Kære Læser
Først og fremmest godt nytår. Jeg håber, du har haft en god jul og fået en god start på det nye år.
2019's første SkatteMail samler op på de nyheder, der er kommet siden den 16. december, og der er meget nyt fra både ind- og udland, så jeg vil nøjes med at ønske god læselyst.
God læselyst.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Skat, moms og personalegoder 2019
Satserne for skattefrie kørepenge og diæter i 2019
Skattefrie godtgørelser til ulønnede bestyrelsesmedlemmer
Firmareceptioner
Skat og moms for læger
Skat ved sommerhusudlejning
Skat og moms ved tab på debitorer mv.
Jagt og skat
Enkeltmandsvirksomheder og skat
Udenlandsk arbejdskraft
Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - december 2018
Splitleasing – leasingselskabs koncept...
Helårsbolig anvendt som fritidsbolig
Nye regler for indberetning af løn
Investorfradrag for direkte investeringer i opstarts- eller vækstvirksomheder
Skatteministeriets afslag på aktindsigt i materiale om ophævelse af formueskattekursen
Opkrævning af ejendomsværdiskat
SKATs inddrivelse af børnebidrag, der ikke er udlagt forskudsvis
Anvendelse af lokalplan ved ejendomsvurdering
Fire nye landsretsdomme om de skærpede arbejdsudlejeregler
Krydstogtsvirksomhed omfattes ikke af tonnageskatteordningen
Politisk aftale om skattefri overdragelse af virksomheder til erhvervsdrivende fonde
Deleøkonomi
Tænk på din skat inden nytår
SKM-meddelelse
Skattefri godtgørelse til dækning af rejseudgifter mv. gældende for 2019
Bindende svar
Livsforsikring - Transparente selskaber
Briller stillet til rådighed af arbejdsgiveren - skattefrit arbejdsredskab
Fastsættelse af skattemæssig primoværdi for indkomståret 2017 for lagerbeskattede værdipapirer - fradrag for tab på lagerbeskattede værdipapirer, der ikke tidligere var fratrukket
Aktieombytning - eventuel betaling af afdrag på henstandssaldo vedrørende fraflytterskat
Virtuelle valutaer, manglende oplysninger, afvisning
Virtuelle valutaer, manglende oplysninger, afvisning
Afgørelser
Tilgodehavende ved salg af virksomhed - Virksomhedsordningen
Krav på omkostningsgodtgørelse anset for forældet
Dispensation for fristoverskridelse i forbindelse med for sen indsendelse af selvangivelse og beholdningsoversigt ved fraflytning
Grundværdi - Undtagelse fra vurdering
Eksportgodtgørelse - Manglende fremstilling af køretøj
Erhvervsobligation i virksomhedsordningen
Domme
Forskerskatteordningen kunne ikke anvendes ved koncernintern udstationering
Lempelse for udenlandsk skat - manglende besvarelse af opfordringer - risikoen for at dokumentation ikke kan fremskaffes
Ordinær genoptagelse - nye oplysninger - underbilag
Opgørelse af afskrivningsgrundlaget for distributionsnet m.v. i et vand -og spildevandsselskab.
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 nye sager
1 dom
Nyt fra Skatteforvaltningen
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOSkat, moms og personalegoder 2019 I arbejdet med økonomi, løn, skat eller moms støder du sikkert på spørgsmål om gældende skattesatser, beløbsgrænser og skatte- og momsregler for personalegoder. De spørgsmål kender vi sikkert svaret på. |
BDOSatserne for skattefrie kørepenge og diæter i 2019 Alle satser er sat op, men ikke med ret meget. De nye satser skal bruges for kørsel og rejser, der foretages fra og med den 1. januar 2019. Kørsel foretaget i 2018 skal afregnes med 2018-satsen uanset udbetalingstidspunktet. |
BDOSkattefrie godtgørelser til ulønnede bestyrelsesmedlemmer Skatterådet har hævet satserne for skattefrie godtgørelser til ulønnede bestyrelsesmedlemmer og andre frivillige hjælpere i idrætsforeninger, dartklubber og grundejerforeninger mv. |
BDOÅbent Hus-arrangementer er nok den mest udbredte metode, når en virksomhed ønsker at gøre reklame for sig selv. Den skattemæssige behandling af udgifterne afhænger i første række af anledningen til arrangementet. Dernæst af indholdet af dette. |
BDOSkattelovgivningen indeholder mange regler, der har betydning for læger. Nedenfor giver vi en kort omtale af forskellige situationer, hvor skattemæssige overvejelser ofte er i centrum eller burde være det. |
BDODer findes ca. 250.000 sommerhuse i Danmark, og en meget stor del af disse anvendes til udlejning. En del udlejes i rigtig mange uger. Andre kun i få. Nogle udlejes af ejeren selv. Andre gennem et udlejningsfirma. |
BDOSkat og moms ved tab på debitorer mv. Denne artikel handler om den moms- og skattemæssige behandling af tab på alle former for tilgodehavender. |
BDORigtig mange erhvervsfolk interesserer sig for jagt. Og en del bruger rent faktisk jagt som forum for møder med forretningsforbindelser. Det er derfor hverken usædvanligt, at virksomheder afholder udgifter til jagter, eller at virksomhedsejere deltager i jagter betalt af andre. Begge dele rummer... |
BDOEnkeltmandsvirksomheder og skat Ved enkeltmandsvirksomheder forstås virksomheder, der kun beskæftiger indehaveren. Dem findes der flere hundredetusinder af i Danmark. Læs om de problemstillinger, som der i forhold til skat knyttet til den type virksomheder. |
BDOMange danske virksomheder gør brug af udenlandsk arbejdskraft, men ved betalingen af medarbejderne indeholdes der sjældent dansk skat. Det skyldes, at arbejdskraften i de fleste tilfælde hyres gennem udenlandske virksomheder, ligesom betalingen tit sker hertil. |
Bech-BruunNyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - december 2018 Læs vores nyhedsbrev Generationsskifte Omstrukturering med aktuel lovgivning og afgørelser. |
BeierholmSplitleasing – leasingselskabs koncept... Der er bl.a. krav til, at førstegangsydelsen løbende reguleres |
BeierholmHelårsbolig anvendt som fritidsbolig Der gælder helt særlige regler for, om en helårsbolig kan sælges skattefrit, hvis den kun har været anvendt som fritidsbolig |
DeloitteNye regler for indberetning af løn Fra og med 1. januar 2019 skal alle virksomheder, fonde og foreninger indberette løn mm. hver måned |
DLA PiperInvestorfradrag for direkte investeringer i opstarts- eller vækstvirksomheder I dette nyhedsbrev kan du læse om investorfradrag for direkte investeringer i opstarts- eller vækstvirksomheder. |
Folketingets OmbudsmandSkatteministeriets afslag på aktindsigt i materiale om ophævelse af formueskattekursen Skatteministeriet havde ad flere omgange givet delvist afslag på aktindsigt til en advokat, der på vegne af sine klienter havde anmodet om aktindsigt i materiale om ophævelse af formueskattekursen. |
Folketingets OmbudsmandOpkrævning af ejendomsværdiskat Analyse af opkrævning af ejendomsværdiskat – Skattestyrelsens sagsnr. 18-0224975 |
Folketingets OmbudsmandSKATs inddrivelse af børnebidrag, der ikke er udlagt forskudsvis En undersøgelse foretaget af ombudsmanden af det tidligere SKATs inddrivelse af børnebidrag, der ikke er udlagt forskudsvis, viste, at restancerne steg gennem en periode i 2016 og 2017. Ombudsmanden bad derfor i sin udtalelse af 5. juli 2018 SKAT om at oplyse status for inddrivelsen pr. 30. juni 2018. |
Folketingets OmbudsmandAnvendelse af lokalplan ved ejendomsvurdering Ombudsmanden rejste af egen drift en sag om SKATs vurdering af en andelsboligforenings grund pr. 1. oktober 2012. |
KammeradvokatenFire nye landsretsdomme om de skærpede arbejdsudlejeregler Landsretten har netop afsagt dom i fire sager om de skærpede arbejdsudlejeregler, der blev indført i 2012. Landsretten fandt, at arbejde, der kan anses som specialistarbejde, som ikke indgår i den almindelige produktion, og som efter sin art og karakter kan individualiseres og afgrænses fra den øvrige produktion, kan udskilles til selvstændig virksomhed. |
KammeradvokatenKrydstogtsvirksomhed omfattes ikke af tonnageskatteordningen Skatteministeriet har fået medhold i, at et skib, som blev anvendt til krydstogtsejlads (ekspeditionsrejser), ikke falder ind under tonnageskatteordningen, fordi det omfattes af en undtagelsesbestemmelse om skibe, der anvendes til udflugts- og fritidsformål. |
PlesnerPolitisk aftale om skattefri overdragelse af virksomheder til erhvervsdrivende fonde Et bredt politisk flertal blev mellem jul og nytår enige om en beskatningsmodel, der gør det muligt at overdrage virksomheder til erhvervsdrivende fonde uden skattemæssige konsekvenser. Reglerne, der skal udmønte den politiske aftale, forventes vedtaget i løbet af 2019. |
Revisorgruppen DanmarkNye skatteregler fra og med 2018 |
SEGESHar du almindeligt kalenderårsregnskab, er der en række forhold, du som landmand skal være opmærk-som på, før 2018 er forbi. Flere skatteregler har nemlig ”skæringsdag” ved årsskiftet. |
Meddelelse om skattefri godtgørelse til dækning af rejseudgifter mv., gældende for 2019
Spørgeren, der er et livsforsikringsselskab, ønskede at udbyde kapitalforsikringer til skattemæssigt
transparente selskaber såsom I/S'er, K/S'er og P/S'er. Skatterådet bekræftede, at den pågældende kapitalforsikring vil være omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 1, da der ikke vil være sammenfald mellem forsikringstageren og ejeren i form af selskabet og den forsikrede person, når denne er selskabsdeltager i det selskab, der tegner kapitalforsikringen. Skatterådet bekræftede endvidere, at indkomstskattepligten vedrørende afkastet af kapitalforsikringen efter
pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 3, påhviler selskabsdeltagerne i selskabet efter de almindelige regler om skattemæssig transparens for de pågældende selskaber. Skatterådet bekræftede også, at selskabet vil være skattefri af udbetalinger af kapitalforsikringen, såfremt hertil svarende indbetalinger hverken har været fradraget i dansk eller udenlandsk indkomst for henholdsvis selskabet eller selskabets deltagere, jf. pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5.
Endelig bekræftede Skatterådet, at den forsikrede person, der efter det oplyste ikke kan anses for ejer af livsforsikringen i pensionsbeskatningslovens forstand, hverken vil være indkomstskattepligtig af afkastet eller af udbetalingerne, jf. pensionsbeskatningslovens §§ 55 og 53 A, stk. 3 og 5.
Skatterådet bekræftede, at et ekstra sæt briller med styrke, som piloter ifølge gældende retningslinier var forpligtiget til at medbringe under flyvninger, kunne stilles til rådighed af arbejdsgiver uden skattemæssige følger for piloterne. Dette var under forudsætningen af, at piloterne ikke tager brillerne med hjem, samt at de kun undtagelsesvis må benyttes i de tilfælde, hvor de briller, som piloten normal bruger, går i stykker eller af andre årsager er uanvendelige.
Skatterådet bekræftede, at primoværdien for de omhandlede værdipapirer i indkomståret 2017 i medfør af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, samt lov nr. 683 af 8. juni 2017 kunne fastsættes som den skattemæssige anskaffelsessum tillagt de gevinster, som SKAT havde forhøjet skatteansættelserne for tidligere år med og tillagt gevinst og tab, selvangivet i 2014-2016, jf. dog indstilling og begrundelse.
Skatterådet fastslog, at der kun kunne medregnes de værdipapirer, som spørgeren stadig var i besiddelse af primo 2017.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at primoværdien i indkomståret 2017 kunne opgøres til ca. kr. 2.161.000, idet primoværdien efter Skatterådets opfattelse kunne opgøres til ca. 1.995.000 kr., jf. dog indstilling og begrundelse.
Skatterådet fastslog, at den påtænkte aktieombytning kunne gennemføres, uden at det udløste betaling af hele eller en del af skatteyderens henstandssaldo vedrørende fraflytterskat, idet aktieombytningen måtte anses for skattefri efter de generelle regler om skattefri aktieombytning i skatteyderens bopælsland.
Skatterådet afviste et spørgsmål om, hvorvidt der skulle betales skat af fortjeneste på virtuelle valutaer, fordi der ikke var givet fyldestgørende oplysninger om antallet og arten af de virtuelle valutaer, og fordi spørgsmålet i sagen ikke angik en konkret disposition.
Skatterådet afviste et spørgsmål om, hvorvidt der skulle betales skat af fortjeneste af Bitcoins og andre virtuelle valutaer, fordi der ikke var givet fyldestgørende oplysninger om, hvilke virtuelle valutaer spørger havde handlet, og at spørgers dispositioner dermed ikke fremstod præcise, hvorfor en besvarelse af spørgsmålet ville antage karakter af en teoretisk redegørelse.
En sælgerfinansiering, der måtte anses for privat og ikke erhvervsmæssig, i forbindelse med overdragelse af en virksomhed fra to ægtefæller til deres søn, kunne ikke indgå i virksomhedsordningen.
Et krav på omkostningsgodtgørelse ansås for forældet. En tvist om honorarets størrelse mellem rådgiver og klient kunne ikke anses for at afbryde forældelsen i relation til kravet mod SKAT på omkostningsgodtgørelse.
En klager havde i forbindelse med fraflytning fra Danmark og deraf følgende skattepligtsophør anmodet om dispensation fra fristoverskridelse i forbindelse med for sen indgivelse af selvangivelse og beholdningsoversigt, jf. aktieavancebeskatningslovens § 39, stk. 5. Da der var tale om en væsentlig fristoverskridelse, og da SKAT forinden selvangivelsesfristen havde indkaldt selvangivelse og beholdningsoversigt, blev afslag på dispensation stadfæstet.
Landsskatteretten fandt, at en del af et område, der var ejet af en kommune, måtte anses for at være et parkanlæg og derfor undtaget fra vurdering. For så vidt angår den del af ejendommen, der ikke var undtaget fra vurdering, skete der nedsættelse af grundværdien.
Skatteankestyrelsen fandt, at virksomheden ikke var berettiget til eksportgodtgørelse, idet køretøjet ikke blev fremstillet for SKAT. SKAT havde i overensstemmelse med registreringsafgiftslovens § 18, stk. 1, udtaget køretøjet til kontrol inden for 14 dage.
Virksomheden havde ikke mulighed for at fremvise køretøjet til SKAT, da køretøjet var udført af Danmark 11 dage efter anmodningen om eksportgodtgørelse.
En selvstændig erhvervsdrivende, der drev virksomhed med anvendelse af virksomhedsordningen, kunne anvende overskudslikviditet til placering i en erhvervsobligation, uden at det ville medføre en hævning i hæverækkefølgen.
Sagen handlede om, hvorvidt forskerskatteordningen kunne anvendes af en medarbejder, der var blevet udstationeret til et dansk selskab fra et koncernforbundet, hollandsk selskab.
Medarbejderen havde indgået aftalen om udstationering med sin hollandske arbejdsgiver. Udstationeringskontrakten fastslog, at det oprindelige ansættelsesforhold stadig var gældende, og at den hollandske arbejdsgiver var forpligtet til at tilbyde medarbejderen en stilling ved udløb af udstationeringen. Endelig fremgik det af udstationeringskontrakten, at der kunne være mulighed for at fortsætte hos det danske selskab på en local contract ved udstationeringsaftalens udløb.
Medarbejderen forblev socialt sikret i Holland i henhold til EU-regler, der som udgangspunkt forudsatte, at udstationeringen skete for den hollandske arbejdsgivers regning.
På den baggrund fandt landsretten det efter en samlet vurdering ikke godtgjort, at betingelsen om, at der bestod et ansættelsesforhold mellem den hollandske medarbejder og det danske selskab, var opfyldt. Det kunne ikke føre til et andet resultat, at lønnen var blevet udbetalt af det danske selskab, der også havde indeholdt A-skat og AM-bidrag, og at der var blevet udarbejdet et tillæg til ansættelseskontrakten udarbejdet mere end et år efter udstationeringens begyndelse.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Sagen angik, om sagsøgeren havde krav på skattelempelse i medfør af ligningslovens § 33, stk. 1, med skat, som han påstod, at hans arbejdsgiver i Sierra Leone havde indeholdt i hans løn og betalt til skattemyndighederne i Sierra Leone. Arbejdsgiveren var en virksomhed, som sagsøgeren var den daglige og ansvarlige leder af i den omhandlede periode.
Retten fandt, at det påhvilede sagsøgeren at dokumentere, at der var betalt skat til skattemyndighederne i Sierra Leone i det påståede omfang.
Sagsøgeren havde fremlagt lønsedler, hvoraf det fremgik, at der var indeholdt skat i lønnen. Sagsøgeren havde endvidere fremlagt dels en erklæring fra virksomhedens revisor om, at der var betalt skat i det påståede omfang, dels to erklæringer fra skattemyndighederne i Sierra Leone om, at sagsøgeren havde betalt skat i den omhandlede periode, men ikke af hvor meget eller af hvilken indkomst.
Retten fandt, at de fremlagte dokumenter ikke udgjorde tilstrækkelig dokumentation for, at der var betalt skat til Sierra Leone i det påståede omfang.
Retten lagde vægt på, at sagsøgeren ikke havde besvaret Skatteministeriets opfordring om at fremlægge dokumentation for, at virksomheden havde afregnet den omhandlede skat til skattemyndighederne i Sierra Leone. Retten henviste til, at sagsøgeren havde forklaret, at virksomheden modtog en kvittering for indbetaling af skatten til skattemyndighederne i Sierra Leone. Retten bemærkede, at sagsøgeren som den daglige og ansvarlige leder af virksomheden bar risikoen for, at det eventuelt ikke var muligt at fremlægge kvitteringerne.
Retten lagde endvidere vægt på, at sagsøgeren ikke havde besvaret Skatteministeriets opfordring om at redegøre for beløb, der var overført til ham, men som langt oversteg hans lønudbetalinger ifølge lønsedlerne.
Spørgsmålet i sagen var, om sagsøgeren var berettiget til ordinær genoptagelse af sin skatteansættelse for indkomståret 2012, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Spørgsmålet var nærmere, om sagsøgeren havde fremlagt dokumentation for, at hans virksomhed havde haft et overskud på 36.501 kr. i stedet for 250.000 kr., som skønnet af skattemyndighederne, og at han havde afholdt rejseudgifter på i alt 50.000 kr.
Retten fastslog, at det er en forudsætning for ordinær genoptagelse, at den skattepligtige dokumenterer eller sandsynliggør, at den tidligere skatteansættelse er forkert.
Retten fandt det bl.a. ikke godtgjort, at sagsøgeren ved en personlig henvendelse til skattemyndighederne havde afleveret det påståede materiale, som skattemyndigheder bestred at have modtaget.
Retten frifandt Skatteministeriet under henvisning til, at sagsøgeren hverken havde godtgjort eller sandsynliggjort, at skatteansættelsen for 2012 var forkert.
Sagen angik opgørelse af den skattemæssige indgangsværdi af aktiver, som en kommune havde indskudt i et vand- og spildevandsforsyningsselskab. Overdragelsen var omfattet af ligningslovens § 2, og den skattemæssige værdi af de overdragne aktiver skulle således fastsættes efter denne bestemmelse.
Højesteret fandt, at den beregningsmetode, som SKAT (nu Skattestyrelsen) havde anvendt, ikke udgjorde et egnet grundlag for at opgøre den skattemæssige værdi af de overdragne aktiver.
Højesteret udtalte, at det for vandforsynings- og spildevandsvirksomhed gælder, at der påhviler selskaberne en forsyningspligt, og at "hvile i sig selv"-princippet indebærer, at der ikke kan tjenes penge på aktiviteterne. Højesteret fandt på denne baggrund, at det afgørende for den skattemæssige værdiansættelse af aktiverne måtte være, hvilken værdi aktiverne måtte skønnes at have haft for vandselskabet. Højesteret fandt, at den beregningsmetode, hvorved den regulatoriske værdi opgøres som et gennemsnit af den nedskrevne genanskaffelsesværdi og den nedskrevne anskaffelsesværdi (den såkaldte POLKA-værdi), var et rimeligt udtryk for, hvorledes aktivernes værdi efter ligningslovens § 2 burde fastsættes.
Højesteret havde ikke fornødent grundlag for at fastslå, hvad POLKA-værdien ville udgøre i forbindelse med kommunens overdragelse af aktiver i den konkrete sag. Sagen blev som følge heraf hjemvist til Skattestyrelsen til fornyet behandling.
Straf - registreringsafgift - dokumentfalsk - falsk nummerplade - færdselsloven T var tiltalt for i perioden fra 06.10.16-17.11.16 på offentlig vej med forsæt til unddragelse af registreringsafgift at have anvendt en ikke-indregistreret personbil samt for dokumentfalsk ved at have anvendt falsk nummerplade på bilen. T var tillige tiltalt for en række overtrædelser af færdselsloven: hastighedsovertrædelser, bilkørsel selvom han var frakendt førerretten, ikke at standse ved politiets tegn, ført bil i påvirket tilstand, at bilen ikke var ansvarsforsikret samt tyveri af et videoovervågningskamera. T havde derved unddraget for 32.029 kr. i registreringsafgift i alt. T forklarede at det var korrekt at han ikke havde tegnet ansvarsforsikring på bilen og godt vidste at han var frakendt førerretten. T havde købt bilen i starten af oktober 2016 for omkring 10.000 kr. Han hentede bilen sammen med sin lillebror. Bilen kom hjem på prøveskilte, som T havde købt på motorcenteret i Aalborg. Det var T, der kørte bilen hjem. Der var ikke nogen prøveskilte på bilen, da han købte den. T var lige blevet løsladt og skulle have noget at lave, da han gik sygemeldt. Der var flere ting der skulle laves på bilen. Da bilen stod hjemme hos T, havde den ikke plader på. T ved ikke om bilen havde plader på, da den blev standset af politiet. T havde ikke bestilt nummerplader til bilen. Han ved ikke, hvordan hans navn kan fremgå af bestillingen af showpladerne fra Sverige. T var ikke helt sikker på, hvad kilometerstanden stod på bilen, da han købte den. Han skiftede speedometeret, idet han kom til at knække glasset. Han fik fat i et brugt glas og stillede kilometertællen som han huskede, at den stod. T opdagede at hans bil var væk, men politiet ville ikke tage imod en tyverianmeldelse. Byretten fandt T skyldig i tiltalen, bortset fra tyveri og to færdselsovertrædelser vedrørende en anden bil. Retten fandt det bevist, at T's bil havde været anvendt til kørsel på offentlig vej med forsæt til unddragelse af registreringsafgift af T eller med T's accept. Retten lagde endvidere til grund at T havde bestilt de falske nummerplader som var fastmonteret på hans bil, da han blev stoppet den 17. november 2016 og ved at anvende nummerpladerne havde T gjort sig skyldig i dokumentfalsk. T idømtes 60 dages fængsel samt en samlet bøde på 24.000 kr., frakendelse af retten til at føre motordrevet køretøj bortset fra lille knallert samt konfiskation. Landsretten stadfæstede byrettens dom, men forhøjede fængselsstraffen til 3 måneder under hensyn til, at flere af forholdene er begået kort efter hans prøveløsladelse og nedsatte bøden til 17.000 kr. | |
Straf - told - smugleri - hæleri - valuta T1 og T2 var tiltalte for i forening efter forudgående aftale eller forståelse den 31. oktober 2016 i en personbil i indrejsefeltet ved Rødby færgehavn at have været i besiddelse af 99.200 euro i kontanter, som de vidste eller bestemt formodede stammede fra en strafbar handling og som oversteg værdien af 10.000 euro uden at have angivet pengene overfor told- og skatteforvaltningen. De tiltalte kørte i T1's bil med T2 som fører. T1 forklarede at formålet med turen var at hente pengene i Tyskland og køre dem til Sverige. Pengene skulle bruges til at købe biler for. Han fik pengene i kontanter, idet ham, de skulle købe biler af, ville have pengene i kontanter. Han vidste ikke, hvordan det foregik, og at man kunne have lavet en bankoverførsel. Han var vant til, at man havde pengene i hånden, når han lavede forretning. T2 forklarede at han i Tyskland fandt ud af, at der i rygsækken lå de pågældende euro. Byretten fandt T1 og T2 skyldige i tiltalen. Retten henså til at de tiltalte har haft skiftende forklaringer og som savnede sandsynlighedens præg samt beløbets størrelse. T1 idømtes fængsel i 6 måneder, heraf 4 måneder betinget samt 6 års indrejseforbud. T2 idømtes fængsel i 9 måneder, heraf 6 måneder betinget samt 6 års indrejseforbud. Hos de tiltalte konfiskeredes 99.200 euro. Landsretten stadfæstede byrettens dom. |
Journalnr: 15/3020091
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomstårene 2011-2013. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-11-2018
Journalnr: 16/0152679
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2010 og 2011. Landsskatteretten stadfæster fsv. angår 2010 og hjemviser sagen vedrørende 2011.
Afsagt: 29-11-2018
Journalnr: 16/0879229
Fradrag for tab
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for tab på investeringer (bedrageri) og konsekvensændringer for underskud. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-11-2018
Journalnr: 15/2975674
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt fradrag for underskud af virksomhed med idet klageren ikke er anset for at drive erhvervsmæssig virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-11-2018
Journalnr: 15/0957056
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed. Landsskatteretten hjemviser sagen.
Afsagt: 14-11-2018
Journalnr: 18/0003214
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt fradrag for underskud af virksomhed idet klageren ikke er anset for at drive erhvervsmæssig virksomhed og i den forbindelse ikke ikke godkendt, at klageren kan anvende reglerne i virksomhedsskatteloven. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.
Afsagt: 22-11-2018
Journalnr: 17/0297322
Gaveafgift
Klagen vedrører beregning af gaveafgift og værdiansættelse af lejlighed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-11-2018
Journalnr: 14/0027360
Genoptagelse af indkomstansættelsen
Klagen vedrører nægtet genoptagelse af indkomstansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-11-2018
Journalnr: 16/1224132
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-11-2018
Journalnr: 15/2167866
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-11-2018
Journalnr: 16/1410110
Hævninger i selskab
Klagen skyldes, at hævninger i selskab er anset som udlodning til hovedanpartshaveren. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-11-2018
Journalnr: 15/1548239
Indberetningspligt og indeholdelsespligt
Klagen skyldes, at SKAT har pålagt selskabet, at indberette at indberette værdi af fri bolig for indkomståret 2015 og fremefter og, at indeholde A-skat i udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse for 2014 og fremefter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen for så vidt angår indberetningspligt vedrørende fri bolig. Forholdet om skattefri befordringsgodtgørelser hjemvises.
Afsagt: 28-11-2018
Journalnr: 16/0296568
Lån over mellemregningskonto
Klagen skyldes, at lån over mellemregningskonto er anset for udbytte. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-11-2018
Journalnr: 16/0536620
Lån over mellemregningskonto
Klagen skyldes, at lån fra selskab over mellemregningskonto er anset for udbytte. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-11-2018
Journalnr: 15/0150782
Selskabs skattepligt til Danmark
Klagen vedrører opgørelse af den skattepligtige indkomst for selskab med aktiviteter både Danmark og Sverige, herunder fradrag for udgifter til porto, telefon, edb og revision. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-11-2018
Journalnr: 17/0987957
Skat af befordringsgodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af udbetalte befordringsgodtgørelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-11-2018
Journalnr: 14/1087916
Skønsmæssig ansættelse af indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af klagerens indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-11-2018
Journalnr: 14/3559082
Skønsmæssig ansættelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud, bl.a. på baggrund af indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-11-2018
Journalnr: 18/0003427
Skønsmæssig ansættelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud af virksomhed og udlejningsejendom. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-11-2018
Journalnr: 16/0456993
Tilbagebetaling af overskydende skat
Klagen skyldes, at at har opkrævet tidligere udbetalt overskydende skat med tillæg af renter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-11-2018
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 10-01-2019 indstilling i C-607/17 Etableringsfrihed Memira Holding
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse - national skattelovgivning - etableringsfrihed - fradrag af et udenlandsk datterselskabs underskud i moderselskabets hjemstedsstat i forbindelse med en fusion - begrundelse for manglende ret til fradrag for såkaldte endelige underskud - forholdsmæssigheden af en manglende adgang til grænseoverskridende modregning af underskud - de såkaldte endelige underskud som begreb
Tidligere dokument: C-607/17 Etableringsfrihed Memira Holding - DomDen 10-01-2019 indstilling i C-608/17 Etableringsfrihed Holmen
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse - national skattelovgivning - etableringsfrihed - fradrag af et udenlandsk datterselskabs underskud i moderselskabets hjemstedsstat - begrundelse for manglende ret til fradrag for såkaldte endelige underskud - forholdsmæssigheden af en manglende adgang til grænseoverskridende modregning af underskud - de såkaldte endelige underskud som begreb - moderselskabets direkte ejerskab som forudsætning for en antagelse om et endeligt underskud - hensyntagen til underskud på grundlag af en begrænsning af adgangen til modregning af underskud i datterdatterselskabets hjemstedsstat - hensyntagen til underskud på grundlag af en manglende modregning mellem koncernforbundne virksomheder i likvidationsåret i datterdatterselskabets hjemstedsstat
Tidligere dokument: C-608/17 Etableringsfrihed Holmen - DomDen 26-02-2019 dom i C-117/16 Y Denmark
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - tilnærmelse af lovgivningerne - fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater - direktiv 90/435/EØF - skattefritagelse for overskud, som selskaber i en medlemsstat udlodder til selskaber i andre medlemsstater - den retmæssige ejer af det udloddede udbytte - retsmisbrug - selskab, der er hjemmehørende i en medlemsstat, som til et selskab, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat, udbetaler udbytte, som dernæst i sin helhed eller stort set i sin helhed overføres ud af Den Europæiske Unions område - datterselskab, der er underlagt en forpligtelse til at indeholde kildeskat af udbytte
Tidligere dokument: C-117/16 Y Denmark - DomDen 26-02-2019 dom i C-118/16 X Denmark
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - tilnærmelse af lovgivningerne - fælles ordning for beskatning af renter og royalties, der betales mellem associerede selskaber i forskellige medlemsstater - direktiv 2003/49/EF - den retmæssige ejer af renter og royalties - artikel 5 - retsmisbrug - selskab, der er hjemmehørende i en medlemsstat, som til et associeret selskab, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat, betaler renter, som dernæst i deres helhed eller stort set i deres helhed overføres ud af Den Europæiske Unions område - datterselskab, der er underlagt en forpligtelse til at indeholde kildeskat af renter
Tidligere dokument: C-118/16 X Denmark - DomDen 26-02-2019 dom i C-119/16 C Danmark I
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - tilnærmelse af lovgivningerne - fælles ordning for beskatning af renter og royalties, der betales mellem associerede selskaber i forskellige medlemsstater - direktiv 2003/49/EF - den retmæssige ejer af renter og royalties - artikel 5 - retsmisbrug - selskab, der er hjemmehørende i en medlemsstat, som til et associeret selskab, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat, betaler renter, som dernæst i deres helhed eller stort set i deres helhed overføres ud af Den Europæiske Unions område - datterselskab, der er underlagt en forpligtelse til at indeholde kildeskat af renter
Tidligere dokument: C-119/16 C Danmark I - DomDen 26-02-2019 dom i C-299/16 Z Denmark
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - tilnærmelse af lovgivningerne - fælles ordning for beskatning af renter og royalties, der betales mellem associerede selskaber i forskellige medlemsstater - direktiv 2003/49/EF - den retmæssige ejer af renter og royalties - artikel 5 - retsmisbrug - selskab, der er hjemmehørende i en medlemsstat, som til et associeret selskab, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat, betaler renter, som dernæst i deres helhed eller stort set i deres helhed overføres ud af Den Europæiske Unions område - datterselskab, der er underlagt en forpligtelse til at indeholde kildeskat af renter
Tidligere dokument: C-299/16 Z Denmark - Dom
Er artikel 56 EF (nu artikel 63 TEUF) til hinder for, at en investeringsforening, der er hjemmehørende uden for Nederlandene ikke kan få tilbagebetalt nederlandsk udbytteskat, som er blevet indeholdt af udbytte, den har modtaget fra organer, der er hjemmehørende i Nederlandene, fordi den ikke er indeholdelsespligtig af nederlandsk udbytteskat, mens der sker tilbagebetaling til en i Nederland [...] | |
Er artikel 56 EF (nu artikel 63 TEUF) til hinder for, at en investeringsforening, der er hjemmehørende uden for Nederlandene, ikke kan få tilbagebetalt nederlandsk udbytteskat, som er blevet indeholdt af udbytte, den har modtaget fra organer, der er hjemmehørende i Nederlandene, fordi den ikke er indeholdelsespligtig af nederlandsk udbytteskat, mens der sker tilbagebetaling til en i Nederlandene hjemmehørende investeringsforening, der årligt udlodder sit investeringsresultat til sine andelsha... |
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - eksisterende støtte og ny støtte - begrebet »ny støtte« - ulovlig støtte - tilbagebetaling af udbytteskat - ordning udvidet til også at omfatte selskaber hjemmehørende uden for den berørte medlemsstats område - frie kapitalbevægelser - de nationale domstoles rolle - nationale domstoles mulighed for at prøve gennemførelsesforanstaltningerne til en støtteordning på grundlag af andre bestemmelser i EUF-traktaten end artikel 107 og 108 - Kommissionens enekompetence
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 107 TEUF og 108 TEUF er til hinder for, at en national domstol træffer afgørelse om, hvorvidt en betingelse om hjemsted i en eksisterende støtteordning er forenelig med artikel 63 TEUF, hvis betingelsen, som den i hovedsagen omhandlede, er uløseligt forbundet med støtteordningen i den forstand, at den er nødvendig for gennemførelsen af dennes formål eller forvaltning.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - statsstøtte - artikel 107, stk. 1, TEUF - afgift på erhvervelser af fast ejendom - fritagelse - overdragelser af ejendomsretten til en fast ejendom, der sker som følge af omdannelsesdispositioner, der foretages inden for visse selskabskoncerner - begrebet »statsstøtte« - betingelsen om selektivitet - begrundelse
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-374/17 Statsstøtte A-Brauerei - IndstillingArtikel 107, stk. 1, TEUF skal fortolkes således, at betingelsen, der følger af denne bestemmelse, om den pågældende fordels selektivitet, ikke er opfyldt med hensyn til en afgiftsfordel som den i hovedsagen omhandlede, der består i en fritagelse for afgift på erhvervelse af fast ejendom i tilfælde af en overdragelse af ejendomsretten til fast ejendom, der sker som følge af en omdannelsesdisposition, som udelukkende involverer selskaber fra den samme koncern, der er indbyrdes forbundne ved en kapitalandel på mindst 95% igennem en uafbrudt periode på mindst fem år forud for og fem år efter den nævnte disposition.
Adfærdskodeksen (erhvervsbeskatning) Rådets konklusioner (4. december 2018)
Q&A on the entry into force of the Anti-Tax Avoidance Directive
Bekendtgørelse om undtagelse af selskaber fra lov om offentlighed i forvaltningen
Bekendtgørelse om godkendelse m.v. efter ligningslovens § 8 A, stk. 2, og § 12, stk. 3, af almenvelgørende og almennyttige foreninger, fonde, stiftelser, institutioner m.v. og religiøse samfund her i landet eller i et andet EU/EØS-land
Høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, lov om erhvervsdrivende fonde og forskellige andre love (Ændring af reglerne om reelle ejere som følge af 5. hvidvaskdirektiv)
Oprettelsesdato: 17-12-2018
Høringsfrist: 18-01-2019
Forslag til Lov om ændring af ligningsloven og personskatteloven
Oprettelsesdato: 19-12-2018
Høringsfrist: 16-01-2019
Supplerende høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af selskabsloven, lov om kapitalmarkeder, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love
Oprettelsesdato: 20-12-2018
Høringsfrist: 21-01-2019
Bekendtgørelser vedr. almennyttige lotterier, spilleautomater, kasinoer, online væddemål, onlinekasino, væddemål, gebyrbetaling
Oprettelsesdato: 21-12-2018
Høringsfrist: 04-02-2019
Bilag 9 |
Bilag 10 | Orientering om aftale vedrørende platformsøkonomi, fra skatteministeren |
Bilag 8 |
Bilag 9 | Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 17. december 2018 |
Bilag 9 | Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 17. december 2018 |
Bilag 10 |
Bilag 11 | Ændringsforslag til 3. behandling stillet den 19. december 2018 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Bilag 23 |
Spm. 31 |
Spm. 32 | Spm. om at redegøre nærmere for betydningen af ændringsforslag nr. 7, til skatteministeren |
Spm. 33 |
Spm. 34 |
Bilag 23 |
Bilag 24 |
Spm. 31 |
Spm. 32 |
Spm. 33 |
Spm. 34 |
Spm. 35 |
Bilag 23 |
Spm. 31 |
Spm. 32 |
Spm. 33 |
Spm. 34 |
Bilag 94 |
Bilag 95 |
Bilag 97 |
Bilag 99 |
Bilag 100 | Status fra Skattestyrelsen om tilbud om køb af skatteoplysninger |
Bilag 101 | Orientering vedrørende sager om manglende ejendomsværdiansættelser |
Bilag 106 |
Spm. 70 |
Spm. 116 |
Spm. 117 |
Spm. 123 |
Spm. 124 |
Spm. 125 |
Spm. 126 |
Spm. 129 |
Spm. 130 |
Spm. 131 |
Spm. 132 |
Spm. 133 |
Spm. 134 |
Spm. 135 |
Spm. 136 |
Spm. 137 |
Spm. 138 |
Spm. 140 |
Spm. 145 |
Spm. 148 |
Spm. 149 |
Spm. 150 |
Spm. 157 |
Spm. 158 |
Spm. 161 |
Spm. 162 |
Spm. 164 |
Spm. 165 |
Spm. 167 |
Spm. 168 |
Spm. 182 |
Spm. 189 |
Spm. 190 |
Spm. 192 |
Spm. 195 |
Spm. 196 |
Spm. 197 |
Spm. 198 |
Spm. 199 |
Spm. 200 |
Spm. 201 |
Spm. 202 |
Spm. 203 |
Spm. 204 |
Spm. 205 |
Spm. 206 |
Spm. 207 |
Spm. S 362 |