Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Nye muligheder for rentefrie lån samt udskudte betalingsfrister for A-skat og AM-bidrag
Skattemæssige superfradrag
Koncerninterne støtteerklæringer kræver skattemæssig omtanke
Mandskabsvogne: Virksomhederne kender ikke reglerne
Mere om arbejdsgiveres hæftelse for deres ansattes skat
Nu kan der søges om rentefrit A-skattelån
Tab på debitorer – ny byretsdom giver overraskende fradrag
Aktieløn 2021
Rejse og befordring 2021
Højesteretsdom om begrebet ”tilførsel af aktiver” i tinglysningsafgiftslovens § 6 a
Forbedrede muligheder for medarbejderaktieordninger
Har du eller din virksomhed fået afslag på genoptagelse af en ældre skatte- eller afgiftsansættelse?
I morgen åbner Skattestyrelsen for rentefrie A-skattelån til små og mellemstore virksomheder
Bindende svar
Aktier - fraflytning - henstandssaldo - gaveoverdragelse af datterselskabsaktier til stiftelse af en fond
Skattemæssigt hjemmehørende i Schweiz - dobbeltdomicil
Ophør af fuld skattepligt ved fraflytning - værdiansættelse af aktier
Ophør af skattepligt ved fraflytning - værdiansættelse af aktier
Afgørelser
Fritagelse for betaling af renter - Eftergivelse af renter på selskabets skattekonto
Omkostningsgodtgørelse
Tilbagekaldelse af tilladelse til skattefri grenspaltning
Uddeling fra fond ikke anset for almennyttig
Domme
Arbejdsudleje - planteskole
Gældseftergivelse - singulær akkord - småkrav
Fradrag for driftsomkostninger efter statsskattelovens § 6, litra a - fradrag for repræsentationsudgifter efter ligningslovens § 8 - rette omkostningsbærer - koncernforbundne selskaber
Konkursskattepligt - meddelelse om nyt aktiv i boet
Kursgevinst - hæftelsesbegrænsning - non recourse - realisation - periodisering
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDONye muligheder for rentefrie lån samt udskudte betalingsfrister for A-skat og AM-bidrag Regeringen har fremsat lovforslag om en ny momslåneordning, ny A-skattelåneordning samt udskydelse af enkelte betalingsfrister for A-skat og AM-bidrag. |
BDORegeringen har indgået aftale om en grøn skattereform, som blev vedtaget 8. december 2020. Med den politiske aftale ønsker regeringen at gøre Danmark mere grøn blandt andet ved at tilskynde til investeringer, der kan gavne miljøvenlige investeringer gennem væsentligt øgede skattemæssige... |
BDOKoncerninterne støtteerklæringer kræver skattemæssig omtanke Det har kostet en virksomhed dyrt, at ingen tænkte over de mulige skattemæssige konsekvenser, da man – for at undgå et revisorforbehold i årsregnskabet – lod moderselskabet udstede en specifik støtteerklæring |
BDOMandskabsvogne: Virksomhederne kender ikke reglerne Virksomhederne er glade for deres mandskabsvogne, som dækker et åbenlyst behov og som bidrager til at mindske antallet af biler på vejnettet, men reglerne er håbløse og giver desværre ofte kæmperegninger |
BDOMere om arbejdsgiveres hæftelse for deres ansattes skat En virksomhed har nu også landsrettens ord for, at den hæfter for en stor del af et skattebeløb, som en medarbejder skulle have betalt, men som myndighederne ikke kan kræve af denne på grund af forældelse |
BDONu kan der søges om rentefrit A-skattelån Små og mellemstore virksomheder kan ansøge om et rentefrit lån på et beløb svarende til den A-skat og det AM-bidrag, som virksomhederne har indberettet rettidigt for perioderne august og december 2020 med betalingsfrister 18. januar og 29. januar 2021.Ansøgningsperioden løber fra 3. februar til... |
BDOTab på debitorer – ny byretsdom giver overraskende fradrag En selvstændig fik godkendt fradrag for tab på to kunder, som var gået konkurs, uagtet, at han ikke havde anmeldt sine krav i konkursboerne eller sendt rykkerskrivelser. |
BeierholmAktieløn anvendes ofte som et fastholdelseselement i virksomheder og benyttes i praksis som et incitament over for direktører og nøglemedarbejdere i virksomhederne |
BeierholmDenne publikation beskriver reglerne om skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse, der er gældende fra 1. januar 2021. |
KammeradvokatenHøjesteretsdom om begrebet ”tilførsel af aktiver” i tinglysningsafgiftslovens § 6 a Højesteret fastslår, at et interessentskab kan foretage en ”tilførsel af aktiver” til et partnerselskab efter reglen om afgiftsnedsættelse i tinglysningsafgiftslovens § 6 a. |
PwCForbedrede muligheder for medarbejderaktieordninger Aktieaflønning er i endnu højere grad end tidligere en del af de danske virksomheders lønpolitik. Årsagen hertil er aktieprogrammernes evne til at fastholde den... |
TVC AdvokatfirmaHar du eller din virksomhed fået afslag på genoptagelse af en ældre skatte- eller afgiftsansættelse? Skattestyrelsen er ofte for restriktiv ved vurderingen af, hvornår der foreligger særlige omstændigheder til støtte for en ekstraordinær genoptagelse af en ældre skatte- eller afgiftsansættelse. |
TVC AdvokatfirmaI morgen åbner Skattestyrelsen for rentefrie A-skattelån til små og mellemstore virksomheder I en pressemeddelelse oplyser Skattestyrelsen, at det nu bliver muligt at få rentefrie A-skattelån for små og mellemstore virksomheder. |
Spørger ønskede bekræftet, at gaveoverdragelse til stiftelse af en dansk fond, hvor gaven havde form af 10 pct. af aktierne i et datterselskab til det holdingselskab, som stod på Spørgers henstandssaldo, ikke bevirkede at hele eller dele af henstandssaldoen for aktierne i det holdingselskab, som stod på Spørgers henstandssaldo, forfaldt til betaling. I henhold til aktieavancebeskatningslovens § 39 A, stk. 6 skal der betales af på en hanstandssaldo, hvis en disposition foretaget af et selskab, hvor aktier i selskabet indgår på beholdningsoversigten, kan påvirke aktiernes kursværdi i nedadgående retning. Den påtænkte gave med overdragelse af 10 pct. af holdingselskabets aktier i datterselskabet ville bevirke, at værdien af aktierne i holdingselskabet faldt. Det gjaldt uanset, at der var tale om en gaveoverdragelse til en fond. Den påtænkte disposition måtte anses for at ske i Aktionærens interesse, uanset at Aktionæren ikke selv fik udlodninger, da det var Aktionæren, som ønskede at stifte fonden. Der skulle derfor betales af på Aktionærens henstandssaldo på aktierne i holdingselskabet, hvis holdingselskabet ved gave overdrog aktier til stiftelse af en dansk fond. Det kunne derfor ikke bekræftes, at der ikke skulle betales af på Aktionærens henstandssaldo i denne situation.
Såfremt spørgsmål 1 ikke kunne besvares bekræftende, ønskedes det bekræftes, at spørgsmål 1 skulle besvares bekræftende, hvis der i stedet for aktier i Holding 2 A/S blev overdraget kapitalandele i de enkelte underliggende selskaber til fonden. Dette spørgsmål blev afvist, da der var tale om et alternativ til situationen i spørgsmål 1.
Endelig blev det bekræftet, at det forfaldne beløb udgjorde en forholdsmæssig del af henstandssaldoen svarende til den forholdsmæssige værdinedgang, som overdragelsen medførte. Værdinedgangen måtte være handelsværdien af aktierne, som overdrages til stiftelse af en dansk fond.
Spørgeren flyttede den 1. december 2017 til Schweiz i forbindelse med tiltrædelse i en ikke-tidsbegrænset fuldtidsansættelse hos H1, som ligger i byen Y1 i Schweiz. Inden da boede spørgeren i ejerbolig i Danmark sammen med sin mand. Da spørgerens mand har job og flere voksne børn i Danmark, er han ikke flyttet med til Schweiz og er derfor fortsat bosat i parrets fællesejede bolig i Danmark. Spørgeren ønsker i den forbindelse svar på, om hun kan anses for skattemæssigt hjemmehørende i Schweiz ifølge artikel 4 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Schweiz. Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørgeren skal anses for skattemæssigt hjemmehørende i Schweiz på grundlag af midtpunktet for livsinteresser. Skatterådet bekræfter, at spørgeren kan anses for skattemæssigt hjemmehørende i Schweiz, da spørgeren sædvanligvis opholder sig i Schweiz.
Spørger vil flytte til Sverige, men ejer to ejendomme i Danmark. Begge ejendomme udlejes uopsigeligt i mindst 3 år. Skatterådet tiltræder Spørgers opfattelse af, at Spørgers fulde skattepligt til Danmark ophører ved fraflytningen.
Spørger ejer alle anparter i et selskab. Skatterådet tiltræder ikke Spørgers opfattelse af, at reglerne i TSS-cirkulære 2000-9 kan anvendes til beregning af handelsværdien af anparterne. Det er Skatterådets opfattelse, at handelsværdien af anparterne beregnes efter den indkomstbaserede model ("DCF-model"), hvor der tages udgangspunkt i selskabets årsrapporter for de tre forudgående år op til fraflytningstidspunktet.
Spørger vil flytte til Sverige, men ejer tre ejendomme i Danmark. To af ejendommene udlejes uopsigeligt i mindst 3 år, mens den tredje ejendom enten udlejes uopsigeligt i mindst 3 år eller sælges. Skatterådet tiltræder Spørgers opfattelse af, at Spørgers fulde skattepligt til Danmark ophører ved fraflytningen.
Spørger ejer alle anparter i et selskab. Skatterådet tiltræder ikke Spørgers opfattelse af, at reglerne i TSS-cirkulære 2000-9 kan anvendes til beregning af handelsværdien af anparterne. Det er Skatterådets opfattelse, at handelsværdien af anparterne beregnes efter den indkomstbaserede model ("DCF-model"), hvor der tages udgangspunkt i selskabets årsrapporter for de tre forudgående år op til fraflytningstidspunktet.
Sagen omhandlede et selskab, der indledningsvis havde indberettet og indbetalt A-skat og AM-bidrag rettidigt for flere afregningsperioder. Selskabet konstaterede efterfølgende fejl i arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget og ønskede at rette dette. Ved en fejl tilbageførte selskabet imidlertid den indberettede A-skat og AM-bidrag i eIndkomst. Selskabet genindberettede dog straks eller kort tid herefter A-skat og AM-bidrag. Tilbageførslerne og genindberetninger skete for visse af afregningsperioderne flere gange. De tilbageførte indberetninger af A-skat og AM-bidrag vedblev med at være opkrævet på selskabets skattekonto, selvom kravene var tilbageført i eIndkomst, mens de nye indberetninger af A-skat og AM-bidrag på ny blev opkrævet på selskabets skattekonto med den ordinære betalingsfrist. Der opstod derfor en debetsaldo på selskabets skattekonto med tilbagevirkende kraft, der blev forrentet efter reglerne i den dagældende opkrævningslovs § 16 c, stk. 1.
Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsen ikke havde hjemmel til at opretholde opkrævningen af den indberettede A-skat og AM-bidrag, der senere var blevet tilbageført i eIndkomst, på selskabets skattekonto.
Landsskatteretten hjemviste derfor sagen til Skattestyrelsen til fornyet behandling og afgørelse således, at Skattestyrelsen kunne foretage en ny renteberegning.
Landsskatteretten fandt, at hjemvisning som hovedregel må anses for medhold i overvejende grad, jf. skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1, 2. pkt., men fandt, at dette udgangspunkt måtte fraviges i den pågældende sag, hvor det spørgsmål, der af landsretten blev hjemvist, måtte anses for at være et bispørgsmål i sagen både materielt og beløbsmæssigt. Landsskatteretten lagde vægt på, at klager hverken helt eller delvist fik medhold i sagens hovedspørgsmål og blev pålagt at betale kr. 400.000 i sagsomkostninger til Skatteministeriet og således af landsretten var anset for at være den tabende part i retssagen. Landsskatteretten fandt endvidere ikke, at klager havde opnået medhold i spørgsmål, der måtte anses for principielle eller generelt havde betydning for retstilstanden. På denne baggrund stadfæstedes Skats afgørelse om, at der blev ydet omkostningsgodtgørelse med 50 %.
Klagen skyldtes, at SKAT ved den påklagede afgørelse havde tilbagekaldt en tilladelse af 12. december 2012 til skattefri grenspaltning af aktiviteter og forpligtelser fra selskabet H1 A/S til selskabet H2 A/S, jf. fusionsskattelovens §§ 15 a og 15 b. Efter en samlet bedømmelse af de i sagen foreliggende oplysninger fandt Landsskatteretten, at det forhold, at H7 solgte aktierne i H1 A/S til H19 ikke ændrede på vurderingen af, at grenspaltningen måtte anses forretningsmæssigt begrundet, og at hverken hovedformålet eller et af hovedformålene med grenspaltningen var skatteunddragelse eller skatteundgåelse. Dette efterfølgende forhold fandtes derfor ikke at kunne danne grundlag for en tilbagekaldelse af tilladelsen til skattefri grenspaltning. Landsskatteretten ændrede derfor SKATs afgørelse, således at SKATs tilladelse til skattefri grenspaltning af aktiviteter og forpligtelser opretholdtes.
Sagen omhandlede, hvorvidt en fonds uddelinger til et konkret projekt kunne anses som værende almenvelgørende eller på anden måde almennyttig og således fradragsberettiget efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1. Landsskatteretten fandt, at det forhold, at uddelingen skete til et anpartsselskab, ikke udelukkede, at der kunne være tale om en uddeling til et almennyttigt formål, idet det dog måtte kræves, at der var tale om et formål indeholdt i fondens vedtægter, og at der fra fondens side blev ført kontrol med, at midlerne blev anvendt til det specifikke almennyttige forhold. På baggrund af fondens vedtægter og oplysningerne om det konkrete projekt fandt Landsskatteretten, at der ikke var tale om en almennyttig uddeling. Der blev herved henset til, at uddelingen blev anset for overvejende at have et erhvervsmæssigt formål, jf. cirkulære nr. 136 af 7. november 1988 til selskabsskatteloven, pkt. 55, og forarbejderne til fondsbeskatningslovens § 4. Landsskatteretten fandt endvidere under henvisning til projektets målgruppe, at projektet ikke kunne anses for at komme en vis videre kreds til gode afgrænset efter retningslinjer med et objektivt præg, jf. cirkulære nr. 136 af 7. november 1988 til selskabsskatteloven, pkt. 55. Uddelingen til det konkrete projekt var derfor ikke fradragsberettiget efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skatterådets afgørelse.
Sagen drejede sig om, hvorvidt en række kontrakter mellem en planteskole og en række udenlandske virksomheder vedrørende okulation, podning og nedklipning skulle anses som entreprise eller arbejdsudleje.
Landsrettens flertal fandt, at arbejdsopgaverne, podning, okulation og nedklipning, kunne individualiseres og afgrænses fra den øvrige produktion af roser og frugttræer. Landsrettens flertal anførte i den forbindelse, at indholdet af kontrakterne tydede på, at de udenlandske kontraktparter reelt - og ikke kun formelt - bar ansvaret og den økonomiske risiko for arbejdsresultatet.
Efter en samlet vurdering af de supplerende kriterier, der fremgår af kommentarerne til OECD's modeloverenskomst artikel 15 og Den juridiske vejledning, afsnit C.F.3.1.4.1, fandt landsrettens flertal, at de omhandlende ydelser konkret også var tilstrækkeligt udskilt til en selvstændig virksomhed. Der var derfor tale om entreprise.
Retten fandt, at en gældseftergivelse ikke kunne anses for at være sket som led i en aftale om en samlet ordning efter kursgevinstlovens § 24. Skatteyderen var derfor skattepligtig af kursgevinsten på 45 mio. kr.
Sagen angik spørgsmålet om, hvorvidt et datterselskab (et aktieselskab) havde fradragsret for dele af udgifterne til gennemførelse af avlermøder i moderselskabet (en andelsforening) enten efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, eller som repræsentationsfradrag efter ligningslovens § 8.
Retten fandt indledningsvist, at sagen ikke var omfattet af ligningslovens § 2, som datterselskabet ellers havde gjort gældende.
Retten udtalte herefter, at datterselskabet havde en skærpet bevisbyrde for, at de omhandlede udgifter udgjorde fradragsberettigede driftsomkostninger eller repræsentationsfradrag, da aftalen om fordeling af udgifterne var indgået mellem interesseforbundne parter, og at en sådan fordeling af udgifterne efter reglerne om beskatning af henholdsvis andelsforeninger og aktieselskaber ville kunne indebære en skattemæssig fordel for koncernen.
Retten udtalte endvidere, at moderselskabets var rette omkostningsbærer henset til bl.a. bestemmelserne i moderselskabets vedtægter, de fremlagte indkaldelser til avlermøder, deltagerne på avlermøderne samt moderselskabets reelle økonomiske interesse i, at andelsforeningens medlemmer blev holdt orienteret om og deltog i drøftelserne af de faglige emner, der blev præsenteret på møderne.
Retten tiltrådte på den baggrund Landsskatterettens afgørelse, hvorefter de omhandlede udgifter ikke kunne danne grundlag for fradrag i datterselskabets skattepligtige indkomst.
Sagen angik, om skatteforvaltningen havde iagttaget fristen i konkursskattelovens § 15, stk. 3, 3. pkt., jf. 1. pkt., hvorefter afgørelse om konkursskattepligt skal træffes inden fire uger fra modtagelse af bostyrets meddelelse om, at der er indgået et aktiv i boet, hvis tilhør til boet måtte anses for usikker eller omstridt.
Retten (3 dommere) fandt efter bestemmelsens ordlyd og forarbejder, at der må stilles krav om, at bostyrets meddelelse til SKAT om et sådant aktiv er klar og utvetydig.
Retten fandt ikke, at en orientering til kreditorerne opfyldt kravet, idet der var knyttet en række forbehold til, hvorvidt aktivet ville tilgå boet samt den endelige størrelse heraf.
Retten fandt heller ikke, at boet havde godtgjort, at kurator på anden måde, herunder telefonisk, havde givet skatteforvaltningen en sådan meddelelse, inden der blev truffet afgørelse om skattepligten.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Tre kommanditister havde realiseret skattepligtige kursgevinster på et lån i fremmed valuta med begrænset hæftelse (non recourse-vilkår).
Retten fandt, at det først var ved långivers salg af kommanditselskabets ejendom, at det kunne gøres op, hvor stor en del af gælden, der ikke blev indfriet med salgssummen, og dermed hvor stor en gæld kommanditisterne blev frigjort for som følge af låneaftalens non-recourse vilkår. Først på dette tidspunkt blev kommanditisternes kursgevinst realiseret.
På denne baggrund tog retten Skatteministeriets frifindelsespåstand til følge.
Journalnr: 18/0001542
Foreningskonto
Klagen vedrører forhøjelse af klagerens skatteansættelse vedrørende anden personlig indkomst og anset bevægelser på foreningskonto for at vedrøre klager privat. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-12-2020
Journalnr: 19/0107361
Forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører forhøjelse af skattepligtig indkomst baseret på indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-12-2020
Journalnr: 20/0024903
Fradrag for udlæg
Klagen vedrører nægtet fradrag for udlæg. Landsskatteretten godkender fradrag.
Afsagt: 11-01-2021
Journalnr: 16/1613108
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed med konsekvensrettelser. Landsskatteretten anser virksomheden for erhvervsmæssigt drevet.
Afsagt: 22-12-2020
Journalnr: 16/0945940
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen og ændringer heraf. Landsskatteretten annullerer afgørelsen og hjemviser sagen.
Afsagt: 22-12-2020
Journalnr: 16/0870404
Lempelse i henhold til ligningslovens § 33 A, stk. 3
Klagen skyldes, at SKAT ved skatteberegningen ikke har anset klageren for berettiget til halv lempelse i henhold til ligningslovens § 33 A, stk. 3. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse.
Afsagt: 11-12-2020
Journalnr: 16/0677494
Maskeret udbytte mm
Klagen vedrører maskeret udbytte i form af nedskrivning af mellemregning. Landsskatteretten ændrer afgørelsen og beskatter beløbet som gevinst på gæld ved selskabets eftergivelse af klagerens gæld.
Afsagt: 15-12-2020
Journalnr: 17/0990754
Overskud fra spilleklub
Klagen vedrører beskatning af overskud fra spilleklub. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 14-01-2021
Journalnr: 18/0003379
Personlig indkomst
Klagen vedrører forhøjelse af personlig indkomst, indtægter henført til forening. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-12-2020
Journalnr: 18/0002526
Skat af fratrædelsesgodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af fratrædelsesgodtgørelse (ligningslovens § 7 u). Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-12-2020
Journalnr: 20/0052916
Skat af gave
Klagen vedrører indkomstskattepligt af gaver. Landsskatteretten anser delvist afgørelsen for ugyldig og for den gyldige del nedsættes forhøjelsen til nul.
Afsagt: 14-12-2020
Journalnr: 20/0075131
Skattepligt og befordringsfradrag
Klagen vedrører fuld skattepligtig – Danmark og befordringsfradrag efter ligningsloven § 9 c. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-12-2020
Journalnr: 16/0071357
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst og skat af gave
Klagen vedrører skat af gave og forhøjelse af skattepligtig indkomst på baggrund af privatforbrug. Landsskatteretten nedsætter den skønsmæssige forhøjelse til nul.
Afsagt: 01-12-2020
Journalnr: 19/0015814
Spaltning
Klagen vedrører opgørelse af skattepligtig avance ved spaltning af aktiver. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-12-2020
Journalnr: 18/0001772
Tab på unoterede aktier og fordring
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt anmodning om fradrag for tab på unoterede aktier og tab på fordring. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-01-2021
Journalnr: 14/4231363
Udleje af stuehus
Klagen skyldes, at SKAT har ændret klagerens skattepligtige indkomst med andel af indtægter vedrørende udleje af stuehus, bortforpagtning af jo samt nedsat fradrag for kørsel. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-12-2020
Journalnr: 17/0845390
Yderligere løn
Klagen skyldes, at overførsler fra A/S er anset som yderligere løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-12-2020
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 25-02-2021 dom i C-403/19 Frie kapitalbevægelser Société Générale
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - artikel 63 TEUF - frie kapitalbevægelser - selskabsskat - bilaterale dobbeltbeskatningsoverenskomster - beskatning af udbytte, der udloddes af et ikke-hjemmehørende selskab, der allerede er pålagt skat i en anden medlemsstat - loft over skattegodtgørelse - juridisk dobbeltbeskatning
Tidligere dokument: C-403/19 Frie kapitalbevægelser Société Générale - DomDen 04-03-2021 dom i C-362/19 P Statsstøtte Kommissionen mod Fútbol Club Barcelona
Toldunion
Appel - statsstøtte - støtte gennemført til fordel for visse professionelle fodboldklubber - artikel 107, stk. 1, TEUF - begrebet »fordel« - støtteordning - forordning (EU) 2015/1589 - artikel 1, litra d) - reduceret skattesats - enheder, der ikke arbejder med gevinst for øje - mindre gunstigt skattefradrag - virkning - kontraappel - artikel 169 og 178 i Domstolens procesreglement
Tidligere dokument: C-362/19 P Statsstøtte Kommissionen mod Fútbol Club Barcelona - Dom
Bekendtgørelse om rentefrie lån svarende til indberettet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med covid-19, BEK nr 142 af 30/01/2021. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ikrafttræden af lov om rentefrie lån svarende til indberettet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med covid-19, BEK nr 139 af 30/01/2021. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse af lov om den skattemæssige behandling af gevinster og tab ved afståelse af aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven), LBK nr 172 af 29/01/2021. Udstedt af Skatteministeriet
Spm. 18 |
Spm. 18 |
Spm. 23 |
Spm. 24 | Spm. om, hvordan stigninger og fald i grundvurderingerne fordeler sig, til skatteministeren |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 31 |
Spm. 32 |
Spm. 33 |
Spm. 34 |
Spm. 35 |
Spm. 36 |
Spm. 37 |
Spm. 38 |
Spm. 39 |
Spm. 40 | Spm. om ministeren har overvejet andre løsningsmuligheder, til skatteministeren |
Spm. 41 |
Spm. 42 |
Spm. 43 |
Spm. 44 |
Spm. 45 |
Spm. 46 |
Spm. 47 |
Spm. 48 |
Spm. 50 |
Spm. 51 |
Spm. 52 |
Spm. 53 |
Spm. 54 |
Spm. 67 |
Spm. 68 |
Spm. 69 |
Spm. 70 |
Spm. 71 |
Spm. 72 |
Spm. 73 |
Spm. 74 |
Spm. 75 |
Spm. 76 |
Spm. 77 |
Spm. 78 |
Spm. 79 |
Spm. 80 |
Spm. 81 |
Spm. 84 |
Spm. 85 |
Spm. 86 |
Spm. 87 |
Spm. 88 | Spm. om, hvordan en klagemulighed op mod handelsværdien kan se ud, til skatteministeren |
Spm. 89 |
Spm. 90 |
Spm. 91 | Spm. om, hvem der vil blive opkrævet dækningsafgift og af hvilken værdi m.v., til skatteministeren |
Spm. 92 |
Spm. 93 |
Spm. 94 |
Spm. 95 |
Spm. 96 |
Spm. 97 |
Spm. 98 |
Spm. 99 |
Spm. 100 |
Spm. 101 |
Spm. 18 |
Bilag 20 |
Bilag 21 | Henvendelse af 1/2-21 fra Dansk Bilbrancheråd vedr. værdiansættelse af motorkøretøjer mv. |
Bilag 22 | Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 1. februar 2021, fra skatteministeren |
Bilag 23 |
Bilag 24 |
Spm. 36 |
Spm. 37 | Spm. om, hvor stort provenu staten får årligt fra vægtafgift på veteranbiler, til skatteministeren |
Spm. 38 |
Spm. 39 |
Spm. 40 |
Spm. 41 |
Spm. 42 |
Spm. 43 |
Spm. 44 |
Spm. 45 |
Bilag 2 | Brev fra statsministeren til Folketingets formand med ønske om hastebehandling |
Bilag 5 |
Spm. 12 |
Bilag 116 |
Bilag 118 | Kommissionens foranalyse til forslag om indførelse af en skat på digitale tjenester |
Spm. 210 |
Spm. 213 |
Spm. 216 |
Spm. 217 |
Spm. 221 |
Spm. 258 |
Spm. 260 |
Spm. S 800 |