SkatteMail 2020, uge 36

Kære Læser

Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. omtale af det ventede lovforslag om forældrekøbs lejligheder i virksomhedsordningen. Det vil reducere skattefordelen ved at bruge virksomhedsordningen og kapitalafkastordningen ved udlejning af boliger til børn og andre nærtstående..

God fornøjelse med læsningen.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
I 2021 stiger topskattegrænsen til 544.800 kr.
Slut med at bruge aldersopsparing til køb af unoterede aktier
En gratis billet til Smukfest kan medføre en skatteregning
Forældrekøb i virksomhedsordningen -...
Vedr. oplysningsskemaet - selvangivelsen - for 2019 - skattetillæg
Lovforslag - forældrekøb i virksomhedsordningen
Countries have responded decisively to the COVID-19 crisis, but face significant fiscal challenges ahead
Supporting the global economy: what role for tax systems in responding to COVID-19?
Indgreb mod forældrekøb i virksomhedsordningen
Regeringens forslag til Finanslov for 2021

Styresignaler
Styresignal om praksisændring vedrørende beskatning ved medarbejderes køb af aktier eller anparter i det selskab, hvor de er ansat

Bindende svar
Lån - investeringsselskab - søsterselskab - Ligningslovens § 3
Omstruktureringer - generel omgåelsesklausul
Ophævelse af aktieklasser med forskellige økonomiske rettigheder - vedtægtsændring
Spørger kunne etablere en medarbejderaktieordning - medarbejdere kunne købe og sælge aktier til indre værdi - hidtidig praksis
Grænseoverskridende hjemstedsflytning

Afgørelser
Aktieindkomst - Lån over mellemregningen anses for udbytte
Landbrugsejendom anvendt til sommerbolig - Beskatning af ejendomsavance - Fordeling af afståelsessum
Anmodning om omvalg vedrørende etableringskonto
Begrænset skattepligt af udbytteudlodning til holdingselskab i Singapore

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

I 2021 stiger topskattegrænsen til 544.800 kr.

Grænsen for, hvornår du skal betale topskat, nærmer sig en milepæl. I 2021 skal der en gennemsnitlig månedsløn før arbejdsmarkedsbidrag på lige under 50.000 kr. til, før den særlige skat skal betales

BDO

Slut med at bruge aldersopsparing til køb af unoterede aktier

Regeringen vil med virkning fra nytår gøre det forbudt at anvende midler i en aldersopsparing til køb af unoterede aktier. Og allerede foretagne investeringer skal afvikles inden 1. juli næste år

BDO

En gratis billet til Smukfest kan medføre en skatteregning

Bliver du inviteret til en festival af din arbejdsgiver eller af en af dennes forretningsforbindelser, er dette som udgangspunkt et skattepligtigt gode, men skattens størrelse afhænger af, hvem der inviterer dig

Beierholm

Forældrekøb i virksomhedsordningen -...

Regeringen har tidligere oplyst, at forældrekøb i virksomhedsordningen (VSO) skulle afskaffes fra og med 2021, hvorefter udlejningen skulle beskattes efter de almindelige regler

Dansk Revision

Vedr. oplysningsskemaet - selvangivelsen - for 2019 - skattetillæg

Selskabet har overskredet tidsfristen og skal betale et skattetillæg...

Dansk Revision

Lovforslag - forældrekøb i virksomhedsordningen

Skatteministeren har udsendt det ventede lovforslag om forældrekøbs lejligheder i virksomhedsordningen. Det vil reducere skattefordelen ved at bruge virksomhedsordningen og kapitalafkastordningen ved udlejning af boliger til børn og andre nærtstående.

OECD

Countries have responded decisively to the COVID-19 crisis, but face significant fiscal challenges ahead

Governments have taken unprecedented fiscal action in response to the COVID-19 crisis, but countries will need to support economic recovery in the face of significantly increasing fiscal challenges, according a new OECD report.

OECD

Supporting the global economy: what role for tax systems in responding to COVID-19?

While the size of fiscal packages has varied across countries, most have been significant, and some countries have taken unprecedented action. Initial government responses focused on providing income support to households and liquidity to businesses to help them stay afloat. As the crisis has continued, many countries have expanded their initial fiscal packages.

PwC

Indgreb mod forældrekøb i virksomhedsordningen

Nu er et lovudkast om indgrebet sendt i høring med høringsfrist den 25. september 2020.

PwC

Regeringens forslag til Finanslov for 2021

Den 31. august præsenterede Regeringen sit forslag til, hvor mange midler staten Danmark skal bruge til næste år, og hvad de skal bruges til - med andre ord...

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Styresignal om praksisændring vedrørende beskatning ved medarbejderes køb af aktier eller anparter i det selskab, hvor de er ansat

SKM2020.351.SKTST

I styresignalet fastlægges Skatterådets praksis for beskatning i forbindelse med medarbejderes erhvervelse af aktier eller anparter til indre værdi eller anden favørkurs som led i en incitamentsordning. Der er tale om en skærpelse af praksis med fremadrettet virkning, som alene forventes at føre til skærpet beskatning af medarbejderne i de tilfælde, hvor der klart foreligger ikke bogførte værdier som f.eks. goodwill m.m.

Efter den nye praksis vil medarbejderne skulle beskattes af et lønaccessorium efter reglerne i ligningslovens § 16, jf. statsskattelovens § 4, når betingelserne i de særlige regler for aktieaflønning af medarbejdere i ligningslovens § 7 P og § 28 ikke er opfyldt.

 

Bindende svar: Lån - investeringsselskab - søsterselskab - Ligningslovens § 3

SKM2020.361.SR

Skatterådet bekræftede, at et udlån fra et investeringsselskab til et søsterselskab ikke kunne tilsidesættes efter omgåelsesklausulen i ligningslovens § 3, allerede fordi der som anmodningen forelå oplyst, hvor afkastet af investeringsbeviserne i investeringsselskabet var omfattet af lagerbeskatningen, ikke var nogen skattefordel som nævnt i ligningslovens § 3.

 

Bindende svar: Omstruktureringer - generel omgåelsesklausul

SKM2020.359.SR

To anpartshavere påtænkte at foretage en ændring af ejerstrukturen. Den ønskede struktur skulle opnås ved gennemførsel af en fusion, to anpartsombytninger og en spaltning. I den forbindelse ønskede anpartshaverne bekræftet, at omstruktureringen hverken selvstændigt eller i sammenhæng med et eller flere trin var omfattet af ligningslovens § 3.

Ved de skattefrie anpartsombytninger opnåede anpartshaverne en udskydelse af beskatningen, idet deres anparter ikke skattemæssigt kunne anses for afstået. Derimod opnåede de deltagende selskaber ikke en fordel ved gennemførslen af de påtænkte omstruktureringer, der gik udover den retsstilling, som de i forvejen besad.

Da der ikke blev opnået en skattemæssig fordel for et selskab, som kunne tilsidesættes efter ligningslovens § 3, stk. 1, bekræftede Skatterådet, at ligningslovens § 3 ikke fandt anvendelse på de enkelte trin i omstruktureringen eller i sammenhæng med hinanden.

 

Bindende svar: Ophævelse af aktieklasser med forskellige økonomiske rettigheder - vedtægtsændring

SKM2020.354.SR

Spørger ønskede bekræftet, at selskabet inden en børsnotering kunne ophæve de eksisterende aktieklasser mod samtidigt at foretage en rettet fondsemission, uden at aktionærerne blev beskattet. De rettede fondsemissioner havde til formål 1) at kompensere A-Kapitalejerne for den økonomiske præference, de mistede ved selve sammenlægningen af aktieklasserne, 2) at tildele B- og C-Kapitalejerne det antal nominelle aktier i selskabet, som samlet modsvarede selskabets forventede markedsværdi fraregnet det beløb, som A-Kapitalejerne skulle modtage på deres nominelle aktiekapital, og 3) samtidig at forhøje den samlede nominelle aktiekapital og antallet af aktier til et sædvanligt niveau for en børsnotering. På den måde blev det sikret, at der samlet set ikke skete en formueforskydning mellem Kapitalejerne ved sammenlægningen af aktieklasserne til aktier uden aktieklasser. Vedtægterne i sagen kunne danne grundlag for den korrekte tildeling af fondsaktier. En vedtægtsændring i den konkrete sag ville derfor ikke medfører afståelsesbeskatning. Spørgsmålet 1 kunne derfor bekræftes.

I tillæg til spørgsmål 1 ønskede spørger bekræftet, at der efter børsnoteringen uden beskatning af selskabets Kapitalejere kunne ske en yderligere justering, når den endelige børskurs blev kendt, ved en yderligere rettet fondsemission til Selskabets A-Kapitalejere, eller ved B- og C-Kapitalejernes vederlagsfrie overførsel af aktier i Selskabet til A-Kapitalejerne. Da den indledende rettede fondsemission, og den efterfølgende endelige justering kunne anses som ét samlet tiltag for at sikre, at der ikke skete formueforskydning mellem Kapitalejerne, kunne spørgsmål 2 også bekræftes.

Endeligt ønskede spørger bekræftet, at hvis selskabets børsnotering blev opgivet, kunne der uden beskatning af Selskabets Kapitalejere gennemføres en vedtægtsændring med en genetablering af de tidligere ejerforhold med de tidligere kapitalklasser med tilsvarende A-, B- og C-rettigheder, og en kapitalnedsættelse uden udlodning rettet mod Kapitalejerne med henblik på at neutralisere og tilbagerulle de i spørgsmål 1 nævnte selskabsretlige ændringer. Formålet med genetableringen var, at neutralisere enhver ændring i selskabskapitalen foretaget i forbindelse med børsintroduktionen, at genetablere Kapitalejernes økonomiske rettigheder i Selskabet knyttet til de forskellige tidligere kapitalklasser samt Kapitalejernes procentuelle ejerandele i Selskabet, som de bestod før sammenlægningen af aktieklasserne og de gennemførte kapitalforhøjelser for dermed at undgå en formueforskydning, og genetablere de tidligere stemmerettigheder på de tre aktieklasser. Henset til at aktionærerne i den konkrete sag, på baggrund af vedtægterne og ejeraftalen, skulle stilles på samme måde som før klassesammenlægningen, såfremt børsnoteringen ikke blev gennemført, ville tilbagerulningen ikke medfører afståelsesbeskatning. Spørgsmålet 3 kunne derfor bekræftes.

 

Bindende svar: Spørger kunne etablere en medarbejderaktieordning - medarbejdere kunne købe og sælge aktier til indre værdi - hidtidig praksis

SKM2020.353.SR

Skatterådet bekræftede på baggrund af hidtidig praksis, at den konkrete spørger kunne etablere en medarbejderaktieordning, der indebar, at medarbejdere kunne erhverve aktier i selskabet til indre værdi på det vilkår, at medarbejderaktier alene kunne realiseres ved afståelse til moderselskabet til indre værdi, uden at det medførte lønaccessoriebeskatning for medarbejderne.

 

Bindende svar: Grænseoverskridende hjemstedsflytning

SKM2020.352.SR

H1 påtænkte at flytte sit hjemsted fra Danmark til EU-land 1. Skatterådet bekræftede, at den grænseoverskridende hjemstedsflytning ikke medførte dansk avance- og udbyttebeskatning af anpartshaverne i H1, herunder, at omgåelsesklausulen i ligningslovens § 3 ikke skulle anvendes. Det var oplyst, at der ikke var og ikke forventedes overskud i selskabet, og at de øvrige aktionærer havde en vetoret i det tilfælde, at der skule opstå overskud. Spørger havde oplyst, at spørgsmålet om at udlodde udbytte fra H1 i de næste mange år ville være rent teoretisk. Det var derfor en forudsætning for afgørelsen, at der ikke ville blive udloddet udbytte indenfor den nærmeste årrække. Hvis der alligevel udloddedes udbytte, og det viste sig, at formålet med arrangementet alligevel var at undgå betaling af dansk kildeskat, kunne selskabet ikke støtte ret på afgørelsen. Ligningslovens § 3 ville da kunne anvendes på arrangementet.

 

Afgørelse: Aktieindkomst - Lån over mellemregningen anses for udbytte

SKM2020.360.LSR

Sagen angik, i hvilket omfang klageren for indkomstårene 2013, 2014 og 2015 skulle beskattes af lån i sit selskab, jf. ligningslovens § 16 E, stk. 1. For 2013 fandt Landsskatteretten, at en debitering og en kreditering på mellemregningskontoen med selskabet på 41.671 kr. henholdsvis den 25. november og den 31. december ikke var fejlposteringer, uanset det beløbsmæssige sammenfald, hvorved retten henviste til, at krediteringen var foretaget ved årets afslutning, og at der var tale om to forskellige bilag. For 2014 fandt Landsskatteretten det efter en konkret vurdering af bogføringen ikke dokumenteret, at en fordring på 125.037 kr. var udloddet til klageren den 8. juli. Landsskatterettens flertal fandt heller ikke, at bogføringen for 2015 dokumenterede, at en fordring på 100.000 kr. var udloddet til klageren. Med henvisning til et generalforsamlingsreferat og en vurderingsberetning fandt mindretallet det derimod dokumenteret, at denne fordring var udloddet til klageren, som derfor ikke skulle beskattes af denne. Med en mindre talmæssig korrektion for 2014 stadfæstede Landsskatteretten således SKATs afgørelse.

 

Afgørelse: Landbrugsejendom anvendt til sommerbolig - Beskatning af ejendomsavance - Fordeling af afståelsessum

SKM2020.358.LSR

Klageren solgte en ejendom, der var registreret som landbrugsejendom. Klageren gjorde gældende, at avancen ved salget af ejendommen var skattefri i henhold til ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 2, idet ejendommen var købt og rent faktisk anvendt som sommerbolig. Landsskatteretten fandt, at avancen ved salget af ejendommen var skattepligtig. Landsskatteretten begrundede dette med, at ejendommen på tidspunktet for afståelsen var en landbrugsejendom omfattet af ejendomsavancebeskatningslovens § 9, stk. 1, og at den administrative praksis, hvorefter helårsboliger omfattet af ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 1, kan afstås skattefrit efter ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 2, såfremt helårsboligen er købt og rent faktisk anvendt som sommerbolig, ikke omfatter ejendomme, der på afståelsestidspunktet er registreret som landbrugsejendom og dermed omfattet af ejendomsavancebeskatningslovens § 9, stk. 1. Det er således en forudsætning for anvendelsen af den administrative praksis, at den pågældende ejendom på afståelsestidspunktet har karakter af en helårsbolig omfattet af ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 1. Landsskatteretten bemærkede, at der ikke er støtte i efterfølgende retspraksis for en udvidelse af anvendelsen af den administrative praksis til også at gælde stuehuse med tilhørende grund på ejendomme omfattet af ejendomsavance-beskatningslovens § 9, stk. 1.

 

Afgørelse: Anmodning om omvalg vedrørende etableringskonto

SKM2020.357.LSR

Klageren anmodede om, at skatteansættelserne for indkomstårene 2011-2013 blev genoptaget og ændret, således at fradrag uden indskud efter etableringskontoloven blev forhøjet samtidig med, at fradrag for afskrivninger blev nedsat. Landsskatteretten fandt, at klagerens anmodning om genoptagelse skulle behandles efter reglerne om selvangivelsesomvalg i skatteforvaltningslovens § 30 og ikke efter reglerne om genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 26, jf. SKM2017.556.LSR. Landsskatteretten fandt endvidere, at klageren ikke kunne støtte ret på indholdet af SKATs Den juridiske vejledning, hvorefter det var anført, at anmodninger om ændring af fradrag efter etableringskontoloven skulle behandles efter skatteforvaltningslovens § 26. Landsskatteretten begrundede dette med, at dette ikke fremgik af Den juridiske vejledning, som var gældende på tidspunktet for klagerens indgivelse af anmodningen om ændring af fradrag efter etableringskontoloven, men alene af tidligere udgaver af Den juridiske vejledning.

 

Afgørelse: Begrænset skattepligt af udbytteudlodning til holdingselskab i Singapore

SKM2020.355.LSR

Kontantudlodning til moderselskab i Singapore kunne ikke ske uden indeholdelse af kildeskat, da moderselskabet ikke var retmæssig ejer. Datterselskabsaktier kunne derimod udloddes uden indeholdelse af kildeskat, idet det var oplyst, at der ikke ville ske videreudlodning. Det kunne derfor ikke konstateres, at der foreslå misbrug af de fordele som følger af dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Singapore.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 20/0040307
Ændring af skatteansættelse
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har ændret grundlaget for klagerens skatteansættelse. Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsens ændring af skatteansættelsen er ugyldig foretaget.
Afsagt: 05-08-2020

Journalnr: 20/0009123
Arbejdsudleje
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset benyttelse af udenlandsk arbejdskraft for arbejdsudleje. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-08-2020

Journalnr: 19/0057951
Honorarindkomst eller lønindkomst
Klagen skyldes, at at skønsmæssigt ansat honorar for revisions- og regnskabsassistance er anset for løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-08-2020

Journalnr: 14/0160132
Kildeskattelovens §§ 48 E-F
Klagen skyldes, at lønkravet efter reglerne i kildeskattelovens §§ 48 E-F ikke er anset for opfyldt. Landsskatteretten anser kravet for opfyldt i ét af de tre indkomstår.
Afsagt: 12-08-2020

Journalnr: 18/0006297
Overskud af virksomhed
Klagen vedrører forhøjelse af overskud af virksomhed med branchekoden Købmænd og kiosker. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-08-2020

Journalnr: 14/0433136
Udlejningsværdi
Klagen vedrører fastsættelse af objektiv udlejningsværdi af stuehus. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-08-2020

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 07-09-2020 - 06-10-2020

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 17-09-2020 indstilling i C-420/19 Heavyinstall
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger- anmodning om retsbevarende foranstaltninger - retsafgørelse fra den bistandssøgende medlemsstat med henblik på vedtagelse af retsbevarende foranstaltninger - kompetence for retten i den bistandssøgte medlemsstat til at vurdere, om betingelserne for vedtagelse af retsbevarende foranstaltninger i henhold til dens nationale lovgivning og administrative praksis er opfyldt

Tidligere dokument: C-420/19 Heavyinstall - Dom
Tidligere dokument: C-420/19 Heavyinstall - Indstilling

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

proposal for a council directive on administrative cooperation in the field of taxation (codification) - opinion of the consultative working party of legal services

 

Høringsportalen

Forslag til lov om ændring af lov om afgift af visse emballager, poser og engangsservice (emballageafgiftsloven), lov om midlertidig nedsættelse af straffen for overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende midler på udenlandske konti m.v., opkrævningsloven, lov om afgifter af spil og virksomhedsskatteloven
Oprettelsesdato: 31-08-2020
Høringsfrist: 25-09-2020

Lovforslag om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område
Oprettelsesdato: 02-09-2020
Høringsfrist: 30-09-2020

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 411

Oversigt over de kommende betalingsfrister for indeholdt A-skat, AM-bidrag, moms og lønsumsafgift, som Folketinget i foråret 2020 besluttede at udskyde på grund af udbruddet af Covid-19

Bilag 412

Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde

Bilag 413

Materiale til teknisk gennemgang af FFL21 i Skatteudvalget den 2. september 2020

Bilag 414

Henvendelse af 28/8-20 fra medarbejdergruppe fra den Italienske Ambassade om 10 lokalansatte medarbejdere ved Italiens Ambassade, Konsulatsafdeling og Det Italienske Kulturinstitut i klemme i bilateral skattestrid mellem Danmark og Italien

Bilag 415

Lovudkast: Forslag til lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område

Spørgsmål og svar

Spm. 666

Kan ministeren oplyse, hvilken virkning, det vil have at hæve AM-bidraget med hhv. 0,5 og 1 pct. point, samtidig med, at man hhv. bibeholder den nuværende sænkning af personfradraget og tilbageruller sænkningen? Ministeren bedes oplyse virkningen på provenu, arbejdsudbud og gini-koefficient både før og efter adfærd og tilbageløb.  Svar  

Spm. 668

Vil ministeren oplyse om Medarbejder- og Kompetencestyrelsens Personale Administrative Vejledning (PAV) er opdateret og fyldestgørende i henhold til at imødekomme de nuværende og fremtidige behov om frihed fra den offentlige arbejdsgiver til den voksende reservestyrke?  Svar  

Spm. 669

Hvordan sikrer ministeren - som ansvarlig for de offentlige ansattes ansættelsesvilkår - at vi i fremtiden imødekommer krisesituationer som eksempelvis COVID-19 krisen, hvor beredskabet skal kunne trække på forsvarets reservestyrker, der er offentligt ansatte og løbende skal have mulighed for at uddanne sig og træne?  Svar  

Spm. 674

Hvad er ministerens kommentar til, at fintech virksomheder som f.eks. PengeProfilen, der er sat i verden for at skabe øget konkurrence mellem pengeinstitutterne til gavn for kunderne, har problemer med at få adgang til eSkatData, fordi virksomheden ikke lever 100 pct. op til kriterierne? Mener ministeren, at det vil være muligt og hensigtsmæssigt at justere lovgivningen, så fintech virksomheder i den finansielle sektor på linje med banker, kreditinstitutter og forsikringsselskaber får mulighed for at indhente data fra eSkatData, hvis det giver mening for deres forretning? Som det er i dag, falder virksomheder som f.eks. PengeProfilen lovgivningsmæssigt mellem to stole, selvom den er underlagt Datatilsynet og overholder Finanstilsynets bekendtgørelser for udbydere af betalingsinitierings- og kontooplysningstjenester.  Svar  

Spm. 675

Hvornår forventer ministeren, at regeringens dialog med EU-kommissionen er tilendebragt, som det fremgår af aftalen ”Bedre vilkår til særligt hårdt ramte dele af dansk erhvervs-, idræts- og kulturliv” indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Alternativet den 28. august 2020?  Svar  

Spm. 678

Vil ministeren oplyse, hvor stor en personskattelettelse man kan opnå for 30,5 mia. kr. årligt?  Svar  

Spm. 679

Vil ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af finanslovsforslaget for 2021 redegøre for, hvor stort et tab der forventes på baggrund af de udlån, som udspringer af Corona-pandamien?  Svar  

Spm. 680

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. august 2020 fra en medarbejdergruppe fra den Italienske Ambassade om 10 lokalansatte medarbejdere ved Italiens Ambassade, Konsulatsafdeling og Det Italienske Kulturinstitut i klemme i bilateral skattestrid mellem Danmark og Italien, jf. SAU alm. del - bilag 414.  Svar  

Spm. 681

Vil ministeren oplyse, hvordan og i hvilket omfang andelsboliger må forventes at blive berørt af indførsel af lagerbeskatningsmodellen (som foreslået i regeringens pensionsudspil), herunder om ministeren kan forsikre, at den enkelte andelsboligejer ikke vil blive negativt berørt af denne skatteændring?  Svar  

Spm. 682

Vil ministeren oplyse, hvilke forhold der skal danne grundlag for årlige vurderinger af ejendomme, der fra 2023 skal beskattes efter lagerbeskatningsprincippet, jf. regeringens pensionsudspil, i betragtning af, at f.eks. mange erhvervsejendommes værdi helt eller delvist er knyttet til den specifikke funktion de konkret anvendes til, og at de sjældent handles i fri handel?  Svar  

Spm. 683

Vil ministeren oplyse, hvem der skal afholde omkostningerne til at foretage de årlige ejendomsvurderinger, der bliver nødvendige, når regeringens forslag om lagerbeskatning af ejendomme skal indføres fra 2023?  Svar  

Spm. 684

Vil ministeren oplyse, om de nuværende tilsyneladende uoverstigelige problemer med indførsel af et nyt ejendomsvurderingssystem giver anledning til at genoverveje, om det er klogt at indføre et krav om lagerbeskatning af avancer i ejendomsselskaber, da dette vil indebære, at der skal gennemføres årlige vurderinger af alle ejendomme i disse selskaber?  Svar  

Spm. 685

Vil ministeren oplyse, om det er planen at ejendomsselskaber, der ejer ejendomme der falder i værdi, fuldt ud vil kunne modregne værdifaldet i eventuelle værdistigninger, såfremt regeringens plan om lagerbeskatning af avancer på erhvervsejendomme gennemføres?  Svar  

Spm. 686

Kan ministeren oplyse, hvad den samlede værdi af unoterede kapitalandele samt andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en registreret forvalter, købt for midler i aldersopsparinger udgjorde ved udgangen af henholdsvis 2018 og 2019? Endvidere bedes ministeren oplyse, hvor mange personer, de nævnte værdipapirer var fordelt på, herunder hvor mange af disse, der ved udgangen af de nævnte år havde aktier til en registreret værdi på over 100.000 kr. Endeligt bedes ministeren oplyse, hvor stor en andel af den samlede værdi, der skønsmæssigt kan henføres til selskaber, hvori ejeren af aldersopsparingen er ansat, herunder hvad skønnet bygger på.  Svar  

Spm. 687

Hvad er ministerens kommentar til, at særskat af banker til finansiering af regeringens pensionsudspil, ifølge Finans Danmark, kan koste en almindelig familie 1.400 kr. om året?  Svar  

Spm. 688

Vil ministeren oplyse, om Socialdemokratiet har ændret holdning til den aftale, man indgik med bankerne under finanskrisen, siden regeringen bruger bankpakkerne som argumentation for at bankerne i dag (11-12 år efter) skal betale for regeringens pensionsforslag?  Svar  

Spm. 689

Kan ministeren oplyse, hvor meget man tidligere har budgetteret, at ejendomsvurderingssystemet samlet set ville koste at udvikle og drive, og hvor meget ministeren nu vurderer det samlet set vil koste at udvikle og drive?  Svar  

Spm. 690

Kan ministeren oplyse, hvad det koster ekstra i renter på de skatter, der udbetales senere til boligejerne, som følge af udskydelsen af ejendomsvurderingerne?  Svar  

Spm. 691

Vil ministeren redegøre for rimeligheden i at koble hjælp til banker under finanskrisen sammen med, at den finansielle sektor skal betale en stor del af regeringens pensionsudspil, når en opgørelse fra Erhvervsministeriet viser, at staten havde et samlet overskud på 17 mia. kr. fra bankbakkerne? Der henvises til notatet ”Endelig opgørelse af overskuddet af bankpakkerne” fra Erhvervsministeriet (link: https://em.dk/media/12237/endelig-opgoerelse-af-overskuddet-af-bankpakkerne.pdf).  Svar  

Spm. 692

Vil ministeren oplyse, om regeringen har gjort sig nogen tanker om, hvorvidt ejerledede virksomheder vil hive løn ud i stedet for udbytte, fordi det med forhøjelsen af aktieindkomstskatten i regeringens pensionsudspil bliver marginalt dyrere at hive udbytte ud, og hvad det i så fald betyder for regeringens forventede merprovenu?  Svar  

Spm. 693

Vil ministeren redegøre for konklusionerne af ”Effektanalysen af øget skattekontrol”, som der blev bevilliget 2 mio. kr. til i finansloven for 2020?  Svar  

Spm. 699

Vil ministeren opgøre satsen for aktieindkomstskatten for hvert år fra 1995 til 2020?  Svar  

Spm. 700

Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at skattesatsen for aktieindkomst blev hævet til 45 pct. i 2007, og om de forudsætninger og hensyn stadig er gældende?  Svar  

Spm. 701

Vil ministeren redegøre for, hvorfor man med forårspakke 2.0 sænkede skattesatsen for aktieindkomst, og om de forudsætninger og hensyn stadig er gældende?  Svar  

Spm. 702

Vil ministeren redegøre for, hvad Danmarks position er i de aktuelle forhandlinger om en opdatering af reglerne for international selskabsskat under OECD’s BEPS 2.0 reform, herunder særligt hvilken rate og konstruktion regeringen arbejder for i forhandlingerne om en global mindstesats for selskabsskatten (søjle 2), og hvilke særlige prioriteter regeringen har i forhold til søjle 1 (’unified approach’)?  Svar  

Spm. 703

Vil ministeren redegøre for resultaterne af ministeriets konsekvensberegninger for reformforslagene under henholdsvis søjle 1 og 2 i OECD’s sBEPS 2.0 reform?  Svar  

Spm. 704

I forhold til den annoncerede tilbundsgående undersøgelse af ejendomsvurderingsprogrammet, som skal ske ved at uafhængige eksperter skal trykteste systemet, bedes ministeren oplyse følgende:- Hvornår denne tryktestning er færdig, og om resultaterne vil blive oversendt til Skatteudvalget? - Hvad det er der skal tryktestes, og om det omfatter, hvorvidt systemet kan blive funktionsdygtigt? - Hvem der skal være en del af den eksterne gruppe af uafhængige eksperter?  Svar  

Spm. 705

Vil ministeren oplyse, om der i forbindelse med udviklingen af ejendomsvurderingssystemet er kommer flere henvendelser fra Statens It-råd siden observationsnotatet fra august 2019? I så fald bedes ministeren oversende disse. Ministeren bedes også oplyse, om Statens It-råd er i gang med et nyt notat om status på udvikling af ejendomsvurderingssystemet, eller om ministeren agter at bede dem udarbejde et opdateret observationsnotat.  Svar  

Spm. 706

Vil ministeren oplyse det nyeste estimat over, hvor mange der forventes at klage over de kommende ejendomsvurderinger og samtidig oplyse, hvor mange klager vurderingsankenævnene har kapacitet til at håndtere?  Svar  

Spm. 707

Vil ministeren oplyse, hvor mange der kommer til at vente længere tid på at få deres penge tilbage, når nu ejendomsvurderingssystemet igen udskydes?  Svar  

Spm. 708

Vil ministeren oplyse, hvad det efter den seneste annoncerede udskydelse forventes at koste at udvikle det nye ejendomsvurderingssystem?  Svar  

Spm. 709

Vil ministeren oplyse, hvor nøjagtig det nye ejendomsvurderingssystem forventes at kunne vurdere ejendommene, når det er færdigt? Nøjagtigheden bedes oplyses på henholdsvis simple parcelhuse og rækkehuse, ejerlejligheder, sommerhuse og øvrige parcelhuse.  Svar  

Spm. 710

Vil ministeren oplyse, hvornår udviklingen af løsningen til håndtering af klagebehandling over ejendomsvurderinger forventes påbegyndt og hvornår løsningen forventes at være færdig? Endvidere bedes ministeren oplyse, om dette system ikke bør være færdigt når ejendomsvurderingerne udsendes, da klagerne må forventes at begynde at komme ind kort efter.  Svar  

Spm. 711

Vedrørende udviklingen af løsning til at udsende vurderinger til ejerlejligheder, sommerhuse, m.v. bedes ministeren oplyse, hvornår det forventes påbegyndt, og hvornår løsningen forventes at være færdig.  Svar  

Spm. 712

Da det vurderes, at have afgørende betydning for Folketingets mulighed for at kontrollere regeringen, bedes ministeren i forlængelse af svar på SAU alm. del – spørgsmål 588, oversende den omtalte ministerforelæggelse i fortrolig form.  Svar