Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. ny SKM-meddelse med fastsættelse af grundlaget for ejendomsværdiskat for ejendomme beliggende i udlandet for indkomståret 2019. Desuden kan du læse om at Regeringens sommerpakke for at få gang i oplevelsesøkonomien indeholder en midlertidig forhøjelse af bundfradraget ved udlejning af sommerhuse
God læselyst.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Arvefinte holder ikke altid
Nyt regelsæt: Registreringspligt efter DAC6 for revisorer, advokater m.fl.
Udbetaling af indefrosne feriepenge – hvad med skatten?
Forhøjet bundfradrag: Skat ved sommerhusudlejning i 2020
COVID-19-ansøgningsfrister - hvornår...
Reklame eller repræsentation? 2020
Lempelser for udlandsdanskere,...
Midlertidig forhøjelse af bundfradraget ved udlejning af sommerhuse
Udlejning af egen bolig - Airbnb eller bed and breakfast
Udlejning af bil, båd og campingvogn
Udskydelse af selvangivelsesfrist
Immigration News June 2020
Nye skattelovændringer til afhjælpning af coronaimplikationer
OECD Taxation Working Paper: Carbon pricing design: Effectiveness, efficiency and feasibility
Brochure: Tax Database 2020 Update
COVID-19 og håndtering af kantiner
Nyt om skat, uge 25 - Skatteregler i en COVID19-tid
SKM-meddelelse
Fastsættelse af grundlaget for ejendomsværdiskat for ejendomme beliggende i udlandet for indkomståret 2019
Bindende svar
Aktier - Overdragelse - Partnerselskab - Selskabsskattelovens § 2 D - Ligningslovens § 3
Kautionsstillelse for datterselskab ville ikke påvirke adgang til fortsat kooperationsbeskatning
Udgifter afholdt til kontante kapitaludvidelser eller køb af porteføljeanparter eller -aktier i selskaber, der udførte kræftforskning, kunne ikke fratrækkes som interne almennyttige uddelinger
Udenlandsk ejendom - ikke nedsættelse af ejendomsværdiskat
Rette indkomstmodtager af bestyrelseshonorar
Repræsentationsgaver
Skattemæssigt hjemsted - Sverige - DBO Norden
COVID-19 situationen - fuld skattepligt - registreringsafgift
Værdipapirfonde - overflytning til udlandet
Fusion af vandværker - ingen skattemæssige konsekvenser
Kendelser
Forsvarerbeskikkelse - straffesag - beskikkelse med angivelse af maksimal tidsforbrug
Domme
Driftsfremmede udgifter - fradrag - afskrivning for tab ved afståelse - repræsentationsudgifter
Maskeret udlodning - sagsbehandlingsfejl - præjudiciel forelæggelse
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDODer kan måske spares mange penge i arveskat ved til sin tid at lade en udelukkende almenvelgørende organisation få en del af din formue, men det er vigtigt at kende reglerne |
BDONyt regelsæt: Registreringspligt efter DAC6 for revisorer, advokater m.fl. Den 1. juli 2020 træder nye regler om obligatorisk indberetning af grænseoverskridende skatteordninger i kraft. Regelsættet skal medvirke til at minimere omfanget af aggressiv skatteplanlægning. |
BDOUdbetaling af indefrosne feriepenge – hvad med skatten? Hvis du betaler topskat i år, men ikke regner med at gøre det i det år, hvori du bliver berettiget til folkepension, er den førtidige udbetaling af indefrosne feriepenge en ulempe, hvis du er berettiget til ferie med løn |
BDOForhøjet bundfradrag: Skat ved sommerhusudlejning i 2020 Den ekstraordinære forhøjelse af det skattefrie bundfradrag ved udlejning af sommerhuse gennem et bureau giver en gennemsnitlig skattebesparelse på lige under 4.000 kr., men vil nok kræve intensiv udlejning resten af året |
BeierholmCOVID-19-ansøgningsfrister - hvornår... Få overblik over ansøgningsfrister for hjælpepakkerne. Og husk, at der er brug for en revisorerklæring i flere tilfælde. |
BeierholmReklame eller repræsentation? 2020 Personaleudgifter, reklame eller repræsentation? Beskrivelse af reglerne for brug af personaleudgifter, reklame og repræsentation |
BeierholmLempelser for udlandsdanskere,... COVID-19 har medført store praktiske begrænsninger for, hvor en person kan opholde sig, hvor arbejdet kan udføres fra, og hvordan en virksomhed kan drive forretning m.v. |
Dansk RevisionMidlertidig forhøjelse af bundfradraget ved udlejning af sommerhuse COVID-19: Sommerpakke skal sætte skub i dansk sommerøkonomi og en del af aftalen omhandler bundfradraget ved udlejning af sommerhuse. |
Dansk RevisionUdlejning af egen bolig - Airbnb eller bed and breakfast Du skal betale skat af dine lejeindtægter, hvis du udlejer en bolig, du selv bor i, en del af året, eller hvis du udlejer et eller flere værelser. |
Dansk RevisionUdlejning af bil, båd og campingvogn Tjener du penge på at dele? Så husk, at du skal betale skat og moms af indtægterne. |
DeloitteUdskydelse af selvangivelsesfrist Fristen for indsendelse af oplysninger til Skattestyrelsen er udskudt for indkomståret 2019. Der er dog alligevel forhold, som både selskaber og fysiske personer skal være opmærksomme på. |
DeloitteCompanies and their foreign hires have faced many complex challenges in a time of lock-down and border closures. Danish immigration authorities – founded on close cooperation with the business community - have managed to solve many critical situations for companies who needed expert advice. |
EYNye skattelovændringer til afhjælpning af coronaimplikationer Folketinget har nu vedtaget ”Lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med COVID-19”. |
OECDOECD Taxation Working Paper: Carbon pricing design: Effectiveness, efficiency and feasibility Carbon pricing helps countries steer their economies towards and along a carbon-neutral growth path. This paper considers how the design of carbon pricing instruments affects their effectiveness, efficiency and feasibility. |
OECDComparative information on a range of tax rates and statistics in the OECD member countries, and corporate tax statistics and effective tax rates for inclusive framework countries, covering personal income tax rates and social security contributions applying to labour income; corporate tax rates and statistics, effective tax rates; tax rates on consumption; and environmental taxes. |
PwCCOVID-19 og håndtering af kantiner Har jeres virksomhed styr på de skatte- og momsmæssige forhold ved håndteringen af kantiner i forbindelse med COVID-19? |
PwCNyt om skat, uge 25 - Skatteregler i en COVID19-tid COVID19-krisen har fået stor betydning for de fleste danskeres arbejdsliv, og vi gennemgår i denne episode skattereglerne for tre af de forhold, som berører... |
Meddelelsen indeholder ajourførte oplysninger om salg af fast ejendom i de enkelte lande, som kan anvendes ved opgørelsen af grundlaget for ejendomsværdiskat for udenlandske ejendomme i 2019. Det drejer sig om det svenske indeks for fritidshuse, indekstal fra OECD, Danmarks Statistiks prisindeks for sommerhuse samt afstandsprocenten for 2019.
Skatterådet bekræftede, at en påtænkt ændring af ejerstrukturen i A A/S ikke medfører udbyttebeskatning af aktionærerne, jf. reglerne i selskabsskattelovens § 2 D eller ligningslovens § 3.
Spørger, H1, ønskede bekræftet, om en kautionsstillelse for det 100 pct. ejede datterselskab H2´s bankengagement i x-bank ikke ville påvirke adgangen til fortsat kooperationsbeskatning for H1. Det var oplyst, at hvis kautionen skulle blive aktuel, ville H1 tilføre datterselskabet midler enten ved konvertering af tilgodehavendet til egenkapital eller alternativt, inden kautionen blev aktuel, tilføre datterselskabet kapital. Kautionspræmien var fastsat på markedsvilkår. Skatterådet kunne efter en konkret vurdering bekræfte, at H1 kunne opretholde sin status som et andelsbeskattet selskab. Skatterådet henviste til praksis på området.
Fonden var en erhvervsdrivende fond, som støttede kræftforskning. Fondens støtte til kræftforskning havde hidtil omfattet engangsdonationer og løbende professoratdonationer til kræftforskning. Fonden overvejede fremadrettet også at støtte kræftforskning ved at investere i porteføljeaktier/-anparter i noterede og unoterede selskaber, der udførte kræftforskning.
Fonden ønskede Skatterådets stillingtagen til, om udgifter, som Fonden overvejede fremadrettet at afholde til kontante kapitaludvidelser eller køb af porteføljeanparter eller aktier i selskaber, der udførte kræftforskning, ville kunne fratrækkes ved opgørelsen af Fondens skattepligtige indkomst som interne almennyttige uddelinger efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1.
Skatterådet fandt ikke, at nytegning eller køb af porteføljeanparter og - aktier i erhvervsdrivende selskaber var en uddeling som nævnt i Fondens vedtægt. Skatterådet fandt endvidere, at Fondens nytegning eller køb af aktier/anparter varetog det konkrete selskabs og dets aktionærers erhvervsmæssige interesser.
Skatterådet kunne derfor ikke bekræfte, at udgifter, som Fonden overvejede fremadrettet at afholde til kontante kapitaludvidelser eller køb af porteføljeanparter eller aktier i selskaber, der udførte kræftforskning, ville kunne fratrækkes ved opgørelsen af Fondens skattepligtige indkomst som interne almennyttige uddelinger efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1.
Spørger ejer en ferieejendom i Italien. Italien havde, som flere andre lande under pandemien COVID-19, indført indrejseforbud for turister. I Danmark var der ikke et udrejseforbud, men Udenrigsministeriet frarådede alle ikke-nødvendige rejser til Italien. Som følge heraf kunne spørger ikke anvende sin ejendom i Italien. Spørger ønskede derfor sin ejendomsværdiskat nedsat. Ejendomsværdiskatten er en rådighedsbeskatning og kan alene nedsættes, såfremt ejendommen ikke kunne tjene til bolig for ejeren. Bestemmelsen og den eksisterende praksis medførte, at det var forhold ved ejendommen, der kunne begrunde en nedsættelse af ejendomsværdiskatten. Ejendommen skulle således være ubeboelig, før der kunne ske nedsættelse efter bestemmelsen. Det var ejendommen ikke. Skatterådet kunne derfor ikke bekræfte, at ejendomsværdiskat ikke kunne opkræves for perioder med indrejseforbud for turister. Skatterådet kunne heller ikke bekræfte, at ejendomsværdiskat ikke kunne opkræves for perioder, hvor alle ikke-nødvendige rejser frarådes af Udenrigsministeriet.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at vederlag for bestyrelsesarbejde kunne indgå i spørgers 100 % ejede virksomhed, Spørger ApS. Det medførte, at spørger personligt, og ikke Spørger ApS, var rette indkomstmodtager af vederlag for spørgers bestyrelsesarbejde.
Skatterådet kunne bekræfte, at konsulentydelser, der omfattede ledelsesmæssig assistance i form af Advisory Board arbejde udført af spørger, kunne kvalificeres som selvstændig erhvervsvirksomhed. Dette medførte, at Spørger ApS var rette indkomstmodtager af vederlag for konsulentydelser, der omfattede ledelsesmæssige assistance i form af Avisory Board arbejde.
Skatterådet kunne bekræfte, at spørger, der var formand for en antenneforening, var skattepligtig af TV- og internetydelser til en samlet værdi af 8.233 kr. årligt, som spørger modtog fra antenneforeningens leverandør af TV og internet. Skatterådet var således enig med spørger i, at ydelserne var skattepligtige, idet Skatterådet ikke fandt, at ydelserne kunne anses for en skattefri repræsentationsgave.
Skatterådet kunne i den forbindelse ikke bekræfte, at værdien af TV- og internetydelserne kunne sættes til 50 % af det sparede.
Endvidere kunne Skatterådet ikke bekræfte, at deltagelse i et arrangement på en festival med overnatning, bespisning og transport til en værdi af 2.550 kr. plus værdien af frokost og aftensmad, hvor spørger var inviteret af leverandøren, var skattefri for spørger, uanset muligheden for at der kunne foregå uformaliserede drøftelser mellem spørger og spørgers kontaktpersoner hos leverandøren. Det var Skatterådets vurdering, at deltagelse i festivalarrangementet ikke tilgodeså antenneforeningens interesser i et omfang, der oversteg spørgers private interesse i at deltage. Det var derfor Skatterådets opfattelse, at invitationen til at deltage i festivalarrangementet ikke kunne anses for en skattefri repræsentationsgave for spørger.
Skatterådet kunne i den forbindelse bekræfte, at værdien af deltagelse i festivalarrangementet med transport, bespisning og overnatning kunne sættes til 50 % af det sparede, henset til den særlige praksis der gælder for værdiansættelse af repræsentationsgaver i form af rejser.
Spørger var fuldt skattepligtig i Sverige, hvor han havde bolig. Spørger havde også været fuldt skattepligtig til Danmark siden 1. januar 2020, idet han lejede en lejlighed her for at kunne varetage sit arbejde som konsulent ved G1.
Efter det oplyste ville spørger således have en helårsbolig til rådighed i begge stater. Derfor skulle han anses for værende hjemmehørende i den stat, hvor han havde midtpunkt for sine livsinteresser, jf. dobbeltbeskatningsoverenskomsten ("DBO") mellem Danmark og Sverige (Norden), artikel 4, stk. 2, litra a).
Spørgeren havde sine væsentligste personlige forbindelser til Sverige, hvor han havde familie, vennekreds og fritidsinteresser. Hans eneste forbindelse til Danmark var jobbet, som var et vikariat, der var tidsbegrænset til 1 år.
Skatterådet fandt på denne baggrund, at spørgeren havde midtpunktet for sine livinteresser i Sverige. Derfor måtte han anses for skattemæssigt hjemmehørende i Sverige.
Spørgers fulde skattepligt til Danmark var ophørt, og hans hjemland var nu Italien. Spørger var som følge af COVID-19 situationen blevet tvunget til at opholde sig i Danmark, han havde ikke mulighed for at rejse hjem til Italien. Spørger havde ikke bopæl i Danmark.
Skatterådet fandt, at spørgers fulde skattepligt ville genindtræde, hvis han opholdte sig her i landet i et tidsrum af mindst 6 måneder regnet fra den 24. februar 2020, heri medregnet kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller lignende, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2.
Spørger ønskede at blive undtaget fra kildeskattelovens § 1, stk. 1 nr. 2, i perioden fra 24. februar 2020 til 24. maj 2020, således at disse tre måneder ikke talte med i de 6 måneder, der var nævnt i bestemmelsen. Som begrundelse herfor havde spørger anført de ekstraordinære omstændigheder, der var opstået som følge af COVID-19 situationen.
Da grænsen på 6 måneders ophold fremgik direkte af lovens ordlyd, havde Skatterådet trods den særlige situation ikke mulighed for at bortse herfra.
Spørger kunne derfor ikke blive undtaget fra kildeskattelovens § 1, stk. 1 nr. 2, i perioden fra 24. februar 2020 til 24. maj 2020. Disse tre måneder talte med i de 6 måneder, der var nævnt i bestemmelsen.
Spørger var kørt i bil til Danmark. Der skulle svares afgift af motorkøretøjer, som skulle registreres i Køretøjsregistreret efter lov om registrering af køretøjer. Var et motorkøretøj registreringspligtigt, ville det som udgangspunkt også være registreringsafgiftspligtigt.
Et motorkøretøj (dvs. en bil eller motorcykel) skal som udgangspunkt registreres i Køretøjsregisteret, før køretøjet tages i brug på færdselslovens område, hvis køretøjets ejer eller bruger havde bopæl eller hjemsted her i landet.
En person anses for at have bopæl her i landet, hvis personen i Det Centrale Personregister er registreret med bopæl her i landet.
En person, der ikke er registreret i Det Centrale Personregister med bopæl her i landet, anses alligevel at have bopæl her i landet, hvis den pågældende opholder sig her i landet i 185 dage eller mere, eller den pågældende opholder sig her i landet i afbrudte perioder på tilsammen 185 dage eller mere inden for en periode på 12 måneder.
Der kan dispenseres herfra, hvis særlige grunde taler derfor.
Skatterådet fandt, at der i spørgers tilfælde som følge af COVID-19 situationen forelå sådanne særlige grunde, at det var muligt for Motorstyrelsen at dispensere.
Skatterådet fandt, at der kun kunne dispenseres i den periode, hvor Udenrigsministeriet havde frarådet alle rejser til spørgers bopæl i Italien, fra den 8. marts 2020 til den 24. maj 2020. Spørgsmålet måtte derfor besvares benægtende for så vidt angik perioden fra den 24. februar 2020 og indtil den 8. marts 2020.
Det ønskedes bekræftet, at hver af Spørgerne kunne overflytte samtlige deres afdelinger i en investeringsforening til en udenlandsk værdipapirfond uden, at afdelingerne blev ophørsbeskattet. Dette kunne bekræftes. Det var forudsat, at afdelingerne fortsat var registreret i Danmark og efter overflytningen ikke blev subjektivt skattepligtige i udlandet, og ikke kunne få udstedt hjemstedserklæring i udlandet.
Det ønskedes desuden bekræftet, at afdelingerne i Spørgerne efter overflytningen kunne bevare deres skattemæssig status som henholdsvis investeringsselskaber og investeringsinstitutter med minimumsbeskatning. Dette kunne bekræftes.
Endeligt ønskede det bekræftet, at overflytningen af afdelingerne i hver af Spørgerne til værdipapirfonden ikke udløste udbytte- eller avancebeskatning for investorerne i Spørgerne. Dette kunne bekræftes.
Spørgerne var fire vandværker. Tre af vandværkerne var andelsselskaber med begrænset ansvar, mens de sidste var registreret som en forening efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.
Det var besluttet at gennemføre en sammenlægning af de fire Spørgere. Spørgsmålet var, om de kunne sammenlægges uden skattemæssige konsekvenser for de fire Spørgere og for deres medlemmer.
Skattestyrelsen anså to af Spørgerne for at være omfattet af selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4, og dermed fritaget for skattepligt. Køb og salg af aktiver ville dermed være uden skattemæssige konsekvenser for disse Spørgere.
Medlemmerne i de øvrige to Spørgere hæftede solidarisk og ubegrænset for lån optaget af vandværket samt for alle øvrige forpligtelser. Skattestyrelsen anså derfor disse to enheder for at være skattemæssigt transparente. Ejernes salg af vandværkerne ville dermed ikke have skattemæssige konsekvenser for vandværkerne selv.
Skatterådet bekræftede på denne baggrund, at Spørgerne kunne sammenlægges uden skattemæssige konsekvenser for de involverede enheder.
Ved sammenlægningen opnåede andelshaverne i de to andelsselskaber samme rettigheder og pligter i det fælles vandværk, som de havde i de ophørende selskaber i dag. Det var oplyst, at andelshaverne fortsat ikke vil have krav på nogen del af selskabets formue. Der tilførtes således ikke andelshaverne et formuegode af økonomisk værdi.
For medlemmerne i de to skattemæssigt transparente enheder ville en eventuel gevinst ved salget være en skattefri formueforøgelse, mens et eventuelt tab ikke ville være fradragsberettiget.
Skatterådet bekræftede herefter, at sammenlægningen ikke havde skattemæssige konsekvenser for medlemmerne i de involverede vandværker.
I en administrativ straffesag havde Skattestyrelsen sigtet udelukkende for at afbryde forældelsen og der foregår ikke nogen materiel behandling af straffesagen, da dennes behandling afventer Skatteankestyrelsens behandling af en underliggende klagesag. Sigtelsen bliver måske opgivet uden yderligere efterforskning, hvis klagesagen afgøres til Ts fordel.
Byretten afviste at beskikke advokaten for T på nuværende tidspunkt. Retten fandt ikke, at behandlingen af straffesagen på det nuværende stadie medførte behov for beskikkelse af en forsvarer.
Landsretten beskikkede advokaten som forsvarer, men da der på nuværende tidspunkt alene er tale om begrænsede opgaver for forsvareren, beskikkes der alene forsvarer til udførelse af maksimalt 10 timers arbejde. Landsretten henviste til, at der bør beskikkes forsvarer for T, idet T har behov for bistand fra en forsvarer navnlig til at sikre, at sagen fremmes behørigt.
Sagerne vedrørte i hovedsagen, hvorvidt sagsøgerne var berettiget til henholdsvis at fradrage udgifter til forsikring- og leasing vedrørende Biler samt fradrage tab ved afståelse af én Bil. Sagerne vedrørte herudover, hvorvidt der var fradrag for repræsentationsudgifter vedrørende indkøbt vin.
Retten fandt det hverken dokumenteret eller sandsynliggjort, at anvendelsen af bilerne havde en sådan erhvervsmæssig interesse for virksomhederne eller en sådan sammenhæng med indtægtserhvervelsen, at udgifterne til bilerne kunne fratrækkes som driftsomkostninger, eller at tabet ved afståelsen kunne fratrækkes.
Retten fandt samtidig, at sagsøgerne i forhold til repræsentationsudgifterne ikke havde godtgjort, ved hvilke lejligheder vinen blev anvendt, eller hvem vinen blev givet til.
Sagen angik, om en skatteyder skulle beskattes af en række overførsler fra skatteyderens danske selskab til skatteyderens italienske selskab som maskeret udbytte, eller om overførslerne udgjorde lån, samt om Landsskatterettens afgørelse var ugyldig.
Retten fandt, at skatteyderen ikke havde løftet sin skærpede bevisbyrde, og at skatteyderen derfor skulle beskattes af overførslerne som maskeret udbytte.
Herudover fandt retten, at der ikke var begået sagsbehandlingsfejl, og at der hverken var grundlag for at forelægge præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen om oversættelse af bilag fra italiensk eller for at udsætte hovedforhandlingen på forelæggelse af spørgsmål for FSR.
Skatteministeriet blev på denne baggrund frifundet. Dommen er anket til landsretten.
Journalnr: 15/3253129
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører en række forhøjelser bl.a. diverse udgifter anset for private, privat andel af biludgifter, skønnet privat vareforbrug, erstatning udtaget til privat mm. Landsskatteretten stadfæster i overvejende grad dog godkender Landsskatteretten afskrivninger på bygninger på lejet grund jf. afskrivningslovens § 17, stk. 1.
Afsagt: 05-05-2020
Journalnr: 18/0029675
Diverse fradrag
Klagen vedrører nægtet fradrag for div. udgifter med manglende grundbilag, skønsmæssigt ansat fradrag for rejseudgifter, nægtet fradrag for rejseudgifter i Italien, ikke fradragsberettigede repræsentationsudgifter anset som en hævning i virksomhedsskatteordningen, nedsat fradrag for udgifter til arbejdsværelse og nedsat nedslag i ejendomsværdiskat. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 29-05-2020
Journalnr: 17/0940575
Fradrag for bonus
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt fradrag for udgifter vedrørende bonus udbetalt til en økonomidirektør i forbindelse med salg af i et datterselskab. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.
Afsagt: 04-06-2020
Journalnr: 15/0663309
Fradrag for underskud af virksomhed mm
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed samt nægtet anvendelse af virksomhedsordningen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-04-2020
Journalnr: 16/1582205
Lempelse
Klagen skyldes, at SKAT ikke har indrømmet lempelse af skatten af udenlandsk indkomst i medfør af dagældende artikel 23, stk. 1, litra c, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 26. marts 1993 mellem Danmark og Irland samt lempelse af dansk skat med betalt skat i Spanien i henhold til ligningslovens § 33, stk. 1. Landsskatteretten ændrer afgørelsen.
Afsagt: 14-05-2020
Journalnr: 17/0633929
Overførsler fra selskab
Klagen skyldes, at overførsler fra selskab er anset som yderligere løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-05-2020
Journalnr: 14/2927849
Repræsentation eller markedsføring
SKAT har ikke godkendt fradrag for udgifter til markedsføring idet udgifterne er anset for repræsentationsudgifter med begrænset fradragsret. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse delvist.
Afsagt: 18-05-2020
Journalnr: 18/0002571
Rette indkomstmodtager mm.
Klagen skyldes, at klager er anset for rette indkomstmodtager af indtægt og at trailer er anset for udloddet fra selskab. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-06-2020
Journalnr: 17/0629503
Skat af fri bil og nulstilling af A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri bil i henhold til ligningslovens § 16, stk. 4 samt nulstilling af A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-05-2020
Journalnr: 14/4452860
Skat af gave
Klagen vedrører beskatning af værdi af gave. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 14-05-2020
Journalnr: 16/0316127
Tab på unoterede anparter og konvertible obligationer
Klagen vedrører korrigering af opgjort tab på unoterede anparter og konvertible obligationer. Landsskatteretten forhøjer det opgjorte tab.
Afsagt: 18-05-2020
Journalnr: 19/0080056
Ugyldighed
Klagen vedrører forhøjelse af personlig, ”Projekt Money Transfer”. Landsskatteretten anser afgørelsen for ugyldig.
Afsagt: 01-04-2020
Journalnr: 17/0633820
Yderligere løn
Klagen skyldes, at o verførsler fra selskab er anset som yderligere løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-05-2020
Journalnr: 15/3181580
Yderligere omsætning og yderligere løn
Klagen vedrører forhøjelse af overskud af virksomhed og beskatning af yderligere løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-03-2020
Planning and management documents. Annual activity report 2019 - Taxation and Customs Union
Bekendtgørelse om Skatteankestyrelsen, BEK nr 929 af 18/06/2020. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om forretningsorden for vurderingsankenævn og skatte- og vurderingsankenævn (fælles ankenævn), BEK nr 938 af 21/06/2020. Udstedt af Skatteministeriet
Spm. 3 |
Bilag 371 |
Bilag 372 |
Bilag 373 | Henvendelser af 24/6-20 fra KPMG Acor Tax om forhøjede fradrag på 130 pct. for udgifter til FoU |
Bilag 374 | Orientering om forkert anvendelse af renteregler i gennemstrømningssager |
Bilag 375 | Publikation fra Skattestyrelsen - Kontrolindsats mod kædesvig |
Bilag 376 |
Bilag 377 |
Bilag 378 |
Spm. 494 |
Spm. 495 |
Spm. 496 |
Spm. 497 |
Spm. 498 |
Spm. 499 |
Spm. 500 |
Spm. 501 |
Spm. 502 |
Spm. 503 |
Spm. 504 |
Spm. 505 |
Spm. 506 |
Spm. 507 |
Spm. 508 |
Spm. 509 |
Spm. 510 |
Spm. 511 |
Spm. 512 |
Spm. 513 |
Spm. 514 |
Spm. 515 |
Spm. 516 |
Spm. 518 |
Spm. 519 |
Spm. 522 |