SkatteMail 2023, uge 07

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Ikke megen lovgivning frem til sommerferien
Novozymes og Chr. Hansen fusionerer skattefrit
Hårdt udspil fra Skattestyrelsen om TP-dokumentation
Skat og moms ved tab på debitorer mv.
Jagt og skat
Enkeltmandsvirksomheder og skat
Hvad betyder Højesterets domme i to af beneficial ownership-sagerne?
Udvalgte norske skattenyheder
Skattefri spaltning af administrationsselskaber i sambeskatninger
Acontoskat: Kan indbetaling af frivillig acontoskat for indkomståret 2023 betale sig?
Lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende?

Bindende svar
Skattepligt og hjemsted - DBO USA
Skattepligt og hjemsted - DBO med USA

Afgørelser
Skattefri aktieombytning - Sporskifte - Påtænkt salg af det indskydende selskab
Skattefri overdragelse af aktier til en fond
Afslag på aktindsigt - Ret til partsaktindsigt i sagen om den gensidige aftaleprocedure (Mutual Agreement Procedure - MAP) mellem Danmark og Storbritannien
Pensionsudbetalinger fra FNs pensionsfond (The United Nations Joint Staff Pension Fund) indbetalt af FN - Skattepligt til Danmark

Domme
Ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurdering

Nyt fra EU-Domstolen
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Ikke megen lovgivning frem til sommerferien

Regeringen har nu fremlagt sit lovprogram frem til sommerferien. På skatteområdet er det ganske beskedent. Lovforslaget om en skattereform med ændret topskat kommer tidligst til oktober

BDO

Novozymes og Chr. Hansen fusionerer skattefrit

Reglerne om skattefri fusion har stor praktisk betydning, når virksomheder – store som små – beslutter sig for at gå sammen. Og i mange tilfælde kræver en skattefri fusion endda ikke tilladelse

BDO

Hårdt udspil fra Skattestyrelsen om TP-dokumentation

Overraskende mange selskaber har ikke indsendt deres lovpligtige TP-dokumentation. Skattestyrelsen vil nu vurdere, hvorvidt de skal straffes med en bøde. Bødepraksis er overordentlig streng

BDO

Skat og moms ved tab på debitorer mv.

Denne artikel handler om den moms- og skattemæssige behandling af tab på alle former for tilgodehavender.

BDO

Jagt og skat

Rigtig mange erhvervsfolk interesserer sig for jagt. Og en del bruger rent faktisk jagt som forum for møder med forretningsforbindelser. Det er derfor hverken usædvanligt, at virksomheder afholder udgifter til jagter, eller at virksomhedsejere deltager i jagter betalt af andre. Begge dele rummer...

BDO

Enkeltmandsvirksomheder og skat

Ved enkeltmandsvirksomheder forstås virksomheder, der kun beskæftiger indehaveren. Dem findes der flere hundredetusinder af i Danmark. Læs om de problemstillinger, som der i forhold til skat knyttet til den type virksomheder.

EY

Hvad betyder Højesterets domme i to af beneficial ownership-sagerne?

Den 9. januar 2023 afsagde Højesteret dom i to af de sager, som indgår i det sagskompleks, der er kendt som ”beneficial ownership-sagerne”.

EY

Udvalgte norske skattenyheder

Udvalgte norske skattenyheder per nytår 2022/23, der kan være relevante for danske selskaber og personer med tilknytning til Norge.

EY

Skattefri spaltning af administrationsselskaber i sambeskatninger

Skattefri spaltning af administrationsselskaber kan udfordre den skattemæssige virkningsdato og spørgsmålet om delperiodeopgørelser.

PwC

Acontoskat: Kan indbetaling af frivillig acontoskat for indkomståret 2023 betale sig?

Den 20. marts 2023 er frist for rettidig betaling af frivillig acontoskat forrnselskaber. Her kan du læse, hvornår en frivillig indbetaling afrnacontoskat kan...

TVC Advokatfirma

Lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende?

I en nyere klagesag fandt Landsskatteretten, at der ikke var grundlag for at pålægge indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, da virksomheden havde kontraheret med selvstændigt erhvervsdrivende og ikke lønmodtager, som lagt til grund af SKAT.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Skattepligt og hjemsted - DBO USA

SKM2023.86.SR

Det var oplyst, at spørger og hendes familie ville leje en Airbnb-lejlighed i Danmark fra medio januar 2023 til medio juni 2023. Der var således tale om en helårsbolig, som af ejeren udlejedes via Airbnb til spørger og hendes familie.

Skatterådet fandt, at spørger erhvervede bopæl i Danmark efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, ved at spørger med sin familie lejede en lejlighed i Danmark i 5-5½ måneder, da spørger således rådede over en helårsbolig i mere end 1-2 måneder.

Da spørger skulle opholde sig 5-5½ måneder uafbrudt i Danmark, overskred hun det gældende maksimum for ophold på uafbrudt 3 måneder.

Skatterådet fandt derfor, at spørger blev fuldt skattepligtig fra det tidspunkt, hvor hun tog ophold i Danmark, det vil sige fra medio januar 2023, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1), jfr. § kildeskattelovens § 7, stk. 1.

Skatterådet havde lagt vægt på, at det var oplyst, at opholdet i Danmark var midlertidigt og forventedes at vare mindre end 6 måneder. Efter det tidsbegrænsede ophold i Danmark ville hele familien vende tilbage til USA til deres sædvanlige bolig, som stod klar til dem. Endvidere ville børnene vende tilbage til deres skole i USA, hvor de fortsat var indskrevet.

Skatterådet fandt på denne baggrund, at spørgers ophold i Danmark ikke var udtryk for et længerevarende tilknytningsforhold her til landet. Skatterådet forudsatte, at det midlertidige ophold her i landet ikke varede mere end 6 måneder.

Skatterådet fandt herefter, at spørger havde skattemæssigt hjemsted i USA, jf. dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 4, stk. 2, a).

Bindingsperioden for det bindende svar blev fastsat til 6 måneder.

 

Bindende svar: Skattepligt og hjemsted - DBO med USA

SKM2023.85.SR

Spørger og hans familie ville leje en Airbnb-lejlighed i Danmark fra medio januar 2023 til medio juni 2023. Der var således tale om en helårsbolig, som af ejeren udlejedes via Airbnb til spørger og hans familie.

Skatterådet fandt, at spørger erhvervede bopæl i Danmark efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, ved at spørger med sin familie lejede en lejlighed i Danmark i 5-5½ måneder, da spørger således rådede over en helårsbolig i mere end 1-2 måneder.

Da spørger skulle opholde sig 5-5½ måneder uafbrudt i Danmark, overskred han det gældende maksimum for ophold på uafbrudt 3 måneder.

Skatterådet fandt derfor, at spørger blev fuldt skattepligtig fra det tidspunkt, hvor han tog ophold i Danmark, det ville sige fra medio januar 2023, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1), jfr. § kildeskattelovens § 7, stk. 1.

Skatterådet havde lagt vægt på, at det var oplyst, at opholdet i Danmark var midlertidigt og forventedes at vare mindre end 6 måneder. Efter det tidsbegrænsede ophold i Danmark ville hele familien vende tilbage til USA til deres sædvanlige bolig, som stod klar til dem. Endvidere ville børnene vende tilbage til deres skole i USA, hvor de fortsat var indskrevet.

Skatterådet fandt på denne baggrund, at spørgers ophold i Danmark ikke var udtryk for et længerevarende tilknytningsforhold her til landet. Skatterådet forudsatte, at det midlertidige ophold her i landet ikke varede mere end 6 måneder.

Skatterådet fandt herefter, at spørger havde skattemæssigt hjemsted i USA, jf. dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 4, stk. 2, a).

Bindingsperioden for det bindende svar blev fastsat til 6 måneder.

 

Afgørelse: Skattefri aktieombytning - Sporskifte - Påtænkt salg af det indskydende selskab

SKM2023.90.SKTST

Der ønskedes tilladelse til, at en allerede gennemført skattefri aktieombytning uden tilladelse kunne anses for gennemført med tilladelse. Ansøgningen var således en ansøgning om sporskifte fra det objektive system til tilladelsessystemet. Baggrunden for ansøgningen var, at holdingselskabet (det modtagende selskab) året efter ønskede at sælge driftsselskabet (det indskydende selskab).

Som forretningsmæssige begrundelse til støtte for aktieombytningen var primært anført risikoafgrænsning. Det blev angivet, at risikoafgrænsningen skulle opnås dels ved udlodning fra driftsselskabet til holdingselskabet og dels ved at foretage ejendomsinvesteringer i et søsterselskab.

For så vidt angår den anførte udbytteudlodning skete der ikke udlodning i umiddelbar forlængelse af aktieombytningen, idet hele årets resultat blev overført til egenkapitalen ved den følgende regnskabsaflæggelse. Argumentet var således tomt og indholdsløst.

For så vidt angår de anførte ejendomsinvesteringer var de ubetydelige og ejendomsselskabets egenkapital udgjorde forholdsmæssigt alene 3 - 4 promille af den samlede koncerns egenkapital. Der var derfor ikke tilstrækkeligt tyngde i dette argument til, at der kunne tages hensyn til dette.

Det var oplyst, at skatteprovenuet ved en skattepligtig overdragelse ville udgøre et betydeligt beløb. Skattestyrelsen vurderede at omstruktureringsprocessen især var tilrettelagt med henblik på at transformere et ellers skattepligtigt salg af kapitalandele i driftsselskabet til et skattefrit salg.

Skattestyrelsen kunne af disse grunde ikke imødekomme ansøgningen.

 

Afgørelse: Skattefri overdragelse af aktier til en fond

SKM2023.88.SR

Boet efter A anmodede Skatterådet om tilladelse til at en overdragelse af aktier i selskabet H2 A/S fra H1 ApS til "A Fonden under stiftelse" kunne ske uden udlodningsbeskatning af boet, efter ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4. Som udgangspunkt skal værdien af en gave ved helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier i et selskab, beskattes som udbytte, når gaven ydes i aktionærens / andelshaverens ideelle interesse, jf. ligningslovens § 16, stk. 2, nr. 6. Skatterådet kan dog give tilladelse til, at værdien af en gave ved helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier i et selskab, der er omfattet af ligningslovens § 16, stk. 2, nr. 6, ikke beskattes som udbyttet, jf. ligningslovens § 16, stk. 4, nr. 4. Skatterådet gav i nærværende sag boet efter A tilladelse til at overdragelsen kunne ske uden at der ville blive pålagt gaven udbyttebeskatning.

 

Afgørelse: Afslag på aktindsigt - Ret til partsaktindsigt i sagen om den gensidige aftaleprocedure (Mutual Agreement Procedure - MAP) mellem Danmark og Storbritannien

SKM2023.83.LSR

Sagen angik, om et selskab var berettiget til aktindsigt i korrespondance mellem Skattestyrelsen og den kompetente myndighed i UK, HMRC. Landsskatteretten fandt, at fortrolighed om udvekslede oplysninger, også i forhold til selskabet i sagen, fulgte af en folkeretlig forpligtelse, og at denne folkeretlige forpligtelse udgjorde fortolkningsgrundlaget, når det efter forvaltningslovens § 15 a, stk. 1, skulle vurderes, om der kunne meddeles afslag på aktindsigt i de dokumenter, der blev udvekslet mellem Skattestyrelsen og HMRC, uanset om det var Skattestyrelsen, der var afsender af de pågældende dokumenter, og uanset om de indeholdt oplysninger, der hidrørte fra HMRC eller alene fra Skattestyrelsen. Udover, at HMRC havde en generel, berettiget forventning om fortrolighed ved udveksling af oplysninger i forbindelse med dobbeltbeskatningsaftaler, så havde HMRC også konkret udtrykt sin forventning om, at oplysninger, uanset om de stammede fra den anmodende eller den anmodede stat, og uanset om der fx alene var tale om et brev, hvori der blev anmodet om oplysninger, ikke blev udleveret til parten ("Taxpayer"). Landsskatteretten fandt, at denne forventning måtte anses for berettiget. På den baggrund måtte det derfor endvidere lægges til grund, at der bestod en risiko for, at Storbritannien ville reagere negativt, hvis der blev meddelt aktindsigt i materiale, der ifølge denne folkeretlige forpligtelse var omfattet af fortrolighed, også over for parten. Landsskatteretten havde ikke bemærkninger til, at Skattestyrelsen ikke havde meddelt meroffentlighed efter forvaltningslovens § 10. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

 

Afgørelse: Pensionsudbetalinger fra FNs pensionsfond (The United Nations Joint Staff Pension Fund) indbetalt af FN - Skattepligt til Danmark

SKM2023.82.LSR

Beregning af "staff assessment" af klagerens løn under ansættelse havde ikke karakter af beskatning i relation til pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5. Der var derfor ikke tale om bortseelse, når en del af indbetalingerne til klagerens pensionsordning blev foretaget uden beregning af "staff assessment".

Af den grund kunne bestemmelsen i pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5, ikke bringes i anvendelse, og udbetalingerne fra klagerens pensionsordning var skattefrie.

 

Dom: Ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurdering

SKM2023.84.BR

Sagen angik, om Vurderingsstyrelsen var berettiget til at genoptage ejendomsvurderingen pr. 1. oktober 2007 for ejendommen beliggende på Y1-adresse ekstraordinært, jf. skatteforvaltningslovens § 33, stk. 3, jf. stk. 1.

Retten lagde efter bevisførelsen til grund, at vurderingen pr. 1. oktober 2007 var blevet foretaget på et fejlagtigt grundlag, grundet en fejlregistrering af planforholdende hos Vurderingsstyrelsen. Retten lagde endvidere til grund, at den ændrede beregning af grundværdien, resulterede i en ændring af grundværdien med mindst 20 pct.

Retten fandt det derfor godtgjort, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 33, stk. 3, jf. stk. 1, var opfyldt.

 

Nyt fra EU-domstolen

Domme
C-707/20 Frie kapitalbevægelser Gallaher

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - direkte beskatning - selskabsskat - artikel 49 TEUF, 63 TEUF og 64 TEUF - etableringsfrihed - frie kapitalbevægelser - koncernintern overdragelse af aktiver - selskab med skattemæssigt hjemsted i en medlemsstat, hvis moderselskab har sit skattemæssige hjemsted i en anden medlemsstat og hvis søsterselskab har sit skattemæssige hjemsted i et tredjeland - overdragelse af intellektuelle ejendomsrettigheder foretaget af det selskab, der har sit skattemæssige hjemsted i en medlemsstat, til dets søsterselskab med skattemæssigt hjemsted i et tredjeland - overdragelse af et selskab med skattemæssigt hjemsted i en medlemsstat af aktier i et af datterselskaberne til dets moderselskab, der har skattemæssigt hjemsted i en anden medlemsstat - modydelse svarende til markedsværdien af de overdragne aktiver - skattefritagelse eller beskatning afhængigt af, hvilket land det modtagende selskab er etableret i

Domstolens dom:

1) Artikel 63 TEUF skal fortolkes således, at en national lovgivning, der kun finder anvendelse på koncerner, ikke er omfattet af bestemmelsens anvendelsesområde.

2) Artikel 49 TEUF skal fortolkes således, at en national lovgivning, der pålægger en overdragelse af aktiver foretaget af et selskab, der har skattemæssigt hjemsted i en medlemsstat, til et søsterselskab med skattemæssigt hjemsted i et tredjeland, som ikke udøver erhvervsmæssig virksomhed i denne medlemsstat gennem et fast driftssted, en umiddelbar skattepligt, hvor begge selskaber er 100%-ejede datterselskaber af et fælles moderselskab, der har skattemæssigt hjemsted i en anden medlemsstat, ikke udgør en restriktion for etableringsfriheden som omhandlet i artikel 49 TEUF for dette moderselskab under omstændigheder, hvor en sådan overdragelse ville finde sted på et skattemæssigt neutralt grundlag, hvis søsterselskabet ligeledes haft sit skattemæssige hjemsted i den førstnævnte medlemsstat eller havde drevet erhvervsmæssig virksomhed gennem et fast driftssted.

3) Artikel 49 TEUF skal fortolkes således, at en restriktion for etableringsfriheden som følge af forskelsbehandling af koncerninterne nationale overdragelser og grænseoverskridende overdragelser af aktiver mod betaling i henhold til en national lovgivning, der pålægger en overdragelse af aktiver foretaget af et selskab, der har skattemæssigt hjemsted i en medlemsstat en umiddelbar skattepligt, principielt kan være begrundet i nødvendigheden af at opretholde en afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne, uden at det er nødvendigt at indføre en mulighed for at udskyde betalingen af skatten med henblik på at sikre denne restriktions forholdsmæssige karakter, når det berørte skattesubjekt som modydelse for overdragelsen af aktivet har modtaget en betaling svarende til disse aktivers fulde markedsværdi.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 6375 2023 INIT - RESULTAT AF DRØFTELSERNE. Rådets konklusioner om den reviderede EU-liste over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner

ST 6121 2023 COR 2 - A-PUNKTSNOTE. Udkast til Rådets konklusioner om den reviderede EU-liste over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner – Godkendelse

ST 6121 2023 COR 1 - A-PUNKTSNOTE. Udkast til Rådets konklusioner om den reviderede EU-liste over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner – Godkendelse

ST 6121 2023 INIT - A-PUNKTSNOTE. Udkast til Rådets konklusioner om den reviderede EU-liste over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner – Godkendelse

ST 5945 2023 INIT - NOTE. Rådets konklusioner om den reviderede EU-liste over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner – Godkendelse

CM 1693 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - VAT)

CM 1693 2023 REV 1 - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - VAT)

CM 1744 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - VAT)

CM 1751 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Code of Conduct Group (Business Taxation) - Subgroup on internal and external issues

ST 6222 2023 INIT - LEGISLATIVE ACTS AND OTHER INSTRUMENTS: CORRIGENDUM/RECTIFICATIF. Council Directive 2014/107/EU of 9 December 2014 amending Directive 2011/16/EU as regards mandatory automatic exchange of information in the field of taxation

ST 6430 2023 INIT - NOTE. Code of Conduct Group (Business Taxation) - Overview of the preferential tax regimes and other measures examined by the Code of Conduct Group (Business Taxation) under EU listing criteria 2.1 and 2.2

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 16 Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, skatteindberetningsloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om Den Internationale Straffedomstol og om ophævelse af lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister. (Styrkelse af inddrivelsen med henblik på at nedbringe danskernes gæld til det offentlige).

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, hvordan ret og pligt-ordningen vil ramme og påvirke særligt udsatte borgeres ret til og mulighed for gældseftergivelse

Spm. 2

Spm. om at sørge for, at orienteringer som minimum også sendes til udvalget samt overveje, at disse orienteringer ligeledes kunne foregå i udvalgsregi

Spm. 3

Spm. om, hvordan ministeren fremadrettet vil sørge for, at Gældsstyrelsen i højere grad gør brug af eksisterende muligheder for gældseftergivelse

Spm. 4

Spm. om, hvor mange skyldnere, under lavindkomstgrænsen, vil underlægges lønindeholdelse ved de nye foreslåede regler

Spm. 5

Spm. om, hvad ministerens overvejelser er om at anvende rentestop på gældsforhold, når skyldneren har haft en lav eller ingen lønindtægt igennem en årrække f.eks. 3-5 år

Spm. 6

Spm. om ministeren vil foreslå et ændringsforslag på baggrund af høringssvar fra Danske Advokater

L 17 Forslag til lov om gennemførelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst og tilhørende protokol mellem Kongeriget Danmark og Den Franske Republik.

Spørgsmål og svar

Spm. 6

Spm. om nedsættelse af kildeskatten på udbytte og undtagelse af rente- og royaltybetalinger fra kildebeskatning

Spm. 7

Spm. om, hvilke henholdsvis danske og franske interesser der er taget hensyn til i dobbeltbeskatningsoverenskomsten

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 23

Vil ministeren udarbejde en tabel, der tager udgangspunkt i tabel 1 i faktaarket ’Virkninger på de disponible indkomster for forskellige familietyper’ af 20. december 2022, men hvor der alene fremgår familietyper, som ikke er konstrueret af den nye regering, herunder ”Direktør (+) med 2 børn”?  Svar  

Spm. 24

Vil ministeren skønne over, hvor mange faktiske personer der inden for et +/- 5 pct. interval for arbejdsindkomst før AM-bidrag tilhører hver familietype, som angivet i faktaarket ’Virkninger på de disponible indkomster for forskellige familietyper’ af 20. december 2022, samt oplyse hver familietypes arbejdsindkomst før AM-bidrag samt disponibel indkomst?  Svar  

Spm. 51

Vil ministeren oplyse, hvad hhv. en arbejderfamilie og en funktionærfamilie får ud af regeringens forslag om lavere skat på arbejde?  Svar  

Spm. 52

Vil ministeren oplyse, hvad hhv. en arbejderfamilie og en funktionærfamilie får ud af regeringens forslag om at ændre skatten på arbejde sammenlignet med Venstres forslag og Socialdemokratiets forslag under valget?  Svar  

Spm. 77

Vil ministeren i forlængelse af tidligere svar på SAU alm. del – spm. 18 om ændring af årsopgørelser som følge af indberetninger fra Udbetaling Danmark oplyse om ændringernes art, herunder om årsopgørelsen blev ændret i positiv eller negativ retning og om størrelsen på ændringerne?  Svar  

Spm. 78

Vil ministeren endvidere redegøre for årsagen til, at de årlige ændringer er næsten tredoblet i perioden 2018 til 2020, jf. SAU alm. del – svar på spm. 18?  Svar  

Spm. 79

Vil ministeren redegøre for implementering af solidaritetsbidraget i samtlige EU-lande, herunder hvilke år der er medtaget i ordningen, hvorvidt omfattede selskaber kan modregne bidraget i andre skatter, anvendt sats og hvorvidt beregningsgrundlaget adskiller sig fra det foreslåede i EU-forordningen?  Svar  

Spm. 80

Vil ministeren vurdere, hvorvidt det vil udløse kompensation til DUC-partnerne, såfremt solidaritetsbidraget implementeres bredt til at inkludere alle brancher med overnormal profit?  Svar  

Spm. 81

Vil ministeren redegøre for, hvad provenuet er ved indførelse af et solidaritetsbidrag i 2022 på 33 pct., hvor alle brancher inkluderes for virksomheder med en omsætning på over 500 mio.kr.? Solidaritetsbidraget bedes beregnet af den del af det selskabsskattepligtige overskud i 2022, som overstiger 20 pct. af det gennemsnitlige overskud, som selskaberne har opnået i perioden 2018-2021, som det er tilfældet i EU-forordningen. Ministeren bedes opgøre provenuet i umiddelbart provenu, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd.  Svar  

Spm. 82

Ministeren bedes redegøre for provenuet ved solidaritetsbidraget med henholdsvis følgende ændringer:a) Man beskatter overnormal profit for de virksomheder, der er omfattet af bidraget i EU-forordningen om midlertidigt solidaritetsbidrag i både 2022 og 2023.b) Man ændrer gennemsnitsberegningen af årsindkomsten fra at basere sig på årene 2018-2021 til at basere sig på henholdsvis 2017-2020 og 2016-2019c) Man medtager mellemhandlere på energimarkedet i solidaritetsbidraget i både 2022 og 2023.d) Man beskatter overnormal profit i hele energisektoren i både 2022 og 2023.e) Man lader alle sektorer, hvor overnormal profit har fundet sted omfatte. Herunder bedes ministeren udspecificere det selvstændige provenubidrag fra shipping/transport, energisektoren, handel, fødevarer og øvrige sektorer. f) Man foretager alle ændringer i a-e på én gang.Ministeren bedes opgive provenuet i umiddelbart provenu, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd for årene 2023, 2024 og 2025.  Svar  

Spm. 89

Hvad ville arbejdsudbudseffekten være af regeringens planlagte ændring af topskattegrænsen, hvis Finansministeriet anlagde et forsigtighedsprincip og anvendte den laveste arbejdsudbudselasticitet på 0,01, som fremgår af Dansk Økonomi, efterår 2018 litteraturgennemgang?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 265

Om regeringens akutpakke.

Samrådsspørgsmål

Spm. H

Samrådsspm. om, hvad regeringen agter at foretage sig på baggrund af nye oplysninger om, at Mærsk ender med en skatteprocent på mindre end 3 promille af deres historiske overskud i 2021

Spm. I

Samrådsspm. om, at Det Økonomiske Råd flere gange (og herunder Carl-Johan Dalgaard blandt andet i 2022) har vurderet, at tonnageskatteordningen er for lempelig