SkatteMail 2022, uge 18

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Artikel: Særligt ved salg af næringsejendomme
Skatteforvaltningen vil snart informere bedre om ændringer i praksis
Beskatning af aktiegevinster
Skatteforvaltningens udstedelse af styresignaler og opdatering af Den juridiske vejledning
Tax transparency progressing well in Latin America but further improvements needed
Større befordringsfradrag og skattefri kørselsgodtgørelse 2022
Gaveafgift - overdragelse af erhvervsmæssig landbrugsejendom

Udkast til styresignal
Udkast til styresignal om genoptagelse som følge af Højesterets kendelse SKM2021.267.HR vedrørende særlige omstændigheder ved overdragelse af en udlejningsejendom i et dødsbo efter 15 pct.-reglen i cirkulære nr. 185 af 17. november 1982
Udkast til styresignal vedrørende 15 pct.-reglen, særligt hvornår der foreligger særlige omstændigheder

Styresignaler
Genoptagelse, ændring af praksis - opgørelse af afskrivningsgrundlaget for distributionsnet mv. i varmeforsyningsselskaber - styresignal

Bindende svar
Skattemæssig transparens for fransk værdipapirfond
Tidspunktet for underskuddets endelighed
skattemæssig transparent - udenlandsk trust - pensionsordning - båndlagt kapital
Andele i solcelle- og vindmølleanlæg - skematiske regler
Endelige underskud i tysk datterselskab, som blev likvideret, kunne medregnes ved opgørelsen af koncernens danske sambeskatningsindkomst
Udbyttebeskatning - Overdragelse af kapitalandele til nystiftet selskab - selskabsskattelovens § 2 D
Forskerskatteordningen - 10-års reglen - kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1
Aktieløn - Beskatning af medarbejdere ved deltagelse i medarbejderaktieprogram.

Afgørelser
Skattepligtig værdi af netværks-/salgsarrangementer (rejser) i udlandet
Ejendomsværdiskat af to boliger - Sammenhæng mellem køb, flytning og salg
Ejendomsværdiskat af to boliger - Sammenhæng mellem køb, flytning og salg
Værdiansættelse af anparter ved overdragelse til ansat fra hovedanpartshaver
Objektiv udlejningsværdi

Kendelser
Sagsomkostninger - særlige grunde
Højesteret stadfæstede Vestre Landsrets kendelse om, at sagen skulle hjemvises til behandling i byretten som 1. instans

Domme
Mellemregningskonto - efterpostering ikke godtgjort - skønsmæssig fastsættelse af løn - hovedanpartshaver
Hovedanpartshaver skulle beskattes efter ligningslovens § 16 E af anpartsselskabets lån til samlever
Omkostningsgodtgørelse - hæftelse - aftalegrundlag
Arbejdsudleje - håndværksopgaver

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Artikel: Særligt ved salg af næringsejendomme

Der er i den skattemæssige behandling af salg af ejendomme forskel på, om en ejendom indgår i en næringsportefølje eller anses for anskaffet i spekulationsøjemed.

Dansk Revision

Skatteforvaltningen vil snart informere bedre om ændringer i praksis

Hvis borgere i Danmark henvender sig til de danske myndigheder med spørgsmål, så er disse myndigheder forpligtet til at yde borgere og virksomheder den nødvendige vejledning. Det er Folketingets ombudsmand, der holder øje med myndighederne, og ombudsmanden har været på banen og, i en såkaldt ”egen drift-undersøgelse”, foretaget en gennemgang af skattemyndighedernes generelle information og administration. Der skal gives tilstrækkelig orientering om, hvilken betydning reglerne på et givet område har, og hvordan man lettest og mest effektivt kan opfylde lovgivningens krav.

Dansk Revision

Beskatning af aktiegevinster

Elsker du aktier, eller er du bare gået med på bølgen? Så skal du huske at være opmærksom på de - ikke helt ukomplicerede regler - om beskatning af aktiegevinster. Alle kan investere og handle aktier, og flere og flere gør det - både nationalt og globalt. Det har aldrig været lettere, og det kræver blot, at du har en ganske almindelig smartphone. … Og så skal du lige huske på, at det er dig selv, der står med ansvaret for, at SKAT får de rigtige oplysninger.

Folketingets Ombudsmand

Skatteforvaltningens udstedelse af styresignaler og opdatering af Den juridiske vejledning

På baggrund af bl.a. tilkendegivelser fra skatterevisorer og skatteadvokater indledte ombudsmanden en generel egen drift-undersøgelse af skattemyndighedernes generelle information og administration, når der på baggrund af domme og afgørelser sker en praksisændring, som kan have betydning for rigtigheden af det, der anføres i Den juridiske vejledning om den gældende retstilstand.

OECD

Tax transparency progressing well in Latin America but further improvements needed

Published today during the opening session of the sixth meeting of the Punta del Este Declaration Initiative held in San José, Costa Rica, Tax Transparency in Latin America 2022 showcases the region's recent progress in tackling tax evasion and other financial crimes through transparency and exchange of information for tax purposes.

Revisionsinstituttet

Større befordringsfradrag og skattefri kørselsgodtgørelse 2022

Benzin- og dieselpriserne er på kort tid steget betydeligt, og Skatterådet har derfor ekstraordinært besluttet at hæve satserne for kørselsfradraget og befordringsgodtgørelse. Det er kun tredje gang på 30 år, at satserne justeres ekstraordinært i løbet af året.

TVC Advokatfirma

Gaveafgift - overdragelse af erhvervsmæssig landbrugsejendom

En du opmærksom på, at der fortsat hersker tvivl om retstilstanden for gaveafgift ved overdragelse af en virksomhed?

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Udkast til styresignal om genoptagelse som følge af Højesterets kendelse SKM2021.267.HR vedrørende særlige omstændigheder ved overdragelse af en udlejningsejendom i et dødsbo efter 15 pct.-reglen i cirkulære nr. 185 af 17. november 1982

20-1281652

I styresignalet beskrives en ændring af praksis som følge af Højesterets kendelse, SKM2021.267.HR.

Højesteret traf med sin kendelse afgørelse om, at en beregnet afkastprocent på en fast ejendom, samt den almindelige prisudvikling på markedet for udlejningsejendomme ikke kan anses som særlige omstændigheder, der kan begrunde en udmelding af sagkyndig vurdering og dermed tilsidesættelse af 15 pct.- reglen i cirkulære nr. 185 af 17. november 1982 i cirkulære om værdiansættelsen af aktiver og passiver i dødsboer m.m. og ved gaveafgiftsberegning (værdiansættelsescirkulæret).

Skattestyrelsen har i SKM2021.442.SKTST meddelt, at Skattestyrelsen vil udsende et styresignal om kendelsens betydning for dansk praksis. Styrelsen meddelte samtidig, at forældelsesfristen i forhold til krav på tilbagebetaling af gaveafgift suspenderes fra og med Højesterets kendelse den 26. april 2021. Dette styresignal fastsætter, at den i SKM2021.442.SKTST meddelte suspension ophører 3 måneder efter offentliggørelsen af dette styresignal.

 

Udkast til styresignal: Udkast til styresignal vedrørende 15 pct.-reglen, særligt hvornår der foreligger særlige omstændigheder

18-1219256

Skattestyrelsen har i dag offentliggjort et udkast til styresignal vedrørende 15 pct.-reglen, særligt hvornår der foreligger særlige omstændigheder, på høringsportalen.

Styresignalet vedrører den såkaldte 15 pct.-regel i pkt. 6 i cirkulære nr. 185 af 17. november 1982, "værdiansættelsescirkulæret", som er en hjælperegel til værdiansættelse af ejendomme i dødsboer og ved gaveafgiftsberegning. Styresignalet vedrører ligeledes 20 pct.-reglen fsva. offentlige ejendomsvurderinger med vurderingstermin 1. januar 2020, som er meddelt ejendommens ejer.

Styresignalet har tidligere været i høring i perioden 5. maj 2020 til 2. juni 2020, og styresignalet er blevet opdateret med den seneste praksis på området.

I styresignalet beskriver Skattestyrelsen, hvornår der foreligger såkaldt særlige omstændigheder, dvs. hvornår skattemyndighederne som følge af særlige omstændigheder ikke er bundet af en værdiansættelse foretaget efter 15 pct.-reglen.

 

Styresignal: Genoptagelse, ændring af praksis - opgørelse af afskrivningsgrundlaget for distributionsnet mv. i varmeforsyningsselskaber - styresignal

SKM2022.233.SKTST

Styresignalet indeholder en ændring af praksis vedrørende opgørelsen af den skattemæssige indgangsværdi af aktiver og dermed afskrivningsgrundlaget i varmeforsyningsvirksomheder. Praksisændringen sker på baggrund af Landsskatterettens afgørelse af 18. marts 2021 (SKM2021.491.LSR), hvori der henvises til Højesterets domme i vandsagerne SKM2018.627.HR og SKM2018.635.HR.

 

Bindende svar: Skattemæssig transparens for fransk værdipapirfond

SKM2022.236.SR

En fransk værdipapirfond spurgte skatterådet om, hvorvidt det kunne anses for et skattemæssigt transparente i henhold til dansk skatteret. Skatterådet gjorde gældende, at udenlandske enheder, der organisatorisk svarerede til enheder omfattet af Selskabsskattelovens § 1, skulle anses som selvstændige skattesubjekter. Den franske fond blev af Skatterådet anset for skattemæssigt transparent efter Selskabsskattelovens § 1.

Skatterådet henviste til, at en dansk værdipapirfond som udgangspunkt ansås som et selvstændigt skattesubjekt, såfremt at der var tale om en enhed, der organisatorisk svarede til en dansk værdipapirfond. Skatterådet havde tidligere gjort gældende værdipapirfondene ikke var omfattet af denne praksis, såfremt det fremgik af aftalegrundlaget, at investorerne ejede en forholdsmæssig andel af de underliggende aktiver, hvorfor de ville blive anset for skattemæssigt transparente efter dansk skatteret.

Skatterådet gjorde gældende, at den franske værdipapirfond skulle anses for skattemæssigt transparent efter dansk skatteret, fordi den adskilte sig fra danske værdipapirfonde ved bl.a. ikke at fordele overskuddet efter kapitaltilskuddet, men i stedet efter en fordelingsnøgle. Derudover fremgik det af fondens vedtægter, at fondens deltagere havde et forholdsmæssigt medejerskab til de underliggende aktiver.

 

Bindende svar: Tidspunktet for underskuddets endelighed

SKM2022.232.SR

Sagen drejede sig om spørgers adgang til i koncernens danske sambeskatningsindkomst at medregne underskud, som var opstået i selskabets helejede tyske datterselskab. En sådan adgang forudsatte bl.a. efter selskabsskattelovens § 31 E, stk. 1, 3. pkt., at underskuddet var endeligt, samt at underskuddet efter selskabsskattelovens § 31 E, stk. 1, 4. pkt., kunne have været anvendt efter reglerne i § 31 A, hvis der havde været valgt international sambeskatning.

Datterselskabets erhvervsmæssige aktiviteter var ophørt, og der var ingen planer om at påbegynde nye forretningsmæssige aktiviteter i Tyskland. Datterselskabet ønskedes derfor afviklet, hvilket skulle forfølges ved indgivelse af konkursbegæring eller ved likvidation, såfremt betingelserne for konkurs ikke var opfyldte.

Spørger ønskede i den forbindelse bekræftet, hvorvidt underskuddet på en række forskellige tidspunkter i dette afviklingsforløb kunne betragtes som endeligt i relation til selskabsskattelovens § 31 E.

I vurderingen henså Skatterådet til bestemmelsens ordlyd sammenholdt med EU-Domstolens retspraksis, hvorefter underskuddet endelige karakter først kunne fastslås, når datterselskabet i) havde udtømt alle muligheder for at fradrage tabet i medfør af lovgivningen i Tyskland og ii) ikke længere oppebar nogen som helst indtægter. På den baggrund var vurderingen, at datterselskabet selv havde en teoretisk mulighed for at tage hensyn til underskuddet i datterselskabets hjemland, indtil selskabets definitiv ophørte, hvorfor underskuddet først kunne få endelig karakter, når datterselskabet retligt var ophørt ved konkurs- eller likvidationsbehandlingen.

Herefter bemærkede Skatterådet, at spørger i medfør af selskabsskattelovens § 31 C, stk. 8, mistede den bestemmende indflydelse over det konkursramte selskab fra og med det indkomstår, hvori konkursdekretet blev afsagt. Da underskuddet derfor ikke ville kunne have været anvendt efter reglerne i selskabsskattelovens § 31 A, var betingelserne for grænseoverskridende fradrag for underskud i det tyske datterselskab ikke opfyldte.

Skatterådet kunne derfor alene bekræfte, at spørger var berettiget til at medregne underskuddet i det tyske datterselskab, når datterselskabet retligt var ophørt ved likvidation.

 

Bindende svar: Skattemæssig transparent - udenlandsk trust - pensionsordning - båndlagt kapital

SKM2022.234.SR

Skatterådet tog stilling til hvorvidt en udenlandsk trust skulle anses for skattemæssigt transparent. Spørgers far skulle oprindeligt modtage pengene fra trusten, der var stiftet af hans arbejdsgiver som en pensionsordning. Efter farens død var det Spørger og dennes søster, der stod til at skulle modtage pengene fra trusten. Spørger og dennes søster kunne få udbetalt pengene fra trusten, men havde derudover ingen indflydelse på trusten. Skatterådet lagde til grund, at der var tale om båndlagt kapital med kapitalejer, da trustee f.eks. ikke havde nogen indflydelse på størrelsen af udbetalingerne. Skatterådet konkluderede, at kapitalejerne personligt skulle beskattes af alle indtægterne, som tilfaldt kapitalen i trusten. Det bemærkes at trustens kapital deles ligeligt mellem Spørger og dennes søster, hvorfor Spørger skulle beskattes af 50% af kapitalen.

 

Bindende svar: Andele i solcelle- og vindmølleanlæg - skematiske regler

SKM2022.229.SR

Spørger havde i juni 2021 købt 50 anparter i K/S A, som drev et solcelle- og vindmølleanlæg. Anparterne i projektet var udbudt i perioden primo maj til ultimo juni 2021.

Ejere af vedvarende energianlæg har mulighed for at opgøre indkomst efter de skematiske regler i ligningslovens § 8 P. For andele i vedvarende energianlæg er muligheden dog afskaffet, med virkning for anlæg, der er udbudt d. 1. juni 2020 eller senere. Dog med overgangsregler for blandt andet projekter, der har opnået pristillæg i 2018 og 2019.

Da udbyderen af projektet havde indgået kontrakt om pristillæg med Energistyrelsen i 2019, fandt Skatterådet, at andelene var omfattet af overgangsreglerne. Projektet var endvidere omfattet af køberetsordningen under Energistyrelsen, og projektet opfyldte dermed kravene i ligningslovens § 8 P vedrørende udbudsprisen. Skatterådet bekræftede derfor, at spørger kunne anvende de skematiske regler i ligningslovens § 8 P.

 

Bindende svar: Endelige underskud i tysk datterselskab, som blev likvideret, kunne medregnes ved opgørelsen af koncernens danske sambeskatningsindkomst

SKM2022.226.SR

Sagen drejede sig om spørgers adgang til at medregne underskud, som var opstået i selskabets helejede tyske datterselskab. En sådan adgang forudsatte bl.a. efter selskabsskattelovens § 31 E, stk. 1, 3. pkt., at underskuddet var endeligt. Endvidere skulle det fradragsberettigede beløb opgøres efter danske regler, jf. selskabsskattelovens § 31 E, stk. 1, 6. pkt.

Datterselskabets aktiviteter havde i de seneste år været meget begrænset, og udviklingen havde vist, at der ikke var tilstrækkeligt kundegrundlag til, at driften kunne blive overskudsgivende. Datterselskabet ønskedes derfor afviklet.

Da datterselskabets egenkapital ved udgangen af indkomståret var negativ, var det nødvendigt at foretage en rekapitalisering af selskabet, således afviklingen kunne foretages som en solvent likvidation fremfor konkurs. Det ønskedes i den forbindelse bekræftet, at spørger kunne medregne underskuddet i det tyske datterselskab, når datterselskabet afslutningsvist var ophørt ved likvidation.

I vurderingen henså Skatterådet til bestemmelsens ordlyd sammenholdt med EU-Domstolens retspraksis, hvorefter underskuddet endelige karakter først kunne fastslås, når datterselskabet i) havde udtømt alle muligheder for at fradrage tabet i medfør af lovgivningen i Tyskland og ii) ikke længere oppebar nogen som helst indtægter. På den baggrund var vurderingen, at underskuddet fik endelig karakter, når datterselskabet var ophørt ved likvidation.

I relation til rekapitaliseringen bemærkede Skatterådet, at underskuddet skulle opgøres på samme måde, som hvis underskuddet var blevet lidt af et dansk datterselskab. Skatterådet vurderede dog konkret i sagen, at rekapitaliseringen ikke medførte en underskudsbegrænsning efter reglerne i selskabsskattelovens §§ 12 A-12 C.

Skatterådet kunne derfor bekræfte, at spørger var berettiget til at medregne underskuddet i det tyske datterselskab, når datterselskabet var ophørt ved likvidation.

 

Bindende svar: Udbyttebeskatning - Overdragelse af kapitalandele til nystiftet selskab - selskabsskattelovens § 2 D

SKM2022.225.SR

H1 påtænkte at overdrage kapitalandele i en række selskaber på mindst 10 % og mindre end 10 % til et nystiftet selskab (NewCo), hvorefter NewCo, som vederlag, ville udstede et gældsbrev. H1 ejede 1-10 % af A-anparterne i NewCo. H1 ønskede med det bindende svar bekræftet, at overdragelsen af kapitalandelsposterne til NewCo ikke udløste udbyttebeskatning efter selskabsskattelovens § 2 D. For så vidt angår kapitalandelsposten på mindst 10 % kunne Skatterådet bekræfte at der ikke ville ske udbyttebeskatning af vederlaget. Skatterådet lagde i sin vurdering vægt på, at H1 forud for overdragelsen ville kunne modtage udbytte skattefrit, hvorfor undtagelsesbestemmelsen i selskabsskattelovens § 2 D, stk. 1, 2. pkt. fandt anvendelse. For så vidt angår kapitalandelsposten på mindre end 10 % fandt Skatterådet, at H1 ikke opfyldte betingelserne for at modtage skattefrit udbytte, forud for overdragelsen. Skatterådet fandt herefter at selskabsskattelovens § 2 D, stk. 2, fandt anvendelse hvorfor denne del af gældsbrevet skulle anses for udbytte. Skatterådet fandt dog, at overdragelsen af kapitalandelsposten på mindre end 10 % ikke ville udløse udbyttebeskatning. Skatterådet lagde vægt på at udbyttet skulle anses for at komme fra NewCo. Da H1 havde bestemmende indflydelse over NewCo, i kraft af at H1 ejede 1-10 % A-anparter som var stemmeberettigede, stammede udbyttet fra koncernselskabsaktier, jf. aktieavancebeskatningslovens § 4 B. På den baggrund fandt Skatterådet at betingelserne for skattefrit udbytte var opfyldt, hvilket medførte at der ikke skulle ske udbyttebeskatning ved overdragelsen.

Skatterådet fandt afslutningsvist at der ikke var grundlag for at bringe ligningslovens § 3 i anvendelse, da der ikke forelå misbrug af skattelovgivningen. Skatterådet lagde vægt på at udbytte fra Target til NewCo ville være skattepligtig, hvorfor gældsbrevet ikke kunne tilbagebetales via skattefrie udbytter.

 

Bindende svar: Forskerskatteordningen - 10-års reglen - kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1

SKM2022.223.SR

Spørger påtænkte at tiltræde en stilling i Danmark pr. 1. februar 2022 eller senere i 2022. Spørger havde tidligere arbejdet i Danmark, hvor hans seneste bonus skete i januar 2012. Spørger ønskede i den forbindelse at få bekræftet, hvorvidt han opfyldte 10-års reglen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, vedrørende "forskerskatteordningen".

Henset til ordlyden i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, og lovforslag nr. 162 af 28/03/2008, hvorefter det fulgte, at den skattepligtige ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse måtte have været skattepligtig, kunne Skatterådet bekræfte, at Spørger opfyldte 10-års reglen.

 

Bindende svar: Aktieløn - Beskatning af medarbejdere ved deltagelse i medarbejderaktieprogram.

SKM2022.217.SR

Anmodningen angik en vurdering af, hvorvidt de danske medarbejdere i Spørger kunne være omfattet af ligningslovens § 7 P for så vidt angik de Matching Shares, som medarbejderne fik tildelt ved deltagelse i medarbejderaktieprogrammet MAP, der var stiftet for visse medarbejdere inden for Spørgers koncern.

Såfremt ligningslovens § 7 P finder anvendelse, vil beskatningen af Matching Shares blive udskudt til tidspunktet, hvor aktierne sælges. Videre vil beskatningen ske som aktieindkomst i stedet for lønindkomst. Dette er mere fordelagtigt, da indkomsten beskattes med en lavere procentsats.

Skatterådet kunne bekræfte, at ligningslovens § 7 P fandt anvendelse på medarbejdernes Matching Shares. Der blev især henset til, at betingelsen i ligningslovens § 7 P, stk. 2, nr. 1, om, at vederlaget skulle være entydigt identificeret, ansås for opfyldt. Der var herved blandt andet lagt vægt på, at aftalen om anvendelse af ligningslovens § 7 P indeholdt oplysning om vederlagets art og værdi herunder information om, i hvilket selskab der blev erhvervet aktier i.

 

Afgørelse: Skattepligtig værdi af netværks-/salgsarrangementer (rejser) i udlandet

SKM2022.222.LSR

Sagen drejede sig om, hvorvidt klageren var skattepligtig af værdien af fem rejser. Rejserne var afholdt af klagerens arbejdsgiver og omfattede blandt andet to skirejser og en cykelrejse. Landsskatteretten fandt, at rejserne i overvejende grad var af turistmæssig karakter. Endvidere fandt Landsskatteretten, at der ikke forelå dokumentation for en sådan direkte og konkret sammenhæng mellem klagerens deltagelse i rejserne og selskabets indkomsterhvervelse, at rejserne kunne betragtes som erhvervsmæssige og dermed skattefrie. Det forhold, at klageren skulle varetage sin almindelige arbejdsfunktion og var blevet pålagt at deltage, ændrede ikke herpå.

 

Afgørelse: Ejendomsværdiskat af to boliger - Sammenhæng mellem køb, flytning og salg

SKM2022.215.LSR

Sagen angik, om klageren skulle betale ejendomsværdiskat af en ny ejerbolig. Landsskatteretten fandt, at klageren først skulle betale ejendomsværdiskat af den nye ejerbolig fra indflytningsdagen. Landsskatteretten henviste herved til, at til- og fraflytningsreglen i ejendomsværdiskattelovens § 11 fandt anvendelse, og at der i den omhandlede situation ikke var grundlag i forarbejderne for at fortolke bestemmelsen i § 11, stk. 1, 3.-4. pkt., indskrænkende, hvorfor indflytningsdagen herefter trådte i stedet for overtagelsesdatoen, jf. bestemmelsens stk. 1, 4. pkt., og Landsskatterettens afgørelse af 30. november 2020, offentliggjort som SKM2020.543.LSR.

 

Afgørelse: Ejendomsværdiskat af to boliger - Sammenhæng mellem køb, flytning og salg

SKM2022.214.LSR

Sagen angik, om klageren skulle betale ejendomsværdiskat af en ny ejerbolig. Landsskatteretten fandt, at klageren skulle betale ejendomsværdiskat af den nye ejerbolig fra overtagelsesdagen. Landsskatteretten henviste herved til, at til- og fraflytningsreglen i ejendomsværdiskattelovens § 11 ikke fandt anvendelse, idet den gamle ejerbolig var ejet af klagerens ægtefælle, hvormed klageren i henhold til ejendomsværdiskattelovens § 1 ikke havde betalt ejendomsværdiskat af den gamle ejerbolig. Klageren havde derfor heller ikke skullet betale ejendomsværdiskat af både den gamle ejerbolig og den nye ejerbolig i perioden fra erhvervelsen af den nye ejerbolig og frem til opgivelsen af den gamle ejerbolig i januar 2017.

 

Afgørelse: Værdiansættelse af anparter ved overdragelse til ansat fra hovedanpartshaver

SKM2022.221.LSR

Sagen angik et bindende svar vedrørende overdragelsesprisen for B-aktier i et selskab. Landsskatteretten fandt, at opdelingen af selskabskapitalen i selskabet i A- og B-aktier, overdragelsen af B- og A-aktierne til B, klagerens modtagelse af selskabets overskud i en nærmere angiven periode og ansættelsen af B som direktør i selskabet måtte anses for at være et samlet arrangement, hvorved bl.a. hele selskabet blev overdraget til B samtidig med, at B blev ansat som direktør i selskabet. Ved arrangementet opnåedes det blandt andet, at B blev ansat som direktør og successivt modtog alle aktierne i selskabet mod betaling af i alt 7.500 euro, svarende til den nominelle selskabskapital, samtidig med at overskud i selskabet frem til og med 2025 op til i alt 416.000 euro blev betalt til klageren. Ifølge aftalen modtog B samme løn som tidligere ved sin udnævnelse som direktør i selskabet, og den samlede aftale måtte bl.a. derfor også anses for indgået af B som led i hendes ansættelse i selskabet. Ud fra en samlet, konkret vurdering fandt Landsskatteretten herefter, at parterne ikke fuldt ud havde modstridende interesser i relation til alle elementer i den samlede aftale. Landsskatteretten fandt endvidere, at Skattestyrelsen i tilstrækkelig grad havde godtgjort, at der var grundlag for at korrigere den aftalte afståelsessum, bl.a. da B ved den samlede aftale blev ansat som direktør til den samme løn som hidtil. Hertil kom, at der ved den påtænkte disposition ikke var taget højde for, at den samlede betaling for hele selskabet ikke blev berigtiget ved en kontant betaling, idet der bl.a. ikke var aftalt en forrentning. Landsskatteretten stadfæstede derfor den påklagede afgørelse (dissens).

 

Afgørelse: Objektiv udlejningsværdi

SKM2022.219.LSR

Klageren havde udlejet en lejlighed til sin søn for en årlig leje på 108.000 kr. Med henvisning til statsskattelovens § 4 og SKM2002.547.HR havde SKAT ansat den objektive udlejningsværdi til 187.200 kr. årligt og forhøjet klagerens indkomst for indkomstårene 2014-2016 med forskellen mellem den aftalte leje og den objektive udlejningsværdi. Henset til huslejenævnets afgørelser vedrørende andre lejligheder i området og oplysninger om lejlighedens stand ansatte Landsskatteretten den objektive udlejningsværdi til 122.100 kr. årligt og nedsatte derfor SKATs forhøjelser.

 

Kendelse: Sagsomkostninger - særlige grunde

SKM2022.230.ØLR

Kæresagen angik spørgsmålet om, hvordan sagsomkostningerne skulle fastsættes i en sag, hvor Vurderingsstyrelsen havde udsendt en afgørelse med klagevejledning med oplysning om adgang for skatteyderen til at anlægge sag direkte ved domstolene, og hvor loven efterfølgende blev ændret, så der på tidspunktet for skatteyderens sagsanlæg ikke længere var hjemmel til at indbringe afgørelsen direkte for domstolene. Skatteministeriet havde derfor påstået sagen afvist, og skatteyderen havde hævet sagen.

Der var navnlig spørgsmål om der forelå sådanne særlige grunde, jf. § 312, stk. 3, at skatteyderen - som den tabende part - ikke eller kun delvis skulle betale sagsomkostninger til Skatteministeriet.

Landsretten fandt efter sagens samlede forløb og henset til, at der var tale om en sag anlagt af en privat borger uden advokatbistand mod en offentlig myndighed - og uanset, at Vurderingsstyrelsens klagevejledning var korrekt på afgørelsestidspunktet - at der efter en samlet vurdering forelå sådanne særlige grunde, at ingen af parterne skulle betale sagsomkostninger til den anden part, jf. retsplejelovens § 314, jf. princippet i § 312, stk. 3.

Landsretten ændrede herefter byrettens afgørelse, således at ingen af parterne skulle betale sagsomkostninger til den anden part.

 

Kendelse: Højesteret stadfæstede Vestre Landsrets kendelse om, at sagen skulle hjemvises til behandling i byretten som 1. instans

SKM2022.227.HR

Retten i Horsens havde ved kendelse henvist en sag til behandling i landsretten som 1. instans, idet retten anså sagen for at være principiel.

Sagen angik et spørgsmål om, hvorvidt en række aktiviteter i et interessentskab udgjorde erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig henseende.

Vestre Landsret ændrede byrettens kendelse, og hjemviste sagen til behandling i byretten som 1. instans.Landsretten lagde i sin kendelse vægt på, at spørgsmålet om, hvorvidt virksomheden var erhvervsmæssig i skattemæssig henseende, beroede på en konkret vurdering af de økonomiske forhold i virksomheden, som flere gange var fastslået i retspraksis.

Højesteret stadfæstede Vestre Landsrets kendelse.

 

Dom: Mellemregningskonto - efterpostering ikke godtgjort - skønsmæssig fastsættelse af løn - hovedanpartshaver

SKM2022.239.BR

Sagen mod anpartsselskabet drejede sig overordnet om, hvorvidt selskabet havde godtgjort, at der var grundlag for at foretage en efterpostering i selskabets bogføring i regnskabsåret 2009/2010, hvorved 4.827.588 kr. af selskabets omsætning blev overført til en mellemregningskonto til fordel for selskabets hovedanpartshaver A.

Med henvisning til, at det præcise beløb på mellemregningskontoen blev reguleret året efter med teksten "Fejl i åbning SL" til fordel for selskabet, fandt retten det ikke godtgjort, at beløbet rettelig tilkom A. Herefter lagde retten til grund, at skattemyndighederne med rette havde medregnet efterposteringsbeløbet i selskabets omsætning. Retten fandt endvidere, at det ikke kunne føre til et andet resultat, at A forklarede, at de relevante bilag var bortkommet som følge af et rotteangreb, og at A derfor først for nylig var kommet i besiddelse af dokumentation for salgene.

Sagen mod hovedanpartshaveren A drejede sig om, hvorvidt A havde godtgjort, at der var grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skønsmæssige forhøjelse af hans skattepligtige indkomst for indkomstårene 2008-2010.

Retten lagde til grund, at A som den eneste havde udført arbejde for anpartsselskabet i indkomstårene 2008-2010. Med henvisning til overførselstekster samt selskabets tidligere bogholders forklaring fandt retten, at der var sket lønoverførsler til A. Selvom overførslerne på mellemregningen havde nedbragt A's tilgodehavende hos selskabet, fandt retten, at skattemyndighederne med rette havde lagt til grund, at overførslerne svarende til 20.000 kr. om måneden i indkomstårene 2008-2010 udgjorde løn til A.

Skatteministeriet blev frifundet i begge sager.

 

Dom: Hovedanpartshaver skulle beskattes efter ligningslovens § 16 E af anpartsselskabets lån til samlever

SKM2022.235.ØLR

Sagen angik, om en hovedanpartshaver i et anpartsselskab skulle beskattes efter ligningslovens § 16 E af et ulovligt anpartshaverlån på 439.305 kr., som ifølge anpartsselskabets reviderede og af generalforsamlingen godkendte årsregnskab via en mellemregningskonto var ydet til selskabets direktør, der var samlevende med hovedanpartshaveren.

Landsretten fandt, at hovedanpartshaveren ikke havde godtgjort, at oplysningerne i anpartsselskabets reviderede og af generalforsamlingen godkendte årsregnskab var forkerte og ikke kunne lægges til grund af skattemyndighederne. Landsretten stadfæstede herefter byrettens dom, hvorved Skatteministeriet var blevet frifundet

 

Dom: Omkostningsgodtgørelse - hæftelse - aftalegrundlag

SKM2022.231.VLR

Sagen angik, om to grundejere var berettiget til omkostningsgodtgørelse efter skatteforvaltningslovens kapitel 19 for udgifter til sagkyndig bistand ydet af et advokatselskab. Spørgsmålet var, om det var godtgjort, at grundejerne hæftede for honoraret til advokatselskabet.

Byretten fandt (SKM2021.159.BR), at aftalegrundlaget indebar, at grundejerne ikke i nogen situationer selv ville komme til at betale for advokatselskabets bistand. Retten fandt derfor, at det ikke var godtgjort, at grundejerne hæftede for udgifterne til sagkyndig bistand. Betingelserne for omkostningsgodtgørelse var herefter ikke opfyldt.

Landsretten stadfæstede byrettens dom i henhold til dens grunde.

 

Dom: Arbejdsudleje - håndværksopgaver

SKM2022.228.HR

Sagerne angik, om de danske koncernforbundne selskaber H1 og H2 skulle have indeholdt AM-bidrag og A-skat af vederlag til udenlandske kontraktparter for arbejde på de danske selskabers ejendomme i 2015. Arbejdet bestod i f.eks. istandsættelse, malerarbejde, tømrerarbejde og byggepladsrengøring.

Med udgangspunkt i Højesterets dom af 29. november 2021 (UfR 2022.483) fandt Højesteret, at det arbejde, som de udenlandske arbejdere udførte for H1 og H2, måtte anses for et naturligt led i de danske virksomheders drift, og at de danske virksomheder havde båret den væsentligste del af ansvaret og den økonomiske risiko for arbejdet. Herefter og henset til de konkrete omstændigheder vedrørende bl.a. kontrakternes upræcise indhold og fraværet af tegninger og arbejdsbeskrivelser fandt Højesteret, at der forelå arbejdsudleje efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3.

Landsretten var nået til samme resultat.

 

Høringssvar til udkast til styresignal:

Genoptagelse, ændring af praksis - opgørelse af afskrivningsgrundlaget for distributionsnet mv. i varmeforsyningsselskaber - udkast til styresignal
21-0762343

Styresignalet indeholder en ændring af praksis vedrørende opgørelsen af den skattemæssige indgangsværdi af aktiver og dermed afskrivningsgrundlaget i varmeforsyningsselskaber. Praksisændringen sker på baggrund af Landsskatterettens afgørelse af 18. marts 2021 (SKM2021.491.LSR), hvori der henvises til Højesterets domme i vandsagerne SKM2018.627.HR og SKM2018.635.HR.

Høringssvar:

  • DI
  • FSR - Danske Revisorer
  •  

    Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

    Journalnr: 18/0005773
    Aktiver i virksomhedsordningen
    Klagen skyldes, at SKAT ikke har anset tre udlån for erhvervsmæssige aktiver i virksomhedsordningen. Som konsekvens heraf, har SKAT hævet lånene ud af virksomhedsordningen ultimo 2014, samt foretaget ændringer af overskudsdisponeringen m.v. i ordningen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 28-03-2022

    Journalnr: 20/0109750
    Arbejdsudleje
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset brug af udenlandsk arbejdskraft for arbejdsudleje. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 29-03-2022

    Journalnr: 15/3266822
    Diverse forhøjelser
    Klagen vedrører forhøjelse af overskud af virksomhed, nedsættelse af A-indkomst samt fradrag for udgifter til befordring, jf. LL § 9 B og § 9 C. Landsskatteretten stadfæster i al overvejende grad idet Landsskatteretten forhøjer overskud af virksomhed yderligere men samtidigt nedsætter klagers A-indkomst.
    Afsagt: 30-03-2022

    Journalnr: 15/3069832
    Diverse fradrag og indsætninger
    Klagen vedrører nægtet fradrag for en række udgifter og beskatning af indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
    Afsagt: 29-03-2022

    Journalnr: 18/0007153
    Driftsudgifter
    Klagen vedrører nægtet fradrag for driftsudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 28-03-2022

    Journalnr: 18/0005026
    Ejendomsavance i K/S
    Klagen skyldes, at overkurs og advokatudgifter ved indfrielse af lån ikke er godkendt til at fragå salgssummen ved opgørelsen af ejendomsavance i K/S. Landsskatteretten godkender fradrag.
    Afsagt: 13-04-2022

    Journalnr: 17/0544652
    Forhøjelse af overskud
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
    Afsagt: 12-04-2022

    Journalnr: 18/0003122
    Forhøjelse af resultat
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 22-03-2022

    Journalnr: 17/0784395
    Fradrag for underskud af virksomhed
    Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed. Landsskatteretten godkender fradrag.
    Afsagt: 05-04-2022

    Journalnr: 16/1187031
    Genoptagelse af skatteansættelsen
    Klagen skyldes, at SKAT (nu Skattestyrelsen) har givet afslag på genoptagelse af selskabets skatteansættelser for indkomstårene 2011 og 2012 med henblik på ændring af den skattepligtige indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 16-03-2022

    Journalnr: 17/0989762
    Gevinst ved salg af aktier
    Klagen vedrører opgørelse og beskatning af gevinst ved salg af aktier. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 24-03-2022

    Journalnr: 21/0075891
    Indeholdelsespligt
    Klagen vedrører yderligere indeholdelse af AM-bidrag og A-skat. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 14-03-2022

    Journalnr: 18/0005867
    Løn fra Polen
    Klagen skyldes, at SKAT har genoptaget skatteansættelserne for 2005 – 2015 og forhøjet den skattepligtige indkomst med løn fra Polen og godkendt lempelse for betalt udenlandsk skat efter ligningslovens § 33. Landsskatteretten annullerer SKATs afgørelse for 2005 - 2006 og stadfæster SKATs afgørelse for 2007 – 2015.
    Afsagt: 08-04-2022

    Journalnr: 17/0990364
    Maskeret udlodning
    Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning. Landsskatteretten ændrer afgørelsen, så beløbet beskattes som overskud af virksomhed.
    Afsagt: 14-03-2022

    Journalnr: 20/0007473
    Overskud af virksomhed
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten forhøjer overskuddet yderligere.
    Afsagt: 21-03-2022

    Journalnr: 20/0034246
    Overskud af virksomhed mm
    Klagen vedrører forhøjelse af overskud af virksomhed, skat af rejse- og befordringsgodtgørelse samt maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 15-03-2022

    Journalnr: 18/0029647
    Skattepligt til Danmark
    KS indkomst ikke er godkendt nedsat til 0 kr. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 07-04-2022

    Journalnr: 18/0003323
    Uregistreret virksomhed
    Klagen vedrører ansættelse af resultat af uregistreret virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 06-04-2022

     

    Nyt fra EU-domstolen

    Retsliste 09-05-2022 - 07-06-2022

    Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

    Den 12-05-2022 dom i C-556/20 Schneider Electric m.fl.
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - tilnærmelse af lovgivningerne - direktiv 90/435/EØF - fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber i forskellige medlemsstater - artikel 4 og artikel 7, andet led - undgåelse af økonomisk dobbeltbeskatning af udbytter

    Tidligere dokument: C-556/20 Schneider Electric m.fl. - Indstilling
    Tidligere dokument: C-556/20 Schneider Electric m.fl. - Dom

     

    Nyt fra EU

    Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

    berigtigelse til rådets direktiv 2004/66/ef af 26. april 2004 om tilpasning af europa-parlamentets og rådets direktiv 1999/45/ef, 2002/83/ef, 2003/37/ef og 2003/59/ef og rådets direktiv 77/388/eøf, 91/414/eøf, 96/26/ef, 2003/48/ef og 2003/49/ef på området frie varebevægelser, fri udveksling af tjenesteydelser, landbrug, transportpolitik og beskatning som følge af den tjekkiske republiks, estlands, cyperns, letlands, litauens, ungarns, maltas, polens, sloveniens og slovakiets tiltrædelse ( eut l 168 af 1.5.2004 )

     

    Nyt fra Folketinget

    Nye dokumenter vedrørende lovforslag

    L 161 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, skatteforvaltningsloven, skattekontrolloven og ligningsloven. (Samfundsbidrag fra den finansielle sektor og fradragsloft over lønninger).

    Bilag

    Bilag 4

    Henvendelse af 2/5-22 fra Forsikring & Pension, TopDanmark og Tryg om præsentation til foretræde den 4. maj 2022

    Bilag 5

    Revideret udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

    Spørgsmål og svar

    Spm. 8

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/4-22 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger til lovforslagets enkelte dele, til skatteministeren

    Spm. 9

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/5-22 fra Forsikring & Pension, TopDanmark og Tryg om præsentation til foretræde den 4. maj 2022, til skatteministeren

    Spm. 10

    Spm. om en redegørelse for alle skatter og afgifter introduceret af regeringen siden valget 2019, til skatteministeren

    Spm. 11

    Spm. om beregninger for, hvordan ministeren forventer lovforslaget vil påvirke bankprodukter, forsikringsprodukter og pensionsprodukter, til skatteministeren

    Spm. 12

    Spm. om det er fair at påføre forsikringsselskaber og pensionsselskaber en særskat, der vil betyde højere priser på produkter i en tid, hvor danske familier allerede er økonomisk under pres, til skatteministeren

    Spm. 13

    Spm. om det er vigtigt danskerne sparer op til pension, til skatteministeren

    Spm. 14

    Spm. om det er hensigtsmæssigt, at danskerne forsikrer sig, både sig selv og deres ejendele, til skatteministeren

    Spm. 15

    Spm. om, hvilke andre brancher, som ministeren ville finde det naturligt at overveje en forhøjet selskabsbeskatning af med den begrundelse, at disse branchers kerneydelser og deres kunder er underlagt en begunstiget beskatning, til skatteministeren

    Spm. 16

    Spm. om at redegøre for rimeligheden i, at en familie i gennemsnit skal betale 1.400 kr. mere ifølge Finansdanmark, når priserne på basisvarer, energi, transport m.m. er blevet markant dyrere de seneste år, til skatteministeren

    Spm. 17

    Spm. om at indhente bemærkninger fra Nationalbanken og bede om opdateringen af Nationalbankens vurdering fra 2020, jf. Børsens artikel »Nationalbanken: Arne-skat deles med kunder og ejere« fra den 27. august 2020, af effekten af forslaget med højde for forandringerne i den nuværende økonomiske situation i Danmark og globalt, til skatteministeren

    Spm. 18

    Spm. om at forholde sig til De økonomiske vismænds kritik af lovforslaget, jf. Altingets artikel »Vismænd dumper særlig bankskat til at finansiere Arne-pension« fra den 29. marts 2022, til skatteministeren

    Spm. 19

    Spm. om produktiviteten vil stige eller falde som følge af lovforslaget, til skatteministeren

    Spm. 20

    Spm. om, hvorfor lovforslaget omtales som en bankskat, når en del af provenuet opkræves blandt forsikrings- og pensionsselskaber, til skatteministeren

    Spm. 21

    Spm. om, hvor mange danske pensionister og forsikringstagere, der er kunder eller medlemmer af et selskab, der er omfattet af regeringens forslag, til skatteministeren

    Spm. 22

    Spm. om, hvor meget hver enkelt virksomhed, som er omfattet af lovforslaget, forventer at bidrage på baggrund af lovforslaget på virksomhedsnavn, til skatteministeren

    Spm. 23

    Spm. om lovforslaget gør danskerne fattigere eller rigere ved at pålægge en særskat på bankprodukter, forsikringsprodukter og pensionsprodukter, til skatteministeren

    Spm. 24

    Spm. om, hvilken evidens ministeren baserer sine antagelser om, at skattestigningen ikke overvæltes på forbrugerne, til skatteministeren

    Spm. 25

    Spm. om forudsætningerne i lovforslaget fortsat er gældende, eftersom den globale økonomiske situation har forandret sig markant de sidste 2 år, til skatteministeren

    Spm. 26

    Spm. om at redegøre for lovforslagets effekt på gini-koefficienten forudsat, at de ramte selskaber overvælter den fulde skattebyrde på forbrugerne, til skatteministeren

    Spm. 27

    Spm. om at redegøre for effekten på købekraften for en HK-ansat, ufaglærte, højere funktionærer, og direktører under forudsætning af, at de ramte selskaber overvælter den fulde afgiftsbyrde på forbrugerne, til skatteministeren

    Spm. 28

    Spm. om at oversende de faglige bemærkninger fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget, til skatteministeren

    Spm. 29

    Spm. om det ved indgåelse af den politiske aftale om særskatten har været forudsat, at den kun i meget begrænset omfang forventes overvæltet på bank, forsikrings- og pensionskunder gennem prisforhøjelser, til skatteministeren

    Spm. 30

    Spm. om provenuet af afgiften på skadesforsikring, der i 2021 var på 650 mio. kr. bør modregnes ved opgørelse af den samlede afgiftsmæssige begunstigelse af den finansielle sektor, til skatteministeren

    Spm. 31

    Spm. om begrundelsen for, at det er den finansielle sektor, der skal betale 26 pct. i selskabsskat, mens alle andre sektorer kun skal betale 22 pct. i selskabsskat, til skatteministeren

    Spm. 32

    Spm. om ministeren er uenig med De Økonomiske Råds anbefaling om at benytte robuste og brede skattebaser når generelle velfærdsydelser skal finansieres, til skatteministeren

    Spm. 33

    Spm. om at fremlægge regeringens beregninger på, hvem der i sidste ende kommer til at betale for den forøgede selskabsskat for den finansielle sektor, til skatteministeren

    Spm. 34

    Spm. om, hvorfor den finansielle sektor igen skal betale en højere selskabsskat, til skatteministeren

    Spm. 35

    Spm. om, hvilke negative afledte konsekvenser en ekstraordinær høj beskatning har for en udvalgt sektor over tid, til skatteministeren

    Spm. 36

    Spm. om at udarbejde en oversigt over, hvordan ejerskabet af de danske bankaktier fordeler sig, til skatteministeren

    Spm. 37

    Spm. om regeringen har undersøgt, om lovforslaget er i strid med EU’s statsstøtteregler ift. udenlandske finansielle institutioner, som ønsker at drive forretning i Danmark, til skatteministeren

    Spm. 38

    Spm. om at redegøre for, om særskatten på sigt reducerer konkurrencen i finanssektoren, fordi udenlandske finansielle institutioner fremover skal udspalte ikke-finansielt aktivitet i et særskilt selskab for at undgå særskatten, til skatteministeren

    Spm. 39

    Spm. om, hvilke overvejelser regeringen har gjort sig i forhold til at øge selskabsskatten kun for én enkelt udvalgt sektor, til skatteministeren

    Spm. 40

    Spm. om, hvordan regeringen forventer, at regningen kommer til at fordele sig ud på henholdsvis lønninger, ejere og kunder, til skatteministeren

    Spm. 41

    Spm. om ministeren er bekymret for, om det er de mindst mobile kunder og helt almindelige danskere, som enten er aktionærer i den finansielle sektor eller er kunder i finansielle institutioner (bank, realkredit, forsikring og pension), der kommer til at betale for stigningen i selskabsskatten for den finansielle sektor, til skatteministeren

    L 176 Forslag til lov om ændring af skatteindberetningsloven og forskellige andre love. (Gennemførelse af direktiv om ændring af direktiv om administrativt samarbejde på beskatningsområdet om indberetning og udveksling af oplysninger fra digitale platforme m.v.).

    Bilag

    Bilag 2

    Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

    Bilag 3

    Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

    Spørgsmål og svar

    Spm. 1

    Spm. om det er korrekt, at SKAT har CPR-nummer på alle ejere af feriehuse, der udlejes, og som har bopælsadresse i Danmark, til skatteministeren

    Spm. 2

    Spm. om det er muligt at identificere alle ejere af feriehuse, der udlejes, og som ikke har bopælsadresse i Danmark, til skatteministeren

    L 177 Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, boafgiftsloven og dødsboskatteloven. (Justeringer af tilbagebetalingsordningen m.v.).

    Bilag

    Bilag 2

    Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

    Bilag 3

    Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

    L 196 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Nedsættelse af rentekompensation og udvidelse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. i sager om refusion af udbytteskat m.v., harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i visse situationer samt ændring af reglerne om regulering som følge af den endeligt opgjorte fradragsprocent for delvis fradragsret for moms m.v.).

    Bilag

    Bilag 1

    Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren

    Bilag 2

    Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

    Almindelig del

    Spørgsmål og svar

    Spm. 167

    Hvor stor en andel af de voksne danskere i Københavns Kommune har en husstandsindkomst, som gør det muligt at kunne købe et 140 m2 hus i Københavns Kommune i dag sammenholdt med før skattestoppet?  Svar  

    Spm. 456

    Vil ministeren redegøre for, hvad regeringen gør for at sikre, at ukrainske flygtninge hurtigst muligt får et skattekort?  Svar  

    Spm. 465

    Hvor mange foreninger har indleveret erklæring om ikke at betale skat, fordi deres overskud har været mindre end 200.000 kr.?  Svar  

    Spm. 469

    Vil ministeren redegøre for, om virksomheder, der indgår en afdragsaftale med skattemyndighederne, kan have likviditet over det aftalte månedlige afdragsbeløb stående på skattekontoen uden, at beløbet inddrages?  Svar  

    Spm. 471

    Vil ministeren med henvisning til artiklen »Massiv opbakning blandt danskerne til virksomheders Rusland-exit« på www.Finans.dk den 5. april 2022 oplyse, i hvilket omfang danske virksomheder, der trækker sig frivilligt ud af Rusland som følge af krigen i Ukraine, vil kunne fradrage deres tab, herunder i forhold til investeringer i russiske datterselskaber?  Svar  

    Spm. 472

    Gælder der en udvidet fradragsret jf. højesteretsdom i UfR 1980, 712 H, når tabene er en følge af beslutninger, der tager sigte på at opretholde den danske virksomheds status og almindelige omdømme og dermed den danske virksomheds indtjeningsmuligheder? I det omfang der mangler fradragshjemmel eller retsstillingen er uklar, er ministeren så indstillet på at se nærmere på behovet for at skabe lovhjemmel for virksomhedernes tabsfradrag?  Svar  

    Spm. 474

    Mener ministeren, at det er rimeligt, at familievirksomheder, der grundet udefrakommende omstændigheder, f.eks. dødsfald hos den virksomheden er overdraget til, tvinges til at foretage flere generationsskifter inden for en meget kort årrække, skal svare den samme skat, hver gang familievirksomheden skifter hænder inden for nær familie? Kunne ministeren forestille sig, at reglerne på nogen måder kunne justeres, så familievirksomheder i den beskrevne situation beskattes mere lempeligt, hvis virksomheden tvinges til at skifte hænder flere gange inden for den nære familiekreds inden for eksempelvis 5 år, så virksomhedens kapital ikke bliver drastisk reduceret?  Svar  

    Spm. 475

    Vil ministeren i forlængelse af marts-redegørelsen oplyse, hvorfor ministeren fremsætter så mange lovforslag efter 1. april, når det eksplicit fremgår af Folketingets Forretningsordens § 10, stk. 3, at lovforslag normalt bør fremsættes senest den 1. april, for at de kan påregnes gennemført i det pågældende folketingsår?  Svar  

    Spm. 476

    Vil ministeren i relation til implementeringen af OECD-aftalen oplyse, om spor 1 skal implementeres ved et konvent med samtidig implementering i alle lande, eller om det skal implementeres i et separat EU-spor?  Svar  

    Spm. 477

    Vil ministeren redegøre for, hvad baggrunden er for, at virksomheder, der giver ansatte et skattefrit tilskud til en kantineordning, løbende skal indkøbe et fast antal måltider/kuverter, som er uafhængigt af antallet af medarbejdere, der aktuelt er til stede eller ønsker kantinemad den pågældende dag? Og vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for, hvilken provenumæssig effekt det vil have, hvis denne regel fjernes?  Svar  

    Spm. 479

    I juli 2020 sendte EU-kommissionen en henstilling til EU-medlemslandene, heriblandt Danmark, om ikke at give økonomisk støtte til virksomheder i skattely. Vil ministeren på den baggrund redegøre for, hvorfor den danske Regering næsten to år efter EU-Kommissionens opfordring stadig erklærer sig uenig med EU-Kommissionen, og dermed giver virksomheder i skattely muligfor at modtage økonomisk støtte, finansieret af de danske skatteydere?  Svar  

    Spm. 480

    Hvilken del af nedenstående svar fra EU-Kommissionen (P-004781/2020) vedrørende skattely og udbudslov er den danske regering uenig i, jf. debatten om skattely?Svaret fra EU-Kommissionen er gengivet her: »Den 14. juli 2020 vedtog Kommissionen en henstilling om at gøre finansiel støtte til virksomheder i Unionen betinget af fraværet af forbindelser til ikkesamarbejdsvillige jurisdiktioner(1). Kommissionen henstiller, at medlemsstaterne vedtager foranstaltninger til at afholde sig fra at yde finansiel støtte til virksomheder, hvis disse har en direkte eller indirekte forbindelse til andre virksomheder i jurisdiktioner, som er opført på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner. Forbindelsen bør være mellem enheder, der tilhører samme koncern. I den sammenhæng præciseres det i henstillingen, at det bør anses for irrelevant, hvor mange lag af juridiske enheder eller lovgivningsmæssige arrangementer der må være mellem virksomheden etableret i den medlemsstat, der yder den finansielle støtte, og virksomheden en jurisdiktion, der optræder på listen.Henstillingen er en selvstændig retsakt fra Kommissionen. Henstillinger er et af de instrumenter som Kommissionen kan anvende for at sikre et velfungerende indre marked. Kommissionen har i forbindelse med udarbejdelsen af denne henstilling gennemgået alle relevante juridiske aspekter, herunder dens sammenhæng med frihederne i det indre marked og med statsstøttereglerne.«  Svar  

    Spm. 481

    Er der virksomheder der har modtaget finansiel støtte siden 14. juli 2020, som ikke ville have gjort det, hvis den danske regering havde fulgt EU-Kommissionens »henstilling om at gøre finansiel støtte til virksomheder i Unionen betinget af fraværet af forbindelser til ikkesamarbejdsvillige jurisdiktioner«, som EU-Kommissionen har formuleret det, vedrørende økonomisk støtte til virksomheder i skattely? Ministeren bedes svare ja eller nej.  Svar  

    Spm. 504

    Vil ministeren redegøre for, hvordan det vil påvirke arbejdsudbuddet, hvis beskæftigelsesfradragets maksimalbeløb på 41.600 kr. i 2022 blev forhøjet med et beløb svarende til 1 milliard kroner, eller at fradragsprocenten på 10,65 % i 2022 blev forhøjet for et tilsvarende beløb?  Svar  

    Spm. 522

    Vil ministeren redegøre for, om det i medieudspillet foreslåede kulturbidrag for streamingtjenester på 5 % af omsætningen i Danmark er en ’similar measure’, som beskrevet på side 3 i OECD-erklæringen fra 8. oktober 2021 hvor det fastslås at ”No newly enacted Digital Services Taxes or other relevant similar measures will be imposed on any company from 8 October 2021 and until the earlier of 31 December 2023 or the coming into force of the MLC”?  Svar  

    Spm. 527

    Der er aktuelt ikke lovhjemmel til, at en skatteyder, som har fået fuldt medhold i en klage behandlet ved Landsskatteretten eller Skatteankenævn, og som Skatteministeriet har indbragt for domstolene, kan indbetale det omtvistede skatte- eller afgiftskrav til skatteforvaltningen imens, at sagen er verserende ved domstolene. Der er ligeledes ikke lovhjemmel til, at det omtvistede krav kan indbetales, såfremt at skatteyderen har vundet sagen ved en domstol og Skatteministeriet derefter vælger at anke dommen til en højere instans. Ministeren bedes på den baggrund besvare følgende spørgsmål:A.Er ministeren enig i, at den manglende adgang til at betale, udgør en væsentlig forskel fra civile sager, hvor en debitor altid kan vælge at betale et krav under protest for at undgå rentetilskrivninger, mens sagen verserer?B.Er ministeren enig i, at den manglende adgang til at betale indebærer, at der flyttes en renterisiko fra Skatteministeriet som kreditor til skatteyderen som debitor, hvorved det bemærkes, at i civile sager kan en kreditor ikke nægte at modtage betaling fra debitor, og må finde sig i at skulle tilbagebetale med renter, hvis det krav, som kreditor selv har rejst, viser sig ikke at eksistere?C.Er ministeren enig i, at den manglende renterisiko for Skatteministeriet indebærer en risiko for, at flere sager vil blive ført, end hvis det kostede Skatteministeriet renter at tabe sagen i igen i næste instans?D.Er ministeren enig i, at skatteyderen rentemæssigt stilles dårligere i situationer, hvor skatteyderen har tabt sagen og indbringer den i forhold til sager, hvor skatteyderen har vundet og ministeriet indbringer den?E.Er ministeren enig eller uenig i, at det er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt såfremt, at staten opkræver renter efter, at skatteyderen har tilbudt at indbetale det omtvistede krav til skatteforvaltningen imens, sagen er verserende ved domstolene?F.Vil ministeren oplyse, om ministeren har tænkt sig at fremsætte lovforslag, der gør det muligt at betale den skat, som skatteministeriet mener, skatteyderen skal betale?  Svar  

    Spm. 530

    Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. april 2022 fra Jørgen Rasmussen, Frederiksværk, om modregningsreglen i efterlønsordningen, jf. SAU alm. del - bilag 205.  Svar  

    Spm. 533

    I besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 246 fremgår det, at ”Det er den umiddelbare opfattelse, at et kulturbidrag som det, der indgår i udspillet Den demokratiske samtale skal styrkes, ikke vil være i strid med ordlyden i ”stand-still” og ”roll-back” forpligtelsen i OECD-aftalen.” Vil ministeren forholde sig til, om det er givende for processen med den internationale skatteaftale, hvis mange af verdens lande på samme måde som den nuværende danske regering forsøger at udnytte smuthuller i en aftale, hvor intentionen netop er mere transparens og færre smuthuller i det internationale skattesystem? Kan sådanne tiltag, der potentielt er i uoverensstemmelse med aftalen, risikere at trække processen i langdrag og/eller potentielt underminere den fælles forståelse om, hvad en ”stand-still” måtte indebære?  Svar  

    Spm. 534

    Vil ministeren oplyse de provenumæssige effekter af at indføre en progression i bo- og gaveafgiften, så værdier over 3 mio. kr. beskattes med 30 pct.? Samtidig skal bundfradraget i boafgiftssager hæves til 500.000 kr. for alle. Svaret bedes opgjort i umiddelbart provenu og efter tilbageløb og adfærd. Ydermere ønskes provenuet opgjort fordelt mellem private og erhverv.  Svar  

    Spm. 535

    Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 31. marts 2022 fra Finans Danmark om foretræde vedrørende forslag til en bæredygtig ratepension, jf. SAU alm. del - bilag 192.  Svar  

    Spm. 543

    Vil ministeren oplyse effekten på provenu, arbejdsudbud og BNP ved hhv. at nedsætte afgiften på lystbådsforsikringer fra 1 pct. til 0,5 pct. og helt fjerne den?  Svar