SkatteMail 2022, uge 34

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Viden om - skat og moms: Udstationering
Tax challenges arising from digitalisation: Public comments received on the Progress Report on Amount A of Pillar One
Tax challenges of digitalisation: OECD invites public input on the Progress Report on Amount A of Pillar One
Vil du vide mere om, hvordan en skatte- eller afgiftssag kan blive til en straffesag?

Afgørelser
Anmodning om tilbageførelse af beregnede og opkrævede renter - Overskridelse af frist for indgivelse af gaveanmeldelse - Gaveafgift er betalt rettidigt
Grundlag for ekstraordinær genoptagelse - Selvstændig erhvervsdrivende eller lønmodtager
Årsomvurdering pr. 1. oktober 2014 - Om- eller tilbygning - Nedsættelse af grundværdien og den omberegnede grundværdi
Adgang til omkostningsgodtgørelse for renter af pålagte sagsomkostninger
Fond - Ikke godkendt fradrag - Udgifter vedrørende køb, istandsættelse og udlejning af ejendomme til brug for daginstitutioner

Domme
Indsætninger på bankkonto
Beskatning af værditilvækst - skønsmæssig ansættelse - ekstraordinær genoptagelse - grov uagtsomhed - kundskabstidspunkt

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Viden om - skat og moms: Udstationering

Hvor skal der betales skat? Det er et af de allerførste spørgsmål, der stilles, når arbejde i udlandet kommer på tale. Ikke noget enkelt spørgsmål at besvare. Det afhænger nemlig af mange forhold. Her prøver vi at give et overblik over reglerne.

OECD

Tax challenges arising from digitalisation: Public comments received on the Progress Report on Amount A of Pillar One

On 11 July 2022, as part of the ongoing work of the OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS to implement the Two-Pillar Solution to Address the Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy, the OECD invited public comments on the Progress Report on Amount A of Pillar One to assist members in further refining and finalising the relevant rules.

OECD

Tax challenges of digitalisation: OECD invites public input on the Progress Report on Amount A of Pillar One

As part of the ongoing work of the OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS (Inclusive Framework) to implement the Two-Pillar Solution to Address the Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy, the OECD is seeking public comments on the Progress Report on Amount A of Pillar One.

TVC Advokatfirma

Vil du vide mere om, hvordan en skatte- eller afgiftssag kan blive til en straffesag?

Hvis der er en formodning om et strafbart forhold ved en civil skatte- eller afgiftssag oversendes skatte- eller afgiftssagen til straffesagsenhederne.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Afgørelse: Anmodning om tilbageførelse af beregnede og opkrævede renter - Overskridelse af frist for indgivelse af gaveanmeldelse - Gaveafgift er betalt rettidigt

SKM2022.405.LSR

Klageren modtog i 2017 gaver for i alt 1.062.900 kr. og indbetalte gaveafgiften heraf, 150.000 kr., til SKAT rettidigt den 30. april 2018. Der blev derimod ikke indsendt gaveanmeldelse inden udløbet af fristen herfor senest den 1. maj 2018, jf. boafgiftslovens § 26, stk. 1. Efter SKATs påmindelse om gaveanmeldelse i brev af 21. marts 2019 blev gaveanmeldelse indgivet den 7. maj 2019. SKAT godkendte gaveanmeldelsen, men opkrævede med henvisning til boafgiftslovens § 38, stk. 1, renter af gaveafgiften med henvisning til, at anmeldelsen var indgivet for sent. Landsskatteretten fandt, at boafgiftslovens § 38 måtte forstås sådan, at der i den foreliggende situation, hvor klageren ikke indgav rettidig anmeldelse, men selv beregnede afgiften og indbetalte den inden udløbet af fristen for at indgive anmeldelse med angivelse af, at der var tale om gaveafgift, ikke påløb renter som følge af den for sene gaveanmeldelse. Landsskatteretten gav derfor klageren medhold i, at der ikke skulle beregnes renter. (Dissens).

 

Afgørelse: Grundlag for ekstraordinær genoptagelse - Selvstændig erhvervsdrivende eller lønmodtager

SKM2022.404.LSR

Klagen skyldtes, at Skattestyrelsen med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, havde genoptaget klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2009-2011 ekstraordinært. Landsskatteretten fandt, at der ikke var hjemmel til ekstraordinær genoptagelse, idet klageren ikke i det konkrete tilfælde blev anset for at have handlet groft uagtsomt eller forsætligt ved fejlagtigt at selvangive indkomsten, som var han selvstændig erhvervsdrivende.

 

Afgørelse: Årsomvurdering pr. 1. oktober 2014 - Om- eller tilbygning - Nedsættelse af grundværdien og den omberegnede grundværdi

SKM2022.403.LSR

Sagen angik, om SKAT havde været berettiget til at foretage en årsomvurdering af en ejendom pr. 1. oktober 2014. Landsskatteretten fandt, at der ikke var grundlag for at foretage en årsomvurdering. Landsskatteretten henså herved bl.a. til, at der ikke var foretaget om- eller tilbygning på en eksisterende bygning på ejendommen, og at SKAT ikke havde ansat en værdi af den bålhytte, som var blevet opført på ejendommen. Den foretagne årsomvurdering pr. 1. oktober 2014 blev derfor annulleret.

 

Afgørelse: Adgang til omkostningsgodtgørelse for renter af pålagte sagsomkostninger

SKM2022.402.LSR

Landsskatteretten fandt, at der ikke var adgang til omkostningsgodtgørelse for renter af pålagte sagsomkostninger.

 

Afgørelse: Fond - Ikke godkendt fradrag - Udgifter vedrørende køb, istandsættelse og udlejning af ejendomme til brug for daginstitutioner

SKM2022.400.LSR

Sagen angik, om en fond ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kunne foretage fradrag for uddelinger til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål. Landsskatteretten fandt på baggrund af fondens vedtægtsmæssige formål, at fondens virke i relation til ejendommene var erhvervsmæssigt og dermed ikke almennyttigt. Det er i praksis anerkendt, at udgifter til ejendomme, hvor der foreligger en direkte tilknytning til et almennyttigt virke, kan anses som almennyttige uddelinger, jf. SKM2006.504.SR, SKM2011.232.SR og SKM2016.17.SR. Landsskatteretten fandt imidlertid, at fondens virke i relation til ejendommene ikke i sig selv kunne anses almennyttigt, og da det ikke var godtgjort, at ejendomsdriften havde direkte tilknytning til et almennyttigt formål, kunne fondens udgifter vedrørende ejendommene ikke anses som uddelinger til et almennyttigt formål i henhold til fondsbeskatningslovens § 4. Som konsekvens heraf var der ikke hjemmel til konsolideringsfradrag efter fondsbeskatningslovens § 5. Landsskatteretten stadfæstede derfor SKATs afgørelse.

 

Dom: Indsætninger på bankkonto

SKM2022.399.BR

Sagen angik, om skattemyndighederne med rette havde forhøjet skatteyderens skattepligtige indkomst i indkomståret 2018 i anledning af en række indsætninger på samlet kr. 344.400.

Skatteyderen gjorde under sagen gældende, at indsætningerne ikke var skattepligtige, idet to af indsætningerne på henholdsvis kr. 200.000 og kr. 80.000 udgjorde private lån, og idet de resterende indsætninger var udtryk for provenuer fra salg af skatteyderens private ejendele.

Til støtte for sin forklaring om lån fremlagde skatteyderen bl.a. håndskrevne dokumenter udarbejdet af skatteyderen, som omtalte lånene, og for så vidt angår indsætningen på kr. 200.000 tillige transaktionsbilag, der angiveligt udtrykte låneafdrag, samt kontoudskrift for den påståede långivers konto, hvoraf en overførsel på kr. 200.000 fremgik. Til støtte for sin forklaring om provenu fra salg af private ejendele fremlagde skatteyderen bl.a. tre erklæringer fra påståede købere.

Retten fandt, at skatteyderen ikke havde tilvejebragt tilstrækkelig dokumentation for, at indsætningerne på kr. 200.000 og kr. 80.000 udgjorde lånebeløb. Retten fremhævede, at der ikke var fremlagt et sædvanligt lånedokument med angivelse af nærmere vilkår for lånene, og at erklæringen fra den ene påståede långiver var fremkommet under skattesagens behandling.

For så vidt angår de påståede salgsprovenuer fandt retten, at skatteyderen ikke havde løftet sin bevisbyrde for, at der var tale om skattefrie indtægter. Retten fremhævede, at der ikke var fremlagt dokumentation for skatteyderens forklaring ved undtagelse af de tre erklæringer, der måtte betragtes som udarbejdet til brug for skattesagen og dermed havde begrænset bevisværdi.

Retten fandt dermed, at samtlige indsætninger måtte anses som skattepligtig indkomst.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

CM 4076 2022 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation – Excise duties/Energy taxation)

CM 4163 2022 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Code of Conduct Group (Business Taxation) - Subgroup on internal and external issues - MORNING ONLY

 

Nyt fra Parlamentet

meddelelse til medlemmerne andragende nr. 0393/2013 af f.t., britisk statsborger, med 750 underskrifter, om ny spansk lovgivning, som pålægger indberetning af aktiver og rettigheder i udlandet andragende nr. 0478/2013 af patrick le cam, fransk statsborger, om spansk skattelovgivning andragende nr. 0566/2013 af anthony valcke, belgisk statsborger, for eu rights clinic og abusos urbanísticos no om ny spansk lovgivning, som pålægger indberetning af aktiver og rettigheder i udlandet

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 646

Vil ministeren oplyse, hvor meget udenlandske studerende fra EU og tredjeverdenslande skylder Danmark i misligholdte SU-lån?  Svar  

Spm. 658

Ministeren bedes oplyse forventningen til lagerskattens omfang relativt til virksomhedernes frie cashflow.  Svar  

Spm. 665

Med Grøn skattereform for industri mv. af 24. juni 2022 tages et vigtigt skridt videre mod den grønne omstilling, men samtidig udfordres tilgængeligheden i landdistrikterne, da aftalen kan være med til at besværliggøre transporten eller prisen på transport i eller til landdistrikter og øer og dermed hindre pendling og bosætning. Hvordan vil ministeren sikre, at man forsat har økonomisk mulighed for at pendle, når man bor i et landdistrikter eller på øerne?  Svar  

Spm. 666

Agter ministeren at indkalde til forhandlinger med henblik på at sikre, at det forsat skal være økonomisk attraktivt/muligt at bo i et landdistrikt og pendle til en arbejdsplads et andet sted i landet?  Svar  

Spm. 667

Vil ministeren redegøre for, hvordan det sikres, at vi kommer i mål med vores grønne omstilling, og at det samtidig er økonomisk attraktivt at bo og leve i et landdistrikt eller på en ø, når man er afhængig af at kunne flytte sig for at passe sit arbejde?  Svar  

Spm. 671

Vil ministeren kommentere nyheden ”Finanstilsynets vejledning udstiller problemerne med lagerskatten” fra EjendomDanmark den 4. juli 2022?  Svar  

Spm. 672

Hvad er ministerens kommentar til, at lagerskatten ifølge EjendomDanmark udgør ”en kæmpe udfordring”, fordi positiv likviditet i udlejningsejendommenes løbende drift er afgørende for den finansielle robusthed, som det fremgår af en ny vejledning fra Finanstilsynet til kreditinstitutterne? Der henvises til nyheden ”Finanstilsynets vejledning udstiller problemerne med lagerskatten” fra EjendomDanmark den 4. juli 2022.  Svar  

Spm. 675

Mener ministeren, det er hensigtsmæssigt og i tråd med lagerskattens formål, at ejere med lang/evig ejerhorisont bliver uforholdsmæssigt hårdt ramt af lagerskatten? Og mener ministeren, det er rimeligt, at løbende beskatning kommer til at betyde alvorlige likviditetsbelastninger for de berørte virksomheder? Der henvises til nyheden ”Finanstilsynets vejledning udstiller problemerne med lagerskatten” fra EjendomDanmark den 4. juli 2022.  Svar  

Spm. 676

Hvad er ministerens holdning til forslaget fra EjendomDanmark om at indrette lagerskatten med en lang indfasningsordning, så beskatningen af værdistigninger udjævnes og udskydes over f.eks. ti år, såfremt lagerskatten gennemføres, og i kombination med en regel, hvor den udskudte lagerskat udløses ved reelt ejerskifte? Og er ministeren enig i, at en sådan indretning vil opnå den ønskede indhegning af avanceskatten, men med lempeligere likviditetspåvirkning af virksomhederne? Der henvises til nyheden ”Finanstilsynets vejledning udstiller problemerne med lagerskatten” fra EjendomDanmark den 4. juli 2022.  Svar  

Spm. 690

Vil ministeren oversende en opgørelse, der viser den gennemsnitlige årlige skattelettelse i kroner til de 100 danskere, som har den højeste indkomst, hvis man indfører en såkaldt ”flad skat for alle på 33 procent”? Der henvises til ministerens tidligere besvarelser af spørgsmål nr. 257 og spørgsmål nr. 259 af 18. januar 2022 (SAU alm. del). Desuden ønskes oplyst, hvilken indkomst de pågældende 100 danskere i gennemsnit hver især har årligt i kroner.  Svar  

Spm. 727

Kan ministeren oplyse, om man ved beregning af en lavere benzin- eller dieselafgift indregner en virkning på befordringsfradraget?  Svar  

Spm. 739

Vil skatteministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 421 oplyse, om de nævnte risici i forhold til indlåsningseffekter og incitamenter til salg og genkøb er til stede i samme omfang, hvis man ejer f.eks. 11 pct. af aktierne, og i samme ombæring oplyse, om der er et fagligt argument for, at grænsen er netop minimum 10 pct. ejerskab for at være underlagt realisationsbeskatning?  Svar  

Spm. 740

Vil skatteministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 421 redegøre for mindreprovenuet ved at ændre grænsen for ejerskab på under 10 pct. for overgangen til lagerbeskatning til 5. pct.?  Svar  

Spm. 742

Vil skatteministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 421 oplyse, om EU-Kommissionens nye godkendelse af den svenske medarbejderaktieordning er offentliggjort, og hvis ikke det er tilfældet undersøge, hvornår det vil ske, henset til at ordningen så vidt vides er trådt i kraft 1. januar 2022?  Svar  

Spm. 743

Vil skatteministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 421 undersøge, om man i Sverige og Norge anvender en skematisk værdiansættelse af unoterede aktier, der gør det lettere og mindre omkostningstungt at etablere medarbejderaktieordninger?  Svar  

Spm. 747

Skatteministeren nævner i sit svar på SAU alm. del – spørgsmål 421 på side 11, at Gældstyrelsen vil kunne oprette et samarbejde med erhvervscentrene. Vil ministeren tage initiativ til det, og kunne information til iværksættere om den nødvendige fuldmagt inkorporeres i initiativet?  Svar  

Spm. 748

Skatteministeren nævner i sit svar på SAU alm. del – spørgsmål 421, at reglen om lagerbeskatning af investorerne ved investering i et investeringsselskab er en værnsregel, der skal sikre, at investorerne ikke ved at foretage kollektiv investering i værdipapirer via en juridisk enhed skal kunne komme uden om den løbende beskatning af afkastet, der gælder for investorer, der investerer i værdipapirer direkte. Kan ministeren bekræfte, at der allerede findes en værnsregel under OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Project (BEPS), der altid kan træde i kraft, hvis man har en mistanke om skattesnyd, og dermed vil kunne forhindre skattesnyd i de nævnte tilfælde?  Svar  

Spm. 749

Skatteministeren nævner i sit svar på SAU alm. del – spørgsmål 421 ”de komplicerede regler i virksomhedsskatteloven” og arbejdsgruppen har også erfaret, at iværksættere har udfordringer med at indberette oplysninger under virksomhedsordningen. Vil ministeren undersøge, hvordan ordningen kan gøres lettere tilgængelig?  Svar