Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder omtale af nyheden om at regeringen vil styrke skattekontrollen i Danmark: "Mere kontrol, mindre svindel". Der er tale om en reform, der gennemføres frem mod 2023, men allerede i 2020 vil regeringen styrke hvidvaskområdet, momsområdet, behandlingen af straffesager samt bekæmpelsen af skattely.
Desuden har Skattestyrelsen udgivet Den juridiske vejledning om indberetning af grænseoverskridende ordninger ("DAC6").
God læselyst.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Bestyrelsesmedlemmer 2020
COVID-19 - DBO
Styrkelse af skattekontrollen i Danmark
Aktiesparekontoen boostes med fordobling af indskudsloftet
Selvangivelsesfristen er forlænget, men husk andre relevante frister
SKM-meddelelse
Indberetning af grænseoverskridende ordninger - DAC6 - juridisk vejledning
Bindende svar
Fagforeningskontingent
Værdiansættelse - Aktieløn - Lukkekurs
Afgørelser
Grænseoverskridende skattefri fusion
Domme
Fri bil - autocamper - rådighed - bevisbyrde - kørselsregnskab kommissionssalg
Rette indkomstmodtager - bestyrelsesformand i børsnoteret selskab - omgørelse
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOHåndbogen er tænkt som et opslagsværk, hvor det er muligt let og hurtigt at slå den skatte- og momsmæssige behandling af de mest almindelige bestyrelseshonorarer op. |
Beierholm(Internationale dobbeltbeskatningsaftaler) - Udtalelse fra OECDs Sekretariat ? |
Dansk RevisionStyrkelse af skattekontrollen i Danmark Mere kontrol, mindre svindel’. Udspillet indeholder et politisk oplæg til en samlet reform af skattekontrollen frem mod 2023. |
PwCAktiesparekontoen boostes med fordobling af indskudsloftet Den 31. marts 2020 fremsatte regeringen et lovforslag om forhøjelse af indskudsloftet på aktiesparekontoen fra de nuværende 51.100 kr. til 100.000 kr. (2020-niveau). Lovforslaget er et af de forslag, som ventes gennemført på trods af COVID-19 krisen. |
SEGESSelvangivelsesfristen er forlænget, men husk andre relevante frister Udsætter du færdiggørelsen af skatteregnskaberne, risikerer du at forpasse frister for meddelelse om overdragelse med succession, genanbringelse af ejendomsavance, skattefri omdannelse til selskab, indbetalt ophørspension og valg af virksomhedsordningen. |
Skattestyrelsen har udgivet Den juridiske vejledning om indberetning af grænseoverskridende ordninger ("DAC6")
Skatterådet kan bekræfte, at spørgers pensionerede tjenestemænd kan fratrække fagforeningskontingent til spørger, da spørger er forhandlingsberettiget organisation for disse medlemmer, idet deres pension beregnes løbende som en andel af de løntrin, der gælder for tjenestemænd i arbejde.
Derudover kan Skatterådet bekræfte, at tidligere ansatte i den erhvervsgruppe som spørger repræsenterer, og som fortsat er medlem af spørger, vil kunne foretage fradrag for medlemskontingentet, da spørger fortsat varetager deres faglige og økonomiske interesse i forbindelse med verserende arbejdsretlige sager i tilknytning til deres tidligere ansættelser.
Spørger har som et led i sin ansættelse fået tildelt børsnoterede gratisaktier og ønsker i den forbindelse at vide hvilken kurs, der skal bruges til at beregne værdien af vederlaget. Det er Skatterådets opfattelse, at man skal bruge lukkekursen på opgørelsesdagen til at beregne vederlag i form af aktieløn omfattet af ligningslovens §§ 16 og 28, i tilfælde hvor værdien af vederlaget ikke kendes. Kendes værdien, eksempelvis fordi der differenceafregnes eller strakshandles, skal medarbejderen beskattet af denne værdi. Skatterådet kunne derfor bekræfte, at lukke-kursen på den pågældende børsdag skulle anvendes ved værdiansættelse af de tildelte medarbejderaktier.
Som hovedregel kræves der ikke tilladelse til en fusion. Dog kræves der tilladelse i den konkrete foreliggende situation. Det fremgår af ligningslovens § 2, stk. 2, 3. pkt., at der ved bedømmelsen af, om der er bestemmende indflydelse, medregnes ejerandele og stemmerettigheder, som indehaves af andre selskabsdeltagere, med hvem selskabsdeltageren har en aftale om udøvelse af fælles bestemmende indflydelse. Efter det oplyste har 12 % af deltagerne hjemme uden for EU/DBO-lande. Sammen med de øvrige deltagere har de 12 % bestemmende indflydelse. Derfor skal der anmodes om tilladelse til skattefri fusion, jf. fusionsskattelovens § 15, stk. 4, 6. pkt.
En hovedanpartshaver havde fået forhøjet sin indkomst, fordi en autocamper havde stået til rådighed for privat benyttelse, og det ikke på behørig vis var dokumenteret, at hovedanpartshaveren var afskåret fra at råde over den. Værdiansættelsen af godet skete efter ligningslovens § 16, stk. 3.
Under retssagen gjorde Skatteministeriet principalt gældende, at værdiansættelsen skulle ske efter ligningslovens § 16, stk. 4, i stedet for § 16, stk. 3, og subsidiært gjorde ministeriet gældende, at værdien skulle ansættes efter ligningslovens § 16, stk. 3. Hovedanpartshaveren bestred, at § 16, stk. 4, fandt anvendelse, og at der kunne ske beskatning efter ligningslovens § 16, stk. 3, idet autocamperen ifølge hovedanpartshaveren ikke var benyttet privat.
Landsretten fandt, at den pågældende autocamper ikke kunne anses som et egnet alternativ til en privat bil og derfor ikke var omfattet af bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4.
Med henvisning til byrettens begrundelse om, at en forudgående autocamper var blevet anvendt privat, og at autocamperen var blevet observeret af en medarbejder fra SKAT to gange på hovedanpartshaverens adresse, men derimod ikke på selskabets adresse under skattemedarbejderens virksomhedsbesøg, fandt landsretten, at det påhvilede hovedanpartshaveren at bevise, at autocamperen ikke var stillet til rådighed for privat benyttelse. Med henvisning til at kørselsregnskabet var udarbejdet efterfølgende og indeholdt en række usikkerheder samt til bevisførelsen i øvrigt fandt landsretten ikke, at hovedaktionæren havde løftet bevisbyrden for, at autocamperen ikke stod til rådighed for privat benyttelse.
Uanset at autocamperen havde været sat til salg i en længere periode, havde autocamperen fortsat været til rådighed for hovedanpartshaveren, og der var på denne baggrund ikke grundlag for at reducere beskatningen.
Skatteministeriets subsidiære påstand blev derfor taget til følge.
Østre Landsret fandt på baggrund af en nærmere gennemgang af dels en korrespondance mellem et børsnoteret selskabs bestyrelse og dets tidligere direktør, som nu var bestyrelsesformand i det børsnoterede selskab, dels af aftalerne mellem henholdsvis det børsnoterede selskab og bestyrelsesformanden personligt og mellem det børsnoterede selskab og bestyrelsesformandens selskab - at bestyrelsesformanden personligt og ikke hans selskab var rette indkomstmodtager af nogle konsulenthonorarer, som det børsnoterede selskab havde udbetalt til bestyrelsesformandens selskab i indkomstårene 2009 og 2010.
For landsretten havde Skatteministeriet taget bekræftende til genmæle vedrørende beskatningen af beløb, som bestyrelsesformandens selskab havde faktureret til det børsnoterede selskab samt angivet og afregnet til SKAT som moms af konsulenthonorarer. Bestyrelsesformandens og hans selskabs skatteansættelser blev derfor nedsat med disse beløb.
Journalnr: 19/0112421
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-03-2020
Journalnr: 19/0011010
Forældelse
Klagen vedrører spørgsmål om SKATs afgørelse vedrørende opgørelse af skat i et dødsbo er ugyldig. Landsskatteretten anser afgørelsen for gyldig.
Afsagt: 18-03-2020
Journalnr: 16/1665962
Maskeret udlodning
Klagen skyldes, at SKAT har anset ApS’ udgifter til forbedringer og vedligeholdelse af en lejet ejendom for maskerede udlodninger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-03-2020
Journalnr: 16/1665855
Maskeret udlodning
Klagen skyldes, at SKAT har anset ApS’ udgifter til forbedringer og vedligeholdelse af en lejet ejendom for maskerede udlodninger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-03-2020
Journalnr: 17/0522741
Maskeret udlodning
Klagen vedrører maskeret udlodning i form af køb og salg af selskabets leasingbil. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-03-2020
Journalnr: 15/1808527
Resultat af udlejning af lejlighed, brug af virksomhedsordningen
Klagen vedrører opgørelse af kattemæssigt resultat af virksomhed af udlejning af ejerlejlighed og anvendelse af virksomhedsordningen, herunder fradrag for renter i personlig indkomst. Landsskatteretten stadfæster opgørelsen af resultatet, men godkender brug af virksomhedsordningen.
Afsagt: 17-01-2020
Journalnr: 19/0095712
Skat af fri bil
Klagen vedrører beskatningsgrundlaget ved beregning af værdi af fri bil Audi SQ5 og Audi Q7. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-03-2020
Journalnr: 19/0088470
Tab på debitorer
Klagen vedrører nægtet fradrag for ATP-bidrag og for fradrag for tab på debitorer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-03-2020
Journalnr: 15/2963486
Uregistreret virksomhed
Klagen vedrører opgørelse af overskud af uregistreret virksomhed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 14-01-2020
Journalnr: 15/2243367
Modregning
Klagen skyldes, at SKAT har foretaget modregning i overskydende beløb fra Skattekontoen til dækning af klagerens gæld vedrørende B-skat, opkrævningsgebyr samt inddrivelsesrenter. Landsskatteretten ændrer afgørelsen.
Afsagt: 06-01-2020
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 30-04-2020 dom i C-565/18 Frie kapitalbevægelser Société Générale
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - artikel 63 TEUF - frie kapitalbevægelser - afgift på finansielle transaktioner - transaktioner vedrørende afledte finansielle instrumenter med et underliggende værdipapir, som er udstedt af et selskab, der er hjemmehørende i beskatningsmedlemsstaten - afgift skyldig, uanset hvor transaktionen indgås - administrative og angivelsesmæssige forpligtelser
Tidligere dokument: C-565/18 Frie kapitalbevægelser Société Générale - Dom
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 | Spm. om, hvordan Danmark får inddrevet momsgæld i andre lange, til skatteministeren |
Spm. 4 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Bilag 2 | Henvendelser af 20/4-20 fra KPMG Acor Tax om midlertidig ophævelse af loftet på skattekontoen |
Bilag 3 | Henvendelse af 22/4-20 fra KPMG Acor Tax om udbetalingsgrænse på skattekontoen/bankkonto |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 | Spm. om, hvor stor en del af lånene forventes aldrig at blive betalt tilbage, til skatteministeren |
Spm. 10 | Spm. om, hvor stor en del af lånene forventes at være relateret til svindel, til skatteministeren |
Spm. 11 |
Spm. 12 | Spm. om, hvor længe loftet for skattekontoen er fjernet, til skatteministeren |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Bilag 297 |
Bilag 298 |
Bilag 300 |
Bilag 301 |
Spm. 355 |
Spm. 356 |
Spm. 357 |
Spm. 359 |
Spm. 360 |
Spm. 361 |
Spm. 362 |
Spm. 363 |
Spm. 364 |
Spm. 365 |
Spm. 366 |
Spm. 367 |
Spm. 368 |
Spm. 378 |
Spm. 381 |
Spm. 382 |