SkatteMail 2023, uge 13

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Den skattefrie firmajulegave - udsigt til et større udvalg
Regnskabs- og skatteudfordringer ved visse earn out-aftaler
Nye ejendomsvurderinger – nu sættes toget i gang igen
Oversete fradrag for 76 mio. kr. hos ejere af opløste ApS’er
Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - Marts 2023
Generationsskifte af forældrekøb – det efterfølgende salg
Manglende vejledning om selvinkriminering og yderligere indkomstforhøjelse efter agterskrivelse (Panama Papers)
Første domme fra Højesteret om beskatning af gevinster på bitcoins
Ophør af fuld skattepligt til Danmark
Nye præjudikater om både kryptovaluta og hobbyvirksomhed

Styresignaler
Styresignal - fastlæggelse af praksis vedr. juridisk kategorisering

Bindende svar
Beskatning af støtte og erstatning ved nedlukning af minkavl
Skattemæssigt hjemsted i Tyskland - Forskningsbevilling
Trust - USA - gave - dobbeltbeskatning
Beskatning af pensionsordninger fra Schweiz - fradrag og bortseelse i Schweiz
Selskabs drift af stake pools - spørgsmål om maskeret udlodning
Udbetaling af udbytte til hollandsk fond uden indeholdelse af kildeskat

Domme
Kursgevinst - resthæftelse - Den juridiske vejledning - praksis
Skønsmæssig ansættelse af skattepligtig indkomst og momstilsvar
Fri bolig - rådighedsbeskatning - bevisbyrde

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Den skattefrie firmajulegave - udsigt til et større udvalg

Skatterådet har givet grønt lys til, at sammensætningen af digitale kataloger med firmagaver kan individualiseres derved, at medarbejderne ud fra indtastede oplysninger om dem selv kan få deres eget gavekatalog

BDO

Regnskabs- og skatteudfordringer ved visse earn out-aftaler

Erhvervsstyrelsen har fastslået, at earn out-forpligtelser, der er påtaget i forbindelse med virksomhedsopkøb, skal behandles som løn, når betalingen er gjort betinget af nøglemedarbejderes forbliven i den købte virksomhed

BDO

Nye ejendomsvurderinger – nu sættes toget i gang igen

Vurderingsstyrelsen forventer at udsende ejendomsvurderinger – eller i det mindste såkaldte deklarationer – for omkring 750.000 parcel- og rækkehuse, 275.000 ejerlejligheder og 200.000 sommerhuse inden nytår

BDO

Oversete fradrag for 76 mio. kr. hos ejere af opløste ApS’er

Skattestyrelsen har sendt brev til en række borgere, der har været registreret som ejere af anparter i nu opløste selskaber. Det fik mange til tasterne. Fx blev der indberettet ikke tidligere fratrukne tab på 76 mio. kr

Bech-Bruun

Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - Marts 2023

Læs vores nyhedsbrev Generationsskifte Omstrukturering med aktuel lovgivning og afgørelser.

EY

Generationsskifte af forældrekøb – det efterfølgende salg

Ved forældrekøbslejligheder er der ikke kun udfordringer i forhold til særlige omstændigheder - det senere videresalg kan også udfordre.

Folketingets Ombudsmand

Manglende vejledning om selvinkriminering og yderligere indkomstforhøjelse efter agterskrivelse (Panama Papers)

Et revisionsfirma klagede på vegne af en borger til ombudsmanden over, at Landsskatteretten havde stadfæstet SKATs (nu Skattestyrelsen) afgørelse om forhøjelse af hans indkomst for tre indkomstår. Baggrunden for sagen var de såkaldte Panama Papers (oplysninger om danskeres ejerskab af offshoreselskaber), som SKAT havde købt i september 2016.

Kammeradvokaten

Første domme fra Højesteret om beskatning af gevinster på bitcoins

Højesteret slår fast, at gevinster på bitcoins, der var dels købt, dels modtaget ved donationer og mining som led i ikke-erhvervsmæssig virksomhed, var skattepligtige.

TVC Advokatfirma

Ophør af fuld skattepligt til Danmark

I en nyere afgjort klagesag fandtes skatteyders fulde skattepligt til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1 at være ophørt, uanset skatteyderen havde bevaret rådighed over helårsbolig i Danmark.

TVC Advokatfirma

Nye præjudikater om både kryptovaluta og hobbyvirksomhed

Højesteret har i dag den 30. marts 2023 afsagt to domme omhandlende beskatning af bitcoins, hvorved Højesteret har bidraget til en afklaring af praksis for både beskatning af kryptovaluta og til dels beskatning af hobbyvirksomhed i mere generel forstand.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Styresignal - fastlæggelse af praksis vedr. juridisk kategorisering

SKM2023.149.VURDST

Styresignalet fastlægger praksis vedrørende fastsættelse af juridiske kategorier efter ejendomsvurderingslovens § 3 og beskriver Skatteforvaltningens administration af det skøn, der følger af reglerne i ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 2.

Styresignalet fastlægger praksis vedrørende juridisk kategorisering efter ejendomsvurderingslovens § 3, herunder Skatteforvaltningens administration og vægtning af de forskellige hensyn, der indgår i skønnet af ejendommens samlede karakter.

 

Bindende svar: Beskatning af støtte og erstatning ved nedlukning af minkavl

SKM2023.148.SR

Spørger har aflivet hele sin minkbesætning, og har permanent lukket sin virksomhed med minkavl. Spørger har i den forbindelse bl.a. modtaget et engangsbeløb på 80.000 kr. til dækning af nedlukningsomkostninger. Beløbet er ydet som "de minimis"-støtte efter EU's regler herom.

Det var Skatterådets opfattelse, at engangsbeløbet som udgangspunkt er skattepligtigt som et støttebeløb. I det omfang beløbet dækker Spørgers afholdte ikke-fradragsberettigede lukkeomkostninger, anses beløbet dog ikke for et støttebeløb, men for en erstatning. Da erstatninger behandles som det, de træder i stedet for, vil erstatning for ikke fradragsberettigede lukkeomkostninger være skattefri.

Skatterådet kunne derfor ikke bekræfte, at hele erstatningsbeløbet er skattefrit, idet dette alene gælder for den del, der dækker afholdte ikke-fradragsberettigede lukkeomkostninger.

Spørger har endvidere modtaget forskud på nedlukningserstatning. Skatterådet kunne bekræfte, at der alene er tale om et forskudsbeløb, der ikke er skattepligtigt på tildelings- eller udbetalingstidspunktet. Forskudsbeløbet indgår som en del af den endelige nedlukningserstatning, der medregnes ved opgørelsen af avancer og tab på det tidspunkt, hvor erstatnings- og taksationskommissionen træffer afgørelse om erstatningens størrelse mm.

 

Bindende svar: Skattemæssigt hjemsted i Tyskland - Forskningsbevilling

SKM2023.147.SR

Spørger skulle opholde sig 2 år i Tyskland for at forske, hvorefter spørger vendte tilbage til Danmark. Der var således tale om et på forhånd aftalt midlertidigt ophold i Tyskland. Hun var fortsat fuldt skattepligtig her til landet.

Skatterådet fandt, at et på forhånd aftalt midlertidigt ophold på to år i et land kunne være tilstrækkeligt til at etablere de stærkeste personlige og økonomiske forbindelser (midtpunkt for livsinteresser) i dette land, forudsat omstændighederne i øvrigt talte herfor.

På baggrund af en samlet vurdering af spørgers personlige og økonomiske interesser i den omhandlede periode fandt Skatterådet, at spørger havde de stærkeste personlige og økonomiske forbindelser (midtpunkt for sine livsinteresser) i Tyskland, jf. dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyskland, artikel 4, stk. 2, litra a). Skatterådet kunne derfor bekræfte, at spørger var skattemæssigt hjemmehørende i Tyskland.

Skatterådet fandt, at den del af legatet, der var tildelt til dækning af spørgers private udgifter til kost og logi mv., ikke var omfattet af skattefriheden i ligningslovens § 7 K, stk. stk. 4, jf. ovenfor, og den ville derfor være skattepligtig efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra c.

Da spørger var hjemmehørende i Tyskland, fandt Skatterådet, at det fulgte af dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 21, stk. 1, at det omhandlede beløb fra fonden kun kunne beskattes i Tyskland.

 

Bindende svar: Trust - USA - gave - dobbeltbeskatning

SKM2023.150.SR

Spørgerens bedstemor, der var bosiddende i USA og aldrig havde været helt eller delvist skattepligtig til Danmark, stiftede i 2006 den amerikanske trust "A revocable trust".

Spørgeren flyttede til Danmark med indtræden af fuld skattepligt i 2017. Forud for tilflytningen havde spørgeren modtaget halvdelen af nettoformuen i A revocable trust.

Spørgerens repræsentant ønskede bekræftet, at trusten ikke var transparent i forhold til spørgeren, således at spørgeren ikke var skattepligtig af afkast på trustens midler, samt at en udlodning fra

trusten direkte til spørgeren eller en IRA-pensionsordning ejet af spørgeren var en gave til spørger direkte fra bedstemoren, således at en sådan udlodning ikke medførte indkomstskattepligt for spørgeren.

Skatterådet bekræftede, at trusten efter dansk praksis skulle anses for transparent i forhold til spørgerens bedstemor. Skatterådet fandt derfor, at spørgeren ikke var skattepligtig af afkast på trustens midler, samt at en udlodning direkte til spørgeren eller til en IRA-pensionsordning ejet af spørgeren skulle anses for en gave.

Spørgerens repræsentant ønskede herudover bekræftet, at en udlodning fra trusten til en IRA-pensionsordning ejet af spørgeren ville være omfattet af artikel 8 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og USA for så vidt angår arv og gave, således at udlodningen ikke medførte dansk gaveafgift.

Skatterådet fandt, at en udlodning fra trusten til en IRA-pensionsordning ejet af spørgeren efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten kun kunne beskattes i USA, og Skatterådet bekræftede derfor, at udlodningen ikke var gaveafgiftspligtig til Danmark.

Spørgerens repræsentant ønskede endvidere bekræftet, at USA havde beskatningsretten, hvis der blev udbetalt midler til spørgeren fra IRA-pensionsordningen, jf. artikel 18 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og USA, og at der ikke skulle betales dansk indkomstskat.

Skatterådet bekræftede, at USA havde beskatningsretten til udbetalingerne fra spørgerens IRA-pensionsordning. Da spørger var skattemæssigt hjemmehørende i Danmark, beskattede Danmark spørgerens indkomster uanset, hvor de kom fra. Efter spørgerens oplysninger var pensionsordningen omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 B, og udbetalinger fra pensionsordningen skulle derfor medregnes til den skattepligtige indkomst. Efter dobbeltbeskatningsindkomsten skete der lempelse i den danske skat, da spørgeren var skattemæssigt hjemmehørende i Danmark. Lempelse skete efter dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 23 ved, at der i den danske indkomstskat blev givet et nedslag svarende til den del af den danske indkomstskat, der kunne henføres til den indkomst, der hidrørte fra USA. Den skattepligtige del af udbetalingerne fra pensionsordningen havde således betydning for spørgers samlede skattebetaling i Danmark, dvs. progressionsvirkning.

 

Bindende svar: Beskatning af pensionsordninger fra Schweiz - fradrag og bortseelse i Schweiz

SKM2023.142.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørger var skattefri af udbetalinger fra schweiziske pensionsordninger efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5.

Spørger var fuldt skattepligtig til og bosiddende i Danmark, men havde været ansat i Schweiz, hvorfra arbejdet primært var udført. Spørger havde haft fradrags- og bortseelsesret i Schweiz for indbetalinger til to pensionsordninger, som begge var omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A. Danmark havde beskattet pensionsindbetalingerne efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 2, idet der ikke var fradrags- og bortseelsesret i Danmark for indbetalinger til sådanne pensioner.

Skatterådet fandt ikke, at der var grundlag for en formålsfortolkning af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5, som førte til, at der kun skulle ske beskatning, hvis der havde været fradrags-/bortseelsesret både i Danmark og i udlandet. Derimod fastholdtes det, at bestemmelsens klare ordlyd medførte beskatning af pensionsudbetalingerne, hvis der havde været fradrags-/bortseelsesret i Danmark eller i udlandet.

Skatterådet fandt herefter, at Spørger var skattepligtig af den del af pensionsudbetalingerne fra de schweiziske pensioner der, krone-for-krone, svarede til indbetalinger som Spørger havde haft fradrags- eller bortseelsesret for i Schweiz, jf. pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5.

Skatterådet fandt, at spørgsmål 2 opstillede et alternativt faktum for den påtænkte disposition, og at en besvarelse af begge spørgsmål dermed ville have karakter af rådgivning til brug for valg mellem to alternative dispositioner. Skatterådet afviste derfor at svare med henvisning til skatteforvaltningslovens § 24, stk. 2.

 

Bindende svar: Selskabs drift af stake pools - spørgsmål om maskeret udlodning

SKM2023.141.SR

Skatterådet bekræftede, at det ikke var maskeret udlodning for hovedanpartshaveren at indskyde (stake eller pledge) sine kryptovaluta i selskabets stake pools, i det omfang dette skete på samme vilkår som for tredjemand. Dette skyldes bl.a., at investeringen, der skete til fordel for selskabet, ikke medførte en værdioverførsel fra selskabet til Spørgeren (hovedanpartshaveren) eller dennes nærtstående. Derudover bekræftede Skatterådet, at selskabet ikke skulle lagerbeskattes af de tildeldte rewards (afkast), da der var tale om aktiver omfattet af statsskatteloven, og at der skete en beskatning af tildelte rewards på tildelingstidspunktet efter retserhvervsesprincippet på baggrund af statsskattelovens § 4. Derudover bekræftede Skatterådet, at der var fra fradrag for tab på de pågældende kryptovaluta ved efterfølgende salg efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, med henvisning til princippet om vederlagsnæring. Dette er begrundet med, at modtagelse af afkast i form af kryptovaluta måtte anses for et usædvanligt betalingsmiddel.

 

Bindende svar: Udbetaling af udbytte til hollandsk fond uden indeholdelse af kildeskat

SKM2023.140.SR

En konkret hollandsk stichting ejede 100 pct. af aktierne i et dansk holdingselskab, som var spørger. Det ønskedes bekræftet, at den hollandske stichting ville kunne modtage udbytte skattefrit fra det danske holdingselskab, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c.

I en anmodning om bindende svar fra 2019 bad samme spørger om svar på samme spørgsmål som i nærværende sag. I den tidligere sag var det oplyst, at bestyrelsen i den hollandske stichting på daværende tidspunkt bestod af stifteren, dennes ene forælder og en tredje uafhængig person.

I Skattestyrelsens udkast til bindende svar, som spørgers rådgiver fik i høring, indstilledes det, at ledelsen i stichtingen ikke kunne anses for at være selvstændig og uafhængig i forhold til stifteren. Det indebar, at stichtingen efter dansk skattepraksis ikke kunne kvalificeres som et selvstændigt skattesubjekt. Skattestyrelsen fandt desuden, at stichtingen efter en konkret vurdering havde ledelsens sæde i Danmark i henhold til fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 4. Anmodningen om bindende svar blev herefter trukket tilbage, og Skattestyrelsens indstilling blev derfor aldrig forelagt for Skatterådet.

Stichtingen havde, som det fremgik af Skattestyrelsens indstilling i udkastet til bindende svar fra 2019, som følge af en lovændring af fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 4 i lov nr. 1723 af 27. december 2018 fået ledelsens sæde i Danmark, og skulle derfor overgå til at blive omfattet af fondsbeskatningsloven.

I forhold til anmodningen om bindende svar fra 2019 er begge stifterens forældre nu udtrådt af bestyrelsen i stictingen.

Ud fra en samlet konkret vurdering af det oplyste, herunder det oprindelige stiftelsesdokument, kunne Stichtingen fortsat ikke sidestilles med en dansk fond, og den kunne således ikke anses som et selvstændigt skattesubjekt. Forholdet kunne endvidere ikke sidestilles med en båndlagt kapital, idet forudsætningen herfor var, at stifteren/båndlæggeren ikke måtte have råderet over den formue, som var båndlagt, og hvorefter der skulle være tale om endelig og effektiv udskillelse af de indskudte aktiver fra stifterens formuesfære. Stichtingen kunne således ikke anses som et selvstændigt skattesubjekt eller selvstændig kapitalenhed adskilt fra stifteren efter danske regler.

Henset til, at to ud af tre bestyrelsesmedlemmer nu var bosiddende i Danmark og havde beslutningskompetence til at udøve den daglige ledelse, havde stictingen ledelsens sæde i Danmark. Det forhold at det ene bestyrelsesmedlem boede i Schweiz, og at bestyrelsesmøder blev afholdt i Holland, sås ikke at føre til et andet resultat, da beslutningerne måtte anses for reelt at være truffet forud for møderne i Holland. Stichtingen ville derfor fortsat være omfattet af skattepligt til Danmark efter fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 4.

 

Dom: Kursgevinst - resthæftelse - Den juridiske vejledning - praksis

SKM2023.146.HR

Tre skattepligtige var kommanditister i et kommanditselskab, som havde finansieret et køb af et skib med et lån på 13 mio. USD. Efter kommanditselskabet havde solgt skibet og betalt provenuet til långiveren, havde kommanditselskabet fortsat en restgæld på 5 mio. USD til långiveren. Långiveren eftergav herefter kommanditselskabets gæld på de 5 mio. USD.

Under sin prøvelse af SKATs afgørelser om, at kommanditisterne var skattepligtige af deres andel af gældseftergivelsen, fandt Landsskatteretten, at kommanditisterne efter kursgevinstloven havde fået en skattepligtig kursgevinst. Landsskatteretten fandt imidlertid, at kommanditisterne ikke kunne beskattes ud over deres resthæftelse over for kommanditselskabet som følge af indholdet af Den juridiske vejledning.

Skatteministeriet indbragte Landsskatterettens afgørelser (SKM2020.64.LSR) for domstolene, hvor Østre Landsret behandlede sagen i første instans og et flertal gav Skatteministeriet medhold i, at der hverken i medfør af kursgevinstloven eller på baggrund af Den juridiske vejledning var grundlag for at begrænse beskatningen af kommanditisterne til deres resthæftelse over for kommanditselskabet. Et mindretal fandt, at der ikke forelå en skattepligtig kursgevinst efter kursgevinstloven.

Højesteret fandt, at der ikke er grundlag for at tillægge det betydning for, om der efter kursgevinstlovens § 23 foreligger en skattepligtig kursgevinst ved eftergivelse af et kommanditselskabs gæld i fremmed valuta, om den enkelte kommanditist har indbetalt det beløb, som den pågældende hæfter for over for kommanditselskabet. Højesteret fandt endvidere, at det er uden betydning for beskatningen af indtægter efter transparensprincippet, om den enkelte kommanditist har indbetalt det beløb, som den pågældende hæfter for over for kommanditselskabet.

Endelig fandt Højesteret, at den retsopfattelse, som skattemyndighederne havde givet udtryk for i bl.a. Den juridiske vejledning, klart ikke var forenelig med det overordnede retsgrundlag, dvs. kursgevinstloven og transparensprincippet. Skattemyndighederne havde som følge heraf været berettigede og forpligtede til at ændre praksis.

Højesteret stadfæstede på den baggrund landsrettens dom (SKM2021.586.ØLR).

 

Dom: Skønsmæssig ansættelse af skattepligtig indkomst og momstilsvar

SKM2023.144.BR

Skattestyrelsen havde tilsidesat sagsøgerens regnskabsgrundlag og foretaget en skønsmæssig ansættelse af selskabets skattepligtige indkomst og momstilsvar. Sagen angik, om sagsøgeren havde godtgjort, at der var grundlag for at nedsætte den skattepligtige indkomst for indkomståret 2016 for tab som følge af tyveri af diesel samt grundlag for at nedsætte selskabets momstilsvar for andet halvår 2015.

Retten fandt, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at Skattestyrelsens skøn var udøvet på et forkert grundlag, og der var derfor ikke grundlag for at ændre skønnet. Retten lagde bl.a. vægt på, at sagsøgerens regnskabsmateriale var mangelfuldt.

 

Dom: Fri bolig - rådighedsbeskatning - bevisbyrde

SKM2023.143.ØLR

Sagen handlede om, hvorvidt skatteyderen havde haft rådighed over hele stueetagen i en ejendom eller blot et enkelt værelse samt dele af stueetagens fællesarealer.

Landsretten fandt, at lejeforholdets forløb havde været så usædvanligt, at det påhvilede skatteyderen at godtgøre, at hans rådighed i den omhandlede periode ikke omfattede ejendommens stueetage i sin helhed.

Efter en samlet vurdering fandt landsretten, at skatteyderen ikke havde godtgjort dette. Byrettens frifindende dom blev derfor stadfæstet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 16/0881529
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-03-2023

Journalnr: 22/0093303
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet genoptagelse af skatteansættelse vedrørende beskatning af erstatning og renter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-03-2023

Journalnr: 21/0003672
Tilladelse til at udbyde spil
Klagen vedrører Spillemyndighedens tilbagekaldelse af klagerens tilladelse til at udbyde spil på gevinstgivende spilleautomater. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-03-2023

Journalnr: 21/0043118
Gældseftergivelse
Klagen skyldes, at Gældsstyrelsen har afslået klagerens anmodning om eftergivelse af gæld til det offentlige. Landsskatteretten ændrer Gældsstyrelsens afgørelse således, at klagerens gæld til det offentlige eftergives.
Afsagt: 16-03-2023

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 03-04-2023 - 02-05-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 27-04-2023 dom i C-537/20 Frie kapitalbevægelser L Fund
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - artikel 63 TEUF - frie kapitalbevægelser - selskabsskat - beskatning af indtægter fra fast ejendom beliggende på en medlemsstats område - forskellig behandling af hjemmehørende fonde og ikke-hjemmehørende fonde - fritagelse, der alene gælder for hjemmehørende fonde - sammenlignelige situationer - hensyntagen til beskatningsordningen for investorerne - foreligger ikke - begrundelse - behovet for at opretholde sammenhængen i den nationale beskatningsordning - behovet for at opretholde en afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne - foreligger ikke

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

CM 2345 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - VAT)

ST 7815 2023 INIT - COVER NOTE. Proposal for a COUNCIL DIRECTIVE amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation [15829/22 + COR 1 + ADD 1 + ADD1 COR 1 - COM (2022) 707 final + Annexes - 2022/0413 (CNS), SEC (2022) 438 final, SWD (2022) 400 final, SWD (2022) 401 final, SWD (2022) 402 final] - Opinion on the application of the Principles of Subsidiarity and Proportionality

 

Lovtidende

Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, skatteindberetningsloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om Den Internationale Straffedomstol og om ophævelse af lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister (Styrkelse af inddrivelsen med henblik på at nedbringe danskernes gæld til det offentlige), LOV nr 331 af 28/03/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Lov om gennemførelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst og tilhørende protokol mellem Kongeriget Danmark og Den Franske Republik, LOV nr 322 af 28/03/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Høringsportalen

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om kildeskat
Oprettelsesdato: 29-03-2023
Høringsfrist: 25-04-2023

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om kildeskat
Oprettelsesdato: 29-03-2023
Høringsfrist: 25-04-2023

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet
Oprettelsesdato: 29-03-2023
Høringsfrist: 19-04-2023

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 68 Forslag til lov om et loft over indtægter fra elproduktion. (indtægtsloftsloven).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 69 Forslag til lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag.

Bilag

Bilag 4

Internt dokument

Bilag 5

Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 6

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm., om provenukonsekvenserne ved gennemførelse af de to ændringer af L 69, der er foreslået af Noreco

Spm. 3

Spm., om at kommentere præsentationen fra NORECO

L 73 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrinteskatteloven og ligningsloven. (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg m.v. i forbindelse med lagring af CO2 og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren

Bilag 2

Henvendelse af 31/3-23 fra KPMG Acor Tax om spørgsmål til indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone

L 75 Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af momsloven (Indberetning af betalingsoplysninger til bekæmpelse af grænseoverskridende momssvig, omvendt betalingspligt for teleydelser, notifikationsordning i visse afgiftslove, ændring af regler om ansvarsfrihed, tydeliggørelse af praksis om skærpede bøder, oplysningspligt i forbindelse med delvis momsfradragsret, justering af regler om udtagning, fritagelse for lønsumsafgift på energivirksomheders aktiviteter vedrørende indefrysning i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger, ændring af regler om kompetence til opkrævning af visse underholdsbidrag m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren

L 76 Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, ligningsloven og personskatteloven. (Ændring af fradragsretten for private lønforsikringer, forhøjelse af det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter og nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 95

Orientering om opdateret afrapportering om den fælles myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (indsatsen mod social dumping), fra beskæftigelsesministeren

Bilag 96

Plancher til teknisk gennemgang af finanslov for 2023 og skatteudgifter den 30. marts 2023

Bilag 97

Spørgsmål og svar fra MEP’er Morten Løkkegaard om anvendelsen af obligatoriske elektroniske ID06-kort på byggepladser i Sverige

Bilag 98

Borger- og retssikkerhedschefens egen drift-undersøgelse af sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet

Bilag 102

Publikation - Pendling i 2021, fra skatteministeren

Bilag 105

Uddrag af aprilredegørelsen om afviklingen af lovprogrammet 2022/23 på skatteministeriets område

Spørgsmål og svar

Spm. 26

Vil ministeren sende en samlet oversigt over gældende forlig og politiske aftaler inden for Skatteministeriets ressort med oplysning om, hvilke partier der er med i forligskredsen og de enkelte aftaler, samt hvornår forligene og aftalerne eventuelt udløber? Ministeren bedes medtage gældende forlig og politiske aftaler, som regeringen ikke selv er en del af.  Svar  

Spm. 75

Af rapporten »Brug og misbrug af kommanditselskaber« (SAU alm. del – bilag 165, folketingsåret 2015-16) fremgår det, at en række skatterådgivere særligt har reklameret i østlandene og i Rusland for skattefordelene ved at oprette danske kommanditselskaber. Vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af de danske kommanditselskaber, som har russiske ejere, samt hvilke tiltag der tages for at sikre, at danske kommanditselskaber ikke anvendes af russiske pengemænd og politisk eksponerede personer med tråde til den russiske regering?  Svar  

Spm. 122

Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser af at sænke generationsskifteskatten pr. procentpoint indtil fuld afskaffelse? Svaret bedes opgjort umiddelbart samt efter tilbageløb og tilbageløb og adfærd.  Svar  

Spm. 123

Hvor stort et merprovenu ville Danmark opnå, hvis OECD-aftalen om en minimumsselskabsskat på 15 pct. blev udvidet til også at omfatte rederivirksomhed? Beregningerne bedes foretaget med en skattesats på 15 pct.  Svar  

Spm. 132

Er Erhvervscentrenes Early Warning-konsulenter fortsat på finansloven, og hvis ikke, hvordan er finansieringen af ordningen sikret?  Svar  

Spm. 133

Hvor mange iværksættere er i kontakt med erhvervscentrene, herunder særligt Early Warning-konsulenterne?  Svar  

Spm. 134

Et bredt politisk flertal blev i sommeren i 2021 enige om en aftale, der bl.a. stiller krav om brug af revisor for flere virksomheder i udvalgte risikobrancher med en omsætning på 5-8 mio. kr. Det fremgår af materialet til den tekniske gennemgang afholdt den 2. marts 2023, SAU alm. del – bilag 69, at en forlængelse af afgiftsperioden vil øge risikoen for bl.a. momskarruselsvig. Vil man kunne imødegå den risiko ved at afgrænse en evt. forlængelse af afgiftsperioden til brancher, der ikke er risikobrancher?  Svar  

Spm. 135

I Sverige, der anvender realisationsbeskatning, er der ikke særlige regler, der skal modvirke indlåsningseffekter og incitamenter til salg og genkøb, hvor investor står til tab. Kan vi bruge erfaringerne fra Sverige i Danmark, og vil ministeren undersøge erfaringerne fra Sverige nærmere?  Svar  

Spm. 136

Vil ministeren redegøre for, om der foreligger dispensationsmuligheder for indefrysning af ejendomsskatter i tilfælde af, at der ikke foreligger en ejendomsvurdering? Besvarelsen bedes tage afsæt i nedenstående henvendelse: En borger blev pr. 1. november folkepensionist, og med dette følger bl.a. muligheden for at indefryse ejendomsskatterne på borgerens hus. Huset var et år gammelt, da det blev købt i 2021. På grund af husets alder er der kun en foreløbig vurdering af husets værdi og ikke en endelig vurdering. Borgeren har fået afslag på indefrysning af ejendomsskatter hos Horsens kommune med begrundelsen, at kommunen ikke kan bevillige indefrysning af ejendomsskatter, når der ikke foreligger en endelig vurdering. Borgeren kan endvidere ikke få oplyst, hvornår borgeren vil modtage den endelige vurdering.  Svar  

Spm. 138

Vil ministeren i forlængelse af den manglende konkrete besvarelse på SAU alm. del – spørgsmål 68 oplyse, hvor stor en andel af de samlede udgifter forbundet med FoU-fradraget der tilfalder henholdsvis den største modtager, de fem største modtagere og de ti største modtagere af FoU-fradraget?  Svar  

Spm. 147

Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen afsætter i alt omkring 700 mio. kr. til en samlet reform af topskatten (ny mellemskat og ny top-topskat), hvilket, jf. svar på alm. del - spørgsmål nr. 27 af 12. januar 2023, vil øge uligheden målt ved Gini-koefficienten med ca. 0,05 pct.point. Vil ministeren oplyse, hvad Gini-ændringen alternativt vil være, såfremt de 700 mio. kr. i stedet anvendes på at forhøje topskattegrænsen (ingen ny mellemskat og ingen top-topskat) og endvidere oplyse, hvor meget topskattegrænsen i så fald vil kunne forhøjes og hvad dette vil betyde for antallet af topskatteydere?  Svar  

Spm. 162

Mener ministeren, at det skaber tillid til det nye ejendomsvurderingssystem, når en underliggende realkreditvurdering betragtes som mere retvisende for værdien ved overdragelse af ejendom end den offentlige vurdering? Der henvises til +/- 15 pct. reglen og hvornår der foreligger ”særlige omstændigheder”.  Svar  

Spm. 163

Mener ministeren, at det skaber tillid til det nye ejendomsvurderingssystem, når en vurdering fra en revisor om dagsværdi betragtes som mere retvisende for værdien ved overdragelse af ejendom end den offentlige vurdering? Der henvises til +/- 15 pct. reglen og hvornår der foreligger ”særlige omstændigheder”.  Svar  

Spm. 164

Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, når der inden for Skatteforvaltningen ikke er tillid til ejendomsvurderingerne, når Skattestyrelsen kan underkende Vurderingsstyrelsens vurdering? Der henvises til +/- 15 pct. reglen og hvornår der foreligger ”særlige omstændigheder”.  Svar  

Spm. 165

Mener ministeren, at der fortsat er brug for tillid til de offentlige ejendomsvurderinger? Der henvises til +/- 15 pct. reglen og hvornår der foreligger ”særlige omstændigheder”.  Svar  

Spm. 166

Er ministeren enig med Højesteret i, at det er det offentlige, der er nærmest til at bære risikoen ved forkerte ejendomsvurderinger – både med de nuværende vurderinger og de kommende vurderinger? Der henvises til +/- 15 pct. reglen og hvornår der foreligger ”særlige omstændigheder”.  Svar  

Spm. 167

Vil ministeren redegøre for, i hvilke tilfælde +/- 20 pct. reglen med de nye ejendomsvurderinger kan anvendes, når der gælder et forsigtighedshensyn på 20 pct. af den offentlige vurdering, inden vurderingen sendes ud?  Svar  

Spm. 168

Er ministeren enig i, at hovedreglen er, at overdragelse til nærtstående kan ske til +/- 15 pct. eller +/- 20 pct. med de nye vurderinger?  Svar  

Spm. 169

Vil ministeren redegøre for, hvor lang tid tilbage i tid Skattestyrelsen kan gå for at tilsidesætte anvendelse af +/- 15 pct. reglen?  Svar  

Spm. 170

Vil ministeren redegøre for, hvilke hensyn Skattestyrelsen skal lægge til grund ved fastlæggelse af praksis? Der henvises til +/- 15 pct. reglen og hvornår der foreligger ”særlige omstændigheder”.  Svar  

Spm. 171

Mener ministeren, at Skattestyrelsen skal have fokus på provenu, når de fastlægger praksis? Der henvises til +/- 15 pct. reglen og hvornår der foreligger ”særlige omstændigheder”.  Svar  

Spm. 172

Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med regeringens intentioner, når Skattestyrelsen administrativt strammer praksis for generationsskifte? Der henvises til +/- 15 pct. reglen og hvornår der foreligger ”særlige omstændigheder”.  Svar  

Spm. 173

Vil ministeren redegøre for, hvordan en underliggende realkreditvurdering kan betragtes som et holdepunkt for en særlig omstændighed, når realkreditlånet også kan omfatte f.eks. maskiner m.v. på ejendommen? Der henvises til +/- 15 pct. reglen og hvornår der foreligger ”særlige omstændigheder”.  Svar  

Spm. 174

Er ministeren enig i, at en offentlig ejendomsvurdering indeholder flere data og mere viden om den enkelte ejendom end en realkreditvurdering, der ofte foretages bag et skrivebord? Der henvises til +/- 15 pct. reglen og hvornår der foreligger ”særlige omstændigheder”.  Svar  

Spm. 175

Vil ministeren redegøre for, hvad der kendetegner et særligt konkret forhold vedrørende en ejendom? Der henvises til +/- 15 pct. reglen og hvornår der foreligger ”særlige omstændigheder”.  Svar  

Spm. 176

Mener ministeren, at en købspris må tillægges samme bevisværdi, uanset om det er parterne eller Skattestyrelsen, som finder, at overdragelsessummen skal baseres på en tidligere handelspris? Der henvises til +/- 15 pct. reglen og hvornår der foreligger ”særlige omstændigheder”.  Svar  

Spm. 177

Er ministeren enig i, at når en underliggende realkreditvurdering og dagsværdi kan underminere brugen af +/- 15 pct. reglen, så er reglen reelt afskaffet?  Svar  

Spm. 178

Vil ministeren redegøre for, om der gælder en regel om, at holdepunktet for en anden værdi skal afvige mere end 30 pct., for at Skattestyrelsen kan tilsidesætte +/- 15 pct. reglen? Og når de nye vurderinger kommer, at holdepunktet for en anden værdi skal afvige med 40 pct., for at Skattestyrelsen kan tilsidesætte +/- 20 pct.?  Svar  

Spm. 179

Vil ministeren redegøre for, om den generelle 20 pct. regel for skønsusikkerhed ved værdiansættelse gælder, og om holdepunktet for en anden værdi derfor skal afvige med 20 pct. for, at Skattestyrelsen kan tilsidesætte parternes værdiansættelse efter +/- 15 pct. reglen?  Svar  

Spm. 181

Ministeren udtalte på det åbne samråd i Skatteudvalget den 16. marts 2023, at ministeren er tilhænger af at beskatte overnormale profitter. Hvilke modeller for beskatning af overnormal profit mener ministeren, at Skatteudvalget skal diskutere i den forbindelse? Vil ministeren tage dette op i Skatteudvalget, og er ministeren villig til f.eks. at nedsætte et ekspertudvalg til at se på beskatning af overnormal profit?  Svar  

Spm. 182

Agter ministeren at følge anbefalingerne fra ekspertgruppen for fremtidig erhvervsstøtte, såfremt det anbefales, at tonnageskatteordningen og DIS-ordningen skal ændres?  Svar  

Spm. 183

Hvad mener ministeren, der kan og bør gøres for at lave internationale regler for shippingbranchen set i lyset af, at OECD-aftalen om minimumsbeskatning undtager shippingbranchen?  Svar  

Spm. 184

Vil ministeren redegøre for andre landes tonnageskatteordninger, herunder skattesatser m.v., i lande som f.eks. Storbritannien, Norge, Holland osv.?  Svar  

Spm. 185

Er det ministerens vurdering, at DIS-ordningen virker efter hensigten? Ministeren bedes redegøre for Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO) Ekspertkomités udtalelser om DIS-ordningen. Desuden bedes ministeren redegøre for tidligere regeringers tiltag for at imødekomme ILO’s anbefalinger og desuden redegøre for hvad den siddende regering agter at gøre for at imødekomme anbefalingerne.  Svar  

Spm. 186

Hvor mange ressourcer i henholdsvis årsværk og kroner bruger Gældsstyrelsen årligt på at anmelde krav på under 100 kr. til selskaber ved sager med solvent likvidation?  Svar  

Spm. 187

Mener ministeren, at den tid selskaberne skal bruge på at håndtere anmeldelser på under henholdsvis 1, 10 og 100 kroner står på mål med gældsinddrivelsen ved sager med solvent likvidation?  Svar  

Spm. 188

Vil ministeren være med til at indføre en bagatelgrænse ved offentlige anmeldelser i sager med solvent likvidation?  Svar  

Spm. 189

Kan ministeren oplyse, hvor langt regeringen er nået med at udvikle en ny model for værdiansættelse af familieejede virksomheder ved generationsskifte, og kan ministeren i forlængelse heraf gøre status over, om der er fremdrift i arbejdet?  Svar  

Spm. 190

Vil ministeren redegøre for, hvor mange retssager vedrørende erhvervsdrivende skattemyndighederne har været involveret i, som vedrører beløb under 1.000 kr. i perioden 2012-2022, og hvad de samlede udgifter og indtægter for staten har været i forbindelse med disse sager, inklusiv udgifter til administrativ sagsbehandling?  Svar  

Spm. 191

Mener ministeren, at det er et udtryk for fornuftig brug af borgernes penge, at skattemyndighederne bruger mere end 5 år og store administrative ressourcer på en sag, der vedrører et bilag på 81 kr. jf. artiklen »Kioskejer manglede faktura på 81 kroner – så krævede Skat pludselig 10.000: Efter 5 år er sagen slut med et underskud på tusinder til staten« i Avisen Danmark, den 22. marts 2023, og hvis ministeren ikke mener, at det er fornuftig brug af borgernes penge, hvad vil ministeren så gøre for at ændre dette?  Svar  

Spm. 192

Vil ministeren på baggrund af artiklen »Kioskejer manglede faktura på 81 kroner – så krævede Skat pludselig 10.000: Efter 5 år er sagen slut med et underskud på tusinder til staten« i Avisen Danmark, den 22. marts 2023, tage initiativ til at fastsætte en bagatelgrænse hos skattemyndighederne eller sende en opfordring til myndighederne om at udvise mere proportionalitet i sagsbehandlingen?  Svar  

Spm. 193

Hvad vil ministeren foretage sig på baggrund af artiklen »Kioskejer manglede faktura på 81 kroner – så krævede Skat pludselig 10.000: Efter 5 år er sagen slut med et underskud på tusinder til staten« i Avisen Danmark, den 22. marts 2023, hvor i det fremgår, at en sag vedrørende 81 kr. har endt med at koste Skattemyndighederne 5.000 kr.?  Svar  

Spm. 194

Vil ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af forslag til finanslov for 2023 afholdt den 30. marts 2023 oplyse værdien af de forskellige skatteudgifter?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 441

Om en ekstra skat på bilister i form af roadpricing.