SkatteMail 2022, uge 37

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Skattespørgsmål om økonomisk støtte til folketingskandidater
Topskattegrænsen stiger til 568.900 kr. i 2023
Skat ved salg af forældrelejligheder
Skilsmisse med skattesmæk
Beskatning af el- og plug-in hybridbiler justeres
When working abroad - which country can tax you?
Beskatning af fri firmabil - justerede beskatningsregler, plugin/el, satser - el betalt af arbejdsgiver
Forkert skatteretlig kvalifikation var ikke groft uagtsomt

Bindende svar
Fradrag for bonus
Servicefradrag for udgift til service af varmepumper
Udenlandsk trust - selvstændigt skattesubjekt - båndlagt kapital
Kan et selskab tilbyde medarbejdere, kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere gratis opladning af deres el-biler uden skatte-, afgifts- og momsmæssige konsekvenser
Trust - båndlagt kapital med flere kapitalejere - arv

Domme
Ligningslovens § 16 E - aktionærlån

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Skattespørgsmål om økonomisk støtte til folketingskandidater

Folketingskandidater skal betale skat af bidrag, som modtages udenom en partiforening - også af hjælp i form af betalte støtteannoncer eller rådighed over en kampagnebil.

BDO

Topskattegrænsen stiger til 568.900 kr. i 2023

For første gang i flere år vil der til næste år formentlig igen være over en halv million danskere, der vil skulle betale topskat. Topskattegrænsen hæves med 16.400 kr., svarende til en stigning på knap 3 %.

BDO

Skat ved salg af forældrelejligheder

En gevinst ved salg af en ejerlejlighed er som udgangspunkt kun skattefri, hvis ejeren selv har boet i lejligheden i en periode. Der gælder ingen krav til længden af denne periode, men indflytningen skal have været reel

BDO

Skilsmisse med skattesmæk

Boliger, der ejes i fællesskab, giver ofte skattemæssige udfordringer, når et parforhold bliver opløst, og den ene part bliver boende i huset eller lejligheden. Det gælder især for papirløst samlevende

Beierholm

Beskatning af el- og plug-in hybridbiler justeres

Fradrag og tillæg i beregningsgrundlaget for fri bil venter forud i de kommende år, mens private kan se frem til skattefri opladning.

Dansk Revision

When working abroad - which country can tax you?

You might be thinking either about working abroad or moving abroad to work. If so, you may benefit from reading our review of the rules for income tax abroad.

Revisionsinstituttet

Beskatning af fri firmabil - justerede beskatningsregler, plugin/el, satser - el betalt af arbejdsgiver

Arbejdsmarkedet rummer en lang række forskellige lønsammensætninger, når arbejdsgivere og medarbejdere indgår aftaler om aflønning. En af de mange muligheder arbejdsgivere har, er at tilbyde sine medarbejdere en fri firmabil.

TVC Advokatfirma

Forkert skatteretlig kvalifikation var ikke groft uagtsomt

Landsskatteretten skal løbende forholde sig til, hvorvidt en ansættelse kan ændres ekstraordinært – nogle afgørelser bliver offentliggjort, andre gør ikke.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Fradrag for bonus

SKM2022.437.SR

Et moderselskab og dets datterselskaber havde udbetalt gratiale til koncernens medarbejdere. Udbetaling var sket i tidsmæssig forbindelse med overdragelse af aktierne i moderselskabet. Gratialet var udbetalt på baggrund af den ansattes anciennitet. Med undtagelse af 4 centrale medarbejdere i moderselskabet, havde ingen af medarbejderne udført arbejde i relation til aktieoverdragelsen. Skatterådet kunne bekræfte, at de pågældende selskaber kunne fradrage udgifterne til gratialet efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Moderselskabet havde herudover afholdt udgifter til bonus til de nævnte 4 medarbejdere, der havde udført arbejde relateret til overdragelsen af aktierne i moderselskabet. Det var oplyst, at bonusudbetalingen havde til hensigt at honorere medarbejderne for denne ekstra arbejdsindsats. Skatterådet udtalte, at den udbetalte bonus ikke havde den fornødne tilknytning til selskabets drift, men måtte anses afholdt i aktionærernes interesse. Udgiften kunne derfor ikke fradrages i selskabets skattepligtige indkomst, hverken efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, eller ligningslovens § 8 N.

 

Bindende svar: Servicefradrag for udgift til service af varmepumper

SKM2022.434.SR

Spørger foretog servicering af varmepumper bestående i bl.a. gennemgang af varmepumpens dele samt rensning og udskiftning af filtre, støvsugning og aftørring af kabinet og antibakteriel behandling. Spørger mente, at der var tale om rengøring og påpegede i øvrigt, at varmepumper skulle have lovpligtigt service hvert år. Spørger ønskede at få bekræftet, at udgiften til det lovpligtige service af varmepumpe var fradragsberettiget for deres kunder efter servicefradraget, dvs. efter ligningslovens § 8 V.

Det vurderedes, at de beskrevne servicer af varmepumper var en samlet pakke, der omfattede en række forskellige kontroller, og evt. udskiftninger, som vedrørte varmepumpens funktion. De kunne ikke anses for at være omfattet af "Almindelig rengøring" i bilag 1 til ligningsloven, som opremsede ydelser omfattet af boligjobordningen i 2018 og frem, da de ikke var specifikt medtaget i bilag 1, ikke kunne sidestilles med ydelser som rensning eller vask af tæpper, gardiner eller persienner, og de i deres helhed i øvrigt ikke kunne anses for at være "almindelig rengøring". Udgifterne hertil var således ikke fradragsberettigede efter servicefradraget i ligningslovens § 8 V. Skatterådet svarede derfor nej til spørgsmålet.

 

Bindende svar: Udenlandsk trust - selvstændigt skattesubjekt - båndlagt kapital

SKM2022.433.SR

Spørgernes mor, der var bosiddende i England og aldrig havde været skattepligtig til Danmark, stiftede i sit testamente trusten "H1 Will Trust". En mindre kontantbeholdning, en bil og en fast ejendom, beliggende i England, blev indskudt i trusten.

Spørgerne og deres søster var begunstigede i trusten og blev tillagt ret til at bebo ejendommen vederlagsfrit til den yngste fyldte 24 år eller mens de var under uddannelse. Spørgerne og deres søster havde vetoret imod trustees salg af ejendommen. Vetoretten gjaldt så længe, at Spørgerne og deres søster havde ret til at bebo ejendommen. Ved trustens opløsning skulle trustens formue fordeles ligeligt mellem Spørgerne og deres søster.

Skatterådet fandt, at formuen i trusten skulle sidestilles med båndlagt kapital med udlagt kapitalejer og Skatterådet kunne således bekræfte, at trusten ikke anses som et selvstændigt skattesubjekt.

 

Bindende svar: Kan et selskab tilbyde medarbejdere, kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere gratis opladning af deres el-biler uden skatte-, afgifts- og momsmæssige konsekvenser

SKM2022.432.SR

Sagen vedrørte en virksomhed, der som en del af deres grønne profil havde indkøbt el-biler til anvendelse i deres drift og derfor ønskede at investere i en ladestander, der ville være placeret på virksomhedens adresse/domicil. Spørger ville selv forestå driften heraf for egen regning og risiko.

Udover den helt erhvervsmæssige anvendelse af el-ladestanderen, ønskede spørger også at tillade medarbejderne gratis at oplade deres private el-biler hos spørger. Derudover ønskede spørger også at tilbyde kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere gratis opladning af deres biler, når de var på erhvervsmæssigt besøg hos spørger.

Spørger havde derfor nærmere spurgt til fradragsret for el-udgifterne til opladning af medarbejdere og kunder m.fl. 's private biler samt om eventuel beskatning af dette gode. Derudover var der stillet spørgsmål om fradragsret for moms af udgifterne til den nævnte opladning, samt om godtgørelse for elafgiften til de nævnte opladninger.

Skatterådet kunne dertil bekræfte, at udgifterne til opladning af medarbejdernes private el-biler måtte anses for at være et lønaccessorium og dermed en fradragsberettiget lønudgift. Skatterådet fandt dog, at når en arbejdsgiver har stillet gratis opladning af medarbejdernes private el-biler til rådighed på arbejdspladsen skulle benyttelse af ladestationerne betragtes som et skattepligtigt personalegode, der skulle beskattes ud fra markedsprisen. Godet ville dog være omfattet af bagatelgrænsen for mindre personalegoder, således godet kunne beskattes, hvis den samlede værdi af sådanne goder, herunder julegaver, fra eller flere arbejdsgivere oversteg 1.200 kr. pr. år. i 2022.

Skatterådet kunne endvidere bekræfte, at spørger kunne foretage fradrag for udgifter til gratis opladning af kunder, leverandører og andre samarbejdspartneres private biler, men at udgiften måtte anses som repræsentationsudgifter, hvor fradragsretten ville være begrænset til 25 pct. af de afholdte udgifter.

Derudover fandt Skatterådet, at værdien af sådanne opladninger for kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere kunne anses for at være indenfor det typiske udgiftsniveau for en skattefri repræsentationsydelse som eksempelvis en middag på en restaurant og at værdien af sådanne opladninger ansås at kunne være meget beskeden. Endelig foregik opladningen hos spørger, mens kunderne m.fl. var hos spørger i erhvervsmæssigt ærinde, og dermed i tilknytning til udførelsen af arbejde, og dermed indkomsterhvervelsen, i forhold til den virksomhed, som modtageren repræsenterede. På denne baggrund fandt Skatterådet, at kunder, leverandører og andre forretningsforbindelser ikke skulle beskattes af værdien af den gratis opladning af deres biler.

For så vidt angik spørgsmål om elafgift ønskede spørger det bekræftet, at spørger kunne få godtgørelse for elafgiften af den elektricitet, der blev anvendt i spørgers ladestander til gratis opladning af medarbejdernes private el-biler, spørgers kunders, leverandørers og andre samarbejdspartneres el-biler på spørgers adresse/domicil.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at betingelserne for, at spørger kunne få godtgørelse for elafgiften efter elafgiftsloven var opfyldt, idet lovens krav om momsfradragsret ikke var opfyldt, jf. spørgsmål 11 og 12.

Skatterådet kunne derimod bekræfte, at spørger kunne få godtgørelse efter særordningen, jf. § 21 i lov nr. 1353 af 21. december 2012 (med senere ændringer), for elafgiften af den elektricitet, der blev anvendt til gratis opladning af spørgers medarbejders private el-biler samt spørgers kunders, leverandørers og andre samarbejdspartneres el-biler. Der var henset til, at spørger kunne anses som forbruger af elektriciteten i henhold til særordningen, da elektriciteten blev forbrugt af virksomheden ved opladningen, uanset at ladeydelsen blev anvendt gratis til spørgers medarbejders private el-biler, samt spørgers kunders, leverandørers og andre samarbejdspartneres el-biler. Det var forudsat at ladestanderen blev drevet for spørgers regning og risiko, og at spørger var involveret i driften af denne ladestander, samt de øvrige betingelser i særordningen var opfyldt.

For så vidt angik spørgsmålet om momsfradrag kunne Skatterådet ikke bekræfte, at spørger havde fradragsret for moms af udgifter (elektricitet og anskaffelse, drift og vedligeholdelse af ladestander) til opladning af:

Spørgers egne personbiler medarbejdernes egne personbiler kunder, leverandører og andre samarbejdspartneres private personbiler

Skatterådet kunne dog bekræfte, at spørger havde fradragsret for moms af udgifter (elektricitet og anskaffelse, drift og vedligeholdelse af ladestander) til opladning af spørgers egne varebiler med tilladt totalvægt på ikke over 3 ton.

Endelig afviste Skatterådet at besvare spørgsmål 13, da det stillede spørgsmål ikke havde karakter af en skatte, afgifts- eller momsmæssig disposition, men derimod handlede om virksomhedens administration til håndtering af de skattemæssige regler.

 

Bindende svar: Trust - båndlagt kapital med flere kapitalejere - arv

SKM2022.430.SR

Det ønskedes for det første bekræftet, at en udbetaling fra den trust, som blev etableret ved Spørgers fars Irrevocable Trust Agreement til Spørger i forbindelse med moderens død, ikke var skattepligtig indkomst, men derimod arv. Efter at Spørgers far døde, var trusten transparent i forhold til Spørgers mor. Da midlerne i trusten, efter at Spørgers mor døde, skulle fordeles ligeligt mellem Spørger og hans to brødre, var det på det tidspunkt, hvor Spørgers mor døde sikkert, hvem der i et nærmere bestemt omfang skulle have penge fra trusten. Da trustee desuden ikke havde indflydelse på fx størrelsen af udbetalingerne, idet der i den konkrete situation skulle ske en lige fordeling af formuen mellem Spørger og hans to brødre, var der ikke tale om en fondslignende trust, men derimod om en båndlagt kapital med tre udlagte kapitalejere. Spørgsmålet blev besvaret med "Ja, se dog begrundelse".

For det andet ønskedes det bekræftet, at en udbetaling fra en Family Trust til Spørger i forbindelse med moderens død ikke var skattepligtig indkomst, men derimod arv. Det var begge Spørgers forældre, som stiftede trusten. Trustens kapital skulle efter begge stifternes død deles ligeligt mellem deres børn, medmindre den længstlevende ægtefælle, altså Spørgers mor, havde bestemt noget andet. Da Spørgers mor ikke havde bestemt noget andet, og alle tre sønner overlevede hende, skulle kapitalen i trusten efter hendes død deles ligeligt mellem de tre sønner. Henset til at midlerne i trusten, efter at Spørgers mor døde, skulle fordeles ligeligt mellem Spørger og hans to brødre, var det på det tidspunkt, hvor Spørgers mor døde, sikkert, hvem der i et nærmere bestemt omfang skulle have penge fra trusten. Da trustee desuden ikke havde indflydelse på fx størrelsen af udbetalingerne, idet der i den konkrete situation skulle ske en lige fordeling af formuen mellem Spørger og hans to brødre, var der ikke tale om en fondslignende trust, men derimod om en båndlagt kapital med tre udlagte kapitalejere. De penge, som Spørger havde i trusten, måtte således anses for en båndlagt kapital med kapitalejer. Spørgsmålet blev besvaret med "Ja, se dog begrundelse".

For det tredje ønskedes det bekræftet, at en udbetaling fra en Revocable Trust til Spørger i forbindelse med moderens død ikke var skattepligtig indkomst, men derimod arv. Det var Spørgers mor, som stiftede trusten. Så længe Spørgers mor levede, var trusten transparent i forhold til hende. Da midlerne i trusten, efter at Spørgers mor døde, skulle fordeles ligeligt mellem Spørger og hans to brødre, var det på det tidspunkt, hvor Spørgers mor døde sikkert, hvem der i et nærmere bestemt omfang skulle have penge fra trusten. Da trustee desuden ikke havde indflydelse på fx størrelsen af udbetalingerne, idet der i den konkrete situation skulle ske en lige fordeling af formuen mellem Spørger og hans to brødre, var der ikke tale om en fondslignende trust, men derimod om en båndlagt kapital med tre udlagte kapitalejere. Spørgsmålet blev besvaret med "Ja, se dog begrundelse".

 

Dom: Ligningslovens § 16 E - aktionærlån

SKM2022.431.HR

Sagen angik, om skatteyderen i indkomstårene 2012-2014 skulle beskattes i medfør af ligningslovens § 16 E, jf. § 16 A, af en række hævninger foretaget i sit selskab.Højesteret fandt, at der ikke som anført af skatteyderen var grundlag for at forstå ligningslovens § 16 E, stk. 1, 1. pkt. sådan, at det forhold, at et lån bliver optaget via en sædvanlig mellemregningskonto, i sig selv indebærer, at lånet falder uden for bestemmelsen. Kun hvis det enkelte lån er optaget som led i en sædvanlig forretningsmæssig disposition, f.eks. som led i samhandel på tilsvarende vilkår som mellem uafhængige parter, skal der ikke ske beskatning, jf. § 16 E, stk. 1, 2. pkt.

Højesteret tiltrådte ikke skatteyderens synspunkt om, at han i hvert fald ved tilbagebetaling af hævede beløb, der har ført til beskatning, efterfølgende kunne hæve tilsvarende beløb uden at skulle beskattes af disse hævninger.

Højesteret fandt på den baggrund - ligesom landsretten - at de løbende hævninger på mellemregningskontoen, hvorved der opstod ny gæld til selskabet, eller hvor en allerede eksisterende gæld blev forøget, udgjorde lån omfattet af ligningslovens § 16 E.

Landsrettens dom blev herefter stadfæstet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 22/0019347
Aktieavance
Klagen vedrører beskatning af aktieavance i forbindelse med selskabets konkurs. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-08-2022

Journalnr: 19/0091368
Diverse forhold
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til underleverandører, nægtet fradrag for udgifter til køb af biler, jf. LL § 8Y samt forhøjelse af virksomhedens omsætning (kontant salg af biler). Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-08-2022

Journalnr: 17/0987183
Dobbeltbeskatning
Klagen skyldes, at SKAT har beskattet klagerens udenlandske pensionsudbetalinger med hjemmel i pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5, og indrømmet creditlempelse for betalt skat til udlandet. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, således at pensionsudbetalingerne er skattepligtige til Danmark efter pensionsbeskatningslovens § 53 B, stk. 6, jf. bestemmelsens stk. 2 og 3.
Afsagt: 24-08-2022

Journalnr: 20/0015824
Gave - ejendom
Klagen vedrører opgørelse af værdi af gave ved erhvervelse af ejendom. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-08-2022

Journalnr: 19/0095415
Handelspris
Klagerens repræsentant har anmodet Skattestyrelsen om bindende svar på en række spørgsmål om ejendommes handelspris. Landsskatteretten ændrer afgørelsen.
Afsagt: 25-08-2022

Journalnr: 18/0001007
Omgørelse
Klagen vedrører nægtet tilladelse til omgørelse efter skatteforvaltningslovens § 29. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-08-2022

Journalnr: 17/0624995
Salg af fast ejendom i næring
Klagen skyldes, at at klageren er anset for næringsdrivende ved salg af fast ejendom i udlejningsvirksomheden ved omdannelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-08-2022

Journalnr: 18/0002086
Skønsmæssig ansættelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 21-08-2022

Journalnr: 18/0022300
Tab på debitor
Klagen vedrører ej godkendt fradrag for tab på debitor. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-08-2022

Journalnr: 18/0007651
Træningsomkostninger
Klagen vedrører nægtet fradrag for træningsomkostninger som pilot. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-08-2022

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 19-09-2022 - 18-10-2022

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 13-10-2022 dom i C-431/21 Finanzamt Bremen
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - etableringsfrihed og fri udveksling af tjenesteydelser - selskabsskat - fastlæggelse af den skattepligtige indkomst for selskaber - transaktioner med tilknytning til udlandet - dokumentationspligt med hensyn til handelstransaktioner mellem personer, som står i et afhængighedsforhold - skøn over og tillæg til den skattepligtige indkomst som sanktion

Tidligere dokument: C-431/21 Finanzamt Bremen - Dom

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

CM 4375 2022 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Code of Conduct Group (Business Taxation) - MORNING ONLY

CM 4292 2022 REV 1 - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (High Level) - AFTERNOON ONLY

CM 4375 2022 REV 1 - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Code of Conduct Group (Business Taxation) - MORNING ONLY

 

Lovtidende

Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift i fjerde kvartal 2022 og i 2023 og forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag for indkomstårene 2022 og 2023), LOV nr 1268 af 13/09/2022. Udstedt af Skatteministeriet

Høringsportalen

Forslag til lov om vejafgift
Oprettelsesdato: 15-09-2022
Høringsfrist: 12-10-2022

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 293

Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, skatteforvaltningsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven (Forlængelse af virkningen af ejendomsvurderingen for 2020 af ejerboliger, forenkling af ejendomsvurderingerne for 2024 og 2025 og udvidelse af antallet af dommere i Landsskatteretten m.v.)

Bilag 294

Kopi af FIU alm del. - svar på spm. 421 om, hvad det vil koste at genindføre henholdsvis håndværkerfradraget og det grønne håndværkerfradrag, fra skatteministeren

Bilag 295

Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen)

Bilag 296

Publikation fra Skattestyrelsen: Social dumping i bygge- og anlægsbranchen

Bilag 297

Spillemyndighedens status for liberaliseringen af hestevæddemål i 2018 og indførelsen af det særlige bidrag til hestevæddeløbssporten i Danmark

Bilag 298

Lovudkast: Forslag til lov om vejafgift

Bilag 300

Henvendelse af 14/9-22 fra Lotte Kenvig, Klampenborg om dobbeltbeskatning i forbindelse med aktionærlån

Spørgsmål og svar

Spm. 416

Kapitalgevinster ved boliger bliver i dag beskattet via enten ejendomsavanceskat eller ejendomsværdiskat. Som boligejer er det dog muligt både at undgå ejendomsavanceskat og i vidt omfang også undgå ejendomsværdiskat, hvis man lejer sin bolig ud i størstedelen af ejerperioden (pga. parcelhusreglen). Vil ministeren bedes oplyse, ved hvor mange ejendomssalg (antal og andel) sælger har været fritaget for avancebeskatning pga. parcelhusreglen og samtidig betalt ejendomsværdiskat i mindre end halvdelen af ejerperioden? Endvidere bedes oplyst, i hvor stor en andel af ejerperioden der i gennemsnit bliver betalt ejendomsværdiskat blandt alle ejerboliger, der er fritaget for ejendomsavanceskat.  Svar  

Spm. 417

Kapitalgevinster ved boliger bliver i dag beskattet via enten ejendomsavanceskat eller ejendomsværdiskat. Som boligejer er det dog muligt både at undgå ejendomsavanceskat og i vidt omfang også undgå ejendomsværdiskat, hvis man lejer sin bolig ud i størstedelen af ejerperioden (pga. parcelhusreglen). Vil ministeren redegøre for provenu- og fordelingsvirkningen ved nedenstående to modeller, der kan sikre, at der betales enten ejendomsavanceskat eller ejendomsværdiskat for kapitalgevinsten i hele ejerperioden?- Model a) Alle ejerboliger, som er fritaget for ejendomsavancebeskatning pga. parcelhusreglen, gøres ejendomsværdiskattepligtige i hele ejerperioden, uanset om de f.eks. er lejet ud i en del af perioden.- Model b) Ejerboliger, som i en andel af ejerperioden ikke har været ejendomsværdiskattepligtige, gøres ved salg skattepligtige for en tilsvarende andel af avancen. Hvis der f.eks. ikke er betalt ejendomsværdiskat i 40 pct. af ejerperioden, så beskattes 60 pct. af avancen ved salg. Fordelingsvirkningen bedes opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre og i procent af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. Den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Endeligt bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten.  Svar  

Spm. 544

Vil ministeren redegøre for, hvor mange personer i beskæftigelse der er under den relative fattigdomsgrænse, som blev anvendt under den seneste S-regering? Vil ministeren endvidere redegøre for, hvilken ændring af hhv. beskæftigelsesfradrag eller bundskat, der ville skulle indføres for hhv. at halvere antallet af beskæftigede under fattigdomsgrænsen, hhv. at sikre, at der slet ikke er beskæftigede personer under denne fattigdomsgrænse?  Svar  

Spm. 622

Hvad vil det koste at give virksomheder skattefradrag for bankgebyrer for erhvervskonto, således at gebyret kan fratrækkes for kontoen i det skattemæssige regnskab?  Svar  

Spm. 631

Vil ministeren redegøre for erfaringerne med at udskyde selvangivelsesfristen for selvstændigt erhvervsdrivende med 2 måneder på grund af covid-19?  Svar  

Spm. 632

Ministeren bedes oplyse, om det har haft betydning for det årlige provenu, at selvangivelsesfristen for selvstændigt erhvervsdrivende i 2020 og 2021 blev udskudt med 2 måneder?  Svar  

Spm. 633

Ministeren bedes tilkendegive, om han vil rykke selvangivelsesfristen for selvstændigt erhvervsdrivende med 2 måneder permanent for at give mere tid til at opgøre selvangivelsen rigtigt?  Svar  

Spm. 642

Vil ministeren bekræfte, at en dansk virksomhed med filialer i udlandet, som sender sine udenlandske filialmedarbejdere på konference/kongres i Danmark, skal indeholde dansk skat de dage, medarbejderen er i Danmark til den pågældende konference/kongres?  Svar  

Spm. 643

Vil ministeren redegøre for, om reglerne for beskatning af filialmedarbejdere, der deltager i konferencer/kongresser i selskabets hjemland, er anderledes i Danmark end i andre EU-lande? I den forbindelse anmodes ministeren om at redegøre specifikt for reglerne i Sverige, Tyskland og Polen.  Svar  

Spm. 644

Mener ministeren, at det er uheldigt, at danske virksomheder med filialer i udlandet ikke kan afholde kongresser/konferencer i Danmark, hvor deres udenlandske filialmedarbejdere deltager som følge af skattereglerne?  Svar  

Spm. 668

Ministeren bedes oplyse det samlede provenu og budgetterede for hhv. ejendomsskatter og ejendomsværdiskat for periode 2015-2025.  Svar  

Spm. 669

Ministeren bedes oplyse fordeling af provenu på landets kommuner for hhv. ejendomsskat og ejendomsskat for perioden 2015-2025.  Svar  

Spm. 670

Ministeren bedes oplyse, hvad en gennemsnitlig hhv. husejer og lejlighedsejer betaler i hhv. ejendomsskat og ejendomsværdiskat opgjort pr. kommune for perioden 2015-2025?  Svar  

Spm. 691

Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Elo Jakobsen af 26. juli 2022 om forkert registrering og samvurdering af hans to matrikler i Povlsker? I den forbindelse bedes ministeren besvare følgende:- Borgeren har ved en forespørgsel via e-mail til Vurderingsstyrelsen ved en telefonopringning fra Vurderingsstyrelsen fået at vide, at han skal vente til der kommer ny ejendomsvurdering og så klage. Tidsestimat iflg. Vurderingsstyrelsen er 1 til 1½ år. Finder ministeren det rimeligt, at borgen iflg. Vurderingsstyrelsen skal vente 1 til 1½ år med, at få rettet en fejl i en ejendomsvurdering, når fejlen er begået af Vurderings og Skattestyrelsen? Og hvordan kan sådan en fejl opstå?- Finder ministeren det rimeligt, at det er borgeren, der skal afholde alle udgifter ved manglende salg af grund og ved anskaffelse af dokumentation for, at Vurderings og Skattestyrelsen har begået fejl?- Finder ministeren det rimeligt, at borgen ved et eventuel salg om 1½ år, grundet fejl hos Vurderings og Skattestyrelsen, kan forvente at skulle betale en forhøjet ejendomsskat efter 1. januar 2024 ved køb af ny mindre ejendom?- Finder Ministeren det rimeligt, at det er borgeren der skal finde hoved og hale i dette rod, når ”systemet” begår fejl? Hvis en borger begår fejl, kommer ”systemet” efter den pågældende, men hvem kommer efter ”systemet”?- Borgeren har oplyst, at han er blevet oplyst om, at ”systemet” ikke begår fejl – men er ministeren ikke enig i, at det er en fejl, at denne sag er opstået? Deler ministeren den holdning, at ”systemet” altid har ret?- Hvor når kan borgeren forvente at der kommer styr på dette, og vil ministeren tage initiativ til, at ”systemet” siger undskyld over for borgeren og godtgør de omkostninger/udgifter borgeren har haft?  Svar  

Spm. 703

Vil ministeren redegøre for, hvorvidt der er forskning, der påviser, at spilreklamer påvirker lysten til pengespil?  Svar  

Spm. 705

Vil ministeren kommentere, hvorledes han ser forskellen på de spil, der tilbydes af regulerede spil-udbydere med licens og de pengespils-lignende spil, der foregår eksempelvis gennem loot-boxes og skinbetting?  Svar  

Spm. 739

Vil skatteministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 421 oplyse, om de nævnte risici i forhold til indlåsningseffekter og incitamenter til salg og genkøb er til stede i samme omfang, hvis man ejer f.eks. 11 pct. af aktierne, og i samme ombæring oplyse, om der er et fagligt argument for, at grænsen er netop minimum 10 pct. ejerskab for at være underlagt realisationsbeskatning?  Svar  

Spm. 777

Det fremgår af et svar til Skatteudvalget af den 26. august 2022 (alm. del – svar på spm. 646), at udenlandske studerendes misligholdte SU-gæld er steget til 939 mio. kr. Der ønskes en opgørelse over den misligholdte gæld, hvor der for hver nationalitet opgøres antal skyldnere, samlet beløb og gennemsnitlig gæld pr. skyldner.  Svar  

Spm. 785

Vil ministeren oversende en tabeloversigt, der viser, hvilke af regeringens stramninger af skatter, afgifter og fiskale gebyrer siden sommeren 2019 der ikke er forligsbelagte, og hvilke af stramningerne der er forligsbelagte, samt hvilke partier der indgår i forligskredsen?

Spm. 786

I forlængelse af ministerens besvarelse af 5. november 2021 af SAU alm. del – spørgsmål 2 bedes ministeren tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om overvågning/evaluering, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ. Ministeren bedes endvidere i oversigten oplyse, hvilke love der har en solnedgangsbestemmelse.  Svar  

Spm. 788

Hvorfor har regeringen ikke afsat midler i sit forslag til Finanslov 2023 til at gøre det midlertidige forhøjede fradrag for virksomhedernes udgifter til FoU på 130 pct. permanent med virkning fra 2023, som regeringen ellers har aftalt med et politisk flertal i Folketinget den 21. januar 2022?  Svar  

Spm. 789

Hvad er regeringens plan for at få det finansieringsmæssige grundlag rettidigt på plads, så det forhøjede midlertidig FoU-fradrag på 130 pct. kan videreføres i permanent form fra 2023, som aftalt med et flertal i Folketinget i januar 2022, og har regeringen en ”Plan B”, hvis dette ikke lykkes inden årsskiftet?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 1271

Om et forstærket samarbejde om global minimumsskat.

Spm. S 1272

Om enstemmigheden på skatteinitiativer i EU.

Spm. S 1273

Om et forstærket samarbejde generelt på skatteområdet.

Samrådsspørgsmål

Spm. Æ

Samrådsspm. om at redegøre for de punkter på ECOFIN-rådsmødet den 4. oktober 2022, som er relevante for Skatteudvalget, til finansministeren, kopi til skatteministeren