Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. nyt styresignal om udtræden af sambeskatning ved tvangsopløsning. Desuden finder du vejledning med hjælp til at udfylde rubrikkerne om regnskabsoplysninger på oplysningsskemaet og oplysningsskemaet for begrænset skattepligtige.
God læselyst.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Eksportmedarbejderfradrag
Ejendomsvurderinger
Landsskatterettens beslutninger om afskæring af retsmøde i 20 sager
Genoptagelse af landsskatteretssag
Byttehandler fra et moms- og TP-mæssigt perspektiv
Øboere får skattefradrag
Genoptagelse af seniornedslag
Styresignaler
Styresignal om udtræden af sambeskatning ved tvangsopløsning
Bindende svar
Genbeskatning af underskud ved outsourcing af produktion med videre
Dobbeltdomicil - DBO Rusland - hjemsted - rejseregler
Afståelse af bitcoins modtaget som gave
Beregningsgrundlag for ligningslovens § 7 P
Domme
Skønsmæssig forhøjelse - dokumentation for forældelse af gæld
Arbejdsudleje - gartneri - podning af frugttræer
Grundforbedringsfradrag - Vurderingslovens §§ 17 og 18 - tilslutningsafgift
Skatteforvaltningslovens § 33, stk. 2 (dagældende)
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
Nyt fra Skatteforvaltningen
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BeierholmHUSK erklæring skal indsendes samtidigt med selvangivelsen |
BeierholmMulighed for genoptagelse af tidligere års ejendomsvurderinger |
Folketingets OmbudsmandLandsskatterettens beslutninger om afskæring af retsmøde i 20 sager Ved Landsskatteretten kan en klager anmode om at få lejlighed til at udtale sig mundtligt for retten under et retsmøde. Landsskatteretten kan undlade at imødekomme anmodningen, hvis denne fremgangsmåde efter forholdene må anses for overflødig |
Folketingets OmbudsmandGenoptagelse af landsskatteretssag Udtalt, at landsskatterettens begrundelse for at nægte at genoptage en sag vedrørende ansættelsen af en indkomst ikke kunne anses for fyldestgørende. Henstillet til landsskatteretten at undergive klagerens begæring om genoptagelse en fornyet behandling på det nu foreliggende grundlag. |
PwCByttehandler fra et moms- og TP-mæssigt perspektiv Moms- og skatteretten stiller i princippet de samme krav til specifikationsgraden, når to parter udveksler ydelser. Imidlertid ses der ofte store forskelle i praksis, hvor skattemyndighederne transfer pricing-mæssigt ofte accepterer, at principalen ikke selvstændigt udfakturerer management fees, og de dermed i realiteten ”nettes” med varetransaktioner. En ny dom fra EU-domstolen understreger, at momsretten stiller store krav til specifikationsgraden i byttehandler. Der er derfor et samspilsproblem, som er vigtigt at være opmærksom på. |
RedmarkLovforslag om fradrag for befordring og logi til visse øboere |
SEGESAfviste skattenedslag for seniorer kan nu genoptages. Fik du ikke skattenedslag mellem 2010 og 2016 i seniornedslagsordningen, har du nu chancen for at få genoptaget ATP’s afgørelse |
Skattestyrelsen har hidtil praktiseret at lade sambeskattede selskaber, der kommer under tvangsopløsning, forblive i sambeskatningen. Skattestyrelsen har nu vurderet, at den bestemmende indflydelse i et datterselskab mistes, når et selskab kommer under tvangsopløsning. Når den bestemmende indflydelse mistes, er en af betingelserne for sambeskatning ikke længere opfyldt. Udtræden af sambeskatning skal ske, når selskabet ikke længere opfylder betingelserne for at indgå i sambeskatning.
Udtræden af sambeskatning skal efter Skattestyrelsens opfattelse i forbindelse med tvangsopløsning ske på det tidspunkt, hvor selskabet ikke længere kan genoptages - dvs. når der er forløbet tre måneder fra det tidspunkt, hvor Erhvervsstyrelsen har anmodet skifteretten om at tvangsopløse selskabet. Skattestyrelsen udsender derfor et styresignal om, at et sambeskattet selskab, der kommer under tvangsopløsning, fremover udtræder af sambeskatningen.
Skatterådet bekræftede, at den påtænkte outsourcing af produktion, pakning og emballering af produkt A til brug i produkt B og tilsvarende produkter i H3-produktfamilien fremstillet af H3 Inc. (y-land) til det koncernforbundne selskab H4 (X-land) ikke kunne sidestilles med en hel eller delvis afhændelse af virksomheden i H3 Inc. (y-land) og derfor ikke udløste genbeskatning for H2 ApS efter § 15, stk. 8, i lov nr. 426 af 6. juni 2005, jf. § 33 E, stk. 2, i lovbekendtgørelse nr. 995 af 7. oktober 2004.
Skatterådet bekræftede, at spørgers fulde skattepligt til Danmark indtrådte pr. tilflytningstidspunktet den 3. januar 2018, jf. kildeskattelovens § 1.
Skatterådet bekræftede, at spørgers skattemæssige hjemsted var beliggende i Danmark fra og med den 3. januar 2018.
Skatterådet bekræftede, at spørger ville være berettiget til lempelse i sin danske skat for så vidt angik det lønvederlag, som spørger oppebar ved sin profession i medfør af bestemmelserne i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Rusland og Danmark, se dog indstilling og begrundelse.
Skatterådet bekræftede, at den lempelse, som spørger var berettiget til, ville skulle foretages efter creditmetoden.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørger ville være berettiget til fradrag for dobbelt husførelse for så vidt angik udgifter til lejligheden beliggende i Moskva til og med sin sidste arbejdsdag den 28. maj 2018.
Skatterådet kunne bekræfte, at spørger ville være berettiget til fradrag for de rejseomkostninger, som spørger havde afholdt uden refusion fra arbejdsgiver.
Skatterådet kunne tiltræde, at bitcoins modtaget som julegave i 2013 kunne afstås skattefrit.
Spørger ønskede Skatterådets stillingtagen til, hvad der skulle forstås ved "årslønnen" i ligningslovens § 7 P.
Spørger var af den opfattelse, at der ved "årsløn" skulle forstås indkomstskattepligtig løn, herunder også indkomstskattepligtige aktier og købe- og tegningsretter, m.v., og at gratisaktier som overstiger 10 % af den ansattes årsløn, og som dermed bliver skattepligtig i henhold til ligningslovens § 16, vil skulle indgå i den årsløn, som danner grundlaget for beregningen af 10 %-grænsen i henhold til ligningslovens § 7 P.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at den del der overstiger 10 %-grænsen i ligningslovens § 7 P, og som dermed bliver skattepligtig indkomst efter ligningslovens § 16, skal medregnes i grundlaget for årslønnen, ved anvendelsen af ligningslovens § 7 P. Der skal ses på årslønnen på det tidspunkt hvor den konkrete aftale indgås. Der skal således ikke tages højde for aftaler, om løntillæg m.m., som ikke allerede er indgået på det tidspunkt, hvor aftalen om anvendelse af ligningslovens § 7 P indgås.
Skatterådet kunne heller ikke bekræfte, at såfremt der i en aftale om anvendelse af ligningslovens § 7 P, som kan holdes indenfor 10 %-grænsen, i samme aftale indgås et lønelement omfattet af ligningslovens § 16, vil sidstnævnte ikke skulle medregnes i grundlaget for årslønnen, ved anvendelsen af ligningslovens § 7 P.
Sagen drejede sig om, hvorvidt sagsøgerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2010-2012 skønsmæssigt var sat for højt af skattemyndighederne.
For byretten var det ubestridt, at indkomsten for sagsøgerens tidligere ægtefælle var medtaget med de korrekte beløb i privatforbrugsberegningerne.
Sagsøgeren gjorde gældende, at privatforbrugsberegningerne skulle tilsidesættes, idet de ikke tog højde for, at en række af sagsøgerens gældsposter var reduceret som følge af forældelse.
Skatteministeriet havde på baggrund af dokumentation, der blev fremlagt under skriftvekslingen for byretten, anerkendt, at gælden i et vist omfang var reduceret som følge af forældelse.
For den øvrige del af gældsposterne fandt retten, at sagsøgeren ikke havde dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at gælden var bortfaldet som følge af forældelse og ikke som følge af sagsøgerens indbetalinger.
Retten fandt endvidere, at skatteankenævnet ved de skønsmæssige forhøjelser af den skattepligtige indkomst med rette havde taget udgangspunkt i oplysninger fra Danmarks Statistik, idet sagsøgeren hverken overfor skatteankenævnet eller retten havde fremlagt budgetter eller øvrige budgetmæssige oplysninger, der gav grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skøn.
Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Sagen drejede sig om, hvorvidt der var tale om arbejdsudleje, når sagsøgeren anvendte udenlandsk ansatte personer i planteskolens produktion af frugttræer, jf. kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3.
Landsretten fandt, at der ikke var grundlag for at fastslå, at podning af frugttræer efter sin art og karakter kunne individualiseres og afgrænses fra den øvrige produktion på planteskolen. Dette uanset, at kontraktmaterialet indeholdt bestemmelser om ansvar og risiko mv.
På den baggrund fandt landsretten, at podning af frugttræer udgjorde arbejdsudleje.
Sagen drejede sig om, hvorvidt et boligselskab var berettiget til fradrag i grundværdien for forbedringer i form af udgifter til el afholdt via tilslutningsafgift.
Retten anførte, at det fremgår af skødet mellem sælgeren og boligselskabet, at ejendommen sælges med alle slags ledninger. Retten anførte desuden, at det fremgår af regnskabet for byggeriet, at 354.292 kr. vedrører "tilslutningsafgifter (ikke fjernvarme og ikke stikledninger og anlæg på egen grund)".
Retten lagde til grund, at selskabet havde betalt et beløb på 354.292 kr. til tilslutningsafgifter som en del af købesummen. Men bemærkede også, at det ikke fremgår af regnskabet eller andre steder, hvilke udgiftsposter det samlede beløb består af, herunder om udgift til eltilslutning er omfattet og med hvilket beløb.
Uanset at det ikke kunne udelukkes, at der som en del af beløbet er afholdt udgifter til eltilslutning, som vil kunne fradrages i grundværdien, fandt retten, at der var en sådan betydelig usikkerhed om, hvorvidt udgiften er afholdt, hvem der har afholdt den og med hvilket beløb, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte Landsskatterettens afgørelse.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Dommen angår, om sagsøgeren har krav på ordinær genoptagelse af den yderligere ansættelse af grundværdien (omberegnede grundværdi) for vurderingsåret 2007 efter skatteforvaltningslovens dagældende § 33, stk. 2.
Der var under sagen tvist om, hvorvidt den fremsatte begæring om genoptagelse af den omberegnede grundværdi, der blev indgivet efter udløbet af den ordinære genoptagelsesfrist, alligevel skulle behandles efter reglerne om ordinær genoptagelse, fordi der tidligere indenfor den ordinære genoptagelsesfrist var indgivet en begæring om fradrag for forbedringer.
Retten henviste til dagældende vurderingslovs § 5 og § 33, stk. 16-18, samt SKM2014.538.ØLR.
Retten bemærkede, at ansættelsen i vurderingslovens § 33, stk. 16-18, er selvstændig og kun foretages, hvis der sker ændringer i en ejendoms forhold, som opfylder betingelserne i bestemmelsen, og at ansættelsen har til formål at begrænse stigningen i ejendomsskatterne for grundejerne ved at indføre et loft over, hvor meget den enkelte grundejers grundskyld ved uændret grundskyldspromille kan stige i det enkelte år.
Retten anførte videre, at fradrag for forbedringer ansættes med hjemmel i den dagældende vurderingslovs §§ 17 og 18 og indholdet af disse bestemmelser.
Retten fandt, at der ikke består en nær sammenhæng mellem den yderligere ansættelse af grundværdien efter vurderingslovens § 33, stk. 16-18, og ansættelserne efter vurderingslovens § 5. Retten fandt endvidere, at der heller ikke i øvrigt forelå sådanne omstændigheder, at der var grundlag for at lade en anmodning om genoptagelse af den yderligere grundværdi, som er indgivet efter fristens udløb, indgå i behandlingen af den allerede verserende sag om genoptagelse af ansættelsen af fradrag for forbedringer.
Da anmodningen om genoptagelse af den yderligere ansættelse af grundværdien først var fremsat efter udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 33, stk. 2, fandtes betingelserne for ordinær genoptagelse ikke at være opfyldt.
Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 26-02-2019 dom i C-115/16 N Luxembourg 1
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - tilnærmelse af lovgivningerne - fælles ordning for beskatning af renter og royalties, der betales mellem associerede selskaber i forskellige medlemsstater - direktiv 2003/49/EF - den retmæssige ejer af renter og royalties - artikel 5 - retsmisbrug - selskab, der er hjemmehørende i en medlemsstat, som til et associeret selskab, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat, betaler renter, som dernæst i deres helhed eller stort set i deres helhed overføres ud af Den Europæiske Unions område - datterselskab, der er underlagt en forpligtelse til at indeholde kildeskat af renter
Tidligere dokument: C-115/16 N Luxembourg 1 - DomDen 26-02-2019 dom i C-116/16 T Danmark
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - tilnærmelse af lovgivningerne - fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater - direktiv 90/435/EØF - skattefritagelse for overskud, som selskaber i en medlemsstat udlodder til selskaber i andre medlemsstater - den retmæssige ejer af det udloddede udbytte - retsmisbrug - selskab, der er hjemmehørende i en medlemsstat, som til et selskab, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat, udbetaler udbytte, som dernæst i sin helhed eller stort set i sin helhed overføres ud af Den Europæiske Unions område - datterselskab, der er underlagt en forpligtelse til at indeholde kildeskat af udbytte
Tidligere dokument: C-116/16 T Danmark - DomDen 26-02-2019 dom i C-117/16 Y Denmark
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - tilnærmelse af lovgivningerne - fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater - direktiv 90/435/EØF - skattefritagelse for overskud, som selskaber i en medlemsstat udlodder til selskaber i andre medlemsstater - den retmæssige ejer af det udloddede udbytte - retsmisbrug - selskab, der er hjemmehørende i en medlemsstat, som til et selskab, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat, udbetaler udbytte, som dernæst i sin helhed eller stort set i sin helhed overføres ud af Den Europæiske Unions område - datterselskab, der er underlagt en forpligtelse til at indeholde kildeskat af udbytte
Tidligere dokument: C-117/16 Y Denmark - DomDen 26-02-2019 dom i C-118/16 X Denmark
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - tilnærmelse af lovgivningerne - fælles ordning for beskatning af renter og royalties, der betales mellem associerede selskaber i forskellige medlemsstater - direktiv 2003/49/EF - den retmæssige ejer af renter og royalties - artikel 5 - retsmisbrug - selskab, der er hjemmehørende i en medlemsstat, som til et associeret selskab, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat, betaler renter, som dernæst i deres helhed eller stort set i deres helhed overføres ud af Den Europæiske Unions område - datterselskab, der er underlagt en forpligtelse til at indeholde kildeskat af renter
Tidligere dokument: C-118/16 X Denmark - DomDen 26-02-2019 dom i C-119/16 C Danmark I
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - tilnærmelse af lovgivningerne - fælles ordning for beskatning af renter og royalties, der betales mellem associerede selskaber i forskellige medlemsstater - direktiv 2003/49/EF - den retmæssige ejer af renter og royalties - artikel 5 - retsmisbrug - selskab, der er hjemmehørende i en medlemsstat, som til et associeret selskab, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat, betaler renter, som dernæst i deres helhed eller stort set i deres helhed overføres ud af Den Europæiske Unions område - datterselskab, der er underlagt en forpligtelse til at indeholde kildeskat af renter
Tidligere dokument: C-119/16 C Danmark I - DomDen 26-02-2019 dom i C-299/16 Z Denmark
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - tilnærmelse af lovgivningerne - fælles ordning for beskatning af renter og royalties, der betales mellem associerede selskaber i forskellige medlemsstater - direktiv 2003/49/EF - den retmæssige ejer af renter og royalties - artikel 5 - retsmisbrug - selskab, der er hjemmehørende i en medlemsstat, som til et associeret selskab, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat, betaler renter, som dernæst i deres helhed eller stort set i deres helhed overføres ud af Den Europæiske Unions område - datterselskab, der er underlagt en forpligtelse til at indeholde kildeskat af renter
Tidligere dokument: C-299/16 Z Denmark - DomDen 26-02-2019 dom i C-135/17 Frie kapitalbevægelser X (Sociétés intermédiaires établies dans des pays tiers)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser - kapitalbevægelser mellem medlemsstaterne og tredjelande - standstill-klausulen - en medlemsstats nationale lovgivning om passive selskaber etableret i tredjelande - ændring af denne lovgivning efterfulgt af den tidligere lovgivnings genindførelse - indkomst hos et selskab etableret i et tredjeland, der hidrører fra ihændehavelse af fordringer fra et selskab etableret i en medlemsstat - medregning af sådan indkomst i beskatningsgrundlaget for en skattepligtig person, der er skattemæssigt hjemmehørende i en medlemsstat - restriktion for de frie kapitalbevægelser - begrundelse
Tidligere dokument: C-135/17 Frie kapitalbevægelser X (Sociétés intermédiaires établies dans des pays tiers) - DomDen 26-02-2019 dom i C-581/17 Wächtler
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - beskatning - aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelighed for personer - flytning af det skattemæssige hjemsted til Schweiz - lovgivning i en medlemsstat, hvorefter latente kapitalgevinster af selskabsandele beskattes i et sådant tilfælde
Tidligere dokument: C-581/17 Wächtler - DomDen 26-02-2019 dom i T-865/16 Statsstøtte Fútbol Club Barcelona mod Kommissionen
Fiskale bestemmelser
Statsstøtte - støtte gennemført af de spanske myndigheder til fordel for visse professionelle fodboldklubber- gunstig indkomstskattesats for klubber, der tillades status som enhed, der ikke arbejder med gevinst for øje - afgørelse, hvorved det fastslås, at støtten ikke er forenelig med det indre marked - etableringsfrihed - fordel
Tidligere dokument: T-865/16 Statsstøtte Fútbol Club Barcelona mod Kommissionen - DomDen 27-02-2019 dom i C-563/17 Etableringsfrihed Associação Peço a Palavra m.fl.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om fri bevægelighed for personer - flytning af en fysisk persons bopæl fra en medlemsstat til Schweiz - beskatning af latente kapitalgevinster af selskabsandele - direkte beskatning - fri bevægelighed for selvstændige - ligebehandling
Den 14-03-2019 dom i C-695/17 Tilnærmelse af lovgivningerne Metirato
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2010/24/EU - gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger - artikel 13, stk. 1 - artikel 14, stk. 2 - tvangsinddrivelse af den bistandssøgende medlemsstats fordringer, der foretages af myndighederne i den bistandssøgte medlemsstat - sag vedrørende et krav om omstødelse af betalingen af disse fordringer til fordel for konkursmassen for et selskab, der har hjemsted i den bistandssøgte medlemsstat - den sagsøgte part i denne sag - fastsættelse
Tidligere dokument: C-695/17 Tilnærmelse af lovgivningerne Metirato - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - eksisterende støtte og ny støtte - begrebet »ny støtte« - ulovlig støtte - tilbagebetaling af udbytteskat - ordning udvidet til også at omfatte selskaber hjemmehørende uden for den berørte medlemsstats område - frie kapitalbevægelser - de nationale domstoles rolle - nationale domstoles mulighed for at prøve gennemførelsesforanstaltningerne til en støtteordning på grundlag af andre bestemmelser i EUF-traktaten end artikel 107 og 108 - Kommissionens enekompetence
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 107 TEUF og 108 TEUF er til hinder for, at en national domstol træffer afgørelse om, hvorvidt en betingelse om hjemsted i en eksisterende støtteordning er forenelig med artikel 63 TEUF, hvis betingelsen, som den i hovedsagen omhandlede, er uløseligt forbundet med støtteordningen i den forstand, at den er nødvendig for gennemførelsen af dennes formål eller forvaltning.
Working Party on Tax Questions (Direct Taxation - CCTB)
Code of Conduct Group (Business Taxation)
High Level Working Party (Taxation)
Bekendtgørelse af lov om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v. (tinglysningsafgiftsloven)
Bilag 4 |
Spm. 2 |
Spm. 3 | Spm. om, hvornår de skærpede krav til fosforlofter træder i kraft, til skatteministeren |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Bilag 141 |
Bilag 142 | Henvendelse af 13/2-19 fra Jørgen Larsen vedrørende privat skattesag herunder frister for klagesager |
Spm. 220 |
Spm. 231 |
Spm. 269 |
Spm. 270 |
Spm. 271 |
Spm. 272 |
Spm. 273 |
Spm. 274 |
Spm. 275 |