SkatteMail 2017, uge 43

Kære Læser

Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. artikler om private investorers tab på ikke-børsnoterede aktier og at reglerne om fradrag for indskud på en etableringskonto eller en iværksætteropsparing kan også bruges, efter at virksomheden er kommet i gang.

God læselyst.

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Mere skattekontrol, tak
Regnskabsmæssig behandling af et udskudt skatteaktiv
Legatmodtagere må være tålmodige med SKAT
Private investorers tab på ikke-børsnoterede aktier
Nye selvstændige overser fradragsmulighed
Beskatning af børn
Generationsskifte i virksomhed med skattemæssig succession
Salg af fritidsbolig i udlandet
Tab på børsnoterede aktier - modregning
Public comments received on BEPS discussion drafts on attribution of profits to permanent establishments and transactional profit splits
Hvornår kan frivillig indbetaling af acontoskat betale sig?
Nyt lovforslag fjerner lavt beskatningsgrundlag for leasingbiler
Tjeklisten til selvangivelsen 2017 (for selskaber)
Den særlige skatteordning for forskere og nøglemedarbejdere

SKAT-meddelelser
Indefrysning af ejendomsskatter - rentesats 2018

Afgørelser
Forhøjelse af værdi af fri bil på grundlag af skattemæssigt begrundet overdragelse mellem nærtstående parter
Skattepligtig rejsegodtgørelse - Modregningsforbud
Renter af for sent betalt pensionsafkastskat på grund af forhold i selskabets bank

Domme
Aftale om fælles bestemmende indflydelse ikke godtgjort - betalingskorrektion

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Mere skattekontrol, tak

Skatteminister Karsten Lauritzen udsendte i sidste uge en pressemeddelelse om en ny skattetjekordning, som er udviklet i samarbejde med vores brancheorganisation, FSR – danske revisorer.

BDO

Regnskabsmæssig behandling af et udskudt skatteaktiv

Et uudnyttet skattemæssigt underskud udgør som udgangspunkt et aktiv, men det kan kun optages i balancen, hvis underskuddet forventes at kunne udnyttes indenfor en kortere årrække.

BDO

Legatmodtagere må være tålmodige med SKAT

SKAT er stadig ikke klar til at ændre årsopgørelser for de mange legatmodtagere, der har betalt for meget i skat for 2016. Seneste melding lyder på, at der sker noget i næste måned.

BDO

Private investorers tab på ikke-børsnoterede aktier

I modsætning til tab på børsnoterede aktier kan skatteværdien af private investorers tab på ikke-børsnoterede aktier modregnes i skat af anden indkomst, fx lønindkomst. Desværre er reglen ukendt for mange.

BDO

Nye selvstændige overser fradragsmulighed

Reglerne om fradrag for indskud på en etableringskonto eller en iværksætteropsparing kan også bruges, efter at virksomheden er kommet i gang. Endda uden at der skal indskydes penge på kontoen.

Deloitte

Beskatning af børn

Som udgangspunkt er børn skattepligtige af deres indtægter, uanset deres alder, og uanset om de bor hjemme eller ej, men der findes dog undtagelser hertil. Personfradraget for børn under 18 år udgør 33.800 kr. i 2017.

Deloitte

Generationsskifte i virksomhed med skattemæssig succession

Generationsskifte med skattemæssig succession letter omkostningerne ved generationsskiftet og gør det billigere at overdrage og overtage en virksomhed, fordi sælger ikke skal beskattes af salget.

Deloitte

Salg af fritidsbolig i udlandet

Du har bopæl i Danmark, og de danske skatteregler bestemmer, at du vil blive beskattet af indkomst, ikke blot fra Danmark, men også af indkomst, der hidrører fra udlandet.

Deloitte

Tab på børsnoterede aktier - modregning

Regelsættene for beskatning af børsnoterede aktier og lagerbeskattede investeringsbeviser er forskellige. Hvor børsnoterede aktier bliver beskattet efter reglerne om aktieindkomst og på grundlag af realisationsprincippet, bliver visse investeringsbeviser lagerbeskattet og som kapitalindkomst.

OECD

Public comments received on BEPS discussion drafts on attribution of profits to permanent establishments and transactional profit splits

The OECD is publishing the comments received on a discussion draft on the Attribution of Profits to Permanent Establishments (BEPS Action 7) and on a second discussion draft on the Revised Guidance on Profit Splits (BEPS Actions 8-10).

PwC

Hvornår kan frivillig indbetaling af acontoskat betale sig?

Den 20. november 2017 er fristen for rettidig betaling af frivillig acontoskat for selskaber for indkomståret 2017, hvis betaling af rentetillæg skal undgås. Herudover er der mulighed for en frivillig indbetaling senest den 1. februar 2018 mod at betale et rentetillæg. Download filen og se bl.a.:

PwC

Nyt lovforslag fjerner lavt beskatningsgrundlag for leasingbiler

Et nyt lovforslag fra regeringen ændrer reglerne for beregning af registreringsafgift for leasede biler. Lovforslaget vil betyde, at der ikke fremadrettet kan opnås et lavere beskatningsgrundlag af fri bil for leasingbiler sammenlignet med købte biler. Gældende leasingaftaler bliver ikke direkte berørt, men beskatningen stiger dog pga. ændret grøn ejerafgift.

PwC

Tjeklisten til selvangivelsen 2017 (for selskaber)

I lighed med tidligere år har vi udarbejdet en tjekliste til selvangivelsen for selskaber for indkomståret 2017. Tjeklisten er et hjælpeværktøj, som opstiller en lang række spørgsmål, der sikrer, at de nødvendige overvejelser i forbindelse med selvangivelsen bliver foretaget. Det gælder forhold, som er aktuelle hvert år, men tjeklisten hjælper også med at få særlige risici og nye regler med ind i selvangivelsesprocessen.

PwC

Den særlige skatteordning for forskere og nøglemedarbejdere

Vederlagskravet 2018Den særlige skatteordning for forskere og nøglemedarbejdere omfatter personer, som rekrutteres i udlandet og ansættes i en dansk virksomhed eller ved en forskningsinstitution.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKAT-meddelelse: Indefrysning af ejendomsskatter - rentesats 2018

SKM2017.597.SKAT

Den årlige rente på lån til betaling af ejendomsskatter mv. for 2018 bliver 1,00%.

 

Afgørelse: Forhøjelse af værdi af fri bil på grundlag af skattemæssigt begrundet overdragelse mellem nærtstående parter

SKM2017.596.LSR

Landsskatteretten fandt, at den oprindelige anskaffelsespris skulle anvendes ved beregning af fri bil efter ligningslovens § 16, stk. 4. Det forhold, at klager havde søgt at opnå et lavere beskatningsgrundlag ved at købe bilen fra selskabet og efter 5 måneder tilbagesælge den til en lavere pris, kunne efter en realitetsvurdering ikke føre til et andet resultat. Overdragelsen til klager var i øvrigt ikke registreret i motorregisteret, hvilket understøttede den manglende realitet i overdragelserne, der alene ansås for foretaget af hensyn til en lavere beskatning af fri bil.

 

Afgørelse: Skattepligtig rejsegodtgørelse - Modregningsforbud

SKM2017.595.LSR

Da klager måtte anses for at have konverteret en del af sin løn til rejsegodtgørelse og dermed have overtrådt modregningsforbuddet i ligningslovens § 9, stk. 3, 4. pkt., fandt Landsskatteretten, at rejsegodtgørelsen i sin helhed var skattepligtig. Landsskatteretten lagde vægt på, at der konsekvent var sket aflønning af et lavere antal timer end det, der fremgik af timesedlerne, og at et beløb svarende til differencen var udbetalt som rejsegodtgørelse.

 

Afgørelse: Renter af for sent betalt pensionsafkastskat på grund af forhold i selskabets bank

SKM2017.594.LSR

Landsskatteretten fandt, at der skulle ske identifikation mellem et pensionsselskab og det pengeinstitut, som selskabet havde bedt om at foretage indbetalingen af pensionsafkastskat, hvilket på grund af en fejl hos pengeinstituttet ikke var sket rettidigt. Der kunne derfor ikke ske eftergivelse af påløbne morarenter under henvisning til, at forsinkelsen måtte anses at skyldes pengeinstituttets forhold. Landsskatteretten fandt ikke, at der var hjemmel til at opkræve renter for perioden efter betalingstidspunktet, uanset at angivelsen af beskatningsgrundlaget først fremsendtes efterfølgende.

 

Dom: Aftale om fælles bestemmende indflydelse ikke godtgjort - betalingskorrektion

SKM2017.599.BR

Sagen drejede sig om, hvorvidt fem anpartshaveres transaktioner med deres selskab var omfattet af ligningslovens § 2. I bekræftende fald vil anpartshaverne have adgang til betalingskorrektion i medfør af ligningslovens § 2, stk. 5.

Anpartshaverne gjorde gældende, at de var omfattet af ligningslovens § 2, idet der mellem dem var indgået aftaler, der bevirkede, at de udøvede fælles bestemmende indflydelse på selskabet, jf. § 2, stk. 2, 3. pkt.

Retten fandt ikke, at anpartshaverne med henvisning til bl.a. en anpartshaveroverenskomst havde godtgjort, at der forelå en aftale om udøvelse af fælles bestemmende indflydelse. Retten henviste i den forbindelse til, at anpartshaveroverenskomsten havde karakter af en standardkontrakt, der ikke begrænsede den enkelte anpartshavers indflydelse på selskabet eller overlod denne indflydelse til en anden. Tværtimod bevarede anpartshaverne i henhold til aftalen på en række områder blokerende rettigheder.

 

Nye straffesager

SKM2017.598.BR

Straf – revisor – rettighedsfrakendelse – bedrageri – skattesvig – medvirken – momssvig – dokumentfalsk - bogføringsloven

T var tiltalt for medvirken til særlig grov skatte- og momssvig, dokumentfalsk, bedrageri, overtrædelse af bogføringsloven samt at have afgivet urigtige oplysninger overfor politiet i en færdselssag. T var revisor og havde i sin egenskab af revisor rådgivet kunder til at købe virksomhed af ham og urigtigt oplyst at der heri var et skattemæssigt underskud samt en mellemregning som de kunne anvende skattemæssigt. T rådgav i den forbindelse kunderne til at udstede fiktive fakturaer. T havde endvidere udarbejdet årsrapporter, overdragelsesaftaler m.v. og falskelig underskrevet dem med navnet på selskabets tidligere direktør. T havde endvidere udstedt og gjort brug af falske fakturaer. T havde endvidere rådgivet bekendte til at investere i investeringsprojekter, hvor pengene nu var tabt. Det offentlige blev herved unddraget for 883.200 kr. i skat og 195.000 kr. i moms.

T tilstod vedrørende medvirken til moms- og skattesvig, dokumentfalsk samt delvis bedrageri. T forklarede vedrørende investeringsprojekterne at han rent faktisk troede at de blev til noget.

Byretten fandt T delvis skyldig i tiltalen. T fandtes skyldig i medvirken til moms- og skattesvig, dokumentfalsk og et forhold af bedrageri, men frifandtes for bedrageri vedrørende investeringsprojekterne og den del af bedrageritiltalen, der vedrørte at have overført pengene i et mellemværende, der angår narkotika. T fandtes ikke at have sikret sit selskabs regnskabsmateriale på en sådan betryggende vis, at det har kunnet adskilles fra et andet selskabs materiale. T idømtes en tillægsstraf på 6 måneders ubetinget fængsel, tillægsbøde på 1.075.000 kr. samt rettighedsfrakendelse. Under hensyn til antallet og karakteren af forhold, som er begået i forbindelse med T's erhverv som revisor, fandt retten, at der fortsat var en nærliggende fare for misbrug af stillingen som revisor.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 15/1123453
Erhvervsmæssig virksomhed
Klagen vedrører spørgsmål om klager driver erhvervsmæssig virksomhed. Landsskatteretten anser klager for at drive erhvervsmæssig virksomhed.
Afsagt: 12-09-2017

Journalnr: 14/5143940
Fradrag for underskud af virksomhed
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2017

Journalnr: 16/0526350
Kautionsforpligtelse
Sagen drejer sig om, hvorvidt en kautionsforpligtelse kan medtages på klagerens fradragskonto i K/S. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-09-2017

Journalnr: 14/3932104
Maskeret udbytte
Klagen vedrører beskatning af maskeret udbytte. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med et lille beløb.
Afsagt: 08-09-2017

Journalnr: 15/2711784
Nedsættelse af befordringsfradrag
Klagen vedrører nedsættelse af befordringsfradrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-09-2017

Journalnr: 14/0045556
Rejse og befordring
Klagen vedrører nedsættelse af fradrag for rejseudgifter, beskatning af godtgørelse og ændring af befordringsfradrag. Landsskatteretten ændrer afgørelsen delvist.
Afsagt: 13-09-2017

Journalnr: 14/0204312
Skønsmæssig ansættelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af resultat af virksomhed med bordeldrift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-09-2017

Journalnr: 17/0606104
Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomst fra salg af skunk. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-09-2017

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 23-10-2017 - 21-11-2017

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 25-10-2017 indstilling i C-398/16 Etableringsfrihed X
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - selskabsskat - etableringsfrihed - et hjemmehørende moderselskabs fradrag for renter af et lån til erhvervelse af andele i et udenlandsk datterselskab - et ikke-hjemmehørende moderselskabs fradrag for værditabet af andelene i det ikke-hjemmehørende datterselskab som følge af en ændring af valutakursen - konsolideret koncern

Tidligere dokument: C-398/16 Etableringsfrihed X - Dom
Tidligere dokument: C-398/16 Etableringsfrihed X - Indstilling
Tidligere dokument: C-398/16 X - Ny sag

Den 25-10-2017 indstilling i C-399/16 Etableringsfrihed X
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) den 18. juli 2016 - X NV mod Staatssecretaris van Financiën

Tidligere dokument: C-399/16 X - Ny sag

Den 16-11-2017 dom i C-658/15 Etableringsfrihed Robeco Hollands Bezit m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2004/39/EF - markeder for finansielle instrumenter - artikel 4, stk. 1, nr. 14) - begrebet »reguleret marked« - anvendelsesområde - system, hvori medvirker dels mæglere, der repræsenterer investorerne, dels agenter for »open end«-investeringsselskaber, der har pligt til at udføre ordrer, som er forbundet med deres fonde

Tidligere dokument: C-658/15 Etableringsfrihed Robeco Hollands Bezit m.fl. - Dom

 

Domme
C-573/16 Air Berlin

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - afgifter - kapitaltilførsel - pålæggelse af afgift på 1,5% af overdragelsen til en clearingtjeneste (clearance service) af nyudstedte aktier eller aktier, der er noteret på en medlemsstats børs

Domstolens dom:

1) Artikel 10 og 11 i Rådets direktiv 69/335/EØF af 17. juli 1969 om kapitaltilførselsafgifter skal fortolkes således, at de er til hinder for afgiftspålæggelse af en transaktion med overdragelse af aktier som den i hovedsagen omhandlede, hvorved det juridiske ejerskab til samtlige et selskabs aktier er blevet overdraget til en clearingtjeneste med det ene formål at børsnotere disse aktier, uden at det reelle ejerskab til disse aktier ændres herved.

2) Artikel 5, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2008/7/EF af 12. februar 2008 om kapitaltilførselsafgifter skal fortolkes således, at den er til hinder for afgiftspålæggelse af en transaktion med overdragelse af aktier som den i hovedsagen omhandlede, hvorved det juridiske ejerskab til nye aktier, der er udstedt ved en kapitalforhøjelse, er blevet overdraget til en clearingtjeneste med det ene formål at udbyde disse nye aktier til handel.

3) Svaret på det første og det andet spørgsmål ændres ikke under omstændigheder, hvor en medlemsstats nationale lovgivning, såsom den i hovedsagen omhandlede, gør det muligt for en operatør af en clearingtjeneste med afgiftsmyndighedens tilladelse at vælge, at der ikke skal betales stempelafgift ved den første overdragelse af aktier til clearingtjenesten, men at en tillægsafgift til stempelafgiften i stedet skal betales ved hvert efterfølgende salg af aktier.


Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 24

Kopi til orientering af ULØ alm. del - svar på spm. 156 om fordelingen af regeringens foreslåede skattelettelse på aktieindkomst m.v., fra skatteministeren

Bilag 25

Rapport om skattegab og skattekontrol, fra LO, HK og FSR

Spørgsmål og svar

Spm. 33

Vil ministeren opgøre, hvad det ville betyde for Danmarks BNP og beskæftigelse, hvis Danmark hævede selskabsskattesatsen til gennemsnittet i henholdsvis EU28, EU15 og eurozonen?  Svar  

Spm. 34

Vil skatteministeren redegøre for, hvordan de enkelte tiltag i regeringens udspil Jobreformens fase II bidrager til den samlede beskæftigelseseffekt på ca. 7.600 personer? Og vil ministeren derudover komme med et opdateret skøn for beskæftigelseseffekten af det samlede forslag, efter regeringen har indgået aftale om omlægningen af registreringsafgiften med Dansk Folkeparti?

Spm. 630

Ministeren bedes redegøre for, hvad der ligger til grund for forskellen på arveafgiften mellem gifte og samlevende med testamente, jf. artiklen ”Politikere vil ændre på arveafgift” af 14. september 2017 fra sondagsavisen.dk, herunder vurdere, hvad det vil koste at sidestille samlevende med testamente med gifte samt redegøre for ministerens holdning til forskellen.  Svar  

Spm. 636

Ministeren bedes oplyse, dels hvor mange ud af de 500 rigeste personer, opgjort på baggrund af lønindkomst, der er henholdsvis kvinder og mænd, og dels oplyse den gennemsnitlige skattelettelse, fordelt på køn, som de 500 rigeste personer, opgjort på baggrund af lønindkomst, vil få i antal kroner i 2025, når der ses bort fra forslaget om at sænke registreringsafgiften, såfremt hele regeringens udspil ’Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreformens fase II’ og ’Sammen om fremtidens virksomheder - erhvervs- og iværksætterudspil’ gennemføres. Endelig bedes ministeren oplyse, hvor stor en andel af den skattelettelse som tilfalder de 500 rigeste personer, opgjort på baggrund af lønindkomst, der vil tilfalde henholdsvis kvinder og mænd, hvis udspillet ’Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreformens fase II’ og ’Sammen om fremtidens virksomheder - erhvervs- og iværksætterudspil’ gennemføres med undtagelse af forslaget om at sænke registreringsafgiften.  Svar  

Spm. 637

Ministeren bedes oplyse, dels hvor mange ud af de 1000 rigeste personer, opgjort på baggrund af lønindkomst, der er henholdsvis kvinder og mænd, og dels oplyse den gennemsnitlige skattelettelse, fordelt på køn, som de 1000 rigeste personer, opgjort på baggrund af lønindkomst, vil få i antal kroner i 2025, når der ses bort fra forslaget om at sænke registreringsafgiften, såfremt hele regeringens udspil ’Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreformens fase II’ og ’Sammen om fremtidens virksomheder - erhvervs- og iværksætterudspil’ gennemføres. Endelig bedes ministeren oplyse, hvor stor en andel af den skattelettelse, som tilfalder de 1000 rigeste personer, opgjort på baggrund af lønindkomst, der vil tilfalde henholdsvis kvinder og mænd, hvis udspillet ’Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreformens fase II’ og ’Sammen om fremtidens virksomheder - erhvervs- og iværksætterudspil’ gennemføres med undtagelse af forslaget om at sænke registreringsafgiften.  Svar  

Spm. 638

Ministeren bedes oversende en liste, der angiver størrelsen af den skattelettelse, som henholdsvis en gennemsnitskvinde over 18 år og en gennemsnitsmand over 18 år forventes at få af regeringens 22 forslag i udspillet ’Sammen om fremtidens virksomheder- erhvervs- og iværksætterudspil’ i antal kroner.  Svar  

Spm. 639

Ministeren bedes oplyse, hvordan de 23 mia., som regeringen planlægger at give i skattelettelser, forventes at fordele sig på tværs af køn og aldersgrupper, når der ses bort fra forslaget om at sænke registreringsafgiften. Der bedes oversendes to lister, som begge inddeles i henholdsvis køn og aldersgrupper fra 10-19, 20-29, 30-39 og så fremdeles. Den ene liste bedes angive, hvor stor en andel af de samlede skattelettelser hver enkelt gruppe modtager af de 23 mia., mens den anden angiver beløbet i kroner.  Svar  

Spm. 640

Ministeren bedes oplyse, dels hvor mange personer, der har en lønindkomst på mere end 1 mio. kroner, fordelt på køn, og dels oplyse hvor stor en gennemsnitlig skattelettelse i antal kroner, fordelt på køn, en person med en lønindkomst på mere end 1 mio. kroner forventes at få, hvis regeringens udspil ’Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreformens fase II’ og ’Sammen om fremtidens virksomheder - erhvervs- og iværksætterudspil’ gennemføres fuldt ud, når der ses bort fra forslaget om at sænke registreringsafgiften.  Svar  

Spm. 642

Vil ministeren oplyse, hvor meget et parcelhus og en ejerlejlighed i henholdsvis den billige, middel og dyre kategori på Frederiksberg vil forventes at stige i årlig grundskyld i beløb fra 2017 og til det nye beskatningssystem træder i kraft?  Svar  

Spm. 645

Kan ministeren oplyse, om Danmark har involveret internationale organisationer som EU og FN i jagten på de forsvundne ca. 12 mia. kr., som SKAT og dermed skatteborgerne er blevet svindlet for?  Svar