Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. to nye styresignaler om det genindførte enhedsprincip i omstruktureringer. Det ene vedrører ikrafttrædelsen i forhold til omstruktureringer, som er vedtaget på forskellige tidspunkter. Det andet vedrører beskriver adgangen til genoptagelse.
God læselyst.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Seneste nyt om tilbagebetaling af ejendomsskat
Måske slut med familierabat ved overdragelse af ejendomme
Den skattefrie seniorpræmie – beskæftigelseskravet nedsættes
COVID-19 - Udlandsdanskere,...
New model for dividend taxation – relief at source
Udskudte betalingsfrister for skatter og lempelser for særlige grupper
Skatteministeriet indgår aftale med bankerne om ny model for udbytteskat
Midlertidige lempelser for udlandsdanskere, udstationerede medarbejdere og personer på forskerskatteordningen på vej
Lovforslag om ejendomsskatter
Personalegoder
Styresignaler
Styresignal om ikrafttrædelsen af det genindførte enhedsprincip
Styresignal om genoptagelse af skatteansættelser som følge af Landsskatterettens kendelser SKM2006.75.LSR og SKM2011.588.LSR - SKATs praktisering af enhedsprincippet ved skattefri omstrukturering
Styresignal om underskud ved skattefri grenspaltning og skattefri tilførsel af aktiver
Kendelser
Beregning af boafgift
Domme
Afvisning af ankesag - advokat havde ikke møderet for landsret
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOSeneste nyt om tilbagebetaling af ejendomsskat Der er stadig udsigt til fest i provinsen, når Skattestyrelsen til næste år begynder at tilbagebetale for meget opkrævet ejendomsskat, men faktisk er 85.000 boligejere i al ubemærkethed gledet ud af ordningen |
BDOMåske slut med familierabat ved overdragelse af ejendomme Skattestyrelsen gør det nu stjerneklart, at skattemyndighederne ikke føler sig bundet af de offentlige vurderinger – hverken de gamle eller de nye – hvis der er forhold, der taler for, at den faktiske værdi er højere eller lavere. |
BDODen skattefrie seniorpræmie – beskæftigelseskravet nedsættes Personer født i første halvår af 1954 skal nu i gennemsnit kun arbejde 20 timer om ugen i de første 12 måneder efter, at de nåede folkepensionsalderen for at være berettigede til den skattefrie seniorpræmie. |
BeierholmCOVID-19 - Udlandsdanskere,... COVID-19 har medført store praktiske begrænsninger for, hvor en person kan opholde sig, hvor arbejdet kan udføres fra, og hvordan en virksomhed kan drive forretning m.v. Regeringen foreslår derfor en række midlertidige lempelser af skattereglerne for udlandsdanskere m.fl. i perioden fra og med den 9. marts 2020 til og med den... |
DeloitteNew model for dividend taxation – relief at source Under the new model reduced withholding tax rates are applied at source. Danish banks assume objective liability in case of underwithholding provided they can recover any losses from the foreign banks. Accordingly, it is a prerequisite that the foreign banks choose to join the model. |
PwCUdskudte betalingsfrister for skatter og lempelser for særlige grupper Regeringen foreslår, at betalingsfrister for a-skat, am-bidrag og moms udskydes. Derudover foreslår regeringen en midlertidig lempelse for særlige grupper, der... |
PwCSkatteministeriet indgår aftale med bankerne om ny model for udbytteskat Skatteministeriet har indgået principaftale med Finans Danmark om ny model for opkrævning af udbytteskat, som skal være nemmere at administrere og samtidig... |
RedmarkCoronapandemien har medført store begrænsninger for, hvor en person kan opholde sig, hvor et arbejde kan udføres fra, og hvordan en virksomh ... |
Revisorgruppen DanmarkUdsigt til lavere ejendomsskatter |
SelskabsadvokaterneMange medarbejdere får personalegoder under deres ansættelse. Personalegoder kan være mange ting, såsom:- Frokostordning- Mobiltelefon- Bærbar PC- Sundhedsforsikring- Firmabil- m.v. Mange medarbejdere har også personalegoder, uden at der i deres ansættelseskontrakt står noget herom.... |
I dette styresignal beskrives ikrafttrædelsen af selskabsskattelovens § 31, stk. 4 og fusionsskattelovens § 8, stk. 6, 3. pkt., (det genindførte enhedsprincip) i forhold til omstruktureringer, som er vedtaget på forskellige tidspunkter. Fortolkningen har været nødvendig af hensyn til digitaliseringen af selskabsselvangivelsen.
Skattestyrelsen har udarbejdet styresignal om genoptagelse som følge af Landsskatterettens kendelser i SKM2006.75.LSR og SKM2011.588.LSR. SKAT praktiserede igennem flere år et enhedsprincip ved anvendelsen af fusionsskattelovens § 8, stk. 6. Enhedsprincippet medførte, at uudnyttet underskud i selskaber, der indtil fusionen var sambeskattet med det indskydende selskab eller det modtagende selskab, som udgangspunkt ikke kunne fradrages ved det modtagende selskabs indkomstopgørelse efter fusionen. Landsskatterettens kendelse i SKM2006.75.LSR gør op med enhedsprincippet i forhold til rent koncerninterne fusioner, hvor alle selskaber har været sambeskattede, da underskuddet opstod. Enhedsprincippet blev underkendt af Landsskatteretten i SKM2011.588.LSR. Enhedsprincippet blev lovfæstet (genindført) i 2012. Styresignalet beskriver adgangen til genoptagelse som følge af de praksisændringer, som Landsskatterettens kendelser medførte.
Styresignalet beskriver den praksisændring, som Skatterådet har foretaget med to bindende svar offentliggjort som SKM2016.412.SR og SKM2016.413.SR. Skatterådet svarede i de to bindende svar, at skattemæssigt underskud opstået i det indskydende selskab ikke skal fordeles mellem det indskydende og det modtagende selskab ved en skattefri grenspaltning.
SKATs udkast til styresignal fra 10. juli 2015 tages herved af høringsportalen.
Formuen i en fond i Lichtenstein skulle indgå i beregningen af boafgift ved behandling af boet efter fondens stifter, idet fonden på tidspunktet for stifterens død ikke kunne anses for et selvstændigt skattesubjekt, da den ikke på noget tidspunkt havde haft en selvstændig ledelse. Fondens formue skulle derfor i afgiftsmæssig henseende anses for efterladt af stifteren. For pligten til at betale boafgift var det uden betydning, om boet faktisk kunne skaffe sig rådighed over fondens formue.
En byretsdom af 23. marts 2020 blev anket til landsretten på domstolenes sagsportal ved anvendelse af portalens appelfunktion. Den advokat, der førte sagen for byretten, og som ikke har møderet for landsret, blev angivet som partsrepræsentant i den systemgenererede ankestævning og i et særskilt dokument ("Suppl. sagsoplysninger"). Den 28. april 2020 - dvs. efter ankefristens udløb - blev indgivet en ny ankestævning, hvori en advokat med møderet for Højesteret blev angivet som partsrepræsentant. Landsretten lagde til grund, at såvel ankestævningen, der blev oprettet på sagsportalen, som ankestævningen, der samtidig blev uploadet i form af et processkrift, hidrørte fra advokaten, der ikke har møderet for landsret. Derfor afviste landsretten anken, jf. retsplejelovens § 261, stk. 2. Det forhold, at en advokat med møderet for Højesteret - efter henvendelse fra en medarbejder i landsrettens journal indgav ny ankestævning, kunne ikke føre til et andet resultat, da denne ankestævning var indleveret efter ankefristens udløb, jf. retsplejelovens § 372, stk. 1.
Straf - momssvig - kildeskat - flere selskaber - underleverandører reelt lønmodtagere i selskabet - opgørelse af A-skat af sort løn - rette ansvarssubjekt T var tiltalt for som faktisk og ansvarlig leder i S1 (G1) og S2 (G2), for momssvig af særlig grov karakter samt svig med kildeskat vedrørende perioden 01.01.2011-30.04.2012. Der blev blandt andet angivet en indgående moms vedrørende udgifter til underleverandører, selvom de reelt var lønmodtagere i selskaberne. Der blev ikke indeholdt A-skat og AM-bidrag i lønmodtagernes løn. T havde derved unddraget for i alt 7.190.506 kr. i moms, 7.142.612 kr. i A-skat og 1.129.314 kr. i arbejdsmarkedsbidrag. T forklarede, at han havde opsagt sin stilling og var stoppet i S1 (G1) den 1. marts 2010 og han havde lavet alt muligt forskelligt hos S1 (G1). Det var en anden, der var direktør og han gik ud fra at det var ham, der ansatte folk. T ansatte ikke selv folk. Endvidere forklarede T at han ikke havde nogen rolle i S2 (G2). Han havde sit eget firma. S2 (G2) var fysisk nabo til S1 (G1). Han vidste ikke hvem der stod for bogføringen og angav skat og moms samt hvordan lønnen blev udbetalt i S2 (G2). Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes 3 års fængsel og en tillægsbøde på 13.975.000 kr. Retten lagde til grund, at S1 (G1) og S2 (G2) har været arbejdsgivere for en lang række personer som de har udlejet til et firma, og at aktiviteterne i S1 (G1) og S2 (G2) har været identiske med samme kundekreds, til dels samme arbejdskraft og til dels samme personer, der har drevet selskabet. Den lagde til grund, at der i vidt omfang er udbetalt sort løn til ansatte i S1 (G1) og S2 (G2). T vurderes at være reel ansvarlige leder og der henvises udover vidneforklaringer til at han havde fuldmagt og netadgang til selskabskonto. Retten nedsatte beregningen af unddraget A-skat så det blev opgjort ens for de to selskaber, idet aktiviteterne reelt har været identiske. Landsretten stadfæstede byretsdommen med den ændring at tillægsbøden blev nedsat til 13.300.000 kr. | |
Straf - skærpede ordensbøder - bødeudmåling - prøvesag - colasag - førstegangsovertrædelse - udeblivelsesdom T var tiltalt for ved som indehaver af en virksomhed, som konstateret ved told- og skatteforvaltningens kontrolbesøg den 26. februar 2019 med forsæt eller grov uagtsomhed, at have indkøbt og importeret i alt 10,92 kg chokolade- og sukkerafgiftspligtige varer fra Sverige, beregnet til videresalg i Danmark, uden forinden vareafsendelsen fra et andet EU-land blev begyndt, at have registreret sig som midlertidig registreret varemodtager hos told- og skatteforvaltningen, anmeldt varetransporten til told- og skatteforvaltningen og betalt afgiften af varerne, der er er afgiftspligtige her i landet. T udeblev fra retsmødet. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes en ordensbøde på 10.000 kr. Retten henviste til anklageskriftet hvorefter der idømmes en førstegangsbøde på 10.000 kr. for forholdet der var begået i 2019. |
Journalnr: 17/0333082
Genoptagelse af skatteansættelsen
Der klages over, at SKAT har afslået klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2009, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, jf. stk. 2, vedrørende klagerens tab på sine lagerbeskattede værdipapirer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-05-2020
Journalnr: 18/0006266
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Skattestyrelsen har givet afslag på ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelse for 2013. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-05-2020
Journalnr: 20/0018352
Erhvervsevnetabserstatning
Klagen vedrører beskatning af erstatning for tab af erhvervsevne. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-05-2020
Journalnr: 16/0073690
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed og brug af reglerne i virksomhedsskatteloven. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-04-2020
Journalnr: 13/0195490
Frie goder mv.
Klagen vedrører beskatning af fri bolig, indbetalinger fra virksomhed, indtægt ved udleje af bil og yderligere løn. Landsskatteretten nedsætter i overvejende grad forhøjelsen til nul.
Afsagt: 06-05-2020
Journalnr: 16/1376915
Genoptagelse af afgørelse om indeholdelsespligt
Sagen vedrører genoptagelse af afgørelse om indeholdelsespligt for A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten hjemviser sagen.
Afsagt: 04-05-2020
Journalnr: 19/0098608
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ordinær og ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2015 og 2016. Landsskatteretten godkender ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2016.
Afsagt: 04-05-2020
Journalnr: 20/0004207
Indberetninger til indkomstregistret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har ændret selskabets indberetninger til Indkomstregistret, herunder værdi af fri bil og ikke anerkendt, at værdi af fri bil kan reduceres med egen betaling via mellemregningskonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-05-2020
Journalnr: 20/0013202
Indberetningspligt
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at selskabet er indeholdelses- og indberetningspligtig og derfor skal sikre, at der indeholdes A-skat og indberettes rådighed af fri bil. Selskabet har nedlagt påstand om, at reglerne for splitleasing er overholdt og de sket i overensstemmelse med reglerne på splitleasingtidspunktet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-05-2020
Journalnr: 14/3545404
Indsætninger på bankkonto
Klagen vedrører forhøjelse af indkomsten med bankindsætninger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-05-2020
Journalnr: 18/0001313
Lempelse
Klagen skyldes, at SKAT ikke har meddelt klageren lempelse for betalt skat til Spanien efter ligningslovens § 33, stk. 1. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, således at klageren er berettiget til creditlempelse efter ligningslovens § 33, stk. 1, for den del af den udenlandske lønindkomst, der er optjent ved arbejde udført i Spanien og inden for spansk territorium.
Afsagt: 05-05-2020
Journalnr: 16/1582242
Lempelse
Klagen skyldes, at SKAT ikke har indrømmet lempelse af skatten af udenlandsk indkomst i medfør af dagældende artikel 23, stk. 1, litra c, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 26. marts 1993 mellem Danmark og Irland og ikke har indrømmet halv lempelse af skatten af udenlandsk indkomst i medfør af ligningslovens § 33 A, stk. 3. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-05-2020
Journalnr: 19/0018471
Maskeret udbytte mv.
Klagen skyldes, at indsætninger på klagerens konto er anset maskeret udbytte. Landsskatteretten ændrer afgørelsen til, at indsætningerne anses som som skattepligtig indkomst
Afsagt: 06-05-2020
Journalnr: 16/1900639
Sambeskatningsindkomst
Klagen vedrører ændring af sambeskatningsindkomst. Landsskatteretten ansætter indkomsten til det af klager påståede.
Afsagt: 06-05-2020
Journalnr: 20/0013194
Skat af fri bil
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri bil. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-05-2020
Journalnr: 19/0038615
Tab på debitorer
Klagen vedrører nægtet fradrag for tab på debitorer og fradrag for udlæg for kunde. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-04-2020
Journalnr: 20/0022123
Tilbagefordeling af børnebidrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt tilbagefordeling, af børnebidrag udbetalt i 2018, til indkomstårene 2016 og 2017, da fristen for anmodning herom er overskredet og klageren ikke opnår en skattemæssig besparelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-05-2020
Journalnr: 16/1423575
Yderligere løn mv
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet klagerens aktieindkomst med maskeret udbytte i form af restsaldo på mellemregningskonto. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 06-05-2020
Journalnr: 15/2963348
Yderligere løn og maskeret udbytte
Klagen vedrører overskud vedrørende udlejning af lejlighed, yderligere løn samt maskeret udbytte. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-05-2020
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 11-06-2020 dom i C-19/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Pantochim
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer - direktiv 76/308/EØF - artikel 6, stk. 2, og artikel 10 - direktiv 2008/55/EF - artikel 6, stk. 2, og artikel 10 - den bistandssøgende medlemsstats skattefordring inddrives af den bistandssøgte medlemsstat - denne fordrings status - begrebet »fortrinsstilling« - modregning af den nævnte fordring i en skattegæld til den bistandssøgte medlemsstat
Tidligere dokument: C-19/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Pantochim - Dom
Bilag 32 |
Bilag 335 | Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21 |
Bilag 336 | Henvendelse af 26/5-20 fra KPMG Acor Tax om indberetning af hybrid kernekapital |
Bilag 337 | Skatteministeriets årsregnskabet 2019 for § 38, skatter og afgifter, fra skatteministeren |
Bilag 338 |
Bilag 339 | Rigsrevisionens notat om beretning om statens indsats mod hvidvask og finansiering af terrorisme |
Bilag 346 |
Spm. 429 |
Spm. 430 |
Spm. 431 |
Spm. 432 |
Spm. 433 |
Spm. 437 |
Spm. 439 |
Spm. 440 |
Spm. 441 |
Spm. 442 |
Spm. 443 |
Spm. 444 |
Spm. 445 |
Spm. 446 |
Spm. 447 |
Spm. 449 |
Spm. 450 |
Spm. 451 |
Spm. X |