Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Nu skal du tage unoterede aktier ud af din aldersopsparing
Gældsstyrelsens lønindeholdelse involverer ikke arbejdsgiverne
Likviditetsmæssige overvejelser for små...
COVID-19: A-skattelån til SMV’er åbner...
Vurderingsstyrelsens begrundelser i det nye ejendomsvurderingssystem
Taxing Energy Use for Sustainable Development: Opportunities for energy tax and subsidy reform in selected developing and emerging economies
Folketinget har vedtaget, at udgifter, som anvendes til aktiviteter med forskning og udvikling, kan fradrages med 130 %
Hjemvisning af en skatteansættelse
Særlige omstændigheder kan begrunde genoptagelse af også ældre skatteansættelser?
SKM-meddelelse
Kommentar fra Skattestyrelsen til Landsskatterettens afgørelse af 17. juni 2020, SKM2020.289.LSR
Bindende svar
Grænseoverskridende fusion med norsk selskab - ligningslovens § 3
Ægtefællesuccession - Solcelleanlæg - Virksomhedsordningen
Ægtefællesuccession - Solcelleanlæg - Opsparet overskud - Finansielle aktiver - Virksomhedsordningen
Afgørelser
Kursgevinst ved omlægning/eftergivelse af gæld. Begrænsning af retten til fremførsel af underskud mv. Tab ved indfrielse af gæld i fremmed valuta.
Kursgevinst ved omlægning/eftergivelse af gæld. Begrænsning af retten til fremførsel af underskud mv. Tab ved indfrielse af gæld i fremmed valuta.
Transfer pricing - Rentefastsættelse af deposits placeret hos koncernforbundet selskab
Kendelser
Omkostninger ved isoleret bevisoptagelse - foreløbige udgifter, jf. retsplejelovens § 343, stk. 2
Domme
Ansvar for manglende indeholdelse af A-skatter og AM-bidrag
Indsætning på bankkonto - refusion af udlæg - grov uagtsomhed
Omkostningsgodtgørelse - Tilbagebetaling - Krav rettet mod rådgiver (advokatselskab)
Beskatning af indsætninger på bankkonto - optagelse og tilbagebetaling af lån - in dubio pro reo
Omkostningsgodtgørelse - Tilbagebetaling - Krav rettet mod rådgiver (advokatselskab)
Uberettiget godskrivning - maskeret udbytte - indsætninger på konto - fradrag
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
1 dom
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDONu skal du tage unoterede aktier ud af din aldersopsparing Med virkning fra nytår er det blevet forbudt at anvende midler i en aldersopsparing til køb af unoterede aktier. Og tidligere købte aktier skal købes eller udtages af opsparingen inden udgangen af juni måned |
BDOGældsstyrelsens lønindeholdelse involverer ikke arbejdsgiverne Omkring 1 million borgere har gæld til det offentlige. En del skyldnere bliver trukket i løn for at nedbringe deres gæld. Det sker over skatten via en forhøjelse af deres trækprocent og iværksættes af Gældsstyrelsen |
BeierholmLikviditetsmæssige overvejelser for små... Som en del af COVID-19-hjælpepakkerne har en række virksomheder fået udskudt afregningen af A-skat, AM-bidrag og moms. Dette er vigtigt at huske på, når der skal dannes et overblik over likviditeten for 2021. |
BeierholmCOVID-19: A-skattelån til SMV’er åbner... For at styrke likviditeten hos de små og mellemstore virksomheder bliver der mulighed for at få et rentefrit lån svarende til betalingen af A-skat og AM-bidrag i januar 2021. Det er ikke muligt at ansøge endnu, men dette forventes ifølge Skattestyrelsen at ske i begyndelsen af februar 2021. |
Folketingets OmbudsmandVurderingsstyrelsens begrundelser i det nye ejendomsvurderingssystem Ombudsmanden gennemgik i en generel egen drift-undersøgelse de standardbegrundelser, som Vurderingsstyrelsen agter at anvende i forbindelse med de nye ejendomsvurderinger. Ombudsmanden byggede sin undersøgelse på et fiktivt eksempel på en vurdering og på de brevskabeloner, som Vurderingsstyrelsen agter at bruge ved de kommende vurderinger |
OECDThis report presents results for 15 developing and emerging market economies. The results include data and indicators to support carbon pricing reforms in these 15 countries, and compares their macro-economic and policy context to OECD countries. |
PwCFolketinget har mandag den 21. december 2020 vedtaget, at udgifter, som anvendes til aktiviteter med forskning og udvikling, kan fradrages med 130 %. Det... |
TVC AdvokatfirmaHjemvisning af en skatteansættelse En mulig reaktionsmulighed for et skatteankenævn eller Landsskatteretten er at hjemvise en sag til fornyet behandling hos Skattestyrelsen. |
TVC AdvokatfirmaSærlige omstændigheder kan begrunde genoptagelse af også ældre skatteansættelser? En nyere afsluttet klagesag, der ikke er offentliggjort, illustrer den praksis, hvorefter en skatteyder kan få adgang til ekstraordinær genoptagelse af ældre skatteansættelser. |
I denne SKM-meddelelse kommenterer Skattestyrelsen Landsskatterettens afgørelse af 17. juni 2020, offentliggjort som SKM2020.289.LSR. Landsskatteretten afviste at give bindende svar vedrørende en løbende disposition med den begrundelse, at skatteyderen løbende havde modtaget årsopgørelser, der afklarede den skattemæssige virkning af dispositionen.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at skatteforvaltningslovens § 24, stk. 2, må fortolkes således, at der ikke er grundlag for at afvise at give et bindende svar alene med den begrundelse, at en skatteyder har modtaget en årsopgørelse.
En koncern påtænkte ved hjælp af en aktieombytning og en grænseoverskridende fusion at udskifte et dansk holdingselskab, H1, med et norsk holdingselskab, H2. Skatterådet bekræftede, at den påtænkte aktieombytning ikke udløste dansk beskatning af H1 eller af aktionærerne i H1. Skatterådet bekræftede også, at den efterfølgende grænseoverskridende fusion af H1 og H2 kunne gennemføres som en skattefri grænseoverskridende fusion i Danmark. Et spørgsmål om, hvorvidt der skulle indhentes tilladelse fra Skattestyrelsen for at anvende reglerne i fusionsskattelovens § 15, stk. 4, afvistes, da spørgsmålet ikke er omfattet af ordningen om bindende svar. Skatterådet bekræftede, at den grænseoverskridende fusion ikke udløste afståelsesbeskatning af H1. Skatterådet bekræftede også, at den påtænkte grænseoverskridende fusion ikke udløste dansk udbyttebeskatning af H2 efter fusionsskattelovens § 15, stk. 4 og selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c. Herudover bekræftede Skatterådet, at den grænseoverskridende fusion ikke udløste beskatning af de nuværende aktionærer i H1. De påtænkte omstruktureringer udløste isoleret set ikke beskatning, men Skatterådet kunne ikke bekræfte, at ligningslovens § 3 ikke fandt anvendelse på transaktionen.
Skatterådet kunne bekræfte, spørger kunne anvende virksomhedsordningen ved erhvervelse af et solcelleanlæg fra ægtefællen. Solcelleanlægget var anskaffet før 20. november 2012, og udgjorde en erhvervsmæssig virksomhed hos ægtefællen. Ægtefællerne ville overdrage anlægget med succession efter kildeskattelovens § 26 A, stk. 2 og 5.
Skatterådet kunne bekræfte, at spørgeren efter kildeskattelovens § 26 A, stk. 5, kunne overdrage en af sine erhvervsvirksomheder, bestående af et solcelleanlæg, samt en andel af opsparet overskud omfattet af virksomhedsordningen, til sin samlevende ægtefælle med succession. Der var i spørgers tilbageværende virksomhed ikke aktiver, ud over finansielle aktiver. Den forholdsmæssige beregning medførte herefter, at hele det opsparede overskud kunne overføres til ægtefællen med succession. Skatterådet kunne endvidere bekræfte, at overførslen ikke kunne anses for en hævning i virksomhedsordningen. Endelig kunne Skatterådet bekræfte, at ægtefællerne frit kunne aftale, hvor stor en andel af de finansielle aktiver, der overføres til ægtefællen sammen med solcelleanlægget.
Landsskatteretten fandt, at en rekonstruktionsmodel med omlægning af en del af et eksisterende banklån til ansvarlig lånekapital indebar så væsentlige ændringer af lånevilkårene, at den del af det eksisterende banklån, der blev omlagt, måtte anses for indfriet og et nyt lån stiftet. Der blev herved særligt henset til de ændrede rente- og indfrielsesvilkår samt til den manglende sikkerhedsstillelse for de ansvarlige lån. Landsskatteretten fandt endvidere, at de ansvarlige lån på grund af vilkårsændringerne havde en lavere kursværdi end de eksisterende lån, således at der var tale om en delvis gældseftergivelse, uanset at der ikke skete en ændring af den nominelle gæld. Debitorerne opnåede i udgangspunktet derfor en kursgevinst ved den pågældende omlægning af gæld. Landsskatteretten fandt imidlertid, at det på baggrund af oplysningerne om de landmænd, som rekonstruktionsmodellen ville blive tilbudt til, sammenholdt med den delvise gældseftergivelses art og omfang, og til at der var tale om uafhængige parter i øvrigt, efter en konkret vurdering måtte kunne lægges til grund for besvarelsen, at fordringerne forudsætningsvist ikke blev nedskrevet til et beløb, der var lavere end fordringernes værdi for banken på tidspunktet for gældseftergivelsen. Det var derfor Landsskatterettens opfattelse, at landmændene ikke opnåede en skattepligtig kursgevinst ved den påtænkte omlægning, jf. kursgevinstlovens § 21, stk. 1. Landsskatteretten ændrede derfor besvarelsen af Skatterådets afgørelse på dette punkt. Som konsekvens heraf skulle der ske en begrænsning i retten til at fremføre skattemæssige underskud og kildeartsbegrænsede tab i overensstemmelse med reglerne i personskattelovens § 13 a, stk. 1 og 5, med et beløb svarende til den nedskrivning af gælden, der fremkom som følge af, at kursværdien af de ansvarlige lån var lavere end kursværdien af de eksisterende lån. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skatterådets afgørelse på dette punkt.
Landsskatteretten fandt, at en rekonstruktionsmodel med omlægning af en del af et eksisterende banklån til ansvarlig lånekapital indebar så væsentlige ændringer af lånevilkårene, at den del af det eksisterende banklån, der blev omlagt, måtte anses for indfriet og et nyt lån stiftet. Der blev herved særligt henset til de ændrede rente- og indfrielsesvilkår samt til den manglende sikkerhedsstillelse for de ansvarlige lån. Landsskatteretten fandt endvidere, at de ansvarlige lån på grund af vilkårsændringerne havde en lavere kursværdi end de eksisterende lån, således at der var tale om en delvis gældseftergivelse, uanset at der ikke skete en ændring af den nominelle gæld. Debitorerne opnåede i udgangspunktet derfor en kursgevinst ved den pågældende omlægning af gæld. Landsskatteretten fandt imidlertid, at det på baggrund af oplysningerne om de landmænd, som rekonstruktionsmodellen ville blive tilbudt til, sammenholdt med den delvise gældseftergivelses art og omfang, og til at der var tale om uafhængige parter i øvrigt, efter en konkret vurdering måtte kunne lægges til grund for besvarelsen, at fordringerne forudsætningsvist ikke blev nedskrevet til et beløb, der var lavere end fordringernes værdi for banken på tidspunktet for gældseftergivelsen. Det var derfor Landsskatterettens opfattelse, at landmændene ikke opnåede en skattepligtig kursgevinst ved den påtænkte omlægning, jf. kursgevinstlovens § 21, stk. 1. Landsskatteretten ændrede derfor besvarelsen af Skatterådets afgørelse på dette punkt. Som konsekvens heraf skulle der ske en begrænsning i retten til at fremføre skattemæssige underskud og kildeartsbegrænsede tab i overensstemmelse med reglerne i personskattelovens § 13 a, stk. 1 og 5, med et beløb svarende til den nedskrivning af gælden, der fremkom som følge af, at kursværdien af de ansvarlige lån var lavere end kursværdien af de eksisterende lån. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skatterådets afgørelse på dette punkt.
Sagen angik i første række spørgsmålet om, hvorvidt skattemyndighederne havde været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af et dansk selskabs skattepligtige indkomst pga. mangelfuld transfer pricing-dokumentation.
Hvis en sådan skønsmæssig forhøjelse var berettiget, var spørgsmålet dernæst, om selskabet havde løftet bevisbyrden for, at skattemyndighedernes skøn ikke var i overensstemmelse med armslængdeprincippet.
Landsskatteretten udtalte, at dokumentationen var mangelfuld i et sådant omfang, at den kunne sidestilles med manglende dokumentation. Skattemyndighederne havde derfor været berettiget til at foretage et skøn. Landsskatteretten henviste blandt andet til, at selskabets transfer pricing-dokumentation manglede en grundlæggende funktionsanalyse af det koncernforbundne selskab, som selskabet havde kontrollerede transaktioner med. SKAT havde således ikke haft grundlag for at vurdere, om rentefastsættelsen havde været på armslængdevilkår.
Landsskatteretten udtalte herefter, at selskabet ikke havde bevist, at SKATs skøn ikke var i overensstemmelse med armslængdeprincippet. Der blev herved lagt vægt på, at selskabet havde modtaget lån fra samme koncernforbundne selskab, hvor renten var højere end den rente, som selskabet modtog ved at placere likviditet. Landsskatteretten fandt det ikke godtgjort, at de to pengestrømme skulle udgøre forskellige finansieringsinstrumenter med forskellige risici, og at rentesatserne dermed skulle være forskellige.
Landsskatteretten tillagde derfor en risikomarginal ved forrentningen af selskabets deposits hos det koncernforbundne selskab, svarende til den risikomarginal, som var fastsat for lånet til selskabet.
I en klagesag ved Landsskatteretten havde klagerne i medfør i medfør af skatteforvaltningslovens § 47, jf. retsplejelovens § 343, begæret syn og skøn om værdien af nogle aktier.
Skønsmanden afgav skønserklæring den 22. april 2020 og opgjorde sit honorar til 912.500 kr. inkl. moms, som parterne ikke havde bemærkninger til. Der var stillet spørgsmål af både rekvirenterne og af Skattestyrelsen.
Den 19. maj 2020 fremsendte skønsrekvirenterne supplerende spørgetema med en række tillægsspørgsmål.
Skattestyrelsen gjorde gældende, at omkostningerne på 912.500 kr. inkl. moms foreløbigt skulle afholdes af skønsrekvirenterne efter retsplejelovens § 343, stk. 2. Heroverfor gjorde rekvirenterne gældende, at Skattestyrelsen skulle betale for det arbejde, der var forbundet med at besvare styrelsens spørgsmål.
Retten tiltrådte, at der ikke i retsplejeloven er hjemmel til fordeling af omkostningerne, idet omkostningerne efter § 343 foreløbigt afholdes af rekvirenten, hvorefter retten træffer afgørelse om omkostningerne ved bevisoptagelsens afslutning.
Arbejdsgiver var i medfør af kildeskattelovens § 69, stk. 1, umiddelbart ansvarlig over for det offentlige, for betaling af det beløb, som arbejdsgiveren havde forsømt at indeholde i A-skatter og AM-bidrag. Det forhold, at skattemyndighederne efter skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27 var afskåret fra at ændre arbejdstagerens skatteansættelse, kunne ikke føre til et andet resultat (stadfæstelse af byrettens dom).
Sagen omhandlede, hvorvidt sagsøgeren havde godtgjort, at en indsætning på 65.000 euro på sagsøgerens bankkonto i 2014, var undtaget fra beskatning, fordi indsætningen vedrørte refusion af et udlæg, som sagsøgeren personligt havde afholdt for et Y1-landsk selskab.
Retten fandt det ikke godtgjort, at det indsatte beløb på 65.000 euro ikke var skattepligtigt. Retten bemærkede i den forbindelse, at der ikke forelå objektive beviser, der understøttede sagsøgerens forklaring om, at beløbet udgjorde tilbagebetaling af udlæg, som han personligt havde foretaget på vegne af det Y1-landske selskab. Retten fandt endvidere, at sagsøgeren havde handlet groft uagtsomt, og at der var grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.
Sagen angik, om et krav om tilbagebetaling af uberettiget modtaget omkostningsgodtgørelse kunne kræves tilbagebetalt, når der ikke var taget forbehold herom, og om kravet kunne rettes mod rådgiveren - et advokatselskab.
Det var ubestridt, at omkostningsgodtgørelsen blev udbetalt med urette, idet betingelserne efter skatteforvaltningslovens § 52 for udbetaling ikke var opfyldt, jf. SKM2015.479.HR (UfR2015.3383H).
Retten bemærkede, at Skattestyrelsen efter de almindelige regler om tilbagebetaling af beløb erlagt i urigtig formening om skyld (condictio indebiti) som udgangspunkt var berettiget til at kræve omkostningsgodtgørelsen tilbagebetalt af advokatselskabet, der havde fået beløbet udbetalt.
Landsretten fandt, at der ikke forelå omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af udgangspunktet om, at beløbet kunne kræves tilbagebetalt. Landsretten stadfæstede herefter byrettens frifindende dom (SKM2020.118.BR).
Sagsøgeren var skattepligtig af en række indsætninger på hans bankkonto, idet sagsøgeren ikke havde godtgjort, at indsætningerne stammede fra lån og tilbagebetaling af lån fra venner og familie. Sagsøgerens forklaringer var således ikke bestyrket ved objektive kendsgerninger. Retten bemærkede i den forbindelse, at det skatteretlige dokumentationskrav gjaldt uanset kulturel baggrund. Den omstændighed, at SKATs straffesagsenhed havde afsluttet straffesagen mod sagsøgeren med en henstilling og uden sanktion var uden betydning for den civilretlige vurdering i skattesagen. Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Sagen angik, om et krav om tilbagebetaling af uberettiget modtaget omkostningsgodtgørelse kunne rettes mod rådgiveren - et advokatselskab.
Det var ubestridt, at omkostningsgodtgørelsen blev udbetalt med urette, idet betingelserne efter skatteforvaltningslovens § 52 for udbetaling ikke var opfyldt, jf. SKM2015.479.HR (UfR2015.3383H).
Retten bemærkede, at Skattestyrelsen efter de almindelige regler om tilbagebetaling af beløb erlagt i urigtig formening om skyld (condictio indebiti) som udgangspunkt var berettiget til at kræve omkostningsgodtgørelsen tilbagebetalt af advokatselskabet, der havde fået beløbet udbetalt.
Landsretten fandt, at der ikke forelå omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af udgangspunktet om, at beløbet kunne kræves tilbagebetalt. Landsretten stadfæstede herefter byrettens frifindende dom (SKM2020.117.BR).
Retten fandt, at skatteyderen uberettiget havde godskrevet sin mellemregning med selskabet, og han skulle derfor beskattes af maskeret udbytte. Retten fandt desuden, at skatteyderen var skattepligtig af overførsler til hans konto fra udlandet, fordi han ikke havde dokumenteret, at der var tale om et lån.
I selskabets sag, der blev behandlet sammen med hovedaktionærens sag, blev selskabet nægtet fradrag for afholdelse af udgifter til opfyldelse af en dom, da udgifterne var selskabet uvedkommende.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Journalnr: 18/0005391
Genoptagelse af indkomstansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af indkomstansættelsen for 2011. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-12-2020
Journalnr: 19/0039569
Befordringsgodtgørelse og maskeret udlodning
Klagen skyldes, at udbetalt befordringsgodtgørelse er anset som skattepligtig indkomst samt maskeret udlodning ved køb af brændstof og køb af armbånd. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-11-2020
Journalnr: 20/0017319
Boafgift
Klagen vedrører ikke godkendt grundlag for nedsat boafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-11-2020
Journalnr: 17/0989480
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører værdi af fri bil, anden personlig indkomst, personlig indkomst – gældsbrev overdraget, renteindtægter i virksomhed samt privat renteindtægt. Landsskatteretten ændrer afgørelsen i stor grad.
Afsagt: 12-11-2020
Journalnr: 19/0090379
Dobbeltbeskatning
Klagen vedrører skatteberegningen i forbindelse med indtægter fra Storbritannien og Italien. Landsskatteretten ændrer afgørelsen delvist.
Afsagt: 19-11-2020
Journalnr: 19/0041946
Dobbeltbeskatning
Klagen vedrører spørgsmål om løn for arbejde udført i udlandet skal nedsættes med fuld lempelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-12-2020
Journalnr: 18/0000452
Forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører forhøjelse af klagerens skatteansættelse baseret på indsætninger på bankonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-12-2020
Journalnr: 19/0022714
Forskerskatteordningen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om beskatning efter forskerskatteordningen jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-11-2020
Journalnr: 16/0714572
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-12-2020
Journalnr: 16/0008521
Fradrag for underskud af virksomhed mm
Klagen vedrører nægtet fradrag for tab på debitorer og fradrag for underskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-11-2020
Journalnr: 16/0180591
Fremmed arbejde
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til fremmed arbejde. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-12-2020
Journalnr: 19/0052218
Hævninger på bankkonto
Klagen skyldes, at hævninger på selskabs bankkonto er anset for udbytte samt skat af overdragelsessum ved salg af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-11-2020
Journalnr: 18/0007367
Indsætninger på bankkonto
Klagen vedrører forhøjelse af den personlige indkomst baseret på indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-12-2020
Journalnr: 20/0050554
Indsætninger på bankkonto og overførsler
Klagen vedrører forhøjelse af den skattepligtige indkomst som følge af kontantindsætninger og overførsler samt ikke godkendt befordringsfradrag. Landsskatteretten godkender befordringsfradrag med et mindre beløb og stadfæster i øvrigt.
Afsagt: 12-11-2020
Journalnr: 16/1394862
Lønindkomst fra udlandet mm
Klagen vedrører beskatning af lønindkomst fra udlandet, skat af godtgørelser samt fradrag for befordring. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen grundet forældelse
Afsagt: 11-11-2020
Journalnr: 18/0003401
Lån over mellemregningskonto
Klagen skyldes, at lån over mellemregning er anset for udbytte. Landsskatteretten forhøjer det skattepligtige udbytte yderligere.
Afsagt: 09-12-2020
Journalnr: 17/0987457
Lån over mellemregningskonto
Klagen skyldes, at lån over mellemregningskonto er anset for udbytte. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-12-2020
Journalnr: 19/0063431
Maskeret udbytte og ejendomsavance
Klagen vedrører maskeret udbytte ved salg af ejendom og grundarealer til selskab samt ejendomsavance ved salg af grundarealer. Landsskatteretten nedsætter det maskerede udbytte til nul og ejendomsavancen delvist.
Afsagt: 11-12-2020
Journalnr: 18/0000924
Omgørelse
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om omgørelse af indfrielse af aktionærlån. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-11-2020
Journalnr: 18/0005817
Skat af befordringsgodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af befordringsgodtgørelse. Fristgennembrud. Landsskatteretten anser afgørelse for ugyldig for de indkomstår der ligger ud over den normale genoptagelsesfrist.
Afsagt: 19-11-2020
Journalnr: 19/0093331
Skattekredit
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har fundet grundlag for udbetaling af skattekredit efter ligningslovens § 8 X, stk. 1. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.
Afsagt: 20-11-2020
Journalnr: 14/0010468
Skønsmæssig ansættelse af resultat
Klagen skyldes, at SKAT skønsmæssigt har ansat resultatet for udlejningen en fast ejendom og som følge heraf forhøjet klagerens skattepligtige indkomst. Landsskatteretten hjemviser sagen til fornyet behandling.
Afsagt: 13-11-2020
Journalnr: 15/3011317
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører forhøjelse af skattepligtig indkomst. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen i overvejende grad.
Afsagt: 13-11-2020
Journalnr: 17/0990120
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører forhøjelse af indkomst baseret på indberetning fra de hollandske myndigheder. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-11-2020
Journalnr: 19/0026239
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af selskabets indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-11-2020
Journalnr: 15/2657955
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af klagerens indkomst. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 20-11-2020
Journalnr: 17/0987238
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen skyldes, at SKAT skønsmæssigt har forhøjet klagerens personlige indkomst, idet SKAT har anset klageren for at have drevet værelsesudlejning. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 03-12-2020
Journalnr: 18/0006112
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomsten baseret på indberetning fra de hollandske myndigheder. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-11-2020
Journalnr: 17/0987329
Skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten ændrer de ansatte overskud - samlet med en nedsættelse.
Afsagt: 18-12-2020
Journalnr: 14/0446487
Tab på unoterede anparter
Sagen drejer sig om, hvorvidt boets tab på unoterede anparter skal anerkendes. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-09-2020
Journalnr: 20/0009724
Udenlandsk indkomst
Klagen vedrører forhøjelse af udenlandsk lønindkomst, ”Money Transfer 3”. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-11-2020
Journalnr: 18/0006471
Udgifter til husleje
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til betaling af huslejer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-12-2020
Journalnr: 17/0991931
Udgifter til underleverandører
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-11-2020
Journalnr: 16/1387538
Udlodning
Klagen vedrører opgørelse af skattepligtige udlodninger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-11-2020
Journalnr: 16/1870038
Yderligere indkomst
Klagen vedrører beskatning af yderligere indkomst samt godskrivning af A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 12-11-2020
Journalnr: 16/0322215
Yderligere løn, fri bolig og overskud af virksomhed
Klagen vedrører forhøjelse af personlig indkomst vedrørende yderligere løn, forhøjelse af personlig indkomst vedrørende værdien af fri bolig samt forhøjelse af personlig indkomst vedrørende overskud af virksomhed. Landsskatteretten nedsætter indkomsten af fri bolig og overskud af virksomhed delvist.
Afsagt: 23-11-2020
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2010/24/EU - artikel 16 - inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger - gensidig bistand - anmodning om retsbevarende foranstaltninger - retsafgørelse fra den bistandssøgende medlemsstat med henblik på vedtagelse af retsbevarende foranstaltninger - kompetence for retten i den bistandssøgte medlemsstat til at vurdere og revidere begrundelsen for disse foranstaltninger - princippet om gensidig tillid og princippet om gensidig anerkendelse
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-420/19 Heavyinstall - IndstillingArtikel 16 i Rådets direktiv 2010/24/EU af 16. marts 2010 om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger skal fortolkes således, at retterne i den bistandssøgte medlemsstat, som træffer afgørelse om en anmodning om retsbevarende foranstaltninger, er bundet af den vurdering af, hvorvidt betingelserne for at træffe de nævnte foranstaltninger i faktisk og retlig henseende er opfyldt, der er foretaget af myndighederne i den bistandssøgende medlemsstat, navnlig når denne vurdering fremgår af det i artikel 16, stk. 1, andet afsnit, omhandlede dokument, der er vedhæftet den nævnte anmodning.
Forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om spil
Oprettelsesdato: 22-01-2021
Høringsfrist: 27-01-2021
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Bilag 17 |
Bilag 18 | Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2020 |
Bilag 19 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 | Spm. om, hvordan stigninger og fald i grundvurderingerne fordeler sig, til skatteministeren |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 31 |
Spm. 32 |
Spm. 33 |
Spm. 34 |
Spm. 35 |
Spm. 36 |
Spm. 37 |
Spm. 38 |
Spm. 39 |
Spm. 40 | Spm. om ministeren har overvejet andre løsningsmuligheder, til skatteministeren |
Spm. 41 |
Spm. 42 |
Spm. 43 |
Spm. 44 |
Spm. 45 |
Spm. 46 |
Spm. 47 |
Spm. 48 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 | Spm. om, hvornår afgiften på varebiler over 3.000 kg er afklaret, til skatteministeren |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 | Spm. om, hvilke elementer en kommende lastbilsafgift kommer til at indeholde, til skatteministeren |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 31 |
Bilag 4 | Henvendelse af 18/1-21 fra Danske Soloselvstændige vedrørende foretræde om udskydelse af moms |
Bilag 5 | Henvendelse af 18/1-21 fra Danske Soloselvstændige om, at der stadig ingen momsafklaring er |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 | Henvendelse af 22/1-20 fra JRP Rådgivning om udskydelse af moms kan være frivillig |
Bilag 9 | Henvendelse af 22/1-21 fra SMVdanmark om forslag til at forlænge perioden i lovforslagets § 7 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Spm. 1 | Spm. om, hvor beløbet på 1 mio. kr. kommer fra, til skatteministeren |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Bilag 4 | Henvendelse af 18/1-21 fra Danske Soloselvstændige vedrørende foretræde om udskydelse af moms |
Bilag 5 | Henvendelse af 18/1-21 fra Danske Soloselvstændige om, at der stadig ingen momsafklaring er |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 | Henvendelse af 22/1-20 fra JRP Rådgivning, om udskydelse af moms kan være frivillig |
Bilag 9 | Henvendelse af 22/1-21 fra SMVdanmark om forslag til at forlænge perioden i lovforslagets § 7 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Spm. 1 | L 139 - svar på spm. 1 om, hvor beløbet på 1 mio. kr. kommer fra, fra skatteministeren |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Bilag 4 |
Bilag 107 |
Bilag 108 |
Bilag 109 |
Spm. 165 |
Spm. 166 |
Spm. 169 |
Spm. 209 |
Spm. 212 |
Spm. 232 |
Spm. 242 |
Spm. 246 |
Spm. 247 |
Spm. 249 |
Spm. S 740 |