Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder tips og gode skatteråd inden nytår. Desuden er den nye aktieoptionslov vedtaget.
Vores udgivelser før og efter nytår bliver:
God læselyst.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
7 gode skatteråd inden nytår
Folketinget har vedtaget den nye aktieoptionslov
Finansloven 2019
Vigtige datoer 2019
10 gode skatteråd ved juletid
Panama Papers - SKATs indhentelse af oplysninger og mistankevurdering efter retssikkerhedsloven
2018-30. Panama Papers – SKATs indhentelse af oplysninger og mistankevurdering efter retssikkerhedsloven
Panama Papers og retssikkerhed
Tax revenues continue increasing as the tax mix shifts further towards corporate and consumption taxes
Nye regler for aktieoptioner giver større aftalefrihed
FACIT december 2018
Hvidvasklov
Afgørelser
Overskud af virksomhed - Fradrag for udgifter til fremmed arbejde
Trust - Selvstændigt skattesubjekt
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 ny sag
1 dom
Nyt fra Skatteforvaltningen
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOEkstra indbetalinger til pension er som sædvanlig det mest interessante, hvis man i sidste øjeblik vil nedbringe sin skat for 2018, men der findes også andre interessante muligheder |
Bech-BruunFolketinget har vedtaget den nye aktieoptionslov Folketinget har netop vedtaget den nye aktieoptionslov, der ophæver de eksisterende begrænsninger i aftalefriheden i forhold til medarbejdernes retsstilling ved ansættelsens ophør. Loven træder i kraft den 1. januar 2019. |
BeierholmÆndringer for skat, moms og afgifter. Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået aftale om finansloven for 2019. Nedenfor gennemgås de foreslåede ændringer for skat, moms og afgifter. |
BeierholmHent oversigt over vigtige datoer for indberetning/indbetaling af moms, skat mv. |
DeloitteInden udgangen af 2018 er det en god idé at gennemgå dine skattemæssige dispositioner. Har du husket alle fradrag? Skal dine pensionsindbetalinger justeres? Er det tid til at give pengegaver til familien? Eller har du foretaget større ændringer i din økonomi, som også har en konsekvens for din skat? |
Folketingets OmbudsmandPanama Papers - SKATs indhentelse af oplysninger og mistankevurdering efter retssikkerhedsloven På baggrund af oplysninger fra de såkaldte Panama Papers skrev SKAT i materialeindkaldelser til en række borgere, at de havde pligt til at sende oplysninger, så det kunne afklares, om de skyldte skat til Danmark. |
Folketingets OmbudsmandPå baggrund af oplysninger fra de såkaldte Panama Papers skrev SKAT i materialeindkaldelser til en række borgere, at de havde pligt til at sende oplysninger, så det kunne afklares, om de skyldte skat til Danmark. Efter henvendelse fra Advokatrådets Skatteudvalg besluttede ombudsmanden af egen drift at undersøge, om SKAT i den forbindelse havde overholdt reglerne om forbud mod selvinkriminering i retssikkerhedslovens § 10. Efter denne bestemmelse har en borger som udgangspunkt ikke pligt til at give myndighederne oplysninger, hvis der er konkret mistanke om, at borgeren har begået et strafbart forhold. Ombudsmanden udtalte, at pligten til at gøre rede for grundlaget for selvangivne oplysninger i skattekontrollovens § 1, stk. 1, måtte anses for en oplysningspligt, som var omfattet af retssikkerhedslovens § 10. Undersøgelsen gav generelt ikke ombudsmanden grund til at antage, at der på tidspunktet for udsendelsen af materialeindkaldelserne var grundlag for konkret mistanke mod de borgere, som blev pålagt at give oplysninger. På den baggrund nåede ombudsmanden frem til, at reglerne om forbud mod selvinkriminering var overholdt. Ombudsmanden byggede sin vurdering på SKATs generelle beskrivelse af oplysningsgrundlaget og processen i sagerne, idet han ikke havde undersøgt de enkelte sager om SKATs indhentelse af materiale. Undersøgelsen gav heller ikke ombudsmanden grundlag for generelt at antage, at SKAT manglede sagligt grundlag for at bede borgerne om at sende oplysninger om indkomstår forud for den ordinære ansættelsesfrist. Ombudsmanden var desuden enig med SKAT i, at der burde foretages en ændring af den samtykkeerklæring, som SKAT tidligere havde bedt borgere om at underskrive, hvis der forelå konkret mistanke om et strafbart forhold, men hvor den mistænkte borger ønskede at give samtykke til at meddele oplysninger. (Sag nr. 17/00509) |
KammeradvokatenPanama Papers og retssikkerhed Ombudsmanden konkluderer i sin redegørelse af 22. oktober 2018, at det var overensstemmelse med reglerne i retssikkerhedsloven, at SKAT på baggrund af de såkaldte Panama Papers skrev til en række borgere, at de havde pligt til at sende oplysninger, så det kunne afklares, om de skyldte skat til Danmark. |
OECDTax revenues in advanced economies have continued to increase, with taxes on companies and personal consumption representing an increasing share of total tax revenues, according to new OECD research. |
PlesnerNye regler for aktieoptioner giver større aftalefrihed Fra nytår kommer der større aftalefrihed i aktieoptionsordninger. Det er den væsentligste ændring i den nye aktieoptionslov, som Folketinget netop har vedtaget. De nye regler giver virksomheder anledning til en række overvejelser i forbindelse med etablering af aktiebaserede incitamentsprogrammer. |
Revisorgruppen DanmarkNu er det jul igen ... |
SEGESVidste du, at revisorer og skatterådgivere har pligt til at anmelde skatteunddragelse i henhold til reglerne i hvidvaskloven? |
Skatterådet bekræftede, at en udenlandsk virksomheds danske salgsmedarbejders aktiviteter ikke medførte, at spørger fik fast driftssted i Danmark efter den dansk-schweiziske dobbeltbeskatnings-overenskomst.
Salgsmedarbejderen var dansk statsborger og havde bopæl i Danmark, hvor han også var fuldt skattepligtig.
Salgsmedarbejderen udførte enkeltstående opgaver som f.eks. afrapportering om markedsforhold fra et hjemmekontor. Det var oplyst, at salgsmedarbejderen udførte mere end 80 % af sit arbejde udenfor Danmark, og at de arbejdsopgaver, han udførte fra bopælen i Danmark, udelukkende knyttede sig til kunder udenfor Danmark.
Skatterådet anså hjemmekontoret for at udgøre et fast forretningssted gennem hvilket spørgers virksomhed blev udøvet. Skatterådet fandt imidlertid efter en samlet konkret vurdering, at salgsmedarbejderens aktiviteter for spørger i Danmark ikke gik ud over, hvad der kunne karakteriseres som enkeltstående opgaver af hjælpende eller forberedende karakter. Skatterådet lagde ved afgørelsen vægt på det i høringsfasen oplyste om arten og omfanget af det arbejde, som faktisk blev udført fra hjemmekontoret i Danmark.
Landsskatteretten fandt, at SKAT med rette havde nægtet fradrag ved indkomstopgørelsen for udgifter til underleverandører i forbindelse med vognmandskørsel, idet det ikke fandtes godtgjort, at de fakturerede tjenesteydelser rent faktisk var leveret til klagerens virksomhed.
En trust kunne ikke anses for et selvstændigt skattesubjekt, men måtte anses for en rentenydelseskapital til fordel for en bestemt begunstiget. Trusten skulle ophøre ved den begunstigedes død.
Journalnr: 15/3128932
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-11-2018
Journalnr: 17/0637139
Befordringsfradrag efter ligningsloven § 9 D
Klagen vedrører nægtet befordringsfradrag efter ligningsloven § 9 D. Landsskatteretten godkender fradraget i et af de tre omhandlede år.
Afsagt: 09-11-2018
Journalnr: 15/3081045
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører anset befordringsfradrag, nedsat fradrag for erhvervsmæssig kørsel og nægtet fradrag for skærmbriller. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-11-2018
Journalnr: 15/3158432
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed og anvendelse af kapitalafkastordningen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-11-2018
Journalnr: 14/2572671
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af landbrugsvirksomhed, fradrag for ejendomsskatter og anvendelse af kapitalafkastordningen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-11-2018
Journalnr: 14/4169601
Hævning i virksomhedsordningen
Klagen skyldes, at SKAT har anset et tilgodehavende mellem klagerens virksomhed i virksomhedsordningen og et A/S, som en hævning i virksomhedsordningen. Som konsekvens heraf har SKAT udtaget aktivet af virksomhedsordningen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-11-2018
Journalnr: 17/0988781
Negativ kapitalindkomst
Klagen vedrører nægtet fradrag for negativ kapitalindkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-11-2018
Journalnr: 15/1013084
Omgørelse
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om omgørelse efter skatteforvaltningslovens § 29. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse.
Afsagt: 09-11-2018
Journalnr: 16/1472589
Renteindtægter og -udgifter
Klagen vedrører beskatning af renteindtægter og nægtet fradrag for renteudgifter. Landsskatteretten anser ikke renteindtægterne for skattepligtige og ej heller udgiftene for fradragsberettigede.
Afsagt: 08-11-2018
Journalnr: 17/0740161
Skat af befordringsgodtgørelse
Klagen skyldes, at udbetalt befordringsgodtgørelse er anset for skattepligtig. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-11-2018
Journalnr: 17/0740160
Skat af fri bil
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri bil. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-11-2018
Journalnr: 17/0987573
Skat af gave
Klagen vedrører beskatning af gave og ekstraordinær genoptagelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-11-2018
Journalnr: 16/0788417
Skat af tilskud
Klagen vedrører beskatning af tilskud. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 16-11-2018
Journalnr: 14/0033811
Skattepligt til Danmark
Klagen vedrører spørgsmål om ophør af fuld skattepligt til Danmark. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-11-2018
Journalnr: 14/0189739
Skattepligt til Danmark
Klagen vedrører spørgsmålet om fuld skattepligt til Danmark. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-11-2018
Journalnr: 17/0987056
Tab på debitorer
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for tab på debitorer, jf. kursgevinstlovens § 17, jf. kursgevinstlovens § 25. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-11-2018
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 19-12-2018 dom i C-374/17 Statsstøtte A-Brauerei
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - statsstøtte - artikel 107, stk. 1, TEUF - afgift på erhvervelser af fast ejendom - fritagelse - overdragelser af ejendomsretten til en fast ejendom, der sker som følge af omdannelsesdispositioner, der foretages inden for visse selskabskoncerner - begrebet »statsstøtte« - betingelsen om selektivitet - begrundelse
Tidligere dokument: C-374/17 Statsstøtte A-Brauerei - Dom
Er artikel 18 TEUF, 56 TEUF og 63 TEUF til hinder for en national bestemmelse, hvormed finansielle transaktioner, uanset i hvilken stat de finansielle aktører og mellemmænd er hjemmehørende, pålægges en afgift, der skal svares af transaktionens aftaleparter og som svarer til et fast beløb, der stiger på baggrund af transaktionens værdiinterval og varierer ud fra arten af det handlede instrument og aftalens værdi, og som er skyldig, fordi de afgiftspligtige transaktioner vedrører handel med et... |
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - etableringsfrihed - direkte beskatning - indkomstskat - mulighed for at fradrage bidrag, der er indbetalt til en erhvervsmæssig pensionsordning og en privat pensionsordning - ikke muligt for ikke-hjemmehørende
Domstolens dom:
Artikel 49 TEUF skal fortolkes således, at den er til hinder for en medlemsstats lovgivning som den i hovedsagen omhandlede, hvorefter en ikke-hjemmehørende skattepligtig person, som er begrænset skattepligtig i denne medlemsstat, ikke kan nedsætte beregningsgrundlaget for indkomstskatten med obligatoriske bidrag, der er indbetalt til en erhvervsmæssig pensionsordning, i et omfang, som forholdsmæssigt svarer til den del af indkomsten, der er skattepligtig i nævnte medlemsstat, såfremt disse udgifter er direkte forbundet med den virksomhed, som giver anledning til indkomsten, mens en hjemmehørende skattepligtig person, der er fuldt indkomstskattepligtig, kan fradrage sådanne bidrag i beregningsgrundlaget for indkomstskatten inden for de begrænsninger, der er fastsat i national ret.
Artikel 49 TEUF skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for en medlemsstats lovgivning som den i hovedsagen omhandlede, hvorefter en ikke-hjemmehørende skattepligtig person, som er begrænset skattepligtig i denne medlemsstat, hverken kan nedsætte beregningsgrundlaget for indkomstskatten med supplerende bidrag, der er indbetalt til en erhvervsmæssig pensionsordning, eller med bidrag, der er indbetalt til en privat pensionsordning, mens en hjemmehørende skattepligtig person, der er fuldt indkomstskattepligtig, kan fradrage sådanne bidrag i beregningsgrundlaget for indkomstskatten inden for de begrænsninger, der er fastsat i national ret.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om kildeskat
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Spm. 2 | Spm. om at redegøre for, hvilke værnsregler der indgår i lovforslaget, til skatteministeren |
Bilag 6 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Bilag 3 |
Spm. 1 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Bilag 12 | Henvendelse af 6/12-18 fra KPMG Acor Tax vedrørende EBITDA-regel i relation til fonde |
Spm. 12 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Bilag 12 | Henvendelse af 6/12-18 fra KPMG Acor Tax om EBITDA-regel i relation til fonde |
Spm. 12 |
Bilag 12 | Henvendelse af 6/12-18 fra KPMG Acor Tax om EBITDA-regel i relation til fonde |
Spm. 12 |
Bilag 70 |
Bilag 72 |
Bilag 73 | Henvendelse af 3/12-18 fra Stefan Lehm vedrørende foretræde om ejendomsskat |
Bilag 74 |
Bilag 75 | Orientering om undersøgelse af det fremadrettede behov for revisionspligt, fra erhvervsministeren |
Bilag 76 | Oversendelse af redegørelse for offentlige restancer for 2. kvartal 2018, fra skatteministeren |
Spm. 39 |
Spm. 88 |
Spm. 95 |
Spm. 99 | Ministeren bedes redegøre for de gennemførte besparelser i skattevæsenet fra 2011 til 2015. Svar |
Spm. 100 |
Spm. 101 |
Spm. 142 |
Spm. 143 |
Spm. 161 |
Spm. 162 |
Spm. 163 |
Spm. 164 |
Spm. S 316 |
Spm. Q |
Spm. R |
Spm. S |
Spm. T |
Spm. U |