spørger bekræftet, at overgangen til lagerprincippet for porteføljeaktier havde virkning for indkomståret 2020. Skatterådet bekræftede, at der med det pågældende indkomstår i bestemmelsen henvistes til det indkomstår, hvori efterbeskatningen blev udløst, således at overgangen i det konkrete tilfælde indtrådte fra og med indkomståret 2020.
Sagen omhandlede, om en udlejningsejendom, der fungerede som et kontorhotel, var et pengetankaktiv (passiv kapitalanbringelse) eller et erhvervsaktiv i forhold til aktieavancebeskatningslovens § 34.
Kontorhotellet fungerede ved, at der indgik visse ydelser i lejebetalingen, herunder eksempelvis kantinefaciliteter, IT-assistance og andet. Endvidere indgik der i lejemålet et standardmøblement, som mod betaling kunne blive suppleret med yderligere møblement.
Kontorhotellets indtægter omfattede derfor dels indtægter fra leje af de rå lokaler uden servicering og standardmøblement og dels indtægter fra udlejning af kontormøbler, salg af kantinedrift og IT-assistance og alle de øvrige serviceydelser, der var inkluderet i lejebetalingen.
Det var oplyst, at udlejning af de rå lokaler uden servicering og standardmøblement udgjorde mere end halvdelen af indtægterne ved driften af nærværende kontorhotel. På baggrund heraf fandt Skatterådet, at ejendommene i nærværende sag primært havde karakter af at være udlejningsejendomme, idet indtægterne hovedsageligt stammede fra udlejningsaktiviteten. Endvidere fandt Skatterådet, at alle udlejningsejendomme med ganske få konkrete undtagelser skal betragtes som passiv kapitalanbringelse i forhold til pengetankreglen, samt at kontorhoteldrift ikke var omfattet af disse få konkrete undtagelser.
Spørger solgte og installerede varepumper, som blev finansieret via en leasingkontrakt, der løb over 8 eller 12 år. Skatterådet tiltrådte Spørgers opfattelse af, at Spørgers kunder var berettiget til håndværkerfradrag efter ligningslovens § 8 V for udgifter til arbejdsløn til installation af varmepumpe, når finansiering skete via en leasingkontrakt, og alle øvrige krav til håndværkerfradrag i ligningslovens § 8 V og BEK nr. 419 af 02/05/2018 ellers var opfyldt. Kunderne ville dog alene kunne få fradrag for den udgift til arbejdsløn, der faktisk var betalt i indkomståret. Hvis betalingen skete inden for to måneder efter udløbet af det indkomstår, hvor arbejdet var udført, henføres fradraget for en sådan betaling til det indkomstår, hvor arbejdet blev udført, jf. ligningslovens § 8 V, stk. 4.
Retten til aktindsigt i korrespondance mellem Danmark og Storbritannien vedrørende en Mutual Agreement Procedure anses for at være begrænset iht. forvaltningslovens § 15 a, stk. 1, og artikel 25, stk. 1, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten på grund af en folkeretlig forpligtigelse om begrænsning af aktindsigt.
Retten til aktindsigt i korrespondance mellem Danmark og Luxembourg vedrørende en Mutual Agreement Procedure anses for at være begrænset iht. forvaltningslovens § 15 a, stk. 1, og artikel 26, stk. 2, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten på grund af en folkeretlig forpligtelse om begrænsning af aktindsigt.
Landsskatteretten stadfæstede Skatterådets bindende svar, hvorefter et udenlandsk selskab ville blive anset for at etablere fast driftssted i Danmark. Landsskatteretten lagde vægt på, at arbejdsopgaver for en medarbejder her i landet efter beskrivelsen ikke kunne anses for udelukkende at være alene af forberedende eller hjælpende karakter, men måtte anses for at udgøre en væsentlig og betydningsfuld del af selskabets virksomhed i sin helhed.
Sagen drejede sig om aktindsigt i to specifikke sager og andre sager, der er løst ved en konkret vurdering af kørebog mv., kreditnotaer eller nye fakturaer. Indledningsvist fandt Landsskatteretten, at den påklagede afgørelse ikke var ugyldig som følge af inhabilitet hos den medarbejder i Skattestyrelsen, der traf afgørelsen. Medarbejderen blev således ikke anset for inhabil, selvom medarbejderen tidligere havde truffet afgørelse om den samme anmodning om aktindsigt. For så vidt angår de to specifikke sager fandt Landsskatteretten, at sagerne hovedsageligt indeholdt økonomiske og erhvervsmæssige oplysninger om fysiske og juridiske personer, som var omfattet af tavshedspligten i offentlighedslovens § 35, jf. skatteforvaltningslovens § 17, og som der derfor ikke kunne gives aktindsigt i. Dette ændredes ikke af, at klagerens repræsentant var kommet i besiddelse af nogle dokumenter i de to sager. Med hensyn til anmodningen om aktindsigt i andre sager fandt Landsskatteretten, at Skattestyrelsen ikke havde begrundet afslaget med, at der ikke eksisterede sådanne sager. Da det ikke var oplyst, hvilke bestræbelser Skattestyrelsen havde gjort for at identificere eventuelle sager omfattet af anmodningen, eller hvor lang tid der var brugt på dette, var det på det foreliggende grundlag ikke muligt for Landsskatteretten at efterprøve afgørelsen på dette punkt. Landsskatteretten hjemviste derfor denne del af Skattestyrelsens afgørelse til fornyet behandling.
Sagen drejede sig bl.a. om, hvorvidt klageren var berettiget til fradrag for befordring i relation til bestyrelsesarbejde. Klageren var bestyrelsesmedlem i nogle selskaber, og klageren modtog bestyrelsesvederlag herfor, der blev indberettet som A-indkomst. Klageren modtog ikke godtgørelse for udgifter til befordring i forbindelse med bestyrelsesarbejdet. Landsskatteretten udtalte, at det følger af ligningslovens § 9 B, stk. 5, at reglerne i ligningslovens § 9 B, stk. 1-4, finder anvendelse på befordringsgodtgørelser, der udbetales til medlemmer af eller medhjælpere for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd og lignende. Det følger endvidere af ligningslovens § 9 B, stk. 4, 2. pkt., at der kan foretages fradrag for befordring efter § 9 C, såfremt arbejdsgiveren ikke udbetaler hel eller delvis skattefri godtgørelse. På dette grundlag fandt Landsskatteretten, at klageren var henvist til at foretage fradrag for befordringen som et ligningsmæssigt fradrag efter ligningslovens § 9 C, idet det følger direkte af ordlyden af ligningslovens § 9 B, at bestemmelsen i ligningslovens § 9 B, stk. 4, 2. pkt., også gælder bestyrelsesmedlemmer, jf. herved bestemmelsens stk. 5. Det forhold, at der var tale om honorar, som var gjort til A-indkomst efter bestemmelsen i kildeskattelovens § 43, ændrede ikke herved. Der fandtes ikke at være lovhjemmel til at foretage fradraget i den personlige indkomst, jf. personskattelovens § 3.
Et mindreårigt barn havde modtaget større honorarbeløb fra en familiefond. Familiefonden havde indberettet honoraret til skatteforvaltningen. Honoraret fremgik således af de kontroloplysninger, som skatteforvaltningen havde på barnet. Barnet var på grund af sin alder ikke registreret i skatteforvaltningens system som skattepligtig.
Barnets forældre havde ikke selvangivet honoraret for barnet. Skatteforvaltningen havde efter udløbet af ligningsfristen beskattet barnet af honoraret. Skatteforvaltningen havde henvist til, at barnets forældre ansås at have handlet groft uagtsomt på barnets vegne, hvorfor der var grundlag for ekstraordinær skatteansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5. Skatteforvaltningen havde i øvrigt fundet, at kundskabstidspunktet i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, var overholdt, hvorfor ansættelsen var sket rettidig.
Landsskatteretten fandt, at forældrene havde handlet groft uagtsomt ved ikke at selvangive indkomsten, herunder ikke reagerede på, at barnet ikke modtog en årsopgørelse med opkrævning af skat, hvorved også hensås til, at forældrene var bekendt med, at der ikke var betalt skat af honoraret.
Landsskatteretten fandt dog, at ansættelsen ikke var foretaget rettidigt, idet skatteforvaltningen ikke havde foretaget ansættelsen inden 6 måneder efter kundskabstidspunktet. Der blev herved lagt vægt på, at honoraret var indberettet af familiefonden for flere år siden, og at der ikke siden var tilgået nye oplysninger om honoraret. Det forhold, at barnet ikke havde været registreret i skatteforvaltningens system som skattepligtig, kunne ikke ændre herved.
Klager havde erhvervet en ejendom før 19. maj 1993. I Den Offentlige Informationsserver, www.ois.dk (herefter "OIS.dk"), var fejlagtigt anført, at den offentlige ejendomsvurdering for Adresse Y1 pr. 1. januar 1993 var på 350.000 kr., heraf grundværdi 36.200 kr. Ejendommen var derimod vurderet med benyttelseskode 14 og en offentlig ejendomsværdi på 0 kr. Landsskatteretten fandt ikke, at klager kunne anvende den fejlagtige værdi i OIS.dk ved opgørelse af avancen ved et kommende salg. Landsskatteretten henviste til, at klageren som ejer af ejendommen måtte anses for at have modtaget vurderingsmeddelelsen for vurderingsåret 1993 og dermed have været bekendt med den korrekte offentlige ejendomsvurdering. Landsskatteretten stadfæstede derfor et bindende svar fra Skattestyrelsen, hvor Skattestyrelsen havde svaret nej til, at vurderingen 1993 + 10 pct., dvs. i alt 385.000 kr., kunne anvendes som indgangsværdi ved salg af Adresse Y1.
Sagen drejede sig om, hvorvidt klagerens fortjeneste ved handel med kryptovaluta var skattepligtig. Landsskatteretten fandt, at klageren ved købet af bitcoins i 2012 ikke havde spekulationshensigt. Der blev herved henset til, at der kun blev købt bitcoins for 149,50 kr., at klagerens forklaring om, at købet skete blandt andet med henblik på betaling af kontingent i en forening, var bestyrket ved, at klageren ifølge det oplyste i 2013 brugte 1 bitcoin til betaling af kontingent til foreningen, og at klageren derfor først foretog et salg af de i 2012 erhvervede bitcoins i 2017, dvs. ca. 5 år efter erhvervelsen. Klageren var derfor ikke skattepligtig af fortjenesten ved salget af bitcoins i 2017 og 2018.
Et selskab havde klaget over ansættelsen af grundværdien pr. 1. oktober 2014. Grunden var udlagt til blandet bolig og erhverv. Landsskatteretten fandt, at der ved vurderingen af grundens værdi i handel og vandel i henhold til vurderingslovens § 6 ikke skal henses til eventuel moms ved levering af fast ejendom. Ved inddragelsen af nogle sammenlignelige salg skete der herefter ikke regulering for moms, idet Landsskatteretten for så vidt angår et af de sammenlignelige salg anførte, at det ikke var muligt at verificere - som anført af selskabet - at den til tinglysningssystemet indberettede handelspris for ejendommen inkluderede moms.
Et selskab havde klaget over ansættelsen af grundværdien pr. 1. oktober 2013. Grunden var udlagt til erhverv. Landsskatteretten fandt, at der ved vurderingen af grundens værdi i handel og vandel i henhold til vurderingslovens § 6 ikke skal henses til eventuel moms ved levering af fast ejendom. Ved inddragelsen af nogle sammenlignelige salg henså Landsskatteretten derfor til salgsprisen eksklusive moms.
Et selskab havde klaget over ansættelsen af grundværdien pr. 1. oktober 2013. Grunden var udlagt til erhverv. Landsskatteretten fandt, at der ved vurderingen af grundens værdi i handel og vandel i henhold til vurderingslovens § 6 ikke skal henses til eventuel moms ved levering af fast ejendom. Ved skønnet over grundværdien tog Landsskatteretten derfor udgangspunkt i handelsprisen eksklusive moms ved selskabets egen erhvervelse af grunden.
Et selskab havde klaget over ansættelsen af grundværdien pr. 1. oktober 2018. Grunden var udlagt til boligbebyggelse. Landsskatteretten fandt, at der ved vurderingen af grundens værdi i handel og vandel i henhold til vurderingslovens § 6 ikke skal henses til eventuel moms ved levering af fast ejendom. Ved inddragelsen af nogle sammenlignelige salg skete der herefter ikke regulering for moms, idet Landsskatteretten ved sagens afgørelse lagde til grund, at de registrerede ejendomshandler i henhold til Vurderingsstyrelsens statistik om ejendomssalg er indberettet eksklusive moms.
Sagen angik i første række spørgsmålet om, hvorvidt skattemyndighederne havde været berettiget til at foretage en skønsmæssig forhøjelse af et dansk produktionsselskabs skattepligtige indkomst på grund af mangelfuld transfer pricing-dokumentation vedrørende samhandlen med koncernens salgsselskaber.
Hvis en sådan skønsmæssig forhøjelse var berettiget, var spørgsmålet dernæst, om selskabet havde løftet bevisbyrden for, at skattemyndighedernes skøn var fastsat for højt eller på et så usikkert grundlag, at skønnet måtte tilsidesættes.
Højesteret udtalte, at transfer pricing-dokumentationen var mangelfuld i så væsentligt omfang, at den ikke gav skattemyndighederne et tilstrækkeligt grundlag for at vurdere, om armslængdeprincippet var overholdt. Den mangelfulde dokumentation måtte således sidestilles med manglende dokumentation. Skattemyndighederne havde derfor været berettiget til at foretage et skøn.
Højesteret henviste blandt andet til, at der var tale om en transfer pricing-dokumentation, som ikke levede op til kravet om, at det danske selskab skulle oplyse, hvorledes priser mellem det danske produktionsselskab og salgsselskaberne rent faktisk var fastsat, og som heller ikke indeholdt en sammenlignelighedsanalyse, således som det kræves efter den dagældende § 3 B, stk. 5, i skattekontrolloven og § 6 i transfer pricing-bekendtgørelsen.
Højesteret udtale herefter, at skattemyndighedernes anvendelse af TNMM med salgsselskaberne som den testede part ikke ville bygge på tilstrækkeligt pålidelige oplysninger, og at skattemyndighederne derfor kunne anvende TNMM med det danske produktionsselskab som den testede part.
Sammenfattende fandt Højesteret, at det danske selskab ikke havde godtgjort, at skattemyndighedernes skøn hvilte på et forkert eller mangelfuldt grundlag, eller at skønnet førte til et åbenbart urimeligt resultat. Der var derfor ikke grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skønsmæssige forhøjelse af det danske selskabs skattepligtige indkomst i skatteårene 2005-2009.
Højesteret henviste blandt andet til, at den omstændighed, at nogle af skattemyndighedernes sammenligningsselskaber er fra lande med lavere lønniveau end i Danmark, ikke kan føre til, at databaseanalysen ikke har kunnet danne grundlag for den skønsmæssige skatteansættelse, og at der heller ikke var fremkommet oplysninger, der tilstrækkeligt havde godtgjort, at der i perioden 2005-2009 har foreligget sådanne atypiske og ekstraordinære omkostninger hos det danske selskab, jf. OECD's retningslinjer fra 2010, pkt. 2.80, at disse skal udgå af beregningen af selskabets nettoavance efter TNMM.
Skatteministeriet blev derfor frifundet. Sagen var henvist til behandling i landsretten i første instans som principiel.
Sagen angik, om det var godtgjort, at betingelserne for skattefrihed i henhold til ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 1, var opfyldt.
Retten fandt, at sagsøgerens flytning til ejerlejligheden alene var af midlertidig karakter, og at ejerlejligheden derfor ikke har tjent til bolig i ejendomsavancebeskatningslovens forstand. Der blev blandt andet lagt vægt på, at sagsøgeren i hele den omhandlede periode havde været tilmeldt folkeregisteret på sin hidtidige ejendom, og at sagsøgeren - uanset at han i forbindelse med en skilsmisseaftale ikke skulle opholde sig på ejendommen - havde besvaret rådigheden over denne ejendom. Retten tillagde det endvidere betydning, at den hidtidige ejendoms adresse blev brugt i forbindelse med indgåelse af aftale om wifi og en lejekontrakt i London, og at sagsøgeren ikke havde tegnet indboforsikring i lejligheden.
Retten anførte endvidere, at det ikke kunne føre til et andet resultat, at sagsøgeren i et vist omfang havde opholdt sig i ejerlejligheden.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Journalnr: 18/0001452
Aktieoptioner og medarbejderaktier
Sagen vedrører beskatning ved udnyttelse af medarbejderaktieoptioner og beskatning ved tildeling og salg af medarbejderaktier. SKAT har primært beskattet indtægten som personlig indkomst. Landsskatteretten ændrer afgørelsen og beskatter indtægten som aktieindkomst som påstået af klager - og med et mindre beløb end påstået af klager.
Afsagt: 16-04-2021
Journalnr: 14/0086491
Driftsomkostninger og udeholdte indtægter
Klagen vedrører forhøjelse af personlig indkomst med udeholdte indtægter og af overskud af virksomhed. Samlet stadfæster Landsskatteretten afgørelsen, dog med en ændret fordeling af forhøjelserne.
Afsagt: 16-04-2021
Journalnr: 20/0046841
Gaveafgift
Klagen vedrører yderligere gaveafgift ved modtagelse af ejendom som gave. Landsskatteretten nedsætter den yderligere afgift til nul.
Afsagt: 14-04-2021
Journalnr: 17/0701195
Overskud af virksomhed
Klagen vedrører forhøjelse af overskud af virksomhed, dels med yderligere omsætning dels med ikke godkendte fradrag grundet manglende dokumentation. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 12-04-2021
Journalnr: 16/1452806
Overskudsandel af I/S
Klagen vedrører beskatning af klagerens andel af yderligere overskud i I/S. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-04-2021
Journalnr: 20/0105691
Renteudgifter
Klagen vedrører nægtet fradrag for renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-04-2021
Journalnr: 18/0022529
Skat af befordringsgodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af befordringsgodtgørelse og nedsættelse af befordringsfradrag. Landsskatteretten stadfæster beskatning af godtgørelsen og hjemviser opgørelsen af befordringsfradrag.
Afsagt: 12-04-2021
Journalnr: 15/0919863
Skattepligt til Danmark
Klagen vedrører beskatning af indtægter fra aktiviteter hvor klager er anset for skattepligtig til Danmark. Landsskatteretten nedsætter indtægten til dansk beskatning til det selvangivne.
Afsagt: 13-04-2021
Journalnr: 20/0106042
Skattepligt til Danmark
Klagen vedrører fuld skattepligt, Danmark som domicilland, nægtet ægtefællefradrag og befordringsfradrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-04-2021
Journalnr: 16/1302019
Skønsmæssig ansættelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud af klagerens virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-04-2021
Journalnr: 18/0003787
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig fastsættelse af anden indkomst og nedsættelse af befordringsfradrag. Landsskatteretten nedsætter den skønsmæssige forhøjelse.
Afsagt: 14-04-2021
Journalnr: 17/0021942
Udgifter til underleverandører
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-04-2021
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 03-06-2021 indstilling i C-437/19 État du Grand-duché de Luxembourg (Informations sur un groupe de contribuables)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - direktiv 2011/16/EU - administrativt samarbejde på beskatningsområdet - artikel 1, stk. 1 - artikel 5 - artikel 20 - anmodning om oplysninger fra skattemyndigheden i en anden medlemsstat - den bistandssøgte skattemyndigheds oplysningspåbud - forventet relevans af de ønskede oplysninger - anmodning om oplysninger om gruppe af personer - identificeret eller identificerbar person - minimumsoplysninger - Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - artikel 47 - adgang til effektive retsmidler for en domstol - begrundelse af oplysningspåbud - kendskab til minimumsoplysningerne
Tidligere dokument: C-437/19 État luxembourgeois (Informations sur un groupe de contribuables) - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - direkte skattelovgivning og grundlæggende friheder - frie kapitalbevægelser - beskatning af udbytte, der modtages af kollektive institutter for investering - forskellig behandling af hjemmehørende og ikke-hjemmehørende institutter for kollektiv investering - forskelsbehandling som følge af anden beskatningsteknik - sammenlignelighed inden for rammerne af de frie kapitalbevægelser - begrundelse for forskellige beskatningsordninger - sikring af en minimumsbeskatning i hjemstaten - en anden beskatningstekniks proportionalitet
Generaladvokatens indstilling:
Art. 63 TEUF er ikke til hinder for national lovgivning, hvorefter der indeholdes kildeskat af udbytte udloddet af et hjemmehørende selskab, når dette udbytte udloddes til et ikke-hjemmehørende institut for kollektiv investering, der ikke pålægges selskabsskat i hjemstaten. Dette er også tilfældet, selv om der ikke opkræves selskabsskat af dette udbytte, når det udbetales til et hjemmehørende institut for kollektiv investering, men der anvendes en anden beskatningsteknik, som skal sikre, at indkomstbeskatningen heraf først finder sted, når udbyttet videreudloddes til investorerne, og at de samlede nettoaktiver i det hjemmehørende institut for kollektive investeringer indtil da beskattes kvartalsvis.
Lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven og selskabsskatteloven (Fastsættelse af defensive foranstaltninger mod lande på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner), LOV nr 788 af 04/05/2021. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse af kildeskatteloven, LBK nr 824 af 28/04/2021. Udstedt af Skatteministeriet
Forslag om justering af dødsboskattelovens § 87
Oprettelsesdato: 05-05-2021
Høringsfrist: 12-05-2021
Spm. 5 |
Spm. 6 | Spm. om, hvad de administrative konsekvenser er for virksomhederne af loven, til skatteministeren |
Spm. 7 |
Spm. 9 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 17 |
Bilag 8 | Henvendelse af 4/5-21 fra FSR - danske revisorer om opfølgende spørgsmål til lovforslaget |
Bilag 9 |
Bilag 10 | Oplæg fra Dansk Aktionærforening anvendt under ekspertmøde den 6. maj 2021 |
Bilag 11 | Oplæg fra Finans Danmark anvendt under ekspertmøde den 6. maj 2021 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 25 | Spm. om kommentar til DI's oplæg fra ekspertmøde den 6. maj 2021, til skatteministeren |
Spm. 26 |
Spm. 27 | Spm. om kommentar til Finans Danmark's oplæg fra ekspertmøde den 6. maj 2021, til skatteministeren |
Bilag 14 |
Spm. 23 |
Bilag 234 | Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021 |
Bilag 235 |
Spm. 431 |
Spm. 437 |
Spm. 438 |
Spm. 444 |
Spm. 446 |
Spm. 483 |
Spm. 484 |
Spm. 485 |
Spm. 486 |
Spm. 487 |
Spm. 488 |
Spm. 489 |
Spm. 490 |
Spm. 492 |
Spm. 493 |
Spm. 494 |
Spm. 495 |
Spm. 497 |
Spm. 498 |
Spm. 499 |
Spm. 500 |
Spm. 501 |
Spm. 508 |
Spm. 509 |
Spm. 510 |
Spm. S 1452 |
Spm. S 1453 |
Spm. S 1454 |
Spm. S 1455 |
Spm. S 1456 |
Spm. S 1457 |
Spm. S 1458 | Om om regeringen planlægger at indføre en national techskat (’digital service tax’). |
Spm. S 1459 | Om at sikre, at de danske positioner i forhandlingerne under OECD’s BEPS 2.0 initiativ. |
Spm. Y |
Spm. Z |
Spm. Æ |
Spm. Ø |