SkatteMail 2023, uge 03

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Den nye regerings første lovkatalog
Renter af ulovlige aktionærlån
Sådan slipper du for dansk skat ved arbejde i udlandet
Skattefrie godtgørelser til ulønnede bestyrelsesmedlemmer
Personlig virksomhed eller selskab
Familieoverdragelse af fast ejendom
Biler, skat og moms – alt, hvad du skal vide om firmabiler
Anvendelse af underskud efter skattefri fusion
Reduktion af kildeskat på udbytter fra USA
Højesteretsdom om skattemæssig succession (den såkaldte ”pengetankregel”)
Højesterets dom i sag om beskatning af bonusudbetalinger
Husk justering af grundlag for beskatning af fri firmabil og fri telefon
Afslag på henstand som følge af indbetaling på skattekontoen

Bindende svar
Tinglysningsafgift - ikke nedsat afgift efter § 6 a ved overdragelse af ejendomme til I/S mod tildeling af rettighed til at indtræde i I/S

Afgørelser
Begrænset skattepligt - Likvidation af dansk holdingselskab
Genoptagelse - Skattekreditreglerne - Forsøgs- og forskningsvirksomhed
Befordringsfradrag - Kørsel mellem forskellige arbejdspladser/arbejdssteder
Straksfradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed
Forsøgs- og forskningsvirksomhed - Udbetaling af skattekredit ikke godkendt
Gaveafgift - Overdragelse af ejendom

Domme
Ekstraordinær genoptagelse - medarbejderaktier
Registrerings- og registreringsafgiftspligt af indført køretøj

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Den nye regerings første lovkatalog

Lovkataloget giver en lang næse til dem, der havde håbet på at blive klogere på, hvornår og hvordan regeringen mere præcist vil udmønte de ting, der fremgår af regeringsgrundlaget.

BDO

Renter af ulovlige aktionærlån

For et lån, der har eksisteret i flere år, kan renten for 2022 ikke beregnes på grundlag af saldoen ved udgangen af 2021. For lån opstået i 2022 er den tidsmæssige håndtering vigtig af skattemæssige årsager

BDO

Sådan slipper du for dansk skat ved arbejde i udlandet

Håndboldtræneren Jan Pytlick kunne ikke stå på sidelinjen, da Saudi-Arabiens landshold – som han er træner for – spillede kampe i Danmark. Det skyldtes angiveligt en skatteregel, som mange danskere har glæde af.

BDO

Skattefrie godtgørelser til ulønnede bestyrelsesmedlemmer

Muligheden for udbetaling af skattefrie godtgørelser til ulønnede bestyrelsesmedlemmer og frivillige hjælpere gælder for alle former for foreninger og klubber og har stor praktisk betydning

BDO

Personlig virksomhed eller selskab

Her beskriver vi de beskatningsregler, der gælder for personer og selskaber. Vi gennemgår dernæst fordele og ulemper ved at omdanne virksomheden til et selskab. Endelig beskriver vi mulighederne for at omdanne på en hensigtsmæssig måde.

Beierholm

Familieoverdragelse af fast ejendom

Ved overdragelse af et parcelhus fra forældre til børn ser man ofte, at forældrene forbeholder sig retten til at blive boende i huset gratis, så længe de lever. Tilsvarende forbehold ses også ved familieoverdragelse af f.eks. ejerlejligheder og sommerhuse.

Dansk Revision

Biler, skat og moms – alt, hvad du skal vide om firmabiler

Årets store bilmagasin er på gaden igen – ikke med de nyeste features til din bil, men med en lang række værdifulde oplysninger om moms og beskatning af firmabiler og biler - godt krydret med oplysninger, der vedrører fradrag, forbrug, faldgruber og firnurlige fakta om regler og rammer på området inden for beskatning af biler og firmabiler.

EY

Anvendelse af underskud efter skattefri fusion

Ny afgørelse i SKM2023.12.SR vedrører muligheden for anvendelse af underskud fra før udtræden og genindtræden i sambeskatning efter fusion

EY

Reduktion af kildeskat på udbytter fra USA

Med børsnoterede amerikanske aktier på handelsplatformen kan en bank give sine kunder adgang til skattereduktion på kildeskatten ved udbetalingen af amerikanske udbytter.

Kammeradvokaten

Højesteretsdom om skattemæssig succession (den såkaldte ”pengetankregel”)

Højesteret fandt i sagen, at en investering i andele af vindmøller og solcelleanlæg via partnerselskaber måtte anses for passiv kapitalanbringelse. Skattemæssig succession var derfor udelukket, jf. aktieavancebeskatningslovens § 34.

Kammeradvokaten

Højesterets dom i sag om beskatning af bonusudbetalinger

Skatteministeriet fik medhold i, at et selskabs udbetaling af bonus til selskabets medlemmer ikke var aktieindkomst for medlemmerne.

Revisionsinstituttet

Husk justering af grundlag for beskatning af fri firmabil og fri telefon

Er du arbejdsgiver, skal du være særligt opmærksom på at få justeret procent- og beløbssatserne med virkning fra den. 1. januar 2023. 

TVC Advokatfirma

Afslag på henstand som følge af indbetaling på skattekontoen

Skattestyrelsen har tidligere anset betalinger på skattekontoen for frivillige indbetalinger på gæld. Den praksis er imidlertid ophørt, og måske det er aktuelt at rette henvendelse til Skattestyrelsen.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Tinglysningsafgift - ikke nedsat afgift efter § 6 a ved overdragelse af ejendomme til I/S mod tildeling af rettighed til at indtræde i I/S

SKM2023.30.SR

Skatterådet kan ikke bekræfte, at afgiften ved tinglysning af adkomstændringer ved en overførsel af aktiver fra et I/S til et andet I/S kan ske for 1.750 kr. pr. ejendom, efter tinglysningsafgiftslovens bestemmelse i § 6 a om adkomstændringer ved selskabers m.v. fusion, fission, omdannelse eller tilførsel af aktiver til sådanne selskaber. Transaktionen kan ikke anses som en tilførsel af aktiver, idet vederlæggelsen sker i form af en ret til at indtræde i et interessentskab, og kan ikke anses som en fusion, idet der sker en overdragelse mod vederlag til det afgivende selskab.

 

Afgørelse: Begrænset skattepligt - Likvidation af dansk holdingselskab

SKM2023.28.LSR

H1-koncernens ultimative ejer er A, som er hjemmehørende i et land uden for EU, som Danmark ikke har en DBO med. Der foretages fra 2016 til 2019 en række omstruktureringer i koncernen, hvorved bl.a. det danske holdingselskabs udenlandske holdingselskab likvideres. Derefter påtænktes det danske holdingselskab, H3 (Danmark), også likvideret. Det danske holdingselskabs datterselskabsaktier udloddes ved likvidationen til et nyetableret holdingselskab, H2 (EU-land, som Danmark har en DBO med). Der anmodedes om bindende svar på spørgsmålet, om det kan bekræftes, at det nyetablerede H2 (EU-land, som Danmark har en DBO med), ikke var begrænset skattepligtig af likvidationsprovenuet fra H3 (Danmark), som udloddes i samme kalenderår, som H3 (Danmark) ophørte. Skatterådet fandt ved den påklagede afgørelse (SKM2019.413.SR), at ligningslovens § 3 skulle anvendes på arrangementet. Skatterådet fandt, at der var to transaktioner i arrangementet, der medførte en fordel: Det udenlandske selskab (Land udenfor EU, hvor DBO konkret ikke finder anvendelse), der ville være begrænset skattepligtigt af udbytteudlodninger, fjernedes, og der blev indskudt et holdingselskab (EU-land som Danmark har DBO med), der kunne modtage udbytte skattefrit. Effekten af det samlede arrangement var, at der opnåedes en skattemæssig fordel ved, at likvidationsprovenuet fra likvidationen af H3 (Danmark) til H2 (EU-land, som Danmark har en DBO med) og H5 (Land uden for EU, som Danmark ikke har en DBO med) i stedet for til den tidligere ejer, H7, i land uden for EU uden DBO, der finder anvendelse. Det ville med arrangementet være muligt at opnå udlodning til landet inden for EU, og landet uden for EU uden DBO med Danmark uden betaling af dansk kildeskat. Spørger havde ikke godtgjort, at det samlede arrangement var tilrettelagt af velbegrundede kommercielle årsager. Skatterådet anså arrangementet for omfattet af ligningslovens § 3 og kunne ikke bekræfte, at H2 (EU-land, som Danmark har en DBO med) ikke var begrænset skattepligtig efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 1, af likvidationsprovenuet fra H3 (Danmark), som påtænktes udloddet i samme kalenderår, som H3 (Danmark) ophører, som resultat af likvidationen. Landsskatteretten ændrede Skatterådets afgørelse, således, at spørgsmålet besvaredes med "ja", idet Landsskatteretten ikke fandt, at Skattestyrelsen havde godtgjort, at den planlagte omstrukturering af H1-koncernen var udtryk for misbrug af de fordele, der følger af moder-/datterselskabsdirektivet, hvorfor ligningslovens § 3 ikke fandt anvendelse. Landsskatteretten henså til sagens oplysninger om etableringen af H2, og at fremførselsberettiget underskud fortabes ved likvideringen af det danske selskab.

 

Afgørelse: Genoptagelse - Skattekreditreglerne - Forsøgs- og forskningsvirksomhed

SKM2023.26.LSR

Sagen vedrørte, hvorvidt et selskab kunne fratrække udgifter til udvikling af en investeringsplatform til mikroinvesteringer som forsøgs- og forskningsudgifter efter ligningslovens § 8 B.

Landsskatteretten lagde vægt på, at det fremgik af det af selskabet fremlagte materiale, at selvom selskabet var først med deres platform på det danske marked, så eksisterede der allerede lignende koncepter i udlandet.

Landsskatteretten fandt, at udgifterne ikke kunne anses som forsøgs- og forskningsudgifter efter ligningslovens § 8 B og stadfæstede derfor den påklagede afgørelse.

 

Afgørelse: Befordringsfradrag - Kørsel mellem forskellige arbejdspladser/arbejdssteder

SKM2023.25.LSR

Sagen angik, om klageren, der led af en kronisk sygdom, var berettiget til befordringsfradrag i medfør af ligningslovens § 9 D. Klageren var ansat i et selskab, der drev tankstationer, og modtog ikke skattefri befordringsgodtgørelse for sin kørsel for selskabet. Klageren mødte aldrig ind på selskabets forretningssted, men kørte ud til forskellige tankstationer, hvor han afhjalp fejl ved f.eks. betalingsterminal, printernedbrud eller ved overløbsalarmer mv. Herudover kørte klageren som prisspotter ud til konkurrerende tankstationer for at tjekke deres brændstofpriser. Landsskatteretten fandt, at klagerens kørsel ikke var sket mellem hjem og arbejdsplads, idet klageren ikke havde et fast arbejdssted, men dagligt kørte til forskellige arbejdssteder ad forskellige ruter. Kørslen var erhvervsmæssig og omfattet af ligningslovens § 9 B. Allerede derfor kunne klageren alene foretage fradrag efter reglerne i ligningslovens § 9 C, idet fradrag efter ligningslovens § 9 D kun omhandler befordring mellem hjem og arbejdsplads. Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse.

 

Afgørelse: Straksfradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed

SKM2023.24.LSR

Sagen angik, om et selskabs udgifter i indkomstårene 2017-2019 til udvikling af et softwaresystem, der var bygget op efter en byggeklodsmodel, og som kunne skræddersys til forskellige brancher og til den enkelte kundes behov, var forsøgs- og forskningsudgifter omfattet af ligningslovens § 8 B. Efter en samlet vurdering, herunder at selskabets egne oplysninger ikke var støttet af objektive kendsgerninger i form af f.eks. objektive sagkyndige erklæringer eller syn og skøn, fandt Landsskatteretten, at selskabet ikke havde dokumenteret, at softwaren indeholdt tilstrækkelig ny viden eller teknologiske fremskridt i forhold til allerede kendt teknik. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter de omhandlede udgifter ikke var omfattet af ligningslovens § 8 B, stk. 1.

 

Afgørelse: Forsøgs- og forskningsvirksomhed - Udbetaling af skattekredit ikke godkendt

SKM2023.23.LSR

Sagen vedrørte, hvorvidt et selskab kunne fratrække udgifter til videreudvikling af selskabets digitale innovationsløsninger som forsøgs- og forskningsudgifter efter ligningslovens § 8 B.

Selskabet havde udviklet to digitale løsninger til at styrke innovation i virksomheder samt en metode til udskiftning af en IT-platform uden at tage den ud af drift. Der var modtaget støtte fra Innobooster i året efter klageåret til videreudvikling af den ene løsning. Landsskatteretten fandt, at selskabet ikke havde løftet bevisbyrden for, at der var tale om nye eller væsentligt forbedrede produkter eller processer i klageåret, ligesom omfanget af de afholdte udgifter heller ikke fandtes godtgjort. Udgifterne kunne således ikke anses for omfattet af ligningslovens § 8 B. Landsskatteretten stadfæstede derfor den påklagede afgørelse.

 

Afgørelse: Gaveafgift - Overdragelse af ejendom

SKM2023.20.LSR

Ved overdragelse af ejendom fra far til datter blev en del af overdragelsessummen berigtiget ved en aftægtsydelse. Landsskatteretten fandt, at der ved fastsættelse af aftægtsydelsen skulle henses til udtalelsen fra huslejenævnet, og at den kapitaliserede værdi af brugsnydelsen skulle opgøres iht. denne.Landsskatteretten fandt ikke, at ejendommens attraktive beliggenhed kunne anses at være en særlig omstændighed, der medførte, at værdiansættelsescirkulæret ikke fandt anvendelse. Endvidere fandt Landsskatteretten ikke, at der forelå en gældsforpligtelse, der kunne fradrages inden beregning af gaveafgift.

 

Dom: Ekstraordinær genoptagelse - medarbejderaktier

SKM2023.32.BR

Sagen angik, hvorvidt skatteyderen havde udvist grov uagtsomhed, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, ved dels ikke at selvangive værdien af købe- og tegningsretter til medarbejderaktier, dels ved ikke at selvangive gevinst ved salg af medarbejderaktier. Derudover angik sagen om skattemyndighederne havde overholdt reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt.

Retten fandt, at skatteyderen havde handlet groft uagtsomt ved at undlade at selvangive sine aktieindkomster. Retten bemærkede i denne forbindelse bl.a., at det var uden betydning, at Skattestyrelsen havde vurderet, at der ikke havde været grundlag for at rejse en straffesag mod skatteyderen.

Retten fandt derudover, at reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., var overholdt, idet SKAT først var kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for at foretage en korrekt, ekstraordinær indkomstansættelse, på det tidspunkt, hvor skatteyderens arbejdsgiver havde fremsendt en korrigeret indberetning.

 

Dom: Fuld skattepligt - fri sommerbolig

SKM2023.53.ØLR

Ankesagen angik, om skatteyderen var fuldt skattepligtig til Danmark i 2009 og 2010, og om der var grundlag for at nedsætte beskatningen af fri sommerbolig.

Landsretten tiltrådte det af byretten anførte om, at skatteyderens fulde skattepligt til Danmark var genindtrådt i hvert fald fra indkomståret 2007, og at skatteyderen ikke havde godtgjort, at han i indkomstårene 2009 og 2010 skulle have opgivet sin bopæl i Danmark. Landsretten fandt derfor, at skatteyderen var fuldt skattepligtig til Danmark i indkomstårene 2009 og 2010.

Det var skatteyderens synspunkt, at værdiansættelsen efter de skematiske regler i § 16, stk. 5, førte til et urimeligt og ubilligt resultat, men landsretten tiltrådte det af byretten anførte om, at der ikke er hjemmel til en anden værdifastsættelse en den, der følger af ligningslovens § 16, stk. 5. Landsretten tiltrådte derfor, at skatteyderen skulle beskattes af fri sommerbolig, og at værdien heraf skulle fastsættes i overensstemmelse med ligningslovens § 16, stk. 5.

Byrettens dom blev derfor stadfæstet i det omfang, den var anket.

 

Dom: Registrerings- og registreringsafgiftspligt af indført køretøj

SKM2023.27.BR

Det omhandlede køretøj blev af en forhandler indført til Danmark og standset af Toldstyrelsen ved den dansk-/tyske grænse. Køretøjet var påmonteret tyske korttidsnummerplader med en gyldighedsperiode på 9 dage, som ikke var udløbet, da køretøjet blev standset. Motorstyrelsen fandt, at køretøjet var registrerings- og registreringspligtigt under de foreliggende omstændigheder, da køretøjet var blevet indført med henblik på en, i det væsentlige, varig anvendelse her i landet.

Retten fandt, at køretøjet var taget i brug her i landet ved dets indførsel. Der skulle betales fuld afgift af køretøjet, da det ikke var godtgjort, at køretøjet alene skulle afgiftsberigtiges med forholdsmæssig afgift som leasingkøretøj. Ingen af undtagelsesreglerne i den dagældende registreringsafgiftsbekendtgørelses § 13, stk. 2, § 15, stk. 2, nr. 2, eller § 19 fandt anvendelse. Retten bemærkede endvidere, at anmeldelsesordningen i registreringsbekendtgørelsens § 13, stk. 2, og reglerne om tidsbegrænsede kortidsnummerplader/-mærker med en gyldighed i maksimalt 7 dage ifølge bekendtgørelsens § 15, stk. 2, nr. 2, er i overensstemmelse med EU-retten, herunder proportionalitetsprincippet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 19/0029994
A-skat og AM-bidrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset selskabets brug af udenlandsk arbejdskraft for lønmodtagerforhold. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-12-2022

Journalnr: 19/0109373
A-skat og AM-bidrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset klagerens brug af udenlandsk arbejdskraft for lønmodtagerforhold. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-12-2022

Journalnr: 18/0003537
Avance på anparter
Klagen vedrører skønsmæssigt ansat anpartsavance ved klagerens fraflytning fra Danmark. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-12-2022

Journalnr: 19/0052170
Ejendomsavance
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset klageren for at være skattepligtig af en ejendomsavance. Landsskatteretten anser klagerens fortjeneste ved salget som skattefri, idet ejendommen har tjent som bolig for klageren og dennes ægtefælle, og idet lovens § 8, stk. 1, nr. 2, er opfyldt.
Afsagt: 21-12-2022

Journalnr: 18/0003245
Fordeling af afståelsessum
Klagen skyldes, at SKAT har tilsidesat den aftalte fordeling af afståelsessummen for en ejendom. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse. Se begrundelse nedenfor.
Afsagt: 23-12-2022

Journalnr: 21/0063443
Fradrag for tinglysningsafgift i gaveafgiftsgrundlaget
Klagen vedrører ikke godkendt fradrag for tinglysningsafgift i gaveafgiftsgrundlaget. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-12-2022

Journalnr: 20/0101967
Gaveafgift
Sagen vedrører spørgsmålet om, hvorvidt et stuehus på en landbrugsejendom indgik i en overdragelse. Hvis dette spørgsmål kan besvares bekræftende, skal der tages stilling til værdiansættelsen af gaven, og om stuehuset kan overdrages med 15 pct. eller 6 pct. gaveafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen fsv. angår stuehus og hjemviser fsv. angår beregning af gaveafgift.
Afsagt: 19-12-2022

Journalnr: 21/0063230
Gaveafgift
Klagen vedrører nægtet fradrag for tinglysningsafgift i gaveafgiftsgrundlaget. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-12-2022

Journalnr: 21/0110429
Genoptagelse af skatteansættelserne
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2009-2016. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-12-2022

Journalnr: 19/0062476
Resultat af virksomhed
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 23-12-2022

Journalnr: 21/0033671
Rådighed over racerbil
Klagen vedrører fikseret lejeindtægt; yderligere rådighedsværdi over racerbil. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 17-10-2022

Journalnr: 16/1040319
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomsten. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-12-2022

Journalnr: 21/0093018
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst mm
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomst og tilbageførsel af anvendt skattemæssigt underskud. Landsskatteretten nedsætter den skønsmæssige forhøjelse.
Afsagt: 21-12-2022

Journalnr: 19/0084227
Underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst , da Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for selskabets udgifter til en underleverandør, og har forhøjet selskabets indtægt vedrørende materialesalg til en anden underleverandør. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-12-2022

Journalnr: 22/0039256
Vagt og alarm
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til vagt og alarm. Landsskatteretten godkender fradrag.
Afsagt: 19-12-2022

Journalnr: 17/0987452
Yderligere omsætning mm
Klagen vedrører yderligere omsætning, delvist skønsmæssigt ansat, yderligere lønudgifter, nedsættelse af fradrag for kørsel samt udeholdt omsætning. Landsskatteretten nedsætter den yderligere skønnede omsætning og godkender ikke fradrag for yderligere lønudgifter. Samlet forhøjes ansættelsen.
Afsagt: 20-12-2022

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 23-01-2023 - 21-02-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 09-02-2023 indstilling i C-670/21 Frie kapitalbevægelser BA (Successions - Politique sociale de logement dans l’Union)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - frie kapitalbevægelser - artikel 63 TEUF til 65 TEUF - arveafgift - fast ejendom beliggende i et tredjeland - gunstig afgiftsbehandling af ejendomme beliggende i en medlemsstat eller i en medlemsstat i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - restriktion - begrundelse i social- og arbejdsmarkedspolitiske hensyn - boligpolitik - proportionalitet

Tidligere dokument: C-670/21 Frie kapitalbevægelser BA (Successions - Politique sociale de logement dans l’Union) - Indstilling

Den 16-02-2023 dom i C-707/20 Frie kapitalbevægelser Gallaher
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - direkte beskatning - selskabsskat - artikel 49 TEUF, 63 TEUF og 64 TEUF - etableringsfrihed - frie kapitalbevægelser - koncernintern overdragelse af aktiver - selskab med skattemæssigt hjemsted i en medlemsstat, hvis moderselskab har sit skattemæssige hjemsted i en anden medlemsstat og hvis søsterselskab har sit skattemæssige hjemsted i et tredjeland - overdragelse af intellektuelle ejendomsrettigheder foretaget af det selskab, der har sit skattemæssige hjemsted i en medlemsstat, til dets søsterselskab med skattemæssigt hjemsted i et tredjeland - overdragelse af et selskab med skattemæssigt hjemsted i en medlemsstat af aktier i et af datterselskaberne til dets moderselskab, der har skattemæssigt hjemsted i en anden medlemsstat - modydelse svarende til markedsværdien af de overdragne aktiver - skattefritagelse eller beskatning afhængigt af, hvilket land det modtagende selskab er etableret i

Tidligere dokument: C-707/20 Frie kapitalbevægelser Gallaher - Dom

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

CM 1185 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Code of Conduct Group (Business Taxation) - Subgroup on internal and external issues - MORNING ONLY

CM 1192 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - VAT) - MORNING ONLY

CM 5852 2022 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation – Excise duties/Energy taxation)

ST 15829 2022 ADD 1 COR 1 - COVER NOTE. ANNEXES to the Proposal for a Council Directive amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation

ST 15829 2022 ADD 2 COR 1 - COVER NOTE. COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT IMPACT ASSESSMENT REPORT Initiative to strengthen existing rules and expand the exchange of information framework in the field of taxation so as to include crypto-assets Accompanying the document Proposal for a Council Directive amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation

ST 15829 2022 ADD 3 COR 1 - COVER NOTE. COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT EXECUTIVE SUMMARY OF THE IMPACT ASSESSMENT REPORT Initiative to strengthen existing rules and expand the exchange of information framework in the field of taxation so as to include crypto-assets Accompanying the document Proposal for a Council Directive amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation

ST 15829 2022 ADD 4 COR 1 - COVER NOTE. COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT Subsidiary Grid Accompanying the document Proposal for a Council Directive amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation

ST 15829 2022 COR 1 - PROPOSAL. Proposal for a COUNCIL DIRECTIVE amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation

CM 1251 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - VAT)

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

berigtigelse til rådets direktiv (eu) 2022/2523 af 14. december 2022om sikring af en global minimumsskattesats for multinationale koncerner og store nationale koncerner i unionen ( eut l 328 af 22.12.2022 )

 

Lovtidende

Bekendtgørelse af lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), LBK nr 42 af 13/01/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Høringsportalen

Høring af forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet
Oprettelsesdato: 19-01-2023
Høringsfrist: 23-02-2023

Lovforslag om en ny ejendomsskattelov samt Lovforslag om ændring af kildeskatteloven, lov om kommunal indkomstskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love.
Oprettelsesdato: 20-01-2023
Høringsfrist: 24-02-2023

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 27

Henvendelse af 15/1-23 fra Danmarks organisation for selvstændige frisører om tilbagebetaling af coronalån (anmodning om foretræde for udvalget) )

Bilag 28

Statsministerens januar-redegørelse for regeringens lovprogram 2022-23

Bilag 30

Folketingets Ombudsmands nyhed og artikel af 9. september 2022 om ombudsmandens rolle på skatteområdet

Bilag 31

Brev fra Europaudvalget vedrørende prioritering af EU-sager i 2023

Spørgsmål og svar

Spm. 12

Hvor langt er regeringen med at implementere EU-aftalen om et prisloft på elpriser (180 euro/MWh)?  Svar  

Spm. 13

Vil implementeringen omfatte både el-producenter og el-handelsselskaber, akkurat som den daværende regering arbejdede for at få omfattet af EU-aftalen?  Svar  

Spm. 14

Hvordan vil regeringen gennemføre, at provenuet fra prisloftet kommer dem til gode, der har lidt hårdest under de høje elpriser, både forbrugere med lave indkomster og små og mellemstore virksomheder?  Svar  

Spm. 15

Hvordan vil regeringen udforme det midlertidige solidaritetsbidrag fra fossilsektoren, der også er omfattet af EU-aftalen, altså bidrag fra danske virksomheder inden for olie, gas og raffinaderier?Kommissionen foreslår, at 2022-profitter, som er 20% højere end de sidste tre års gennemsnitlige profitter, bliver indkrævet.  Svar  

Spm. 16

Vil regeringen gennemføre et tilsvarende solidaritetsbidrag omfattende andre virksomheder, der har fået ekstraordinært overskud som følge af inflationære prisstigninger, f.eks. inden for transportsektoren.  Svar  

Spm. 32

Det fremgår af Beretning nr. 19/2021 om revisionen af statens forvaltning i 2021, at Skatteministeriet i 2021 har sendt krav til inddrivelse for i alt 8,8 mia. kr. fra ministeriets største opkrævningssystem, Skattekontoen. Videre fremgår det, at 34 pct. af kravene, der i 2021 er sendt fra Skattekontoen til inddrivelse, er låst på grund af tvivl om retskraft eller mistanke om datafejl. Ministeren bedes redegøre for ministerens forventning til udviklingen af procentsatsen på 34 pct.  Svar  

Spm. 34

Vil ministeren bedes redegøre for, om det skattefrie beløb på 500 kr. pr. dag for dommeraktivitet hæves i takt med, at taksterne for dommersalær i 11-mandskampe i DBU-regi stiger fra 1. januar 2023, således at en dommer fra årsskiftet modtager 253 kr. for en kamp, hvorved dommere dermed ikke vil kunne dømme to kampe på en dag skattefrit?  Svar  

Spm. 35

Ministeren bedes redegøre for reglerne for beskatning af personligt indsamlede midler til valgkamp – herunder 1) Vil det medføre beskatning af en politiker, hvis en politiker eller en anden fra partiet danner en forening, der altså er separeret fra partiet, hvor man modtager donationer, hvor disse midler bruges til at få den nævnte politiker valgt? 2) Skal afgørelsen fra Landsskatteretten gengivet i SKM2017.488.LSR forstås sådan, at denne er gældende for alle foreninger, der oprettes udelukkende med det formål at få den enkelte politiker valgt?3) Hvis der indsamles midler af en politiker til vedkommendes egen valgkampagne, eksempelvis via Mobilepay, betyder det så, at politikeren er skattepligtig af det indsamlede beløb?4) Hvis der indsamles til en politikers separate konto hos partiet, der kun er beregnet til den enkelte politikers egen kampagne, betyder det så, at politikeren er skattepligtig af indsamlede beløb?5) Kan en politiker undgå beskatning, hvis personen ikke modtager honorarer for foredragsvirksomhed og lignende, men i stedet beder om, at opdragsgiveren sender et bidrag til en organisation eller forening, han selv udpeger?  Svar  

Spm. 36

Vil ministeren kommentere henvendelsen af 15/1-23 fra Danmarks organisation for selvstændige frisører om tilbagebetaling af coronalån, jf. SAU alm. del - bilag 27?  Svar  

Spm. 37

Vil ministeren oplyse, hvor store udgifter virksomhederne har indberettet til forsøgs- og forskningsvirksomhed for indkomstårene 2020 og 2021 omfattet af det midlertidige 130 pct. fradrag, samt oplyse det umiddelbare mindreprovenu sammenholdt med det i lovforslaget forudsatte mindreprovenu på ca. 1.580 mio. kr. i 2020 og 1.470 i 2021?  Svar  

Spm. 38

Hvad er ministerens holdning til den stærkt stigende ulighed beskrevet i Oxfam’s netop udgivne rapport ”Survival of the Richest”? Ministeren bedes desuden redegøre for sin holdning til hver af Oxfam Danmarks anbefalinger til ændringer i det danske skattesystem, som kan modvirke fortsat øget økonomisk ulighed, jf. forslag beskrevet i pressemeddelelsen ”To tredjedele af al ny formue tilfalder verdens rigeste 1 pct.” af den 13. januar 2023, samt redegøre for, hvorledes ministeren agter at agere for at bekæmpe den stigende økonomiske ulighed i Danmark?  Svar  

Spm. 46

Vil ministeren lave en oversigt over, hvilke ejendomsselskaber der opererer i Danmark med ejendomsporteføljer på over 100 mio. kr.? I et lovforslag om lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer, der har været i høring, ventedes et provenu efter tilbageløb og adfærd på 1,2 mia. kr. årligt. Vil ministeren oplyse, hvorledes dette provenu ifølge forudsætningerne i lovforslaget ville være fordelt på de omfattede ejendomsselskaber med ejendomsporteføljer over 100 mio. kr.?  Svar  

Spm. 47

Vil ministeren redegøre for de korte- og langsigtede provenueffekter før og efter tilbageløb- og adfærdseffekter af at lade beskatningen af investeringer for frie midler i finansielle produkter, som aktier, ETF’er, investerings- og kapitalforeninger og lignende investeringsprodukter, overgå til beskatning efter realisationsprincippet? Vil ministeren samtidig oversende en oversigt over de seneste ti års provenu fra lagerbeskatning af sådanne finansielle investeringer?  Svar  

Spm. 48

Mener ministeren, at det er retfærdigt, at virksomheder, medarbejdere og danske investorer skal beskattes af gevinster, der ikke er realiserede, som det er tilfældet med lagerbeskattede investeringsprodukter? Herunder at sådanne urealiserede gevinster på samme investeringer kan være erstattet af urealiserede tab, hvor skatten af sådanne ”forsvundne” gevinster skal betales.  Svar  

Spm. 49

Mener ministeren, at danske private investorer ”tvinges” ud i mere risikofyldte investeringer i enkeltaktier, når aktiefonde, investerings- og kapitalforeninger og lignede finansielle produkter, der typisk er mindre risikofyldte, lagerbeskattes? Eksempelvis er indeksbaserede investeringer langt mere udbredt i Sverige, hvor der ikke er forskelle i beskatningen, end i Danmark.  Svar  

Spm. 50

Vil ministeren oplyse effekten på provenu, arbejdsudbud og BNP af hvert af regeringens forslag om at sænke og hæve skatten på arbejde målt relativt til allerede aftalte og vedtagne skattelettelser, dvs. at det lægges til grund, at bortfaldet af den allerede planlagte forhøjelse af beskæftigelsesfradraget i Danmark mere betragtes som en stramning?  Svar  

Spm. 51

Vil ministeren oplyse, hvad hhv. en arbejderfamilie og en funktionærfamilie får ud af regeringens forslag om lavere skat på arbejde?  Svar  

Spm. 52

Vil ministeren oplyse, hvad hhv. en arbejderfamilie og en funktionærfamilie får ud af regeringens forslag om at ændre skatten på arbejde sammenlignet med Venstres forslag og Socialdemokratiets forslag under valget?  Svar  

Spm. 53

Vil ministeren opgøre konsekvenserne for provenu før tilbageløb og adfærd af alle vedtagne skattestigninger og skattelempelser under den forrige regering og en tilsvarende oversigt over konsekvenserne for provenu før tilbageløb og adfærd af den nuværende regeringens forslag til skattelempelser og skattestigninger i regeringsgrundlaget før tilbageløb og adfærd?

Spm. 54

Vil ministeren oplyse, hvor meget mere attraktivt det bliver for en enlig arbejder og enlig funktionær på deltid at overgå til et fuldtidsarbejde ved regeringens forslag om at ændre skatten på arbejde?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 109

Om, at forlænge tilbagebetaling af coronalån.

Spm. S 110

Om, at forlænge betalingsfristerne for coronalån

Samrådsspørgsmål

Spm. E

Samrådsspm. om, hvilke konkrete initiativer ministeren agter at iværksætte for at indkræve udenlandske studerendes misligholdte SU-gæld, til skatteministeren