Kære Læser
I denne uges SkatteMail kan du bl.a. løse om forslag til nye skatteregler om lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer og om en midlertidig forhøjelse af ekstrafradraget for forsknings- og udviklingsomkostninger for 2020 og 2021..
God fornøjelse med læsningen.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Beskatning af fiktive renter hos hovedaktionærer
Skattemæssig behandling af R&D-omkostninger i 2020 og 2021
Leje af en bil hos arbejdsgiveren fører til firmabilbeskatning
Nyt udspil lægger op til lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer
Skatteforhøjelser fra 2023 -...
Forhøjet ekstrafradrag for forsknings-...
Transfer pricing case on royalties
Regeringens pensionsudspil - betydning for bl.a. investorer i fast ejendom
Vandselskaber - nu kan der formentligt snart oprettes foreninger med henblik på at forbedre sektorens effektivitet og kvalitet
Erhvervslivet og personer med høj aktie- eller kapitalindkomst skal finansiere regeringens udspil om ret til tidlig pension
Skattefradrag på 130 % for udgifter til forskning og udvikling i 2020 og 2021 - udkast til lovforslag er offentliggjort
Beretning om revisionen af statsregnskabet for 2019 (nr. 19/2019)
Beretning om revisionen af statens forvaltning i 2019 (nr. 20/2019)
Udkast til styresignal
Udkast til styresignal - omfanget af fritagelse for grundskyld for fredede ejendomme med tinglyst bevaringsdeklaration - ejendomsskattelovens § 7, stk. 1, litra d) - ændring af vurderinger
Udkast til styresignal vedrørende omvalg i virksomhedsordningen og genoptagelse
Bindende svar
Begrænset skattepligt - likvidationsprovenu
Forhøjelse af gaveafgift ved omstrukturering
Afgørelser
Fradrag for advokatudgifter - Erstatning for tab af erhvervsevne
Skattepligtig virksomhedsomdannelse - Ugyldighedspåstand
Domme
Ordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2
Maskeret udlodning - Kautionsforpligtelse
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOBeskatning af fiktive renter hos hovedaktionærer I en ny afgørelse fra Landsskatteretten slap en hovedaktionær af krogen og undgik beskatning af fikserede renter af et pengeudlån til sit selskab |
BDOSkattemæssig behandling af R&D-omkostninger i 2020 og 2021 Den midlertidige forhøjelse af fradraget betyder, at virksomhederne i hvert af de to år reelt får et skattefrit statstilskud på 66 t.kr. for hver mio.kr. brugt på forsøg og forskning |
BDOLeje af en bil hos arbejdsgiveren fører til firmabilbeskatning En lønmodtagers leje af bil til privat brug hos arbejdsgiver fører både til beskatning efter firmabilreglerne og til bortfald af adgangen til befordringsfradrag |
Bech-BruunNyt udspil lægger op til lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer Regeringen har netop udsendt sit pensionsudspil (Ny ret til tidlig pension), og i den forbindelse lægges der blandt andet op til at finansiere udspillet ved at indføre lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer med virkning fra 2023. |
BeierholmSkatteforhøjelser fra 2023 -... Regeringen har offentliggjort sit forslag til ”Ny ret til tidlig pension” – den såkaldte ”Arne-pension”, som har været meget omtalt i medierne. |
BeierholmForhøjet ekstrafradrag for forsknings-... Som et led i de politiske aftaler om udfasning af COVID-19 hjælpepakkene har regeringen indgået et bredt politisk forlig om hjælp til et presset erhvervsliv, der bl.a. indebærer en midlertidig forhøjelse af ekstrafradraget for forsknings- og udviklingsomkostninger for 2020 og 2021. |
DeloitteTransfer pricing case on royalties The Danish Supreme Court handed down a ruling in a landmark transfer pricing case on intercompany royalties. The Supreme Court held that there was no basis for the Danish tax authorities’ royalty adjustment, thereby setting aside previous rulings of the Danish National Tax Tribunal and High Court. |
LundgrensRegeringens pensionsudspil - betydning for bl.a. investorer i fast ejendom Udspillets finansiering sker ved hjælp af fire tiltag på skatteområdet. Blandt disse er en indførelse af lagerbeskatning af selskabers faste ejendomme.Lagerbeskatning indebærer beskatning af værdistigninger eller værdifald årligt, uanset om ejendommene sælges eller ej.Konsekvensen af dette er fx, at avancebeskatning ikke kan udskydes ved at handle ejendomme i selskaber. Hertil kommer, at selskaber løbende vil skulle finansiere beskatningen af eventuelle værdistigninger.Udspillet indeholder derudover: |
PwCEnergistyrelsen har udsendt lovforslag i høring d. 18. august 2020 om nye muligheder for at forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet. Der er frist for... |
PwCRegeringen (S) har den 18. august 2020 offentliggjort sit udspil "Ny ret til tidlig pension - værdig tilbagetrækning for alle" |
PwCVi har tidligere omtalt en politisk aftale om, at der i 2020 og 2021 skal være adgang til 130 % fradrag i den skattepligtige indkomst for udgifter til forskning... |
RigsrevisionenBeretning om revisionen af statsregnskabet for 2019 (nr. 19/2019) Beretningen handler om revisionen af statsregnskabet for 2019. Formålet med revisionerne har været at vurdere, om de informationer, som ministerierne har præsenteret i statsregnskabet, er rigtige. Vi har også gennemført bevillingskontrol for at vurdere, om ministerierne har overholdt deres bevillinger. Rigsrevisionen besvarer følgende spørgsmål i beretningen:
Det samlede statsregnskab for 2019 er i alle væsentlige henseender rigtigt, og staten har i alle væsentlige henseender overholdt bevillingerne, bortset fra virkningerne af Rigsrevisionens forbehold for rigtigheden af § 38. Skatter og afgifter og en række yderligere konkrete fejl på tværs af regnskabet. Forbeholdet for rigtigheden af § 38. Skatter og afgifter skyldes bl.a., at Skatteministeriet ikke har afspejlet flere års ulovlig opkrævning af morarenter i årsregnskabet, at Skatteministeriet ikke har en pålidelig opgørelse af værdien af borgeres og virksomheders gæld til det offentlige, at Skatteministeriet ikke har en retvisende værdiansættelse af den del af gælden til det offentlige, hvor der er tvivl om gældens retskraft og/eller problemer med kvaliteten af data om gælden, og at paragrafregnskabet indeholder en række konkrete fejl på i alt 1.330,4 mio. kr. Revisionen viser derudover, at et stort antal virksomheder fordelt på 10 ministerområder mangler funktionsadskillelse og ikke har tilstrækkelig kontrol med betalinger og opkrævning af indtægter. Det giver en stor unødig risiko for svig og fejl i regnskaberne. Rigsrevisionen har ikke afdækket sager om svig, men kan konstatere, at medarbejdere i flere virksomheder har adgang til at deaktivere eller slette loggen, hvilket betyder, at det er meget vanskeligt at afdække eventuelle sager om misbrug. Der er behov for, at ministerierne nedbringer risikoen eller etablerer kompenserende kontroller. Rigsrevisionen skal hvert år revidere statsregnskabet og afgive en beretning til Statsrevisorerne om revisionen. |
RigsrevisionenBeretning om revisionen af statens forvaltning i 2019 (nr. 20/2019) Beretningen handler om revisionen af statens forvaltning i 2019. Rigsrevisionen reviderer hvert år udvalgte emner, hvor der er risiko for, at ministerierne ikke overholder reglerne, eller at ministerierne ikke understøtter, at forvaltningen er sparsommelig, produktiv og effektiv. Revisionerne er planlagt, så vi over en periode på 5 år har revideret væsentlige og centrale dele af ministeriernes forvaltning. I de enkelte revisioner besvarer Rigsrevisionen følgende spørgsmål:
Årets revision af ministeriernes regeloverholdelse og forvaltning viser, at ministerierne ikke altid forvalter i overensstemmelse med de regler og forudsætninger, som Folketinget har fastlagt. Konsekvenserne er bl.a., at borgeres og virksomheders retssikkerhed kompromitteres, og at staten ikke løser opgaver effektivt eller går glip af indtægter. |
Styresignalet præciserer praksis vedrørende omfanget af delvise fritagelser for grundskyld for fredede ejendomme med tinglyst bevaringsdeklaration efter lov om kommunal ejendomsskat § 7, stk. 1, litra d, og Skatteforvaltningens administration af reglerne i skatteforvaltningslovens kapitel 12 for så vidt angår ændring af ejendomsvurderinger med fordelinger på grund af sådanne delvise fritagelser. Ejendomsejere kan anmode om en ændring senest den 31. oktober 2020.
Dette styresignal vedrører omvalg, som anført i virksomhedsskattelovens § 2, stk. 2.
LSR har i SKM2020.41.LSR taget stilling til, at den skattepligtige først i forbindelse med den digitale indtastning af resultatet af virksomheden havde foretaget et valg af beskatningsform med anvendelse af virksomhedsordningen. Der var derfor i relation til virksomhedsskattelovens § 2, stk. 2, ikke tale om et omvalg af beskatningsform. LSR lagde vægt på, at ejeren ikke forud for indtastningen selv havde valgt beskatningsform, og at praksis vedrørende printselvangivelsen i SKM2016.29.LSR og skønsmæssig ansættelse af resultat af virksomhed i TfS 1998.719.LSR, tilsiger, at den passivitet, der havde været fra den skattepligtige efter SKATs udsendelse af årsopgørelsen for 2014 og indtil november 2016, ikke kunne føre til, at ejeren havde foretaget et selvangivelsesvalg af beskatningsform i relation til virksomhedsskattelovens § 2, stk. 2.
Passivitet er således ikke et tilvalg af virksomhedsordningen, hvis der ikke er sket et aktivt valg ved "afkrydsning" på enten udvidet selvangivelse (S10) eller på forenklet selvangivelse (S15). Valget sker først ved indgivelse af selvangivelsen, det vil sige, når der er foretaget ændringer i TastSelv, eller på anden måde er sket aktiv selvangivelse af oplysninger til brug for skatteansættelsen.
Det er Skatteforvaltningens opfattelse, at valget skal ske inden for den ordinære genoptagelsesfrist i SFL § 26. Det betyder, at valget af virksomhedsordningen skal ske inden udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 26.
Det danske selskab H4 A/S ønskes likvideret, fordi selskabet ikke længere har nogen aktivitet, og fordi koncernstrukturen ønskes forenklet. Likvidationsprovenuet vil bestå af henholdsvis likvide midler og en fordring på det danske selskabs moderselskab i X-land (indenfor EU). Den kontante del af likvidationsprovenuet vil blive videreudloddet til et koncernselskab i X-land, der efter modtagelsen vil investere midlerne i koncernens datterselskaber. Fordringen vil blive udloddet til moderselskabet og således ophøre ved konfusion.
Skatterådet kunne bekræfte, at der ikke er begrænset skattepligt til Danmark ved udlodning af likvidationsprovenuet, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, idet likvidationsprovenuet skal behandles efter reglerne i aktieavancebeskatningsloven, jf. ligningsloven § 16 A, stk. 3.
Spørgerne ønskede Skatterådets stillingtagen til, om det ville medføre forhøjelse af den nedsatte gaveafgift, såfremt der blev foretaget en omstrukturering i det selskab, hvori parterne havde modtaget aktier med nedsat gaveafgift.
Efter boafgiftslovens § 23 b, stk. 1, skulle gaveafgiften af en gave, der var overdraget med nedsat gaveafgift efter boafgiftslovens § 23 a, forhøjes til 15 %, såfremt der blev foretaget en afståelse inden udløbet af en periode på tre år fra gavemodtagelsen.
Efter boafgiftslovens § 23 b, stk. 2, skulle der ikke ske en forhøjelse af gaveafgiften, hvis overdragelsen skete ved en skattefri virksomhedsomdannelse eller skattefri omstrukturering, hvis der ved virksomhedsomdannelsen eller omstruktureringen ikke skete vederlæggelse med andet end aktier i det modtagende selskab.
Spørgerne var af den opfattelse, at det ikke ville medføre forhøjelse af gaveafgiften, såfremt der blev foretaget en skattefri omstrukturering.
Skatterådet kunne bekræfte, at aktierne der var ejet af E, ikke blev pålagt en forhøjet gaveafgift, da der ved omstruktureringen ikke ville være tale om en pengetank, for det selskab der blev modtaget aktievederlæggelse i. Herudover var omstruktureringen, for så vidt angår E, forretningsmæssigt begrundet.
Skatterådet kunne derimod ikke bekræfte, at aktierne der var ejet af F, ikke blev pålagt en forhøjet gaveafgift, da der ved omstruktureringen ville være tale om en pengetank, for det selskab der blev modtaget aktievederlæggelse i. Det gjorde ingen forskel, for så vidt angik F, at der var tale om en forretningsmæssig begrundet omstrukturering. Der måtte efter boafgiftslovens § 23 b, stk. 2 ikke være tale om en pengetank, hverken før eller efter omstruktureringen.
Sagen drejede sig om, hvorvidt en klager havde fradragsret for udgifter til advokatbistand afholdt med henblik på at opnå erstatning for tab af erhvervsevne. Landsskatteretten fandt, at der ikke kunne godkendes fradrag for de af klageren afholdte advokatudgifter, jf. ligningslovens § 9, stk. 1, og statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Retten henså til, at erstatningen ikke vedrørte klagerens løbende indkomsterhvervelse, men derimod selve grundlaget for indkomsterhvervelsen. Det var efter Landsskatterettens opfattelse ikke afgørende, om erstatningen udbetaltes løbende eller ej. Landsskatteretten stadfæstede på den baggrund Skattestyrelsens afgørelse.
Fire interessenter omdannede to virksomheder efter lov om skattefri virksomdannelse. Da den ene af virksomhederne alene var ejet af de to interessenter, havde SKAT fundet, at de ved omdannelsen ikke blev vederlagt i forhold til deres ejerandele. Dermed var betingelsen i virksomhedsomdannelseslovens § 2, stk. 2, nr. 3, ikke opfyldt, hvorfor loven ikke kunne anvendes og omdannelsen dermed skattepligtig.
Landsskatterettens flertal udtalte, at den virksomhed, der var ejet af de to interessenter, var afstået forud for omdannelsen, og at de i virksomhedsomdannelsen havde indskudt et bankindestående, der hidrørte fra afståelsen. Da bankindeståendet ikke kunne anses for en selvstændig virksomhed eller henføres til den anden virksomhed, var der til selskabet overdraget andet end de to interessenters virksomheder, hvorfor reglerne om skattefri virksomhedsomdannelse, jf. lovens § 1, ikke kunne anvendes.
Da Landsskatteretten i øvrigt fandt, at SKAT havde varslet ansættelsen rettidigt inden for fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, blev SKATs afgørelse stadfæstet.
Et retsmedlem, der var enig med flertallet i, at SKAT havde varslet ansættelsen rettidigt, udtalte, at der alene var omdannet én virksomhed, og at de fire interessenter blev vederlagt i forhold til deres ejerandele. Dette retsmedlem fandt derfor, at omdannelsen var skattefri.
Sagen angik, om sagsøgeren var berettiget til ordinær genoptagelse af indkomstårene 2011 og 2012 efter skatteforvaltningslovens § 26.
Retten tiltrådte Skatteankenævnets bemærkning om, at sagsøgeren ikke sammen med anmodningen om genoptagelse havde fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kunne begrunde en ændring i den oprindelige ansættelse, selv om det måtte antages, at han allerede på dette tidspunkt var bekendt med den senere påberåbte spillegevinst og udbetalingen fra Retten i Y1-By.
Retten anførte endvidere, at det ikke kunne føre til et andet resultat, at sagsøgeren under Skatteankenævnets behandling af klagesagen fremkom med yderligere oplysninger om en spillegevinst og om en udbetaling fra Retten i Y1-By.
Skatteministeriet blev derfor frifundet, da retten ikke fandt grundlag for at tillade ordinær genoptagelse af skatteårene 2011 og 2012.
Sagen drejede sig om, hvorvidt sagsøger skulle beskattes af et beløb overført fra et af ham ejet selskab som maskeret udlodning.
Sagsøgeren havde gjort gældende, at overførslen skete til et andet af ham ejet selskab i forbindelse med en kautionsforpligtelse.
Retten lagde først til grund, at det modtagende selskab på tidspunktet for overførslen var gået konkurs, samt at overførslen var sket til det modtagende selskabs konto efter konkursboets afslutning.
Retten lagde endvidere til grund, at der ikke i regnskaberne for det betalende selskab var medtaget en kautionsforpligtelse for det modtagende selskab.
Retten fandt herefter, at den fremlagte aftale af 4. april 2006 ikke omhandlede en konkret kautionsforpligtelse eller anden forpligtelse mellem de to selskaber, samt at der ikke i øvrigt var fremlagt dokumentation for en forpligtelse mellem selskaberne, eller hvad betalingen omhandlede.
Retten bemærkede, at sagsøgeren i partsforklaringen havde oplyst, at det ikke var kurator, der havde bedt om indbetalingen, men banken, at han ikke kunne huske, om påkravet, som han ikke var i besiddelse af, var sendt til det betalende selskab eller ham personligt, samt at han altid hæftede personligt for lån optaget i hans selskaber.
På den baggrund fandt retten, at sagsøgeren ikke havde løftet sin bevisbyrde for, at der forelå en forpligtelse mellem selskaberne, samt at den omhandlede overførsel vedrørte en sådan forpligtelse.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 17-09-2020 indstilling i C-420/19 Heavyinstall
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger- anmodning om retsbevarende foranstaltninger - retsafgørelse fra den bistandssøgende medlemsstat med henblik på vedtagelse af retsbevarende foranstaltninger - kompetence for retten i den bistandssøgte medlemsstat til at vurdere, om betingelserne for vedtagelse af retsbevarende foranstaltninger i henhold til dens nationale lovgivning og administrative praksis er opfyldt
Tidligere dokument: C-420/19 Heavyinstall - Dom
Forslag til Lov om ændring af ligningsloven, pensionsbeskatningsloven, skatteindberetningsloven og forskellige andre love (Justering af medarbejderaktieordningen for nye, mindre virksomheder, smidiggørelse af forskellige pensionsbeskatningsregler og indberetning af skattepligtige udbetalinger fra finansielle virksomheder til deres kunder m.v.)
Oprettelsesdato: 21-08-2020
Høringsfrist: 18-09-2020
Bilag 400 | Redegørelse for Erhvervsstyrelsens tilsyn med revisorer og revisionsvirksomheder |
Bilag 402 | Rigsrevisionens beretning nr. 19/2019 om revisionen af statsregnskabet for 2019 |
Bilag 403 | Rigsrevisionens beretning nr. 20/2019 om revisionen af statens forvaltning i 2019 |
Spm. 605 |
Spm. 606 |
Spm. 607 |
Spm. 608 |
Spm. 609 |
Spm. 610 |
Spm. 611 |
Spm. 612 |
Spm. 613 |
Spm. 614 |
Spm. 615 |
Spm. 616 |
Spm. 617 |
Spm. 618 |
Spm. 619 |
Spm. 620 |
Spm. 621 |
Spm. 622 |
Spm. 623 |
Spm. 624 |
Spm. 625 |
Spm. 626 |
Spm. 627 |
Spm. 628 |
Spm. 629 |
Spm. 630 |
Spm. 631 |
Spm. 632 |
Spm. 633 |
Spm. 634 |
Spm. 639 |
Spm. 640 |
Spm. 641 |