SkatteMail 2022, uge 36

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Et lån fra et selskab til en hovedaktionærs kæreste kan udgøre en skattepligtig hævning
Arbejde uden for landets grænser - hvilket land kan beskatte dig?
Folketingets Ombudsmand skriver om ombudsmandens rolle på skatteområdet
Building mutual trust and improving communications between tax administrations and business is critical for improving voluntary compliance
Når modparten tager delvist bekræftende til genmæle i en retssag

Bindende svar
Influencer - vareprøver og rejseanmeldelser
Overførselsreglen - skattefri fusion - almennyttig fond
Minkfarm - ophør - bortforpagtning - virksomhedsordningen
ADR-beviser - ADS'er - aktieombytning
Begrænset skattepligt af udbytter og renter - SICAV-RAIF - Den luxembourgske slutprotokol
LLP, selvstændigt skattesubjekt, opgørelse af indgangsværdi ved tilflytning

Domme
Ledelsens sæde - fuld skattepligt - oprindelig varslingsfrist - genoptagelse

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Et lån fra et selskab til en hovedaktionærs kæreste kan udgøre en skattepligtig hævning

Landsretsdom gør det klart: Et lån fra et selskab til en hovedaktionærs kæreste kan udgøre en skattepligtig hævning

Dansk Revision

Arbejde uden for landets grænser - hvilket land kan beskatte dig?

Du går måske enten med tanker om at arbejde i udlandet eller flytte til udlandet for at arbejde?

Folketingets Ombudsmand

Folketingets Ombudsmand skriver om ombudsmandens rolle på skatteområdet

Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger, beskriver i en artikel ombudsmandens behandling af sager på skatteområdet.

OECD

Building mutual trust and improving communications between tax administrations and business is critical for improving voluntary compliance

Effective taxation of large businesses would benefit from increased efforts to build trust and improve communication between tax administrations and Multinational Enterprises (MNEs), according to a new report from the OECD.

TVC Advokatfirma

Når modparten tager delvist bekræftende til genmæle i en retssag

Ikke alle retssager omhandlende skatter og afgifter bliver hovedforhandlet men afsluttes derimod ved, at modparten tager bekræftende til genmæle

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Influencer - vareprøver og rejseanmeldelser

SKM2022.427.SR

Spørger er et anpartsselskab, der driver virksomhed ved at reklamere for forskellige produkter og brands på sociale medier.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at vareprøver, som selskabet modtager fra sine kunder med det formål og mod kontantbetaling at teste, fremvise eller anmelde på de sociale medier, og som efter aftale ikke må videresælges, ikke skal medregnes i selskabets skattepligtige indkomst. Skatterådet udtalte dog, at selskabet ved indkomstopgørelsen kan fradrage et beløb svarende til handelsværdien af de vareprøver, der bortskaffes eller destrueres.

Spøger overvejer at påbegynde samarbejder med rejsearrangører i ind- og udland med henblik på at markedsføre bestemte rejsemål for selskabets følgere på de sociale medier.

Skatterådet kunne bekræfte, at værdien af rejser eller oplevelser, som Spørger bliver honoreret kontant for mod at lade sine ansatte deltage på rejsen/oplevelsen og herefter anmelde rejsen/oplevelsen på de sociale medier, ikke skal medregnes i Spørgers skattepligtige indkomst. Skatterådet udtalte dog, at det afhænger af en konkret vurdering, om værdien af en rejse, som selskabet modtager, og som en af de ansatte i selskabet deltager i mod til gengæld at anmelde rejsen/oplevelsen på et socialt medie, helt eller delvis skal indtægtsføres.

 

Bindende svar: Overførselsreglen - skattefri fusion - almennyttig fond

SKM2022.426.SR

Det ønskedes bekræftet, at J-Fonden og H2 A/S opfyldte betingelserne for at betragte indkomst, der i indkomståret 2022 var indtjent af H2 A/S, som indtjent i samme indkomstår af J-Fonden, jf. selskabsskattelovens § 3, stk. 4, når det blev lagt til grund, at der inden udgangen af indkomståret 2022 blev besluttet at gennemføre en skattefri fusion af H1 A/S og H2 A/S med H2 A/S som modtagende selskab, at den skattefri fusion blev tillagt regnskabsmæssig og skattemæssig virkning fra 1. januar 2022, at H2 A/S i foråret 2023 beslutter at udlodde mindst det beløb, der betragtes som indtjent af J-Fonden, som udbytte til J-Fonden, og at J-Fonden inden udgangen af 2022 beslutter at uddele eller hensætte mindst det beløb, der udloddes på generalforsamlingen i foråret 2023 i H2 A/S med tillæg af fondens skattefrie indtægter til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål.

Fondens formål om at bidrage til at skaffe hospitalsudstyr til klinikker og lignende, beliggende i en bestemt kommune, kunne anses for almennyttigt. Da der i den konkrete sag var tale om, at fonden via en skattefri fusion i løbet af indkomståret 2022 kom til at eje alle aktier i H2 A/S, kunne det bekræftes, at selskabsskattelovens § 3, stk. 4, under de angivne forudsætninger, kunne anvendes i indkomståret 2022

 

Bindende svar: Minkfarm - ophør - bortforpagtning - virksomhedsordningen

SKM2022.425.SR

Spørger var ophørt med at drive virksomhed med minkavl i 2020, hvor minkbesætningen var aflivet som en følge af det midlertidige forbud mod hold af mink. Spørgers virksomhed bestod herefter alene i bortforpagtning af 16,5 ha landbrugsjord.

Skatterådet bekræftede, at bortforpagtningen af landbrugsjorden måtte anses for selvstændig erhvervsvirksomhed, og at Spørger derfor havde mulighed for at benytte virksomhedsordningen.

Spørger havde søgt erstatning ved permanent nedlukning, hvilket blandt andet indebar, at staten skulle overtage minkvirksomhedens anlægsaktiver. Spørger ejede imidlertid anlægsaktiverne, herunder driftsbygninger og minkbure, frem til det tidspunkt, hvor der blev truffet en afgørelse om erstatning. I perioden fra ophøret af virksomheden med minkavl, og frem til staten overtog anlægsaktiverne, blev anlægsaktiverne ikke anvendt - hverken erhvervsmæssigt eller privat.

Skatterådet bekræftede, at anlægsaktiverne, der tidligere havde været anvendt i minkfarmen, måtte anses for erhvervsmæssige aktiver i perioden fra virksomhedsophøret i 2020 og frem til staten overtog aktiverne. Anlægsaktiverne skulle derfor indgå i virksomhedsordningen, såfremt den blev anvendt. Der skulle således ikke ske hævning i virksomhedsordningen af aktiverne.

 

Bindende svar: ADR-beviser - ADS'er - aktieombytning

SKM2022.424.SR

Spørgeren ønskede bekræftet, at en ombytning af ADR-beviser til aktierne i samme selskab ikke skulle anses for en skattemæssig afståelse af ADR-beviserne. Skatterådet fandt efter en gennemgang af den konkrete depotaftale, at de pågældende ADR-beviser skulle anses for at være bevis på ejerskab af aktier i det underliggende selskab, der skulle beskattes efter reglerne i aktieavancebeskatningsloven. Eftersom der derudover ikke sås at være tale om en ændring af rettigheder, skete en forskydning mellem aktionærerne eller en ændring i ejendomsretten til de underliggende aktier, kunne Skatterådet endvidere bekræfte, at de pågældende ADR-beviser ikke skulle anses for afstået ved ombytningen.

 

Bindende svar: Begrænset skattepligt af udbytter og renter - SICAV-RAIF - Den luxembourgske slutprotokol

SKM2022.423.SR

Sagen drejede sig om reglerne for begrænset skattepligt til Danmark af udbytte og renteindtægter, som blev oppebåret af spørgers moderselskab i Luxembourg. Spørger ønskede i den forbindelse bekræftet, at moderselskabet var beskyttet af den dansk-luxembourgske dobbeltbeskatningsoverenskomst og dermed ville kunne påberåbe sig fritagelse fra dansk kildeskat på renter og udbytter.

Det luxembourgske moderselskab var omfattet af SICAV-RAIF-regimet, hvorfor det var fritaget for indkomstskat. Moderselskabet betalte i stedet en årlig tegningsafsnit på 0,01 pct. af nettoværdien af selskabets aktiver.

Spørgsmålet i sagen var herefter, om spørgers moderselskab var omfattet af den særlige slutprotokol, der fandtes i den dansk-luxembourgske dobbeltbeskatningsoverenskomst, og som udelukkede visse særligt begunstigende luxembourgske holdingselskaber fra overenskomstens bestemmelser.

Skatterådet bemærkede på baggrund af slutprotokollens baggrundsmateriale, at udelukkelsen ikke gjaldt for såkaldte luxembourgske »investment fund«, dvs. når selskabet utvetydigt havde karakter af et investeringsforetagende. Et luxembourgsk »investment fund« skulle således organisatorisk og adfærdsmæssigt besidde samme grundlæggende principper, som var kendetegnet for investeringsenheder. Med andre ord udelukkedes et selskab, der ved anvendelse af de luxembourgske regler for investeringsforetagende agerede som holdingselskab, fra dobbeltbeskatningsoverenskomstens bestemmelser.

Da indkomsten i sagen blev oppebåret af et selskab, som efter Skatterådets vurdering reelt agerede som holdingselskab for koncernens aktiviteter, omfattes det luxembourgske moderselskab af slutprotokollens § 1. Spørgers moderselskab var dermed begrænset skattepligtig af udbytte- og renteindtægter, som modtages fra dets danske datterselskab.

 

Bindende svar: LLP, selvstændigt skattesubjekt, opgørelse af indgangsværdi ved tilflytning

SKM2022.420.SR

Sagen omhandlede fastsættelse af indgangsværdien for nogle ejerandele ved flytning fra England til Danmark. Spørgeren ejede på tilflytningstidspunktet en ejerandel af et britisk partnerselskab LLP. På baggrund af en samlet konkret vurdering fandt Skatterådet, at det britiske LLP skulle anses for at være et selvstændigt skattesubjekt. Derudover fandt Skatterådet, at ejerandelen i det britiske partnerselskab skulle behandles efter reglerne i aktieavancebeskatningsloven. Indgangsværdien for ejerandelen i det britiske partnerselskab skulle herefter fastsættes efter aktieavancebeskatningslovens § 37.

 

Dom: Ledelsens sæde - fuld skattepligt - oprindelig varslingsfrist - genoptagelse

SKM2022.428.BR

Retten fandt, at et selskab registreret i Cypern var fuldt skattepligtigt til Danmark, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 6, idet selskabet reelt blev ledet fra Danmark. Retten lagde blandt andet vægt på, at en af ejerne, der var bosiddende i Danmark, havde udskrevet fakturaer på vegne af selskabet, og at han var beføjet til at tegne selskabet over for banken og i øvrigt disponere over selskabets midler.

SKAT varslede den 3. april 2012 en ændring af selskabets skatteansættelse for indkomstårene 2006-2010. I forslaget af 3. april 2012 varslede SKAT blandt andet en forhøjelse for indkomståret 2010 med 20.833 EUR vedrørende en renteindtægt. Den 20. juni 2012 udsendte SKAT et ændret forslag, som alene indebar, at renteforhøjelsen på 20.833 EUR blev frafaldet, idet SKAT havde modtaget nye oplysninger efter fremsendelsen af forslaget af 3. april 2012. Retten fandt, at en sådan ændring, hvor der sker en - i forhold til den samlede varslede beskatning - mindre nedsættelse, ikke medfører, at varsling i forhold til fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, først skal regnes for foretaget den 20. juni 2012. Betingelserne for ordinær genoptagelse for indkomståret 2008 var derfor opfyldt.

Retten fandt desuden, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af indkomstårene 2006 og 2007 var opfyldt.

Skatteministeriets frifindelsespåstand blev herefter taget til følge.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 17/0992682
Genoptagelse af indkomstansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomståret 2014. Landsskatteretten pålægger Skattestyrelsen at genoptage ansættelsen.
Afsagt: 15-08-2022

Journalnr: 17/0990211
Aktieavance
Klagen vedrører beskatning af aktieavance ved salg af anparter i ApS (lagerprincippet). Landsskatteretten nedsætter avancen til det af klager påståede.
Afsagt: 17-08-2022

Journalnr: 18/0001493
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-08-2022

Journalnr: 19/0110241
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed. Landsskatteretten godkender fradrag.
Afsagt: 17-08-2022

Journalnr: 17/0992041
Ikke godkendte fradrag
Klagen vedrører ikke godkendte fradrag for leje af maskiner og udstyr, for vareforbrug og for brændekøb. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-08-2022

Journalnr: 19/0040975
Indkomstr - Panamapapirer
KVB forhøjelse af selskabs indkomst med baggrund i oplysninger i de såkaldte Panamapapirer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-08-2022

Journalnr: 19/0092616
Indsætning på bankkonto
Klagen skyldes, at indsætning på bankkonto er anset som omsætning. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 16-08-2022

Journalnr: 19/0040959
Maskeret udbytte
Klagen vedrører beskatning af maskeret udbytte. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-08-2022

Journalnr: 18/0006199
Objektiv udlejningsværdi
Klagen skyldes, at SKAT har anset klageren for at være skattepligtig af en objektiv udlejningsværdi vedrørende en ejendom, der har været overladt til medejeren, og som klageren er fraflyttet ligesom klager er pålagt ejendomsværdiskat. Landsskatteretten nedsætter ejendomsværdiskatten til nul og stadfæster herudover.
Afsagt: 15-08-2022

Journalnr: 21/0052887
Skattekredit mm
Klagen vedrører nægtet ordinær genoptagelse med henblik på anvendelse af skattekreditreglerne i ligningslovens § 8 X, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, og at udgifter ikke er anset som forsøgs- og forskningsvirksomhed omfattet af ligningslovens § 8 B. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-08-2022

Journalnr: 20/0039338
Skattepligt for fond
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet fondens skattepligtige indkomst idet Skattestyrelsen har fundet, at gave ved stiftelse af fonden er skattepligtig, da gaven er bestemt til uddeling, jf. fondsbeskatningslovens § 3, stk. 6 ligesom fonden ikke længere kan anvende erklæringsskema. Landsskatteretten nedsætter det skattepligtige beløb til nul.
Afsagt: 18-08-2022

Journalnr: 18/0005260
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af skattepligtig indkomst. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med et mindre beløb.
Afsagt: 14-08-2022

Journalnr: 21/0060686
Udbetaling af skattekredit mm
Klagen vedrører nægtet genoptagelse af skatteansættelsen, afvisning af udbetaling af skattekredit samt ændring af sambeskatningsindkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-08-2022

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

CM 4292 2022 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (High Level) - AFTERNOON ONLY

CM 4332 2022 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Direct Taxation)

CM 4354 2022 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Code of Conduct Group (Business Taxation) - Subgroup on internal and external issues - MORNING ONLY

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om platformoperatørers indberetningspligt vedrørende sælgere og udlejere, BEK nr 1253 af 06/09/2022. Udstedt af Skatteministeriet

Høringsportalen

Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig justering af beskatningen af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil, og midlertidig skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen).
Oprettelsesdato: 08-09-2022
Høringsfrist: 06-10-2022

Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, skatteforvaltningsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven (Forlængelse af virkningen af ejendomsvurderingen for 2020 af ejerboliger, forenkling af ejendomsvurderingerne for 2024 og 2025 og udvidelse af antallet af dommere i Landsskatteretten m.v.)
Oprettelsesdato: 09-09-2022
Høringsfrist: 07-10-2022

Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, skatteforvaltningsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven (Forlængelse af virkningen af ejendomsvurderingen for 2020 af ejerboliger, forenkling af ejendomsvurderingerne for 2024 og 2025 og udvidelse af antallet af dommere i Landsskatteretten m.v.)
Oprettelsesdato: 09-09-2022
Høringsfrist: 07-10-2022

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 288

Præsentationer anvendt under Skatteudvalgets høring den 7. september 2022 om fremtiden for almennyttige lotteri- og bankovirksomhed

Bilag 290

Orientering om regeringens udspil på spilleområdet

Bilag 292

Orientering om manglende link i deklarationsmeddelelser i forbindelse med de nye ejendomsvurderinger, fra skatteministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 657

Såfremt et opdateret provenuskøn ved regeringens forslag om lagerbeskatning af ejendomme leder til et højere varigt provenu end de forudsatte 850 mio. kr., bedes ministeren oplyse, hvor meget man kan hæve minimumsgrænsen på nu 100 mio. kr. til for at opnå den oprindelige provenuforudsætning på 850 mio. kr. Ministeren bedes i tillæg til ovenstående ligeledes oplyse, hvor mange virksomheder der vil udelades af lagerbeskatning ved at hæve minimumsgrænsen hertil.  Svar  

Spm. 659

Provenuskønnet på varige 850 mio. kr. efter adfærd og tilbageløb er baseret på en forventning om, at lagerskatten vil omfatte ejendomsværdier for 350 mia. kr. Denne opgørelse er foretaget med betydelig usikkerhed på baggrund af Danmarks Statistiks opgørelse af mængden af bygninger. En alternativ måde at opgøre ejendomsværdier på ville være at tage udgangspunkt i virksomhedernes regnskaber, hvor ejendommene rent faktisk optræder som værdier. Kan ministeren oplyse de forventede omfattede ejendomsværdier og provenuskøn på baggrund af denne metode?  Svar  

Spm. 660

Hvordan har den relative udvikling i spillemarkedet været siden liberaliseringen i 2012 for de fire områder onlinekasino, landbaserede kasinoer, væddemål og landbaserede spilleautomater set i forhold til omsætningen (BSI), spilafgifter og forholdet imellem disse to? Og hvordan vurderer ministeren, at fordelingen på spilmarkedet og afgiftsprovenuet vil se ud om fem år med den nuværende udvikling med afsæt i de forskellige afgiftssatser, der i dag er for de fire områder?  Svar  

Spm. 661

Vil ministeren arbejde for, at de landbaserede spilleautomater får samme udviklingsmuligheder som de tilsvarende onlinespil f.eks. i form af muligheden for at opstille serverbaserede spilleautomater, der bl.a. vil ligestille mulighederne for spiltyper, afgiften og muligheden for selvudelukkelse i Rofus?  Svar  

Spm. 662

Mener ministeren, at det er rimeligt, at landbaserede spilleautomater i dag betaler op til 71 pct. i spilafgift, og at landbaserede kasinoer betaler op til 75 pct. i spilafgift, når lignende onlinespil betaler 28 pct. i spilafgift?  Svar  

Spm. 677

Hvad er ministerens kommentar til EjendomDanmarks beregninger, som viser, at lagerskatten snarere pålægges ejendomsværdier for 500-600 mia. kr. end Skatteministeriets usikre forventning på 350 mia. kr.? Der henvises til nyheden ”Finanstilsynets vejledning udstiller problemerne med lagerskatten” fra EjendomDanmark den 4. juli 2022.  Svar  

Spm. 678

Ifølge beregningerne fra EjendomDanmark giver lagerskatten et merprovenu på 400-500 mio. kr. i forhold til forudsætningerne i forhandlingerne om den såkaldte ”arnepension”. Er ministeren enig i, at merprovenuet bør give plads til at lempe på likviditetsudfordringerne og hæve minimumsgrænsen for omfattede virksomheder uden yderligere finansiering? Der henvises til nyheden ”Finanstilsynets vejledning udstiller problemerne med lagerskatten” fra EjendomDanmark den 4. juli 2022.  Svar  

Spm. 702

Vil ministeren kommentere henvendelsen af 9. august 2022 fra Henrik Jessen vedrørende bundfradrag ved udlejning af bil, jf. SAU, alm. del bilag 273?  Svar  

Spm. 767

Ministeren bedes redegøre for de afledte konsekvenser af et fløjt-til-fløjt markedsføringsforbud, herunder- Hvor meget dyrere vil TV-abonnementerne blive som følge af de manglende reklameindtægter?- Er der risiko for, at fodboldkampene flytter til nogle dyrere kanaler?- Hvilken betydning det vil have for Tv-selskabernes indtægter?- Hvilken økonomisk betydning det vil have for fodboldklubberne i Superligaen, som mister reklameindtægter?  Svar  

Spm. 768

Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af alm. del - spørgsmål 646 og 648 oplyse, hvordan fordelingen er, når udenlandske studerende fra ikke-vestlige lande opgøres på MENAPT-lande og øvrige ikke-vestlige lande.  Svar  

Spm. 769

Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af alm. del - spørgsmål 646 og 648 oplyse, om det er muligt at gøre det til en betingelse for modtagelse af SU-lån, at den studerende kommer fra et land, som Danmark har en gældsinddrivelsesaftale med. Hvis ikke det er muligt, bedes det fremgå af svaret, hvilke forhindringer der er tale om.

Spm. 771

Er der tekniske barrierer for, at der kan indføres et personligt skattefradrag for udgifter til fitnessabonnementer og personlig træning på samme vis, som der i dag er et personligt skattefradrag for medlemskab af fagforeninger eksempelvis?  Svar  

Spm. 773

Hvordan stiller ministeren sig overfor at gøre det muligt for virksomhederne at kunne betale for motionsaktiviteter for deres ansatte, eksempelvis fitnessabonnementer, uden at medarbejderne bliver beskattet af dette?  Svar  

Spm. 777

Det fremgår af et svar til Skatteudvalget af den 26. august 2022 (alm. del – svar på spm. 646), at udenlandske studerendes misligholdte SU-gæld er steget til 939 mio. kr. Der ønskes en opgørelse over den misligholdte gæld, hvor der for hver nationalitet opgøres antal skyldnere, samlet beløb og gennemsnitlig gæld pr. skyldner.  Svar  

Spm. 778

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor corona-lån (lønkompensation) er indrettet på en sådan måde, at de ikke kan indfries før tid, herunder redegøre for:- Hvor mange corona-lån er der udstedt?- I hvor mange tilfælde har myndighederne nægtet, at lånet indfries før tid?- Om statskassen løber en risiko ved at nægte, at lånet indfries før tid, hvis låneren går konkurs?  Svar  

Spm. 779

Ministeren bedes kommentere den interne henvendelse af 9. juli 2022 fra Dorthe Groth om gældssag vedrørende studiegæld, jf. SAU alm. del - bilag 267 (internt).

Spm. 780

Når en feriebolig udlejes beskattes lejeindtægten. For så vidt angår el og vand betaler gæsten efter opholdet for sit forbrug, der af husejer betales til forsyningsselskabet. Gæstens forbrug af el og vand er skattepligtig indtægt for ejeren af ferieboligen. Dermed bliver lejen for forbrug af el og vand højere, end den udgift som ejeren af ferieboligen skal betale til forsyningsselskabet. Udover en forhøjelse af den faktiske udgift, så er beskatningen af forbruget også en dobbeltbeskatning, da der er indeholdt afgifter og moms i den udgift, som ejeren af ferieboligen betaler til forsyningsselskabet. Vil ministeren oplyse, hvor stort provenuet fra beskatningen af forbrug af el og vand i ferieboliger er?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 1251

Om, at fritage de boligejere, der har modtaget døde links til ændring af deklarationen for deres ejendomsvurdering.