Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. omtale af nyt styresignal, som skal regulere adgangen til genoptagelse i forbindelse med afslutningen på vandskattesagerne. Desuden kan læse artikler om bruttolønsordninger og arbejdsgivers ansvar ved godtgørelser og personalegoder til medarbejdere.
God læselyst.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Styresignal – Vandselskabernes adgang til genoptagelse i forbindelse med vandskattesagen
Skat: Bruttolønsordninger er stadig et hit
Det bliver markant dyrere at have gæld til det offentlige
Nu skærpes reglerne for transfer pricing–dokumentation
Danmark skal være i front mod skatteundgåelse
Lovforslag om international beskatning
Borgerne får hurtige og klare svar i Skattestyrelsens Kundecenter
TP-reglerne strammes
Taxes on polluting fuels are too low to encourage a shift to low-carbon alternatives
Overblik: Konsekvenserne af et hard-Brexit
Endelig kom styresignalet om fastsættelse af indgangsværdier for vandselskabers aktiver
Skatteministeriet offentliggør lovforslag med tilpasning af tonnageskatteordningen og DIS-ordningen
Nyt om skat, uge 38 - Nye krav til transfer pricing-dokumentation
Beskatning af bestyrelsesmedlemmer
Krav om indsendelse af transfer pricing-dokumentation samtidig med selvangivelsen (oplysningsskemaet)
Danske selskaber kan tage fradrag for underskud opstået i EU-/EØS-lande
Ny definition af fast driftssted i dansk skatteret
Forslag om ændring af CFC-reglerne
Arbejdsgivers ansvar
Konsolideringsfradrag 2019 og 2020
Bindende svar
Fuld skattepligt - skattemæssigt hjemsted - forskerskatteordningen
Depotbeviser, rette indkomstmodtager, stichting, CFC-beskatning
Ratepension, investering i unoterede aktier
Udbytte - Begrænset skattepligt - Retmæssig ejer
Fusion af Bahamas-selskaber kunne gennemføres skattefrit efter fusionsskattelovens regler
Dansk arbejdstager i tysk virksomhed - home office udgjorde et fast driftssted i Danmark
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOStyresignal – Vandselskabernes adgang til genoptagelse i forbindelse med vandskattesagen Skattestyrelsen har den 18. september 2019 udsendt det endelige styresignal, som skal regulere adgangen til genoptagelse i forbindelse med afslutningen på vandskattesagerne.Vi har nedenfor kort skitseret nogle af hovedelementerne i udkastet og givet vores umiddelbare bemærkninger hertil. |
BDOSkat: Bruttolønsordninger er stadig et hit En bruttolønsordning svarer til at få fradrag i den personlige indkomst for en ellers privat udgift, som dermed til dels betales af skatten. Det er voldsomt interessant for mange, men kræver, at arbejdsgiveren spiller med. |
BDODet bliver markant dyrere at have gæld til det offentlige Regeringen vil med virkning fra nytår afskaffe fradragsretten for både private og virksomheder for renter af gæld til Gældsstyrelsen og det uden samtidig at nedsætte rentesatsen |
BDONu skærpes reglerne for transfer pricing–dokumentation Fremover skal multinationale virksomheder indgive deres TP-dokumentation samtidig med indberetningen af deres indkomst. Gør de ikke det, kan Skatteforvaltningen både give bøde og ansætte indkomsten skønsmæssigt. |
Dansk RevisionDanmark skal være i front mod skatteundgåelse Skatteminister Morten Bødskov har sendt et lovforslag i høring, der bl.a. skal sikre fuld implementering af skatteundgåelsesdirektivet. |
EYLovforslag om international beskatning Skatteministeren har den 12. september 2019 sendt et lovforslag i høring omkring bl.a. CFC-beskatning og transfer pricing. |
Folketingets OmbudsmandBorgerne får hurtige og klare svar i Skattestyrelsens Kundecenter Skattestyrelsens Kundecenter giver generelt hurtige og klare svar. Det viser en undersøgelse af 300 sagsforløb i Kundecenteret, som ombudsmanden netop har gennemført. |
LundgrensSkatteministeriet har udsendt et udkast til lovforslag om opdateret CFC-lovgivning. I dette udkast gemmer sig en potentielt væsentlig ændring af TP-reglerne. Ifølge udkastet vil TP dokumentationen for et givet indkomstår fremover skulle indleveres til skattemyndighederne senest samtidigt med selvangivelsen. På overfladen sker der ikke andet, end at den hidtil gældende 60-dages regel ophæves. |
OECDTaxes on polluting fuels are too low to encourage a shift to low-carbon alternatives Taxing polluting sources of energy is an effective way to curb emissions that harm the planet and human health, and the income generated can be used to ease the low-carbon transition for vulnerable households. Yet 70% of energy-related CO2 emissions from advanced and emerging economies are entirely untaxed, offering little incentive to move to cleaner energy, according to a new OECD report. |
PlesnerOverblik: Konsekvenserne af et hard-Brexit Der er fortsat en større risiko for, at Storbritannien forlader EU den 31. oktober 2019 uden en aftale om betingelserne for deres udtræden. Enhver virksomhed, der har samhandel med Storbritannien, bør derfor stadig forberede sig nøje på et no-deal Brexit. Plesner giver her et opdateret overblik over konsekvenserne inden for en række centrale juridiske områder. |
PwCEndelig kom styresignalet om fastsættelse af indgangsværdier for vandselskabers aktiver Skattestyrelsen har den 18. september 2019 offentliggjort det længe ventede styresignal om fastsættelse af indgangsværdier for vandselskabers aktiver ved overgang til skattepligt. Styresignalet er udsendt på baggrund af Højesterets domme af 8. november 2018, hvor Skattestyrelsens praksis for ansættelse af skattemæssige indgangsværdi blev underkendt. Højesteret udtalte i dommene, at Skattestyrelsens brug af en tillempet Discounted Cash Flow method (DCF-model) ikke var egnet på grund af de regulatoriske krav (herunder ”hvile i sig selv”-princippet) i vandsektoren. |
PwCSkatteministeriet offentliggør lovforslag med tilpasning af tonnageskatteordningen og DIS-ordningen Nu gennemføres udvidelse af tonnageskatteordningen med en række specialskibe (som bl.a. beskrevet tidligere i nyhedsbrev af 12. oktober 2018). Udvidelsen der blev vedtaget ved lov i 2015 men afventede EU Kommissionsgodkendelse, får virkning for indkomstår, der begynder 1. januar 2017 eller senere. De omfattede specialskibe er oplistet nedenfor. |
PwCNyt om skat, uge 38 - Nye krav til transfer pricing-dokumentation Regeringen har sendt udkast til et nyt lovforslag i høring, der vil skærpe kravene til, hvornår en transfer pricing-dokumentation skal afleveres |
PwCBeskatning af bestyrelsesmedlemmer Artiklen giver et overblik over de skattemæssige forhold, der gør sig gældende for bestyrelsesmedlemmer, der modtager honorar for deres erhverv. |
PwCKravene til, hvornår en transfer pricing-dokumentation skal være udarbejdet, har været drøftet over de senere år og er senest skærpet med virkning fra den 1. januar 2019, hvor det af den nye skattekontrollov fremgår, at transfer pricing-dokumentationen skal udarbejdes løbende og senest færdiggøres på det tidspunkt, hvor oplysningsskemaet (tidligere selvangivelsen) skal indsendes. Hvis dette ikke er sket, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Højesterets dom offentliggjort i SKM2019.136 har dog sået en vis tvivl om rækkevidden af de nye regler. |
PwCDanske selskaber kan tage fradrag for underskud opstået i EU-/EØS-lande Den 13. september sendte skatteminister Morten Bødskov et udkast til lovforslag i høring, som bl.a. indeholder regler om danske moderselskabers mulighed for at tage fradrag for såkaldte ”endelige underskud”, der er opstået i et datterselskab beliggende inden for EU/EØS, på Færøerne eller i Grønland. |
PwCNy definition af fast driftssted i dansk skatteret I udkastet til lovforslaget fremgår en ny definition af ”fast driftssted”. Det foreslås, at der indføres en såkaldt ”anti fragmentation rule” i dansk ret. Dette betyder, at aktiviteter, der hver for sig kan anses som forberedende og hjælpende - og derfor ikke ville udgøre et fast driftssted - i nogle tilfælde kan anses for at udgøre et fast driftssted, når aktiviteterne ses samlet. |
PwCForslag om ændring af CFC-reglerne Formålet med lovforslaget er at sikre fuld implementering af de minimumskrav til CFC-reglerne, som fremgår af skatteundgåelsesdirektivet (artikel 7 og 8 i Rådets direktiv 2016/1164/EU af 12. juli 2016) Direktivet skulle have været implementeret i dansk ret med virkning fra 1. januar 2019. Formålet med CFC-beskatning at forhindre, at mobile indkomster placeres i udlandet for at opnå skattemæssige fordele. CFC-indkomsten udgøres derfor af de indkomstarter, som relativt nemt kan placeres uden for Danmark, fordi de ikke nødvendigvis er knyttet til fysiske aktiver eller driftsvirksomhed. Det drejer sig bl.a. om renter, kursgevinster på fordringer, udbytter, aktieavancer, visse royalties og indtægter ved finansiel leasing. |
RevisionsinstituttetVi har i foråret 2019 afholdt kurser for arbejdsgivere med særligt fokus på godtgørelser og personalegoder til medarbejdere. I forlængelse af vores kurser kan vi oplyse, at det kan blive omkostningstungt, såfremt man som arbejdsgiver ikke fører tilstrækkelig kontrol med udbetalingerne af skattefrie godtgørelser. |
RevisionsinstituttetKonsolideringsfradrag 2019 og 2020 Skatteministeriet har netop offentliggjort procentreguleringen for indkomståret 2020. |
Styresignalet indeholder en ændring af praksis vedrørende opgørelsen af den skattemæssige indgangsværdi af aktiver og dermed afskrivningsgrundlaget i vand- og spildevandsselskaber. Praksisændringen sker på baggrund af Højesterets domme i sagerne SKM2018.627.HR og SKM2018.635.HR.
Spørgeren er hollandsk statsborger og har tiltrådt en stilling i Danmark i begyndelsen af 2019. Spørgeren har lejet en lejlighed i Danmark i den forbindelse. Spørgerens ægtefælle og børn bor indtil videre fortsat i Holland. Spørgeren forventes at arbejde både i Danmark, Holland og tredjelande. I Danmark ønsker spørgeren at anvende forskerskatteordningen.
Skatterådet bekræfter, at spørgeren bliver fuldt skattepligtig i Danmark. Skatterådet bekræfter også, at spørgeren er skattemæssigt hjemmehørende i Holland. Dertil kommer at Skatterådet bekræfter, at spørgeren opfylder betingelserne for at anvende forskerskatteordningen, uanset om spørgeren har mere end 30 arbejdsdage i Holland indenfor samme kalenderår.
Skatterådet bekræftede, at danske ansatte og deres personlige holdingselskaber ikke gennem et depotbevis rådede over stichtingens formue på en sådan måde, at det kunne sidestilles med råden over egen formue. De ansatte og deres personlige holdingselskaber var derfor i skattemæssig henseende ikke rette indkomstmodtager af afkastet fra aktierne, og dermed skulle de ikke behandle afkastet som indkomst fra aktier.
Skatterådet bekræftede desuden, at de danske ansatte og deres personlige holdingselskaber ikke var omfattet af dansk CFC-beskatning.
Spørger er ansat som administrerende direktør i et selskab, der er en del af den danske gren i en international koncern. Spørger er, som led i en aktieincitamentsordning til ledelsen/nøglemedarbejdere i koncernen, blevet tilbudt at købe aktier i koncernens udenlandske moderselskab. Aktierne er unoterede. Spørger har oplyst, at betingelserne i puljebekendtgørelsen er opfyldt i forbindelse købet af aktierne. Skatterådet kan bekræfte, at køb af aktierne vil kunne ske med ratepensionsmidler uden at dette vil medføre, at pensionsmidlerne anses for hævet i utide, jf. pensionsbeskatningslovens § 30 B. Skatterådet kan bekræfte, at købet ikke anses for en hævning efter pensionsbeskatningslovens § 30. Skatterådet har ved besvarelsen forudsat at aktierne erhverves til handelsprisen.
Skatterådet bekræftede, at et selskab beliggende i EU ikke var begrænset skattepligtigt til Danmark af udloddet udbytte for 2018 og 2019 fra A ApS, idet selskabet blev anset for retmæssig ejer af de modtagne udbytter og der ikke var omstændigheder ved udlodning af udbytterne der gjorde, at disse kunne omfattes af omgåelsesklausulen i ligningslovens § 3.
H2 er øverste moderselskab i H1-koncernen. H2 er registreret på Bahamas, men med forretningsmæssig adresse og ledelse bosiddende i Danmark.
Anmodningen om bindende svar omhandlede en række af H2's datterselskaber, der tilsvarende var registreret på Bahamas, men som skattemæssigt var hjemmehørende i og skattepligtig til Danmark som konsekvens af ledelsens sæde i Danmark.
Skatterådet bekræftede, at de i anmodningen beskrevne fusioner mellem de pågældende Bahamas-selskaber kunne gennemføres skattefrit efter fusionsskattelovens regler. Skatterådet henså til, at de fusionerende selskaber alle var omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2; til at fusionerne også ville ske selskabsretligt, og til at den skattemæssige virkningsdato ville være sammenfaldende med åbningsdagen i det fortsættende selskabs regnskabsår.
Spørger havde ansat en dansk medarbejder, der som "Country Manager Nordic" skulle arbejde delvist hjemmefra og indrette sig et home office i sin private bopæl. Spørger skulle markedsføre spørgers produkter overfor erhvervskunder i Danmark. Spørger ønskede derfor at vide, om spørger fik fast driftssted i Danmark efter den dansk-tyske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Skatterådet svarede imod spørgers ønske, at spørger fik fast driftssted i Danmark.
Journalnr: 19/0007690
Fri bolig og bil
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri bolig og bil. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-07-2019
Journalnr: 15/2272000
Hævninger anset som løn
Klagen skyldes, at Hævninger i selskaber er anset for løn til klageren. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 23-08-2019
Journalnr: 17/0990285
Lån over mellemregningskonto
Klagen skyldes, at lån over mellemregningen er anset for udbytte. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-08-2019
Journalnr: 18/0000570
Pengeoverførsler
Klagen skyldes, at at beløb overført til Somalia er anset som skattepligtige hos klager. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-06-2019
Journalnr: 17/0991431
Skattenedslag
Klagen vedrører om klager er berettiget til skattenedslag for seniorer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-06-2019
Journalnr: 14/3159428
Skønsmæssig ansættelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af den skattepligtige indkomst. Landsskatteretten forhøjer indkomsten yderligere.
Afsagt: 27-06-2019
Journalnr: 15/1556029
Skønsmæssig ansættelse af virksomhedsindkomst
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af virksomhedsindkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-06-2019
Journalnr: 18/0032605
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af skattepligtig indkomst med spørgsmål om ugyldighed grundet selvinkriminering. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-06-2019
Journalnr: 13/5790206
Udeholdte indtægter
Klagen vedrører ansættelse af overskud af virksomhed med tolkning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-06-2019
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 17-10-2019 dom i C-459/18 Etableringsfrihed Argenta Spaarbank
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - selskabsskat - fradrag for risikovillig kapital - reduktion af det fradragsberettigede beløb for selskaber, der i en anden medlemsstat har et fast driftssted, som genererer indkomst, der i medfør af en dobbeltbeskatningsoverenskomst er fritaget for beskatning - artikel 49 TEUF - etableringsfrihed - ugunstig behandling - foreligger ikke
Tidligere dokument: C-459/18 Etableringsfrihed Argenta Spaarbank - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - direkte beskatning - direktiv 90/434/EØF - direktiv 2009/133/EF - artikel 8 - kapitalgevinster hidrørende fra aktie- eller anpartsombytningstransaktioner - afhændelse af aktier eller anparter, der er modtaget ved ombytningen - kapitalgevinst, som er henført til udskudt beskatning - beskatning af aktionærer - beskatning efter forskellige skatteligningsregler og med forskellige satser - ligningsmæssige fradrag, der tager højde for varigheden af ejerskabet af aktierne
Domstolens dom:
Artikel 8, stk. 1 og 6, i Rådets direktiv 2009/133/EF af 19. oktober 2009 om en fælles beskatningsordning ved fusion, spaltning, partiel spaltning, tilførsel af aktiver og ombytning af aktier vedrørende selskaber i forskellige medlemsstater og ved flytning af et SE’s eller SCE’s vedtægtsmæssige hjemsted mellem medlemsstater og artikel 8, stk. 1, samt artikel 8, stk. 2, andet afsnit, i Rådets direktiv 90/434/EØF af 23. juli 1990 om en fælles beskatningsordning ved fusion, spaltning, tilførsel af aktiver og ombytning af aktier vedrørende selskaber i forskellige medlemsstater skal fortolkes således, at de i forbindelse med en aktieombytning kræver, at kapitalgevinsten ved de ombyttede aktier, som blev henført til udskudt beskatning, og kapitalgevinsten hidrørende fra afhændelsen af de modtagne aktier undergives samme skattemæssige behandling med hensyn til skattesatsen og anvendelsen af et fradrag, der tager højde for varigheden af ejerskabet af aktierne, som den behandling, kapitalgevinsten ville have været undergivet, hvis den var blevet realiseret ved afhændelsen af de aktier, der fandtes inden ombytningstransaktionen, såfremt denne ombytning ikke havde fundet sted.
Bekendtgørelse om forskudsregistrering og beregning af indeholdelsesprocent for 2020
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige
Forslag til justering af reglerne om omkostningsgodtgørelse i sager om klage over afgørelser om tilbagekaldelser af afgørelser om refusion af udbytteskat
Oprettelsesdato: 18-09-2019
Høringsfrist: 24-09-2019
Bilag 15 | Orientering fra justitsministeren om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT |
Bilag 43 |
Bilag 44 | Redegørelse om status for arbejdet på udbytteområdet, fra justitsministeren |
Bilag 45 |
Bilag 46 |
Bilag 47 |
Bilag 48 | Orientering fra justitsministeren om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT |
Spm. 40 |
Spm. 47 |
Spm. 48 |
Spm. 49 |
Spm. 50 |
Spm. 87 |
Spm. 90 |
Spm. 91 |
Spm. 92 |
Spm. 93 |
Spm. 95 |
Spm. 97 |
Spm. 98 |
Spm. A |
Spm. B |