Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. 2 nye styresignaler, et om praksis for beskatning af bidrags-/præmiebetalinger til gruppelivs- og sundhedsforsikringer (DIS-ordningen) og et om omfanget af delvise fritagelser for grundskyld for fredede ejendomme med tinglyst bevaringsdeklaration efter lov om kommunal ejendomsskat.
God fornøjelse med læsningen.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Your guide to working in Denmark
Global Forum reveals compliance ratings from new peer review assessments for Anguilla, Chile, China, Gibraltar, Greece, Korea, Malta, Papua New Guinea and Uruguay
Skærpede krav til indstationerede medarbejdere i Danmark
Styresignaler
DIS-indkomst, gruppelivs- og sundhedsforsikringer - Genoptagelse - styresignal
Styresignal - omfanget af fritagelse for grundskyld for fredede ejendomme med tinglyst bevaringsdeklaration - ejendomsskattelovens § 7, stk. 1, litra d) - ændring af vurderinger
Bindende svar
Tinglysningsafgift - Afgiftsfritagelse - Afgiftspantebrev
Tinglysningsafgift - Afgiftsfritagelse - Afgiftspantebrev
Aktielån, videreudlån og tilbagelevering ved nytegning
Transport af fly
Investeringsselskab - antal investorer
Afgørelser
Refusion af udbytteskatter
Refusion af udbytteskatter
Domme
Virksomhedsordningen
Nulstilling af indeholdt, men ikke afregnede A-skatter og AM-bidrag
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
Dansk RevisionYour guide to working in Denmark The World's best work-life balance, an excellent business climate, and an efficient welfare state. |
OECDThe Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes (the Global Forum) published today nine new peer review reports assessing compliance with the international standard on transparency and exchange of information on request (EOIR). The new reports relate to jurisdictions with very diverse EOIR practice and their findings are equally contrasted. |
PwCSkærpede krav til indstationerede medarbejdere i Danmark Udenlandske virksomheder, der udstationerer medarbejdere til Danmark bliver omfattet af skærpede krav fra 1. januar 2021. Arbejdet i Danmark skal i videre... |
Styresignalet beskriver fastlæggelse af praksis for beskatning af bidrags-/præmiebetalinger til gruppelivs- og sundhedsforsikringer, som betales af arbejdsgiveren som en del af en pensionsordning, der er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 19, når den ansatte er omfattet af DIS-ordningen i sømandsbeskatningslovens §§ 5-8. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at sådanne betalinger er skattefritaget som en del af DIS-indkomsten.
Styresignalet præciserer praksis vedrørende omfanget af delvise fritagelser for grundskyld for fredede ejendomme med tinglyst bevaringsdeklaration efter lov om kommunal ejendomsskat § 7, stk. 1, litra d, og beskriver Skatteforvaltningens administration af reglerne i skatteforvaltningslovens kapitel 12 for så vidt angår ændring af ejendomsvurderinger med fordelinger på grund af sådanne delvise fritagelser. Ejendomsejere kan anmode om en ændring senest den 31. oktober 2020.
Skatterådet kunne bekræfte, at et pantebrev som er fuldt indfriet, men stadig tinglyst. Kunne omdannes til et afgiftspantebrev, således at dette kunne anvendes som grundlag for afgiftsfritagelse for den variable tinglysningsafgift på 1,45 pct. Det er uden betydning, om indfrielsen af pantebrevet er sket ordinært eller ekstraordinært.
Skatterådet kunne bekræfte, at et pantebrev som er fuldt indfriet, men stadig tinglyst, kunne omdannes til et afgiftspantebrev, således at dette kunne anvendes som grundlag for afgiftsfritagelse for denne variable tinglysningsafgift på 1,45 pct.
Spørger var et børsnoteret selskab, der ønskede at hente ny kapital på børsmarkedet ved en eller flere aktieemissioner. Spørger ønskede at gennemføre dette via aktielån. En del af minoritetsaktionærerne ville låne deres aktier ud til en bank, der herefter ville videreudlåne aktierne til det udstedende selskab, dvs. spørger. Spørger ville herefter sælge aktierne i børsmarkedet og provenuet herfor skulle indsættes på en konto tilhørende banken. Banken ville være forpligtet til at anvende salgsprovenuet til at tegne samme mængde og art nye aktier i spørger, hvorefter disse skulle leveres tilbage til minoritetsaktionærerne. I de tilfælde, hvor minoritetsaktionærens interne forhold tillod det, ville der dog ske udlån direkte fra minoritetsaktionærerne til selskabet. Skatterådet bekræftede, at lånene skattemæssigt skulle kvalificeres som aktielån og dermed hverken skulle kvalificeres som aktieafståelser, tilbagesalg til udstedende selskab eller transaktioner omfattet af kursgevinstloven.
Spørger påtog sig mod vederlag at transportere fly på langdistanceflyvninger i MNPS-luftrum ("Minimum Navigation Performance Specification Airspace") ved siden af sit daglige arbejde som pilot for at vedligeholde sin erhvervserfaring med denne type flyvninger. Spørger fik et vederlag ved transport af de enkelte fly, der gav spørger et overskud på mellem 4.000 kr. og 6.000 kr. efter spørger havde afholdt sine rejseomkostninger (hotel og hjemtransport). Hvervgiver betalte alle driftsudgifter, der relaterede sig til flyet og hvervgiver dækkede benzinudgifter som udlæg efter regning. Spørger foretog 2-6 flyvninger om året. Spørger rejste direkte hjem efter flyvningerne.
Skatterådet kunne bekræfte, at spørger kunne fratrække sine udgifter i forbindelse med transport af fly i spørgers indkomst herfra. Skatterådet kunne også bekræfte, at spørgers aktivitet måtte anses for ikke-erhvervsmæssig virksomhed, så underskud ikke kunne fratrækkes i anden indkomst. Spørger blev anset som honorarmodtager, da der blev udført få, enkeltstående flyvninger, og der ikke påhvilede spørger den for selvstændige erhvervsvirksomhed karakteristiske økonomiske risiko.
Skatterådet kunne derfor heller ikke bekræfte, at spørger ville kunne fratrække udgifter i forbindelse med transport af flyet i indkomsten ved transport af flyet, uanset om udgifterne oversteg det aftalte honorar.
Skatterådet kunne bekræfte, at spørger ikke skulle beskattes af flyvningerne som sparet privatforbrug eller af helt eller delvis vederlagsfri benyttelse af andres formuegoder efter ligningslovens § 16. At spørger tilegnede sig erfaring med flyvninger i MNPS-luftrum, medførte efter Skatterådets opfattelse ikke, at spørger derved havde modtaget et skattepligtigt gode. Der var alene tale om en indirekte og naturlig følgevirkning af de flyvninger, som spørger blev vederlagt for at foretage.
Endvidere kunne Skatterådet bekræfte, at hvervgivers betaling af instruktørtimer en gang hvert eller hvert andet år kunne anses for et deltagergebyr, omfattet af ligningsloven § 31, idet instruktørtimerne havde erhvervsmæssig sigte for spørger, henset til at formålet med instruktørtimerne var at opdatere hans praktiske erfaring med den pågældende flyvetype, hvilket gav ham bedre muligheder for job ved et eventuelt jobskifte samt bedre muligheder for at få arbejde som pilot efter det fyldte 65 år.
Endeligt kunne Skatterådet ikke bekræfte, at et af spørger helejet selskab, der indgik kontrakter med hvervgiver, ville kunne anses for rette indkomstmodtager af indtægter, selskabet modtog for transport af fly, som blev udført af spørger personligt, da spørgers aktivitet ikke blev anset som selvstændig erhvervsvirksomhed, hvis han udførte aktiviteten i personligt regi.
Spørger ønskede bekræftet, at når flere end 7 investorer, dvs. Investor 1, Investor 2, Investor 3, Investor 4, Investor 5, Investor 6, Investor 7 og Investor 8, gik sammen om at investere i et anpartsselskab (start-up) via et anpartsselskab (syndikeringsselskab), ville syndikeringsselskabet skulle klassificeres som et investeringsselskab, jf. ABL § 19, stk.1, nr. 2, pkt. 4-5, grundet antallet af investorer.
Det var på nuværende tidspunkt planen, at det påtænkte syndikeringsselskab skulle eje under 10 % af aktiekapitalen i det selskab, som der skulle investeres i. Da syndikeringsselskabet havde mindst 8 investorer og investerede i anparter i et selskab, ville syndikeringsselskabet som udgangspunkt blive omfattet af ABL § 19, jf. ABL § 19, stk. 1, nr. 2, 4. og 5. pkt. Syndikeringsselskabet var ikke omfattet af en af undtagelserne i ABL § 19, stk. 2, 3. - 5. pkt. Det kunne derfor bekræftes, at syndikeringsselsabet ville være et investeringsselskab.
Landsskatteretten fandt, at en pensionsplan ikke havde været berettiget til refusion af udbytteskat. Pensionsplanen havde således ikke dokumenteret, at den havde ejet aktier, og at den havde modtaget udbytte af disse aktier, hvor der i forbindelse med udbetalingen af udbyttet var indeholdt udbytteskat. Betingelserne for refusion af udbytteskat var således ikke opfyldt, og SKAT havde været berettiget til at annullere den tidligere afgørelse. Det forhold, at SKAT havde anvendt ordet tilbagekaldelse, kunne ikke føre til et andet resultat. Landsskatteretten udtalte, at pensionsplanen havde bevisbyrden for, om pensionsplanen var berettiget til refusion af udbytteskat, og at retten kunne efterprøve, om betingelserne for refusionen havde været til stede. Landsskatteretten stadfæstede herefter SKATs afgørelse.
Landsskatteretten fandt, at en pensionsplan ikke havde været berettiget til refusion af udbytteskat. Pensionsplanen havde således ikke dokumenteret, at den havde ejet aktier, og at den havde modtaget udbytte af disse aktier, hvor der i forbindelse med udbetalingen af udbyttet var indeholdt udbytteskat. Betingelserne for refusion af udbytteskat var således ikke opfyldt, og SKAT havde været berettiget til at annullere den tidligere afgørelse. Det forhold, at SKAT havde anvendt ordet tilbagekaldelse, kunne ikke føre til et andet resultat. Landsskatteretten udtalte, at pensionsplanen havde bevisbyrden for, om pensionsplanen var berettiget til refusion af udbytteskat, og at retten kunne efterprøve, om betingelserne for refusionen havde været til stede. Landsskatteretten stadfæstede herefter SKATs afgørelse.
Sagen angik, om skatteyderne opfyldte betingelserne for at anvende virksomhedsordningen i indkomstårene 2011-2013.
Retten fandt, at skatteyderne ikke havde godtgjort, at de opfyldte betingelserne for anvendelse af virksomhedsordningen.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Sagen angik, om skattemyndighederne var berettigede til at foretage nulstilling af A-skat og AM-bidrag for årene 2014, 2015 og 2016, således at skatteyderen nægtes godskrivning af indeholdt, men ikke afregnede A-skatter og AM-bidrag.
Retten fandt, at selskabet siden stiftelsen og til konkursen havde haft en tabsgivende drift, og at skatteyderen havde optaget ulovlige aktionærlån. Skatteyderen havde som direktør og eneanpartshaver ansvaret for og indsigt i virksomhedens drift og økonomiske forhold.
Under de foreliggende omstændigheder fandt retten, at skatteyderen vidste eller burde have vidst, at der ikke var økonomisk realitet bag de formelle indeholdelser af A-skat og AM-bidrag af hans løn, og at de ikke ville kunne afregnes til forfaldstid. Han kunne ikke have en berettiget opfattelse af, at selskabets vanskeligheder alene var midlertidige. Betingelserne for at foretage nulstilling af A-skat og AM-bidrag var derfor opfyldt.
Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Journalnr: 20/0006628
Advokatudgifter
Klagen vedrører nægtet fradrag for advokatudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-08-2020
Journalnr: 20/0004572
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-08-2020
Journalnr: 15/2367334
Fradrag for tab/svind
Klagen vedrører nægtet fradrag for tab/svind. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-08-2020
Journalnr: 18/0007225
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet genoptagelse og godkendelse af fradrag i personlige indkomst og nedsættelse af kapitalafkast og opsparet overskud i virksomhedsordningen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-08-2020
Journalnr: 18/0002398
Lønsumsafgift - konsekvensændring
Klagen vedrører opgørelse af lønsunmsafgift i forbindelse med at SKAT har nægtet fradrag for en række udgifter ved opgørelse af indkomsten. Med baggrund i sagen vedr. den skattepligtige indkomst ændrer Landsskatteretten SKATs afgørelse.
Afsagt: 21-08-2020
Journalnr: 20/0029997
Maskeret udlodning
Klagen vedrører beskatning af maskerede udlodninger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-08-2020
Journalnr: 19/0074697
Skat af fri sommerbolig
Klagen vedrører skat af værdi af fri sommerbolig. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-08-2020
Journalnr: 17/0988809
Skat af overførseler
Klagen skyldes, at at overførsel fra udlandet er anset som skattepligtig indkomst. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 05-08-2020
Journalnr: 20/0007500
Skatteansættelse ved gældssanering
Klagen vedrører påstand om, at foretaget skatteansættelse med indregnet restskat ved gældssanering er ugyldig. Landsskatteretten anser ansættelsen for gyldigt foretaget.
Afsagt: 13-08-2020
Journalnr: 19/0080740
Skattepligtig indkomst - Projekt Money Transfer
Klagen vedrører forhøjelse af den skattepligtige indkomst. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 19-08-2020
Journalnr: 18/0000242
Værdi af fast ejendom
Klagen skyldes, at SKAT har tilbagekaldt bindende svar om godkendt pris ved overdragelse af fast ejendom. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-07-2020
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 17-09-2020 indstilling i C-420/19 Heavyinstall
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger- anmodning om retsbevarende foranstaltninger - retsafgørelse fra den bistandssøgende medlemsstat med henblik på vedtagelse af retsbevarende foranstaltninger - kompetence for retten i den bistandssøgte medlemsstat til at vurdere, om betingelserne for vedtagelse af retsbevarende foranstaltninger i henhold til dens nationale lovgivning og administrative praksis er opfyldt
Tidligere dokument: C-420/19 Heavyinstall - DomDen 06-10-2020 dom i C-245/19 État luxembourgeois (Droit de recours contre une demande d’information en matière fiscale) État luxembourgeois (Droit de recours contre une demande d’information en matière fiscale)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2011/16/EU - administrativt samarbejde på beskatningsområdet - artikel 1 og 5 - påbud om fremsendelse af oplysninger til en medlemsstats kompetente myndighed efter anmodning om udveksling af oplysninger fra den kompetente myndighed i en anden medlemsstat - person, der er i besiddelse af oplysninger, som den kompetente myndighed i den førstnævnte medlemsstat anmoder om skal fremsendes - skattepligtige person, som er genstand for den undersøgelse, der har givet anledning til anmodningen fra den kompetente myndighed i den anden medlemsstat - tredjeparter, som den skattepligtige person har juridiske, bankmæssige, finansielle eller mere generelt økonomiske forbindelser med - domstolsbeskyttelse - den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - artikel 47 - ret til adgang til effektive retsmidler - artikel 52, stk. 1 - begrænsning - retsgrundlag - overholdelse af det væsentligste indhold af retten til adgang til effektive retsmidler - adgang til et retsmiddel, hvormed de berørte retssubjekter kan opnå effektiv prøvelse af alle de relevante faktiske og retlige spørgsmål samt effektiv retsbeskyttelse af de rettigheder, som de er tillagt i henhold til EU-retten - mål i almenhedens interesse, der er anerkendt af Unionen - bekæmpelse af international skatteunddragelse og skatteundgåelse - proportionalitetsprincippet - de oplysninger, som er omfattet af påbuddet om fremsendelse, skal kunne »forudses at være relevante« - domstolsprøvelse - rækkevidde - personlige, tidsmæssige og materielle forhold, der skal tages i betragtning
Tidligere dokument: C-245/19 État luxembourgeois (Droit de recours contre une demande d’information en matière fiscale) État luxembourgeois (Droit de recours contDen 07-10-2020 indstilling i C-95/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Silcompa
Fiskale bestemmelser
Rådets direktiv 76/308/EØF om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med visse bidrag, afgifter, skatter og andre foranstaltninger
Tidligere dokument: C-95/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Silcompa - DomDen 08-10-2020 indstilling i C-95/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Silcompa
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 92/12/EØF - artikel 6 og 20 - varers overgang til forbrug - forfalskning af administrativt ledsagedokument - overtrædelse eller uregelmæssighed, der har fundet sted i forbindelse med omsætning af punktafgiftspligtige varer under en afgiftssuspensionsordning - tilfælde, hvor varer uretmæssigt forlader en suspensionsordning - afgørelse af, i hvilken medlemsstat punktafgifter forfalder - direktiv 76/308/EØF - artikel 6 og 8 samt artikel 12, stk. 1-3 - gensidig bistand - efteropkrævning af afgift på de samme transaktioner i to medlemsstater - fordobling af punktafgiftskravet - prøvelseskompetencen for retterne i den medlemsstat, i hvilken den myndighed, der anmodes om bistand, befinder sig - eventuelt afslag på anmodning om bistand
Tidligere dokument: C-95/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Silcompa - Dom
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om afgift af tinglysning af ejer- og panterettigheder m.v., BEK nr 1308 af 27/08/2020. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om forskudsregistrering og beregning af indeholdelsesprocent for 2021, BEK nr 1304 af 01/09/2020. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse af lov om spil, LBK nr 1303 af 04/09/2020. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse af lov om beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven), LBK nr 1327 af 10/09/2020. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ændring af skatteindberetningsbekendtgørelsen (Afskaffelse af det fortrykte befordringsfradrag)
Oprettelsesdato: 07-09-2020
Høringsfrist: 07-10-2020
Forslag til lov om ændring af ændring af skattekontrolloven, momsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love (Sanktioner for manglende indsendelse af oplysninger og tiltag til bekæmpelse af organiseret svig m.v. som led i udmøntning af aftale om styrket skattekontrol)
Oprettelsesdato: 11-09-2020
Høringsfrist: 09-10-2020
Bilag 418 | Eldrup-kommissionens rapport "Vejen til en grøn bilbeskatning" september 2020 |
Bilag 420 |
Bilag 421 | Sag ved EU-Domstolen om indeksering af børneydelser, fra beskæftigelsesministeren |
Spm. 666 |
Spm. 679 |
Spm. 714 |
Spm. 715 |
Spm. 716 |
Spm. 718 |
Spm. 719 |
Spm. 720 |
Spm. 721 |
Spm. 722 |