SkatteMail 2020, uge 38

Kære Læser

I denne uges SkatteMail kan du bl.a. læse om de nye regler for medarbejderaktier og om indgrebet mod skattefordelen ved forældrekøb i virksomhedsordningen.

God fornøjelse med læsningen.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Nye regler for aktieløn i mindre og mellemstore virksomheder
Også forældrelejligheder i virksomhedsordningen efter nytår
Slut med automatisk kørselsfradrag på årsopgørelsen
Køb af aktier til indre værdi –...
Befordringsfradrag
Côte d’Ivoire and Morocco: tax reforms for sustainable health financing
Rusland offentliggør nye retningslinjer vedr. koncerninterne ydelser
Seneste nyt vedr. indgreb mod skattefordelen ved forældrekøb i virksomhedsordningen

Bindende svar
Covid-19 situationen - fuld skattepligt
Salg af virksomhed - efterfølgende regulering af købesum - løbende ydelse.

Domme
Genoptagelse - forældelse - genanbringelse - tidligere skatteansættelse lagt til grund
Betingelser for nedslag i spilleafgift - udlodninger - velgørende og almennyttige formål - ekstraordinær genoptagelse -

Nye straffesager

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Nye regler for aktieløn i mindre og mellemstore virksomheder

Fra nytår bliver det markant mere interessant at etablere aktielønsordninger hos SMV’er, fordi aktielønnens andel kan udgøre helt op til halvdelen af den normale løn, men reglerne kan kun anvendes i virksomheder med få år på bagen

BDO

Også forældrelejligheder i virksomhedsordningen efter nytår

Skatteministeriet har heldigvis valgt en blød landing i forhold til den politiske aftale om at fjerne de skattemæssige fordele ved forældrekøb, idet disse ifølge et lovudkast vil skulle elimineres rent teknisk via en såkaldt rentekorrektion

BDO

Slut med automatisk kørselsfradrag på årsopgørelsen

Arbejdsgivere skal snart ikke længere foretage indberetning til eIndkomstregistret om deres medarbejderes arbejdssted. Fremover skal lønmodtagere selv beregne og indberette deres befordringsfradrag til årsopgørelsen

Beierholm

Køb af aktier til indre værdi –...

Medarbejderaktieordning baseret på indre værdi er ikke længere en mulighed

Deloitte

Befordringsfradrag

Skatteministeriet vil fjerne det fortrykte befordringsfradrag og samtidig ændre på arbejdsgivers indberetningspligt til eIndkomst.

OECD

Côte d’Ivoire and Morocco: tax reforms for sustainable health financing

The COVID-19 pandemic has demonstrated that weaknesses in one country’s health sector can rapidly become a health challenge for other countries. Additionally, as countries around the world, including Côte d’Ivoire and Morocco, face the current economic and health crisis, the sense of urgency to mobilise domestic resources has increased.

PwC

Rusland offentliggør nye retningslinjer vedr. koncerninterne ydelser

De russiske skattemyndigheder har netop offentliggjort en længe ventet dokument, der giver udførlige retningslinjer for, hvordan de regionale skattemyndigheder...

Redmark

Seneste nyt vedr. indgreb mod skattefordelen ved forældrekøb i virksomhedsordningen

I finanslovsaftalen for 2020 blev forligspartierne enige om et indgreb mod forældrekøb i virksomhedsordningen. Det blev samtidigt aftalt, at ...

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Covid-19 situationen - fuld skattepligt

SKM2020.382.SR

Spørger havde boet i Kina i 20 år, hvor hun havde sin virksomhed, men hun havde opholdt sig i Danmark siden den 13. marts 2020. Hun kunne ikke rejse hjem pga. Covid-19 situationen.

Hun havde den 1. juni 2020 købt en lejlighed her i landet, som primært skulle anvendes til udlejning, spørger ville kun benytte den selv i forbindelse med ferier mv.

Skatterådet fandt, at spørger ikke ville blive fuldt skattepligtig efter bopælsreglen i kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, som følge af arbejde i Danmark.

Da spørger havde købt en lejlighed og havde en bopæl her i landet fra 1. juni 2020, ville spørger imidlertid blive fuldt skattepligtig, hvis hun havde et uafbrudt ophold i Danmark, der var længere end 3 måneder regnet fra 1. juni 2020, det vil sige hvis opholdet ikke var afsluttet senest 1. september 2020. Spørgers fulde skattepligt ville indtræde med virkning fra den 1. juni 2020, medmindre spørgers uafbrudte ophold i Danmark varede så længe, at kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 (6-måneders-reglen) fandt anvendelse.

Spørgers fulde skattepligt ville genindtræde, hvis hun opholdt sig her i landet i et tidsrum af mindst 6 måneder regnet fra den 13. marts 2020, heri medregnet kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller lignende, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, med virkning fra opholdets begyndelse, det vil sige fra den 13. marts 2020.

Endvidere ville hun blive fuldt skattepligtig, hvis hun fik samlede ophold i Danmark på i alt mere end 180 dage inden for et tidsrum på 12 måneder, regnet fra 1. juni 2020.

Det fulgte af Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomst med Kina, at Kina som udgangspunkt havde den udelukkende beskatningsret til indtægterne fra spørgers virksomhed i Kina. Men hvis der var en del af spørgers indkomst, som kunne betragtes som erhvervet ved virksomhed udøvet i Danmark, ville denne del af indkomsten også kunne beskattes i Danmark, hvis spørgers ophold i Danmark kom til at strække sig over en eller flere perioder, der tilsammen udgjorde mindst 183 dage inden for en 12-månedersperiode, der begyndte eller sluttede i det pågældende skatteår.

 

Bindende svar: Salg af virksomhed - efterfølgende regulering af købesum - løbende ydelse.

SKM2020.381.SR

Sælger ApS har solgt sin virksomhed til Spørger ApS. Spørger ApS stiftede i forbindelse købet Ny Virksomhed ApS sammen med Sælger ApS. Spørger ApS ejer mindre end 50 % af anpartskapitalen i Ny Virksomhed ApS og Sælger ApS ejer mere end 50 % af anpartskapitalen. Virksomheden drives herefter af Ny Virksomhed ApS. Sælger ApS er 100 % ejet af Virksomhedsejer, der bliver ansat i Ny Virksomhed ApS.

I forbindelse med købet af virksomheden blev aftalt, at overdragelsessummen skulle betales med X kr. ved købet og efterfølgende betales rater af Y kr. efter henholdsvis 1 år, 2 år og 3 år, i alt Z kr. hvis visse betingelser på det aftalte betalingstidspunkt var opfyldt.

Skatterådet kunne bekræfte, at den efterfølgende regulering af købesummen efter henholdsvis 1 år, 2 år og 3 år, skattemæssigt skulle klassificeres som en del af vederlaget for Virksomheden, jf. ligningslovens § 12 B og ikke som løn eller bonus til Virksomhedsejer.

 

Dom: Genoptagelse - forældelse - genanbringelse - tidligere skatteansættelse lagt til grund

SKM2020.380.VLR

En skattepligtig havde i 2006 genanbragt en ejendomsavance i en ny ejendom. Ved salget af den nye ejendom i 2013 selvangav den skattepligtige ejendomsavancen. Efterfølgende anmodede den skattepligtige om genoptagelse af sin skatteansættelse for 2013 med henvisning til, at selvangivelsen beroede på den skattepligtiges revisors fejl, idet skatten af ejendomsavancen var forældet, fordi genanbringelsen i 2006 ikke opfyldte betingelserne i ejendomsavancebeskatningsloven.

Byretten fandt, at en ændring af skatteansættelsen for 2013 forudsatte en ændring af skatteansættelsen for 2006, hvor den skattepligtige i forbindelse med selvangivelsen for 2006 valgte at genanbringe ejendomsavancen.

Byretten henviste til, at skatteansættelsen for 2006 ubestridt ikke var søgt ændret af den skattepligtige eller af SKAT i henhold til skattelovgivningens regler herom. Ved afgørelsen af, om der var grundlag for at ændre den skattepligtiges årsopgørelse for 2013, lagde retten derfor årsopgørelsen for 2006 til grund, herunder angivelsen af, at ejendomsavancen var genanbragt.

Byretten henviste videre til, at i henhold til den skattepligtiges valg i 2006 blev beskatningen af ejendomsavancen udskudt, indtil den skattepligtige via sin revisor i skatteansættelsen for 2013 valgte at selvangive ejendomsavancen til beskatning, hvorved skattekravet forfaldt til betaling ved årsopgørelsen for 2013. Byretten fandt herefter, at der ikke var grundlag for at anse kravet for forældet og frifandt Skatteministeriet (SKM2018.569.BR).

Landsretten var enig i byrettens begrundelse og resultat og stadfæstede derfor byrettens dom.

 

Dom: Betingelser for nedslag i spilleafgift - udlodninger - velgørende og almennyttige formål - ekstraordinær genoptagelse -

SKM2020.376.BR

Sagen handlede om, hvorvidt sagsøgeren, som udbød spil på spilleautomater, var berettiget til nedslag i spilleafgiften i henhold til den dagældende spilleafgiftslovs § 13 på baggrund af en række udlodninger til en Y1-sk sportsforening.

Ifølge bestemmelsen kunne der ske nedslag i spilleafgiften ved udlodning af midler til velgørende og almennyttige foreninger med formål omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17 (tidligere nr. 18).

På baggrund af de foreliggende oplysninger om den pågældende forenings formål, struktur, aktiviteter, medlemsgrundlag og økonomiske forhold fandt retten, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at foreningen havde et formål af almennyttig karakter, og betingelserne for nedslag i spilleafgiften var derfor ikke opfyldt.

Retten fandt desuden, at sagsøgeren havde handlet mindst groft uagtsomt ved ikke forud for udlodningerne at sikre sig dokumentation for foreningens velgørende formål. Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret var derfor opfyldt, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Skatteministeriet blev herefter frifundet.

 

Nye straffesager

SKM2020.379.BR

Straf - ordensbøde - prøvesag - indberetningspligtig virksomhed - undladte renteindberetninger

Indkøbsforeningen var tiltalt for ved grov uagtsomhed at have undladt senest den 22. januar 2018 at indberette årlige renteoplysninger for 2017, selvom indkøbsforeningen var tilmeldt som indberetningspligtig virksomhed.

Indkøbsforeningen udeblev fra retsmødet.

Byretten fandt indkomstforeningen skyldig i tiltalen. T idømtes en bøde på 5.000 kr.

SKM2020.378.ØLR

Straf - told - armbåndsur - smugleri i lufthavn

T var tiltalt for ved den 26. maj 2018 ca. kl. 14.50 at have smuglet et armbåndsur ind med værdi svarende til 132.306,27 kr. ved indrejse i lufthavnen. T gik ind i grøn sluse i Y2-lufthavn uden at angive armbåndsuret til fortoldning. Han havde derved unddraget for 33.084 kr. i told.

T forklarede, at da han købte armbåndsuret i udlandet lavede juveleren tolddokumenterne. T skrev under på dem og fik forklaret toldprocessen i udlandet. Han erindrer ikke om han fik at vide, at uret skulle angives til de danske toldmyndigheder når han ankom til lufthavnen. Han fik først momsen fra udlandet tilbagebetalt senere. Han havde tidligere fået stjålet et ur, så han havde gemt det godt på sig. Han var ved en fejl gået igennem grøn sluse i stedet for rød.

Byretten fandt T skyldig i tiltalen. Retten fandt det bevist, at T forsætligt undlod at angive armbåndsuret til fortoldning under henvisning til, at T kendte forskellen mellem rød og grøn sluse fra tidligere rejser og lagde til grund, at T rejste for at hente det omhandlede armbåndsur, som T havde købt nogle måneder tidligere, at rejsen varede ca. 24 timer i alt, at T havde anmodet om momsrefusion i udlandet og var gået igennem grøn sluse uden at angive til fortoldning. T idømtes 20 dages betinget fængsel med vilkår om samfundstjeneste.

Landsretten stadfæstede byretsdommen.

SKM2020.377.BR

Straf - skærpede ordensbøder - prøvesag - chokoladeafgift

T var tiltalt for i sin forretning ved kontrolbesøg den 21. marts 2019 at have udbudt 3,350 kg. chokoladeafgiftspligtige varer til salg uden at han på forretningsstedet opbevarede følgesedler eller kvittering for de afgiftspligtige varer i forretningen, samt ikke at have ført et forskriftsmæssigt regnskab, som kunne danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften var betalt og hvorfra varerne var leveret, hvorfor det ikke var muligt at konstatere om der var betalt afgift efter chokoladeafgiftsloven.

T erkendte sig skyldig.

Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes en bøde på 10.000 kr. Ved fastsættelsen af bødens størrelse lagde retten vægt på, at det følger af bemærkningerne til lov 1554/2016 om ændring af chokoladeafgiftsloven m.v., at bøden i de omhandlede tilfælde i førstegangstilfælde fastsættes til 10.000 kr.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 19/0074734
Arbejdsudleje
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset benyttelse af udenlandsk arbejdskraft for arbejdsudleje. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-08-2020

Journalnr: 19/0039914
Ejendomsavance
Klagen vedrører bindende svar om salgssum på ejendom. Landsskatteretten ændrer det bindende svar.
Afsagt: 03-07-2020

Journalnr: 16/1564681
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-06-2020

Journalnr: 19/0039994
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører opdeling i driftsgrene, nægtet fradrag for underskud af driftsgren med landbrug/skovbrug og beskatning af indkomst af driftsgren med bortforpagtning. Landsskatteretten ændrer beløbet til beskatning men stadfæster i øvrigt.
Afsagt: 21-08-2020

Journalnr: 16/0880786
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed, samt skønsmæssig ansættelse af overskud af klagerens virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-07-2020

Journalnr: 19/0077362
Indgangsværdi
Klagen vedrører bindende svar om indgangsværdi for ApS i forbindelse med, at den legale ejer af selskabet flytter til Danmark. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-08-2020

Journalnr: 20/0006491
Kørsel med Uber og fremmed arbejde
Klagen vedrører nægtet fradrag for omkostninger ved Uber-kørsel og for fremmed arbejde. Landsskatteretten godkender fradrag for omkostninger ved Uber-kørsel.
Afsagt: 12-08-2020

Journalnr: 16/1458047
Maskeret udlodning
Klagen skyldes, at udeholdt omsætning i selskab er anset for maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-07-2020

Journalnr: 19/0057931
Nedsatte/nægtede fradrag i omsætning
Klagen vedrører nægtede nedsatte fradrag i omsætning. Landsskatteretten godkender fradragene i al overvejende grad.
Afsagt: 14-08-2020

Journalnr: 18/0014156
Rejse- og befordringsgodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af rejse- og befordringsgodtgørelse og betaling til pensionsordning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-08-2020

Journalnr: 20/0030963
Rejseudgifter, repræsentation og pension til børn
Klagen vedrører nedsat/nægtet fradrag for rejseudgifter, repræsentation og pension til børn samt maskerede udlodninger vedrørende de påklagede forhold. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-08-2020

Journalnr: 16/1439110
Skønsmæssig forhøjelse
Klagen vedrører Skønsmæssig forhøjelse af klagerens indkomst vedrørende sort arbejde og af indkomst vedrørende erhvervsmæssig virksomhed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen vedrørende sort arbejde i overvejende grad og og indkomst vedrørende erhvervsmæssig virksomhed til nul.
Afsagt: 12-08-2020

Journalnr: 16/1040258
Skønsmæssig forhøjelse samt privat brug af goder
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af omsætning, ej godkendt fradrag for køb af kød samt skat af af yderligere privat anvendelse af PC. Landsskatteretten nedsætter den skønsmæssige forhøjelse til nul, værdi af privat PC til nul og stadfæster nægtet fradrag for udgifter til kød.
Afsagt: 19-08-2020

Journalnr: 14/0669615
Tilsidesættelse af dele af regnskabsmaterialet
Klagen vedrører forhøjelse af overskud af virksomhed efter delvis tilsidesættelse af regnskabsmaterialet. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 02-07-2020

Journalnr: 15/2148515
Udbytteskat
Klagen vedrører SKATs efteropkrævning af manglende indeholdt udbytteskat i forbindelse med køb af egne aktier. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-08-2020

Journalnr: 16/1624440
Udeholdte indtægter
Klagen vedrører forhøjelse af indkomsten for indkomståret med udeholdte indtægter. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 12-08-2020

Journalnr: 15/2271551
Udlejning af driftsbygninger
Klagen vedrører nægtede fradrag for udgifter i forbindelse med udlejning af driftsbygninger i form af afskrivninger, ejendomsskat og forsikringer. Landsskatteretten godkender fradrag for afskrivninger.
Afsagt: 13-08-2020

Journalnr: 16/1485652
Yderligere indkomst
Klagen vedrører beskatning af yderligere indkomst fra diverse forhold. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-08-2020

Journalnr: 19/0023094
Yderligere løn
Klagen vedrører beskatning af yderligere løn. Landsskatteretten nedsætter den yderligere løn.
Afsagt: 30-06-2020

Journalnr: 15/3151798
Yderligere løn
Klagen vedrører beskatning af yderligere løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-08-2020

Journalnr: 15/2968928
Ugyldighed
Sagen vedrører spørgsmål om, hvorvidt SKATs afgørelse er ugyldig på grund af manglende fremsendelse af agterskrivelse forud for afgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-07-2020

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 21-09-2020 - 20-10-2020

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 06-10-2020 dom i C-245/19 État luxembourgeois (Droit de recours contre une demande d’information en matière fiscale) État luxembourgeois (Droit de recours contre une demande d’information en matière fiscale)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2011/16/EU - administrativt samarbejde på beskatningsområdet - artikel 1 og 5 - påbud om fremsendelse af oplysninger til en medlemsstats kompetente myndighed efter anmodning om udveksling af oplysninger fra den kompetente myndighed i en anden medlemsstat - person, der er i besiddelse af oplysninger, som den kompetente myndighed i den førstnævnte medlemsstat anmoder om skal fremsendes - skattepligtige person, som er genstand for den undersøgelse, der har givet anledning til anmodningen fra den kompetente myndighed i den anden medlemsstat - tredjeparter, som den skattepligtige person har juridiske, bankmæssige, finansielle eller mere generelt økonomiske forbindelser med - domstolsbeskyttelse - den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - artikel 47 - ret til adgang til effektive retsmidler - artikel 52, stk. 1 - begrænsning - retsgrundlag - overholdelse af det væsentligste indhold af retten til adgang til effektive retsmidler - adgang til et retsmiddel, hvormed de berørte retssubjekter kan opnå effektiv prøvelse af alle de relevante faktiske og retlige spørgsmål samt effektiv retsbeskyttelse af de rettigheder, som de er tillagt i henhold til EU-retten - mål i almenhedens interesse, der er anerkendt af Unionen - bekæmpelse af international skatteunddragelse og skatteundgåelse - proportionalitetsprincippet - de oplysninger, som er omfattet af påbuddet om fremsendelse, skal kunne »forudses at være relevante« - domstolsprøvelse - rækkevidde - personlige, tidsmæssige og materielle forhold, der skal tages i betragtning

Tidligere dokument: C-245/19 État luxembourgeois (Droit de recours contre une demande d’information en matière fiscale) État luxembourgeois (Droit de recours cont

Den 07-10-2020 indstilling i C-95/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Silcompa
Fiskale bestemmelser

Rådets direktiv 76/308/EØF om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med visse bidrag, afgifter, skatter og andre foranstaltninger

Tidligere dokument: C-95/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Silcompa - Dom
Tidligere dokument: C-95/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Silcompa - Indstilling

Den 08-10-2020 indstilling i C-95/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Silcompa
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 92/12/EØF - artikel 6 og 20 - varers overgang til forbrug - forfalskning af administrativt ledsagedokument - overtrædelse eller uregelmæssighed, der har fundet sted i forbindelse med omsætning af punktafgiftspligtige varer under en afgiftssuspensionsordning - tilfælde, hvor varer uretmæssigt forlader en suspensionsordning - afgørelse af, i hvilken medlemsstat punktafgifter forfalder - direktiv 76/308/EØF - artikel 6 og 8 samt artikel 12, stk. 1-3 - gensidig bistand - efteropkrævning af afgift på de samme transaktioner i to medlemsstater - fordobling af punktafgiftskravet - prøvelseskompetencen for retterne i den medlemsstat, i hvilken den myndighed, der anmodes om bistand, befinder sig - eventuelt afslag på anmodning om bistand

Tidligere dokument: C-95/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Silcompa - Dom
Tidligere dokument: C-95/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Silcompa - Indstilling

 

Indstillinger
C-420/19 Heavyinstall

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger- anmodning om retsbevarende foranstaltninger - retsafgørelse fra den bistandssøgende medlemsstat med henblik på vedtagelse af retsbevarende foranstaltninger - kompetence for retten i den bistandssøgte medlemsstat til at vurdere, om betingelserne for vedtagelse af retsbevarende foranstaltninger i henhold til dens nationale lovgivning og administrative praksis er opfyldt

Generaladvokatens indstilling:

Artikel 16 i Rådets direktiv 2010/24/EU af 16. marts 2010 om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger skal fortolkes således, at i tilfælde af, at der indgives en anmodning om gensidig bistand vedrørende vedtagelse af retsbevarende foranstaltninger, der ledsages af et dokument som omhandlet i bestemmelsens stk. 1, andet afsnit, som udgøres af en afgørelse fra en ret i den bistandssøgende medlemsstat, er retten i den bistandssøgte medlemsstat bundet til denne rets opfattelse med hensyn til behovet - dvs. om betingelserne er opfyldt - for vedtagelse af de retsbevarende foranstaltninger, der er anmodet om, samt med hensyn til muligheden for at vedtage retsbevarende foranstaltninger i den bistandssøgende medlemsstat.


Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 424

Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ændring af skattekontrolloven, momsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love (Sanktioner for manglende indsendelse af oplysninger og tiltag til bekæmpelse af organiseret svig m.v. som led i udmøntning af aftale om styrket skattekontrol)

Bilag 425

Kopi af ERU alm. del – svar på spm. 411 om skatte- og afgiftsrestancerne for aktive iværksætterselskaber og aktive anpartsselskaber i Danmark pr. 31. december 2019, fra skatteministeren

Bilag 426

Rigsrevisionens notat om beretning om Skatteministeriets styring af økonomien i udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem

Bilag 427

Notat om besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse af den 15. maj 2020 nr. 2020/4003 om beskatning af udbytte udbetalt til almenvelgørende foreninger

Bilag 428

Justitsministeriets svar på Statsrevisorernes anmodning om en juridisk vurdering af forlig indgået på Skatteministeriets område

Bilag 429

Henvendelse af 16/9-20 fra KPMG Acor Tax om beskatning af udbytter til udenlandske foreninger m.v.

Bilag 430

Rigsrevisionens beretning nr. 21/2019 om gevinstrealisering i statslige it-projekter

Bilag 432

Svartidsstatistik for 3. kvartal 2020

Bilag 434

Henvendelse af 17/9-20 fra Alternativ Revision, Ebbe Ravn om pengetanksreglen efter aktieavancebeskatningsloven § 34 stk. 6

Spørgsmål og svar

Spm. 668

Vil ministeren oplyse om Medarbejder- og Kompetencestyrelsens Personale Administrative Vejledning (PAV) er opdateret og fyldestgørende i henhold til at imødekomme de nuværende og fremtidige behov om frihed fra den offentlige arbejdsgiver til den voksende reservestyrke?  Svar  

Spm. 678

Vil ministeren oplyse, hvor stor en personskattelettelse man kan opnå for 30,5 mia. kr. årligt?  Svar  

Spm. 681

Vil ministeren oplyse, hvordan og i hvilket omfang andelsboliger må forventes at blive berørt af indførsel af lagerbeskatningsmodellen (som foreslået i regeringens pensionsudspil), herunder om ministeren kan forsikre, at den enkelte andelsboligejer ikke vil blive negativt berørt af denne skatteændring?  Svar  

Spm. 682

Vil ministeren oplyse, hvilke forhold der skal danne grundlag for årlige vurderinger af ejendomme, der fra 2023 skal beskattes efter lagerbeskatningsprincippet, jf. regeringens pensionsudspil, i betragtning af, at f.eks. mange erhvervsejendommes værdi helt eller delvist er knyttet til den specifikke funktion de konkret anvendes til, og at de sjældent handles i fri handel?  Svar  

Spm. 683

Vil ministeren oplyse, hvem der skal afholde omkostningerne til at foretage de årlige ejendomsvurderinger, der bliver nødvendige, når regeringens forslag om lagerbeskatning af ejendomme skal indføres fra 2023?  Svar  

Spm. 684

Vil ministeren oplyse, om de nuværende tilsyneladende uoverstigelige problemer med indførsel af et nyt ejendomsvurderingssystem giver anledning til at genoverveje, om det er klogt at indføre et krav om lagerbeskatning af avancer i ejendomsselskaber, da dette vil indebære, at der skal gennemføres årlige vurderinger af alle ejendomme i disse selskaber?  Svar  

Spm. 685

Vil ministeren oplyse, om det er planen at ejendomsselskaber, der ejer ejendomme der falder i værdi, fuldt ud vil kunne modregne værdifaldet i eventuelle værdistigninger, såfremt regeringens plan om lagerbeskatning af avancer på erhvervsejendomme gennemføres?  Svar  

Spm. 687

Hvad er ministerens kommentar til, at særskat af banker til finansiering af regeringens pensionsudspil, ifølge Finans Danmark, kan koste en almindelig familie 1.400 kr. om året?  Svar  

Spm. 688

Vil ministeren oplyse, om Socialdemokratiet har ændret holdning til den aftale, man indgik med bankerne under finanskrisen, siden regeringen bruger bankpakkerne som argumentation for at bankerne i dag (11-12 år efter) skal betale for regeringens pensionsforslag?  Svar  

Spm. 690

Kan ministeren oplyse, hvad det koster ekstra i renter på de skatter, der udbetales senere til boligejerne, som følge af udskydelsen af ejendomsvurderingerne?  Svar  

Spm. 691

Vil ministeren redegøre for rimeligheden i at koble hjælp til banker under finanskrisen sammen med, at den finansielle sektor skal betale en stor del af regeringens pensionsudspil, når en opgørelse fra Erhvervsministeriet viser, at staten havde et samlet overskud på 17 mia. kr. fra bankbakkerne? Der henvises til notatet ”Endelig opgørelse af overskuddet af bankpakkerne” fra Erhvervsministeriet (link: https://em.dk/media/12237/endelig-opgoerelse-af-overskuddet-af-bankpakkerne.pdf).  Svar  

Spm. 693

Vil ministeren redegøre for konklusionerne af ”Effektanalysen af øget skattekontrol”, som der blev bevilliget 2 mio. kr. til i finansloven for 2020?  Svar  

Spm. 699

Vil ministeren opgøre satsen for aktieindkomstskatten for hvert år fra 1995 til 2020?  Svar  

Spm. 700

Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at skattesatsen for aktieindkomst blev hævet til 45 pct. i 2007, og om de forudsætninger og hensyn stadig er gældende?  Svar  

Spm. 701

Vil ministeren redegøre for, hvorfor man med forårspakke 2.0 sænkede skattesatsen for aktieindkomst, og om de forudsætninger og hensyn stadig er gældende?  Svar  

Spm. 706

Vil ministeren oplyse det nyeste estimat over, hvor mange der forventes at klage over de kommende ejendomsvurderinger og samtidig oplyse, hvor mange klager vurderingsankenævnene har kapacitet til at håndtere?  Svar  

Spm. 712

Da det vurderes, at have afgørende betydning for Folketingets mulighed for at kontrollere regeringen, bedes ministeren i forlængelse af svar på SAU alm. del – spørgsmål 588, oversende den omtalte ministerforelæggelse i fortrolig form.  Svar  

Spm. 728

Vil ministeren oplyse, om det tages i betragtning, om en virksomhed har skattegæld i forvejen, når skattemyndighederne giver en foreløbige fastansættelser af moms?  Svar  

Spm. 729

Vil ministeren oplyse, hvorfor det tværoffentlige samarbejde om etablering af et fællesoffentligt kontaktregister med telefonnumre og e-mailadresser er ophørt ultimo 2019, jf. side 12 i beretning 12/2019 om momskontrollen?  Svar  

Spm. 732

Vil ministeren oplyse, hvornår det forventes, at den arbejdsgruppe, der skal foretage en struktureret gennemgang af eksisterende sanktionshjemler, har færdiggjort sit arbejde?  Svar  

Spm. 733

I Skatteforvaltningens handleplan for foreløbige fastansættelser fra 2019 indgår det, at beløbsfastsættelsen ændres ved den femte foreløbige fastansættelse i træk, således at den femte fastansættelse beløbsfastsættes ud fra de fire foregående perioder. Vil ministeren oplyse, hvordan det hænger sammen med, at det fremgår i ministerredegørelsen til beretning 12/2019 om momskontrollen, at virksomheder ved den fjerde fastansættelse i træk vil få deres momsregistrering inddraget?  Svar  

Spm. 736

Vil ministeren opdatere svarene på SAU alm. del – spørgsmål 369 og 370 (folketingsåret 2013-14) med de seneste tilgængelige oplysninger vedrørende skyggepriser, under forudsætning af at afviklingen af PSO er fuldt gennemført?  Svar  

Spm. 737

Vil ministeren oplyse, hvor stor en del af den samlede bilbeskatning der betales af henholdsvis enlige og par med 1 barn, 2 børn, 3 børn og 4 børn eller flere? Tallene ønskes opdelt på afgiftstype og antallet af personer der er i den pågældende familietype/gruppe.  Svar  

Spm. 738

Vil ministeren oplyse, hvor stor en del af den samlede bilbeskatning der betales i hver enkel kommune? Tallene ønskes opdelt på afgiftstype.  Svar  

Spm. 739

Vil ministeren oplyse, hvor stor en del af befordringsfradraget der kan henføres til hver kommune? Tallene ønskes opgjort samlet og som gennemsnit pr. befordringsfradragsberettiget.  Svar  

Spm. 743

Vil ministeren oplyse, hvilke ejendomme, der vil blive omfattet, hvis regeringen finder flertal for sit forslag om at lagerbeskatte selskabers ejendomsavancer som led i finansieringen af regeringens udspil ”Ny ret til tidlig pension”, og om beskatningen kun vil ramme kapitalfonde, eller om den vil ramme alle selskaber, der ejer ejendomme?  Svar  

Spm. 744

Hvordan og hvornår forestiller ministeren sig, at baselineniveauet for ejendomsværdien ved overgangen til det nye lagerbeskatningsprincip for selskabers ejendomsavancer, jf. regeringens forslag til finansiering udspillet ”Ny ret til tidlig pension”, bliver fastlagt?  Svar  

Spm. 745

Vil ministeren oplyse, hvordan det vil blive håndteret, hvis en vurdering har udløst lagerbeskatning, jf. regeringens forslag til finansiering udspillet ”Ny ret til tidlig pension”, hvorefter et salg viser, at vurderingen var sat for højt, herunder om ministeren mener, at skatten skal refunderes, og hvor mange år tilbage der vil skulle refunderes for?  Svar  

Spm. 746

Vil ministeren bekræfte, at vores nabolande Sverige, Norge og Tyskland ikke lagerbeskatter fast ejendom?  Svar  

Spm. 747

Vil ministeren oplyse, hvor stor en andel af boligmarkedet, der er ejet af kapitalfonde?  Svar  

Spm. 748

Kan ministeren bekræfte, at den lagerbeskatningsmodel, som regeringen påtænker at indføre fra 2023 på ejendomshandler, ikke vil indføre skat med tilbagevirkende kraft, og dermed ikke vil beskatte værdistigninger, der måtte have fundet sted før 2023?  Svar  

Spm. 752

I svar på SAU alm. del – spørgsmål 308 svarer ministeren, at ud over det almindelige erstatningsansvar for ansvarspådragende handlinger indeholdt to af de tre aftaler, der var indgået under bankordningen, en udtrykkelig hæftelse for uretmæssige tilbagebetalinger. Vil ministeren redegøre for, om og i givet fald hvordan den i bankordningen aftalte hæftelse dækker andet og mere end det almindelige ansvar for ansvarspådragende handlinger, der ville gælde uden aftale? Endvidere bedes ministeren redegøre for eventuelle forskelle i skattemyndighedernes bevisbyrde i begge situationer.  Svar  

Spm. 753

Vil ministeren oplyse, hvad baggrunden er for, at der ikke er en udtrykkelig hæftelse for uretmæssige tilbagebetalinger i alle aftaler i bankordningen? Endvidere bedes ministeren oplyse, om sager om medvirken til uretmæssige udbetaling af udbytteskat også er rejst mod de banker, der har påtaget sig en hæftelse i bankordningen. Der henvises til svar på SAU alm. del – spørgsmål 308.  Svar  

Spm. 754

Kan ministeren bekræfte, at hæftelsen efter aftalen mellem Finans Danmark og Skatteministeriet om nettoindeholdelse er betydeligt smallere end efter den nu ophævede bankordning, idet bankerne efter den nye aftale alene hæfter for sager rejst på grundlag af stikprøver udtaget kort efter udbyttebetalingen, men ikke hvis den uretmæssige tilbagebetaling af udbytteskat opdages på et senere tidspunkt? Eller med andre ord: Kunne hæftelse gøres gældende mod Nordea i HOOP-sagen, hvis de nye regler havde været gældende dengang udbyttet blev udbetalt?  Svar  

Spm. 755

I SAU alm. del – spørgsmål 463, som blev stillet den 9. juni 2020 er ministeren blevet bedt om at oplyse, hvor stor andel af aktierne registreret i VP-centralen, der er registreret i omnibusdeporter. I et foreløbigt svar af 22. juni 2020 fremgår det, at et endeligt svar forventes at kunne fremsendes inden udgangen af uge 35. Hvornår forventer ministeren, at spørgsmålet kan besvares endeligt?  Svar  

Spm. 756

Vil ministeren i 2020-priser oplyse, hvor meget der samlet set, fordelt på årstal, er blevet givet i omkostningsgodtgørelse ifm. klage- og retssager om tilbagekaldelse af afgørelser om refusion af udbytteskat, indtil muligheden for omkostningsgodtgørelse blev fjernet pr. 1. januar 2020?  Svar  

Spm. 757

Vil ministeren i 2020-priser oplyse, hvor meget der samlet set, fordelt på årstal, er blevet givet i omkostningsgodtgørelse i sagen om forliget på 1,6 mia. kr. i udbytteskandalen, indtil muligheden for omkostningsgodtgørelse blev fjernet pr. 1. januar 2020?  Svar