SkatteMail 2017, uge 49

Kære Læser

Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. de nye beløbsgrænser for selvstændigt erhvervsdrivende og for landbruget. Desuden kan du læse at Kasi-dommen udvider fradragsmulighederne for sponsorer..

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Dårlig idé når hovedaktionærer låner penge til deres selskab
Kasi-dommen udvider fradragsmulighederne for sponsorer
Skat når firmaet betaler de ansattes bøder
Skattefri rejsegodtg. skattepligtig
Bulletin for International Taxation: 11 - 2017
Satser og beløbsgrænser 2018
Derivatives & Financial Instruments: 5 - 2017
European Taxation: 11 - 2017
Energi & Forsyning - November 2017
Bindende svar bliver nu igen bindende
Principiel dom om det skattemæssige virkningstidspunkt for fusioner
Rusland fortsætter med at sætte ind over for aggressiv skatteplanlægning
Ekspertskatteordningen

SKAT-meddelelser
Værdiansættelse af forskellige skønsposter for selvstændigt erhvervsdrivende for indkomståret 2018
Landbrug - vejledende satser for normaludgift pr. kostdag og værdi af forbrug af egne produkter for indkomståret 2018
Vejledende fremstillingspriser for pelsdyr og hjorte for indkomståret 2017

Bindende svar
Fast driftssted, begrænset skattepligt, kapital- og venturefond
Skattemæssige konsekvenser af stiftelse af fond samt indskud i fonden

Afgørelser
Frihed for beskatning ved Operation Dagsværk 2017 - anerkendelse af fradrag for de til formålet udbetalte beløb

Kendelser
Ejendomsskat - Inddrivelse - udlæg

Domme
En kommanditists selvskyldnerkaution for kommanditselskabets bankgæld kunne ikke medtages på kommanditistens fradragskonto
En kommanditists selvskyldnerkaution for kommanditselskabets bankgæld kunne ikke medtages på kommanditistens fradragskonto

Nyt fra domstol.dk

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Dårlig idé når hovedaktionærer låner penge til deres selskab

Selskaber med økonomiske vanskeligheder understøttes ofte af deres hovedaktionær med lån fremfor med ny kapital. Det er skattemæssigt ikke altid optimalt.

BDO

Kasi-dommen udvider fradragsmulighederne for sponsorer

Landsretten så reklame i et meget bredere perspektiv end både SKAT og Landsskatteretten. Derfor får dommen stor fremtidig betydning ikke mindst for mindre og mellemstore virksomheder med lokale sponsorater.

BDO

Skat når firmaet betaler de ansattes bøder

En arbejdsgiver kan normalt ikke betale en bøde for en ansat, uden at det udløser en skatteregning til denne. Betalingen anses nemlig for et løntillæg, fordi bøden er et personligt anliggende for den ansatte.

Beierholm

Skattefri rejsegodtg. skattepligtig

SKAT har smidt fløjlshandskerne! Skattefri rejsegodtgørelse blev skattepligtig.

Bulletin for International Taxation (BIT)

Bulletin for International Taxation: 11 - 2017

I denne udgave:

  • A Practical Approach to Determine the Influence of the OECD Multilateral Instrument on North American Tax Treaty Networks
  • The Nature and Scope of the Mandatory Arbitration Provision in the OECD Multilateral Convention (2016)
  • An Analysis of the Oil Fiscal Regime of Uganda

Dansk Revision

Satser og beløbsgrænser 2018

Er nu offentliggjort af Skat

Derivatives & Financial Instruments (DFI)

Derivatives & Financial Instruments: 5 - 2017

I denne udgave:

  • Cross-Border Tax Dispute Resolution in the 21st century: A Comparative Study of Existing Bilateral and Multilateral Remedies
  • Tax Controversies and Dispute Resolution under Tax Treaties: Insights from the Arbitration Sphere
  • Council Directive on Double Taxation Dispute Resolution Mechanisms: “Resolving Companies’ Areas of Concern?”

European Taxation (ET)

European Taxation: 11 - 2017

I denne udgave:

  • Bridging the CCCTB and the Arm’s Length Principle - A Value Chain Analysis Approach
  • The Taxation of Trusts in Portugal
  • Did the ECJ Go Too Far in Brisal (Case C-18/15)?

EY

Energi & Forsyning - November 2017

I denne udgave kan du blandt andet læse om råd og input til, hvilke overvejelser, der bør tages med i strukturanalyser og processen omkring arbejdet. Du kan også blive klogere på koncernintern samhandel i forsyningskoncerner, nye krav fra SKAT og ny transfer pricing instruks fra Dansk Energi og finde ud af, om jeres interne afregning lever op til kravene.

  • Strukturanalyse. Strukturanalyser - hvordan forstås processen omkring vurderingen af forskellige investeringsscenarier med henblik på at vælge det mest fordelagtige alternativ. 
  • Koncernintern handel i forsyningskoncerner, nye krav fra SKAT og ny transfer pricing instruks fra Dansk Energi - lever jeres interne afregning op til kravene?
  • Årets konference for offentlige bestyrelser. Den 31. oktober 2017 blev årets konference for offentlige bestyrelser afholdt i København.

EY

Bindende svar bliver nu igen bindende

Lovforslaget, der begrænser SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar om værdiansættelse af aktiver, er nu vedtaget.

Plesner

Principiel dom om det skattemæssige virkningstidspunkt for fusioner

Østre Landsret har givet to selskaber medhold i en principiel sag om den skattemæssige fusionsdato i forbindelse med grænseoverskridende koncerninterne fusioner. Selskabernes danske skattepligtige indkomst blev følgelig nedsat med over 140 mio. kr. Sagen blev for selskaberne ført af Plesner.

PwC

Rusland fortsætter med at sætte ind over for aggressiv skatteplanlægning

Rusland forbedrer sine metoder til at sætte ind over for aggressiv skatteplanlægning ved at indføre et bona fide-koncept i den russiske skattelovgivning samt en praksis for at kunne håndtere dette koncept. Konceptet betyder, at en skatteyder kan få forbud mod at reducere sin skattepligtige indkomst, hvis skatteyder udviser grov uagtsomhed ved bevidst at have fremsendt fejlagtige selvangivelser, manipuleret med sin skattestatus mv.

Revisorgruppen Danmark

Ekspertskatteordningen

Lovforslag om ændring af ordningen

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKAT-meddelelse: Værdiansættelse af forskellige skønsposter for selvstændigt erhvervsdrivende for indkomståret 2018

SKM2017.680.SKAT

SKAT har fastsat vejledende mindstesatser for handlendes forbrug af egne varer, privat andel af elektricitet, vand og varme samt bilforhandleres private anvendelse af biler.

 

SKAT-meddelelse: Landbrug - vejledende satser for normaludgift pr. kostdag og værdi af forbrug af egne produkter for indkomståret 2018

SKM2017.673.SKAT

SKAT har fastsat vejledende priser for normaludgift pr. kostdag og værdi af forbrug af egne produkter for indkomståret 2018. Satserne blev forelagt Skatterådet på mødet den 28. november 2017

 

SKAT-meddelelse: Vejledende fremstillingspriser for pelsdyr og hjorte for indkomståret 2017

SKM2017.672.SKAT

SKAT har fastsat vejledende priser for pelsdyr og hjorte for indkomståret 2017. Satserne blev forelagt Skatterådet på mødet den 28. november 2017

 

Bindende svar: Fast driftssted, begrænset skattepligt, kapital- og venturefond

SKM2017.677.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at udenlandske kommanditister i H1 K/S ikke vil have fast driftssted i Danmark efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a.

 

Bindende svar: Skattemæssige konsekvenser af stiftelse af fond samt indskud i fonden

SKM2017.671.SR

Skatterådet bekræftede, at den ene Spørger kunne stifte en fond uden skattemæssige konsekvenser for Spørger. Endvidere bekræftede Skatterådet, at Spørgerne kunne give en løbende gave til fonden uden skattemæssige konsekvenser for Spørgerne. Endeligt bekræftede Skatterådet den skattemæssige konsekvens af, om de løbende gaver til fonden blev tillagt fondens grundkapital eller den disponible kapital.

 

Afgørelse: Frihed for beskatning ved Operation Dagsværk 2017 - anerkendelse af fradrag for de til formålet udbetalte beløb

SKM2017.679.SR

Skatterådet godkendte i lighed med tidligere år, dispensationen/bevillingen, hvorefter lønningerne for elevernes arbejde, som tilgår Operation Dagsværk d. 8. november 2017, ikke skal medregnes som skattepligtig indkomst, samt at arbejdsgiverne kan fratrække beløbet som en omkostning i driftsregnskabet.

 

Kendelse: Ejendomsskat - Inddrivelse - udlæg

SKM2017.669.ØLR

Pantefogeden havde i juni 2015 foretaget udlæg for ejendomsskatter. Skyldner protesterede mod udlægget og gjorde en række indsigelser gældende.

Fogedretten stadfæstede udlægget for kr. 56.221,56 vedr. B og for kr. 79.169,77 vedr. A.

Fogedretten fandt, at den indgåede afdragsordning ikke kunne medføre, at SKAT ikke kunne foretage udlæg og udtalte i øvrigt, at der ikke kan fastsættes en afdragsordning efter retsplejelovens § 525, stk. 3, da kravet er sikret ved lovbestemt pant.

Østre Landsret stadfæstede fogedrettens kendelse, under henvisning til de anførte grunde.

 

Dom: En kommanditists selvskyldnerkaution for kommanditselskabets bankgæld kunne ikke medtages på kommanditistens fradragskonto

SKM2017.675.HR

Skatteyderen havde som kommanditist foretaget investering i et kommanditselskab, som skulle købe og udleje en ejendom i England. I forbindelse med finansieringen af kommanditselskabets køb af udlejningsejendommen optog kommanditselskabet et lån i en bank. Det var en betingelse for lånet, at banken skulle have transport til sikkerhed i restbetalingerne fra kommanditisterne og at kommanditisterne skulle stille særskilte garantier (selvskyldnerkautioner) over for banken. Det fremgik af selvskyldnerkautionerne, at kommanditistens kautionsforpligtelse var begrænset til et beløb svarende til kommanditistens resthæftelse over for kommanditselskabet.

Spørgsmålet i sagerne var, om kommanditisterne kunne medtage selvskyldnerkautionsforpligtelsen på deres fradragskonto.

Højesteret fandt, at det ikke var godtgjort, at kommanditisterne ved aftalen med kommanditselskabet om resthæftelsen og ved kautionen over for banken havde påtaget sig to selvstændige betalingsforpligtelser, som tilsammen oversteg resthæftelsen, der var medtaget på kommanditisternes fradragskonto. Kommanditisterne kunne derfor ikke medtage selvskyldnerkautionen ved opgørelsen af deres fradragskonto.

 

Dom: En kommanditists selvskyldnerkaution for kommanditselskabets bankgæld kunne ikke medtages på kommanditistens fradragskonto

SKM2017.674.HR

Skatteyderen havde som kommanditist foretaget investering i et kommanditselskab, som skulle købe og udleje en ejendom i England. I forbindelse med finansieringen af kommanditselskabets køb af udlejningsejendommen optog kommanditselskabet et lån i en bank. Det var en betingelse for lånet, at banken skulle have transport til sikkerhed i restbetalingerne fra kommanditisterne, og -at kommanditisterne skulle stille særskilte garantier (selvskyldnerkautioner) over for banken. Det fremgik af selvskyldnerkautionerne, at kommanditistens kautionsforpligtelse var begrænset til et beløb svarende til kommanditistens resthæftelse over for kommanditselskabet.

Spørgsmålet i sagen var, om kommanditisterne kunne medtage selvskyldnerkautionsforpligtelsen på sin fradragskonto.

Højesteret fandt, at det ikke var godtgjort, at kommanditisterne ved aftalen med kommanditselskabet om resthæftelsen og ved kautionen over for banken havde påtaget sig to selvstændige betalingsforpligtelser, som tilsammen oversteg resthæftelsen, der var medtaget på kommanditisternes fradragskonto. Kommanditisterne kunne derfor ikke medtage selvskyldnerkautionen ved opgørelsen af deres fradragskonto.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 16/1736421
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-10-2017

Journalnr: 12/0221116
Fradrag for tab
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet klageren fradrag for tab, som selskabet har været forpligtet til at dække i henhold til rammeaftale med interesseforbundet polsk selskab. Klagen angår endvidere formalitetsspørgsmål i relation til forældelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-11-2017

Journalnr: 15/2451668
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-11-2017

Journalnr: 13/0250293
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed og beskatning af opsparede overskud. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-11-2017

Journalnr: 14/3525404
Genoptagelse af skatteansættelsen
Der klages over, at SKAT har afslået at genoptage skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2017

Journalnr: 17/0113134
Konfirmationsfest
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til konfirmationsfest. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-11-2017

Journalnr: 14/0677220
Omgørelse
Der klages over, at SKAT har givet afslag på omgørelse, jf. skatteforvaltningslovens § 29. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2017

Journalnr: 15/0139884
Overførsel af underskud
Klagen vedrører overførsel af uudnyttet underskud. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-11-2017

Journalnr: 14/3383880
Skattefri omdannelse
Klagen drejer sig principalt om, hvorvidt SKATs afgørelse om, at betingelserne for skattefri omdannelse ikke er opfyldt, omfattes af den forlængede ligningsfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5. Klagen drejer sig subsidiært om værdien af de indskudte aktiver ved den skattefri virksomhedsomdannelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-11-2017

Journalnr: 13/6727025
Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomsten. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2017

Journalnr: 14/2561500
Tilskud
Der klages over, at SKAT har forhøjet selskabet indkomst med tilskud fra selskabets anpartshaver. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2017

Journalnr: 13/5148645
Underskud i K/S
Klagen vedrører nægtet fradrag for andel af underskud i kommanditselskab og nægtet genoptagelse af ansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-11-2017

Journalnr: 13/5823812
Underskud i K/S
Klagen vedrører nægtet fradrag for andel af underskud i kommanditselskab. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-11-2017

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 04-12-2017 - 02-01-2018

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 05-12-2017 indstilling i C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Finanzgericht Rheinland-Pfalz (Tyskland) den 11. juli 2016 - Hornbach-Baumarkt-AG mod Finanzamt Landau.

Tidligere dokument: C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt - Dom
Tidligere dokument: C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt - Indstilling
Tidligere dokument: C-382/16 Hornbach-Baumarkt - Ny sag

Den 14-12-2017 indstilling i C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt
Fiskale bestemmelser

Etableringsfrihed - direkte beskatning - anvendelse af interne afregningpriser mellem hjemmehørende og ikke-hjemmehørende selskaber

Tidligere dokument: C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt - Dom
Tidligere dokument: C-382/16 Etableringsfrihed Hornbach-Baumarkt - Indstilling
Tidligere dokument: C-382/16 Hornbach-Baumarkt - Ny sag

Den 20-12-2017 indstilling i C-203/16 P Statsstøtte Andres (faillite Heitkamp BauHolding) mod Kommissionen
Fiskale bestemmelser

Appel - statsstøtte - tysk skattelovgivning om muligheden for at fremføre underskud til fremtidige skatteår - afgørelse, hvorved støtten erklæres uforenelig med det indre marked - annullationssøgsmål - formaliteten - artikel 263, stk. 4, TEUF - individuelt berørt - begrebet statsstøtte - selektivitet - referencesystem - sammenligning - begrundelse

Tidligere dokument: C-203/16 P Statsstøtte Andres (faillite Heitkamp BauHolding) mod Kommissionen - Dom
Tidligere dokument: C-203/16 P Statsstøtte Andres (faillite Heitkamp BauHolding) mod Kommissionen - Indstilling

Den 20-12-2017 dom i C-504/16 Etableringsfrihed Deister Holding Juhler Holding
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - direkte beskatning - etableringsfrihed - direktiv 90/435/EØF - artikel 1, stk. 2 - artikel 5 - moderselskab - holdingselskab - fritagelse for kildeskat af overskud udloddet til et ikke-hjemmehørende moderholdingselskab - fritagelse - svig, unddragelse og misbrug på skatteområdet - formodning

Tidligere dokument: C-504/16 Etableringsfrihed Deister Holding Juhler Holding - Dom
Tidligere dokument: C-504/16 Deister Holding - Ny sag

Den 20-12-2017 indstilling i C-480/16 Fri udveksling af tjenesteydelser Fidelity Funds
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - fri udveksling af tjenesteydelser - frie kapitalbevægelser - restriktioner - beskatning af udbytte udbetalt til institutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter) - udbytte udbetalt af selskaber, der er hjemmehørende i en medlemsstat, til institutter, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat - sammenlignelige situationer - bevarelse af sammenhængen i beskatningsordningen

Tidligere dokument: C-480/16 Fri udveksling af tjenesteydelser Fidelity Funds m.fl. - Dom
Tidligere dokument: C-480/16 Fidelity Funds - Ny sag
Tidligere dokument: C-480/16 Fri udveksling af tjenesteydelser Fidelity Funds - Indstilling

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen (erhvervsbeskatning) Udkast til Rådets konklusioner Vedtagelse

Økofinrådets rapport til Det Europæiske Råd om beskatningsspørgsmål Godkendelse

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om værdiansættelse af fri kost og logi gældende for 2018  

Høringsportalen

Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og lov om Udbetaling Danmark (Genoptagelse af sager med mulige fejl i restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse, endelig afskrivning af fordringer med tvivlsom retskraft m.v.)
Oprettelsesdato: 01-12-2017
Høringsfrist: 02-01-2018

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 104 Forslag til lov om ændring af ligningsloven. (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 4

Henvendelse af 1/12-17 fra advokatfirmaet Hansen TaxLegal

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at redegøre for, i hvilket omfang dette lovforslag ændrer ved den principielle konstatering, jf. Højesterets dom i sagen om retten til skattefradrag (Sag 137/2016, 30. juni 2017), til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om at redegøre for, hvilke generelle ændringer lovforslaget medfører i forhold til den konstatering fra Højesterets dom i sagen om retten til skattefradrag, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om at redegøre for, om det har været overvejet, hvilke andre former for udgifter en virksomhed fremover kan kræve skattefradrag for, hvis denne lov bliver vedtaget, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om en udvidelse af de gældende skatteregler kan medføre, at en ejer via et selskab kan få skattefradrag for udgifter i forbindelse med ejerens ønsker om at overtage en aktivitet eller virksomhed, hvor det er ejerens egne interesser og ikke selskabets interesser, der bruges penge på at undersøge, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om kommunerne vil blive kompenseret for det tab på 70 mio. kr., som de vil opleve som følge af lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om et notat om, at der i visse tilfælde vil blive tale om fradrag for udgifter, der er forbundet med skabelsen af ikke-skattepligtige indtægter, som det fremtår af lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-17 fra advokatfirmaet Hansen TaxLegal, til skatteministeren

L 105 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskatningsloven. (Skattefritagelse af selvejende teatre og daginstitutioner m.v. samt erklæringsordning for visse foreninger og fonde).

Bilag

Bilag 4

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 106 Forslag til lov om ændring af lov for Grønland om visse spil. (Bevarelse af monopolet for udbuddet af onlinebingo samt heste- og hundevæddemål m.v.).

Bilag

Bilag 2

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 109 Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven, spiritusafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love. (Annullering af indeksering af en række punktafgifter, nedsættelse og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften, afskaffelse af afgiften på te og tillægsafgiften på alkoholsodavand, samt ændringer af forskerskatteordningen).

Bilag

Bilag 4

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 5

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 6

Henvendelse af 29/11-17 fra KageButikken.dk

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm. om, hvor stor en andel alkoholsodavand udgør i aftalen om ”Erhvervs- og iværksætterinitiativer” målt som en procentdel af det samlede varige mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/11-17 fra KageButikken.dk, til skatteministeren

L 16 Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love. (Målretning af aldersopsparing og regulering af fejlagtige pensionsindbetalinger).

Bilag

Bilag 10

Henvendelse af 30/11-17 fra Leon Petersen, Karlslunde

Bilag 11

Betænkning afgivet den 30. november 2017

Spørgsmål og svar

Spm. 3

Spm. om, hvor meget folkepensionisten mister i pensionstillæg om året på, at den beskæftigede partner indbetaler f.eks. 35.000 kr. før skat til aldersopsparing, til skatteministeren

Spm. 4

Spm., om at bekræfte, at for op imod 20 pct. af de beskæftigede, som har mindre end fem år til folkepensionen, kan indskud på aldersopsparing ikke betale sig, fordi indskuddet modregnes i partnerens folkepension, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om, hvad det betyder for kvinders arbejdsudbud og pensionsdækning, at indbetalinger til aldersopsparing fører til et fald i familiens rådighedsbeløb (i form af lavere pensionstillæg), når partneren allerede er blevet folkepensionist, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om, hvad det betyder det for lavtlønnede enlige forsørgeres rådighedsbeløb, at indskud på aldersopsparing modregnes i de offentlige ydelser, til skatteministeren

Spm. 7

Spm., om at bekræfte, at aldersopsparing er ufordelagtig for stort set alle familier med en førtidspensionist, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om, hvor stor en andel af de beskæftigede, dette er tilfældet for, til skatteministeren

Spm. 9

Spm., om det er tilsigtet fra regeringens side, at et ægtepar bestående af en beskæftiget med forholdsvis lav løn og en kontanthjælpsmodtager kan miste op til 2.000 kr. pr. måned i rådighedsbeløb, hvis den beskæftigede indbetaler til aldersopsparing, til skatteministeren

Spm. 10

Spm. om, i tilbagetrækningsudspillet ”Flere år på arbejdsmarkedet” skrev regeringen bl.a., at målretningen af aldersopsparingsordningen skal sikre, at lavtlønnede kan indbetale en mærkbar del af deres pensionsopsparing på aldersopsparingsordninger, som ikke fører til modregning i folkepensionen m.v. Hvordan harmonerer dette med, at netop rigtigt mange lavtlønnede i praksis er afskåret fra at benytte aldersopsparing, fordi det vil påvirke deres rådighedsbeløb mærkbart og samlet set være ufordelagtigt, til skatteministeren

Spm. 12

Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/11-17 fra Leon Petersen, Karlslunde, til skatteministeren

Spm. 13

Spm. om den sammensatte beskatning af afkastet af pensionsindbetalinger, der foretages f.eks. 10 år, 5 år og 2 år før pensionering ikke fortsat er væsentligt over topskattegrænsen, jf. svar på spm. 10, til skatteministeren

Spm. 14

Spm. om, hvorfor hele problemstillingen vedrørende aldersopsparingen og modregning skal tvinges frem i lyset, til skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 74

Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og lov om Udbetaling Danmark (Genoptagelse af sager med mulige fejl i restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse, endelig afskrivning af fordringer med tvivlsom retskraft m.v.) samt resumé

Bilag 76

Henvendelse af 29/11-17 fra Jens Larsen, Odense NV, om grundejeres forpligtelser

Bilag 77

Henvendelse af 1/12-17 fra KPMG ACOR TAX vedr. international dobbeltbeskatning

Spørgsmål og svar

Spm. 13

Ministeren bedes redegøre for provenuvirkningen ved at indsætte værnsregler for virksomheders mulighed for at fremføre underskud. Ministeren bedes redegøre for dette ved henholdsvis en model, hvor man maksimalt kan fremføre underskud i 5 år og i 3 år. Endvidere bedes provenuet oplyst i umiddelbar virkning, efter tilbageløb men før adfærd, og efter adfærd samt i varig virkning.  Svar  

Spm. 53

Hvad er de samlede udgifter forbundet med ministerens beslutning om, at der skal oprettes særlige domæner og hjemmesider til de nye enheder i SKAT i forhold til at fastholde et samlet domæne?  Svar  

Spm. 64

Ministeren bedes år for år – i kr. og som procent af det samlede budget – redegøre for de budgetmæssige konsekvenser af det statslige omprioriteringsbidrag for henholdsvis SKAT og det samlede skattevæsen i perioden 2018 til 2021. Tallene bedes opgjort i 2018-priser.  Svar  

Spm. 66

Ministeren bedes på baggrund af svar på SAU alm. del – spørgsmål 5 redegøre for, hvordan man har beregnet udgiften på 13,25 mia. kr. til tilbagebetaling af boligskat på baggrund af for høje ejendomsvurderinger. Ministeren bedes med samme beregningsmetode oplyse, hvor stort provenuet ville have været, hvis der på lignende vis skulle betales skat for de ejendomsvurderinger, der har været for lave.  Svar  

Spm. 67

Ministeren bedes på baggrund af svar på SAU alm. del – spørgsmål 5 redegøre for, hvor meget præcision, der er i den beregning, der har resulteret i, at der nu skal tilbagebetales 13,25 mia. kr. på grund af for høje ejendomsvurderinger, i lyset af, at man ikke kan regne den modsatte vej og komme med et skøn for, hvor meget staten er gået glip af på grund af for lave ejendomsvurderinger.  Svar  

Spm. 68

Ministeren bedes oplyse udviklingen i antallet af ansatte i SKAT-ejendomsvurdering fra 2005-2016.  Svar  

Spm. 93

Kan ministeren oplyse, hvordan ministeriet betragter digital aktivitet i forhold til princippet om fast driftssted?  Svar  

Spm. 94

Ved behandlingen af B 82 (2015-16) nævnte ministeren, at det kunne komme på tale at se nærmere på princippet om fast driftssted i den danske skattelovgivning, da det er et princip, der bliver udfordret med den digitale økonomi. Er det noget, ministeren stadig agter at se nærmere på?  Svar  

Spm. 96

Kan ministeren oplyse, om der er EU-lovgivning, der ligger til hinder for, at et medlemsland vedtager regler om, at platformsselskaber skal udlevere oplysninger om brugeres indkomst til skattemyndighederne.  Svar  

Spm. 97

Vil ministeren redegøre for status på BEPS, herunder specifikt arbejdet med opstramning af definitionen af fast driftssted, transfer pricing- og CFC-reglerne, både i Danmark, EU og OECD?Spørgsmålet bedes besvaret inden afholdelse af samrådsspørgsmål O-R.  Svar  

Spm. 101

Kan ministeren oplyse, hvor stor en årlig indtjening danske Airbnb værter har haft på at udleje deres bolig inden for de sidste tre år? Det ønskes herunder oplyst, hvor stort spændet er fra dem, der tjener mest, til dem, der tjener mindst. Såfremt ministeren ikke er i besiddelse af oplysningerne, vil ministeren så efterspørge oplysningerne hos Airbnb?  Svar  

Spm. 102

Kan ministeren bekræfte, at der er danske Airbnb værter, der tjener op mod en halv million kr. om året eller mere på at udleje deres bolig? Såfremt ministeren ikke er i besiddelse af oplysningerne, vil ministeren så efterspørge oplysningerne hos Airbnb?  Svar  

Spm. 114

Vil ministeren estimere kursværdien af den del af restancemassen, der udgøres af sagsomkostninger? Vil ministeren i den forbindelse også give et overblik over, hvor stor en del af det samlede antal skyldnere med gæld i form af sagsomkostninger, der har betalingsevne?  Svar  

Spm. 116

Ministeren bedes oplyse, hvad det årlige provenu vil være af at indføre en særlig skat på fratrædelsesgodtgørelser, der overstiger 2 mio. kroner. Ministeren bedes angive provenuvirkningen for en skattesats på henholdsvis 2,5 pct., 5 pct., 7,5 pct. og 10 pct.  Svar  

Spm. 117

Ministeren bedes med udgangspunkt i tabellen, der præsenteres i SAU alm. del (2017-18) – endeligt svar på spørgsmål 51, redegøre for, hvorledes det vil påvirke fordelingen af personlige indkomstskatter og afgifter, såfremt topskatten bliver afskaffet.  Svar  

Spm. 118

Ministeren bedes oplyse, hvad nettoreguleringen har været ved SKATs indsats – Transfer Pricing i perioden 2010-2016 og så vidt muligt også dele af 2017. Hvis der ikke er foretaget et provenuskøn på baggrund af nettoreguleringerne, bedes ministeren foretage dette og opdele provenuet pr. årsværk på samme måde som i tabel 2 i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 80 om negativ moms. Ministeren bedes foretage dette skøn over provenuet pr. årsværk på de sager, der er endeligt afsluttet. Ministeren bedes lave en samlet gennemsnitlig beregning over nettoprovenuet i hele perioden.

Spm. 119

Ministeren bedes som opfølgning på sin besvarelse af SAU alm. del – spørgsmål 16 kommentere den efterfølgende henvendelse af 29. november 2017 fra Jens Larsen, jf. SAU alm. del – bilag 76.  Svar  

Spm. 122

Ministeren bedes oversende en udtømmende liste over fradrag, herunder momsfrie ydelser, som relaterer sig til virksomhedsbeskatning, og angive hvilket provenu det vil generere at afskaffe de enkelte fradrag. Opgørelsen bedes fremsendt i tabelform.  Svar  

Spm. 123

Ministeren bedes redegøre for de foreløbige konsekvenser af Panama Papers, herunder det køb af informationer, der blev gennemført med en anonym informant. Yderligere bedes ministeren redegøre for det samlede antal sager, det danske skattevæsen har rejst i forbindelse med Panama Papers, provenuet ved de allerede afgjorte sager samt provenupotentialet for de 35 sager, der er sendt til afgørelse, men endnu ikke er afgjort mv. Endelig bedes ministeren oplyse, om de fire afgjorte sager er accepteret af skatteyderne, eller om der er sager på vej i domstolene om disse sager.  Svar  

Spm. 124

Ministeren bedes redegøre for, hvilke forhold der gælder for skatteydere, som selv melder sig i forbindelse med sager om skattely og skatteunddragelse.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 252

Om adgang til eSkat.

Spm. S 254

Om adgang til oplysninger i eSkat.