SkatteMail 2023, uge 12

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Sponsorater
Immigration Update March 2023
Overdragelse af virksomhed til nær medarbejder med succession
Gældsstyrelsen har ikke i tilstrækkelig grad fremmet inddrivelse af børne- og underholdsbidrag hos skyldnere i udlandet
Gældsstyrelsens processer for fremsendelse af anmodninger til udenlandske myndigheder om bistand til inddrivelse
Principiel landsretsdom om udlån fra virksomhedsskatteordning
Landsretsdom om ligningslovens § 16 E – overførsel af fordring som løn
Responsible Tax Matters

Afgørelser
Udbetaling af skatteværdien af underskud for forsøgs- og forskningsudgifter
Transfer pricing - skønsmæssig forhøjelse af skattepligtig indkomst - koncernintern overdragelse af immaterielle aktiver
Definition af arbejdssted i relation til LL § 9 B
Nægtet fradrag for udgifter til kontingenter
Påstand om ugyldighed af Skattestyrelsens afgørelse som følge af fristoverskridelse - Værdi af ejendom overdraget til søn - Afgiftspligtige gaver
Værdi af ejendom overdraget fra far
Tilbagekaldelse af tidligere afgørelser om refusion af udbytteskat

Domme
Søgsmålsfrist efter skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3, indbringelse af agterskrivelse

Nyt fra domstol.dk

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Sponsorater

Reklame er sjældent den eneste modydelse for et sponsorbidrag. I de fleste tilfælde modtager sponsoren også billetter, adgang til VIP-arrangementer og rejser

Deloitte

Immigration Update March 2023

The Danish Government has agreed to strengthen the international recruitment in Denmark. This means that Danish companies will have easier access to recruiting foreigners from outside the EU. Companies with 10 full-time, permanent employees can get certified.

EY

Overdragelse af virksomhed til nær medarbejder med succession

Ny afgørelse i SKM2023.111.SR vedrører kravet om 3 års fuldtidsbeskæftigelse ved overdragelse af virksomhed til nær medarbejder.

Folketingets Ombudsmand

Gældsstyrelsen har ikke i tilstrækkelig grad fremmet inddrivelse af børne- og underholdsbidrag hos skyldnere i udlandet

Sidste år klagede en kvinde til ombudsmanden over, at Gældsstyrelsen ikke inddrev de forhøjede børnebidrag, som hendes tidligere ægtefælle – der var bosat i Grønland – skulle betale til deres fælles barn.

Folketingets Ombudsmand

Gældsstyrelsens processer for fremsendelse af anmodninger til udenlandske myndigheder om bistand til inddrivelse

Jeg afsluttede den 1. september 2022 en sag om Gældsstyrelsens inddrivelse af forhøjet børnebidrag, hvor bidragsyderen var bosiddende i Grønland, og hvor Gældsstyrelsen derfor skulle sende en anmodning om bistand til inddrivelsen til de grønlandske myndigheder (mit sagsnr. 21/04553). I sagen oplyste Gældsstyrelsen, at ”arbejdet med fremsendelse af anmodninger til udenlandske myndigheder har været forsinket på grund af manglende processer”.

Kammeradvokaten

Principiel landsretsdom om udlån fra virksomhedsskatteordning

Anfordringslån ydet til virksomhedsejernes børn ved børnenes delvise overtagelse af landbrugsvirksomhederne kunne ikke indgå i virksomhedsejernes virksomhedsskatteordninger.

Kammeradvokaten

Landsretsdom om ligningslovens § 16 E – overførsel af fordring som løn

Landsretten fandt i overensstemmelse med højesteretspraksis, at skatteyderen skulle beskattes af sine løbende hævninger i sit selskab efter ligningslovens § 16 E. Skatteyderen havde desuden ikke godtgjort, at hendes gæld til selskabet var indfriet ved, at selskabet havde overført fordringen til hende som løn, og hendes skattepligtige indkomst skulle derfor heller ikke af denne grund nedsættes. 

KPMG Acor Tax

Responsible Tax Matters

Updates from the responsible tax landscape

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Afgørelse: Udbetaling af skatteværdien af underskud for forsøgs- og forskningsudgifter

SKM2023.138.LSR

Sagen angik, om et selskabs udgifter til udvikling af en IT-platform til take-away restauranter og andre kæder, der skulle sørge for alle led i forbindelse med afsætning af varer til take-away markedet, var forsøgs- og forskningsudgifter omfattet af ligningslovens § 8 B. Selskabet havde modtaget støtte fra blandt andet Vækstfonden. Landsskatteretten fandt efter en samlet vurdering, at selskabet ikke havde løftet bevisbyrden for, at der var udviklet et nyt eller væsentligt forbedret produkt eller en ny eller væsentligt forbedret proces, og lagde ved vurderingen blandt andet vægt på, at selskabets egen forklaring ikke kunne anses som tilstrækkelig dokumentation. Udgifterne kunne således ikke anses for omfattet af ligningslovens § 8 B, og selskabet var dermed ikke berettiget til udbetaling af skattekredit efter ligningslovens § 8 X.

Selskabet havde derudover for det påklagede indkomstår anmodet om ordinær genoptagelse af den skattepligtige indkomst med henblik på nedsættelse af indkomsten grundet en ændret periodisering af fakturaer. Landsskatteretten fandt, at der ikke kunne ske genoptagelse af det påklagede indkomstår, da der inden for fristens udløb ikke var indsendt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kunne begrunde en ændring af skatteansættelsen vedrørende en ændret periodisering. Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse var endvidere ikke til stede. Landsskatteretten stadfæstede den påklagede afgørelse.

 

Afgørelse: Transfer pricing - skønsmæssig forhøjelse af skattepligtig indkomst - koncernintern overdragelse af immaterielle aktiver

SKM2023.135.LSR

Sagen handlede om værdiansættelse af immaterielle aktiver, der var overdraget fra et dansk selskab til et koncernforbundet udenlandsk selskab. Landsskatteretten var som udgangspunkt enig i skønsmændenes værdiansættelse efter DCF-modellen, men korrigerede i forudsætningerne for så vidt angik omsætningsvækst i budgetperioden og værdien af købers skattefordel. Endelig fandt Landsskatteretten, at værdien af produkt Y skulle indgå i værdiansættelsen, idet alle rettigheder til produkt Y var omfattet af den koncerninterne overdragelse

 

Afgørelse: Definition af arbejdssted i relation til LL § 9 B

SKM2023.134.LSR

Et byggeprojekt på en kaserne og tilsyn med indkørselsveje i et tilstødende militærområde udgjorde ikke forskellige arbejdssteder i relation til udbetaling af skattefri kørselsgodtgørelse og 60-dages reglen i ligningslovens § 9 B. Landsskatteretten lagde ved vurderingen vægt på, at kasernen og militærområdet lå inden for et afgrænset geografisk område, der var sammenligneligt med et skov- eller lufthavnsområde. Det forhold, at der blev arbejdet på forskellige matrikelnumre, kunne ikke føre til et andet resultat.

 

Afgørelse: Nægtet fradrag for udgifter til kontingenter

SKM2023.133.LSR

Sagen angik, om en selvstændig erhvervsdrivende landmands udgifter til medlemskontingenter til Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug og Foreningen for bæredygtig grundvandsbeskyttelse var fradragsberettigede driftsomkostninger efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Klagerens repræsentant henviste til, at de to foreninger arbejdede for at sikre de generelle rammevilkår for landbruget. Dette skete blandt andet gennem påvirkning af lovgivningen på området (eksempelvis fjernelse af randzoner og kvælstofbegrænsninger). Videre arbejdede foreningerne for at sikre ligestilling af danske landmænds produktionsvilkår set i forhold til resten af EU samt for at opretholde landmænds ret til frit at dyrke og pleje de arealer, de ejer. Landsskatteretten afgjorde sagen med dissens. Et flertal af Landsskatterettens retsmedlemmer fandt, at der ikke var en tilstrækkelig direkte og nær sammenhæng imellem kontingentudgifterne og virksomhedens indkomsterhvervelse til, at udgifterne kunne anses for fradragsberettigede driftsomkostninger. Klagerens overordnede økonomiske interesse i medlemskab af foreningerne ændrede ikke herved. Et retsmedlem fandt, at foreningerne måtte anses for at være interesseorganisationer for landmænd, hvorfor kontingentudgifterne måtte anses for at være fradragsberettigede driftsomkostninger. Sagen blev afgjort i overensstemmelse med flertallets opfattelse.

 

Afgørelse: Påstand om ugyldighed af Skattestyrelsens afgørelse som følge af fristoverskridelse - Værdi af ejendom overdraget til søn - Afgiftspligtige gaver

SKM2023.132.LSR

Handelsværdien af en ejendom overdraget fra far til søn kunne ikke fastsættes inden for +/- 15 % af den seneste offentliggjorte ejendomsvurdering i henhold til værdiansættelsescirkulærets pkt. 6. Da der for Landsskatteretten ikke forelå oplysninger, der sandsynliggjorde, at den betydelige forskel mellem ejendommens handelsværdi på 3.895.000 kr. den 20. januar 2018 og videresalgsprisen til sønnen 3 år senere, den 18. januar 2021, på 1.440.000 kr., kunne forklares med prisfald på den pågældende ejendom i den pågældende periode, fandt Landsskatteretten, at der forelå sådanne særlige omstændigheder, at skattemyndighederne ikke skulle acceptere en værdiansættelse inden for 15 %-reglen. Landsskatteretten fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens afgørelse om, at handelsværdien af ejendommen ved overdragelsen i januar 2021 udgjorde 4.200.000 kr. Landsskatteretten fandt desuden, at Skattestyrelsen havde overholdt 6 måneders fristen i boafgiftslovens § 27, stk. 2, ved ændringen af værdiansættelsen af ejendommen.

 

Afgørelse: Værdi af ejendom overdraget fra far

SKM2023.131.LSR

Handelsværdien af en ejendom overdraget fra far til søn kunne fastsættes inden for +/- 15 % af den seneste offentliggjorte ejendomsvurdering i henhold til værdiansættelsescirkulæret. Landsskatteretten fandt, at det ikke var en særlig omstændighed, at faren havde erhvervet ejendommen til en højere handelsværdi 3 år og 1 måned forud for overdragelsen til sønnen. Landsskatteretten fandt desuden, at der ud fra en samlet konkret vurdering ikke var andre særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af +/- 15 %-reglen i værdiansættelsescirkulæret.

 

Afgørelse: Tilbagekaldelse af tidligere afgørelser om refusion af udbytteskat

SKM2023.130.LSR

Klagen skyldtes, at Skattestyrelsen havde tilbagekaldt tidligere afgørelser om refusion af udbytteskat. Landsskatteretten fandt, at det måtte lægges til grund, at H1's gevinst ved aktietransaktionerne kunne henregnes til refusionen af udbytteskat, uanset at H1 havde påstået, at gevinsten stammede fra derivataftalerne. H1's (forretnings)model på det danske marked gav underskud uden refusion af udbytteskat, og det kunne på baggrund af sagsforløbet fastslås, at H1 ikke ville have foretaget handlerne uden muligheden for refusion af udbytteskat. Modellen savnede således selvstændig forretningsmæssig begrundelse. Når der endvidere hensås til den korte periode for besiddelse af aktierne, at der pga. af de tilknyttede derivataftaler ikke var nogen kursrisiko, at H1 kendte til sin gevinst allerede ved indgåelsen af aktiekøb og derivataftale, at transaktionerne blev foretaget på OTC-markedet, og at det store omfang af aktiehandler på ingen måde påvirkede børskurserne, fandt Landsskatteretten, at H1 ikke havde dokumenteret, at pensionskassen opnåede reelt ejerskab over aktierne. Herudover fandt Landsskatteretten, at det måtte lægges til grund, at de involverede banker og H1 ikke kunne have været uvidende om, hvad der var foregået. Ved denne vurdering blev der bl.a. lagt vægt på Skattestyrelsens indhentede depotoplysninger fra brokerne. Endvidere fremgik det af transaktionsoplysningerne, som blev fremlagt for Østre Landsret, at derivataftaler og aktiehandler blev indgået og ændret med få minutters mellemrum, selvom der skulle være tale om uafhængige parter i de to handler. Af samme oplysninger fremgik det også, at brokerne i flere tilfælde - og indenfor et meget kort tidsrum - havde sendt flere rykkere til H1, hvilket indikerede, at det var et afgørende element, at det netop var H1, som skulle "købe" eller "sælge" de pågældende aktieposter. Under disse omstændigheder fandt Landsskatteretten det ikke bevist, at H1 reelt havde erhvervet aktier, eller at H1 reelt havde modtaget udbytte. Det var således andre parter end H1, der måtte anses for de reelle udbyttemodtagere, og som følge heraf var H1 ikke begrænset skattepligtig af udbytterne, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c. Landsskatteretten fandt således, at refusionen af udbytteskat var blevet udbetalt på et urigtigt grundlag, og Landsskatteretten stadfæstede herefter Skattestyrelsens afgørelse.

 

Dom: Søgsmålsfrist efter skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3, indbringelse af agterskrivelse

SKM2023.139.BR

Den 26. november 2021 fremsendte Skattestyrelsen forslag om ændring af ejendomsværdiskat til skatteyderne. Der dannedes nye årsopgørelser i overensstemmelse med forslagene den 18. december 2021. Sagen blev anlagt den 9. april 2022. Skatteyderne indbragte agterskrivelsen og ikke årsopgørelsen.

Retten fandt at søgsmålsfristen jf. skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3, skulle regnes fra datoen for årsopgørelsernes dannelse. Retten fandt på den baggrund at sagen var anlagt for sent.

 

Referater fra kontaktudvalg


Skattekontaktudvalg, 7. marts 2023.pdf

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 20/0074493
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører yderligere ansat indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag og hæftelse herfor. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-03-2023

Journalnr: 21/0024047
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af indkomstansættelsen for 2016. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-03-2023

Journalnr: 22/0029826
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten godkender genoptagelse.
Afsagt: 03-03-2023

Journalnr: 20/0070690
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2014 og 2015. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-03-2023

Journalnr: 19/0103563
Kildeskattelovens §§ 48 E-F
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet anmodning om beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E-F. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-03-2023

Journalnr: 18/0021909
Resultat af udlejning
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen skønsmæssigt har ansat resultatet for udlejningen ejendom. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 03-03-2023

Journalnr: 23/0000953
Udgifter til kørsel mm
Klagen vedrører primært nedsat fradrag for udgifter til kørsel samt forhøjelse af omsætning i relation til et enkelt bilag og nægtet fradrag for udgifter til småanskaffelser. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen i overvejende omfang.
Afsagt: 03-03-2023

Journalnr: 21/0057221
Udgifter til underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet fradrag for udgifter til underleverandører og omkvalificeret udgifterne til fradragsberettigede lønudgifter ved opgørelsen af klagerens skattepligtige virksomhedsoverskud. Landsskatteretten stadfæster omkvalificeringen og forhøjer de fradragsberettigede lønudgifter .
Afsagt: 03-03-2023

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

CM 2130 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Direct Taxation)

CM 2156 2023 REV 1 - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Code of Conduct Group (Business Taxation) - Subgroup on internal and external issues - AFTERNOON ONLY

CM 2265 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (High Level)

 

Høringsportalen

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v.
Oprettelsesdato: 24-03-2023
Høringsfrist: 21-04-2023

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 53 Forslag til lov om ændring af tinglysningsafgiftsloven og ejendomsvurderingsloven. (Indførelse af godtgørelse af tinglysningsafgift for pant tinglyst til sikkerhed for lån til udskiftning af olie- eller gasfyr med en anden opvarmningskilde, fremrykket kategorisering af visse ejendomme m.v.).

Bilag

Bilag 7

Betænkning afgivet den 21. marts 2023

L 68 Forslag til lov om et loft over indtægter fra elproduktion. (indtægtsloftsloven).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 69 Forslag til lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag.

Bilag

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 3

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/3-23 fra Noreco vedrørende foretræde om solidaritetsbidraget

Almindelig del

Bilag

Bilag 82

Status på ejendomsområdet for februar 2023

Bilag 83

Oversigt over planlagte faste publikationer og afrapporteringer på Skatteministeriets område

Bilag 84

Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 12 om effekten på den disponible indkomst af Moderaternes skatteforslag, fra økonomiministeren

Bilag 85

Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 13 om effekten på Gini-koefficienten af Moderaternes skatteforslag både den samlede effekt på Gini samt effekten på Gini af hvert forslag, til økonomiministeren

Bilag 88

Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023

Bilag 90

Publikation - Digitale kontroller på årsopgørelsen

Bilag 91

Publikation: Virksomhedernes skattebetaling

Bilag 92

Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde

Bilag 93

Henvendelse af 24/3-23 fra Greater Copenhagen om foretræde vedrørende forslag til forenkling af Øresundsaftalen

Bilag 94

Program til Skatteudvalgets studietur til Paris-OECD den 26. - 27. marts 2023

Spørgsmål og svar

Spm. 91

Vil ministeren redegøre for skattereglerne vedr. prisafdækning, og hvorledes disse indgår i den skattepligtige indkomst for bl.a. el-producenter? Vil ministeren herudover kommentere på, at Ørsted ikke har betalt selskabsskat i Danmark i 2021 og 2022 på grund af sin afdækning af strømsalget i begge år, jf. artiklen ”Ørsted tjener milliarder, men betaler 0 kr. i dansk selskabsskat – her er forklaringen”, Børsen, den 3. februar 2023? (https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/derfor-slipper-orsted-med-at-betale-0-kr-i-selskabsskat?b_source=orsted&b_medium=row_1&b_campaign=list_1). Vil ministeren endvidere redegøre for, hvorfor prisafdækning er en del af den skattepligtige indkomst for el-producenter samt hvorvidt prisafdækning påvirker den faktiske omkostning ved at producere el?  Svar  

Spm. 92

Vil ministeren redegøre for el-producenternes skattebetalinger i 2021 og 2022? Vil ministeren dertil redegøre for, hvorvidt el-producenterne havde en fortjeneste på elproduktionen i 2021 og 2022, såfremt tab og gevinster på prisafdækning ikke indgik i opgørelsen af den danske skattepligtige indkomst? Vil ministeren opgøre, hvordan det vil påvirke skatteprovenuet i 2021 og 2022, såfremt tab og gevinster på prisafdækning ikke indgik i opgørelsen af den danske skattepligtige indkomst?  Svar  

Spm. 93

Vil ministeren redegøre for, hvilket provenu indtægtsloftet på elproduktionen forventes at medføre for perioden 1. december 2022 – 31. januar 2023? Vil ministeren opgøre, hvad provenuet er for perioden 1. december 2022 – 31. januar 2023, hvis det antages, at de realiserede indtægter opgøres på henholdsvis 1) uge-, 2) dags- og 3) timebasis i stedet for månedsbasis? Vil ministeren dertil oplyse, hvorvidt Tyskland har indført indtægtsloftet med udgangspunkt i indtægter på timebasis?  Svar  

Spm. 95

Vil ministeren redegøre for, hvorfor blot 42 pct. af den samlede misligholdte SU-gæld til inddrivelse er indsendt til PSRM, og ikke 50 pct. 75 pct. eller sågar 100 pct., og vil ministeren i forlængelse heraf tilkendegive, hvornår og/eller hvordan den resterende del vil blive sendt til inddrivelse i PSRM?  Svar  

Spm. 96

Vil ministeren vurdere, hvor meget arbejdsudbuddet vil stige, såfremt man sender henholdsvis al offentlig gæld og SU-gæld til inddrivelse via lønindeholdelse også for de lønmodtagere, som ligger under lavindkomstgrænsen?  Svar  

Spm. 97

Vil ministeren tilkendegive, hvad ministeren agter at gøre med den mindre del af den samlede SU-gæld, som ikke kan inddrives på grund af datafejl?  Svar  

Spm. 98

Vil ministeren redegøre for, hvordan det kan være såkaldt usaglig forskelsbehandling at prioritere inddrivelsen af udenlandske skyldneres SU-gæld, når vi nu ved, at der alt andet lige er en større risiko for, at udlændinge flygter fra deres SU-gæld ved at rejse hjem, og at andelen af skyldnere, der afdrager, falder, når disse ikke længere er bosat i Danmark?  Svar  

Spm. 99

Vil ministeren redegøre for, hvilken indsats man gør for at indhente skyldneres adresse samt andre relevante oplysninger, der kan være udslagsgivende for, om skyldneres gæld kan inddrives?  Svar  

Spm. 112

Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af S 207 forholde sig til det adspurgte, nemlig hvorvidt ministeren ønsker at skærpe kontrollen med udførelsen af kontante midler fra danske lufthavne, uagtet hvor rejsende har bopæl og om rejsendes kontanter er tilkommet pågældende på lovlig vis eller ej?  Svar  

Spm. 113

Mener ministeren, at det er sandsynligt, at herboende udlændinge med og uden statsborgerskab anskaffer sig kontanter på lovlig og ulovlig vis med henblik på at føre pengene ud af landet til pågældendes hjemland, hvor en overvejende del af økonomien foregår som kontantøkonomi?  Svar  

Spm. 114

Ministeren bedes oplyse effekterne af at benytte 4 mia. kr. på følgende ændringer af beskæftigelsesfradraget:i) Forhøjelse af loftetii) Forhøjelse af satseniii) En kombination af ovenstående (25/75)iv) En kombination af ovenstående (50/50)v) En kombination af ovenstående (75/25)De samme spørgsmål bedes besvaret ved at benytte 0,3 mia. kr. på ændringer af det særlige beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere.I svaret bedes effekten på beskæftigelse, BNP og Gini-koefficienten på 10 deciler oplyst.  Svar  

Spm. 115

Er det muligt, 1)at en virksomhed får ophævet sin betalingsordning vedrørende coronarelateret moms- eller skattegæld hos Skattestyrelsen?2)at der laves et 30 dages rykkerstop? 3)at der efter 30 dage vil kunne oprettes en ny betalingsordning på 24 måneder?  Svar  

Spm. 116

Vil ministeren kommentere artiklen ”Et sagskompleks om hvidvask for millioner kobles til særlig flyrute” i Jyllands-Posten den 23. februar 2023 og i forlængelse heraf tilkendegive, hvad ministeren agter at gøre for at forhindre, at ulovligt erhvervede penge ikke udføres til kontantøkonomier i Stormellemøsten (MENAPT) og andre steder?  Svar  

Spm. 117

Mener ministeren, at der er behov for en styrket indsats mod økonomisk kriminalitet?  Svar  

Spm. 118

Vil ministeren tage initiativ til at ændre beløbsgrænsen for udførsel af midler fra 10.000 euro til eksempelvis 5.000 euro?  Svar  

Spm. 119

Vil ministeren redegøre for, eventuelt i fortrolig form, hvilke destinationer der betragtes som højrisikodestinationer i forbindelse med hvidvask og udførelse af ulovligt erhvervede penge?  Svar  

Spm. 121

Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af S 207 tilkendegive, om 52 kontrolaktioner om året med det formål at kontrollere om personer under ophold i udlandet uberettiget kan have modtaget offentlige forsørgelsesydelser er nok?  Svar  

Spm. 148

Vil ministeren redegøre for, om han eller told- og skatteforvaltningen har kendskab til, at der reklameres for casino, betting mm. online direkte målrettet mennesker, der søger på "rofus" på Google? Vil ministeren endvidere redegøre for, om en sådan målrettet reklamering er i strid med loven? Der henvises til følgende historie på Reddit. Spørger har testet det for at sikre dets rigtighed og oplevet det samme.https://www.reddit.com/r/Denmark/comments/11kuo6b/endnu_flere_sindssyge_spilreklamer_n%C3%A5r_man_s%C3%B8ger/  Svar  

Spm. 151

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 16. marts 2023 om danske rederiers indflydelse på forhandlingerne i OECD, Mærsks skatteniveau og tonnageskatteordningen, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål G, H og I  Svar  

Spm. 155

Ministeren nævnte under det åbne samråd i Skatteudvalget den 16. marts 2023, at OECD havde lavet analyser af rederivirksomhed i forbindelse med forhandlingerne af OECD-aftalens spor 2 om minimumsbeskatning. Vil ministeren oversende disse analyser vedrørende rederivirksomhed?  Svar  

Spm. 156

Vil regeringen aktivt arbejde for en fælles international selskabsskattesats på 22 pct.? Der henvises til ministerens kommentar under det åbne samråd i Skatteudvalget den 16. marts 2023.  Svar  

Spm. 157

Hvornår forventer ministeren, at ekspertgruppen for fremtidig erhvervsstøtte vil afgive sine samlede anbefalinger? Hvordan forventer ministeren, at anbefalingerne skal behandles efterfølgende?  Svar  

Spm. 158

Vil ministeren fortroligt redegøre for Danmarks position under forhandlinger af OECD-aftalens spor 2, herunder om Danmarks position ændrede sig undervejs?  Svar  

Spm. 159

Vil ministeren redegøre for ligningslovens § 8 N, stk. 2 i forhold til bestemmelsens krav om, at det modtagende selskab for at opnå fradrag hos det betalende selskab skal være sambeskattet med det betalende selskab, og bestemmelsens forhold til artikel 49 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) om retten til fri etablering, når det modtagende selskab er et koncernselskab hjemmehørende indenfor EU, og om der kan være tilfælde, hvor bestemmelsen (kravet om international sambeskatning) er i strid med artikel 49, jf. C-650/16, Bevola, præmis 29, og C-47/12, Kronos International Inc., præmis 35?  Svar  

Spm. 160

Vil ministeren redegøre for ligningslovens § 8 N, stk. 2 i forhold til bestemmelsens krav om, at det modtagende selskab for at opnå fradrag hos det betalende selskab skal være sambeskattet med det betalende selskab, og bestemmelsens forhold til ikke diskrimineringsbestemmelserne i de af Danmark indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster med andre lande, og som bygger på artikel 24 i OECD's modeloverenskomst fra 2017, og om der kan være tilfælde, hvor bestemmelsen (kravet om international sambeskatning) for et modtagende koncernselskab er i strid med ikke diskrimineringsbestemmelserne?  Svar  

Spm. 161

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. marts 2023 fra Greater Copenhagen om foretræde vedrørende forslag til forenkling af Øresundsaftalen, jf. SAU alm. del - bilag 93.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 427

Om den aktuelle lovgivning, der besværliggør livet for almindelige bankoforeninger.